فارسی ستیزی به شورای وزیران رسیده است
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۸    ۱۳۹۳/۳/۱۸ کد خبر: 73347 منبع: پرینت

شورای وزیران افغانستان در جلسه ای با حضور حامد کرزی رییس جمهور افغانستان زبان ها و لهجه های بیگانه را در رادیو و تلویزیون را ممنوع قرار داده است.

بر اساس اطلاعیه دفتر آقای کرزی که دراختار رسانه ها قرار داده شده است، شورای وزیران دستور داد که رادیو ها تلویزیون ها ... از نشرات لهجه های غیر معیاری، کلمات نامآنوس و استفاده از زبان ها و لهجه های بیگانه جدا خود داری نمایند.

عقب اینهمه زبان، فرهنگ و نوروز ستیزی ادام هایی مانند کریم خرم، اسماعیل یون، انورالحق احدی، اشرف غنی احمد زی، سید خلیل هاشمیان و دیگران قرار داشته و از هر اسلحه علیه زبان فارسی استفاده می کنند.
(همین حلقات تظاهراتی را علیه مرگ بر دانشگاه و داشجو در مقابل مجلس نمایندگان سازمان دهی نموده بودند)

در اینجا واضح است که منظور اصلی این ممنوعیت ها و این بازی های مرموز فقط برای عدم استفاده زبان مادری بخش زیادی از مردم افغانستان یعنی زبان فارسی به راه افتاده است.

زبان ستیزی که چند سال قبل فقط دامن آقای کریم خرم وزیر وقت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و حلقه کوچکی در داخل ارگ را به خود اختصاص داده بود، حالا ابعاد آن گسترده تر و به شورای وزیران و حلقات فارسی ستیز راه یافته است.

این واژه های بیگانه بقول شورای وزیران، قبل از آنکه اصلا افغانستانی وجود داشته با شد، مردم این دیار به آن تکلم نموده و به تمدن غنی بشری دست یافته اند.

حلقاتی که واژه دانش را بیگانه می پندارند نه تنها از دانش بهری نبرده ، بلکه برای از بین بردن آن نیز تلاش می ورزند. زبان پارسی دری مانند دریای خروشانی می باشد که تمام خس و خاشاک را از جلوی خود برداشته به اعماق دریا غرق می کند.

محمود منجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   هیچ وقت ای وطن جور نمیشه آخیر این کار را به شورای وزیران چی؟ وزارت فرهنگ از خود چی وظیفه دارد؟

>>>   این کارها ره تمامشه اسمعیل یون... ترین چهره تعصب گرایی در افغانستان سازماندهی میکند واین بیشتر از یک آرمان شوم نیست

>>>   سلام به همه!
محمود جان محترم در اخیر هر سخن خواه داکتر صاحب اشرف غنی دست داشته باشد یانی نام اورا میگیری اگر نزد او زبان مطرح میبود خانمش پشتو را یاد میگرفت تا صحبت کند ولی او دری را یاد گرفته است.

>>>   زبان فارسی مانند دریای خروشانی است که همیش به جلو میرود نه به عقب و زبان است که بسیار آسان و شرین پس به هیچ عنوان نمیتوان شرین را تلخ گفت،
همچنان زبان فارسی یک زبان اقتصادی هم است چون به زبان فارسی دریک دقیقه از طریق تیلیفون افهام و تفهیم صورت گرفته میتواند میتوان که درحالیکه به زبان های دیگر چنین نیست اگر خرم صاحب یا دیگر هم قطاران اش یک کمی هم از اقتصاد بدانند و یا ارزش وقت را بدانند به این زبان احترام قایل باید باشند.

>>>   هرانسان حق دارد که به هرقیمتی هم شده به زبان مادری خود صحبت نماید هرکه میخواهد این روند خاموش شود به گذشته بنگرد وعواقب ان را مطالعه نماید
ابراهیم خیل

>>>   اي كاش دين مبين اسلام را هم ميپذيرفت !

>>>   میگویند: بگیریش که نیگیرد !!!
اصلا پشتون ستیزی در کابل و تمام ولایت های دری زبان رایج شده !!!
بخاطریکه جرم شان معلوم نشود میگوین فارسی ستیزی !!!
هروی

>>>   یکی از علت های بحران در افغانستان تنگ نظری نسبت به اقوام و فرهنگ های آنان است که متاسفانه در تمام مسولات دولتی موج می زند.

>>>   ههههه چه شعار احمقانه ای! مرگ بر دانشگاه و مرگ بر دانشجو!!!!
نظیر این حماقت را در هیچ جای دنیا،سراغ ندارم.
با این شعار ها چرا انتظار پیشرفت افغانستان را دارید؟

>>>   همین تاجک ها است که ازهمه بیشتر بیشرمانه گاهی به آدرس پشتونها گاهی به آدرس ترکها واوزبیک ها وگاهی هم به آدرس هزاره ها سخنان تعصب آمیزمیزند وحتی توهین هم میکند.
کل چرتگو

>>>   همين درد ملت است كه تاهنوز بعضي حلقات نفهميدند كه زبان فارسي دري علم را پيشكش ميكند زبان پشتو ترور را .زبان دري زبان منطق درايت است زبان پشتو زبان زور و زر است تمامي كتب علمي به زبان دري ترجمه شده هشتاد درصد كتب پوهنتون هاي افغانستان به زبان دريست شرم است برادران پشتون آزرده نشوند حقيقت همين است كه ميبينيم زبان دري زبان علم ومعرفت دانش وبسوي جهاني شدن حركت مينمايد افراد متعصب كه ميخواهد زبانشان رشد نمايد بعوض تحريم زبان ديگر به غنامندي زبان خويش كوشا باشند نگذارند زبان شان از نظر بيفتد امروزه زبان پشتو مخلوط به زبان ادو انگليسي ودري شده ورو به انقراض است و واين عقب ماني زبان شان را در رشد زبان دري ندانند از جهالت مزدوري برون آيد فرهنگ سازي نمايد و حسادت نورزيد فارسي مكتب ميسازد شما تخريب ميكنيد سرك ساخته ميشود تخريب ميكنيد خود را اصلاح كنيد زبان تان رونق بيگيرد.
اقبال

>>>   کریم خرم، اسماعیل یون، انورالحق احدی، اشرف غنی احمد زی، سید خلیل هاشمیان افراد متعصب قومی قبیل گرا هستند از هر اسلحه علیه زبان فارسی استفاده می کنند. مالک اصلی این سرزمین‌ من فارسی زبان هستم و تاریخ 5692 ساله‌ی بلخ ، بامیان ، کاپیسا ، کابلستان گزین مبین این ادعای من است. مانند دومان هخامشی ها ، ساسانیان ، یفتلی ها سامانی شخصیت بزرگ علمی شجاع این سرزمین تاریخ 5692 افغانستان ابو مسلم خرسانی ، مولان بلخی ،سینای بلخی ، رابعه بلخی، کاتب هزاره و استاد شهد راه آزادی افغانستان استاد ربانی ، قهرمان ملی راه آزادی افغانستان از چنگ پاکستان احمد شاه مسعود، شهد استاد مزاری راه عدالت شهروند اصلی این سرزمین مرد زار سپه سالار عطامحمد نور و استاد محقق است.

>>>   این یکی دیگر از برنامه های تیم تعصب و تداوم که در اولویت قرار دارد و در صورت پیروزی در سال اول حکومت شان انجام خواهند داد.

>>>   روی دشمن سیاه بوده هست وسیاه میماند!
دانشجو

>>>   همه میدانند که انگلیس در اواسط قرن نوزدهم تکه ای از خراسان را از سرزمین مادری جداکرد و نام "افغانستان" را بالای آن گذاشت و کشور را به مهاجران کوه سلیمان داد تا دستنشانده انگلیس باشند که تا هنوز دوام دارد.این تاریخ است و کدام کسی منکر شده نمی تواند.پس افغانستان 150 سال قدمت دارد( قدامت نادرست است و نشان بیسوادی ما ) ولی زبان فارسی 20 مقابل.از جناب منجم زاده تشکر می کنم ( تشکری هم نادرست است ولی مصطلح)

>>>   خداوند... کند آنانی را که در این این وطن فارسی ستیزی و پشتو ستیزی مینمایند. و کسانیکه این کار را میکنند نوکران یهود و نصارا استند و میخواهند که در بین ملت افغانستان تفرقه بیندازند که یک بار دیگر هزار ... حق بر هرکسی که چنین تفرقه افگنی مینمایید.

>>>   عمر این حکومت زبان ستیز و حلقه فاشیستی اسماعیل یون و کریم خرم... بسیار کم مانده است. به زودی گلم این فاشیست های، نشنلیست ها و کمونستها از ارگ بر چیده خواهد شد.
کابلی

>>>   خوب ازآنجائیکه آن خانم، خارجی است واززبان های افغانستانی هیچکدام نمیدانست. زمانیکه افغانستان آمده دیده فقط زبان دری قابل یادگرفتن است، شایدبهمان لحاظ دری رایادگرفته، زبان پشتوکجایش قابل یادگرفتن است؟ زبانی که نه یگ ادبیات درست داشته باشد، نه خوش آیندباشد ونه ساحه چلشی غیر از جنوب افغانستان داشته باشد آن را چرا یاد بگیرد؟

>>>   من ازین اقدامات خیلی خرسند میشود جون همین موضع گیری ها بود که امروزه هزاران هموطن ما از کلمات فارسی که پیشتر ها فراموش شده بود استفاده مینمایند و روز بروز رایج تر میگردد
رحمانی _ هرات

>>>   او برادر خانم احمدزي بخاطري فارسي ودري گپ ميزند كه زبان دري هيچ پندكي ندارد وشرين ترين زبان در جهان هست واز طرف ديگر خانم يهودي احمدزي حاكميت عام وتام بالاي غني زاده دارد وهر كاري آن يهودي بخواهد ميكند واگر غني جان ميتواننست شايد وي را لباس كوچي مي پوشند ويا گوسفندان زيادي را بخاطر چراندن مي خريد وبه صحرا مي برد. بنآ صلاحيت بدست يهودي جان هست نه غني جان

>>>   مردم فارسي زبانان ودري زبانان سال ها قبل از قوم گرايي وخود را به قوم منسوب كردن بر آمده نه زي را مي شناسد وزوي را . آنهيكه خود را به زي وزوي منسوب نموده سال ها بكار هست كه تغيير نمايند ودر طول سال ها مردند وعادات بد شانرا رها نكردند. بانين كه همنطور باشندوهمينطور زنده كي كنند مفاد تكه فروشان ونقص خود شان.

>>>   این آرمان فارسی ستیزی راباخودبه گورخواهندبرد.

>>>   زنده باد فارسی دری .....

>>>   من دانشجوی دانشگاه هستم . دانشجو هســــــــــتم . در دانشــــــــــــگاه درس می خوانم.دانشجو و دانشگاه واژه های زیبای فارسی هستند.
دانشگاه --- زایشگاه----رویشگاه----آرامگاه -----زیارتگاه و ....

>>>   من طرفدارایران نیستم.این که دراتحادیه اروپابه دانشگاه میگویندunevarseteخوب آنها از لهجه بیگانه استفاده نکرده اند.زبان پشتو مال فاشیستان است
آرزومحمودی ازاکوادور

>>>   زبان اصیل افغانستان دری است که قدامت زیاد اززبان فارسی کنونی دارد

>>>   هاهاها دنیا به کجا رسید ما را مرض پشتو و فارسی ګرفته این هم شرم است به خدا شرم است که بخاطر ګپهای بی هوده وفت تان را زایع می کنی...

>>>   برادر محترم که گفته اید ، که گویا نزد اشرف غنی زبان مطرح نیست، اگر زبان مطرح می بود چرا خانم اشرف غنی فارسی را یاد گرفته ونه پشتو را ! اینکه آیا اشرف غنی تعصب زبانی دارد یا خیر؟ به این من کاری نه دارم .اما اینکه چرا خانم اشرف غنی زبان فارسی را یاد گرفته و پشتو را نه ، باید خاطر نشان نمود ، که یاد گرفتن زبان فارسی نسبت به زبان پشتو آسان تر است. گر چه این حکم رانه می توان کرد که کدام زبان خوب است ویا کدام زبان خوب نیست. اما به باور کامل این را می توان گفت که بعضی زبان ها دارای قواعد گرامری پیچیده ومشکل می باشند که یاد گرفتن آن برای یک کسی که اهل آن زبان نیست بسیار مشکل می باشد ، که به یقین می توان گفت که زبان پشتو یکی از جملهء همین زبان های است که یاد گرفتن آن برای کسانیکه اهل این زبان نیست بسیار مشکل است. در حالیکه بر عکس یاد گرفتن زبان فارسی برای کسی که اهل این زبان نیست به مقایسهء زبان پشتو به مراتب آسان تر وراحت تر می باشد. به این خاطر است ، که شاید خانم عیسویی یهودی تبار آقای اشرف غنی احمد زی که اهل این زبان نیست ، زبان فارسی را زود تر یاد گرفته باشد. با احترام

>>>   هروی راست میگوید !!!
دختر بامیانی

>>>   فارسی جانم فدایت.
عاشق فارسی از خاراسان کبیر

>>>   بازبان فارسی فارسی ستیزی کرده نمیتوانید:
شاهان وسلاطین ستمگر قبیله سدوزایی و محمدزایی اکثرا فارسی ستیز بودند ولی صحبت های شان اکثرا فارسی میبود حتا یک تعداد شان اشعار به زبان فارسی سروده اند.نادرشاه درتبانی با محمدگل مومند(پدرفاشیزم) آموزش پشتورا اجباری نمودند آثار وکتب غیر پشتورا به آتش کشیدند.نام های قدیمی وقبلی قریه هارا تغیر داده به پشتو نام گذاری نمودند. ولی جایی را نگرفت.زمین های مردم راغصب نمودند.
بانهم امروز اکثریت قاطع مردم بزبان فارسی ثحبت میکنند بزور زبان و فرهنگ اصیل مردم را تغیرداده نمیتوانید کریم... خودش یک بیفرهنگ وبیخبر از فرهنگ بود که واژه های اصیل فارسی را ضد ملی وضد اسلامی میگفت چون خودش به معنی دانشگاه ودانشجو نمیدانست.شورای وزیران فعلی هم از همان قماش یون ها احدی ها اشرف غنی صاحب ها وزاخیل وال هایی اند که برنامه حزب فاشیستی افغانملت را عملی مینمایند که این عمل شان ضد وحدت ملی بوده باقانون اساسی کشور وسایر قوانین نافذه کشور درتناقص میباشد.باروحیه اسلامی هم برابر نیست .نزد خداوند کسی برطری دارد که تقوی و پرهیزگاری داشته باشد نه به اساس قوم و زبان. در کنوانسیون های حقوق بشر و اعلامیه جهانی حقوق بشر هم انسانها متساوی الحقوق دانسته شده اند پس این عمل شورای وزیران(فارسی ستیزی) مخالف دین اسلام, مخالف اعلامیه جهانی حقوق بشر مخالف قوانین نافذه کشور میباشد. درجشور ما تاجک ها ,هزاره ها,ازبک ها, ترکمن ها,ایماق ها, قزلباشها, پشه ئی ها, شغنانیها, بیاتها وسایرین بزبان فارسی نحریر وتکلم نمده و هم در بازار تجارت اکثر پشتون های شهرنشین بزبان فارسی صحبت میکنند. در آخر باید گفت که هیچ قوم وزبان بردیگری برتری ندارد.روی شما درتاریخ سیاه میشود.انشاءالله.ومن الله توفیق.
ملا عبید الله جوزجانی از خواجه دکو.

>>>   واژه های اصیل فارسی که درکشور از زمانه های گزشته تاحال مروج بوده ومیباشند حتا محمدگل مهمند هم آنهارا ازبین برده نتوانیست: گزرگاه نام محلی در کابل. لشکرگاه نام تاریخی مرکزهلمند. ایستگاه,زایشگاه,پرورش گاه,شامگاه,پگاه ,بیگاه,سحرگاه,باشگاه,خواب گاه,دانشگاه......وغیره که دارای تاریخ باستانی در کشور مااند.بیگانه نیستند سوچه فارسی اند.بااحترام
عبید الله.نجرابی.از شهرک نجراب.

>>>   من هیچ تعصبی ندارم اما واقعیت این است که زبان فارسی بهترین زبان در کشور است چون دیده ندارند این کوشش ها را میکنند .
بهرام رضایی

>>>   زبان مستحکم و مقتدر پارسی بیدی نیس که با این بادا بلرزه
زبان ..... باشه مال انتحار کننده ها وگرنه همه برادران عزیز پشتون پارسی رو دوس دارن
هزاره نژاد از غرب پارس قدیم

>>>   این... ها لهجه های مردم را چگونه کنترول خواهند کرد؟

>>>   این بیفرهنگهای عقدهی نمیتوانند زبان فارسی را درین دیار مهار کنند۰ این سرزمین جاه و زادگائی زبان شیوا فارسی است، و برای همیشه چنین میماند۰ زبان فارسی مرز و سرحد نمی شناسد، به لهجه زیاد گفته میشود، و هر لهجه آن خوش آمد است۰
زردشت، دانشگاه کابل

>>>   بی بضاعت مونشن :
اگر نیک بنگریم به اساس قانون صلا حیت های کاری اقای کرزی مدت ها قبل ختم شده که دیگر ستاره منحوس شان درخشش تابنده ندارد وخلاف همه موازین ومقررات مندرج درقانون اساسی نمی توانند امر ونهی در زدو بند های سیاسی تلا شهای مذبوهانه پشت پرده برای جای پا ئ در دولت را برای خود کمائ کنند .
ماده شصت وششم قانون اساسی گوید:
ریس جمهور نمیتواند در زمان تصدی وظیفه ازمقام خود به ملحوظات لسانی.سمتی.قومی.مذهبی وحزبی استفاده نماید. اقای کرزی باکمال وقاحت باتیم فاشیستی کاری شان که مدت ها قبل حتی از بدو غصب قدرت بدینسو درصدد گلو بالیزه ساختن قبیله گرأی و اوغان سازی برا مده اند کور خوانده اند بس است زمان پاپاها مهمندها و یحی ها درزباله دان تاریخ سپرده شد اکنون سر به ابشخور قبیلوی... دراورده خودرا به تقدیرات بسپارید عمری را بدین منوال از احساسات منزه و عاری از تعصب ملت ستم کشیده با حتم و شتم و چماق حکومت را ندید و صاحبان القاب های کذأی باباها زی ها و..... در چپاول -غارت- و سرقت های بین المللی شدید که در یک کلام عاملین این معرکه ها به امراض مهلک ناشی از فقر دانش مبتلا اند فراموش نکنید شما دزدان تاریخ نه برای ما بل به خود هویت بسازید.بیهوده نیست مقوله را یاداور شوم:
عده از دوستان شکسپیر نزد اوشدند تاحا لی بپرسند سلام کردند وجوابی نگرفتند گفتند : چه غرق در تحقیق وتدقیقی صباحی چند درپی عزت ( هویت ) وشرف باش گفت : هرکه فاقد ان است پی ان گردد .برای ساختن هویت از موادی نظیر تاریخ جغرافیا نهاد های تولید وباز تولید استفاده میشود ساختن قدرت همواره در بستر روابط قدرت انجام میگیرد باید بین سه صورت ومنشاء ساختن هویت تمایز قائل شدکه عبار تند از هویت مشروعیت بخش هویت مقاومت وهویت برنامه دار با تعجب میپرسیم که این هویت بخشی های حاتم طائی واررا از کدام مرجع مسولیت نا پذیر دیکته میگیر ید چون خود با کمال بی شرمی ند انید تا چه کشت کنید و چه بدروید .

>>>   هروی راست میگوید !
معین

>>>   ...به تعصب گران و منافقین که با استفاده از دامن زدن این موضوعات بهره میگیرند و مسلمانان را بنام این و ان در جان هم میندازند.برادران و خواهران مسلمان! هوشیار باشید و نگذارید که یهودی ها و سایر ادیان که مخالف دین مبین اسلام است با استفاده از همچو دسایس پلان شده مسلمانان را از هم جدا سازند. شما خود میدانید این اشخاصیکه همچو مسایل را دامن میزنند و فعلاً در کرسی های بلند دولتی کار میکنند و یا در تلاش بدست اوردن قدرت هستند توسط یکی از تیم های یهودی و یا نصرانی حمایه میشود. هوشیار و بیدار باشید و به این خائین با استفاده از کلمه الله اکبر جواب دندان شکن بدهید.
کابلی افسرده

>>>   من به هزاران بار دانشگاه و دانشجو خواهم گفت چون زبان مادریم است و... اجازه هم نمیدهم که به من بگوید که دانشگاه و دانشجو نگو ...
اجمل(پنجشیری)

>>>   زبان فارسی, زبان اصلی مردم آن دیار است کسی آن را نیاورده که آن را با آسانی حذف کند در ثانی اکشر مردم با زبان فارسی تکلم می کند و یکی از زبان های رسمی کشور است اگر کسی در صدد از بین بردن آن باشد به ضررش خواهد بود ؛ چون بیشتر مردم فارسی زبان را حساس تر می کند و مجبور می شود که به دنبال این راه بی فتد که کدام زبان اصالت بیشتری دارد؟ پشتو و یا فارسی قطعا به این نتیجه خواهد رسید که زبان فارسی زبان اصلی مردم این سرزمین است و دستور دکورسین اش بسیار سابقه دار از زبان پشتو است و زبان پشتو بعدها آمده است. در اخیر این نکته را عرض کنم با توجه به فضای مجازی و گستردگی اطلاع و دانش روز و پیشرفت فرهنگ, دیگر منطق زور جوابگو نخواهد بود, بهتر است منطق را جایگذین زور نمایید.
غمخوار

>>>   عزیزان من هم وطنانم :
شعر ای از :
گرچی هندی در عزوبت شکر هست
طرزی گفتاری دری شرین تر هست
زبان دری یک زبان شرین و روان هست شما اگر باور ندارین به هر نقطه افغانستان سفر کنید وبیبینید که اقوام مختلف در بین خودشان به زبان محلی ویا قومی که دارند صحبت میکنند اما در شهر ویا در دانشگاه در موضوعات دولتی به زبان دری صحبت میکنند که این خود بیانگر وحدت ملی را نشان میدهد اما آنهای که در کرسی های دولتی نشسته اند وبیکاراند مردم ما را به نهو وی میخواهند که تفرقه بی اندازند . مثلی خرم که به...مشهور هست و یا امثالی آنها :
تالقان

>>>   یکی از اشتباهات یک تعداد برادران متعصب پشتون ما این است، که این ها برای دیگران تعین تکلیف می کنند. در زبان فارسی یک متل است ، که می گوید ریش از ما اختیارش ار دیگران. ما زبان خود را فارسی می نامیم اینها پای شان را دریک موزه می اندازند وزبان ما را دری ومارا دری زبان و ازین قسم حرف های که برای ما فارسی زبانان چندان خوشایند نیست می زنند. پدر ومادر ما به ما گفته که زبان ما فارسی نام دارد و خود ما فارسی زبان هستیم. اما این ها مطابق دستور سلف شان محمد گل مومند ویک تعداد متعصبین قوم پرست دیگر شان، که در سال ۱۳۴۳ هجری شمسی در زمان ظاهرشاهء بی کفایت زبان فارسی را، که درین مرز وبوم بیشتر از هزار سال سابقه داشت به خاطر برآورده شدن مقاصد واغراض شوم شان از فارسی به دری تبدیل کردند ، عمل می کنند ، که یک کار غیر منطقی ، مداخله وتشبث در زبان دیگران است. البته متعصبین قومی، در آن زمان به این خاطر دست به این عمل خاینانه زدند، که امروز خلف شان بگویند، که گویا زبان دری وفارسی از هم فرق دارد وما نه باید از لغت فارسی در زبان دری استفاده کنیم. به همین خاطر این متعصبین قومی دست به این خیانت زدند. در حالیکه فارسی ودری یک زبان واحد است. برای اینکه توطیهء دشمنان زبان فارسی را خنثی ساخته باشم بهتر است، که زبان خود را فارسی بنامیم تا دری.
با احترام محمد

>>>   آفرین به هم فرهنگ و هم زبانان افغانستان که زبان فارسی را نمی گزارن از بین برود. ما مردم ایران اماده ایم هر کتاب در هر زمینه ای خواستید به زبان فارسی در اختیار شما قرار دهیم. این توطئه انگلیسی ها بوده که همیشه سعی کرده زبان فارسی را از بین ببرد اما امروز زبان فارسی شکوفا شده هست و میلیون ها کتاب در ایران در هر زمینه که فکرش را بکنید چاپ شده هست. به امید اتحاد دوباره.
یک ایرانی

>>>   او طرف یگ یون است این طرف تمام تاجیکها از بچه های کوچه گرفته تا نویسنده یگ قسم فکر دارید
افغان از پروان

>>>   آفرین بر شما ها که به اشرفک ری میدهید تا از تاریخ و جغرافیا ی شما هارا با کمک ملا عمرکور و
فامیل یهودیش محو کند بازم شرم بر شما ننگ بر شما که از خودتان حمایت نمیتوانید بکنید همیشه
دنبال این وآن هستید شما ها آیا نمیدانید دلیل آزادی طالبان به دست اشرفک چیست این یعنی نابود کردن
سران دیگر اقوام وادامه نا امنی وحضور بیگا نگان در کشور
با احترام علی داد از با میان

>>>   هیچ واژه را کسی تغیرداده نمیتواند واژه ایکه در پشتو است بالای دری زبانان تحمیل کرده نمیتوانند.
عصمتیان

>>>   جناب هروی و دختر بامیانی و معین،آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان است،در این شکی نیست که درافغانستان فارسی ستیزی وجود دارد.

>>>   هروی بد میکند۰

>>>   قابل توجه همه دوســـتان:
اصلاًپشتو ستیزی است نه فارسی ستیزی:
واژه هایکه دراول این حکومت به تمام زبان هاگفته میشدچنین بود:
اول درتمام زبانها حالادرپشتو
اردوی ملی ملی فوج/ مال پاکستان
معارف پوهنه
تحصیلات عالی لورزدکر
امور دچارو
فوایدعامه تول گت
داخله کورنی
خارجه بهرنی
موتر گادی/پاکستانی
وغیره وغیره...مادری زبانان اگردرزبان مادری خویش چیزی راتکلم کنیم اوراجرم میپندارند مثلاً درزبان ما حروف های الف بای پشتو وجود ندارد پس ما چی کنیم باید به زبان خودم حرف بزنم درست مانند ارتش ،دانشگاه،دانشجو دواخانه معرفت، فواید ... من متاسف هستم که اینها کورانه دشمنی وتعصب میکنندخودشان هر چیزی راکی میگویند و از هر کشوریکه واژه نادرست را وارد میسازند تا هنوز یک دری (فارسی) زبان برای شان چیزی نگفته است شمادرجلال آباد،کنر،خوست قندهار...بروید حتی حساب شان را یو دوه دری نمیتواند که بگویند ایک دو تین به زبان اردو میگویند ما که در زبان مادری خود ما حرف بزنیم خار چشم اینها قرار میگیریم درست است ایران همرای ما هم زبان است زبان و فرهنگ مشترک داریم بسیار کم لهجه های ما فرق دارد به لهجه ایرانی صحبت نکردیم فقط از لغات های مشترک استفاده کردیم دوستان تعصب را کنار بگزارید حتی شما روزهای ایام هفته خود را تا هنوذ اصلاح نتوانسته اید.
عصمتیان

>>>   ما خو چند کلمه را ترکیب کرده بودیم چرا استفاده نمی کنید؟
پوهنگاه-زایشتون-تحقیقتون-دواتون-وغیره
بیکار

>>>   پارسي راپاس داريد وازتعصب وقوم گراي دست برداريدكه اين كار (نژادگراي و...) به ضررمردم مسلمان افغانستان است.

>>>   مردم تاجک ازپای اش بلخشد ادعا دارد که این کاراشرف غنی است ها ها ها
(بهرام قل)

>>>   بهرام قل خان به خاطر خوش خدمتی به اشرف غنی این حرف هارا نه زن. یک بار آقای غنی رایت را بگیرد باز خواهی دید،...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است