بازسازی مزار سید عبدالله در هرات آغاز شد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۳    ۱۳۹۳/۱/۲۴ کد خبر: 70026 منبع: پرینت

بازسازی و مرمت آرامگاه سید عبدالله، نواده پیامبر اسلام (ص)، یکی از مشهورترین شخصیتهای مورد احترام در شهر هرات با حضور شماری از مقامات محلی هرات، آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری پامیر (pamirpress.net)، زیارت شاهزاده ها در میان شهروندان هرات از احترام و جایگاه خاصی برخوردار است. بر اساس روایات و اسناد معتبر دینی، این مکان متبرک مربوط به سید عبدالله و سید قاسم، نوادگان حضرت علی (ع) است که بدست حاکمان ظالم وقت به شهادت رسیدند و در منطقه کنهدژ ناحیه قدیمی و تاریخی شهر هرات به خاک سپرده شدند.

آرمگاه این دو بزرگوار که در جوار مصلای بزرگ هرات در بلندای یک تپه بزرگ قرار دارد به زیارت شاهزاده ها مشهور است.

شاهزاده لقبی است که هراتیان از دیر زمان نظر به ارادت و اخلاص به خاندان پیامبراسلام به این بزرگواران نسبت داده اند. چنانچه مزار منسوب به حضرت علی در شهر مزار شریف به زیارت "سخی جان" معروف است.

شهزاده عبدالله فرزند معاویه فرزند عبدالله فرزند جعفر طیار فرزند حضرت علی(ع) از نوادگان پیامبر بزرگوار اسلام است که در سال 134 قمری، بدست "شبل" به درجه رفیع شهادت نایل آمده و در منطقه "کهندژ مصرخ "شهر هرات دفن شد.

همچنان سید قاسم فرزند امام جعفر صادق(ع) فرزند امام محمد باقر(ع) فرزند حضرت علی (ع) در جوار آرامگاه سید عبدالله دفن شده است

بر اساس روایت تاریخ اسلامی، شهزاده عبدالله که از اولیای زمان خویش بودند، در نواحی فارس و اصفهان بنام ایشان خوانده می شد و از این رو، شبل (حاکم وقت هرات) از اینکه مردم ارادت خاص به این بزرگواران پیدا نموده اند، بعد از دستگیری، سر از تن شهزاده جدا می سازد و این اقدام جنایتکارانه وی منجر به درد ناعلاج در اوج زمانداری حاکم گردید. بعد از مرگ در چندین مکان خاک جسد وی را قبول نکردند و سرانجام در مکانی نامعلوم دفن نمودند.

بعدها سلطان "محمد کرت" از سلاطین غوری گنبدی عالی به بهترین شکل معماری اصیل هراتی بنا نمود.

گنبدهای آرامگاه های مطعر نوادگان پیامبر اسلام(ص) از داخل به شکل هشت ضلعی ساخته شده و در هر ضلع، ایوانی برآورده که رخ آن به داخل گنبد گشوده می شود و این در نهایت دقت با کاشی های هفت رنگ، تزیین شده است.

این مکان بصورت معماری اصیل هراتی در قرن نهم هجری قرن ساخته شده است. در سال های گذشته، بر اثر جنگ های داخلی و همچنان بدلیل رفت و آمد روزانه زایرین بصورت قسمی تخریب گردیده و از بین رفته بود.

سرانجام بعد از بررسی از سوی وزارت اطلاعات فرهنگ افغانستان کار بازسازی آن با هزینه بالغ بر 400 هزار دالر باحضورداشت مقامات و مسوولین هرات آغاز شد و قرار است مرمت کاری، سنگ فرش، استحکام ستون های مقاومتی آن به مدت یک سال تکمیل شود.

مزار پر فیض و با برکت شهزاده عبدالله و شهزاده سید قاسم که در منطقه قدیمی "کهندژ مصرخ " در نزدیکی مصلای بزرگ شهر هرات موقعیت دارد، از جمله زیارتگاه های مهم و باارادت شهروندان هرات محسوب می شود.

کد (12)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   "شهزاده عبدالله فرزند معاویه فرزند عبدالله فرزند جعفر طیار فرزند حضرت علی(ع)"؟!؟!
جعفر طیار فرزند ابوطالب و برادر ارشد امیرالمومنین علی (ع) می باشند. در جنگ موته واقع در شام پرچمدار مسلمین بود او آن قدر جنگید تا هر دو دستش به ضرب شمشیر دشمنان از بدن جدا شد ولی جعفر که مردی شجاع و مؤمن بود با آنکه دو دست در بدن نداشت پرچم اسلام را با دو بازوی بریده خویش بر سینه برافراشته داشت تا مسلمین روحیه خویش را نبازند و وحشت زده نشوند. در این حال بود که در اثر ضربات دشمن از میان دو نیم شد و به گفته یعقوبی: «پس هر پستی برای رسول خدا (ص) برافراشته شد و هر بلندی برای او پست گردید تا شهادت گاه‌های آنها را دید و گفت: " ای جبرئیل، من زید را پیش داشتم و خدا جعفر را برای خویشی تو پیش داشت. رسول خدا (ص) با آگاه شدن از خبر شهادت جعفر بسیار اندوهگین شد و گریست و فرمود که خداوند به جای دو دست، به وی دو بال داد که با آنها در بهشت، پرواز می‌کند از همین رو جعفر به ذوالجناحین (دارای دو بال) و طیار مشهور شد.

>>>   مراقب باشید که وهابی های تکفیری با خبر نشوند آنان غیر از خدا آن هم برای گول زدن مردم دیگر به هیچ چیزی اعتقاد ندارند. خدا را بهانه کرده و تمام مقدسات را زیر پا لگد مال می کنند . من در فتوای بن باز مفتی اعظم وهابی ها خواندم که قبر رسول خدا(ص) باید تخریب شود و تا حالا که هم تخریب نشده است از ترس مسلمانان بوده است و باید محمد بن عبدالوهاب که آن را تخریب نکرد به علت فتنه و فسادی بوده که از طرف مسلمانان ایجاد می شده است و دولت سعودی هم به همین دلیل آن را تا حالا تخریب نکرده است و در صورتی قدرت پیدا کنند باید آن را تخریب کنند زیرا این قبر مظهر شرک است و مردم را گمراه می کند. والله این گونه فتوا و نظر از زبان یک مسلمان بیرون نمی آید. لال باد زبانی که چنین چیزی را بگوید. چشمانش که کور شده بود ای کاش زبانش هم لال می شد. او از دیدن قبر مبارک رسول خدا محروم شده بود و خداوند او را از دیدن پیامبر خدا در قیامت محروم خواهد کرد. کسی که به قبر رسول خدا(ص) احترام نمی گذارد چگونه به قبر اولاد او احترام می گذارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است