کانفرانس لندن هم برگزار شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۲۳    ۱۳۸۸/۱۱/۸ کد خبر: 7375 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper )، امروز پنجشنبه هشتم ماه دلو حدود ساعت 12 به وقت محلی کابل، کانفرانس لندن با حضور بیش از هفتاد هیات بین المللی رسما گشایش یافت.

نمايندگان شرکت کننده در اين کانفرانس پيش از قرار گرفتن در جايگاه خود و گفتگو درباره طرح اشتي با شبه نظاميان طالبان در افغانستان و انتقال مسئوليتهاي امنيتي به نيروهاي افغان عکس دسته جمعي گرفتند.

گوردون براون نخست وزیر انگلیس سخنران آغازین این کانفرانس بود که مهترین بخش سخنان وی حاوی این مطلب بود که توسعه نظامی در افغانستان باید همراه با توسعه اقتصادی باشد.

براون در ادامه ابراز داشت: اکنون زمان سرنوشت سازي براي همکاري بين المللي است که مردم افغانستان را در تامين امنيت و اداره کشورشان ياري کند زیرا واگذاري مسئوليت هاي امنيتي از نيروهاي خارجي به نيروهاي افغان امسال اغاز خواهد شد.
وی در حالی مدعی بررسی انتقال تدریجی تأمین امنیت ٣٤ ولایت افغانستان به نیروهای ملی شد ، که هیچ تاریخی برای خروج نیروهای خارجی از کشور تعیین نکرد.

براون همچنین با کنایه در پاسخ به اعتراضات فعالان مدنی که از صبح زود خیابانهای اطراف این نشست را با پلاکارتهای ضد جنگ پر کرده بودند، در حاشیه این نشست گفت: کشته شدن 250 سربازان برای دولت انگلیس، زیاد هم بی فایده نبوده است چرا که اگر ما در افغانستان به جنگ القاعده و طالبان نمی رفتیم، اکنون باید در خیابان های لندن با آنها می جنگیدیم.

بعد از براون محترم حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان برای سخنرانی به پشت تریبون رفت و در بخشی از سخنان خود بر لزوم افزایش همکاری میان افغانستان با کشورهای همسایه تاکید کرد.

محترم کرزی تصریح کرد: افغانها خواهان حکومتی هستند که عاری از فساد باشد و ما برای رسیدن به این هدف تلاش می کنیم هر چند باید بدانیم که مبارزه با فساد امرزی زمان بر است.

رئیس جمهور افغانستان در مبحث مصالحه با طالبان گفت: من معتقدم که هفتاد و پنج درصد طالبان تنها به دلیل فقر و بیکاری در دام جنگ و تعصبات مذهبی افتاده اند لذا نمی توان برای جنگ افغانستان در نهایت برنده ای متصور شد و نمی توان دلخوش بود که با کشتن هر چه بیشتر نفرات طالبان بتوان بر آنان ظفر یافت.

وی که به وضوح از ایده عفو عمومی صحبت می کرد ، ضمن بیان این مطلب که نتایج مهم در جنگ افغانستان از خلال گفتگو با افراد مهم و در اینجا یعنی رهبران طالبان به دست می آید، تصریح کرد: پرداخت پول به طالبان به منزله رشوه نمی باشد چون وقتی ما در مورد مشوق ها صحبت می کنیم این به مفهوم یک سرمایه گذاری است و این امر (پرداخت پول) در واقع شرایط را برای بازگرداندن آنها مهیا می کند.

حامد کرزی در ادامه از عربستان سعودی خواست تا برای مذاکره با طالبان و ایفای نقش میانجی میان کابل و طالبان وارد عمل شود و خطاب به مقامات پاکستانی از آنها نیز خواستار ایفای نقش بیشتر در تامین امنیت در مناطق مرزی شد.

رئیس جمهور کشور همچنین با تشکر از دولت بریتانیا برای ارائه طرح تخصیص یک بودجه بین المللی پانصد میلیون دالری برای ایجاد زمینه دادن شغل به جنگجویان طالبان، اظهار داشت: افغانستان و حاميان غربي اش بايد به همه هم ميهنان ما نزديک شوند به ويژه به آن دسته از برادران ما که از اعضاي القاعده نيستند .

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد دیگر سخنران این نشست بود که در مهمترین بخش سخنانش استفان دو ميستورا را به جای کای آی دی به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان منصوب نمود.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   با سلام جناب رئیس جمهور صاحب که اینقدر برای طالبان دل می سوزاند وفقر آنها را عامل جنگ می داند حرف بسیار بی پایه است زیرا حملات انتحاری با تحمیق مذهبی توسط وهابی های عربستان وپاکستان صورت می پذیرد و رئیس جمهور صاحب چرا برای فقرای سائر ملیت ها اصلا دل نمی سوزاند مگر پول ترانزیت تریاک برای آنان کافی نیست؟
سیاست باج دادن به طالبان سیاست بسیار غلط است باید باهمکاری هم پیمانان خارجی خود اگر راست می گویند با قاطعیت علیه این متحجران پلید وضد بشریت برخورد نمایند اگر قاطع باشند پیروز می شوند واگر متزلزل باشند شکست می خورند.
فکور صاحب

>>>   به خاطر اینکه طالبان به خیابانهای شان نرسند، در افغانستان میجنگند؟

>>>   من میخواهم که از رویداد های جهان و افغانستان پ آگاه باشم از طریق سایت شما.

>>>   سلام برهمگی !
خوب باید آقای کرزی ازعفو عمومی درباره طالبان سخن بگوید بخاطرکه خودآقای کرزی طالب است .درباره این همه خانواده ای شهدا که ازطالبان چی دلهای پردرددارند فکرنمی کند درعوض برای طالبان جایزه ای هم میخواهددرنظربگیرد واقعا که کرزی ، کی بودن خودرا ثابت میکند ،خوب چی شدمجاهدین سالها باطالبان جنگیدند و این همه مردم بی گناه راپایمال کردند واکنون سکوت اختیارکردند یانکند به بهانه ای وحدت ملی دهان این ها هم پرشده .
کریمی

>>>   سلام به كار مندان اين نشريه أزاد
اين نشست از ديدكاه من بى فايده خواهد بود ,
زيرا تحليل وضع سياسى افغانستان خيلى بيجيده است, حكومت افغانستان از دشمنى دعوت ميكند كه هنوز طفل از كرفتن نام أن ميلرزد طالب همان طالب است معتدل و افراطى ندارد همه سوار يك كشتى اند و القايده نا خدايشان است به هر طرفى كه خواست هدايت ميكند, امروز اكر براى يك طالب بول داده شود فردا همه طالب ميشوند تا بول بدست بياورند, هر كه بكوهى خواهد رفت و ازحكومت باج خواهد خواست وبول كه بعنوان بازسازى از ده ها كشور كدا ى كرده اند بجيب دزدان در كمين نشسته بنام طاب خواهد رفت. و اين مردم و ملت مظلوم يكبارى ديكر بسوى اينرشيزم و نا أرامى خواهند رفت.
ابوأرشام از قاهره

>>>   با سلام
طبق اطلاع دقیق، معاون آقای خرم وزیر اطلاعات و فرهنگ سابق آقای" محمد ضیا دادعلی نیا فرزند هاشم " که برای یک سفر دولتی وبا هزینه دولت عازم کانادا شده بود در آن کشور اعلام پناهندگی نموده.جا دارد که مسئولین عزیزدر برابر این گونه اشخاص که با هزینه بیت المال به کشورهای دیگر سفر میکنند وبرای راحت طلبی خود به کشورو مردم خود خیانت میکنند هوشیارباشند و با تحقیق خود در مورد این شخص و بازگرداندن ایشان از بروز این گونه وقایع جلوگیری نمایند.

>>>   آغا اشتبا گرفتی، مصالحه با طالبان+معامله سیاسی، اقتصادی و اوپراتیفی=قدرت مند شدن چندین مرتبه ی طالبان=امارت افراطی هشت سال پیشین.
کابل، عمر

>>>   سلام وعرض ادب دارم خدمت خوانده ها ودست اندرکاران این سایت:
به نظر من اگر وضعیت اقتصادی تمام افراد جامعه خوب نشود وضعیت سیاسی افغانستان خوب نمیشود. این خود یک نوع باج دادن برای طلبان است اگر تمام تصدی ها به خصوصی واگذار شود و بی کاری افزایش پیدا کند تمام افراد بیکار رجوع به طرف طالب شدن کنند نتیجه بر عکس شده از بد بدتر میشود.
احمد ضیا
حیرتان

>>>   کرزی بازی دوگانه یی را پیش می برد و به حق باید گفت که چنین بازی را تا کنون بسیار خوب پیش برده است . البته این را هم باید در نظر داشت که وی از نظرات دولت انگلیس در این بازی و حمایت های این کشور نیز بسیار بهره برده است .
زیرا این انگلیس از دیر زمان بوده که سیاست دوگانه و تلاش درحاکمیت پشتون بر افغانستان را مورد اجرا گذاشته و تا کنون از آن به هر گونه یی حمایت کرده است . و از همین رو بوده که بعد از حمله نیروهای بین الملل و شکست طالبان که در حقیقت می توان گفت ، ضعف و شکست تمام پشتون بود ، برای دوباره قدرت گیری آنها بسیار تلاش کرد و در مناطق تحت کنترل خود ، به طالبان ضعیف شده و از بین رفته ، وقت و زمان و حتا امکانات برای رشد و احیای دوباره داد .
کرزی نیز در طول چند سال گذشته به خوبی توانست که با شعار های ملی ، حمایت های جناح های غیر پشتون را به خود جلب کند و در عمل تمام امکانات و فرصت ها را برای پشتون ها فراهم نمود .
نمونه اخیر آن ، حمایت قاطع از طالبان علی رغم مخالفت های متحدان داخلی و خارجی اش . وی با این عمل خود می داند ، حال که به اندازه یی حکومت وی ،که همانا حکومت پشتون ها می باشد ، کمی پا گرفته و رسمیت بین المللی پیدا کرده ، درفشار بین پشتون های متعصب و غیر پشتون ها قرار دارد ، و در این بین بهتر می داند که از حمایت پشتون ها ، ولو طالبان برخوردار باشد تا دیگران . و برای این که بتواند طرج طالبانی خود (یعنی مصالحه با طالبان ) را به این کنفرانس تحمیل کند ،با تبانی با اکثریت پشتون در پارلمان کاری کرد که اکثریت پشتون ها رای بیاورند و با وزرای تقریبا تمام پشتون به این کنفرانس برود .
چنین سیاستی می رساند تا رهبران و سیاست مداران دیگر اقوام چشمان خود را بهتر باز کنند و بفهمند که در چه بازیی شریک هستند .

>>>   طرح وراهبردمذاکره باطالبان بایدتعریف مشخصی داشته ودرراستای منافع ملی باشد ومردم منحیث بازیگران اصلی صحنه سیاسی که مصایب جنگ راپذیروفته ومتحمل خسارات جبران ناپذیری شدندبایدجدآدرنظرگرفته شوند،تنها مشارکت طالبان درقدرت بسنده نیست ، سایرگروها واپوزیسیون ارام نخواهند نشت ،ازجانبی طالبان باروش تندروانه وجنگ طلبانه امکان جذب شان درسختارسیاسی غیر محتمل به نظرمیرسد. تازمانیکه حامیان خارجی طالبان منجمله ای اس ای پاکستان امیدبه پیروزی ازراه تداوم جنگ داشته باشندصلح ازطریق مذاکره غیرممکن است مگراینکه به این سازمانها وکشورها ی حامی شان امتیازات فوق العاده واختیایات نامحدوددرقبال تطبیق این طرح داده شوددرغیراین صورت هرگزبه نتیجه دلخواه دست نخواهیم یافت ومحال است که طالبان حاضر به مذاکره شوندوبه مصالحه تن دهند.
اماطالبان باحمله مسلحانه به فروشگاه بزرک افغان دراستانه تدویرکنفرانس لندن وحمله مشابه به هوتلی درلشکرگاه درختم این کنفرانس قدرت وتحرکات نظامی وتاثیرات ان رادرعرصه سیاسی ونظامی افغانستان به نمایش گذاشتندودولت وجامعه جهانی رابه چالش کشانیدندوپاسخ منفی ومشخصی به طرح مذاکره اقای کرزی دادند.
واضح است که جنگ راه حل مسایل داخلی، منطقوی واختلافات سیاسی وتیوریتکی نیست امامذاکره ومفاهمه با تمام مخالفین مسلح وگروهای سیاسی درگیر درافغانستان بدون استثنی یگانه راه حل اساسی معضله کنونی کشورمابوده میتواندولی صرف مذاکره باطالبان وپیشنهادپرداخت پول وقایل شدن سایرامتیازات به این گروه که قطعآفاقداختیارات وتصمیم گیریهای سیاسی ونظامی هستند وتا اکنون به هیچ یک ازمیثاق هایی ملی وبین المللی پابندی نداشته وندارندوتمام تعهدات خویشرازیرپانموده اند،به هیچ وجه مثمرثمرواقع نخواهد شدواماامکان دارداین امرباعث تشویق وترغیب سایرگروها ی ناراضی ، افراد و اشخاص فرصت طلب واستفاده جو گردددراین صورت تبعات جبران ناپذیری رادرقبال خواهدداشت.درضمن تطبیق طرح مصالحه باطالبان به شرط اینکه دست اوردهای مثبت که درطول سالیان متمادی نصیب مردم ماشده حفظ گردد،قانون اساسی وحقوق حقه سایراقوام محترم ونقض نگردد،به بهانه تامین امنیت وثبات دایمی عملی نمودن طرح مذاکره باطالبان باعث تشدیدتعصبات وبرتری قومی ولسانی نگردد،صادقانه درعمل پیاده گرددوبهره برداری سیاسی وزدوبندهای پشت پرده ونیات شوم رادرقبال نداشته باشد،حاکمیت ملی وتمامیت ارضی حفظ گردد.
این طرح زمانی قابل تطبیق وایده صلح وتامین امنیت دایمی محقق خواهدشد که جامعه جهانی ودولت افغانستان ازتمام گذینه هامنجمله فشارنظامی مضاعف براین گروه راافزایش دهندوبرانچه که درجهت تکمیل وتجهیزقوای مسلح ملی تعهدنموده اند،صادقانه عملی نماینددرغیران به نظرمن کنفرانس لندن مانندسایرکنفرانسهای جهانی که در مورد افغانستان تدویرگردیده است قطعآنتایج ملموسی درقبال نخواهدداشت.
سوال اساسی که اکنون ذهن مردم رابخورمشغول نموده اینست :که مهمترین بازدهی ودست اورد مذاکره ومصالحه باطلبان چی خواهدبود؟.
مردم افغانستان چه مقداربهای رادرقبال این طرح خواهندپرداخت؟.
سرنوشت عدالت انتقالی چی خواهدشد؟.
واکنش سایرگروه های اجتماعی ،مدنی ومردم که دراین مدت ازعملکردطالبان خساره مندشدندچه گونه خواهدبود؟.
ودها سوال دیگرکه گذرزمان به ان پاسخ خواهدداد.تشکر
انجینیرعبدالحی رئوفی

>>>   خدا را شكر كانفرانس لندن هم بر گذار شد ببينيم بقيه افغانيستان چه وقت گلستان خواهد شد
بگذريم اگر براي افغانه چيزي نمي ماند شركتهاي غربي و خانوده هايشان كه سود خواهند برد

>>>   اوبرادر ها اگر از این کنفرانس ها که ده ها دیگر هم تدویر شود تاکه این وطن فروش ها باشد عمل هیچ نیست پس همان اش وهمان کاسه است.
غم کش

>>>   سلام دوستان عزیز
همین طالبان بود که برادر های مار چی تاجیک بود چی هزاره و چی وازبک بود همین طالبان بود که این ها را کوشت وخانه های شان را در آتش کشید ولی حال همین دولت که مردم افغانستان که این همه شکنجه و روز های بدی را دیده است میخواهد باز هم با طالبان صلاح کند شرم است برای دولت افغانستان .......
اگر امریکا و متحدانش بیخواهد در ظرف 24ساعت طالبان را از افغانستان چی که بیخی از ریشه گم می کند ولی چی کنم که اونها نه میخواد که این کار شود..... چون خود امریکا با طالبان دست دارد و امور روز که طالب از بین رفت امریکا هم از بین میرود .................. شرم است برای دولت افغانستان و بری کسانیکه با طالبان سال ها جنگ کردن و کوشته دان در راه این کار شرم است بری کولی افغان ها ........

>>>   سلام خدمت هموطنان عزیز جای تاسف است که تمام کشور های بشرفته جهان از یک ګروب تروریست شاخه القاعده یعنی طالبان که از دنیا بی خبر از علم دانش حمایت میکند این کشور ها مذکور واضیح کردن سازمانده اصلی القاعده وطالبان خودشان است و ګرچه همه اګاهی داشتند و حالا دیګر رسمی اعلان کردن شف شف نی شفتالو دیګر از این بهتر اثباط است س ل

>>>   با عرض سلام برای تمام خنندگان و دستندر کاران انّ سایت.
میخواستم بدانم که با چه فکری آقای کرزی طرح مذاکره با طالبان را در پیش گرفته
آیا ایشان از آینده ای کار خود باخبر هستن مگر سالها جنگ و قتل مردم بیگناه را فراموش
کردن. زنهای که بخاطر طرز فکر غلط طالبان بخاک خون کشیده شدن و همچنین مردان و طفلان بیگناه.

>>>   آیا این جنایتهای که طالبان در افغانستان کرده است وتمامی پلهای پشت سرشان را خراب کرده است راه برشگت برای شان وجود دارد ؟؟؟؟
که به آغوش ملت ستم دیده باز گردد!!!!!!!!!!!!
طاهر از ایران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است