اثبات دروغ های آمریکا درباره بازسازی افغانستان
هرچند که سخنان بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان درباره نامعقول بودن هزینه های خارجی صحیح می باشد، اما نباید فراموش کرد که این گفته ها نیز در راستای سیاست کلی کاخ سفید می باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۴۹    ۱۳۹۳/۵/۷ کد خبر: 76450 منبع: تسنیم پرینت

اثبات دروغ های آمریکا و همپیمانان غربی اش در زمینه بازسازی کشور ما مطلبی است که دیگر این روزها احتیاج به دلیل و برهان ندارد زیرا هر انسان عاقلی با شنیدن میزان هزینه هایی که در افغانستان صرف شده و مقایسه بازسازی های انجام شده، پی به آن می برد. اما زمانی این ادعا شیرینی خاصی دارد که خود غربیها به آن اعتراف کنند.

هفته گذشته بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان اعلام کرد که سیاست‌های مالی آمریکا در ده سال گذشته در افغانستان معقول نبوده و میلیاردها دالر براساس این مدیریت ضعیف هدر رفته است.

بنا بر گزارش بازرس ویژه آمریکا تا پایان ساری جاری میلادی، آمریکا هزینه‌ای را که در بازسازی افغانستان از سال 2001 کرده است از هزینه کل «طرح مارشال» فراتر می‌رود. طرح مارشال طرحی است که آمریکا به‌منظور جلوگیری از نفوذ قدرت شوروی سابق پس از جنگ جهانی دوم به اروپا ارایه کرد که در آن آمریکا 13 میلیارد دالر طی 4 سال به اتحادیه اروپا کمک کرد.

جان سپکو بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان ضمن بیان این مطلب گفت: از زمانی که به عنوان بازرس ویژه برای این امر انتخاب شدم با یک تیم 200 نفره از افراد نخبه به بررسی ارگان‌های آمریکایی برای شفاف‌سازی پول‌های جابه‌جا شده در این سازمان‌ها پرداخته ام تا فساد میان مقامات آمریکایی و افغانستانی را کاهش دهیم.

وی اعلام کرد: بسیاری از پول‌های هزینه شده در افغانستان عاقلانه بوده و بسیاری هم که حدود میلیاردها دالر بوده غیر معقولانه به مصرف رسیده است. ما مدرسه ساختیم که خراب شد، شفاخانه ساختیم که داکتری نیست که از آن استفاده کند، جاده ساختیم که از بین رفته است. ما پول زیادی را هزینه کردیم، بسیار سریع، در کشوری که بسیار کوچک است و چشم‌انداز خیلی روشنی هم ندارد.

سپکو ادامه داد: آمریکا 34.4 میلیون دالر صرف کشت سویا در افغانستان کرده است که بی‌خردی مقامات آمریکایی را نشان می‌دهد اما باز هم ادعا می‌کنند که ما هرچیزی را که برای مردم افغانستان خوب است می‌دانیم. مقامات آمریکایی معتقدند که ایده کشت سویا بسیار عالی بود اما ما با باشندگان افغانستان صحبت نکردیم. آن‌ها هم کشت نکردند، دوست نداشتند، استفاده هم نکردند و در نهایت هم هیچ بازاری هم پیدا نکرد.

وی گفت: هراسی که امروز مطرح می باشد این است که نیروهای بین‌المللی تا پایان سال 2016 از افغانستان خارج می‌شوند و چشم‌اندازی که آمریکا در این کشور پس از آن هزینه کند تیره‌تر می‌شود. به عنوان نمونه 20 میلیارد دالر صرف خط لوله افغانستان و 6 تا 8 میلیارد دالر برای اقدامات پیشگیرانه از وقوع سیل برای آینده در نظر گرفته شده است، اما اگر ما به‌طور ناگهانی بازسازی افغانستان را متوقف کنیم، این کشور را در معرض خطر بزرگی قرار داده‌ایم چرا که دولت کابل نمی‌تواند تمام هزینه بازسازی کشورش را تامین کند.

به‌گفته بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان، طرح مبارزه با مواد مخدر آمریکا در کشور ما نیز یکی دیگر از بزرگ‌ترین ناکامی‌های آمریکا محسوب می‌شود. از سال 2001 و آغاز لشکرکشی آمریکا به افغانستان، هکتارها زمین زیر کشت مواد مخدر در افغانستان بیشتر شده، کشت تریاک بالا رفته و همچنین صادرات (قاچاق) آن نیز گسترده‌تر شده است. سیاست‌های مالی آمریکا در افغانستان معقولانه نبود؛ میلیاردها دلار هدر رفت
خبرگزاری تسنیم: بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان بر این عقیده است که سیاست‌های مالی آمریکا در افغانستان معقولانه نبوده و همین موضوع باعث هدررفت میلیاردها دلار در این کشور شد.

سپکو اظهار داشت: دولت افغانستان نمی‌تواند پول پولیس، ارتش، شفاخانه ها، جاده‌ها و حقوق کارمندان خود را تامین کند، پس پایان دادن ناگهانی کمک‌ها به افغانستان به‌منزله فروپاشی کابل خواهد بود.

هرچند که سخنان بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان درباره نامعقول بودن هزینه های خارجی صحیح می باشد، اما نباید فراموش کرد که این گفته ها نیز در راستای سیاست کلی کاخ سفید می باشد. اگر بطور دقیق تری نگاه کنیم درمی یابیم که وی نیز در آخر اینگونه نتیجه گیری می کند که آمریکا باید در افغانستان باقی بماند و مردم افغانستان چاره ای ندارند جز پذیرش این امر.

از طرف دیگر این گفته اثبات می شود که عملکرد آمریکاییها در چند سال اخیر کاملا برنامه ریزی شده بوده تا بعد از حضور 13 ساله ی آنها هنوز کشور ما دارای زیرساخت های کافی و مناسب نباشد و ما مجبور باشیم حضور طولانی خارجی ها را در کشور خود ناچارا بپذیریم.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   نه امریکاونه هیچ کشور دیگری خواستاربازساز ی زیر بنایی اقتصادی نیست وصرفا برخی امکانات رفاهی موقت دربدل اهداف خاص راتعقیب می کنند وافغانستان باید به دست وتفکر یکایک وطنداران ساخته شود.
نهاد نواندیشان بلخ


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است