تعریف مشخصی از ریاست اجرایی وجود ندارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۰۰    ۱۳۹۳/۵/۵ کد خبر: 76366 منبع: پرینت

در حالی که هر دو نامزد روی بازرسی صد درصد آرا توافق کرده اند و تا به حال 600 صندوق رای دهی مورد بازرسی قرار گرفته اما معلوم می شود که هر دو طرف روی کارشیوه ی بازرسی، اختلاف نظر دارند. ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله بر این باور است که اگر کارشیوه ی بازرسی آرا و چگونگی باطل کردن آرا نهایی نشود بازرسی آرا نمایشی خواهد بود. از سوی دیگر ستاد داکتر اشرف غنی نیز اظهار امیدواری کرد که در این موضوع به توافق برسند.

اسدالله سعادتی کارشناس مسایل سیاسی و حامی اشرف غنی در برنامه انتخابات 93 گفت: تا هنوز توافق کتبی که به امضای دو طرف رسیده باشد در مورد جزییات حکومت وحدت ملی وجود ندارد. گفتگوهای دو نامزد نیز بیشتر حول کلیات مساله صورت گرفته است. ما امیدواریم بعد از مشخص شدن نتیجه، این جزییات روشن شود.

وی افزود: بین دو تیم این الزام وجوددارد که با روحیه ی همکاری با یکدیگر امور را پیش ببرند. حکومت وحدت ملی نیز بر اساس واقعیت های موجود کشور مانند وجود اقوام و گروه های متکثر، طرح ریزی و توافق شده است. ابتدا روی مسایل تکنیکی بحث ها و گفتگوهایی بین دو تیم انجام شد. بعد از مشخص شدن نتیجه ی انتخابات در جریان فرصت هایی که بوجود می آید روی جزییات توافق نیز گفتگو انجام خواهد شد.

سعادتی بر تفاوت صلاحیت رییس اجرایی کشور با صدراعظمی تاکید کرد و گفت: فعلاً روی دو مورد اصلی موافقتنامه، توافق دو نامزد وجود دارد و در جزییات آن هنوز توافق نهایی صورت نگرفته است. تا زمانی که قانون اساسی تعدیل نشود حکومت، رییس جمهور و مردم مکلف هستند که از این قانون پیروی کنند. در قانون اساسی سه ماده واضح وجود دارد که رییس اجرایی کشور نمی تواند مقام و صلاحیت صدراعظم را داشته باشد. اول، رییس حکومت رییس جمهور کشور خواهد بود. دوم، وزرا در نزد رییس جمهور مسوول هستند. سوم، رییس دولت رییس جمهور است. این موارد ثابت می سازد که رییس قوه ی اجرایی نه شخص دوم حکومت خواهد بود و نه جایگاه صدراعظم را می تواند داشته باشد. رییس قوه ی اجرایی اما باید در تصمیم های هرم قدرت که سه تن است شریک باشد.

به باور اسدالله سعادتی، نباید انتظار داشت ستاد تحول و تداوم و یا شخص اشرف غنی احمدزی تعریف مشخص و کاملی از ریاست اجرایی کشور داشته باشند. تعهد کلی بین نامزدان وجود دارد که جایگاه رییس اجرایی برای بهبود امور لازم است و باید نامزد دوم در ساختار تصمیم گیری چهارضلعی قرار گیرد.

کارشناس مسایل سیاسی تصریح کرد: تعبیر صدراعظم اجرایی در این توافق ذکر شده به این معنا که نظام افغانستان تغییر نخواهد کرد. صدر اعظم به عنوان یک وزیر با جایگاه متفاوت به پارلمان معرفی می گردد تا رای اعتماد بگیرد. دولت دو وظیفه ی اصلی دارد اول این که لویه جرگه را دایر نماید و پیشنهادهای مشخصی را مانند تعدیل قانون اساسی مطرح کند. در این زمان هر اقدام و تغییراتی که پارلمان لازم دید حتی تغییر نظام ریاستی به پارلمانی در صلاحیت لویه جرگه خواهد بود.

وی ایجاد ریاست اجرایی کشور را حتی قبل از توافق، برای چهارضلعی ساختن هرم سیاسی در قدرت، جایگاهی ضروری دانست اما گفتگو برای چگونگی و صلاحیت های این مقام را در فرصت های بعد با توجه به شرایط کشور عملی خواند.

سعادتی خاطرنشان ساخت: من از تقسیم 50 درصدی مقام های اجرایی در بین نامزدان اطلاع ندارم اما در طرح توافق نامزدان که در فضای فیسبوک نیز منتشر شده یک، تعبیر تعادل در مقام های امنیتی و اقتصادی به صراحت آمده و دوم، در رابطه با دیگر مقام ها آمده است که شخص رییس جمهور با مشورت اپوزیسیون این جایگاه ها را تعیین نماید که این موضوع به معنای تقسیم 50 درصد مقام های اجرایی در حکومت نیست. اگر بخواهیم حکومت موثر داشته باشیم برنامه ی رییس جمهور باید در کشور تطبیق گردد.

آگاه مسایل سیاسی اظهار داشت: در هر کشوری اگر نخبگان و رهبران سیاسی قصد همکاری به سوی ثبات سیاسی داشته باشند دیگر نیازی به توافق و امضای آن وجود ندارد. در توافق کتبی بین دو نامزد، مشکلاتی وجود دارد به طور مثال مقام اپوزیسیون توسط رییس جمهوری ایجاد نمی شود. در روند دموکراسی، اپوزیسیون یک مقام طبیعی است که شخصی که برنده ی رقابت نیست با برنامه، بدیل حکومت می گردد.

اسدالله سعادتی در پایان گفت: تیم تحول و تداوم قصد دارد با ایجاد مقام اپوزیسیون به نحوی آن را به رسمیت بشناسد و مانند برخی از کشورها با اپوزیسیون در امور اجرایی مشورت نماید. به طور مثال در دولت هندوستان خصوصاً در موضوع انتخابات و تعیین کارمندان کمیسیون های انتخاباتی با اپوزیسیون مشورت صورت می گیرد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   حامی غنی این تعریف شده که 5میلون رای دهنده را بالاتر از 8 میلون نشان دهید و غنی را برنده ؟ ایا شرمی یا وجدانی در این تیم وجود دارد ؟ ایا قضاوت ملت را هم مثل خود فکر میکنید ؟ ما ملیت هزاره از وجود شما شرمنده ام .
درعلی جاغوری

>>>   چرا هزاره های تیم کرزی و کوچی غنی یعنی کریم خلیلی و دار ودسته شکم پرست شان از کشتار غور وغیره کشتارهای ده سال اخیر که بدستور کرزی و کوچی غنی صورت میگیرد -و ازادی زندانیان جانی طالب تروریست -انتقاد نمینمایند؟؟؟؟؟؟
بصیر از پلسوخته کابل

>>>   سعادتی در آغاز هر روز ضد محاکمه بودی طرف معنوی بودی و به وکیل های حقیقی مردم ظلم شد از خودت مناسب نبود که از وکلایی انتصابی دفاع میکردی امروز وکلایی حقیقی در پارلمان می بود خیانت دولت به این حد نمی رسید، حتماً انتخابات ریاست جمهوری هم به این رسوایی اخلاقی و انسانی کشانده نمی شد، بی قانونی ها از طریق قضایی... و بی نظیر اداره نمی شد درهر حال حداقل بهتر می بود اما در مورد این همه بد بختی ونفاق تو شریک حکومت هستی.
باشنده کابل

>>>   اینقدر دیده درایی ودروغگویی را چرا شمابخاطر کسب قدرت تیم تان انجام میدهید شرم وحیا را وقتیکه یک ادم از خود دور کند همه دروغ بافی تلقب کاری وملت فریبی ازان باید درنظر داشت چرا شما از نام یک قوم ی که در طول تاریخ بر انها ظلم شده وتن چند از همین قوم با ظالمان همدست شده وکیسه شان را پراز زر کرده خودرا نماینده شان معرفی میکند اما به مصایب شان نه تنها که رسیدگی نمیگنند بلکه با ظالمان شان هم فکر و هم عقیده شده ناروایی را بر انها بیشتر کرده است که نمونه مثال ان یکی شما هم هستید ملیت مردم هزاره دیگر به خلیلی وخلیلی ها ودارودسته ان اعتماد ندارند زیرا اینها فقط مانند جنرال دوستم از نام قوم خود را شامل قدرت ساخته و زر اندوزی نومده و ولی مصدر خدمت به قوم که خود را منصوب و نماینده ان به کذب معرفی کرده اند نشده اند.

>>>   داکتر عبدالله نامزد ریاست جمهوری پیشتاز آرای 45 فیصد ٬مسالۀ کشف رابطه میان ستاد اشرف‌غنی و با این تقلب گسترده ضیاء الحق امرخیل است. تصور می‌شود که تقلبی به این گسترده‌گی با ساخت و پاخت آقای اشرف‌غنی عام فریب صورت گرفته است . آقای اشرف‌غنی واقعاً در این تقلب گسترده دست دارد ، بی‌هیچ تردیدی او باید از این پروسه کنار گذاشته شود. اشرف غنی نامزاد ریاست جمهوری که رسماً در یک پروسۀ ملی و دموکراتیک تبانی تقلب‌کاری را کرده و شایسته‌گی زعامت کشور اسلامی که 3 میلیون شهد در راه آزادی کشور داد است ندارد. وهم غنی داماد یهود است زن یهودی غنی زن اول ملکه با عزت کشور اسلامی افغانستان در سطح کشور های اسلامی جهان شده نمی تواند

>>>   اسدالله سعادتی کارشناس مسایل سیاسی و حامی اشرف غنی اسامی بعضی شخصیت‌های تاثیرگزار و نیک‌نام که متخصص عرصه های مختلف در کشور هستند در کابینه دولت وحدت ملی می توانند افغانستان را در یک راه سالم و سودمند و رفا سوق دهند . لست 57 نف از داکران علوم کشور ما افغانستان قرار ذیل است
داکتر اشرف غنی احمد زی
داکتر ستار سیرت
داکتر زلمی رسول
پروفیسور عبدالرب رسول سیاف
پروفیسور شرعی جوزجانی
داکتر رنگین دادفر اسپنتا
داکتر ظاهر تنین
داکتر زلمی خلیل زاد
داکتر امین الله حبیبی
داکتر یارمحمد
داکتر داود صبا
داکتر محمد آصف بکتاش
داکتر ذبیح الله مجددی
داکتر عبیدالله عبید
داکتر داوود مرادیان
داکتر علی احمد جلالی
داکتر شیما غفوری
داکتر سخی اشرف زی
داکتر صادق مدبر
داکتر امین الله همکار
داکتر صاحب نظر مرادی
داکتر انوارالحق احدی
داكتر جمراد جمشيد
داکتر شمس الحق آرین فر
دكتراندس نبي هيكل
دکتر اسذ محسه زاده
داکتر عبدالقیوم سجادی
داکتر بشیر مومن
داکتر سرور دانش
داکتر کبیر
داکتر مجیب الرحمن رحیمی
داکـتربصیرکامجــو
داکـتر فـریار کهـزاد
داکتر بیژن باران
داکتر خلیل وداد
داکتر محمد امین فرهنگ
داکتر غلام محمد ییلاقی
داکتر غلام محمد دستگیر
داکتر رحیم رامشگر
داکتر محمد عابد حیدری
داکتر محمداعظم سیستانی
داکتر جلیله سلیمی
داکتر خاکستر
داكتر راضيه هوتكى
ډاکتر لمر
داکتر شفیق الله انوری
داکتر آرین رشاد
داکترعا طف پو پلزی
داکتر عارف پژمان
داکتر عبدالعزیز عازم
داکترمحمد شعیب مجددی
داکترﻟﻌﻞ زاد داکتر محمد سا لم " اما نی"
داکتر »مل«
دکتر حمیدالله مفید
داکترنجیب الرحمن
داکتر رازق رویین
داکتر انور ترابی

>>>   اشرف غنی که در صدر جدول لست طویل به اصطلاح خودی ترتیب کنند لست بنام اشخاص نیک نام گبته شده وخطاب به سعادتی نماینده تیم اشرف غنی نموده که در دولت وحدت ملی از انها استفاده شود اقای ترتیب کننده لست اول اینکه در لست طویل شما اشخاص خوش نام خیلی کم بنظر میرسد وبعضی اشخاص دران ناشناخته شده اند دوم اینکه اقای اشرف غنی وخلیل زاد که درتقلبات دور دوم مستقم دست دارند چطور خوش نام گفته شده وشرعی جوزجانی از جمله کمونست ها اند که دردوران حکومت شان مرتکب جنایات شده اند سوم اینکه از ترتیب لست شما فهمیده شده میتواند که از جمله تیم قومگرایی هستی وتوجه به لسان وزبان کردهاید نه به عملکرداشخاص پس لست طویل وعریض شما غیر بیطرفانه ومنصفانه بوده بدرد بخور مردم نمیباشد اگر منظور از ارایه معرفی اشخاص خوش نام باشد قومگرایی وتعصب وبدبینی را از خوددورکنیم .

>>>   این ها هه خواب های کودکانه سعادتی اند؛ وی میداند چګږنه مردم وی را ...میدانند!
لطیف ننګرهاری

>>>   ما مردم افغانستان خواها ن دعوت دانشمندان در حکومت وحدت ملی برای بهبود امور لازم حکومت داری دولت داری هستیم نه دوستم و نه احمدضیا ونه ضاهر قدیر نه جمعه خان همدرد نه نعیم لالی نه امرلطیف بدرد این ملت بیجاره می خورد.

>>>   چرا چنین شد؟ انحصارقدرت در دست یک اقلیت کوچک سیاسی درمحور ارگ، دزدی کابل بانک مصرف آن برای کمپاین حامد کرزی ، انحصارکامل دستگاه دولت وحکومت براساس باورداشت های «تنظیمی» تنها مرحله اول بحران غیرقابل علاج به شمار می رود. لغزش بنیادی این بود که تیم حاکم یک سره با امریکا وناتو درجدال سخت عیان ونهان قرار گرفت. حال، یا امریکا، جامعه مدنی، روشنفکران غیروابسته ومتخصصان خارج از تیم مافیایی به طورکامل از صحنه بیرون شوند یا آن که تیم ارگ، با همه سازوبرگ نظامیگری، قوماندان سالاری، مدیریت ضعیف وخوی ملوک الطوایفی ومدهوش از زورگویی وانحصار، جای خود را به سازوکار جدید سیاسی خالی کند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است