عوامل تخریب محیط زیست در کشور ما چیست؟
پیامد فوری این وضیعت باعث زود آب شدن یخچال های منطقه کوبا و سلسله کوه هندوکش و هم افزایش سیل و برف کوچ، جریان شن روان و توفان باد در نواحی بعضی ولایات شده است 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۱۱    ۱۳۹۳/۲/۹ کد خبر: 71051 منبع: پرینت

در طی این سه دهه جنگ به علت عدم مراقبت و نگهداری از پوشش گیاهی 72 درصد درختان جنگلی و بوته های کوهی و پوشش گیاهی چراگاه ها تخریب شده است و به همین علت کشور ما افغانستان با فقر پوشش گیاهی و افزایش فرسایش آب و فرسایش خاک و آلودگی بصری محیط زیست مواجه است.
آلودگی، گرد و غبار دشت ها وضع شهر های کلان نماد از آلودگی بصری محیط زیست است.

آلودگی بصری هنگامی رخ می دهد که نور خورشید ذرات آلودگی را جذب می کند. این آلودگی مانند سولفات نیترات ها، ترکیبات کربن آلی، دود، گرد و غبار می باشند. آلودگی گرد و غبار باعث تیرگی هوا می شوند و منافع و حیات موجودات زنده را به مخاطره می اندازد و بخصوص باعث مشکلات سلامتی انسان از قبیل بیماری های تنفسی، چشم دردی، افسردگی، استرس، کند ذهنی و بیماری روانی و روحی می شود.

1. کندن بی رحمانه بوته ها و گیاهان باعث برهنه شدن کوه ها و دشت ها از پوشش گیاهی شده است که در نتیجه این کار خاک بطور مستقیم مقابل شعاع آفتاب قرار گرفته و درجه حرارت بالا رفته و خاک خشک شده، دیگر توان جذب باران و نگه داشت برف را ندارد.

پیامد فوری این وضیعت باعث زود آب شدن یخچال های منطقه کوبا و سلسله کوه هندوکش و هم افزایش سیل و برف کوچ، جریان شن روان و توفان باد در نواحی بعضی ولایات شده است. سیل و برف کوچ و توفان بادها افزون بر آسیب های که به کشاورزی و محیط زیست وارد می کند هر سال باعث مرگ افراد زیادی در این مناطق شده است. این بوته ها، گیاهان زیست بومی این منطقه هستند که یکی از عوامل پدید آمدن آب و هوای گوناگون در عرض منطقه می باشند. کندن بیش از حد این گیاهان سبب آسیب رسانی به محیط زیست مناطق است. تخریب بیش از حد این گیا هان اثرات مخربی را روی سطح منطقه می گذارد و هم به روند بیابان شویی رو به توسعه در مناطق گرمسیر می افزاید.

2. بهربرداری نامناسب غیر مستقیم و چراندن چرای بی رویه ی حیوانات در چراگاه باعث تخریب عمده ی چراگاه ها، محو و نابودی درختان کوهی، بوته ها و گیاهان چراگاه بعضی نواحی افغانستان شده است. منظور از چرای بی رویه یعنی چرای بی موقع و زدو هنگام یا چرای بیش از اندازه و چرای طولانی مدت یعنی خروج دیر هنگام از محل یک چراگاه است و این پروسه هنوز هم ادامه دارد.

ادامه ی این روند بعضی نواحی کشور ما را با مشکلات بسیار مانند برف کوچ، سیل های مخرب، کم آبی، طوفان شن های روان، آلودگی بصری محیط زیست، خشکسالی های پی در پی روبه رو برو کرده که ما هم شاهد آن در نواحی بدخشان، تخار، سر پل، سمنگان، غور و پنچشر و غیره هستیم. سیلاب های پی در پی و متواتر در نواحی بدخشان که ساکنان محل در مورد این سیلاب می گویند که این سیلاب ها بی سابقه بوده است و از مدت های طولانی در یاد ندارند و ادامه زندگی در این نواحی نگران کننده شده است.

3. علت جنگ و نبرد نظامی سه دهه سبب آلودگی هوای افغانستان با گرد و خاک تا اندازه ای است که ریزگرد ها توسط وزش باد های به یخچال ها نیز خود را رسانیده است و باعث ذوب سریع یخچال ها شده است.

راه های علاج کاهش تخریب محیط زیست افغانستان

سطح پوشش جنگلی افغانستان نظر به احصایه ریاست جنگلات در سالهای 1970 الی 1980 ارقام 3 درصد مجموعی ساحه افغانستان را می پوشانید که از جمله 2 درصد آن در ولایت پکتیا تخمین شده است. در اساس معیارهای جهانی اگر سطح جنگل کشور کمتر از 25 در صد خاک آن باشد و ضیعت محیط زیست در آن کشور بحرانی خواهد بود. خوشبختانه افغانستان در منطقه داری پتانسیل بزرگ منابع آب است.

وضیعت آب رود خانه های کشور ما نسبت به جنگل ها بهتر است. ما می توانیم بواسطه ی این آب وافر کشور با توسعه دادن ساحات زراعتی و خواجگی های باغداری و ضیعت محیط افغانستان را بهبود بخشید و هم با ساخت اعمار سدهای مصنوعی ذخیره آب به روی دریا ها که باعث تقویه آب های زیرزمینی می شود و اهمیت دیگر این بندها مصنوعی این است، در سرسبزی محل و هم در آب هوای محل و هم در بوجود آوردن رطوبت محل موثریت خاص خود را دارد.

سد های مصنوعی و طبیعی هم در معتدل کردن هوای منطقه خود نقش اساسی دارند و با احداث سد های مصنوعی و چاه های نیمه حفر ساحه جنگل ها کشور ما را وسیع ساخت و استفاده از وظیفه محفظوی آن به منظور کاستن تخریب خاک و جلوگیری از تبدیل شدن زمین های مزروعی به دشت و بیابان را به این شیوه ها گرفت.

1. مسیر چشمه ها و رودخانه های اطراف کول ها، حوض ها و تالاب ها را با غرس درختان بید، سفیدار، ارار، سرو، کاج ارچه جنگلی نموده و بدین صورت می توان حفاظت اکوسیتم ها را در منطقه نمود. حفا ظت از اکوسیستم ها حفاظت از فرسایش خاک است. جنگل ها درختان سوزن برگ، سرو ، ارچه مهم ترین نقش در کاهش گرمای محل خویش دارند.

2. ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی برای بررسی تمام یخچال های طبیعی افغانستان و حفاظت از کم و کیف این منابع با ارزش و با اهمیت از جنبه های تابع آبی و زیست محیطی می باشد.

3. ممانعت زندگی گله بز ها و رمه های گوسفند در فاصله 20 الی 30 کیلومتری منطقه یخچال ها در حفظ یخچال ها یک امر ضروری است و هم مفید بودن خاص خود را دارد.

4. ممانعت جدی از قطع بی رویه درختان کوهی و نابودی جنگل ها و بوته ها به خصوص ساحات نزدیک یخچال ها و اقدام فوری در ایجاد پروژه های کاری برای مردم قریه جات که جهت تقویت اقتصادی آن ها که توان خرید گاز طبیعی برای سوخت، پخت و پز، گرم کردن خانه ها را داشته باشند تا آن ها از کندن پوشش گیاهی دامنه کوه ها ی خود منا طق یخچال ها اجتناب ورزند.

5. توقف احداث جاده ای غیر اصولی در محیط کو هستانی بخاطر یک احداث سرک های غیر اصولی زخمی بر سیمای زیبای کوهستان و هم آسیب به جزهای اکو سیستم کو هستانی ورارد می کند.

6. سد سازی و حفر چاه های نیمه عمق در وادی های باعث تقویه آب های زیرزمینی می شود و اهمیت دیگر این بندها این است در سرسبزی محل و هم در آب و هوای محل و هم در بوجود آوردن رطوبت محل موثریت خاص خود را دارد. جهیل ها هم در معتدل کردن هوای منطقه خود نقش اساسی دارند و از سواحل برخی از آن ها برای تفریح گاه خوبی استفاده می شود.

7. کم کردن فشار کوچی بالای چراگاه، چرای دام ها یکی از دلایل سرزمین های تخریب شده کاهش پوشش گیاهی می باشد. بسیاری از چراگاه های کوهستانی کشور ما افغانستان بعلت تخریب بیش از حد در اثر چرای بی رویه و مفرط با بحران عمیق مواجه شده اند.

داکتر یار محمد


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   یکی از عوامل عمده - کوچیگری و شتر چرانی بی رویه اشرفغنی کوچی و همتبارانش است -که کشور را به....خانه تبدیل نموده اند.

>>>   اگر مسولین ارگان های مسول ما و ظیفه شناس و افراد کارشناس مسلکی باشند و این گزارش پر معنا داکتر دلسوز وطن را تحلیلی وارزیابی کنند و خلاصه برانندکه چه کاری در جهت بهبود محیط زیست تخریب شده ای کشور کرد؟

>>>   آقای داکتر یار محمد همیشه نوشته تان پرمعنا شما محترم را مطالعه مینمایم دنبال می کنم واقعا مفید وسودمند برای من است بخاطریکه من مسلکی در امو ر محیط زیست نیستم ولی در زراعت هستم. تشکر از شما
عمر خیل

>>>   کم کردن فشار کوچی بالای چراگاه، چرای مرتع افغانستان کمک خوب در جهت بهبود محیط زیست افغانستان است.

>>>   این مقاله حتمی باید مردم آگاه برادر ازبک و هزاره کشور ما بخواند وخلاصه در مورد حمایت از غنی کوچی سالار برانند.
علی زاده

>>>   امیدوارم که کابینه آینده کشور ما مسلکی وتخصصی باشد. دیده می شودکه بسیار متخصیصن کشور عزیز ما از دید مصلحت گرای محترم کرزی در بیرون از کشور باقی مانده اند. صد ها متخصص مجرب کشور ما در بیرون از کشور زندگی دارند. به امید او روز که کابینه آینده کشور ما از کادر های مسلکی و تخصصی کشور دعوت به عمل آورد.

>>>   محترم یارمحمد شخصيت عالم با تقوا مدبر با دانش وداراي همه خصوصيات عالي است تا جای که من از او معلومات حاصل کردم او رشته ی هایدروتخنیک را خوانده است و رساله دکتر علوم را در بخش تکثیر نباتات بومی از خطر انقراض در رو سیه به پایان راسانیده است.

>>>   فرهنگ خراب مردم
نظری

>>>   ازمردم شریف افغانیستان کسانیک به محترم داکتر اشرف احمدزی رای داده بودگرفتارآفت وسیلاب زگی گردیده اندکه این خودنشان میدهد که مذکوریک شخص یهودی وغیر مسلمان است وازبدقودومی وی کسانیک ازوی حمایت نموده خسارات زیادمالی وجانی راتحمل شده است مردوم افغانیستان بایدبداندکه برای سرنوشت آینده خودیک شخص مسلمان و وطن پرست را انتخاب نماید اگر انتخابات به دوره دوم کشانیده شود مردم افغانیستان بایدتجربه داشته باشد تاکه دردوره دوم نیزخودراگرفتارآفت وبلا های آسمانی نسازد یک فردمسلمان ازکشوررا برای رئیس جمهورآینده خودانتخاب نماید
نوسینده محمد علی(امینی ) از قریه پلاس چهارصدخانه ولسوالی میرامور

>>>   عامل فاجعه بزرگی انسانی به اثر سیلاب در ده ولایت افغانستان چرای گله های کوچی های بی وطن که از پاکستان در فصل بهار به افغانستان سربسز ما می آید هستند که هرساله چراگاه های مراتع کشور مار از پوشش سبز گیاهی برهنه زمین ما لگد مال می کنند. و مزراع ما ر ار بین می برند و پسته زار های ما را شتران آنها بز های آنها زخمی آسیب می ر سانند. ما مردم ولایت شمال از دولت آینده که برند آن هم معلوم پیشاز است خواهش می کنیم در مورد کنترول گشت چرای کوچی پلان خوب تدابر ی مسلکی اتخاز نماید که تا خاک ما دوباره توان جذب قطره باران را پیدا کند و این قطرات باران رحمت خدا در طبیعت کشور زیبا ما مردم ما را بامشکل تلفات جانی و خسارات مالی مواجه نه سازد .
حامد سعادت از ولایت سرپل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است