فراغت 20 هزار تن از 47 رشته مختلف
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۹    ۱۳۹۳/۱/۲۸ کد خبر: 70286 منبع: پرینت

در حالی از فراغت 20 هزار تن جوانان از 47 رشته مختلف مکاتب و انستیتوت های تعلیمات تکنیکی و مسلکی وزارت معارف تجلیل می شود که هم اکنون جمعاً 100 هزار تن جوان در 108 انستیتوت تکنیکی و مسلکی و 185 مکتب حرفوی در 73 رشته از 2 تا 5 سال مصروف آموزش تعلیمات مسلکی می باشند.

به گزارش وزارت معارف، فاروق وردگ وزیر معارف افغانستان شمولیت این جوانان را به بازار کار نهایت مهم خواند. در سال 1391 خورشیدی 8536 تن و در سال 1392 به تعداد 11465 تن فارغ شده اند که اضافه از پانزده هزار تن به درجه 14 پاس و بقیه در حدود چهار هزار به سویه 12 پاس از مکاتب تکنیکی و مسلکی فارغ شده اند و از جمع 100 هزار تن متعلم و محصل موجود در مراکز تعلیمات تکنیکی و مسلکی 17 درصد آنها را دختران شامل هستن.

وزیر معارف گفت: طی 12 سال گذشته پیشرفت های بزرگی در عرصه تعلیمات تکنیکی و مسلکی صورت گرفته است. 12 سال قبل صرف 14 مراکز تعلمیات تکنیکی و مسلکی در سراسر کشور موجود بوده و مجموعاً 1700 تن در این مراکز مصروف آموزش بودند که 99 درصد آنها را مردان تشکیل می داد.

وزیر معارف در مورد پلان های 5 سال آینده این بخش گفت: تعداد این مراکز تا 533 باب افزایش خواهد یافت که زمینه تحصیل را برای 300 هزار جوان در رشته های مختلف مهیا خواهد کرد.

همچنان محترم محمد آصف ننگ معاون تعلمیات تکنیکی و مسلکی اذعان نمودند که پلان کاری ده سال آینده تعلیمات تکنیکی و مسلکی را ترتیب نموده که بر مبنای آن در هشت زون افغانستان کمپلکس های بزرگ تعلیمات مسلکی ایجاد خواهد شد که هم اکنون به شمول شهرهای کابل و مزار شریف در چهار ولایت دیگر کار آن دوام دارد و تا حال در ساخت سه کمپلکس تکنیکی جنگلک، کمپلکس های انستیتوت نیما و تکنیک ثانوی جمعاً 20 میلیون دالر هزینه شده است.

بنابراین برای اعمار لنگرخانه شهر مزارشریف که در مساحت موازی 500 جریب زمین به ارزش 30 میلیون دالر احداث می شود کار جریان دارد.

مطابق پلان قرار است که یک مرکز تحقیقات ملی هم اعمار گردد که قبلاً کار آن آغاز گردیده است. به همین ترتیب کار تالیف و ترجمه 570 عنوان کتاب های درسی مسلکی به زبان های دری و پشتو نیز شروع شده است.

افزایش 73 رشته به 150 رشته حرفه در موسسات تعلیمات تکنیکی و مسلکی هم از جمله محتویات پلان های سال های آینده می باشد. طبق پلان مطروحه امسال قرار است 55 هزار محصل جدید در انستیتوت های مسلکی و 20 هزار به مکاتب مسلکی جذب شوند.

همچنان امسال 65 مرکز جدید تکنیکی ایجاد و برای 20 باب مراکز تعلیمات تکنیکی و مسلکی تعمیرات جدید اعمار می گردد. علاوه از بورسیه به دانشگاه های کشور های هندوستان، قزاقستان، روسیه، بلغاریا و ترکیه در تعداد از دانشگاه های داخلی نیز 400 جوان غرض ادامه تحصیل معرفی می شوند.

محترم ننگ اضافه نمود: با توجه به نیازمندی های بازار کار در بخش تعلیمات تکنیکی و مسلکی پیشرفت های قابل ملاحظه ای صورت گرفته که فارغان انستیتوت های متذکره می توانند بعد از فراغت برای شان کارهای مناسب پیدا نمایند.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است