تیم اعتدال خود را رقیب نامزدان نمی داند
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۰۷    ۱۳۹۳/۱/۲۷ کد خبر: 70254 منبع: پرینت

نتایج قسمی انتخابات که حاوی ده درصد رای از بیست و شش ولایت افغانستان می شود و تا این لحظه به کمیسیون انتخابات رسیده است از طرف کمیسیون انتخابات اعلان شد. براساس این نتایج ده درصدی داکتر عبدالله با کسب 9/41 درصد آرا در جایگاه نخست قرار دارد. بهمین ترتیب داکتر اشرف غنی احمدزی با کسب 6/37 درصد آرا در جایگاه دوم و داکتر زلمی رسول با گرفتن 8/9 درصد آرا در جایگاه سوم قرار دارد.

عزیز رویش در برنامه گفتگوهای انتخاباتی در رابطه با نتیجه قسمی ده درصد آرا اظهار داشت: ابراز خوشی داریم که دومین گام ما در راستای پروسه دموکراسی و تحکیم مشروعیت نظام با انتخابات برداشته می شود. اعلام نتیجه انتخابات به اندازه خود انتخابات مهم است. جا دارد که از کمیسیون انتخابات بخاطر پایان بخشیدن به این انتظار مردم و ابلاغ ده درصدی آرا قدردانی کنیم.

وی افزود: ما از روز اولی که انتخابات به سر رسید در اعلام نتیجه انتخابات و پیش داوری در مورد آن بسیار محتاط بودیم و هرگاه آماری از طرف ما اعلام می شد بطور مشخص گفته می شد که این آرای اعلام شده از چند درصد آرای رسیده است اما تا حالا موفق نشدیم که مجموعه آرا را از سراسر کشور جمع آوری کنیم تا به یک نتیجه برسیم.

نماینده ستاد انتخاباتی داکتر اشرف غنی احمدزی در ادامه گفت: ادعای برنده بودن یک حق طبیعی است و هر تیمی این ادعا را دارد. آمار و ارقام داده شده از سوی ناظرین در آن حدی نبود که ما مطمئن شویم براساس آن نتیجه ای را بشکل پیش داوری اعلام کنیم. کمیسیون انتخابات مرجعی را بطور رسمی دارد که قانونا حق و صلاحیت دارد که به مردم نتیجه انتخابات را بگوید. اگر نامزدان پیش از پیش برای ابلاغ یک نتیجه عجله می کنند ممکن است از یک سو اغتشاش و سردرگمی در بین مردم ایجاد کنند و از سوی دیگر به اعتبار خود نامزدان لطمه بزنند.

وی ابراز داشت: داکتر اشرف غنی احمدزی گفتند که براساس اطلاعات و برداشتهایی که ما داریم به پیروزی خود امیدوار هستیم اما تاکید کردند که نتیجه انتخابات توسط کمیسیون انتخابات اعلام می شود و ما منتظر آن هستیم. داکتر اشرف غنی احمدزی در روز انتخابات هیچ آماری را حتی در ابتدایی ترین حالتش نداشت. در روزهای تبلیغات می توان از میزان مشارکت مردم در همایشهایی که از نامزدان اعلام حمایت می کنند در این مورد قضاوت کرد اما این همایشها و گردهماییها نمی توانند مبنای قضاوت و نتیجه گیری کلی شوند.
تعبیر اینکه خود را براساس برداشت ها امیدوار به پیروزی بدانیم متفاوت است از اینکه آمار و ارقامی را به استناد کمیسیون انتخابات اعلام می کنیم. بهمین خاطر کمیسیون انتخابات اعلامیه رسمی دادند که از طرف ما هیچ آماری ارایه نشده است.

عزیز رویش همچنین تصریح کرد: در جریان انتخابات، رقابتهای انتخاباتی و واکنشهای درون جامعه نشان می داد که دو تیم پیشتاز برای حکومت کردن و ایجاد مدیریتی بدیل در افغانستان آمادگی داشتند و بقیه تیمها تمرین دموکراسی و حکومتداری می کردند. من دلایل زیادی دارم که تیم اعتدال و سازندگی هیچگاه بطور جدی خود را رقیب نامزدان قدرت در انتخابات احساس نمی کردند.
ما زمانی که وارد پروسه انتخابات می شویم اعتبار مشروعی را برای کل ملت هدیه می کنیم و هر تیمی که مرتکب تخلف و تقلب می شود مشروعیت و اعتبار مجموعه ملت را زیر سوال می برد. بهمین خاطر است که می گوییم با ترکیب پیچیده وضعیت سیاسی افغانستان بیشتر از این محتاط تر باشیم. تخلفها و تخطیها و کاستیها در جریان انتخابات بررسی می شوند و این وظیفه کمیسیون انتخابات است.

نماینده ستاد انتخاباتی داکتر اشرف غنی احمدزی در پایان اظهار داشت: تیم تحول و تداوم هیچگاه ادعا نکرده است که یک حکومت را در بهشت برای ساکنان بهشت می سازد و فرق یک حکومت دموکراتیک که متعهد به تامین حقوق شهروندان است با یک حکومت انحصارگر در این است که بین شهروندان خود تجزیه ایجاد نمی کند. واقعیت افغانستان نشان می دهد که ما از یک دوره تشتت و پراکندگی نجات پیدا کردیم. ما امیدواریم کمیسیون انتخابات گام دوم خود را بشکل محتاطانه و مدبرانه بردارد تا شفافیت آرا را تامین کند چون مردمی که با این حضور پررنگ خود برغم تمامی مشکلات و دشواریها در روز شانزدهم حمل این پروسه را موفق ساختند امانتشان را به نامزدان و کمیسیون انتخابات سپردند تا آرایشان به حکومتی مشروع منجر شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اقای رویش خیلی شکسته نفسی میکند! ارئی مردم سابت کرده که تیم تحول و تداوم پیروز است
ع ع

>>>   آقای عزیز رویش هم شما و هم تیم شما با تحول و اعتدال فاصله دارید. سابقه شما جز افراط و تفریط نیست.
حقیقت

>>>   نه بچه شی آقای روهیش عبدالله برنده است .یادت هست آقای روهیش که شعارمیدادین که اشرف غنی کوچی است درساحات هزاره نشین کوچی هارااکمال میکنند چرا امروز درپهلویش استاده گی کردی.؟ یاره سیاست پدر ومادر ندارد.
نقـوی

>>>   تو رویش ... همان شخصی استی که در لیسه معرفت در ساحه برادران هزاره ما میگفتی که او هزاره ها به عبدالله رای ندهید که تاجکان با ما وفا دار نیست ،اما در عمل دیدیم که نتیجه برعکس گفته هایت درآمد و رویت سیاه شد،وبیش از 80 فیصد هزاره ها به داکتر صاحب عبدالله عبدالله رای داد
اجمل(پنجشیری)

>>>   جناب رویش فرض کن توسط کمیسیون انتخابات که همه اعضای افغان ملت هستند پیروز اعلان شدید آیا شما قادر خواهید بود تادرسرزمین اسلامی افغانستان حکومت کنید؟

>>>   اقای رویش حالا معلوم شد که از "مظالم" که کوچی ها در هر کنج و کنار در حق شما کرده بودند در اصل خوشت میامد ولی در ظاهر شکایت میکردی۰

>>>   سلام هموطنان گرامي
پناه ميبرم بر خداوند بزرگ!
از اينكه انسان هاي كه ... رنگ عوض ميكند
جناب رويش كه در ملبورن تشريف آورده بود
صحبت هاي كه بادوستان داشت كاملان يادش رفته!!!!!
ل محسني

>>>   تیم تحول وتداوم بدون شک که پیروز است اگر تقلب به نفع کدام نامزادی دیگری صورت نگیرد ویا اینکه تیم حاکم با کدام تیم دیگری معامله گری ننماید این تیم تیم مردمی است تمام مردم چه هزاره ازبک پشتون و تاجک ها به این تیم رای داده است

>>>   آقای روهیش به کلیساهارابطه خوبی دارد وزن آقای غنی هم ازجمله مسیحیان است .
قندولگ


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است