آینده نظام پولی کشور چه می شود؟
باید توجه شود که با کاهش ارزش پول یک فرد بجای یک قرص نان مجبور است نیم قرص نان بخورد زیرا معاش مردم ثابت است و هر روز که ارزش افغانی کم شود قسمتی از نان و رفاه مردم کاهش می یابد 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۳۶    ۱۳۹۳/۵/۳ کد خبر: 76250 منبع: پرینت

طوری که می دانیم پول افغانی در مقابل پول کشورهای همسایه با ارزش ترین پول در دوازده سال گذشته بوده است اما در چند ماه گذشته ارزش این پول در مقابل اسعار خارجی کاهش داشته است که این موضوع نگرانی هایی را در میان مردم ایجاد کرده است.

پول در تعریف اقتصادی وسیله تبادل و حفظ و نگهداری ارزشها است. در پاسخ به ارزش یک واحد پولی باید پرسید آیا این پول قدرت تبادل مناسب دارد و آیا این پول ارزشها را می تواند حفظ کند پاسخ به این پرسش ها ارزش پولی یک کشور را رقم می زند.

بر اساس نظر کارشناسان اقتصادی ارزش پول افغانی در حال کاهش است و نوعی نزول ارزشی در پول افغانی دیده می شود. در دو سال گذشته حکومت برای حفظ ارزش تصنعی پول، دو میلیارد و چهارصد میلیون دالر را وارد بازار کرد در این سال حکومت مجبور است با این روند، پول بیشتری را در بازار افغانستان تزریق کند.
این درمان و مسکن موقتی حکومت تا اندازه ای ارزش پول افغانی را پایین می آورد و قیمت اجناس را بالا می برد و کلان ترین ضربه که خوردن ذخایر اسعاری است را وارد می کند.

مجموع داراییهای بانکی ما به گفته رییس بانک مرکزی 6 میلیارد دالر است و اگر با این سیاست ما در هر پانزده روز 350 میلیون دالر را برای حفظ ارزش پول خود به بازار تزریق کنیم چه بر سر ذخایر اسعاری ما خواهد آمد؟

کاهش کمک های خارجی و کاهش ذخایر اسعاری باعث می شود ارزش افغانی را در مقابل اسعار حساب کنیم و نه تقاضای پول و قدرت خرید. دولت موظف است حقوق فردی افراد را حفظ کند و حق ندارد که نان مردم را بگیرد و باید توجه کند که با کاهش ارزش پول یک فرد بجای یک قرص نان مجبور است نیم قرص نان بخورد زیرا معاش مردم ثابت است و هر روز که ارزش افغانی کم شود قسمتی از نان و رفاه مردم کاهش می یابد.

باید حکومت تلاش کند تا در این زمان حساس نیاز به حرکت معقول مردم و دولت دارد و بانک مرکزی باید سیاستهای جدی را در دست بگیر تا قدرت تصنعی پول که اثر مستقیم در روحیه مردم دارد حداقل کاهش نیابد.

هرچند مسوولین مالی کشور می گویند: ارزش پول افغانی در بازار کاهشی نداشته است و در قیمت ها تاثیر نرخ زیاد نبوده است اما دلیل عمده این روند این است که ارزش دالر در مقابل اسعار خارجی بالا رفته این نشانه آن است که وضعیت اقتصادی آمریکا در جهان در مقابل کشورهای جهان و اروپایی درحال بهبود است و طبیعی است که دالر در مقابل پول افغانی نیز افزایش قیمت داشته است.

مقامات بانک مرکزی می گویند: ذخایر اسعاری افغانستان بیش از 6 هزار میلیار دالر است با مداخله این بانک در بازار از سقوط پول افغانی جلوگیری خواهیم کرد. این ذخایر پشتوانه ارزش چاپ پول افغاتی است و با کمک های جهانی و فیصله کنفرانس توکیو و ذخایر اسعاری در پنج سال گذشته پول افغانی مشکلی نخواهد داشت اما تغییراتی که در این اواخر در بازار ایجاد شده است یکی از دلایل آن نگرانی مردم و انتخابات در پیش رو است ما امیدواریم بعد از گذراندن این مراحل نرخ اسعار هم بهتر شود.

اما صرافان کشور گویند: در این اواخر دالر نسبت به اسعار دیگر ارزش بیشتری یافته است اما نرخ پول افغانی زیاد تغییر نداشته است، در حالی که کالدار هندی یا پاکستانی نسبت به پنج سال گذشته نصف قیمت خود را از دست داده است پول افغانی ثبات نسبی داشته است و در سطح منطقه از باارزش ترین پول ها می باشد.

اما باشندگان کابل نظر دیگری دارند و می گویند که در این اواخر بخصوص با آغاز ماه رمضان قیمت اجناس بالا رفته است و گاهی تا بیش ازصد فیصد افزایش قیمت داشته است در حالی که عرضه و تقاضا تفاوتی نداشته است. تجار علت افزایش قیمت ها را بالا رفتن قیمت دالر عنوان می کنند و اینکه بیشتر تجار افغانی معاملات خود را با دالر انجام می دهند و تغییر در ارزش دالر باعث افزایش قیمت اجناس و کالاها در افغانستان شده است.

مجموع این عوامل باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است و علاوه بر این مسایل نشانه این است که حکومت هیچ نظارتی در کنترل قیمت ها ندارد و در این میان این مردم هستند که قربانی سیاستهای ضعیف نظارتی حکومت و بازی تجار می شوند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اینکه نرخ پول ملی نظربه شاخصه های صادرات واردات هرکشورازطریق ارزیابی نوسانات عرضه و تقاضا دروحله اول باتخمین بعدمدت کمی ثابت میگردد . کشورهای امپریالیستی با سیاست بازار آزاد خود توانایی تعین نرخ بازار و تعین نرخ اسعار را ازدست داده بازارشان بدست پولداران قرار میگیرد . اینکه ارزش دالر بالارفته منوط و مربوط به پیشرفت کشورگشایی است گویا درچند جبهه تغیرات به نفع امریکاست بازارمنابع مادی آن مناطق را درآینده به جیب امریکا تصور کرده دالر را خرید میکنند تا در صورت اشغال یا پیروزی بیشتر بامفادآن فروخته سودبیشتری بدست آورند گویا پیشرفت اقتصادی امریکانه بلکه خام خیال سرمایه دار است قمار برد یا باخت میزند.
اما بازار کشور ما همانطوریکه نویسنده محترم اشاره دارند کاملا تصنعی است. چون صادرات قابل حساب نداریم ولی واردات ماوابسته به خارج نگهداشته شده گویا هرلحظه بخواهند بزمین بزنند . ازینکه لجام بازاربدست دیگران قرار دارد بخاطر جلوگیری از قیام فقرا خودحکومت داخل خرید و فروش قرار دارد . یعنی ارزش دالر بلا رود دالر میفروشد ارزش دالر پایین رودخودش دالر میخرد. این هنر را چهار نفر دکاندار در وقت احمد شاه مسعودهم درسرای شهزاده موظف بودند . ازینکه 18 ملیار افغانی پول قدیم به پول جدید عوض شده به تعقیب آن چندین مراتبه ازطرف بانک مرکزی خودسرانه پول افغانی جدید به چاپ رسید گویا در صورتی اسعار بانک داخل بازار نگردد حداقل چهار مراتب بمقایسه زمان طالب ارزش افغانی سقوط خواهد کرد . یعنی نرخ یک دالر به دوصد افغانی هنوز ارزان تصورکنند. ثبات این نرخ بالاتر از سویه این دولت اجیراست چون کمک کم هم شود بازار ازدستش میرود . راه حل افزایش تولیدات داخلی بوده دولت دست نشانده اجازه آنرا ندارد. وقتی دولت اختیار رشد تولید داخلی را نداشته باشد بحران پولی کشوردرآستانه وقوع است . آنگاه امریکا خواهد گفت من درداخل افغانستان بودم مردم شما از من رزق و روزی می یافت هر وقت وطن تان را بشمول حیات تان یعنی امضای پیمان امنیتی را پذیراشوند افغانستان میدان جنگ من و منطقه شده شماازمعاش سربازی سیر میشوید گویا مارا درحلقه تنگ گیرماندند تا دربرابر خون خود لقمه نان مزدوری خورده منطقه را مانند کشور خود تقدیم امریکا نماییم.
وطندوست

>>>   من نميدانم يعنى چه ارزش پول مابیشتر است در صورتی که ما شش مليارد دالر پول خارجی داریم در صورتی که پاکستان که ارزش کلدارش ازما پایين تراست ذخيره بانك مركزي زيادي داره يا ارزش پول ترکیه که ارزش پولی کمتری نسبت ما داره نود وشش مليارد دالر داردبانك مركزي اش يا تومان ايران كه ارزش بساري كمتري نسبت به افغاني دارند كه تاجران ايراني حتا به افغانستان مي ايند براي تهيه دالر از طريق ارزش بالا افغاني باز صد و بيست ميليارد دالر داره يا تاجكستان ارزش سامانی کمتری نسبت ب افغانی دارد ده ملیارد دال ذخيره پولی دارد
معين سياف از هرات

>>>   خیر است کرزی صاحب که سیر بود یک لقمه نان به کلگیتان میته. زیاد چرت نزنید مریض نشوید که فیس داکتر قیمت است.ودواها هم تقلبی. صبر تلخ است ولیکن بر شیرین دارد.راسا عذاب های را که دیده ائید به جنت میروید.
اینجانب صدرالدین از بی بی مهرو

>>>   انشا الله که با روی کار آمدن حکومت آینده همه چیز خوب خواهد شد
اجمل(پنجشیری)

>>>   مردار در مردار از دست مردار خوران و خاینین دراین وطن یکی عاید گمرکی رامیخورد یکی دالر هارا خارج انتقال میدهد خو خلاصه اینکه این وطن بیچاره یک اولاد حال صالح ندارد مادرکه شیر خودرا برای اولاد نبخشد بدا به حال او در بدر وخاکبرسراو میشود.
مسافرجبری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است