مشکلات کابل
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۶    ۱۳۹۳/۱/۲۶ کد خبر: 70161 منبع: پرینت

اشغال ساحه کوتل خیرخان، کوه آسمائی، شیردروازه، تپه بی بی مهرو، تپه مرنجان، تپه بالا حصار، کلوپشت و نواحی دور و نزدیک آن به شکل بسیار ماهرانه به وسیله زورمندان از شروع سال 2001 تا اکنون ادامه دارد و دوباره به قیمت گزاف به مردم بیجاره بفروش رسانیده می شود.

اعمار خانه های گلی خود سر به وسیله افراد تنگ دست در این کوه دامنه ها و تپه ها و ساخت کنارآب ها یا بیت الخلاهای کم عمق و بدون مجاری ورودی در کنج حویلی ها و نبود لوله وصل آن به خط سیستم شبکه انتقال، تن تن مواد غایط با ده ها لیتر ادرار در داخل بیت الخلاهای میلیون حویلی باعث تعفن و بوی بد در خود حویلی ها و در کوچه ها بسیار آزار دهنده شده است.

تصور کنید که در هر حویلی کم از کم پنچ تا ده نفر زندگی دارد و اینها در روز و شب دو الی سه بار برای رفع حاجت به کنارآب می روند. روزانه از هر حویلی چندین لیتر ادرار به روی جوی ها بدون مجار ورودی در کوچه ها شهر راکد و گنده می شود. بوی تعفن مواد غایط و ادارا در جوی ها در پیدایش امراض نقش به سزایی را ایفا کرده است.

ما انسان ها در تولید آلودگی محیط زیست نقش بسیار مهمی را بازی می کنیم, پاکیزگی و نظافت شهر وابسطه به نزاکت شهروندان است که از آن جمله با نکاتی چند از سبب های آلودگی محیط زیست شهر کابل اشاره می گردد.

نبود زیرساخت های استاندارد در 80 درصد حویلی های شهر کابل، این نوع ساخت بیت الخلا بدون مجار ورودی فاضل آب به لوله ها ی خط سیستم شبکه انتقال که کثافات فاضلاب از بیت الخلاها در بیرون جریان پیدا می کند و در جویچه کوچه ها در مجاری آب، انبار شده است. انباشت کثافت بد بوی در جوی ها شهر نقش بسزایی در آلودگی محیط زیست شهر ایفا کرده است، آب های انبارشده اسیدی جویچه ها و فاضلاب ها در محتوای خود دارنده آلودگی میکروبی و شیمیای وی هستند که بوی بد تعفن آن در محیط فضا سبب افزایش بیماری های تنفسی و قلبی در بین اهالی شهر کابل شه است.

فروش مواد غذایی به روی کراچی های و فروش کالا بالای عرابه ها در پیاده روهای شهر سبب انبار کثافت و خاکروبه ها در شهر شده است و بی احتیاطی در قسمت پرتاب زباله خطرناک در جویچه ها و کنار جاده ها, از طرف دکان داران و هم انباشت تپه های زباله ها در فضای آزد شهر نیز سبب گسترش گرد و خاک و انواع آلودگی هوای شهر شده است. در سر هر کوچه و پس کوچه شهر به روی کراچی ها و عرابه ها کله پاچه، شکمبه، دل جگر گوسفند، گاو و گوساله آلوده با خاک و گرد به روی آنها بدون به فروش می رسد.

اثرات منفی جنگ در ولایات و آمدن مردم به شهر کابل, زندگی آنها زیر خیمه های پلاستیکی، چادرهای و خس خانه ها نیز باعث آلودگی دید (بصری)، نازیبایی منظره شهر کابل شده است. نازیبایی منظره شهر موجب نا آرامش روانی و روحی شهروندان است. این مردم حاشیه نشینی زیر خیمه ها و خس خانه ها رفتن رفع حاجت شان در کناراب های صحرایی است. در هر خیمه بشتر از 5 الی 10 نفر زندگی می نمایند و اینها روزانه اقلاً دوبار یا سه بار برای رفع قضای حاجت به کناراب صحرایی می روند. از هر کناراب ده ها لیتر ادار به روی جویچه ها روان یا استاده و گندیده است و کثافت و بوی تعفن آن در پیدایش امراض نقش به سزایی ایفاکرده است.

عدم رعایت ریختن خاک روبه ها و کثافات از هر خانه و منزل در جاهای مناسب که برای آن محل زباله دانی تعیین شده، پرتاب زباله در گوشه شهر و تراکم آن در روی کوچه های شهر و اطراف جوی و جویچه ها انبارشده و تعفن و بوی بد آن در هر فصل سال سخت آزار دهنده است. پاکیزگی شهر در نهایت به نفع انسان و نسل های آینده ما است که وظیفه هر انسان متمدن و با شعور و با تربیت و با شخصیت این است که در شهر، جاده، کوچه، مکتب، خانه، جای کار، دشت و صحرا، جنگل، دریا و کنار دریا، تفریحگاه ها، کول ها، تالاب ها و خلاصه جایی که پا می گذارد موظف است که زباله های خود را در سطل مخصوص زباله بیاندازید.

به هیچ عنوان نباید زباله را در محیط آزاد پخش یا پراکنده سازید، رعایت این نکته یک وظیفه اخلاقی، اجتماعی، شرعی، عرف و فرهنگ است و باید برای همه ما چه خرد و بزرگ عادت شود.

نظافت جزی از ایمان است و سلامتی با دوام انسان وابسطه به پاکی و تمیزی محیط زیست است. اگر ما رعایت پرتاب بوتل پلاستیکی و خریطه ها پلاستیکی پوست کچالو ، پیاز، پوست میوه ها را در جوی ها کوچه های شهر بیاندازیم گندیده و بوی این کثافت ها در کوچه ها آزار دهنده است.


داکتر یارمحمد


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تشکر از مقاله پرمعنا شما محترم داکتر یارمحمد.
این نو شته پر از مفهوم شما محترم در مورد شهر کابل یک حقیقت است از نبود افراد مسلکی در کرسی های شاروالی مردم شهر کابل دامن گیر صد ها امراض سرطانی و بخصوص بیماری های تنفسی و قلبی هستند.
انجنیر عمر

>>>   من و انجینر شاه ولی معین شاروالی فعلی از تخنیکم ثانوی فارغ شده ایم. واسط شاه ولی خود یونس نو اندیش است چون شاه ولی در تاجکستان مغازه داشت و نو اندیش غرفه کوچک داشت هر دو در یک باز ار کار می کردند. در حالیکه کشور ما ده انجنیر فارغ تحصیل دانشگاهی با تجر به در امو شاروالی دارد.

>>>   داکتر صاحب یارمحمد از پروردگار صحت مندی و جان جوری شما را میخواهم ! صد آفرین با این مقاله های زیبا تان در مورد نابسامانی های محیط زیست کابل زره زره نوشته اید که این هم از عدم مدیریت شاروال کابل رخ داده است .
ساکن کابل

>>>   جناب داکتر صاحب یار محمد، آیا به نظر شما ساحات غیر پلانی منحیث یک حل مشکل بی خانگی است یا ایجاد مشکل. وقتیکه مقامات شهرداری کابل مصرف چور و چپاول هستند و در فکر مردمان بیخانه و بی سرپناه نیستند مردم مجور است تا بخاطر یک سر پناه به کوه ها و تبه ها بروند، هیچ کسی خوش ندارد تا به کوه و تبه ها پناه ببرد ولی مردم نا گزیر هستند و نمیتوانند با زن و فرزند خود در روی سرک ها بخوابند، آنها از همین مملکت هستند و حق دارند تا مانند سایر شهروندان از خدامات اجتماعی استفاده کنند و این بیچاره ها به کمترین خدمات اجتماعی دسترسی ندارند، بلاخره مقصر کیست؟؟؟؟؟
کابلی

>>>   داکتر جان، در کابل هیچ مشکل وجود ندارد لطفاً ازین ساحه هیچ تشویش نکنید. مریضان فریمان کار شما خوب روان!!!!
اجمل(پنجشیری)

>>>   جناب کارشناس و متخصص صاحب محیط زیست را حل آن را نیز رهنمای و طرح کنید؟
کارشانس آب

>>>   متاسفانه به دلیل بی کفایتی دولت فعلی با سرازیر شدن صدها میلیارد دالر و توجه جهانی امروز در تمام کشور حتی یک قریه مدرن و برخوردار از زیربناهای عصری نداریم حال سرسبزی و آراستگی سیمای پایتخت بماند ضروری بود جهت جلب سرمایه‌گذاری و بازگشت متخصصین افغان شهرک های رهایشی مدرن در مجاورت پارکهای صنعتی توام با امنیت کامل ایجاد میشدتا بیس و پایه سازندگی در این کشور شکل میگرفت و پس از آن روند توسعه متوازن برای عامه کشور تعقیب میکردید امیدوارم دولت سوم در این راستا ملاحظات ویژه داشته باشد ----
مهندس موسوی

>>>   اګر دبل عبدالله امد انشاالله هم کابل را درتصرف افراد زورمند
خواهد داد کمی انتظار بکشید
جاوید هرات

>>>   امیدوارم دولت سوم در راستا بازگشت کادر متخصص وجذب آنها در دولت ملاحظات ویژه داشته باشد. و این سر زمین پاک را از شر بی سوادن غیر مسلکی ناپاک که داری اسناد جعلی هستند واین تی کداران قدرت مانند اسد خالید ، عار ف نورزی ، ظرا احمد ، فاروق وردک ، نجفی و برمک وغیره این ملک را خلاص کن!

>>>   داکتر صاحب یارمحمد یک شخصیت آرمانی و ایده ال است و هم متخصص خوب در ساحه آب , زراعت و محیط زیست است و مقالات انتقادی آن در مورد مشکل محیط زیست کابل شاروال انجینر صاحب یونس را به فعالیت جدی انداخته است. من به نمایندگی از شهروندان کابل از داکتر کارشناس متخصص محیط زیست کشور ما از انتقادات سالم آن در جهت بهبود مشکل محیط زیست کابل تشکر می کنم .
انجینر قدیر

>>>   شاروال کابل را پول بی درد و زورمند شده است و هم دست و هم همکار به غاصبان زمین است و حق حلال خود را از نزد مسولین نواحی کابل می گیرد.
حق گوی بالا بشین

>>>   راه حل مشکل محیط زیست کابل !
یقیناً اگر ما همه شهروندان در حفظ محیط زیست کوشا باشیم این نکات را رعایت کنیم زبیایی طبیعی کشورمان صد چند به چشم خواهد آمد و دیگر افسوس نمی خوریم که خوشا به حال فلان کشور آسیایی یا اروپایی که چقدر تمیز است و زبیا کشور های اروپایی البته مرهون رعایت شهروندان آن کشور ها به نکات فوق الذکر است. و اگر نیمی از مردم افغانسان اعمال عادات ناپسند آسیب راسانی آگاهانه یا نا آگا هانه به محیط زیست مانند کندن بی رویه در ختان وجنگل ، بته ها کوهی ، چرای بی رویه گله ها، آلوده سازی آب جوی ها ف ، رودها از غصب فضای سبز شهرها ، کنار جهیل ها و از اعمار خود سر خانه های گلی در تپه ها و کوه دامنه های شهر های بزرگ و از شگار حیواتات وحشی اجتناب کنند به یقین منابع موجود آبی افغانستان آفتابی ظرفیت وپتانسیل آن را دارد تا در هر عرصه ها جواب گو باشد و در آینده نزدیک آنشا الله افغانستان شاداب سرسبز آباد را خواهیم داشت و مسلماَ دیگر کسی حسرت آن کشور ها را نخواهم خورد. حفظ ساحات سبز و پارک ها تفرحی و گردشگری در داخل شهر با عث افزایش کیفیت محیط زیست شهری می شود .
آگاه دهی از طریق رسانه ها به مردم درمورد سود بخش بهداشتی محیط , کنترول بهداشتی محیط , پیشگیر از بیمار ها در جهت حفظ و ارتقاء سلامتی ورفاه وآسایش انسان ضرورت است. اصول یکی از وظایف مهم بشری حفظ جان است, جز با زیستن در محیط سالم وزبیا امکان پذیر نیست. بدین سبب شرط اولیه داشتن روحی سالم , جسم سالم است و جسم سالم فقط زمانی حاصل می شود که انسان از محیط زیست طبیعی سالم ودلگش بهرمن باشد.
دکتر یارمحمد کارشناس متخصص محیط زیست

>>>   امروز در جهان به محیط زیست توجه زیادی صورت می‌گیرد چون عوارضی چون آلودگی هوا که منبعی برای تنفس و گرفتن آکسیجن است به تمام سلول‌های بدن انسان اثر دارد، اما در کابل تمام حواس انسان صدمه می‌بیند. مردم کاملا مواد سمی و زهردار تنفس می‌کنند و در روز‌های گرم بوی نهایت تهوع‌آور به مشام انسان می‌رسد. از کوچه‌های خیرخانه و قلعه موسی و ده افغانان شروع تا قلعه زمانخان و غیره در فضای گرم تابستان مردم چه حال دارند؟ وگوش هم آواز خوب نمی‌شنود و کثافات انباشته در جوی‌های مملو از کثافات و مواد فضله بدبوی. اگر از خانه بیرون نشوی از گرسنگی می‌میری و اگر وارد جاده شوی مواد کاربنی و زهرناک و دود گاز وسایط نقلیه چون دود زهرآگین بر سر و رویت می‌پیچد و تمام سلول‌های بدنت را آلوده می‌کند و به امراض گوناگون گرفتارت می‌سازد و آهسته‌آهسته به کام مرگ می‌سپارد

>>>   اجمل پنجشیری!!!
هرکسی که داکتر بود طبیب نیست. هرکسی که خواست و توانست در بخش علو م مختلف میتواند دکتورا داشته
باشد ؛ مانند داکتر مسایل حقوقی داکتر زبان شناسی، داکتر فلسفه و غیره.
مانند شما نیست که هرکس که از پنجشیر بود باید کارمند وزارت خارجه باشد، یک نداف پنجشیری برای
پسر کاکای خود میگفت:"بجه عمک مشکته اویزان کن، بیا که بریم، دم وزاریت خیارجیه مامور سیاسی گری
میکننت، پولته جم کده نیمینیتانی، دور و برت دیختر ای خارجه ای، دمکت چاغ، نانکت سر سنگ."
داکتر یار محمد در دیگر رشته تحصیل کرده و دکتورا گرفته؛ او داکتر معالج بیماران نیست.
هموطن

>>>   داکتریارمحمد از انتقاد شما در مورد مشکل کابل معین صاحب شاروالی انجنیر شاه ولی و شاروال صاحب یونس از شما محترم سخت خفه است. من خبر شدم که هردو آنها در جسجوی تیلفون شما هستند.

>>>   سلام هم وطنان عزیز چرا به هم دیگر سنگ پرانی مکنید ر اهنمای کنید پیشنهاد بدی رای حل به وجود بیا ید رایی سنجیده شود شهر از این کسا فات پاک شود نسبت به دنیا نگا کنید جای زندگی نیست
حکیم از پنجشیر

>>>   واقعآ این خانه های خود سر بیک مشکل بزرگ تبدیل شده حال هر جا نام زورمندان سر زبان ها افتاداده زورمندان در دامنه کوه زندگی نمیکند زورمندان در فکر جای های نقاط اساس شهر هستند مانند شیر پور وزیر اکبر خان وغیره این کلمه ایست که نواندیش خاین برای برات خود سر زبان ها می اورد.
یقین داشته باشد این خانه های خو.د سر که در دامن کوه جور شده تا زمانیکه چوبکی های نواندیش که رهیس های ناحیه است حق نگرفته باشد کسی نمی توانست خشت را بالای خشت بگذارد همه این بلند منزل های خود سر و خانه های خود سر به همکاری نواندیش خاین جاسوس بعد از اخذ رشوه اجازه ساختمان طوری شفاهی داده شده بلند منزل های بدون نقشه در شهر جور شده وقتیکه در منزل دههم میرسید رهیس ناحیه به خاطر رفع مسولیت خود یک مکتوب به قوماندانی شهر صادر میکرد تا جلو کار وی را بکیرد چنانچه به خاطر دارم چند سال قبل محترم ایوب سالنگی قوماندان امنیه شهر بود دریک نشت تلویزون بیان داشت که نو اندیش چرا از ابتدا شروع کار غیر قانونی ساختمان های بلند منزل های خود سر نیرو های امنیتی را در جریان قرار نمیدهد میگذارد تا منزل دوازدهم رسید باز بخاطر رفع مسولیت مارا در جریان قرار میدهد جاوجنال را به پولیس خلق می کند. واقعآ خاین درج اول نو اندیش دزد جاسوس است ملیارد خساره به نسل آینده خلق کرده باید شهر را توسعه میداد همه بصورت قانونی صاحب یک سرپناه مطابق نقشه میشد همه دلالت به نادانی و خیانت وی است کرزی هم شریک جرمی وی است که این خاین ملی را حمایت میکند رفع این مشکل سال هال وقت و سرمایه گزاف می خواهد یک رژیم عادل روی کار شود نواندیش و شریک های جرمی شان را در نزدیک همین کنار آب حلقه آویز کند.
حاجی صبور

>>>   مروز وضعیت مسکن در شهر کابل پایتخت افغانستان به سبب بی تو جهی شاروالی چنان خراب است که مردم خود سر غیر منظم غیر فنی و بدونه نقشه شهر سازی خانه های گلی در کوه های اطراف کابل به دلخواه خود دست به آبادی و ساختمان سازی زده اند. و برخی از این خانه های گلی و سنگی در ارتفاع 500 متر در برفراز و شیب دامنه های کوه ها از طرف مردم تهی دست بنا شده اند. این خانه های گلی خود سر شبیه به قشلاق بدون نقشه بدون مجارای ورودی فاضل آب به لوله و کانال ها و خط سیستم شبکه انتقال فاضل آب اعمار شده است.
هموطن

>>>   سلام هم وطنان چرا دست به دست هم نمیدین تا کشوری داشته باشیم که که در دنیا نمونه باشه وهیچ کس نتونه به ما زور بگه و همه ی مشکلات کشور را خودمان حل کنیم من این حرفو واسیه تمام مردم کشور میگم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است