آنچه درباره گل لاله باید بدانید
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۸    ۱۳۹۳/۵/۹ کد خبر: 76511 منبع: پرینت

گل لاله گیاهی علفی چند ساله و پیاز دار است. نام علمی آن (تلو پان) است و انواع رنگارنگ آن در دامنه های هندوکش جنوبی یعنی در نواحی شمالی در اول ماه فصل بهار بشکل خودرو موج می زند. در حقیقت محلی اصلی رویش گل لاله ( دُلبند) خودرو در آسیای مرکزی در افغانستان در دانشنامه آزاد ویکی پدیا نوشته شده است و به همین دلیل از گذشته در عرف مردم کابلستان قدیم شمالی لازار یعنی زمینی که در آن لاله بسیار روییده باشد شناخته می شود.

آهنگ اصیل محلی کابلستان
شمالی لاله زار باشه به ما چی؟
زمستانش بهار باشه به ما چی؟
شبم به پهره و روزم به تعليم
رفيق جان انتظار باشه به ما چی؟

شمالی عبارت از پنچشیر، کاپیسا، پروان و قسمتی از کابل است و محل اصلی رویش خودرو لاله پیاز دار است که از عصرها تا کنون لاله خودرو در اول فصل بهار در دامنه های شمالی می روید. گل لاله در دامنه های شمالی در فصل بهار به رنگ های مختلف شکوفه آن می موج می زند. با سر برآوردن جوانه لاله از خاک مردم فکر می کنند که زمستان سخت را سپری نموده اند و زندگی دوباره آغاز یافت و آمدن بهار را به گل لاله یقین می دانند.

نام گل لاله از کلمه لال یا همان کلمه لعل زبان سانسکریت به معنی لعل سرخ یا لعل پیازی خوانده شده به مناسب همین لال ( لعل) به لاله، واژه رنگ است.

لعل یک سنگ ظریف قیمتی در بدخشان است. در قرون وسطی در سرتاسر عالم اسلام شهرت یافته که تا اکنون این سنگ ظریف قیمتی در جهان به روبین شهرت دارد. که در جواهر سازی به کار می رود.

حافظ شیرین سخن از لاله می گوید:
باد بهار می وزد از بوستان شاه
و ژاله باده بر قدح لاله می ريزد

به دور لاله دماغ مرا علاج کنيد
گر از ميانه بزم طرب کناره کنم

گل لاله یکی گیاهان بومی از گنجینه های طبیعت زیبای افغانستان است، پس اگر گونه های لاله بی نظیر کشور ما مانند کشورهای اروپای پرورش شوند و در پارک ها و سایر مناطق کشور گسترش یابند، سرمایه بی بدیلی به دست می آید.


داکتر یارمحمد


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   داکترصاحب یارمحمد غیراز پنجشیروپروان دیگرنقاط کشور سفرنکردید ویکدفعه به دشت لیلی جوزجان ودشت شمال فاریاب ومنطقه بادغیس سفرکنید بعد متوجه میشوید که گل لاله آیا درپنجشیرو پروان زیاداست یا درشمالغرب زیاد است وپنجشیر کو ه وسنگ است جوزجان،فاریاب وبادغیس یکسره خاک داردبه همین سبب گل لاله زیاد است.
قره ازبلخ

>>>   قره از بلخ
گل لاله دشت های مزار ، دشت لیلی لاله ، فاریاب با لاله پنچشیر، کاپیسا، پروان فرق می کند. لاله پنچشیر، کاپیسا، پروان لاله پیازدار است که در کشور های اروپایی و دیگر جهان بسیار این لاله پیازدار شهرت دارد .
نقیب از بلخ

>>>   گل لاله شمالی( پروان کاپیسا پنچشیر ) با گل لاله سرخ دشت شادیان مزارشریف فرق می کند. لاله شمالی لاله پیازدار و رنگ های مختلف دارد و داری برگ های گوش گوسفند مانند است ولی لاله سرخ (گل شقایق) برگ های خورد علفی دارد.
حکمت الله پروان

>>>   محل روش اصلی گل لاله پیاز دار یا دلبند دامنه کوهای هندوکش شرقی و جنوب غربی در بهار شکوفه آن موج می زند.
صدیق الله اگرانوم

>>>   با عرض سلام و ادب اولا به فکر آرامی کشورتان باشین باز منظره گل لاله را را بکنید همین داستان های بی مفهوم افغانستان را به بحران چهل ساله کشید خواهش از همه بردارن این است که کینه کدورت وتبعض را از بین ببرند تنها به آرامی وطن فکر کنند تا مثل آواره های دور از دوباره به آغوش گرم مادر وطن بر گردیم و من الله توفیق
خواهر شما دور از وطن

>>>   بنظرم این گل لاله بیشتر از شمالی وپنجشیر در شمال افغانستان چون سمنگان بغلان بلخ شبرغان است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است