مردم افغانستان از فساد و تقلب خسته شده اند
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۲۸    ۱۳۹۳/۴/۲۱ کد خبر: 75431 منبع: پرینت

جان کری وزیر خارجه امریکا به منظور میانجی گری بین نامزدان ریاست جمهوری وارد افغانستان شد و با نامزدان و رییس جمهور افغانستان دیدار و گفتگو کرد. وی از نامزدان خواسته است که از هر اقدامی که باعث اعمال خلاف قانون طرفداران شان می شود جلوگیری کنند. این در حالی است که ناظرین اتحادیه ی اروپا می گویند که بدون باطل اعلام شدن آرای چشمگیری که تقلبی است، امکان ندارد کسی را برنده خواند.

محمود صیقل عضو ستاد انتخاباتی اصلاحات و همگرایی در برنامه آخر خط گفت: امریکا در 13 سال گذشته نقش مهمی در افغانستان و در دستاوردهای محدود این سال ها داشته است. بنابراین وقتی انتخابات افغانستان با بن بست مواجه می گردد نگرانی های زیادی برای آنان ایجاد می شود.

وی افزود: دیدارهای جان کری و نماینده ی سازمان ملل با نامزدان ریاست جمهوری در قدم اول برای به دست آوردن اطلاعات دست اول و در قدم دوم، یافتن مکانیزم هایی برای حل مشکل انتخابات است. بیشترین تاکید جان کری و نامزدان بر تفتیش صندوق های مشکوک است. تشخیص این صندوق ها ساده نیست و باید معیارهایی تعیین شود که بر اساس آن صندوق ها شناسایی و مورد بازرسی قرار گیرد.

به باور صیقل، تقلب در انتخابات به مسایل داخلی و بازیکنان داخلی گره خورده است. امریکا و جامعه جهانی مجبورند برای رفع نگرانی دست به کار شوند. آن ها فقط قصد دارند تا کمک هایی را در این زمینه به ما ارایه دهند ولی در نهایت تصمیم گیرنده خود افغانستانی ها هستند.
برای حل مشکل انتخابات افغانستان، باید کمیسیون ها و رییس جمهور ابتکار عمل را به دست می داشتند ولی با نهایت تاسف که کمیسیون های انتخاباتی و شخص رییس جمهور در تقلب دست داشتند و همین طور دیده می شود که حتی یکی از نامزدان ریاست جمهوری نیز در تبانی با کمیسیون ها و کرزی عمل کرده است. به این دلایل دچار بن بست انتخاباتی شدیم و کشورهای خارجی که در طول 13 سال اخیر روی توسعه و ثبات افغانستان سرمایه گذاری کردند از این وضعیت نگران هستند زیرا آن ها هزینه ی انتخابات افغانستان را بر عهده داشتند.

محمود صیقل تاکید کرد: آرزوی مردم افغانستان و خواست نامزدان انتخاباتی این است که طی یک تفاهم دولت فراگیر ملی ایجاد شود. رقابت انتخاباتی باید به شکل درست خاتمه پیدا کند تا مردم بدانند که چه کسی بیشترین رای مردم را با خود دارد. ابتدا باید تفتیش اصولی توسط مراجع با اعتبار صورت گیرد. رسالت نامزدان نیز در قبال مردم افغانستان حمایت و پاسداری از رای آنان است. پافشاری تیم اصلاحات و همگرایی در صحبت با جان کری و نماینده ی سازمان ملل هم بر بررسی دقیق آرا و جداسازی آرای پاک از ناپاک بود. ما معیارهایی برای تشخیص آرای پاک از ناپاک داشتیم و آن را با سازمان ملل متحد، تیم تحول و تداوم و صحبت هایی نیز با کمیسیون های انتخاباتی پیش از مقاطعه داشتیم ولی به بن بست رسیدیم. اگر سازمان ملل و امریکا بتواند راه حلی برای خروج از این وضعیت ارایه دهد از آن استقبال می کنیم.

عضو ستاد اصلاحات و همگرایی خاطرنشان ساخت: مردم دیگر از فساد و تقلب خسته شده اندو پافشاری ما این است تا با ایجاد مکانیزم هایی به تقلب نقطه ی پایان بگذاریم. در 2009 از بستر انتخابات پر از تقلب، حکومتی روی کار آمد که نتوانست برای مردم خدمات ابتدایی را ارایه دهد پس نباید این گونه حوادث تکرار شود.

وی با صراحت اظهار داشت: حکومت ایتلافی در ذهن دو تیم وجود ندارد بیشتر صحبت از حکومت فراگیر ملی است و بر همین اساس هر کسی که بتواند در حیات سیاسی اجتماعی و اقتصادی این کشور نقشی را ایفا کند در بدنه ی حکومت افغانستان حضور خواهد داشت. تا به موضوع تقلب رسیدگی نشود نه از حکومت فراگیر ملی و نه از حکومت ایتلافی می توان گفت. اگر به دلایلی نتوانیم این کار را انجام دهیم مجبوریم که دور دوم را باطل اعلام کنیم. در نتیجه بر اساس آرای مردم در دور اول باید فیصله صورت گیرد.

صیقل در مورد تاکید سازمان ملل در تفتیش 8 هزار محل رای دهی گفت: ما روی بعضی از معیارها با سازمان ملل به توافق رسیده ایم ولی تعدادی از این معیارها بر جای خود باقی است و می خواهیم که روی آن ها هم مذاکره نماییم. تفتیش 8 هزار محل رای دهی گام ابتدایی خواهد بود ولی به طور قطعی کافی نیست. تا وقتی که این معیارها اطمینان تیم اصلاحات و همگرایی و مردم را حاصل نکند به پروسه نخواهیم پیوست. به طور مثال ما بر این باوریم اگر در یک صندوق 93 درصد آرا به نفع یک نامزد پر شده باشد مشکوک است و باید تفتیش شود.
تمام خواست های ما یک بسته است و نمی توان بخشی از آن مورد قبول واقع شود و بخشی رد گردد چرا که تقلب بسیار گسترده بوده است. اگر ما بخشی از پروسه انتخابات نباشیم پروسه ای هم وجود ندارد. زمانی حکومت آینده ی افغانستان قانونی خواهد بود که هر دو نامزد نتیجه ی انتخابات را بپذیرند. در غیر این صورت ما بامشورت با مردم تصمیم خود را اعلام خواهیم کرد.

محمود صیقل یادآور شد: اجرای قانون فقط به عهده ی ما نیست بلکه باید رییس جمهوری نیز توضیح دهد که چرا پس از خاتمه ی دوران ریاست جمهوری در اول جوزا تا کنون در ارگ حضور دارد. دوم مطابق قانون مقام های کمیسیون های انتخاباتی نباید جانبدارانه عمل کنند و یا دست به تقلب بزنند، اما این کمیسیون ها قانون را رعایت نکردند و روی رای مردم کودتا کردند. قانون را باید ابتدا روی کسانی تطبیق کنیم که اعمال خلاف قانون انجام دادند.

وی در مورد موافقت تیم تحول و تداوم با تفتیش 7 هزار محل گفت: بهتر است رییس جمهور در روزهای پایانی حکومت خود، با تفکیک آرای پاک از ناپاک، پروسه را نجات دهد امااگر باز هم به روند قبلی خود ادامه دهد در پیشگاه مردم پاسخگو خواهد بود. اظهارات اخیر تیم رقیب نشان می دهد که با تعدادی از معیارهای ما موافق است و در مورد تعدادی دیگر نیز خواهان حق وتو است در حالی که قانون اجازه ی چنین کاری را به این تیم نمی دهد.

به باور عضو ستاد اصلاحات و همگرایی، داکتر عبدالله صرفاً برای دیدار و گفتگو با جان کری از مردم فرصت نخواسته است بلکه برای گرفتن تصمیم بسیار مهم فرصت خواسته است. گفتگوهای جان کری با نامزدان ادامه خواهند داشت.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   صیقل فساد اندیش، بنیاد فساد... را همی شما گذاشتند. یکمی خچالت بکش جا بسا شرم است.
بس فسادی کآفت اخیار شد
از ضمیر روح مانندش مرا.
افشاری

>>>   ... از همو خاطر مردم افغانستان به داکتر عبدالله و تیم شما رای ندادند!!!

>>>   زنده باد عبدالله عبدالله ...به تقلب کاران خاین ملی
اندرابی

>>>   کیسه بر زمانی که کیسه بری کرد از همه زیادتر چیغ وفریاد می زند حالا سقوی سوم را "اعلیحضرت امیر دبل عبدالله خادم دین رسول الله" "اعلان کرد و کودتا را بیچاره اشرف غنی کرد که از هیچ چیز خبر ندارد بیا ازین نوده پیوند کو

>>>   نشست دبل عبدالله در خیمه لویه جرگه و اعلان حکومت موازی اش
عبدالله : اوباما زنگ زده بود.
طرفدارن:نعره تکبیر الله اکبر
عبدالله:جان کیری میایه
طرفدارن:نعره تکبیر الله اکبر.
یک مولوی، برخلاف قواعد وفیصله ی قبلی وبدون آن که از عبدالله اجازتی حاصل کرده باشد، عقب بلند گو آمد و دولت «موازی» را از طرف خود اعلام کرد!
درحالی که دکترعبدالله پیوسته صدا می زد که جان کری تلفن کرده و باید موضوع اعلام یا عدم اعلام حکومت «جدید» را تا روز جمعه به تأخیر بیاندازیم.
کسی که گپ ... قبول می کند همتو میشه بینی تاجکها ره بریدی هزاره خو بی از او بینی نداشت

>>>   محمود صیقل میگوید که مردم از فساد خسته شده اند !!!!
از اقای صیقل پرسیده شود که این فاسدان کیها هستند که مردم از ایشان خسته اند؟؟؟
بسیار واضح است که مردم از دستگاد ...دولت خسته اند که گردانندگان این دستگاه...همین های هستند که اقای صیقل سخنگوی انها است.
برای اینکه مردم از فساد خود را برهانند در انتخابات سهم گرفتند و این امید شان هم با ایجاد دولت باصطلاح وحدت فاسدین برباد رفت و در اینده همین فاسدان خواهند بود که دولت وحدت فاسدان را تشکیل نموده و به فساد مزید دست می یازند. حال راه برون رفت از فساد و نجات از فاسدان را اقای صیقل بگویند و دوستان شانرا هم ناراضی نسازند.

>>>   آقای محمود صیقل نماد صداقت و امانتکاری در کشور ماست. کم کسی را به اوصاف نیک شان میشناسم. گفته های شانرا از دل و جان تائید میکنم. ایشان عملاً با دستگاه فساد کرزی مبارزه کرده اند.
سید اکرام مامور وزارت خارجه

>>>   والله اگر راست بپرسي از شما هم خسته هستيم

>>>   کسیکه تقلب و دروغ را از پدر و پدر کلان میراث داشته باشد برایش هیچ شرم نیست زیرا تاریخ اینها با تقلب و دروغ و غلطی رقم خورده و کدام افتخاری به افغانستان و جهان ندارند بلکه همیشه مایه ای ننگی برجبین اسلام طالبانی وکوچی گری بوده اند شرم وننگ وعار از برای کسی که شرم را بشناسد ننگ داشته باشد وغیرت را بداند وازدروغ وتقلب اجتناب کند اینها به تقلب به دروغ وبه دزدی خود افتخار میکنند

>>>   ای کاش مانند اقای صیقل چند تن دیگری میداشتیم وسهمی در حکومت کرزی میداشتند امروز حال ملت به این شکل نمیشد اما باوصف صداقت وایمانداری اقای صیقل یک تعداد اشخاص کور دل در شان ان ... خصمانه را انجام میدهند وافترا های نادرست ودور از حقیقت می بندند دور از انصاف است گرچه افتراحات شان کدام تاثیر بر صداقت ووطن دوستی مردم پروری اقای صیقل ندارد اما گله مااین است که چرا بعوض نکویش اشخاص....اشخاص صادق را مورد استهزای بی مورد قرار میدهند اقای صیقل افتخار ملت است .

>>>   افشارى...بكلى واضح معلوم است كه خودت هم در فساد و عقب مانى افغانستان در خلال 13 سال دست داشتى كه ناخردمندانه و بيجا چند كلمه نادرست در حالت...بودن خود راندى كه خارج از حقيقت است مثلكه نميخواهى از تقلب دست بردارى چطور؟؟ خواستى گفتار خردمندانه آقاى صيقل كه در صداقت بى همتا است و هميش به فكر بهبودى افغانستان با به وجود آوردن يك جامعه سالم است رخنه نمائى اما براى آينده جوانان و اطفال افغانستان رحم كن، زياد خوردى و بردى و دزديدى كردى حالى بدان كه مردم ما از همه اعمال فسادى، غير دينى و غير قانونى خودت و امثالت خسته شده و بزودى آگاه ميشوند و از اين اعمال شوم و فساد اميز شما متاثر اند. حالى در سراسر افغانستان همه مردم هوشيار افغان دانسته اند كه تقلب و تقلبكاران ديگر راه ندارند بغير از اينكه از اعمال شوم كه برتر از قمار خانمان سوز است دست وردار شوند. و زندگى با وجدان و آسوده خاطر را پيش گيرند تا يك جامعه سالم از افغان ها نيك دامن و صادق در افغانستان بوجود آيد تا بتوانند وطن را از اين فقر بزودى نجات داده و از استقلال و صيانت آن حمايت نمايند. اميدوارم با خواندن كلمات صيقل صاحب از خواب غفلت و جهالت بيدار شوى و به همكارهايت هم معلم خوبى شوى تا دنيا و آخرت را با خود داشته باشى.
صادق الله قانونى

>>>   همچنان از چهره شما دو تابعیته ها و فروخته شده ها نیز مردم ما خسته شده اند لطف کنید نزد خانم های خود بروید که تنها مانده اند و شما غم این وطن را نخورید اینجا چور گر های زیاد موجود هستند

>>>   آقاى صيقل و همه همكارانش واقعاُ افتخار ما است كه داراى اين همه علم و دانش و خرد والا خود ميتوانند خدمت به وطن خود نمايند و مردم بيچاره را از از هر قوميت ايكه باشد از چنك اين چورگرهاى زياد كه خودشان به جرم خود اعتراف مينمايند نجات داده و قانون را حكمروا سازنند نه تقلب و جورگرى را. يك ملت وقتى آرام و آسوده ميباشد كه قانون بالاى آن حاكم باشد نه جورگرها.

>>>   آقای صیقل را که من میشناسم اصلاً از قدرت طلبی نفرت دارد. ولو تیم داکتر عبدالله پیروز هم شود من فکر میکنم که صیقل صاحب علاقه نخواهد داشت در حکومتش کدام وظیفه داشته باشد. ایشان فقط میخواهند خدمتگار کشور و مردم باقی بمانند و در خدمت قانون و نظام باشند.
مامور وزارت امور خارجه

>>>   من در صداقت و درایت و دلسوزی محمود صیقل شکی ندارم و فکر میکنم که اگر 100 نفر مانند او وجود میداشت مملکت به این حال باقی نمی ماند! من دلسوزی اش به حال اولاد وطن از نزدیک دیده ام.
حبیبه معلمه لیسه زرغونه کابل

>>>   زنده باد صیقل و پلان های کاریش در قسمت افغانسنان.
جبار خیل

>>>   اقای صیقل امید اول وجدان خودرا صیقل نمایید دوم اینکه تیم اصلاحات و همگرایی هم فساد میکند هم تقلب و هم داد از مبارزه بر ضد فساد و تقلب میزندمردم حال خیلی هوشیار هستند راست و دروغ را میتواند تفکیک نمایند.
افغان بچه گک

>>>   افغان بچه گگ
فکر میکنم اول وجدان تو به صیقل کاری ضرورت دارد. بلی مردم ما حال خیلی هوشیار هستند و به هر توطئه گر و شایعه ساز اجازه نمیدهد که ...خود را بالای بام دیگران بیاندازد.
افغان دخترک

>>>   اقای صیقل !!!
وقتی شما دو بار از مهاجرین افغان در استرالیا بنام کمک به سیلاب زده ها وکسانی از زلزله های ان وقت در کشور اسیب دیده بودندپول جمعاوری کردید ووعده کردید که این کمک ها را به انها خواهید رساند.در ان وقت مردم کنر هم از سیلاب ها وبارندگی ها اسیب دیده بودند.
شما را بخدا قسم که راست بگویید که از ان پول چند انرا به مردم ولایت کنررساندید ؟ گرچه من می دانم که یک پول ان را هم به مردم کنر نرساندید ولی می خواهم وجدان شما را به قضاوت بکشانم واز شما بپرسم کسانی که به شما کمک پولی نموده بودند تمام انها از سمت شمال بودند؟یا هموطنان گرامی ما از هر گوشه وکنار مملکت تا حد توان کمکولی نموده بودند؟چرا شما ان پول ها تنها در سمت شمال به مردم گوسفند وزمین خریداری کردید؟
ایا به افغان ها استرالیا گفته بودید که از ین پول ها در سمت شمال به مردم زمین وگوسفند میخریم؟
نمی دانم تقلب شاخ دارد یا دم؟اگر خودما کسانی استیم باکوچکترین دسترسی به امکانات تقلبی را مرتکب میشویم انتقاد در لا بلای کلمات مود روز ومردم را متهم کردن به تقلب بدون دست اویز وخود را نگاه کردن زیر چتر کلمات داغ روز :خود یک نوعی از تقلب سیاسی نیست؟

>>>   به شخص بی نامی که گپ کنر را مطرح نموده است:
زلزله های رستاق و بدخشان یکی 5000 نفر و دیگری 6000 نفر را کشت. در کنر کدام زلزله به این بزرگی صورت نگرفته است. و الی همه هموطنان به شمول آقای صیقل به کمک شان میشتافتند. از طرفی در آن وقت های مقاومت کنر در دست طالبان بود. معلوم میشود که در قلب شما تعصب موج می زند. هرکس را مانند خود مغرض و متعصب فکر نکنید.

>>>   من و ديگر برادران شاهد هستيم و همين شخص پاك دامن و صادق يعنى آقاى صيقل همه كمك ها را به مردمان سيلاب رسيده كنر رسانيد. اينكه آنها از اين كمك مالى براى خود زمين و گوسفند خريدند كارى نيكى كردند زيرا به اين طريق توانستند در زمين خود كشت و زراعت نمايند و از گوسفندان خود براى اعاشه و اباته خود استفاده نمايند. فكر نميكنم در اين كار كدام عيبى باشد. و هم بايد متذكر شوم كه اين كمك هاى خيريه به آسيب رسيدگان كنر بود نه براى ديگران.
ياور

>>>   مردم ازدست شما به سطوح آمده
افشاری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است