راه های تغییر اقلیم در کشور
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۴    ۱۳۹۳/۱/۲۷ کد خبر: 70221 منبع: پرینت

راهکارهای تغییر اقلیم افغانستان با ایجاد اماکن مرطوب شامل موارد زیر می شود:

1. توسعه جنگل
حفاظت و نگهداری از پوشش گیاهی دره ها باعث ماندگاری یخچال های طبیعی، حوض های یخبندان منطقه می شود. حفظ یخچال های طبیعی افغانستان حایز اهمیت حیاتی میلیون ها انسانی که در مسیر دریاهای مذکور مشغول کشاورزی هستند وابسته به این منابع بزرگ طبیعی است. این منابع آبی وافر کشور ما یکی ازموثرترین گزینه ها است که می توان در سر زمین حاصلخیز خود برای بهبود وضیعت محیط زیست کشور ما مورد استفاده قرار گیرد.

2 ـ آموزش حرفه های مسلکی در ساحه جنگلداری و پرورش قوریه درختان مثمر و غیرمثمر
پرورش قوریه در انکشاف وسعت ساحه باغداری کمک شایان می کند. هدف از کاشت قوریه برای رشد و انکشاف سرسبزی در جهت بهبود محیط زیست می باشد. کاشت محصول قوریه نهال های بومی مانند درخت پسته و بادام کوهی می تواند سال های سال هم خاطره خوشی برای شما و هم کمکی به محیط زیست باشد.

3ـ بهبود زراعت وسعت بخشیدن اراضی زمین های زراعتی که باعث احیای اماکن مرطوب می شود.

4ـ بهبود مدیریت آب رسانی و رساندن آب به دسترس زمیندارن و باغدارن که در مصرف آب صرفه جویی کند, اصراف آب می تواند به ضرر زمین تمام شود.

5ـ ایجاد پروژه های تحفظی خاک و تنظیم آب در تپه های خاک، باعث احیای مجدد منابع طبیعی و افزایش چشمه سارها وعلفچرها می شود.

6ـ کاشت درخت بادام کوهی را می توان بدون شک با اندکی تلاش با کاشت دانه قوریه پروش و خواباندن شاخه تکثر کرد و ساحه جنگلی را به راه انداخت که می توان دامنه کوه های را مناطق گرم خشک افغانستان را با پرورش این درخت زیبا پوشش داد و به این شیوه با نهال شانی، منطقه را از فرسایش خاک و ایجاد روان آبها و خطر سیلاب ها نجات داد. درخت بادام در اقلیم نیمه خشک و سنگ ریز می روید و در برابر گرما، درجه حرارات و کم آبی محیط مقاوم و سازگار به خشکی می باشد.

7ـ ایجاد انجمن های حمایت از محیط زیست در محل ها ضروری است. آنها با کمک اداره محیط زیست با تلاش بی وقفه خود باید سعی در نجات زمین کنند و کارشناسان حمایت از محیط زیست انگیزه خود را برای نجات این محیط زیست بیشتر کنند.

این برنامه ها از طریق برنامه حمایت محیط زیست سازمان ملل متحد در همکاری سازمان های غیر دولتی راه های پیش گیری مقابله به تغییر اقلیم امکان پذیر است.

نقش اماکن مرطوب در تغییر آب هوا محل و منطقه تاثیر خوب دارد از شدت سرمای زمستان می کاهد و گرمای تابستان را تقلیل می دهد, هوای محل و منطقه خود را صاف و خوشگوار می سازد. جنگل محل و منطقه خود را سرسبز می سازد, هوای محیط منطقه خود را تصفیه می کند و از تخریب خاک منطقه خود توسط بادهای تند و باران های رگبار جلوگیری می نماید.

جنگل داری اهمیت سرشار محیط زیستی و اقتصادی نیز می باشد که بر علاوه میوه های خورارکی آن از چوب آن نیز برای تعمیرات و سوخت گرم کردن خانه های بی ضرر به محیط زیست استفاده می نمایند. شرایط محیطی چون آب وهوا, باد و فرسایش خاک به وسیله فرسایش بادی در تخریب جنگل اثرات خود را به جا می گذارد. تغییر اقلمی واقعیتی انکار ناپذیر است که انسان عامل آن است.

حل شدن مشکل محیط زیست آرزوی همه است ولی نباید انتظار معجزه گونه داشت. مسوولین محیط زیست وظیفه سهل کردن امور را دارند.

داکتر یارمحمد


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تشکر داکتر صاحب از مقالات زیبا و ارزنده تان، امید که معلومات دیگر را نیز درین سایت شریک کنید که تا ما جوانان بتوانیم از آن مستفید شویم
اجمل(پنجشیری)

>>>   امیدواریم که کابینه ریاست جمهوری سوم کشور ما مسلکی وتخصصی باشد. دیده می شودکه بسیار متخصیصن کشور عزیز ما از دید و نگاه مصلحت گرای محترم کرزی در بیرون از کشور باقی مانده اند. اساس ناکامی دولت داری کرزی تقرر افراد غیر مسلکی فارغ صنف 12 را وزیر خارجه وزیر امنیت ناکامی سیاست آن در سطح جهان از همین بابت است.
حقیقت گو و دلسوز به آباد و افتخار وطن ونارضی از کرزی در قبال تقرر کادر ها .

>>>   آقای داکتر یار محمد کارشناس متخصص محیط زیست همیشه نوشته تانرا مطالعه مینمایم واقعا مفید وسودمند ارزیابی شده اند. این وطن جنگ زده و یرانه ضرورت به بازگشت شما کادر های مسلکی در شکوفایی و آبادی خود دارد. امیدوارم که کابینه آینده ریاست جمهوری کشور ما مسلکی و تخصصی باشد.
تشکر از شما

>>>   صد ها کدر متخصص مجرب دیکر نیز در بیرون از کشور زندگی دارند. به امید او روز که کابینه آینده کشور ما از کادر های مسلکی و تخصصی کشور دعوت به عمل آورد.

>>>   اجمل ( پنچشیری ) تو آموزش زیاد در هر عرصه ضرورت داری وهم وقت ضروت است که تا بتوانی از آن مستفید شوی.

>>>   خداكند كه روزي اين داكترصاحب وزير زراعت شود تا بتوانداين گفته هايش را عملي كند

>>>   بسیار تشکر از شما داکتر صاحب بخاطر این نوشته تان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است