غربیها بر سر عناصر معدنی افغانستان می جنگند
امروز در ولايت هلمند بين نيروهاي آمريكايي و انگليسي بر سر منابع ليتيوم افغانستان جنگ و درگيري در جريان است! در اهميت عنصر ليتيوم همين بس كه اخيرا كارشناسان فرانسوي موتري با استفاده از باطري ليتيومي ساخته اند كه مي تواند با 15 دقيقه شارژ، 500 كيلومتر رانندگي كرد 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۵۹    ۱۳۹۳/۳/۱۷ کد خبر: 73303 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper )، شاید برای بسیاری این سوال پیش آید که در تمامی این دوازده سیزده سال هواپیماهای سنگین باربری غربی که بدون هیچ گونه نظارتی از سوی دولت افغانستان، به راحتی در هر کجای کشور ما که بخواهند فرود می آیند و پس از بارگیری دوباره خارج می شوند، چه چیزی می آورند و چه چیزی می برند؟!

طی سالها گذشته همیشه گفته می شد که هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمی گیرد. آمریکا نیز برای رضای خدا به افغانستان لشکرکشی نکرده است و آینده مشخص خواهد کرد که غربیها با همکاری بعضی مقامات داخلی چه جنایاتی را در حق ملت مظلوم افغانستان از لحاظ دزدیدن ثروت ملی آنها انجام داده اند.

برای توضیح بیشتر باید اعتراف کرد در دنياي امروز یکی از دلایل اصلی جنگ، جنگ انرژي است و دولت آمريكا از اشغال کشور ما علاوه بر اهداف ژئوپليتكي و ژئواستراتژيكي بدنبال چهار عنصر توريوم، اورانيوم، بريليوم و ليتيوم بوده است.

كارشناسان مي گويند حتي امروز در ولايت هلمند بين نيروهاي اشغالگر آمريكايي و انگليسي بر سر منابع ليتيوم افغانستان جنگ و درگيري در جريان است!

در اهميت عنصر ليتيوم همين بس كه اخيرا كارشناسان فرانسوي موتري با استفاده از باطري ليتيومي ساخته اند كه مي تواند با 15 دقيقه شارژ، 500 كيلومتر رانندگي كرد.

شايد نگاهي به آنچه كه اين چهار عنصر را داراي اهميت كرده جالب توجه باشد.

*توریوم Thorium

اين ماده از عنصرهای شیمیایی جدول تناوبی است كه نشانه کوتاه آن Thو عدد اتمی آن ۹۰ است. توریوم یکی از پُر چگالی ترین مواد موجود روی این کره خاکی است، که حدود 20 میلیون برابر ذغال سنگ انرژی دارد و می توان به عنوان یک منبع ایده‌آل انرژی از آن بهره گرفت.

چرخه سوخت توریوم نوعی از چرخه سوخت هسته‌ای است که از ایزوتوپ‌های توریوم به عنوان ماده باردار رآکتور در آن استفاده می‌شود. چرخه سوخت توریوم نسبت به چرخه سوخت اورانیوم دارای مزایایی است كه از جمله آن اين است كه دارای خواص فیزیکی و هسته‌ای بهتری است و تولید پلوتونیم و آکتینید کمتری دارد.

نگرانی‌ها در مورد محدود بودن معادن اورانیوم باعث ایجاد توجه دانشمندان به این ماده جایگزین و کم خطر تر شده است. از آنجا که توریوم قابلیت‌های فراوانی در کاربردهای صلح آمیز از انرژی هسته‌ای دارد و در عین حال برای تولید سلاح‌های هسته‌ای مناسب نیست، جایگزینی آن با چرخه اورانیوم مورد توجه مجامع بین المللی حامی صلح قرار گرفته است.

تخمین زده شده است که ذخایر توریوم در زمین چهار برابر اورانیوم است. توریوم را می‌توان از ماسه مونازیت استخراج کرد. از آنجا که توریوم بر خلاف اورانیوم فقط یک ایزوتوپ دارد برای استفاده آن در رآکتور نیازی به جداسازی ایزوتوپ ها نیست. كشور ما افغانستان يكي از مناطقي در دنيا است كه منابع قابل توجهي از اين عنصر ارزشمند را در دل خود جاي داده است.

* اورانيوم Uranium

اورانیوم یکی از عنصرهای شیمیایی است که عدد اتمی آن ۹۲ و نشانه آن U است. اورانيوم در جدول تناوبی جزو آکتنیدها قرار می‌گیرد. ایزوتوپ ‎ ۲۳۵Uاورانیم در نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای به عنوان سوخت و در سلاح‌های‌اتمی به عنوان ماده منفجره استفاده می‌شود.

اورانیم به طور طبیعی فلزی سخت، سنگین، نقره‌ای رنگ و پرتوزا است. این فلز کمی نرم تر از فولاد بوده و تقریبآ قابل انعطاف است. اورانیم یکی از پر چگالي ترين فلزات پرتوزا است که در طبیعت یافت می‌شود؛ چگالی آن ۶۵٪ بیشتر از سرب و کمی کمتر از طلا است.

شايد جالب باشد بدانيد كه سال‌ها از اورانیم به عنوان رنگ دهنده لعاب سفال یا برای تهیه رنگ‌های اولیه در عکاسی استفاده می‌شد و خاصیت پرتوزایی (رادیواکتیو) آن تا سال ۱۸۶۶ میلادی ناشناخته ماند و قابلیت آن برای استفاده به عنوان منبع انرژی تا اواسط قرن بیستم میلادی مخفی بود. همسايه فارسي زبان ایران، از جمله كشورهايي است كه معادن اورانيوم را در خود جاي داده است.

* بريليوم Beryllium

بریلیوم عنصری است فلزی با عدد اتمی ۴ در گروه IIAو در دوره دوم جدول تناوبی جای دارد. جرم اتمی آن 9.0121 و ظرفیت آن ۲ است.

اين عنصر ارزشمند ایزتوپ پایدار ندارد و در طبیعت به صورت بریل که یکی از سنگ‌های گرانبها است، یافت می‌شود.

بريليوم فلزی سخت، شکننده، به رنگ سفید خاکستری است كه دارای جرم حجمی 1.85 و نقطه ذوب 1280 مي باشد. بريليوم در اسید ها (به جز اسید نیتریک) و قلیاها محلول است و دربرابر عمل اکسایش در دماهای معمولی مقاوم است.

اين عنصر گران بها رسانایی گرمایی و ظرفیت گرمایی زيادي دارد و سبک‌ترین فلز شناخته می‌شود؛ جوشکاری و زردجوش آن مشکل است و نسبت به اشعه ایکس بسیار خوب نفوذپزیر است.

* ليتيومLithium

لیتیوم با نماد شیمیاییLi یک فلز قلیایی نقره‌ای- سفید و نرم با عدد اتمی ۳ است. این عنصر در شرایط استاندارد دما و فشار سبک ترین فلز و کم چگالی ترین عنصر جامد است و مانند دیگر فلزهای قلیایی، لیتیوم هم بسیار واکنش پذیر و آتشگیر است به همین دلیل بیشتر آن را زیر روغن صنعتی نگاه می‌دارند.

لیتیوم البته فلز نایابی نیست. میزان لیتیوم موجود در پوسته زمین برابر با 6 هزارم درصد است که بنظر کم می‌آید اما همین اندازه نیز از موجودی فلزات دیگر مانند قلع و جیوه بیشتر است و تنها فرقی که میان لیتیوم و دیگر فلزها وجود دارد، وضعیت پراکندگی آن بر روی کره زمین است.

نخست آنکه مکانهایی که لیتیوم در آنجا گرد آمده‌ است زیاد نیستند. منابع قابل توجه و شناخته شده لیتیوم بر روی زمین افغانستان، شیلی، آرژانتین، تبت، چین، ایالت نوادای آمریکا و بولیوی می‌باشند.

کشور ما واقعا دارای معادن سرشاری است که با استخراج آنها می توان تک به تک مردم را از این وضعیت اسف بار خارج ساخت. اما این نظریه شرط و شروطی را دارا است. متاسفانه در کشوری مثل کشور ما عوض این که از این منابع در جهت بهتر ساختن وضع زندگی مردم استفاده شود، این منابع به علت فساد اداری و داشتن موسسات ضعیف تلف شده و مصیبت آفرین است.

در چنین شرایطی از یک طرف سودجویان داخلی هر کس به نفع خود عمل می نماید و از طرف دیگر دلسوزان ظاهری غربی. اینگونه است که به جای اینکه این ثروت معدنی عظیم خداداد برای آسایش و سعادت مردم مورد استفاده قرار گیرد، در جیب های برخی از بزرگان افغانستانی و بسیاری از کشورهای غربی قرار می گیرد و وضعیت ملت روز به روز بدتر از گذشته می گردد.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   هنوز این آغاز بدبختی ملت افغانستان است. با امضای آخرین و مهمترین قرارداد با امریکا، بدبختی واقعی مردم را انتظار داشته باشید. در همه جاهای افغانستان که غربی ها معادن آنرا در آینده استخراج بکنند، به جزء فقر، بیماری های خطرناک، آب های زهرآلود و مسموم کننده و زمین های مسموم شده که دیگر قابل زراعت نخواهد بود، نصیب مردم افغانستان خواهد شد. این واقیعت تلخ را کشور های افریقائی که غربی ها 100 سال غنایم زیرزمینی آنرا به غارت بردند و هنوز هم میبرند، تا به حال تجربه میکند.

>>>   آقای نویسنده!
نظر به نوشته شما،چینی ها نیز تمام معدن مس افغانستان را قبلاً در طیاره به چین انتقال دادند. از یک انجنیر وزارت معدن و صنایع و یا ریاست سروی جیولوژی بپرسید که آیا یورانیم و لیتیوم بدون تصفیه میتواند همراه طیاره انتقال شود؟معادن آهن باب و عناصر رادیو اکتیف به شمول آهن،مس، لیتیوم، جست، المونیم، یورانیم، باید اول تصفیه شده و از احجاری که د ر ترکیب آن این عناصر اند،جدا شوند و بعداً توسط ریل ها و کشتی ها انتقال میشوند، نه طیاره ها. زیرا قیمت سوخت طیاره به مراتب زیادتر از ارزش این عناصر است.

>>>   یا هو !!!
از آنجایکه اغلب سیاستمداران آزاد غربی و شرقی را در قضیه لشکر کشی امریکا و شرکا اش به افغانستان عقیده بر آن است : که این پدیده تصادفی و اتفاقی نبوده، بلکه از قبل طراحی شده میباشد .حادثه 11 سبتمبر 2001 بهمین منظور ازقبل مهندسی شده بود .سالها قبل در حکومت محمد ظاهرشاه در کنارلیسه عال حبیبیه ( قریه گذرگاه ) در باغ و منزل والی اسماعیل خان مایار ، یک تعداد امریکایی ها جا گرفته و بنام کمک در وادی هلمند مناطقی را تا آمدن حکومت کمونیستی تحت تسلط داشتند،آنها خاکها و اراضی هلمند را بنام تحقیقات زراعتی مورد برسی قرار داده از همان زمان می دانستند که در این مناطق چه نوع معادن نهفته است.
این پروژ امریکایی ها که بنام US A .I .D مصروف کار بود تمام اراضی افغانستان را از نظر معادن و منابع زیر زمینی شناسایی کرده و حجم معادن را می دانند.
در طول این13 سال علاوه از آنکه افغانها هر روز کشته می شوند و از برکت این تکنوکراتها و غیره مزدوران بیگانه ها دار و ندار ملت بیچاره افغان به تاراج رفته.

>>>   افغان پیپر.. زمانی که همه این جریان را میدانیم .. چرا کاری نمی کنیم.. فقط بلدیم زور بزنیم..ما افغانها ورزه نداریم .. که جلوی این سرقت را بگیریم.
حبیب الله یوسفزی

>>>   کل این ها با هم 100 میلیارد دالر هم نمی شود در حالی که آمریکا سالانه 100 مسلسارد دالر خرج نیروهایش در اوغانستان می کند پس این ... که غربیها هستند را بگذارید کنار اگر در این منطقه چیز ارزش داری باشد فقط نقت و گاز ایران است و گاز ترکمنستان و نقت قزاقستان

>>>   ... تمام این معادنی را که نام برده اید آمریکا بیشترین ذخایر آنها را در جهان دارد , بعد هم مگر انتقال این سنگهای فراوری نشده با طیاره اصلا به صرفه است که از چند تن آن شاید چند کیلو هم بدست نیاید.همین آمریکا از عراق که سومین کشور تولید کننده نفت در جهان می باشد خارج شد .آنوقت شما ها فکر میکنید با صد ها میلیارد دالر که در افغانستان هزینه کرده فقط به خاطر دزدی این معادن آمده خوب می توانست با هزینه ای خیلی کمتر با دولت افغانستان قرارداد ببندد و استخراج کند . اگر خیلی نگران هستید جلوی قاچاق سنگهای معدنی بدخشان به پاکستان رابگیرید.
امیر

>>>   اقای امیر. شما از اون دسته افراد هستید که معتقدید امریکا صرفا از روی خیر خواهی و انسان دوستی و برای کمک و نجات مردم افغانستان به این کشور حمله کرد؟

>>>   محترم ازموادهای کمیائی که شمانام برده ایداستخراج وانتقال دادن آن به افضارولوازمهای مدرن تخنیکی ،افرادفنی ومسلکی ووقت بسیارضرورت میباشد. این یک چاکلیت نیست که هرکس درهروقت بتواندازآن استفاده نماید.محترم
س.ح . عالمی

>>>   تک بعدی نگاه نکنید افغانستان موقعیت خوبی در جغرافیای سیاسی جهان داره امریکا با حمله به افغانستان و ایجاد پایگاه نظامی در این کشور در نزدیکی چین ایران هند و روسیه و پاکستان قرار می گیرد در ضمن امریکا از عراق رفت چون تلفاتی که در عراق می داد خیلی زیاد بود ( به علت وجود گروه های مسلح زیادی که در این کشور مسقر بودند)

>>>   وقتی ما اینقدر ضعیف و بی عرضه باشیم حقمان همین است. غربی ها پیشگام علم و ایده های جدید بوده اند و حالا سودشان را می کنند. ( هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون ). وقتی ما نمی توانیم از ذخایر خود استفاده کنیم چرا آنها استفاده نکنند تا تمام دنیا سود ببرند... در کشور ما آنها که دنبال علم هستند زور ندارند و آنها که زور دارند بدنبال پول. وضع همین خواهد بود مگر اینکه...

>>>   از کشوری که در آن خود مسوول دولتی ،مرگ بر دانشگاه و مرگ بر دانشجو راه اندازی می کنند،چه انتظاری دارید؟مگر غیر از این است که مردمش بروند نوکری و حمالی دیگر کشورها را کنندو معادن و سرمایه های اقتصادی و ... شان را دوستان دزد مسوولان دولتی افغانستان به یغما ببرند و حتی به آن اکتفا نکنند،بلکه منت به دختران افغانستان بزنند و بگویند ما برای شما کیک و کلوچه می دهیم!شما کیک و کلوچه را خیلی دوست دارید مگه نه؟!!!!!

>>>   بگذار همه ثروت این وطن راببرد. زیر ا تمام رهبران این وطن از الف تا ی خاین و وطنفروش بوده تاریخ این کشورمملو ازخاک فروشی ومعامله گیری بوده این وطن جور نمیشه . تاریخ این محشون ازدزدی ,تخریبکاری ,خاک فروشی ,نیرنگ وفریب بوده واست . آنهایکه فریاد وطنپرستی میزنندجز فریب واغوای ملت وبقدرت رسیدن شان چیز دیگری نیست . همان کمونست های که دیروز صادق بودند امروز خودشان اعتراف میکنند چقدر ما احمق بودیم ومیگن اگر باردوم بقدرت برسیم این خاک و ملت پرت و پوست میکنیم.

>>>   اگر ما بگذشته خود بیبینیم همین غربی ها اگر برای ما گویند که تو در بالای معدن طلا و یا بالای خاک خوابیده اید ما خبری نداشتیم و نداریم. خانه این ها اول پر از گندم که بما همیشه رهنمای و کمک کرده ان و میکنند. دیگر اینکه در مدت 30 سل جنگ گذاشته پاکستان تمام سروت، آثار عتیقه ، جنگلات مارا برد و یک روز هم نگفت که کا بردیم ولی امروز همه این سر و صداهای که علیه ما و غرب و امریکا براه انداخته میشود توسط پاکستان است که نمیخواهد ما از دارای های طبیعی مان خبر شویم و ازین استفاده کنیم. او میخواهد ما همیشه غلام باشیم و انها هر دار و نداری مارا ببرند و ما چیزی گفته نتونیم. از دوست جاهل کرده دشمن دانا بهتر است
لعلی

>>>   زمانیکه طالبان حاکم بود تمام موزیم ملی کشور وتمام آثار باستانی به یغما رفت کجا درخواب بودی که الان آمدی این گپا را میزنی ؟؟؟؟؟؟؟

>>>   همه شماها درست و راست میگویید.وطنفروشان و خایینین هستند که زمینه را برای سرقت ایشان مساعد میسازند... داخلی بدتر و ...تر از بیرونی ها هستند که معاونت های اقتصادی باداران را مثل ... میبلعند و میبرند و باداران از بالا به ایشان نگاه میکنند گویا چیزی را نمیبینند و نمیفهمند. وای به حال اطفال یتیم و بیوه زنان که به اثر جنگ نان اور شان را از دست داده اند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است