سیاست های کرزی، تیر در تاریکی
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۴    ۱۳۹۳/۵/۲ کد خبر: 76166 منبع: پرینت

بارها رسانه ها و آگاهان سیاسی دولت کرزی را در نداشتن سیاست روشن در قبال گروهی تروریست که منافع ملی کشور را مورد تهدید قرار می دهند متهم دانسته اند. این سوال همواره در بین مردم مطرح است که با این که طالبان هر روزه از مردم افغانستان قربانی می گیرد چرا دولت افغانستان گاهی آنان را برادر خطاب می کند و یا با رهاکردن شان برای آن ها امتیاز قایل می شود.

رحمت الله بیژن پور آگاه مسایل سیاسی در برنامه بازنگاه گفت: جنگ بی دشمن برنده ندارد. مقامات حکومتی در افغانستان هیچ تعریفی از دشمن و دوست ارایه ندادند. ما از طالبان به عنوان بخشی از پیکره ای که به خلق آفات اجتماعی مانند تروریزم و القاعده پرداخته به عنوان دشمن نگاه کردیم اما دیری نگذشت که امریکا تعریف دیگری از طالبان را در اختیار ما گذاشت. آن ها طالبان را دشمن ما ندانستند و دولت افغانستان هم برای رهایی سران طالبان سرمایه گذاری کرد. نگاهبانی زندان هایی که از طالبان مملو بودند در اختیار دولت افغانستان گذارده شد و این مساله به مساله ای داخلی تبدیل گردید.

وی افزود: این سیاست های ناپیدا مانند تیراندازی در تاریکی بود. ما نتوانستیم دشمن و دوست مشخصی داشته باشیم تا جنگ و صلح کشور تعریف گردد. زمانی که دولت در طول 13 سال هیچ معیار مشخصی برای دشمن افغانستان ارایه نداده گاه برای خاموشی خشم مردم آن ها را دشمن خوانده و گاه آنان را برادر خطاب کرده در نتیجه هیچ پیروزی در این میدان وجود نخواهد داشت و مردم در یک سردرگمی قرار می گیرند.

بیژن پور اظهار داشت: نیروهای امنیتی پیش از تشکیل دولت مجاهدین در جنگ با مخالفین چون توجیه کافی داشتند در نتیجه رشد استعداد جنگی آنان بسیار بالا بود اما در حال حاضر اردوی کشور با این که از نظر تعداد و قدرت مالی در سطح بالاتری قرار دارد، از لحاظ کیفیت و استعداد جنگی در مرتبه ای بسیار پایین قرار دارد تا جایی که اردوی ملی به لحاظ تاکتیکی، استراتژی و تسلیحاتی مشابه نیروی پولیس کشور است. وقتی دولت، سیاست و پالسی مشخصی در رابطه با دشمنان نشان ندهد ابزار دولت که وزارتخانه ها هستند نمی توانند کاری انجام دهند. در مقابل حمله های طالبان در ولایات مختلف کشور با این که تلفات زیادی می دهیم هیچ واکنش و بازخوردی از دولت مشاهده نمی کنیم. این دیپلوماسی پوچیزم یک نیهیلیست محض است که باید از آن بگذریم.

به باور وی جنگ، یک پروژه است. ما و چه کسانی که در بیرون از مرزها برای جنگ خط کشی می کنند پروژه هایی را برای تطبیق پالسی های خود در منطقه ترتیب می دهند ولی ما هرگز نتوانستیم از جنگ به عنوان پروژه استفاده کنیم و دولت یک گزارش شفاف ماهیانه در علل پسمانی و یا پیشرفت جنگی و یا عوامل دیگر ارایه دهد. نبود سیاست برخورد با طالبان و القاعده، دیپلوماسی خنثی که بسیار خطرناک است، برخورد گنگ با وضعیت، قربانیان متداوم اما جنگ علیه هیچ کس، نبود بدیل و دوام فاجعه در افغانستان، همگی مواردی است که مردم آن را در طی این سال ها با تمام وجود تجربه و احساس کرده اند و باید در سمینارها روی آن بحث شود.

رحمت الله بیژن پور تصریح کرد: دولت علاقمند نیست تا در مورد جنگ افغانستان موضع گیری کند بنابراین باید از طریق نهادهای دیگری در موضوع جنگ دشمنان افغانستان بر علیه مردم، تریبونی بسازیم و این جنگ را توجیه کنیم. چون رییس جمهور با طالبان از یک تبار هستند بنابراین وقتی بزرگان و ریش سفیدان قوم به نزد وی آمدند و خواستار آزادی اقوام خود از زندان شدند کرزی نیز قبول کرد. رییس جمهور کرزی باید قبلاً این اطمینان را از اقوام خود می گرفت که این زندانیان رهاشده دیگر در جنگ علیه مردم شرکت نکنند. باید یک رابطه دولت و شهروندی بین رییس جمهور و مردم افغانستان با اقوام مختلف بوجود می آمد. ما در حال حاضر، جنگ همه بر علیه همه و جنگ هیچ کس بر هیچ کس را تجربه می کنیم.

تحلیلگر مسایل سیاسی راه حل را بسیار ساده و مشخص دانست و گفت: باید سیاست منظم و استراتژی معقولی برای حفظ منافع ملی داشته باشیم. ملاحظات اخلاقی در برابر طالبان، نمی تواند سیاست های نظامی و کلان ملی را تعریف کند. در این راستا باید مرکز پالسی و تحقیقات استراتژیک داشته باشیم تا سیاست های کشور را تعریف کند.

وی هم تباری کرزی با طالبان را یکی از علل سیاست نامشخص دولت در قبال آنان دانست و افزود: ما بارها شاهد بودیم که اسپنتا مشاور امنیت ملی با توجه به سیاست های کلان دولت، دشمن را به گونه ای تعریف می کند اما رییس جمهور در مذاکرات با آنان از موضع اخلاقی برخورد می کند. رییس جمهوری از سوی اقوام، قبایل و نخبگان قومی خود زیر فشار است و این فشارها در سیاست کشور تاثیرگذار بوده است بنابراین باید مرجع دیگری در موضوع تعریف دشمن و پالسی حکومت در قبال طالبان باشد.

بیژن پور در پایان خاطرنشان ساخت: بعد از مشخص شدن دولت بعدی می توان سیاست حکومت در قبال طالبان را دید اما مبارزه ی قاطع با طالبان در استحکام کشور و افزایش سطح کارآمدی نظام موثر خواهد بود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بـازمـن می شـــنوم پُچ پُچِ گـُفتارپـلـیـد که کمین کرده وطن را،همه کـَفتار پلید
کرزی آن بَبَرک امریک بلباس سرچوک گشته مختار چودارد قــدرت از یار پلید
چون فهیمک بمـُرد ارث به یونس دادند بی حیایی شــده حیران به این کـار پلید
هموطن منتظر و چشم براه است هنوز آه ازین روزه شکستن به افـــــطار پلید
آن عـطـا بـچه مـنفـور کـمر بسته تـیـار تـــــــا فروشد وطن وخانه بمـردار پلید
افتخاری کـــــه ندارد بچۀ بازیگر پست بـایـدش پـول بـســـــــازد ز بــــازارپلید
قاتل کابلیان بنده الله(*) وچه سیاف دغـل همه گی ناکس بیکاره چو ســرکار پلید
این دلالان همه مست اند و تبختر دارند که شب و روز کنند عشوه ز کردارپلید
عاشقان وطن از خــانه شان رانده شدند دشمنان ساخته یـک شــورۀ نـظــارپلید
سربسر دست خیانت بــــــه دشمن دادند بهر حــــــراج وطن چشمِ خریدار پلید
مادر میهن ما ناله کنان درد کــش است هـــــر کجا چنبری افتاده او را مار پلید
سرزمینکه دو بیست است به آتش اندر دود او تــــا به ثریا ست ازین نار پلید
خصم، از دشمنی، سربــاز بگیرد هردم هــــرکجا روی سیه باشد و سردار پلید
وطنا ازچه ترا گشت چنین دشمن جـان؟ خصم را روی وترا پـُشت ز خروار پلید
جاغورکوچک شان مادرخود کرده حراج آستان بوس فــــرومایه، به بادار پلید
گِرد خود دام به ابنای وطن کرده درست هــمچو جولای محیل دام به آن تار پلید
شد اجیران فــرومایه به دشمن پا بوس ســر برهنه زده پنهان چـــــه دستارپلید
چـــــه کنم از چه بنالم سر بازار فروش دالـــرو پونــد شده، تــومن وکلــدارپلید
آسمان دور و زمین سخت و نـداریم کسی
ازچه پاگیزه شود خاک ز خــــــروار پلید؟

>>>   تیم ما فیا از تیر درتاریکی سخن میگو یند هم معنوی وهم خپک زیر بوریا گاهی فرمان برداکرزی و درعین حا ل عصاء خودرا درگلیم قوم گرایی نیز مانده است کم سر در گریبان کنید فکر میکنم که بس تان باشد به عزت وابروکه برایتان مانده صحنه رابگذارید به نسل جدید که تغیر میخواهند نه شما ونه غنی مستقل نیستید که این کشور را به صلح پایدار برسانید و تحمل بی نظمی ها را هم مردم دیگر ندارند فقط اجازه دهید که مردم افغانستان را اداره نمایند شما گروگان گیران از سر راه پس شوید در غیران ... خودتان میدانید که ملت حساب میگیرند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است