لزوم ایجاد یک اپوزیسیون قوی در کشور
در بسیاری از کشورهای دموکراتیک، پارلمان‌ها همان‌طوری که به حکومت بودجه تصویب می‌کنند، مقداری از بودجه ملی را برای اپوزیسیون هم در نظر می‌گیرند 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۸    ۱۳۹۳/۱/۲۸ کد خبر: 70273 منبع: پرینت

در صورت پیروزی تیم اصلاحات و همگرایی در انتخابات ریاست جمهوری ، کدام گروه به عنوان گروه ناظر بر اعمال حکومت عمل خواهد کرد؟

موجودیت اپوزیسیون در حکومت های دموکراتیک از موضوعاتی است که مورد پذیرش خرد جمعی در راستای نظارت و ارزیابی از نقایص و کمبودی های حکومت بشمار می آید.

اپوزیسیون های سیاسی نظر به شرایط سیاسی دولت ها، دارای ویژگی های منحصر به خود می باشند. رایج ترین نوع اپوزیسیون را احزاب سیاسی تشکیل می دهند که یا به گونۀ انفرادی و یا به شکل ایتلافی با همفکران خویش، در برابر نظام سیاسی قرار می گیرند.

در افغانستان پس از فروپاشی رژیم طالبان و روی کار امدن نظام انتخابی، اپوزیسیونی به ظاهر شکل گرفت که همواره به انتقاد از سیاست های جاری حکومت می پرداخت و کمتر موفق به ارایه راهکار بدیل در قبال مسایل قابل نقد و بررسی بود.

بهر صورت در مدت دوازده سال اخیر برخی از چهره های سرشناس کشور با پیوستن به اپوزیسیون توانستند که با نقد مداوم مشکلات ادارات حکومتی، جایگاه نسبی خود را در کشور تثبیت کنند.

اپوزیسیون مشروع، از ارکان مهم دموکراسی است. اپوزیسیون در واقع وظیفه دارد تا برنامه‌ها و کارکردهای حکومت را نقد کند و بدیل ارایه کند. بدون وجود یک اپوزیسیون فعال و مشروع، دموکراسی به معنای واقعی ان، تحقق نمی‌یابد. همچنان برای کاراسازی حکومت، بسیار ضروری است تا اپوزیسیون در صحنه حضور فعال داشته باشد.

در بسیاری از کشورهای دموکراتیک، پارلمان‌ها همان‌طوری که به حکومت بودجه تصویب می‌کنند، مقداری از بودجه ملی را برای اپوزیسیون هم در نظر می‌گیرند. هرچند در کشور ما تا هنوز تعریف درست و مشخصی از اپوزیسیون ارایه نشده و این گروه ناظر نیز نتوانسته که جایگاهش را بشکل درست تثبیت کند؛ اما می طلبد که در صورت برداشتن گامهای عملی در بهبود وضعیت جاری، هماهنگی های لازم میان ارگ ریاست جمهوری و اپوزیسیون حکومت در مسایل کلان ملی شکل بگیرد.

در یک کلام، موجودیت اپوزیسیون مشروع و قابل اعتبار یکی از شاخصه های برجسته یک نظام دموکراتیک است که امید می رود نظام آینده افغانستان فاقد ان نباشد.

رسول عظیمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   وقتش رسیده که این ملت با هم یکجا کار کند یعنی هر ملیت برابر نفوس اش پست ها را دریافت کنند ،اما متخصص،البته که بیشتر کرسی های دولت به ملیت تاجک بسپارند چون اکثریت این ملت را تشکیل میدهند
اجمل(پنجشیری)

>>>   بزرگوار رسول عظیمی,
برپايه سامانه دموکراسی نيرومند ساختن مخالفين دولتى درون مجلسى ( مجلس شورا ) در کشورهاى که مردم سالارى امرى است ضرورى!
حزاب سياسى مخالف ميتوانند اين کار را در اتحاد بکنند. ولى در کشور نامنهاد "ستان افغان" احزاب سياسى هنوز برسميت شناخته نشده اند و تا که سرزمين فغان نام دارد ون اقيلين افغان غير افغانان را مهاجر و از "بازماننده گان عساکر چنگيزخان" برچسپ بزند امکان سازماندهى وهماهنگى و ايتلاف احزاب نيست. حزاب سياسى کدام نقش بزرگى ايفا کرده نمى توانند.کواليسون (حزب واحزاب دولت ) و اپوزیسیون (حزب واحزاب مخالف دولت ) در بازى اند مانند بازى هاى که جمع شان صرف نيست. بازى جمع صرف از نگاه تيوريهاى بازى:
1 نفر برنده (مثبت) و يک نفر بازنده (منفى) مساوى به صفر
مثلن "اندل چو " ابزار بازى کودکان اندل چو بازى است که يک بار کودک دست راستى و بار ديگر کودک دست چپى به هوا بلند وبه زمين پايين مى شود!
جمع اين بازى صرف نيست ! هردو کودک بازنده وبرنده است.
1- انتخابات يک رکن دموکراتى است . ولى هر انتخابات دموکراتيک نيست! در کشور افغان و ناله چگونگى انتصابات, قوانين مصوبات تشکيل کميسيونها وغيره برپايه اصل دموکراتيک نبود.
2- رييس جمهور قدرت عام تام را دارد و داشت بعضى شاهان اروپايى دموکرات تر از رييس جمهور منتخب ويا انتصابى کشورفرياد مى باشد
3- امکان دارد حاکمان افغان بلاخره به يک نيمه افغان ( پدرتاجيک ومادر افغان ) - بخاطر بينى خميرى - اجازه دهند که در انتخابات برنده شود يعنى راى دهى قلابى را بازجعل کنند ( يعنى تقلب در تقلب)
- نهادهاى زير ساخت جامعه دموکراتيک نيست! دموکراتى تنها در پارلمان نيست! جلسات وزرا , روسا جلسات راديو وتلويزون, جلسات در سازمانهاى مالى و اقتصادى بر اساس هواى دموکراتيک برگزار نمى شوند.
- سيستم آموزشى و پرورشى دموکراتيک نيست. روش به کودک دموکراتيک نيست. خانواده دموکراتيک نيست.چطور استقلال ودموکراتيک درکشور تطبق شود که کودک به تفکر مستقلانه تربيت نشود!در تفکر دموکراتيک همه مردم حقوق مساوى دارند. همه شغل ها باوجود بزرگى وکوچکى وهزينه دست مزد و يا به
افغانى ( تن خواه به خانواده شاهان داده مى شد) از نظر ارزش وارزش اجتماعى در کشور افغان و ناله فرياد وناله يک ارزش ندارد.
اول خودم ارزشهاى دموکراتيک را زير پا مى کنم!!! روزى پسر بچه گفت که مى خواهد نجارشود ! گفتم نجار نشو مهندس ويا دکتور شو!!!
چند بار شما خواننده گرامى ارزشهاى دموکراتيک را زير پا کرده ايد?????کرزى در هردقيقه چندبار!!!آيا در نصاب آموزشى درس دموکراسى وجود دارد!!!!من شک دارم که افغان بماند که يک غير افغان ويا نيمه افغان موفق شود که دولت رامدريت کند وکشور رآباد کند! من افغان نيستم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است