تشویق و حمایت نیروهای امنیتی، ضمانت عملکرد بهتر
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۴۲    ۱۳۹۳/۱/۲۵ کد خبر: 70112 منبع: پرینت

ریاست عمومی امنیت ملی از گرفتاری 262 مخالف مسلح و کشف 65 موتر بم که برای برهم زدن انتخابات آماده شده بودند، خبر داد. مسوولان امنیتی می گویند که جلوی 90درصد حملات و فعالیت های مخالفین مسلح که به هدف برهم زدن انتخابات سازماندهی شده بودند را گرفتند. لطف الله مشعل سخنگوی ریاست عمومی امنیت ملی در نشستی با خبرنگاران گفت آنان قبل از برگزاری انتخابات 262 مخالف مسلح و 65 موتر بم را کشف و گرفتار کردند. آیا عملکرد نیروهای امنیتی در روز برگزاری انتخابات و موفقیت آنان در ایجاد ثبات نسبی در کشور را می توان بیانگر توانمندی بالای آن ها دانست؟

غلام فاروق مجروح عضو مجلس نمایندگان طی گفتگویی اظهار داشت: من قبل از برگزاری انتخابات نیز به عملکرد نیروهای امنیتی خوشبین بودم و می دانستم آن ها به سطحی از توانمندی رسیده اند که امنیت انتخابات را به خوبی عهده دار شوند. مردم نیز با حضور گرم و با حماسه ای که از خود به جای گذاشته اند، توانستند در تاریخ افغانستان برگ زرینی را به یادگار بگذارند. تمام حلقات مخالف نظام و مردم افغانستان چه در داخل و چه در خارج از کشور با تمام توان کوشش کردند روند انتخابات را مختل سازند.

به باور وی، نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در انتخابات از مساعی مشترک و هماهنگی خوبی برخوردار بودند. نیروهای استخباراتی و نیروهای امنیتی کار خود را به خوبی انجام دادند و نیروهای دفاعی نیز نیروهای امنیتی را پوشش دادند. عملکرد مثبت این نیروها بیانگر توانمندی بالای آن ها در تامین امنیت کشور است. در صورتی این توانمندی و هماهنگی به شکل بسیار خوبی حفظ و افزایش می یابد که این نیروها تجهیز، تسلیح و حمایت شوند.

فاروق مجروح در پاسخ به این سوال که امضای قرارداد امنیتی چقدر می تواند در تجهیز و تسلیح و حمایت قوای امنیتی موثر باشد، گفت: امریکا در قرارداد امنیتی متعهد شده است که قوای امنیتی افغانستان را از لحاظ تکنیکی و آموزشی حمایت و تجهیز می نماید که قطعاً می تواند در آماده سازی و در افزایش توان نیروهای امنیتی افغانستان موثر باشد.

عضو مجلس نمایندگان اظهار داشت: در افغانستان تا به اکنون تعریف مشخصی از دشمن وجود نداشت. هیچگاه نیروهای امنیتی و دفاعی کشور ندانستند که دشمن کشور چه کسانی هستند اما نیروهای امنیتی به این درک بالا رسیده اند که باید از مردم و از خاک این سرزمین دفاع کنند و در تامین امنیت آن ها بکوشند. گرفتاری 262 هراس افگن تنها از سوی امنیت ملی و احتمالاً به این پیمانه تعدادی هم از سوی اردو و پولیس ملی بسیار قابل تحسین است.

وی افزود: در طول روند انتخابات در حدود 20 حادثه اتفاق افتاد، اما در کنار این حوادث از 300 اتفاق و حادثه ی دیگر جلوگیری به عمل آمد. این موضوع هم بالا رفتن ظرفیت های نیروهای امنیتی کشور و هم انگیزه، علاقمندی و مسوولیت پذیری آنان را نشان می دهد. به طور مثال در شهر هرات هیچ اتفاقی که باعث کشته شدن مردم شود نیفتاد اما در حدود 16 نفر انتحاری و هراس افگن دستگیر و چندین موتر حامل مواد انفجاری گوناگون و بیش از 40 قاچاقچی و سارقین مسلحی که می خواستند از این فرصت برای پیشبرد کار خود استفاده کنند توسط نیروهای امنیتی هرات دستگیر شدند. من از زحمات همه ی نیروهای امنیتی تشکر می کنم که از خود دلیری و شهامت نشان دادند و وظیفه ی خود را به نحو احسن انجام دادند.

مجروح، صحبت ها و اعمال متضاد حکومت افغانستان از ارگ تا سطح وزارتخانه ها را باعث ایجاد تزلزل در بین نیروهای امنیتی می داند و می گوید: به طور مثال رهایی زندانیان طالب تاثیر مستقیم روی روحیه ی نیروهای امنیتی داشت. من به مراتب شاهد بودم که وقتی عملیات روی پایگاه های مخالفین صورت می گرفت و دشمن در حال سقوط بود ناگهان به نیروهای امنیتی دستور توقف داده می شد. این مساله تاثیر منفی روی روحیه ی نیروهای امنیتی گذاشته است. ده ها و صدها مساله ی دیگر از این نوع به طور مثال نبود سیاست روشن در عرصه ی سیاست داخلی و خارجی می تواند یکی از این عوامل باشد.

غلام فاروق مجروح خاطرنشان ساخت: با تمام مشکلات باز هم دیدیم که نیروهای امنیتی وظایف خود را به شکل بسیار خوبی به انجام رساندند. اگر از این نیروها تقدیر به عمل آید و تشویق شوند می توانند به مراتب در آینده عملکرد بهتری داشته باشند.

نماینده ی مجلس گفت: در گذشته مکلفیت عسکری یکی از واجبات هر پسر جوان افغانستانی بود. همه باید حدود دوسال مورد آموزش و تربیت قرار می گرفتند و در نتیجه تفاوت بین افراد در سطح بسیار کمی وجود داشت. بعد از تشکیل حکومت جدید در افغانستان و تشکیل نیروهای امنیتی به صورت قراردادی به طور یقین تفاوت ها بسیار زیاد شد. تاجران، وزرا و شخصیت های کلان مملکت فرزندان خود را در صفوف عسکری نفرستادند و این مساله تفاوت بین افراد را بیش از اندازه می کند. مکلف دانستن هر متنفذ قومی و یا شخصیت حکومتی برای فرستادن فرزندان جوان خود به عسکری می تواند در ایجاد و افزایش روحیه ی نیروهای امنیتی کشور موثر واقع شود.

مجروح در تفاوت انتخابات این دوره با دوره های قبل گفت: در چند دوره انتخابات گذشته همکاران بین المللی افغانستان در تامین امنیت و هم در کمیسیون های انتخابات و شکایات نقش محوری داشتند. در این دوره اما امنیت کشور و هم کمیسیون ها به نیروهای داخلی سپرده شد. کسانی که در پروسه ی انتخابات به نوعی همکاری می کردند خواستند به جهانیان ظرفیت و قابلیت های خود را نشان بدهند. نیروهای امنیتی ثابت کردند که توانایی و ظرفیت تامین امنیت کشور را دارند و مردم نیز خواستند نشان بدهند که بدون مداخله ی جامعه ی جهانی موفق تر پرشورتر در انتخابات شرکت و از این نظام حمایت می کنند.

وی در پایان افزود: گذشت زمان می تواند ثابت کند که آیا همان طور که مردم حماسه آفریدند و نیروهای امنیتی شهامت نشان دادند عملکرد کمیسیون ها بیطرفانه خواهد بود یا خیر. من همان طور که قبلاً خوشبین بودم در حال حاضر نیز نسبت به این موضوع خوشبین هستم.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است