تقلب در انتخابات 93 سازمان یافته نیست
 
تاریخ انتشار:   ۰۶:۵۹    ۱۳۹۳/۱/۲۴ کد خبر: 70023 منبع: پرینت

گفته می شود همان طور که در انتخابات قبلی تقلب سازمان یافته انجام شد در انتخابات 16 حمل نیز چنین کاری صورت گرفته است. اما چرا کمیسیون انتخابات، مکانیزم یا راهکاری را برای جلوگیری از تقلب سازمان یافته در نظر نگرفته است چنان که در اعلام نظر کمیسیون شکایات، بیشترین شکایت در این دوره از انتخابات از عملکرد کارمندان کمیسیون انتخابات بوده است.

استاد محمد اکبری عضو مجلس نمایندگان در برنامه نگرش گفت: نمی توان گفت تمام شکایت های انتخاباتی واقعیت دارد ولی خالی از واقعیت نیز نیست. همان طور که کمیسیون شکایات و انتخابات اعتراف کرده اند من نیز به این باور هستم که تقلب انجام گرفته ولی این که آیا این تقلب سازمان یافته است یا خیر مشخص نیست. من دلیلی ندارم مبنی بر این که تقلب در انتخابات سازمان یافته بوده است.

وی در مورد اشتباهات و تقلب منصوبین و وظیفه داران کمیسیون انتخابات گفت: این افراد انسان هستند و خالی از اشتباه نیستند. همگی شهروندان این کشور هستند و گرایشات حزبی و شخصی دارند. اما این که کمیسیون انتخابات واقعاً تمام تلاش خود را در گزینش بهترین و شایسته ترین افراد در این کمیسیون را کرده است یا خیر، جای سوال دارد. به طور یقین احزاب کوشش کرده اند که افراد خود را در بین کارمندان کمیسیون جای دهند و از این طریق کار خود را پیش ببرند. بنابراین باید در مورد کارمندان کمیسیون با احتیاط برخورد کرد تا حق کسی ضایع نگردد و حق و عدالت تطبیق شود.

اکبری اظهار داشت: اگر تخطی کارمند کمیسیون انتخابات ثابت گردد بهترین کار این است که به محاکم معرفی شوند. ما از کمیسیون انتخابات می خواهیم که در حضور خدا و در برابر مردم افغانستان نسبت به کارمندان خطاکار و متقلب خود در انتخابات، اغماض نکند و آن ها را به دادستانی معرفی نماید.

عضو مجلس نمایندگان اظهار امیدواری کرد همان طور که مردم با حضور گسترده ی خود در انتخابات افتخار آفریدند کمیسیون انتخابات و شکایات نیز کار خود را به درستی انجام دهند.

استاد محمد اکبری تصریح کرد: مصلحت مردم افغانستان می طلبد که هر دو کمیسیون کار خود را به خوبی انجام دهند. اگر انتخابات به دور دوم کشیده شد این کمیسیون ها باید سعی کنند نواقص کار خود را برطرف نمایند. این دو کمیسیون در موقعیت بسیار حساسی قراردارند و با عملکرد مثبت می توانند راه مستقیمی را در این موضوع تهداب گذاری کنند تا افغانستان در آینده در همین مسیر گام بگذارد. کمیسیون شکایات باید به اعتراض و شکایت مستند توجه نشان دهد و به شکایت های غیرمستند اعتنا نکند.

به باور وی اگر کمیسیون انتخابات به خوبی وظیفه ی خود را انجام دهد و نظارت مستقیمی روی افراد خود داشته باشد می توان گفت که انتخابات در دور دوم تا 85 درصد به خوبی برگزار خواهد شد هر چند که نمی توان گفت در افغانستان کارها به صورت ایده آل انجام می شود زیرا ظرفیت ها در کشور ما عادی نیست. پس از آن وظیفه ی نیروهای امنیتی در برگزاری انتخابات دور دوم اهمیت دارد. همچنان که در این دوره نیروهای امنیتی عملکرد خوبی داشتند امیدواریم که در نوبت های بعدی نیز وظیفه ی خود را به درستی و با تمام تلاش انجام دهد.

استاد اکبری خاطرنشان ساخت: متاسفانه ضعف های کمیسیون انتخابات و شکایات در 16 حمل بسیار بوده است. امیدواریم که کمیسیون انتخابات ضعف های خود را جبران کند و یا به حداقل برساند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   استاد اکبری زوار !
خودت بخاطر اینکه گل آقا شیرزوی پول زیاد نداد رفتی با زلمی رسول همپیمان شدی! کمی عزت نفس هم به کار است. این خودش یک نوع تقلب در آرای مردم است.

>>>   من سیاست آقای اکبری را هیچ نفهمیدم یک روز ازجمله اپوزیسیون است یک روز همرای دولت هیچ خدمت هم برای مردم ازهیچ طریق نمیتواند ...
نقـــــــوی

>>>   تو اکبری ... بخاطر منفعت خودت حرف میزنی ،چون تو ترازو را میبینی که کدام طرف سنگینی میکند باز خود را پرتاب میکنی
در اول از گل آقا شیرزوی حمایت میکردی اما حالا از زلمی رسول حمایت میکنی البته در یک ماه دو فکر
اجمل(پنجشیری)

>>>   یک نفر پیدا شود و بگوید در افغانستان کدام کس به خاطر رضای خدا رفته و با فلانی ائتلاف کرده است؟ کسانی این حرف ها را می زنند که خودشان در این سالها از خون مردم سرمایه ها کمایی کرده اند.

>>>   جناب اکبری! کمبود برگه های رای دهی درمناطقی که باشنده گان آن غیر پشتون بودند آیا این عمل سازمان یافته وعمدی نبود وتقلبات ثبت شده ویدیویی کارمندان دولتی ،پولیس،وکارکنان دفاتر انتخاباتی را به نفع کاندید مشخص سازماندهی شده نمی پندارید، اگردیدگاه وقضاوت تان چنین است درحق ملیت شریفی که به پای صندوق رای آمدند وازحق رای محروم ماندند جفا نمودید...

>>>   در نهایت در افغانستان حرف اخیر را پول ؛ قدرت و وابستگی به بیگانه میزند .متاسفانه همین واقعیت است.
مادامیکه به دین مردم وکشور خود وابسته نشویم پیروز وسربلند نخواهیم شد.
هراتی

>>>   سلام دوستان استاد اکبری از مصلحت اندیشی مردم کار
گرفته ببینید " مصلحت " کلمه ی است که صد ها سال خانه
این ملت مظلو م را خراب کر ده است .استا د محترم ! تا کی
" مصلحت اندیشی؟ خدا وند یار و مدد گار همه ی تان باشد.
اصف

>>>   مصاحبه استاد اکبری بجاست وخوب صحبت کرده، ولی کامنت های عده ای عقده مندانه است که باجناب ایشان دارد، رفتن با کاندیدها کدام گناه نابخشودنی نیست که بعضیها آن را علم کرده ایشان براساس مصلحت جامعه گپ میزند وهمیشه با افراط وتفریط مخالف است، ودربرابرزور گویی وقدرت طلبان تاحال سر خم نکرده اند، این دیگران است که نان را به نرخ روز می خورد واز احساسات کار می گیرد.

>>>   بگیر تا نگیرت! چون خود جناب اکبری به تقلب سازیافته دست داشت محصوصا در دو ولسوالی واقع در جنوب ولایت بامیان. دو قوماندان سابق آقای اکبری هر یک بنام های جمعه سرهنگ وفا در سرخجوی ورس و دومی بنام سرخوش در ولسوالی پنجاب به ضرب اسلحه و ارعاب به کاندیدان تحت حمایت اکبری از مردم رای گرفتند. که هر دو مورد اسناد موجود است. در سرخجوی ورس ناظمین ساحوی بنام غلام علی و همچنان تیم کمپین داکتر صاحب عبدالله از سوی سرهنگ وفا ... بشدت لت و کوب شدند که هر دو کمسیون و همچنان مسولین ولایت از موضع مطلع اند. متاسفانه اکبری از آنها حمایت میکند.

>>>   سلام دوستان اى كاش دوستان ديكه هم مثل استاداكبرى بودرفتن محقق باسياف راودرانتخابات گذشته باكرزى ازيادنرفته يك زمان همن دوستان ازاستاداكبرى خرده ميگرفت كه باسياف هست

>>>   واقعا استاد اکبری حرفهای معقول وسنجیده را بیان کرده است ولی کوگوشی شنوا یکعده آنقدر تنگ نظر هست که حرف حق دیگران برایش تلخ وقابل قبول نیست ولی فردموردنظرش اگرخلاف مصالح علیای کشوررامطرح کند می گوید عین حقیقت است . واقعا با این دید چه گونه افغانستان راآباد کنیم.
لعلی.

>>>   استاداكبرى محبوبى قلبهاى بااحساس ومهربان

>>>   اكبري دل سوز وطن و آدم آرام است...

>>>   جامعه ای که رفتن با گلبدین حکمتیار و هم پیمانی با استاد سیاف را فراموش می کند، از تاریخ هیچ نیاموخته است و باید از نو همین حوادث را تجربه نماید.

>>>   حرف هاي که ازدل بيرون شود بردل مي نشيند واقعا حرفهاي استاد دقيق ومنطقي است او مجاهد واقعي است چشم حسودان کور باد
محمودي ازمشهد

>>>   بعضی ها عقل و خرد خود را به افرادی مثل خلیلی و محقق داده اند هیچ که دین خود را هم به آن ها سپرده اندبخاطر آن ها سیاه را سفید و سفید را سیاه می کنند. اگر اکبری کنار سیاف می رفت ، این ها چه تهمت ها و چه فحش ها که نثار نمی کردند اما وقتی محقق رفت ، به به و چه چه سر دادند. برای این ها اگر کسی برای گلبدین مزدوری کند یا ملت خود را به او بفروشد هیچ عیب نیست اما اگر اکبری و یارانش با جنگ طلبی مخالفت کنند، او ....است و ...

>>>   دوستان باید توجه داشته باشند، اینکه زمان شعار گرایی ودادن تبلیغات پوچ به خورد مردم وفریب دادن مردم ازین طریق تاریخ مصرف اش در حال ازبین رفتن است؛مردم الحمدلله بیدارتر و آگاه تر شده، وبا وجود تکثر رسانه ها ونیز دنیای مجازی در انترنت واقعیت ها برملا شده وخادم وخائن هم چهره شان آشکار میگردد، لذا از کلمات وجملات که باعث تفرقه وتشتت بیشتر در جامعه شود باد اجتناب کنیم وتلاش خود را درراه ایجاد صمیمیت وهمبستگی بکار ببندیم. واما درارطباط با اظهارات استاد اکبری باید گفت که فرموده های ایشان به دور از گزاف گوی بوده و نسبتا واقع بینانه ومنطقی به نظر میرسد.
سمیع ازدانمارک

>>>   ای کاش بیاید به مفاد آن جمله معروف عربی « انظر الی ما قال ولا تنظر الی من قال » باشد که روی جمله های شان نقد کنند، نه اینکه بگوید که گفته است بگوید چه گفته است؟ هرجا استاد اکبری با رسانه ها مصاحبه وتحلیل دارد، این عده ای معلوم الحال راجن می گیرد وشروع می کند به...گفتن مگر صحبتهای ایشان دور ازواقعیت است، درحالیکه عبدالله وغنی اول ودوم است، اینها .... میگوید که چرا نگفته تقلب سازمان یافته است؟ نمیدانم با این گروه چه بگوید انسان، با اینها وحدت هم کردیم... چه کارهای که نکردند...
امین ازبامیان

>>>   سلام به هر حال در این انتخابات هم تقلب انجام شده ولی کمتر نسبت به دوره ی قبل که این جای شکر دارد این یعنی کشور ما در جهت پیشرفت قدم بر می دارد سد علی گوهر محمودی

>>>   واقعا استاد اکبری مظلوم است دریک صفحه فیسبوک بنام جلیل بینش خواندم که اکبری درزمان حضور طالبان درهزاره جات درپنجاب ازمردم هزاره محصول به زور می گرفت به کوچیها میداد، که اگر ندهید باید به پیشاور برسانید! دروغ هم حدی دارد استاد اکبری کسی است که درزمان طالبان سینه سپرکرد وبا عرض وآبرو وحیثیت خود نمد دم تبر طالبها شد. ودرباره کوچیها او درتماس با ملاعمر می گویدکه مردم هزاره رعیت شده بود ولی خودت با کوچیها به کوهها بالا میکنی هرچه پیش آمد مسئولیت بدست کوچیها است؟ وهمین است که کوچیها دستور عقب نشینی شان داده می شود. درازای آن خدمات بعدا دوباراست که ازطرف آن مردم قدرشناسی شده وبه او رای میدهد ونماینده شان درمجلس است، افسوس که محکمه وجدان زیر پا می شود وبه محکمه عدل الهی عقیده ندارد ومحکمه مدنی که هیچ...........
داوود ازکابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است