خواسته های مردم را نیز در کانفرانس لندن بیان کنید
در کانفرانس لندن باید از آمریکا خواسته شود تا به پاکستان چک سفید ندهد بلکه از دولت اسلام آباد در ارتباط متوقف ساختن مداخلات و فعالیتهای غیر انسانی و بشری آی اس آی در امور افغانستان، تعهد گرفته شود 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۴۴    ۱۳۸۸/۱۱/۴ کد خبر: 7223 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper )، در حالیکه کمتر از چهار روز تا زمان برگزاری کانفرانس بین المللی لندن باقیمانده است ، صبح امروز یکشنبه چهارم دلو رئیس جمهور کرزی با هیات همراه خود ابتدا عازم ترکیه شد ، پس از توقف دو روزه در آلمان ، روز پنجشنبه در لندن خواهد بود.

با این حال از طریق سخنگوی دولت و نطقهای مختصر رئیس جمهور ، برنامه دولت افغانستان برای ارائه در کانفرانس لندن ، نشر یافته است که در گزارش تحلیلی ، ضمن نقد این طرحها ، خواسته مردم از هیات افغانستان را برای مطرح کردن در حضور بیش از هشتاد نماینده کشورهای خارجی بیان می نماییم.

اول بحث اعزام سی هزار نیرو نظامی آمریکا به افغانستان براساس دستور اوباما، که جز کشتار غیر مسئولانه چیزی را در برنخواهد داشت. لذا مردم افغانستان خواهان آنند که در عوض اعزام سی هزار عسکر تازه نفس امریکائی در مدت دوسال آینده ، اردوی ملی و پولیس ملی آموزش و تربیت گردد.

اگر تناسب مصارف یک عسکر امریکائی معادل شصت عسکر افغان باشد، در مقابل اعزام 30000 عسکر تازه نفس امریکائی 1800000 عسکر افغان برای اردوی ملی و پولیس ملی آموزش و مجهز به سلاح میگردد که میتوان یک چهارم این تعداد یعنی در حدود 450000 نفر، عسکر و پولیس مسلکی و مجهز با تسهیلات برای حفظ امنیت سرتاسری در کشور و دفاع از خاک و نوامیس ملی باشند.

از سوی دیگر برای اینکه عساکر پولیس و صاحب منصبان غیر مسلکی فعلی بی سرنوشت نمانند و از نیرو و تجربه شان بنفع کشور استفاده شود دو ارگان جدید به همکاری قوای آیساف بنام قوای کار و قوای سبز در چوکات قوهء اجرائیه تشکیل شود تا اولی در چوکات وزارت فواید عامه برای اعمار سرکها، پلها، پلچکها، ساختمان دیوارهای استنادی، ساختمان بعضی مکاتب و تعمیرات دولتی در نقاط مختلف کشور و دومی که عبارت از قوای سبز میباشد برای ایجاد فارمهای زراعتی- مبارزه با کشت مواد مخدر، ساختمان نهر ها ، بند های کوچک آب، چاه های عمیق آب، صافکاری و کشیدن کاریزها ، احداث باغها در ملکیتهای دولتی و تصاحب ملکیتهای غصب شده دولتی از غاصبین و اعمار شهرکهای کوچک از مواد ساختمانی محلی برای مهاجرین بازگشته بی خانه در ولایات فعالیت نمایند.

دوم بحث دادن کمکهای بین المللی بصورت مستقیم به والی ها ، که پیشنهادش از سوی بریتانیا مطرح گردیده و مطمئنا عاملی برای تضعیف حکومتی مرکزی خواهد بود همانگونه که در گذشته ها ملت افغانستان شاهد سرکشی های والی های ولایات قدرتمند در کشور بوده اند. لذا اگر قدرتهای ذیدخل واقعآ صادقانه عمل مینمایند پیشنهاد میشود که در عوض دادن کمکها به ولایات ، دولت مرکزی را تقویت نمایند.

سوم بحث کمکهای مالی فراوان به کشور دوست و همسایه ،پاکستان است که به عقیده اکثر آگاهان عامل اصلی ناامنی ها در افغانستان همین پاکستان میباشد. لذا پیشنهاد میشود به جای طرح مصالحه با رهبران طالبان ، دولت پاکستان تحت فشار قرار گیرد که روابط آی اس آی ، تروریستها و القاعده را با منابع امداد های مالی و سلاح شان قطع نماید و به جهت دفع ضررهای نظامی آنان بیشتر نیروهای خارجی داخل افغانستان در مجاورت خط دیورند مستقر گردند تا ناامنی مرزها نیز کاهش یابد.

و نیز از کانفرانس بین المللی خواهش شود که امریکا نباید به پاکستان چک سفید بدهد بلکه از پاکستان در ارتباط متوقف ساختن مداخلات و فعالیتهای غیر انسانی و بشری آی اس آی در امور افغانستان تعهد گرفته شود.

در باره چهارمین موضوع که به گفته خارجی ثبات افغانستان می باشد، اینکه ایجاد صلح در افغانستان و منطقه ایجاب مینماید که برای رفع تشنجات در منطقه، افغانستان بحیث یک کشور حایل بین کشورهای همسایه شناخته شود به این معنی که نه افغانستان به کشوری دیگر و نه کشوری دیگری به افغانستان تجاوز نماید و نه از افغانستان تخت خیز بر کشوری دیگری ساخته شود.

پنجم ، چون موجودیت عساکر خارجی در افغانستان تحت نام مبارزه علیه تروریزم است لذا پیشنهاد میشود تروریزم که در لغت به معنی دحشت افگنی است در کانفرانس بین المللی تعریف شود که کدام نوع دحشت افگنی عمل تروریستی است ؟ ترور به چه معنا است؟ تروریست کیست و اعمال تروریستی کدامند؟ تا در چار چوب تعریف وضع شده اردوی ملی افغانستان و قوای خارجی عملیات نظامی خود را قانونمند ساخته و مشترکآ وظایف محوله خود را انجام نمایند.

ششم، تمام زندانهای خارجی در افغانستان مسدود و زندانیان افغان به زندانهای افغانستان انتقال و دوسیه هایشان جهت بررسی به محاکم عدلی افغانستان سپرده شود.

موارد فوق الذکر و دیگر مواردی که از سوی تحلیلگران شبکه اطلاع رسانی افغانستان از قلم افتاده است، مطالبی است که خواسته های ملت افغانستان از رئیس جمهور کرزی ، هیات همراه و برگزار کنندگان و دعوت شدگان به این کانفرانس بین المللی است.

اگر واقعا هدف از برگزاری کانفرانس لندن بهبود اوضاع افغانستان با نیت دلسوزی صورت میگیرد،باید چنین مواردی مد نظر گرفته شود ، نه اینکه صرفا وعده های تو خالی و پوچ مطرح گردد که صرفا بهره برداری منافع کشورهای غربی در آن در نظر گرفته شده است.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بسیار نظرات عالی ومعقول است اگر این پیشنهادات درکنفرانس لندن پذیرفته شود بسیار عالی خواهد بود ویک نتیجه مثبت را دربرخواهد داشت به امید افغانستان ارام ومرفع
یک تن محصل ازکشور هنگری

>>>   صلح درافغانستان ومنطقه :واقعاءاكرهدف بركزارى كانفر اس لندن اين است, خودبخود باعت ابادى وتر قى افغانستان ميشود. امروز افغانستان به يك صلح سراسرى احتياج دارد. وقتى صلح و ارامش باشد افغانهاى باشهامت ووطن برست درقسمت ابادى ,سرسبزى وباك كارى وطن خويش داسوزانه زحمت ميكشند. و ديكر احتياح به بيكانه هاى منفعت جو نمى باشند .
داكتر راضيه هوتكى ازشهرمسكو

>>>   به نظر شخصی خودم در کانفرانس لندن باید از آمریکا خواسته شود تا به پاکستان چک سفید ندهد بلکه از دولت اسلام آباد در ارتباط متوقف ساختن مداخلات و فعالیتهای غیر انسانی و بشری آی اس آی در امور افغانستان، تعهد گرفته شود...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است