روند بازشماری صندوق ها در ۲۲ ولایت کشور
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۴    ۱۳۹۳/۱/۲۸ کد خبر: 70298 منبع: پرینت

سخنگوی کمیسیون انتخابات نور محمد نور گفته است: این نهاد برای شفافیت هر چه بیشتر آرای مردم، بعضی از صندوق های مشکوک را در ۲۲ ولایت کشور بازشماری می کند. شمارش مجدد در ۲۲ ولایت رسما آغاز شده است و در مجموع در ۳۱ ولایت باید شمارش مجدد صورت بگیرد.

این نهاد همچنان می افزاید: در محل های رای دهی که بیشتر از ۶۰۰ برگه رای دهی ریخته شده باشند آرای آن محل ها نیز دوباره بررسی خواهد شد زیرا بربنیاد کارشیوه این کمیسیون در تمامی محل های رای دهی ۶۰۰ برگه رای دهی فرستاده شده بود.

با پایان انتقال جدول های نتایج رای دهی به دفتر مرکزی، کمیسیون انتخابات در همکاری با کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی، آرای ۲۲ ولایت را باز شماری می کند. کمیسیون انتخابات این کار را برای شفافیت بیشتر در روند انتخابات و پاسخ به نگرانی های ناظران ملی و نامزدان ریاست جمهوری عنوان کرده است.

به گفته این کمیسیون، در شماری از جدول های نتایج رای دهی که به دفتر مرکزی این نهاد انتقال شده اند دیده می شود که شمار آرا بیشتر از۶۰۰ رای ثبت شده اند در حالی که باید در یک محل رای دهی ۶۰۰ برگه به کارگرفته شده باشند و این کار پرسش های را به میان آورده است. از سویی هم جدول های نتایج رای دهی نزدیک به ۵۰۰ محل نیز بدون مهر این کمیسیون و امضای مدیر مرکز رای دهی و ناظران به این نهاد انتقال داده شده اند که در حال حاضر تحت بررسی قرار دارند.

روند بازشماری صندوق های رای دهی در قندهار با حضور ناظران تا یک ماه ادامه خواهد داشت. این کار را به علت جدا کردن رای هایی که امکان تقلب در آنها وجود داشت آغاز کرده اند تا به گونه شفاف بازنگری شود.

وحيدالله نيازی ریيس كميسيون رسيدگی به شكايت های انتخابات در ولايت بلخ می گويد: 76 مورد شكايت در مورد نامزدان رياست جمهوری و 50 مورد شكايت درباره نامزدان شورای ولايتی در ولايت بلخ ثبت شده است. وی با بيان اين كه برای شماری از اين شكايات اسناد و مدارک اثباتيه نيز در دسترس قرار دارد، افزود: بيشتر اين شكايات مشمول تهديد كارمندان كميسيون انتخابات، تلاش برای افزايش رای برای نامزد مشخص و نيز ممانعت از حضور ناظران در محل های رای دهی می باشد.

نور محمد نور می افزاید: اوراق نتایج بین چند کاندید تقسیم شده و یا هم اوراق نتایج مهر کمیسیون ندارند و یا امضاهای مدیران مرکزهای رای دهی و ناظران را ندارند کمیسیون تصمیم گرفته که باید این اوراق دوباره تفتیش شوند.

این درحالی است که کمیسیون انتخابات فیصله کرد که آن جدول های نتایج رای دهی که مهر این کمیسیون و امضای ناظران را نداشته باشند باطل اعلام خواهند شد و مشمول آرای پاک نخواهند شد.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است