هیچ پایانی برای دیپلوماسی وجود ندارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۲    ۱۳۹۳/۴/۲۱ کد خبر: 75383 منبع: پرینت

در حالی که داکتر عبدالله اعلام نتیجه ی ابتدایی توسط کمیسیون را بر خلاف خواست جامعه جهانی و ناظرین بین المللی و منافع ملی و کمیسیون را یک دیوار سنگی در برابر این خواست می نامد، داکتر اشرف غنی اعلام نتایج را پذیرفته و آمادگی خود را برای بررسی آرای مشکوک اعلام کرده است. داکتر عبدالله همچنین از مردم فرصت خواست تا تصمیم نهایی خود را در این موضوع بگیرد.

داکتر داوود مرادیان رییس موسسه ی مطالعات استراتژیک افغانستان در برنامه انتخابات 93 گفت: دموکراسی نقطه مقابل دیکتاتوری است. مشخصه ی ویژه ی دموکراسی خرد جمعی و مشخصه ی دیکتاتوری، عقل کل است و همواره بین خرد جمعی و عقل کل رقابت وجود داشته است. در دموکراسی های منطقه ی ما هم خرد جمعی وجود دارد و مطابق آن میلیون ها تن در انتخابات شرکت می کنند اما متاسفانه در برابر خرد جمعی یک عقل کل ایستادگی می کند. به طور مثال در پاکستان، نظامیان عقل کل این کشور هستند که یا کودتا می کنند و یا با مهندسی آرا در سال 1990 باعث جلوگیری از پیروزی حزب مردم می شوند.

وی افزود: برای من ثابت شد که اراده ی عقل کل یعنی رییس جمهور کرزی قصد دارد بر اراده ی خرد جمعی مسلط شود. همان طور که عقل کل در برابر مردم افغانستان دست خود را روی قرآن مبارک گذاشته و گفته بود از قانون اساسی پشتیبانی و صیانت می کند باید مسوولیت های حقوقی خود را انجام و اجازه می داد مردم افغانستان برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند.
به باور مرادیان، کرزی فکر می کند مردم کشور اطفالی هستند که مصلحت خود را درک نمی کنند به طور مثال رییس جمهور کرزی به برادر خود که شخصیت برجسته ای است اجازه نداد تا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند. یا در مورد انتخابات فعلی، سازمان ملل و سفرای کشورهای خارجی از کرزی خواهش کردند برای ثبات و منافع ملی کشور تا رسیدن دو طرف به یک توافق، در اعلام نتایج ابتدایی باز هم صبر کند اما وی نپذیرفت.

مرادیان تصریح کرد: من از دو نامزد ریاست جمهوری هیچ گله و شکایتی ندارم زیرا هر دو می خواهند برنده ی این میدان باشند اما از رییس جمهوری که قسم خورده تا از قانون اساسی صیانت کند گله مند هستم که بر خرد جمعی باز هم مسلط می شود. میلیون ها تن به داکتر اشرف غنی رای دادند و چهره های بسیار فرهیخته ای در این تیم حضور دارند. تیم اشرف غنی عقلاقمند است که یک دموکراسی واقعی در افغانستان ایجاد شود. داکتر عبدالله و هم داکتر احمدزی هر دو اعتقاد به خرد جمعی دارند اما جناب رییس جمهور اعتقادی به خرد جمعی ندارد و بیشتر نقش عقل کل را بازی می کند.

وی اظهار داشت: من از مثلث ارگ، کمیسیون، تیم تحول و تداوم استفاده نمی کنم بلکه از کارگردان، تهیه کننده و بازیگران نام می برم. متاسفانه کارگردان این وضعیت رییس جمهور بودند ولی آرزو می کنم این تحلیل غلط باشد. جان کری می تواند در خروج از بن بست کنونی به ما کمک کند ولی بیشتر از همه نامزدان انتخاباتی در این پروسه تعیین کننده هستند. هر دو شخصیت ملی هستند و باید به ما نشان بدهند که به عنوان رهبر ملی می توانند نقش اصلی برای گره گشایی مشکل، داشته باشند.

رییس موسسه مطالعات استراتژیک افغانستان خاطرنشان ساخت: من از هر دو نامزد که شخصیت فرهیخته این کشور هستند خواهش می کنم که بدور از حواشی و اطرافیان با یکدیگر صحبت کنند زیرا هیچ پایانی برای دیپلوماسی وجود ندارد. در هر دو تیم چهره های بسیار آگاه و فهیمی هستند که می توانند این دو نامزد را برای بازکردن این گره یاری کنند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بازیهای استراتیژیک ترا خو من میدانم که وطن به کجا میبری
دریور

>>>   نظر اقای مرادیان مورد تایید است وباید علاون نمود که روسای کمیسون انتخابات هم بروی قران کریم در محضر عام سوگند یاد کردند که به ارای مردم خیانت نمیکنند ما دیدیم که روی قران پای ماندند وبه ارای پاک ملت خیانت کردند اشرف غنی هم در صمت وزارت مالیه وهم بیحیث رریس کمیسون انتقال از نیروهای خارجی به ارتش ملی بروی قران سوگند یاد کردکه به ملت مرتکب خیانت نمیشود اما چرا دست به تقلب ارای پاک ملت زداین ها از عقاید پاک ملت استفاده میکنند ومقاصدشانرا به پیش میبرند وقتیکه به قرانکریم پابند نباشند به گفتار شان چه اعتبار خواهد بود وگرفتن تسبیح چندصددانه ای بدست شان جزتظاهر وعوام فربی چیز دیگری بوده نمیتواند .

>>>   ملت غیور افغانستان را همین ها به گمراهی کشیده
غ

>>>   او برادر این ها به قران عقیده نداردمگریادت نیست به خانه خدا رفت با گلبدین سوکن ... باز امد سوکند را شکستناد عبدالله هم یکی از آن ها است مرادیان هم دم از سیاست می زند ترا می شناسم یادت است دوره مکتب ...

>>>   ازمرادیان گله مند نباشید فکر و دایره کردار او از سویه ما مردم بالا است
شوقی

>>>   اقای مرادیان... با این تحلیل های امریکایی شما. جطور عبداله . و غنی...فریبکار را دو رهبر ملی و یا شخصیت ملی
خطاب می کنی ولی کرزی را عقل کل...بود که ترا و رفیقت را به این مرحله معراج رساند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است