شمارش صددرصد آرا، مشکل را حل می کند
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۲۹    ۱۳۹۳/۴/۲۲ کد خبر: 75492 منبع: پرینت

با مقاطعه داکتر عبدالله با کمیسیون های انتخاباتی و دست داشتن تعدادی از مقامات کمیسیون انتخاباتی در تقلب، نگرانی های زیادی در سطح داخلی و در سطح بین المللی از روند انتخابات در کشور بوجود آمد. بعد از گفتگوهای 48 ساعته میان وزیر خارجه امریکا با دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان بالاخره دو ستاد انتخاباتی به توافق رسیدند تا کل آرا مورد تفتیش و بازشماری قرار گیرد.

میاگل وثیق آگاه امور سیاسی گفت: با نگاهی به تاریخ کشور، بخصوص 3 دهه ی اخیر، نیمی از عمر مردم افغانستان متاسفانه در جنگ و گریز سپری شده است و تا هنوز هم مردم از رنج ها و آلام این جنگ ها رهایی نیافتند. در شرایطی که فضای مساعد سیاسی در افغانستان ایجاد شده تا مردم با اراده و خواست خود علیرغم نواقص و کمبودها رهبری سیاسی کشور را بدون استفاده از زور و تفنگ تعیین کنند، چنین مشکلاتی در انتخابات طبیعی است.

به باور وی افغانستان به پختگی سیاسی لازم نرسیده تا جایی که نخبگان سیاسی کشور حتی نتوانسته اند ارزش های دموکراتیک را در خود نهادینه سازند اما گذشت زمان و مناسبات رایج در کشور روی افراد تاثیرگذار خواهد بود.

وثیق افزود: خوشبختانه بن بست انتخاباتی که در کشور بوجود آمده بود با راه حل سومی که ارایه شد به پایان رسید وگرنه کشور دوباره به فضای بی ثبات گذشته باز می گشت. بن بست انتخاباتی بیانگر پررنگ شدن تمایل و منافع شخصی نامزدان بر منافع ملی و همگانی بود.

میاگل وثیق خاطرنشان ساخت: در جوامع مختلف معمول است که گره های کوچک و معدود در صورت باز نشدن تبدیل به گره های بزرگ و بسیار می شود. برخورد دو طرف انتخابات باعث ایجاد روحیه ی خصومت و بدبینی در بین مردم شد در حالی که در جریان های سیاسی باید رقابت سالم سیاسی داشته باشیم. همان طور که دیدیم حضور شخص سوم می تواند در چنین شرایطی و برای نزدیک ساختن مواضع دو طرف بسیار مفید باشد. شخص سوم می تواند جوانب مختلف مساله از جمله خطرات و پیامدهای موجود را برای دو طرف بشناساند.
ما باید در نظر داشته باشیم که هنوز هم برای نظام موجود توطئه وجود دارد پس دو طرف ولو این که متحمل سختی و تلخی شوند باید تن به توافق بدهند. دشمنان افغانستان نفاق و تفرقه ی مردم افغانستان را آرزو دارند و ما نباید به این موضوع، مجال بروز بدهیم پس باید راه های منطقی برای توافق بیابیم. یگانه راه تامین اعتبار این روند و بازگرداندن حیثیت کمیسیون ها تامین شفافیت انتخابات است.

آگاه امور سیاسی تصریح کرد: شمارش صد درصد آرا با حضور جامعه بین المللی و سایر نهادهای بین المللی و ناظرین داخلی می تواند مشکل را حل کند. ایجاد حکومت وحدت ملی برای دو نامزد این نوید را می دهد که در صورت بازنده شدن باز هم در قدرت سهیم هستند و از روند خارجی نمی شوند.

به گفته ی وی، کمیسیون های انتخاباتی متصدی امور انتخابات هستند پس در روند جدید تفتیش آرا شامل خواهند بود ولی این کار در حضور ناظرین بین المللی انجام می شود. تشکیل کمیسیون های انتخاباتی جدید یک سال زمان می برد در نتیجه فعلاً نمی توان آن را عملی کرد. ما باید با در نظر داشت وضعیت موجود، درک و شعور سیاسی کنونی مردم افغانستان بپذیریم و این روند را با مشکلات خاص خود به پیش ببریم.

وثیق با تاکید بر قانون گرایی اظهارداشت: با روی کار آمدن حکومتی که به منافع ملی می اندیشد، درصدد کسب حمایت مردم کشور و همکاری با جوامع بین المللی باشد و حاکمیت قانون را مورد توجه قرار می دهد مردم نیز دیگر به سوی اشخاص وافراد نمی روند و به قانون پناه می برند. در چنین شرایطی کمیسیون ها و نهادها و افراد نمی توانند از قانون تخطی کنند. در غیر این صورت حکومت شکل گرفته بر اساس مصلحت ها، بقایی نخواهد داشت.

میاگل وثیق یادآوری کرد: اگر مبتنی بر آرای پاک، حکومتی بر اساس شایسته سالاری بوجود آید اطمینان داشته باشید با مشکل روبرو نخواهیم شد. اگر مقامات بلندپایه ی حکومت شایسته و پاک باشد هیچ معاون و رییس مفسدی نمی تواند در کنار وی حضور داشته باشد. نامزدان همان طور که ادعا دارند به مردم خدمت کنند باید خادم ملت باشند و قانون را ابتدا بر روی خود تطبیق کنند.

وثیق با اظهار تاسف از وجود افرادی احساساتی و منفعت طلب در ستادهای انتخاباتی گفت: در گرد نامزدان یک عده افراد احساساتی و منفعت طلب وجوددارد که فقط به اعتبار و آینده ی خود می اندیشیند و موجب خسارت وارد آمدن به نامزد مشخص خود می گردند.

وی در مورد ایجاد حکومت وحدت ملی گفت: نامزدان ریاست جمهوری همواره حکومت ایتلافی را رد کرده اند. در ایتلاف احزاب مختلف با یکدیگر متاسفانه به شایستگی افراد چندان توجهی نمی شود. نامزدان در صورت ایجاد حکومت وحدت ملی باید طوری عمل کنند که همه ی مردم افغانستان خود را در آن ببینند. آن ها باید کسانی را در حکومت بگمارند که از شایستگی و تخصص لازم برخوردار باشند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   حق به صد حجت وبرهان نکند عرض وجود
تا که اهل عمایم را رگ گردن باقیست
منظورم از اهل عمایم درین مقام سیاست مدارانافغانستان ودر راس ان اقای کرزی وبعد سایرین چوتن مجددی وگیلانی وعبدالله واشرف غنی و... می باشد یکی باپر روی تمام کمیسیونها را مهندیسی میکند ودیگری استخاره میکند وسومی هم دیده ودانسته از تقلب وسیع وبی بندوبار که به نفعش انجام شده دفاع مینماید وان دیگر هم ملت رنجدیده ومظلوم را به جاده ها میکشد وحکمت موازی میسازد
این کشور ازسی سال باینسو واین ملت در طول همین مدت درمیان اتش میسوزد ومیدان جنگ وصحنه ای تطبیقات نیروهای خارجی وداخلی گردیدههرنوع خواری وپریشانی ومهاجرت ها و... را متحمل گردیده وتازه امروزه صاحب وطن نیم بند وتحت اشغال شده که درهمیجا هم نمیگذارند که بیچاره ها نفس راحت وارام بکشند
وقتی انهای که در دخل اند ملت را باین اندازه می ازارند از نمایندگان ای اس ای که در خارج اند چه گیلایه باید داشت انها که دنبال رو احجانب اند وبه دستنور دیکران کار میکنند گرچه اینه نیز همچنان اند خداوند این ملت را به لطف وکرمش ازین مصائیب نجات بدهد
بیدل

>>>   شمارش آرا باچه مکانسمی؟ مثل شمردن کمیسون.
بااحترام

>>>   بلی نویسنده محترم ! اکنون کسی درحکومت ایتلافی جنجالی نخواهد داشت چون دزد و صاحب خانه آشتی کرده دزد مختار و صاحب خانه هم بی صاحب . بدرنگان که حساب صحیح آمد
.وطندوست

>>>   غربی ها قابل اعتماد نیستن ..امریکا شیطان است .. داکتر عبدالله متوجه باشد ..توطئه های دیگر در راه است .
کارشناس

>>>   نویسنده محترم عرض کنم بهتر است کمسیون نا مستقل و... انتخابات را فراموش کنیم. اینها به دستور پاکستان چنین مصیبتی را آوردند.

>>>   برادران وخواهران نهایت محترم.
واقعا اینهمه احساسات مردم غیور.نجیب وشجاع افغانستان که با همه مشکلات امنیتی و فصلی که گرمای روز انتخابان بی اندازه خواهران وبرادران ما را اذیت کرده بود رفتند و در پروسه ملی انتخابات سهم فعال گرفتند و اکثریت واقعی مردم از داکترصاحب عبدالله حمایت و یکتعداد کثیری از داکتر صاحب اشرف غنی حمایت نمودند بناعا وقتی که رای مردم در اینجا اصل نبوده چرا مردم بیچاره که با از دست دادن عزیزان وقطع شدن کلک هایشان رفتند و رای دادند بسا افسوس است که رای واقعی مردم از رای تخیلی تفکیک نشود و اراده وعزم راسخ ملت احترام نشود و باز هم جنابان حکومت که بر اساس اراده ملت نباشد بسازد جفا بخق پاک ملت نجیب افقغانستان خواهد بود و محاملات که در برابر رای واحساس مردم صورت بگیرد نابخشودنی است و ما هرگز حکومت که تحمیلی بالای مردم افغانستان ایجاد شود نمیپزیریم .
تشکر خیرالله(افگار)


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است