افغانستان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۹    ۱۳۹۳/۲/۱۵ کد خبر: 71408 منبع: پرینت

بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار بهشت دانایی در ضیافت کلمات برگزار شد.

در این نمایشگاه نزدیک به 3 هزار ناشر ایرانی و خارجی با بیش از 389 هزار عنوان کتاب با موضوعات مختلف شرکت کردند.

نشر افغانستان نیز امسال به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اشتراک نموده و 18 غرفه این نمایشگاه به ناشران افغانستان اختصاص داده شد.

طبق آمارهای رسمی، نزدیک به ۲۰ ناشر و ۴۰ کتاب فروش از سراسر افغانستان به ویژه از شهرهای کابل،‌ قندهار،‌ مزار شریف، هرات، جلال‌آباد و غزنی حضور دارند و در بیست‌ و هفتمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، تازه‌های نشر خود را عرضه می‌کنند.

انتشارات عازم، امیری، خیام، تاک، صبح امید و احراری از جمله انتشارات افغانستان هستند که در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور یافتند.

نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا 20 ثور در مصلای بزرگ امام خمینی برپا می باشد.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   وقتــــــي ناشـــران افــغــاني در كـــابل نمايشگاه داير ميكنند كتاب هاي ايراني را جابجا ميسازند چون كتاب تاليف افغاني يا نيست يا خيلي ناچيزاست
حالا كه نمايشگاه در تهران است افغانها چي را به نمايش بگذارند؟ آيا كتاب هاي چاپ ايران را با خود ميبرند آنجـــا؟ اگر نميبرند چرا به نمايش بگذارند بهتر است بهانه بياورند واز نمايش صرف نظركنند
گيلگمش

>>>   اگر چه ما افغانها از...کشور همزبان و هم فرهنگ ما جمهوری اسلامی ایران ناراضی بوده و دلخوشیئ نداریم با آنهم با برپا نمودن نمایشگاه ویژه کتاب تهران در کابل یقین کامل دارم که قلبهای فاشیستهای نژاد پرست افراطی تلویزون ژوندن بزعامت افغان ملیتیها را گلوله باران کرده اید.
ح.م{ ن }

>>>   جناب ح.م{ ن }
چرا از کشور هم فرهنگ و هم زبان جمهوری اسلامی ایران دلخوشی نداری.بد کردیم زمانیکه به جان هم افتاده بودید و همدیگر را قتل عام میکردید دروازه های کشور را به رویتان باز کردیم و کلی مشکلات امنیتی و اقتصادی و بهداشتی برای خود خریدیدم.حالا هر چی برای ما اوردید بردارید و ببرید.ما نه به خیر شما امید داریم نه به شر شما.پس بی جهت موضع طلبکارانه نگیرید که تا دهها سال باید شکرگذار مهمان نوازی ایرانیها باشید.
البته با بستن اب به روی مردم ما و قاچاق هزاران تن مواد مخدر به سوی مرزهای ایران و پیمان دوستی با امریکا و چیزهایی که در تلوزیونها و روزنامه هاتان هر روز علیه ایران و ایرانی مینویسید به خوبی دارید این شکرگذاری را هم نشان میدهید.اوئن عده ای هم که از این حرف ها زیاد میزدن و گروهی از انها به افغانستان برگشتن الان بسیاریشون دوباره قاچاقی به ایران برگشتن و عدهای هم که به توهم زندگی در اروپا روانه ترکیه شدن را دیدیم چه بلایی سرشان امد.در این دنیا همه باید به فکر منافع خود باشند وگرنه مثل ایران بعد از دهها سال پناه دادن به بیگانگان بدهکار هم میشوند.به امید بسته شدن زودتر مرزهای شرقی و اخراج اتباع بیگانه.

>>>   آقای محترم برادر عزیز سلام بشما. اگر لطف میکردید اسم و محل سکونت خود را هم در أخير اين نامه اعتراضيه خود كه عليه بنده نموده اید معرفی میکردید تا بقین کامل می فهمیدم که این نامه در جواب من نوشته شده واقعآ از طرف یک برادر یا خواهر ایرانی است یا از طرف مغرضین که تعداد شان هم زیاد است چون اسم و آدرس مجهول است قضاوت کردن نادرست است....آقای محترم ویاخانم محترمه بنده در ایران زندگی نکرده ام فقط یکبار با داشتن گذرنامه و اخذ روادید از سفارت جمهوری اسلامی ایران از مسیر ایران ترانزیت رفت و برگشت کرده ام، أما صدها هزار هم میهنانم که آنها هم برادرهای من محسوب میشوند از زمان هجوم شوروی سابق در کشور ما حتی الآن در کشور شما بصفت محاجر کار گر زنده گی میکنند البته بنده کوچکتر از آنم که بنماینده گی ار ملت افغانستان از ملت ایران تشکری فقط از طرف شخص خود از ملت ایران تشکری نموده میگم دستان درد نکند بدون شک احسان کردید که از آن چشم پوشی نمیشود کرد جناب محترم میخواهم یک عمل انکار ناپذیر را خدمت تان متذکر شوم بخودت مربوط است که قبول میکنی یا رد. آن این است افغان ها هم در ایران اسلامی از طرف همزبانان و هم فرهنگی های خود آنقدر تحقیر اهانت،ناسزا،کتک،زخم زبان،شکنجه،زندانی گناه کار و بیگناه اعدام شده اند که برده های قرون وسطی نشده بودند. جناب محترم بر میگردیم راجع به مهاجرت همینطور که افغانها روی مسائل نا امنی و جنگ، سیاسی و اقتصادی قانونی و غیر قانونی مهاجرت میکنند ایرانی ها هم علی الرغم داشتن کشور وسیع و دارای معادنهای عظیم از ایران قانونی و غیرقانونی بکشور اروپائی و آمریکائی پناهنده میشوند بمجرد رسیدن به هر کشوری که باشد از همه حقوق اتباع همان کشور برخوردار میشوند و احدی جرات تحقیر، اهانت، زخم زبان زدن را به آن ها را ندارد آیا در ایران هم چه پیش آمد در مقابل افغانها میشود یا شده است؟ برادر محترم اگر کشورهای شرقی و غربی بخوص کشورهای غربی را ببیند آنگاه خود شما قضاوت خواهد کردید. موضوع طولانی شد. خدا کند مسئولین محترم سایت این را نشر کنند. تشکر
ح.م. {ن }

>>>   ایرانی
خب مرزهاش و ببنده ما هم خدایی داریم و او برایم کافی از خلق است...هر چی دارم و ندارم از خداست و منت احدی را نمی پذیرم...ضمنا قضاوتهاتم کاملا یکطرفه و نا معقول بود...ار نظراتت مشخصه که انسان خود پسند هستی و انتقاد پذیر هم نمی باشی پس وقت مبارک خودم و برای بحث با شما هدر نخواهم داد...باتشکر..

>>>   جناب ح.م{ن}
باسلام...به نظر می رسد شما تا هنوز از قوانین بین المللی و قوانین مهاجرت کاملا بی لطلاع هستی!!کشورهای غربی و آمریکا و استرالیا کشورهایی هستند توسعه یافته که با قوانین خاص خود مهاجر پذیر می باشند ولی کشورهای خاورمیانه مثل ایران از جمله کشورهای در حال توسعه می باشند که با توجه به وضعیت اقتصادی و جمعیتی مهاجر پذیر نیستند و به عبارتی هر گونه مهاجرت به این کشورهای در حال توسعه ، تحمیلی می باشد..پس در نتیجه لزوما" مقایسه کشور ایران با کشورهای غربی و مهاجر پذیر کانلا" اشتباه می باشد... ولی بهر حال همین کشور ایران با تمام شرایط سختی که از گذشته تا به امروز که شامل تحریم های بین المللی و اقتصادی بوده است طی 35 سال گذشته پذیرای بیش از 3 میلیون مهاجر (قانونی و غیر قانونی) از کشور افغانستان بوده است .. که البته در این بین کم و کاست هایی برای مهاجران محترم بوده که با توجه به شرایط ایران و مردم ایران غیر قابل اجتناب می باشد!! پس شایسته است اگر حرفی زده می شود بدون غرض ورزی و با انصاف گفته شود تا حداقل حق نان و نمک رعایت گردد!! در پایان عرض می کنم که کشور افغانستان را فقط خود مردم افغانستان می توانند بسازندو نه خارجی هایی که تابحال بفکر تاراج آن کشور بوده اند واگر خود مهاجرین همت کنند که به مملکت خود برگردند و در کنار هم وطنان خود سعی در آبادسازی شهر و کشور خود کنند همه بحث های این چنینی به پایان خواهد رسید و همه در صلح و آرامش در کنار هم زندگی خواهند کرد!! به امید آن روز...
(ع-تهران)

>>>   در جواب به جناب ح.م{ ن }
سلام
نام من محمد و ساکن تهران هستم(این از اسم و ملیت) اما منبع شما برای این مثلا شکنجه و اعدام بیگناه برخی اتباع کشورتون چی هست.همین الان یک مرد افغان زن و بچه اش را به قتل رسانده.یا افغانهایی هستند که مواد مخدر قاچاق میکنن.خب باید با اینها چکار کرد؟؟؟؟چرا اینگونه به دیگران تهمت میزنید.این دقیقا مثال همان داستان سرایی هایی است که در مورد زنده بگور کردن 5000 هزار افغانی در برخی سایت ها و رسانه های افغانستان نشر پیدا میکند و هدفی جز بهره برداری اشغالگران غربی ندارد.
توجه داشته باشید سرنوشت هر ملتی در دست خود اون ملت است.یک ملت تحقیر نمیشود مگر انکه خودش بخواهد.تنها نگاهی به تاریخ افغانستان نشان میدهد بعد از استقلال جز مدت کوتاهی این کشور اسیر جنگ سالاران و نزاع های قومی بوده است.بنابراین مشکلات افغانستان تنها به کمونیستهای شوروی برنمیگرد که همه بدبختی ها را به انها نسبت میدهید.ضمن انکه حتی همان زمان با وجود انکه ما درگیر جنگ با عراق بودیم بخاطر حمله شوروی به کشور مسلمان افغانستان محکومش کردیم و حتی در المپیک مسکو هم شرکت نکردیم.و حتی علنا از مجاهدان افغان حمایت کردیم. و همین باعث تیره شدن شدید روابط ما با روسها و سرازیر شدن پیشرفته ترین امکانات نظامی به سوی عراق شد.از موشک اسکاد بگیرید تا تانک تی 72.
اگر ما هم عافیت طلب بودیم ایا عقل حکم نمیکرد کشوری که تازه انقلاب کرده و تحت تحریم امریکا و غرب است و از سویی در حال جنگ با عراق خود را بخاطر افغانستان با شوروی سرشاخ نکند؟؟؟؟بعید میدونم خیلی از برادران ما در افغانستان تا بحال اصلا اطلاعی از این ماجرا و هزینه ای که ایران برای ان پرداخت داشته باشند.در مورد رفتن ایرانیان به خارج هم مهاجرت یک مساله کاملا طبیعی در دنیا است.خیلی از مردمان چین و زاپن و المان وامریکا و...هم به دلایل مختلف به کشورهای دیگر مهاجرت میکنن.همین الان یک زن و مرد ترکیه ای همسایه ما هستند.پس تا اینجا مشکلی نیست.مشکل زمانی است که مهاجرت حالت تحمیلی پیدا کند.شما ببینید چقدر از این ایرانیهایی که به خارج میرن قانونی و چه تعداد غیر قانونی است.ایرانیهای زیادی هستند که سرمایه ای دارن و به دیگر کشورها رفتن و سرمایه گذاری کردن.از اونطرف ایرانیانی هستند که نخبه هستند و کشورهای دیگر انها را جذب میکنن.نگاهی به جمعیت ایرانی ساکن امریکا و کانادا یا همین امارات بیاندازید.متوجه منظور من میشوید.و البته ان عده ای هم که غیر قانونی میروند اسیر قوانین ان کشور و زندان و اخراج میشوند.که البته حقشان است.حالا شما بفرمائید این چند میلیون افغان چه تعدادشون قانونی وارد ایران شدند و از انطرف چقدر ثروت وارد ایران کرده اند.
الان همه دنیا دنبال جذب توریست و سرمایه است.همین شهر مقدس مشهد مورد توجه جمعیت بزرگی از مسلمانان است بخاطر همین و افزایش گردشگران در ایران قانونی تصویب شد که اتباع خارجی بتوانن سهل تر وارد ان شوند ولی این شامل اتباع افغانی نمیشود.حالا سئوال اینجا است ایا ما مشکلی با افغانی ها داریم یا مسلمانی اینها از بقیه کمتر است؟؟؟؟؟دقیقا مشکل از اینجا شروع میشه که اگر یک خارجی برای زیارت و سیاحت بیاید پول خرج میکند و بعد برمیگردد اما بسیاری از برادران افغان اگر چنین امکانی براشون فراهم بشود نتنها پولی همراه نخواهند اورد بلکه بر هم نمیگردند.
بنابراین اگر یک ایرانی مهمان نوازی را به شما یاداوری میکند هدفش منت گذاشتن و تحقیر شما نیست.چنانکه خداوند در قران به پیامبرش می فرماید اگر به کسی احسان میکنی بر او منت نگذار. هدف بیدار کردنتون از خوابیست که سالها اسیر ان شدید.بجای انکه به خود بنگرید و اینکه چرا با وجود کشوری که چند برابر امثال زاپن و انگلیس وسعت دارد و میلیونها نفر جمعیت و میلیارد ها تن مواد معدنی دارد هیچ تحولی درش ایجاد نمیشه.همچنان سالهای سال تمام مشکلات را یا برگردن شوروی میاندازید یا پاکستان و سرانجام راه حل میشه مهاجرت و در نهایت بد و بیراه گفتن به ایرانیها که به ما اهانت کردن و حق و حقوقمون را خردند.
ما هم جنگ کردیم.با کشوری جنگیدیم که شرق و غرب پشتیبانش بود.بعد از جنگ هم اسیر تحریم های امریکا بودیم و در ده سال اخیر هم تحریم های شورای امنیت.ولی شما میبینید که نسبت به گذشته پیشرفتهای بزرگی کردیم.از نظر ساخت و ساز و ابادانی هرگز با قدیم قابل مقایسه نیستیم.از نظر دست یابی به فناوریها و خودکفایی هم همینطور.حتما مشکلات زیادی هم داریم.چنانکه مگر امریکا و انگلیس و فرانسه و...مشکل ندارند .اصلا مگر کشوری هست که هیچ مشکلی نداشته باشد.ولی شما ببینید با همبستگی و استقامت امروز در جایگاهی قرار داریم که خود همانها که ما را تحریم کردند الان پای میز مذاکره در مورد قدرت اتمی ایران نشسته اند.
مشکل ما با شما انست که هیچ تعقییری در خود ایجاد نمیکنید که هم به خود سود برسانید هم به دیگران.الان افغانی من میشناسم که 6 سال پیش با کلی امید به افغانستان برگشت ولی الان دوباره امده در ایران ساکن شده.وقتی ازش میپرسی چرا برگشتی یک کلام جواب میده در انجا هیچ اینده ای نیست.
در مورد همین جمهوری اسلامی ایران که می فرمائید دل خوشی از او ندارید مثالی برای شما میزنم.که بدانید با همکاری با ان میتوانید کشور خود را بسیار متحول کنید.ایران بسیار علاقه مند به اتصال خط اهنش به چین است.نزدیکترین مسیر افغانستان است.اگر این خط درست شود عملا چین از طریق افغانستان به ایران و از ایران به ترکیه و از انجا به اروپا وصل میشه.یا بسیار تمایل دارد خط انتقال گاز به چین داشته باشد که باز بهترین مسیر افغانستان است.حالا اگر این اتفاق بیافتد ایا درامد شما از ترانزیت از کل بودجه 6 میلیارد دلاری امسالتان بیشتر نخواهد بود؟؟؟؟پس چرا هیچ تلاشی انجام نمیدهید.چرا ما شاهد رفت و امد گسترده مقامات شما برای جلب نظر همسایگانتان نیستیم. اما از انطرف فقط دنبال پول گرفتن از کشورهای دیگر هستید که معلوم است کلی ازتون امتیاز بگیرند یا انکه بگید پول و اینده نیست پس فرار کنیم بریم کشورهای دیگر.
یا فرصت های اقتصادی دیگر.مثلا در طبس ایران یک نیروگاه 1000 مگاواتی تولید برق از زغال سنگ در حال ساخت است.ما میدانیم که در افغانستان هم معادن زغال سنگ زیاد است.خب چرا شما که بخش زیادی از مردمتان فاقد برق هستید برای ایجاد رفاه و به گردش درامدن چرخ کارخانه هایتان هیچ تلاشی برای جذب سرمایه ایرانی برای ساختن نیروگاه برق در کشورتان نمیکنید.
خیلی از رسانه های افغان هستند که همین حرف ها را تکرار میکنن که به اتباع ما در ایران ظلم کردن.اهانت کردن و......و هر روز هم تکرار میشود.ولی حالا که اتباع ایرانی در مکانی متعلق به افغانستان با شما به مناظره بر خواسته اند.دیگه اینجا نمیشه فقط حرف های احساسی بزنید و اینکه بعد از چند دهه مهمان نوازی برخی تضیع حقوق ها را به رخ ما بکشید.بلکه زمان ان فرا رسیده که بگوئید چقدر از فرصت های همسایگی مثلا در همین چند موردی که مثال زدم بهره برده اید تا هم به خودتان سود برسانید و هم به همسایه تان.ما که چیزی ندیدیم از افغانی هایی هم که برگشتن یا تازه امدن هم سئوال میپرسم باز اوضاع را خوب توصیف نمیکنن.پس وقتی از مهمان نوازی حرف زده میشه هدف منت گذاشتن نیست و اینکه شما هر روز بیایید از ما تشکر کنید.بلکه هدف یاداوری این نکته است که اگر خود کاری نمیکنید لااقل اگر دیگران هم به مردمانتان کمکی میکنن سریع بخاطر برخی حوادث اون را چماق نکنید هی بزنید به کله ایرانیان که ما از شما بیزاریم و حق و حقوقمان را خوردید و به ما توهین کردید و........بالاخره امکانات ما هم در همین حد است.و ایران که هیچ پیشرفته ترین کشورها هم زیر بار پذیرش میلیونها نفر مهاجر که بدون برنامه و حتی سرمایه وارد ان شوند کمر خم میکنه.حالا فرض کنید ما هیچ سخت نگیریم و مرزها را کاملا باز کنیم که کلا کشورمون دچار شک اقتصادی و امنیتی و ...... میشه.همیشه در قضاوت خدا را در نظر بگیرید.

>>>   در پاسخ به اقا یا خانم ح.م {ن}
به جای ان که وارد یک بحث طولانی با شما شوم ،چند سوال مطرح می کنم امیدوارم به ان ها فکر کنید :
1-ایا ایران باید به هر تعداد افغانستانی که اغلب به صورت قاچاق وارد کشور می شوند به مدت زمانی نا محدود اجازه ورود بدهد ؟و موظف باشد کلیه خدمات لازم را در زمینه های اموزشی،بهداشتی و پزشکی ،مسکن و.......به ان ها ارائه دهد و اگر چنین نکند باید مورد انتقاد شدید قرار گیرد؟
2-کسانی که از دور افتاده ترین شهر ها و روستاهای کشور شمابدون سواد و مهارت فنی به ایران می ایند ایا چگونه کاری می توانند در این جا پیدا کنند؟که وقتی به کارگری در ایران مشغول می شوند می گویند به ما در ایران کار های سخت می دهند ؟
3-چرا موج مهاجرت افغانستانی ها به کشوری که این قدر بد است قطع نمی شود؟مگر نه این است که ایران هیچ امتیازی برای ان ها ندارد؟
4-ایا فرزندان مهاجرانی که قانونی شناخته شده اند در ایران به مدرسه ،دبیرستان یا دانشگاه نرفتند و همه در بیسوادی و جهل مانده اند؟
5-ایا مردم ایران از {تعدادی}از مهاجران بد ندیدند و دچار صدمه های شدید نشدند.
6-ایا هیچ افغانستانی در ایران یک روز خوش ندید؟پس ان ها که به نام ایرانیان پول در بانک ها دارند،خانه و زمین و ماشین خریده اند از بدی ایرانی ها بوده؟ایا هیچ ایرانی به دوستان افغانش در روز های سخت کمک نکرده است؟
7-ایا ایران که خودش تازه انقلاب کرده بود و قسمت های غربی کشورش در جنگ می سوخت در بروی مهاجران کشور شما نگشود تا جان خود و خانواده اشان در امان باشد؟حرف بسیار است .باشد برای زمانی دیگر .در پایان این را هم اضافه کنم که نمی خواهم بگویم زندگی مهاجران افغانستانی در ایران ایده ال است و کاملا همان است که ارزو دارند و هیچکس شکایت و گله ایی ندارد.در مورد توهین و تحقیر افغان ها هم رفتار زشت یک عده مردم بی فرهنگ را به حساب تمام مردم ایران ننویسید چون واقعیت غیر از این است.
گیتی /تهران

>>>   سلام خدمت همه ی دوستان من به عنوان یک افغان اکثر بیشتر گفته های شما را تایید میکنم و به این نکته هم اشاره میکنم که هموطنانم نباید به ایرانی ها اهانتی بکنند به هر حال ایران هم مشکلات خاص خود را دارد.اما از لحن گفتار دوستان ایرانی بسیار ناراحت شدم،و لازم میبینم به چند نکته اشاره کنم.
۱-دوستی اشاره کرده بودن به حمایت ایران از افغانستان در زمان جهاد علیه شوروی که همه این موضوع را میدانن و نتایج ان را هم برای ایران میدانن اما دوستمان گفته بود افغان ها از این موضوع اطلاع ندارن،میخواهم بگویم ما ازحمایتهای ایران در جنگ علیه شوروی از افغانستان خبر داریم،ولی ایا شما از ۲۵۰۰شهید افغان در جنگ تحمیلی که برای دفاع از ایران جنگیدن و به شهادت رسیدن خبر دارید؟طبق امار ارایه شده بیاد شهید ایران.و تا به حال اشاره ای به این شهدا کرده اید؟
۲-دوست دیگری گفته بود ایرانی ها یا به عنوان سرمایه گذار مهاجرت میکنند یا به عنوان نخبه!؟اما باید بگویم افغان ها هم که به ایران امدن همه کارگر و بیسواد نبودن.به عنوان مثال بیشترین سرمایه گذاری خارجی در استان خراسان توسط سرمایه گذاران افغان انجام شده.طبق امار وزارت اقتصاد و استانداری خراسان.یا بیشتر اشاره شده بود به بیسوادی افغانها که باید بگویم.درست است که تعداد زیادی از مهاجرین کم سواد و بیسواد بودن اما این موضوع شامل همه افغانها نمیشود.کسانی هم مثل احمدشاه فرحت به جامعه ایران خدمت کردن به عنوان پزشک با ساخت دستگاه های پزشکی.افرادبیشمار دیگری که در افغانستان تحصیل کردده بودن اما از تخصص انها در ایران استفاده شد و حالا میشویم ما افغانها ...قاچاقچی.دزد.قاتل و...ولی به این قضیه با وجدان خود فکر کنید،ببنید اگر به نتیجه نرسیدین که همه ی ما دچار افراط و تفریط شده ایم.
سیدعلرضاحسینی هروی.

>>>   بعلاوه نظریات دوست عزیز جناب هروی
از اقوام ما در حدود سه سال پیش به صورت قاچاق صرف هزینه های بسیار با فروختن املاک خودشان در افغانستان به اروپا مهاجرت کردن و بعد از مدت کوتاهی حق شهروندی گرفتند نه نخبه بودند و نه سرمایه انچنانی داشتند همه سرمایه شون که تاکید میکنم از فروختن املاک کی در کشور داشتند بدست اوردن صرف هزینه های سفرشان شد...یعنی دست خالی رفتن...ولی الان مثل یه شهروند هستند هم به لحاظ انسانی و هم قانونی با انها برخورد میشه و بیشتر بخاطر تحصیل بچه هاشون رفتن و خدا رو شکر بچه ها به محض ورود حتی قبل گرفتن قبولی به مدارس وارد شدن البته شما درست میگید ایران هرگز نمیتونه به لحاظ پیشرفت با اروپا مقایسه بشه ولی حد اقل نسبت به افغانستان که مشکلات بیشتری داره میتونه روی فرهنگ سازی اقشار جامعه کار کنه تا هموطنان ما اینقدر در کوچه خیابان مورد تحقیر و توهین قرار نگیرند در ضمن عموی خود بنده دو سال تمام در جبهه های شما جنگید و یک پاش هم ان زمان ترکش خورد ولی چه فایده من خودم به شخصه هیچ توقعی از ایران ندارم حتی حق شهروندی هم نمیخوام چون شدیدا به خدا اعتقاد دارم و به خودش تکیه کردم و میکنم ولی خواهش میکنم.... باز هم روی سطح فرهنگ عامه مردم کار بشه و اون دید فرا ملیتی نژادی مذهبی ....وسیع بشه انشاالله با تشکر...

>>>   در پاسخ به سید بزرگوار جناب سیدعلیرضاحسینی هروی
ممکنه منبع این ادعای خود که وزارت اقتصاد ایران بزرگترین سرمایه گذار خارجی در خراسان را افغانی ها اعلام کرده را برای ما قرار دهید.چون بزرگترین سرمایه گذار خارجی در خراسان کشور المان و بعد از ان چین است.البته برادران افغانی هم اخیرا تلاش هایی را شروع کردند ولی مساله انست که بررسی بفرمائید که تعداد مهاجران افغانی در خراسان چقدر است و این سرمایه گذاران کی هستند.فکر میکنم اگر نسبت کسانیکه الان واقعا از خارج از ایران سرمایه اوردند را با تعداد مهاجران مقایسه بفرمائید کاملا مشخص کننده میزان ثروتی که افغانها به ایران اورده اند باشد.اما در مورد پروفسور فرحت دقیقا حرف شما درست است.اما باز اگر توجه بفرمائید ایشان تحصیلات عالی خود را در دانشگاههای ایران انجام دادند و الان در یکی از مجهزترین بیمارستان های کشور مشغول خدمت هستند.مثل خیلی دیگر از برادران افغان که از خود لیاقت نشان دادن و به مدارج بالارسیدن.مثال دیگر اقای کاظمی که عضو فرهنگستان زبان فارسی شده اند.اگر بخش زیادی از افغانهایی که به ایران امدند قانونی و با احترام به قوانین کشور همسایه می امدند و مثل این برادران مغز بودن که ما با اغوش باز از انها پذیرایی میکردیم و مطمئین باشید این افراد نخبه نتنها در ایران که به هر کشور مترقی دیگر هم بروند با انها به بزرگی رفتار میشه.شما رفتید اون درجه یک ها را انتخاب میکنید بعد تعمیم میدهید به میلیونها نفر مهاجر که بخش قابل توجه انها بی سواد و با جیب خالی به ایران امدند؟؟؟؟؟اتفاقا این مثالها خود نقض کننده بسیاری از تهمت ها است که میگویند در ایران به فرزندان افغان اجازه تحصیل نمیدهند و.......مطالعه بفرمائید امثال پروفسور فرحت ها کجا تحصیلات عالیه کردند و الان در چه بیمارستانهایی با چه سطح امکانات مشغول خدمت به خلق خدا هستند.کی گفته ما افغانها را قاتل و قاچاقچی میدانیم؟؟؟؟برادری تهمت زده که برخی اتباع افغان بی دلیل زندانی و اعدام شدند.که پاسخ شنیده اند اگرکسی که غیر قانونی وارد شود و بدتر از ان مواد مخدر قاچاق کند یا ادم بکشد با اینها چه باید کرد؟؟؟؟پس بین دو چیز فرق قائل شوید یکی اتباع افغان که بصورت قانونی امدند و این قانون مداران قوانین ایران را میدانن و اگر دلشان نخواهد میروند به کشور خود یا به کشور دیگر.چون از ابتدا راه قانون را دنبال کردند.که اینها اصلا مورد توجه بحث نیستند و اتباعی که غیر قانونی امدند.مشکل این دومی ها هستند و انتظار دارن دولت ایران تمام امکانات لازم را برای اینها فراهم کند وگرنه بهشان ظلم شده!!!!!
در پاسخ به برادری که فرمودند فامیلشون غیرقانونی به یک کشور اروپایی رفته و به او حق شهروندی دادند.می خواستم از ایشان سئوال بپرسم ایا برخی موارد خاص قابل تعمیم به بقیه موارد هست.یعنی فقط با یک نگاه به رسانه ها هر روز خبرهای مختلف از دستگیری و اخراج و حتی مرگ اتباع غیرقانونی منتشر میشه.همین استرالیا که اساسا با مهاجرت بوجود امده و نگاه مثبت به مهاجرین داشت اخیرا قانونی وضع کرده که هر کس غیرقانونی به این کشور بخواهد مهاجرت کند بعد از دستگیری به یک جزیره اگر اشتباه نکنم گینه پاپوا منتقل میشه و در اردوگاهی در ان خواهد بود تا اخراج شود.یا امریکا که باز با مهاجرت شکل گرفته هم بر خلاف گذشته هر روز مهاجرت را سخت تر میکند و مثال های فراوان دیگر.
بنابراین شما بفرمائید کل این افراد که غیر قانونی و با جیب خالی به اروپا یا امریکا رفتن چه تعداد بودند.مثلا امار تعداد افغانها در همان کشور اروپایی را برای ما بیان کنید تا همه متوجه موضوع شویم.
ما داریم از ایرانی حرف میزنیم که به طبق امارهای رسمی چندمیلیون تبعه غیرقانونی در ان ساکن هستند و هر روز هم دارن وارد میشن.اگر ما هم با چند صدنفر یا چند هزار نفر مواجه بودیم که اصلا اینقدر بحث برانگیز نبود.
پس شما فقط همین کشور اروپایی مورد نظرتان را نام ببرید تا ما این چند میلیون نفر مهاجر را تحویلشان بدهیم ببینیم چطور رفتار میکنن.مدتی بخاطر همین تبلیغات بسیاری خانه و زندگیشان را فروختن و رفتن ترکیه که از انجا به همین اروپا بروند ببینید چه رفتاری دارن باهاشون میکنن.شما بروید از ان افغانی هایی که مثلا 10 سال پیش به ترکیه رفتن نوع برخورد انها را بپرسید و مقایسه کنید با برخوردی که الان دارن میکنن.یعنی تا تعداد در حد چند ده نفر در سال بود مشکلی نداشتن اما وقتی در سالیان اخیر بخاطر همین تبلیغات تعداد شد چند هزار نفر اصلا اوضاع عوض شد.حالا ما داریم در مورد چند میلیون ادم حرف میزنیم.خواهش میکنم در مقایسه انصاف را رعایت بفرمائید.
اما اصل قضیه همچنان متاسفانه باقی مانده و ان اینست که یکی از برادران مثالهایی از امکانات همکاری دو کشور زدند.پس چرا هیچ تلاشی برای بهره برداری از این امکانات در جهت پیشرفت خود نمیکنید.چرا هنوز بعد از اخراج طالبان و مستقر شدن دولت ما شاهد اقدامات اساسی برای توسعه و پیشرفت نیستیم.چرا هر روز امیدها کم رنگ تر میشه و میل به بازگشت به وطن کمتر.چرا هنوز ما بحثمون سر ورود غیرقانونی به ایران است.طرح های واقعی شما که افغانستان را اماده برای بازگشت مثلا 500 هزار نفر از این مهمانها در 4 سال اینده به کشور خودشون میکنه چی هست؟؟؟اگر در این سایت متعلق به مردم افغان فقط افغانها حرف بزنن فقط همین حرفها در مورد اینکه قراره ابادانی ایجاد بشه یا مهاجرت به ایران بد است بریم اروپا.یا اونجا هم خوب نیست بریم به امریکا مدام تکرار میشه.
ولی حالا که با افراد خارجی که از بیرون به شما نگاه میکنند به مباحثه نشسته اید شاید بهتر باشد بجای این حرفها بگوئید طرح و برنامه مدون شما برای اینده چیست.همین ایران را مثال میزنم.منطقه جنوب شرق ایران نسبت به بقیه مناطق از توسعه کمتری برخوردار بوده.هم مرزی با امثال پاکستان مشکلات امنیتی را ایجاد کرده.حتی تا همین چند سال پیش اینها تا داخل شهر میامدن و انتحاری میزدن.اما الان برنامه ریزی شده که تمام مرز بسته بشه.به طوریکه تا پایان شهریور 300 کیلومتر باقی مانده تکمیل میشه.و تمام مرز با پاکستان کاملا تحت کنترل در میاد. تا دیگر شاهد حوادثی مثل گروگان گرفتن مرزبانان ایرانی و فرار اینها به داخل پاکستان نباشیم.از بعد اقتصادی در همین سفر اخیر رئیس جمهور تصویب شد که بندر چهاربهار از 1/5 میلیون به 80 میلیون تن توسعه یابد.اتوبان زاهدان به زابل که ادامه اتوبان چهاربهار به زاهدان است تا اخر 94 تکمیل شود.خطر راه اهن از بندر چهاربهار به زاهدان و از انجا به زابل و از انجا به شبکه سراسری ریلی وصل شود.از انطرف خط راه اهن ایران ترکمنستان هم ساخته و به روسیه وصل خواهد شده.علاوه بر ان با جذب سرمایه گذاری خارجی انواع انبار و سردخانه و تاسیسات گردشگری مثل هتل و...در حال ساخت است.یعنی یک برنامه ریزی مدون برای تبدیل این منطقه به قطب ترانزیت شرق و غرب عالم و وصل کردن اسیانه میانه به اب های ازاد که ثروت زیادی را فراهم میکند.از طرفی یک خط لوله گاز از بوشهر کشیده شده و تنها در چهاربهار 20 واحد پتروشیمیایی در حال ساخت است.علاوه بر ان دو نیروگاه بزرگ برق هم در حال ساخت است. بعلاوه اینکه زابل قرار است به منطقه ازاد تجاری تبدیل شود.علاوه بر این چند صد هزار هکتار زمین با سیستم های ابیاری مدرن تجهیز میشه تا تولید محصول بصورت پایدار انجام شود.یک فردوگاه کوچک نظامی در چندین کیلمتری بندر توسعه پیدا میکند تا تبدیل به فرودگاه بین المللی شود.همین ها به تنهایی اشتغالزایی چند صدهزار نفری را تا 4 سال اینده که طرح ها تکمیل شود ایجاد میکند.یعنی وقتی ما فهمیدیم در ان جا کم کاری کردیم و حتی خطرات امنیتی برای کشور بوجود امد یک نقشه راه مشخص برای متحول کردن ان در بازه زمانی 4 تا 6 ساله را تدوین کردیم و همین الان در حال اجرا است.اینهم یک مثال برای روشنتر شدن بحث.
بنابراین ما اصلا میگوئیم تمام دلایل ایرانی ها بی اساس است و حق با شما است.حالا شما بگوئید قرار است در 4 سال اینده برای بازگشت مثلا 500 هزار نفر از مردمتان چکار می خواهید بکنید.یعنی برنامتون چیه؟؟؟ایا باز فقط ابراز امیدواری برای ابادانی میکنید و در نهایت باز چند سال دیگر ما میائیم همین حرف ها را میزنیم که شما بگوئید به مهاجران ما ظلم شد و ما بگوئیم نه احسان کردیم؟؟؟؟؟این اون چیزهایی است که ذهن خارجی ها را نسبت به شما و کشورتان به خودش مشغول کرده که واقعا در این کشور چه خبره؟؟؟؟؟؟؟؟

>>>   این که میگن به افغانها در ایران اجازه تحصیل داده نمیشود دروغ بزرگ است.من در دوران تحصیل خودم هم کلاسی افغان داشته ام در ابتدایی و در دبیرستان و در دانشگاه هم دانشجوی افغان دیده ام که یه روز با بچه ها نشسته بودیم خودش امد و خودش گفت که افغانی است با چشمان خودم دختر بچه های افغانی را که به مدرسه میرفتند یا برمیگشتند دیده ام پس دوستان افغانی به جای این تهمتها و دروغ بستن ها به ایران و ایرانی که فقط با ان خودتان را زیر سوال میبرید و رابطه بین دو ملت راتحت تاثیر قرار میدهیدبه این مساله توجه کنید که اگر دکتر یا فردی متشخص باشید هر که و از هرنژادی باشید در ایران مورد احترام و افتخار هستید فرقی ندارد ایرانی باشید یا افغانی این حرفها فقط توجیه چند افغانی بی مسوولیت است که برای الافی به ایران میروند بعد در پاسخ این که چرا بچه ها یا برادران یاخواهرانش در ایران درس نمیخوانند و از فرصت مغتنم امنیت و امکان تحصیل استفاده نمیکنند زود بحث ها و تقصیر ها را طبق معمول به گردن ایران بیچاره میاندازند.
احسان از ایران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است