غرفه یادمان دو هزار شهید و جانباز افغانستانی در ایران
شهید رجب غلـامی بنا به گفته همرزمانش در میان 360 رزمنده ایرانی،‌ داوطلبانه بر روی سیم خاردار خوابید و سایرین از روی او عبور کردند و به شهادت رسید. یا امان الله امینی جانباز قطع نخاعی ما است که از سال 1365 قطع نخاع است 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۰    ۱۳۹۳/۲/۲۷ کد خبر: 72058 منبع: پرینت

نمایشگاه کتاب تهران، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های کتاب جهان، امسال در حالی برگزار شد که افغانستان میهمان ویژه ان بود؛ در این میان غرفه‌ تجلیل از ۲۰۰۰ شهید و جانباز افغانستانی جنگ تحمیلی بر ایران توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد.

نمایشگاه کتاب تهران به عنوان یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های کتاب جهان از روز 10 ثور راه‌اندازی شد و تا بیستم همین ماه برپا بود.
در این میان ناشران افغانستانی هم حضور فعالی در این نمایشگاه داشته و غرفه افغانستان به عنوان میهمان ویژه این نمایشگاه برگزار شده بود.
سال گذشته هم غرفه افغانستان مورد تقدیر مقام های نمایشگاه قرار گرفته و یکی از فعال‌ترین غرفه‌های حاضر در ان بود.

در این میان چیزی که توجه رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران را به خود معطوف کرد، غرفه‌ای است که در ان از 2000 جانباز و شهید افغانستانی که در جنگ هشت ساله تحمیلی علیه این کشور حضور یافته و جان خود را در راه دفاع از ارمان‌های اسلامی فدا کردند.

پایگاه خبری تحلیلی شهدای ایران، در این زمینه نوشت: (ناشران افغانستانی غرفه‌های خود را در نمایشگاه کتاب تهران برپا کرده‌اند، اما این همه دارایی‌هایی نیست که این همزبانان و همسایگان ما با خود به نمایشگاه سوغات اورده‌اند. غرفه یادمان 2 هزار شهید افغانستان در دوران دفاع مقدس ایران در میان همه سوغات‌ مردم این کشور، جلوه دیگری به نمایشگاه کتاب تهران داد. غرفه‌ای که در مقیاسی بسیار کوچک در سادگی هر چه تمامـ‌تـر بهترین‌ها را به نمایش گذاشت. غرفه‌ای که تنها از عکس چند شهید افغانستان و چند سنگ مزار و پلـاک پر شد، اما تعجب همه بازدیدکنندگان را موجب گردید)

مسوول این غرفه، (محمد سرور رجایی) از محققان و شاعران افغانستان است و انگیزه اصلی برپایی این نمایشگاه را فراموش شدن شهدا و جانبازان افغانستانی در میان مردم این کشور می‌داند.
محمد سرور رجایی که مشغول انجام تحقیقاتی در زمینه شهدا و جانبازان افغانستانی هشت سال جنگ ایران علیه رژیم بعثی صدام می‌باشد، قرار است به زودی حاصل تلـاش‌های خود را در کتابی تحت عنوان (مبارزان بیمرز) منتشر نماید.

وی در این زمینه می‌گوید: (در سال‌هایی که در افغانستان حکومت کمونیستی حاکم بود و ایران درگیر جنگ تحمیلی بود،‌ بیش از 2 هزار نفر از مردم افغانستان در دفاع مقدس شرکت کردند ولی رشادت‌‌های این مردم تاکنون در جایی ثبت نشده و یا اگر هم شده باشد،‌ کسی به ان‌هـا توجه نکرد. بنا بر دلـایل و شواهدی که من در این 6 سالی که در ارتباط با شهدای افغانستان کار می‌کنم، بیش از 2 هزار شهید و جانباز افغانستانی وجود دارد که تاکنون بنا به دلـایلی مغفول مانده است)

وی ادامه می‌دهد:‌ (جا دارد اکنون دیگر این چهره‌هـا شناسایی شده و مردم ایران اسلامی بیشتر درباره مردم افغانستان بدانند. درک کنند که افغانستانی‌ها تنها چهره منفی ندارند، در روزهای سخت مردم ایران و افغانستان کنار هم بودند و در کنار هم جان دادند، بسیاری از شهدای ایرانی در سنگر در کنار همرزمان ایرانی به شهادت رسیدند و بسیاری از شهدای جهاد مقاومت افغانستان نیز ایرانی بودند)

رجایی با اشاره به یکی از تصاویر موجود در غرفه ادامه می‌دهد:‌ شهید رجب غلـامی بنا به گفته همرزمانش در میان 360 رزمنده ایرانی،‌ داوطلبانه بر روی سیم خاردار خوابید و سایرین از روی او عبور کردند و به شهادت رسید. یا امان الله امینی جانباز قطع نخاعی ما است که از سال 1365 قطع نخاع است)

وی در پاسخ به اینکه چند درصد از این شهدا در بنیاد شهید و امور ایثارگران ایران ثبت شده‌اند‌، گفت:‌ تعداد محدودی از این شهدا همان زمان در بنیاد شهید ثبت شدند،‌ اما بسیاری دیگر اینگونه نیستند و خانواده‌های شان به دنبال پرونده ساختن نرفتند، ان‌ها شاید امروز دچار مشکل شده باشند و حالـا به دلیل نداشتن مدرک دستشان کوتاه است)

سرور رجایی با اشاره به بی‌اطلـاعی مردم ایران از تعداد شهدای افغانستان در دفاع مقدس، مقصر را رسانه‌ها می‌داند و می‌گوید: (هیچ رسانه‌ای در ارتباط با چهره مثبت افغانستان خصوصا حضور رزمندگان و شهدای افغانستانی در دفاع مقدس توجه جدی نداشته است. حتی چندی پیش در یکی از رسانه‌هـا اعلـام شد که تعداد شهدای افغانستانی در ایران 304 نفر بوده است که این رقم صحت ندارد،‌ من معتقدم که بیش از 2 هزار شهید و جانباز افغانستانی در دفاع مقدس ایران وجود دارد)

وی اضافه کرد: اگر قطعات بهشت زهرا را بررسی کنید، بیش از 100 شهید افغانستانی تنها در تهران دفن هستند‌، در قم، مشهد، شیراز، اصفهان و خوزستان نیز امار بسیار بالـا است‌، تنها در قم 41 نفر شهید افغانستانی دفن است.

سرور رجایی با اشاره به غرفه یادمان شهدای افغانستان گفت:‌ (ما این غرفه را با همکاری مسوولـان نمایشگاه کتاب راه انداختیم تا مردم ایران بفهمند افغانستانی ‌ها نه تنها امروز بلکه در روزهای گذشته هم در کنار مردم ایران بودند)

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   چونکه مردم افغانستان خودشان مظلوم هسته و بودند شهدای و اسرای و جانبازانشان هم مظلوم هستند. من خانوادهایی را می شناسم که که پدر و بعدها پسر این خانواده بر اثر شیمیایی شهید شدند و حتی برخی از اسرایی که بعدا ازاد شدند خبر شهادت پدر این خانواده را تایید کردند ولی بنیاد شهید زیر بار این حرفها نمی رفت تا اینکه پلاک این شهید در تفحص پیدا می شود و ان وقت حرف خانواده شهید راباور می کنند. من می خواستم فقط واقعیتها بیان شود و هدف دیگری ندارم در ایران برنامه ای بعنوان روایت فتح پخس می شد که دران به بررسی حوادث جنگ پرداخته می شد از جمله این موضوعات مصاحبه با بازماندگان خانواده شهدا بود و حتی دربرنامه ای از شهدای اقلیت ارامنه نیزبرنامه ای پخش شد ولی متاسفانه هیچ برنامه ای در رابطه باشهداء وخانواده مهاجرین برنامه ای پخش و حتی یک اطلاع رسانی و یا تقدیر ازانان نشد وابن موضوع جای بحث وتامل دارد. امیداورم که خداوند همه شهدای اسلام ومسلمین و قران را مورد رحمت خویش و خانواده هایشان را سربلند بگرداند.
مهق

>>>   جاوید پرسپولیسی از بادغیس...
اون وقت ایرانی ها ما را بد میگویند ...یه خرده قدر شناس باشید و اینقدر سر مون منت نذارید ..من عاشق پرسپولیسم و زمانی که پای تعصب به پرسپولیس پیش میاد حتی از زندگی خودم هم میگذرم.. و اما زمانی که صحبت ها و تحلیل ها تون رو در سایت های مختلف نسبت به ما افغانها میبینم و میخونم واقعآ ناراحت میشوم ....من تا حالا نمیدونیستم که مردم ما در کشور شما شهید یا جانباز شده اند و هیچ ایرانی حتی مقامات تون به پاس جانفشانی ها شون یه تشکر خشک و خالی هم نکردند... خیر باشه پیش خدا گم نشه.

>>>   توجه کنید بیش از 250 هزار ایرانی در این 8 سال شهید شدند. تا جایی که می دانم و در آمار دیدم حدود 300 شهید افغانی در ایران خاک هستند .
در مورد تعداد جانبازان افغانی اطلاعی ندارم . خداوند به این شهدا اجر دهد . اینها با خدا معامله کردن اما مهاجرینی که در جنگ ایران شرکت نداشتن الان ساکن ایرانن چرا میخوان از بابت این شهدا هی منت سر ما بزارن؟این بزرگواران و خانوادشون منت سر ما دارن اما همیشه 3 میلیون افغانی بطور متوسط در ایران بودن اونا که در این جنگ اصلا شرکت نکردن چه منتی سر ما دارن که هی میگن کلی افغانی در ایران شهید شدن؟؟؟مگه این 3 میلیون همه خانواده اون 300 شهید بزرگوار افغانی هستن؟

>>>   سلام آقا جاوید یک عده افغانی با شرف شهید شدن.... اما شما چرا آمار قاتلین افغانی در ایران رو نمی بینی؟

>>>   در راه مبارزه با مواد مخدر کشت شده در افغانستان تا به حال بیش از 5 هزار نفر سرباز و پلیس ایرانی در مبارزه با قاچاقچیان افغانی در مرزها شهید شده اند .
شما اینا رو در نظر بگیرید . اتفاقا شما قدر شناس باشید دوستان افغان من .

>>>   جاوید جان از بادغیس شما خانواده شهید هستید؟ خانواده شهدای افغانی بندگان خدا منتی سر ایران ندارند شما... منت میگذارید؟ مگر برادر و پدر شما در ایران شهید شدند؟

>>>   40 درصد جرائم در کرمان بدست اتباع مهاجر افغانی صورت میگیرد .در اینترنت سرچ کنید. اگر از بودن افغانها در ایران ناراحتیم دللیلش این جرائم است وگرنه با هیچ ملیتی پدر کشتگی نداریم.

>>>   در برابر چند میلیون افغانی ساکن ایران این رقم شهید و جانباز افغانستانی زیاد نیست عزیزان . انشالله همه شهدا در رحمت خداوند قرار گیرند.

>>>   در سالهای جهاد در افغانستان هم تعدادی ایرانی در افغانستان در راه افغانستان شهید شده اند.

>>>   خو معلوم شد چرا افغانهای ايران به این روز افتادند به خاطر اینست که هوادار پرسپولیس سوراخ هستند هههه.اما در مورد شهدای افغانستانی که اکثرا هزاره بودند و این نزدیکی دو ملتی را نشان میدهد که زمانی با هم بزرگترین امپراتوری ها را به وجود آوردند .
رضا استقلالی از هرات

>>>   باسلام!دوستان عزیز... ماجرای مزار شریف و کشته شدن دیپلمات های ایران را به دست طالبان فراموش نکنید و همچنین هزاران سرباز که در مرز ایران با افغانستان که بخاطر مبارزه با قاچاقیان مواد مخدر(که در افغانستان کشت می شود) کشته و یا جانباز شده اند!!! خداهمه ی شهدای راه اسلام را قرین رحمت کند..
(ع-تهران)

>>>   دوستان عزيزان ايراني و افغاني من !
معامله شهيد ن وشهدا را بگذاريد به خدا وأخرت اجر شان با خدا ان شاالله نزد خدا بدون اجر نسيت !

>>>   در زمان حمله و اشغال شوروی تعدادی هم از ایران در افغانستان به شهادت رسیدند
بیدل از اصفهان ایران

>>>   أمار شهداافغاني خيلي از اين حرف ها بالاست دوستان و مقامات بالا بهتر ودرست ميدانند اجرشان با خدا ان بزگواران معامله خدا كردن نه به خاطر امتيازات دنياي حرف حرف اسلام دين بود دشمنان به حد جهان كمر نابودي بسته بودند كه هر انچه قدرت توان داشتن سرفه نكردن اما غافل از اين اين انقلاب اسلامي واقعي به رهبري رهبر فرزانه دلسوز امام خميني (ره) بود كه به انجام وثمر رسيد بنا يك وظيفه بود براي همه مسلمين جهان كه بايد دفاع ميشود ! روح شان شاد وياد شان گرامي باد اجر كم الله
علي از كابل

>>>   افغان ها همیشه بخاطر بیگانه ها کشته شده اند .

>>>   وقتي دركابل نمايشگاه كتاب برگذارميشد كتاب هاي ايران را در غرفه ها براي نمايش ميگذاشتند و وقتي خبر برگذاري نمايش گاه درتهران را شنيدم فكركردم حالاچي خواهند كرد باز هم كتاب هاي چاپ ايران را با خود به تهران ميبرند و نمايش ميدهند؟ و دو روز بعد شنيدم كه نمايشگاه افغاني مقام اول را گرفته حيران شدم به اساس كدام كتاب خوب چاپ افغانستان ؟؟ اما حالا كه مي بينم اين ارزيابي جنبه سياسي دارد نه واقعي! چون ما كتابي نداريم كه او ارزش نمايش را داشته باشد!
گيلگمش

>>>   کدام شهید در صورتیکه در همان وقت باید در وطن خود بر علیه قوای سرخ جهاد میکردند کدام ضرورتر بود بر علیه قوای سرج غیر اسلام بخاطر دفاع از خاک و ناموس خود و یا در ملک بیگانه (همانطوریکه ایرانی ها بما اتباع بیگانه میگویند)...

>>>   در نمايشگاه كتاب تهران افغانستان رتبه اول را بدست آورد!
نمايشگذاران افغاني با مطرح ساختن موضوع عاطفي به تقلب اين مقام را گرفتند چون اين نمايشگاه براي ياد آوري از شهدا نبود يا از جنگ ايران و عراق كه غرفه شان را با عكس ها ي شهداي جنگ به نمايش گذاشتند و در حقيقت به ايراني ها گفتند ما بخاطر شما كشته داديم حالا شما كيفر آن را بدهيد !چگونه امكان دارد نمايشگاه كتاب افغانها مقام اول را بگيرند با وجوديكه از 77 كشور اشتراك نموده بودند و نشرات و چاپ كتاب خيلي كم است و هم كيفيت آن بنا اين درجه بندي جنبه حقيقي ندارد بيشتر به تقلب نزديك است چون ما در تقلب خيلي ماهريم در انتخاباتن تقلب در كانكور تقلب در نمايشگاه كتاب تقلب در همه چيز تقلب
رستمداد كابلي

>>>   باسلام!دوستان عزیز... ماجرای مزار شریف و کشته شدن دیپلمات های ایران را به دست طالبان فراموش نکنید و همچنین هزاران سرباز که در مرز ایران با افغانستان که بخاطر مبارزه با قاچاقیان مواد مخدر(که در افغانستان کشت می شود) کشته و یا جانباز شده اند!!! خداهمه ی شهدای راه اسلام را قرین رحمت کند..
(ع-تهران)

>>>   ﺑﺎﺳﻼﻡ ﺩﺭﺍﯾﺮﺍﻥ ﻣﺪ ﺷﺪﻩ ﮐﻪ ﺟﻨﺎﯾﺘﯽ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻓﻮﺭﺍ ﺑﮕﻮﯾﻨﺪ ﺍﻓﻐﺎﻧﯿﻬﺎ ﮐﺮﺩﻩ ﻭﻟﯾﮏﻫ هﺮ ﭼﻪ ﻣﻔﺎﺧﺮ ﺍﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﻣﺜﻞ ﻣﻮﻟﻮﯼ ﺑﻠﺨﯽ ﻭ ﺑﻮﻋﻠی ﺳﯿﺎ ﺑﻠﺨﯽ ﻭ ﺳﻨﺎﯾﯽ ﻏﺰﻧﻮﯼ ﻭﺍﺑﻮﺭﯾﺤﺎﻥ ﺑﯿﺮﻭﻧﯽ ﻭ ﻧﺎﺻﺮ ﺧﺴﺮﻭ ﻭﻟﯽ...ﮐﻪ ﻣﺪﺍﺭﮎ ﺗﺎﺭﯾﺨﯿﺸﺎﻥ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺍﺳﺘ ﻣﯽ‌ﮔﻮﯾﻨﺪ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺧﻔﺎﺵ ﺷﺐ ﮐﻪ ﯾﺎﺩﺗﺎﻥ ﻧﺮﻓﺘﻪ ﮐﻪ ﭼﻘﺪﺭ ﻣﻬﺎﺟﺮﯾﻦ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﺫﯾﺖ ﮐﺮﺩﯾﺪ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺍﺯ ﮐﺎﺭ ﺩﺭﺁﻣﺪ ﭼﻄﻮﺭﯼ ﺧﺠﺎﻟﺖ ﻧﻤﯽ‌ﮐﺸﯿﺪ ﺍﯾﻦ ﻫﻤﻪ ﺗﻬﻤﺖ ﻣﺰﻧﯿﺪ ﺍﻓﻐﺎﻧﯿﻬﺎ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻧ ﺩﺭﺁﻣﺪ ﺻﺪﺍﻗﺖ ﺑﯿﻦ ﮐﺎﺭﮔﺮﻫﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻧﮑﻨﻪ ﻫﻤﻪ ﯾ ﻣﺎ ﺑﺮﺍﯾﺘﺎﻥ ﺷﻬﯿﺪ ﻣﯽ‌ﺷﺪﯾﻢ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺷﻬﺪﺍﯼ ﻣﺎ ﮔﻠﻪ ﺩﺍﺭﯾﺪ...
ﺣﺎﻣﺪ ﺍﺯ مزارشریف

>>>   دوستان افغانم چرا ما و شما هی با هم دعوا می کنیم . ما ایرانی ها و شما افغانها همه بندگان یک خدا هستیم .
تو رو خدا با هم مهربون باشیم .
ای خدا افغانستان عزیز آباد بشه تا ما و افغانها باز با هم دوست بشیم .
حیف این هم زبونی نیست که مدام با دعوا و گله همراه بشه ؟
همه شهدا هم نزد خدا روزی می خورند. بر همه شهدای ایرانی و افغانی صلوات و درود خداوند باد.

>>>   اقای حامد از مزار شریف
لازم نیست همه شما شهید شوید شهید شدن لیاقت میخواهد که هر کسی ند ارد پای ان شهیدان را به میان نکشانید و انها را با دزدان و قاچاقبران افغانی یکی نکنید بحث انها با مهاجران افغانی که با حتک حرمت قوانین ایران وارد ایران میشوند و کار خلاف انجام میدهندجداستهیچ وقت خودتان را با انها مقایسه نکنید وکار انها را بی ارزش در ضمن خودتان میدانید که هموطنانتان در ایران چه کارهایی میکنند پس خفاش شب را بهانه نکنید!
ان دانشمندانی که نام بردی ایرانیند تن انها را با گفتن افغانی در گور نلرزانید ومتعلق به ایران زمینند همان گونه که فردوسی طوسی و خیام نیشابوری و حافظ و سعدی و میرداماد و شمس تبریزی و ... ایرانیند

>>>   برادران اینقدر دم از تفرقه نزنید ما یک ملتیم یک پیکریم با فرهنگ و تاریخ و دین و زبان واحد که مرز های سیاسی جعلی انگلستان ما را از هم جدا کرده هم عده ای از افغانستان در ایران شهید شدند و هم بالعکس در شرایطی که کشور های غربی مرز های خودشان را بی اعتبار کرده اند و بر علیه مسلمانان متحد شده اند چیزی جز دشمنی واختلاف بین ما نمی خواهند همه اقوام ایرانی مسلمان هستند و بیگانه ستیز اعم از فارس و کرد و لر و بلوچ و پشتون و هزاره و تاجیک و هر گونه اختلاف بین ما و حتی بین ما و عربها و ترکها در درجه اول غرب را شادمان میکند

>>>   جناب محمد کاظم کاظمی شاعر معاصر افغانستان در رثای دوست شهید ایرانی اش سروده:
و آتش چنان سوخت بال و پرت را
که حتی ندیدیم خاکسترت را

به دنبال دفترچه خاطراتت
دلم گشت هر گوشه سنگرت را

و پیدا نکردم در آن کنج غربت
به جز آخرین صفحه دفترت را

همان دستمالی که پیچیده بودی
در آن مهر و تسبیح و انگشترت را

همان دستمالی که یک روز بستی
به آن زخم بازوی همسنگرت را

همان دست هایی که پولک نشان شد
و پوشید اسرار چشم ترت را

سحرگاه رفتن زدی با لطافت
به پیشانی ام بوسه آخرت را

وبا غربتی کهنه تنها نهادی
مرا آخرین پاره پیکرت را

و تا حال می سوزم از یاد روزی
که تشییع کردم تن بی سرت را

کجا می روی ای مسافر؟ درنگی!
ببر با خودت پاره دیگرت را

>>>   خدمت برادر گرامی جناب آقای رجائی سلام و عرض ادب و احترام دارم.
موضوع کار شما بسیار جالب است. امید است موفق باشید. اجرکم علی الله. اما در مورد کتابتان خواستم یک منبع معرفی کنم. لطفا جهت پربار شدن اثرتان از این منبع غافل نمانید.تقریبا همزمان با نمایشگاه کتاب تهران، کتاب سانچارک در بستر زمان، جلد دوم که در مورد انقلاب، آسیب ها و عبرت هاست، چاپ شده است. در این کتاب ضمن طرح موضوعات از قبیل انقلاب و جهاد و شهدا نام حدود 800 شهید از ولایت سرپل و منطقه سانچارک ثبت شده که در میان آنها چندین شهید سانچارکی قرار دارد که در جبهات ایران به شهادت رسیده اند. این کتاب می تواند منبع خوبی برای کار شما باشد.
بدرود / میرحسینی

>>>   ازجنگ ایران وعراق چند خانواده یی شهید ومعلول افغان داریم؟؟

>>>   دوستان اکثر نظرها از کسانی هست که دنبال اختلاف و بدبینی دو کشور هستند ما یک ملت هستیم در دو دولت.در هر دو کشور افراد و اقوامی مانع اتحاد ایران و افغانستان هستند. در جواب هموطن ایرانی باید بگویم جنایت مزار شریف را طالبان...انجام دادند.
حسین از تهران

>>>   در جواب به چناب جاوید پرسپولیسی از بادغیس
یکی از مشخصات کشورهای بسیار عقب مانده و فقیر انست که مردم این سرزمینها چون اینده ای در کشور خود ندارند این اینده را در جاهای دیگر جستجو میکنن.همین الان در سوریه هزاران هزار نفر اتباع از کشورهای مختلف با حمایت مالی و عقیدتی اعراب و غرب به سوریه رفتن و مشغول کشتن مردم سوریه هستند.و البته از انطرف عده ای دیگر مشغول مبارزه با انها.اما یک عده ای هستند که اصلا مال این دنیا نیستند.مثلا در همین ایران شهید چمران جزء بزرگترین دانشمندان در علم خود بود و حتی با ناسا ارتباط داشت ولی همه را رها کرد و مدتها در لبنان با اسرائیل جنگید و بعد از انقلاب هم به کشورش امد و اینبار در جنگ به شهادت رسید.همین الان در سوریه افغان هایی هستند که نه برای پول که برای اعتقادات خودشون مثلا دفاع از حرم ائمه اطهار مشغول جهاد هستند.که اینها اصلا کلاسشان متفاوت است و جزء همانها هستند که خداوند در قران می فرماید زنده هستند و نزد خدایشان روزی دارن.ما و شما هم به گرد پایشان هم نمیرسیم. پس باید مشخص شود چه تعداد از این افغانی ها واقعا برای رضای خدا به جبهه امدن که خیرشان را نه ما که خداوند با بهشت ابدی خواهد داد و چه تعداد برای به دست اوردن پول و امکانات.البته بیشتر شگفتی من از این است که با وجود باشگاه با عظمتی مثل استقلال با چهار بار حضور در فینال و دو قهرمانی اسیا شما چرا طرفدار چهار پولیسی ها شدید که بزرگترن افتخارشون بردن تیم حلبی سازان پشت کوهی است.نزار بگم فرهاد مجیدی دوباره بیاد!!!!!!!!!!!!

>>>   طبق اسناد موجود انیشتین هم ایرانی است

>>>   با نام خدا ویاد هزاران شهید افغانی که در چاه ها و میان آهن پاره ها در گوشه کنار ایران جان شیرین خود را برای ساخت مملکت امام زمان فدا کردند باید بگویم طبق اسناد موجود نام ایران بطور رسمی در زمان پهلوی اول بر سرزمین کنونی ایران نهاده شد(1) و اگر قرار باشد شعرا و اندیشمندان را با کمال خود خواهی در بین تقسیمات کشوری تقسیم کنیم به کسی چیزی نمی رسد. (1) ر.ک. به: لغتنامه دهخدا ، ذیل ايرانشهر، بمپور و زاهدان / و فرهنگ معين ، ذیل زابل.
جوزجانی

>>>   شعر اقای محمد کاظم کاظمی بسیار زیبا و با احساس سروده شده است.جای تشکر بسیار وجود دارد از هرکس که ان را فرستاده است.افغانستانی یا ایرانی؟من قبلا از اقای کاظمی فقط ان شعری را که در وصف مهاجرین کشور خود در ایران سروده با مطلع :
غروب در نفس گرم جاده خواهم رفت } را خوانده بودم.
یاد اوری و صحبت از شهیدان افغانستانی جنگ ایران و عراق کار پسندیده ای است.هم برای اشنایی ما ایرانیان با ان ها و هم برای اینکه فراموش نکنیم در کنار شهداو جانبازان عزیز خودمان ،زندگی در صلح امروزمان را مدیون ان ها هم هستیم.
فرشته /تهران

>>>   به جوزجانی
اقای محترم این اسناد و مدارک را انگلیسی ها یا پشتونها به خورد شما داده اند برای این که حقیقت برای شما روشن شود تشریف ببرید به بیستون ببینید نام ایران از کی ایران بوده است... خدا را شکر بر روی سنگ نبشته های بیستون همه چی به وضوح مشخص است برادران پشتون این قدر جعل تاریخ نکنید لطفا
در ضمن اون کسی که گفته انیشتین هم ایرانیه " مخوام بهش بگم نه انیشتین ایرانی نیست ولی بهترین دانشجوی انیشتین پروفسور حسابی بوده که انیشتین براش احترام زیادی قائل بوده چون ایرانی بوده و صاحب تمدن البته اینو امثال تو... درک نمی کنی بهتون توصیه میکنم حتما زندگینامه پروفسور حسابی را مطالعه بفرمایید با تشکر.

>>>   باز افغان پیپر یک بامبول و یا بهانه جدید به دست مهاجرین افغان در ایران داد تا از اب گل الود ماهی بگیرند اخر کسی نیست به شما بگوید به شما چه ربطی دارد اگر انها شهید شدند به خاطر اعتقاداتشان شهید شدند و جای حق خودشان را گرفته اند ما مردم هم برایشان احترام قائلیم کما اینکه تمام حقوق خانواده شهدا به انها تعلق میگیرد به چه حقی ان بزرگ مردان را با مهاجرین نسل دوم وسومی مقایسه میکنید که جز قاچاق مواد ... مردم و مظلوم نمایی و دروغ و نمک نشناسی در ایران کاری نمیکنند وقتی هم که به افغانستان بر میگردند انچنان خود را به بدبختی و مظلومیت میزنند که دل هموطنان خود را به دست بیاورند ودر اخر در ازای پول پرچم ایران را به اتش می کشند پس شما مهاجرین در ایران هیچ گاه خود را با انها مقایسه نکنید لطفا نشان بده

>>>   در جواب به جوزجانی
اولا هر افغانی که در ایران کار کرده کسی دنبالش نفرستاده.اگر کار کرده پولش را گرفته و از امکانات کشور ما استفاده کرده.وگرنه ما سالها است که به هر زبانی که شده از شما می خواهیم اینقدر به ما خدمت نکنید و به کشور خود برگردید ولی نتنها برنمیگردید که هر روز خبرهای بازداشت مهاجران غیر قانونیتان منتشر میشه.همین حرف ها را زدید که الان توی ترکیه اینطوری باهاتون برخورد میکنن.میترستد مثال ما به شما پناه بدهند بعدا بدهکار هم بشوند.در مورد مدارکت هم اون اسناد و مدارکت را حتما همان انگلیسی ها و ......برات درست کردن که نام ایران که نامی است که به معنای محل زیست اریایی هست را به پهلوی نسبت میدهید.قابل توجه شما اولا صرف افتخار به گذشته چیزی برای کسی ایجاد نمیکنه.بخصوص اینکه همان شعرا و دانشمندان هم زمانیکه جزءقلمرو ایران بزرگ بودن به اوج شهرت و افتخار رسیدن.وگرنه توی این مثلا دویست سال اخیر که برخی جاها استقلال پیدا کردن بفرمایند جز جنگ و خون ریزی کدام دانشمند را به دنیا معرفی کرده اند ثانیا رشد تولیدات علمی در ایران امروز در دنیا بی نظیر است.همین الان ما داریم بر سر انرزی اتمی و فضا و تسلیحات پیشرفته با دنیا مذاکره میکنیم این مثلا کسانیکه که ادعایی بر روی دانشمندان ایران دارند الان با دنیا سر چه چیز مذاکره میکنن؟؟؟؟؟؟؟

>>>   ﺷﻤﺎ اﻳﺮاﻧﻲ ﻫﺎ ﺗﻨﻬﺎ ﭼﻴﺰﻫﺎﻱ ﺑﺪ ﻣﺮﺩﻡ اﻓﻐﺎﻥ ﺭا ﻣﻴﺒﻴﻨﻴﺪ ﺩﺭ ﻫﺮ ﻛﺸﻮﺭ ﺧﻮﺏ ﻭ ﺑﺪ ﻭﺟﻮﺩ ﺩاﺭﺩ ﺑه ﺘﻨﻬﺎﻱ ﻣﺎ ﻣﻮاﺩ ﻣﺨﺪﺭ ﺑﺪﻭﻥ ﺷﻤﺎ اﻳﺮاﻧﻲ ﻫﺎ ﻧﻤﻴﺘﻮﻧﻴﻢ ﻭاﺭﺩ اﻳﺮاﻥ. ﻛﻨﻴﻢ ﭼﻮﻧﻜه ﻣﻘﺼﺮ اﺻﻠﻲﺧﻮﺩﻩ ﺷﻤﺎ ﻫﺴﺘﻴﺪ 50 ﺩﺭﺻﺪ ﺷﻤﺎ ﻫﺎ معتاد ﻫﺴﺘﻴﺪ ﭼﺮا ﺑﻪ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻱ ﻫﻤﺴﺎﻳﻪ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﺎ ﻭاﺭﺩ ﻧﻤﻜﻨﻴﻢ ﺩﻟﻴﻞ اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺼﺮﻑ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ اﻓﻐﺎﻥ ﻫﺎ ﺩﺭ اﻳﺮاﻥ ﺑﺮاﻱ ﺷﻤﺎ ﺧﻴﻠﻲ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺧﻮﺏ ﻛﺮﺩﻩ اﻧﺪ ﻣﮕﺮ ﭼﺸﻤﺎﻥ... ﺷﻤﺎ ﻧﻤﻴﺨﻮاﺩ ﺑﺒﻴﻨﻴﺪ ﺷﻤﺎ اﻳﺮاﻧﻲ ﻫﺎ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ اﻓﻐﺎﻥ ﻫﺎ ﺧﻴﻠﻲ ﺑﺪ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﻴﻜﻨﻴﺪ اﻣﺎ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺩﺷﻤﻦ ساﺑﻖ ﻛﻪ عراق ﺑﺎﺷﺪ ﻧﻤﻴﻜﻨﻴﺪ ﮔﺮﭼﻪ اﻓﻐﺎﻥ ﻫﺎ ﻫﻤﻨﮋاﺩ هم ﻜوﻟﺘﺮ و ﻫﻤﺰﺑﺎﻥ ﺷﻤﺎﻫﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺟﺎﻱ ﺗﺎﺳﻒ ااﺳﺖ ﻣﺘاﺴﻔﻢ ﺑﺮاﻱ ﺷﻤﺎ...ﻫﺎ
ﻓﺮﻳﺪ اﺯ ﺁﻟﻤﺎﻥ

>>>   در جواب به فرید از المان
اولا بی جهت تولید مواد مخدر را به دیگران نسبت نده.شما بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در دنیا هستید و تنها بخش کوچکی از ان در ایران مصرف میشود.ایا چند هزار تن مواد مخدر تولیدی در افغانستان در ایران مصرف میشه؟؟؟؟کشوری نیست که از تریاک و هروئین تولیدی در افغانستان در امان باشد.یک مدت هم با کمال وقاحت میگفتید که جوانهای ما را ایرانیها معتاد میکنن.ضمن انکه ادعای اینکه 50 درصد ایرانیها معتاد هستند هم نشان از نااگاهی شما دارد.که 50 درصد یک جمعیت 77 میلیونی را معتاد میدانید.حتما با همین جمعیت معتاد است که ایران هر روز یک عرصه بزرگ بین المللی را فتح میکند.تو که در المان تشریف داری همون دولت کشور المان همین الان داره بر سر اتم و فضا با ایران مذاکره میکند.
ما نسبت به عراق رفتار خوبی خواهیم داشت.چون حساب مردم شیعه عراق با حکومت بعث جدا است.و علاوه بر ان سالانه میلیاردها دلار از روابط تجاری با عراق نسیب ایران میشود.نه افغانستانی که تنها ارمغانش تروریسم و مواد مخدر و .......است.بهتره برای خودت متاسف باشی که به جای ماندن در کشورت و ابادی ان به دیگر کشورها پناهنده شدی و سربار انها شده ای.اگر افغانستان اینقدر خوب و خوش بود در همانجا میماندی نه انکه نون دیگر کشورها را بخورید بعد ادعای ملی گرایی هم بکنید.افغانها در ایران هیچ کاری انجام ندادند مگر انکه دهها سال است با هجوم میلیون نفری ارامش ما را از بین برده اند.اگر هم کار میکنن پولش را میگیرن.همانطور که تو وقتی در المان کار میکنی پولش را میگیری.
واقعا نمیدانم تا کی باید این سیاست عدم اخراج اتباع بیگانه در ایران ادامه پیدا کند.ما باید از ترکیه یاد بگیریم که حتی وجود چند هزار نفر تبعه غیر مجاز را تحمل نکرد.صندوقه خیریه برای 3 میلیون نفر خارجی!!!!!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است