محروم ساختن مردم از حق رای، خیانتی بزرگ
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۳    ۱۳۹۳/۱/۲۳ کد خبر: 70004 منبع: پرینت

در روز انتخابات اکثر مراکز با کمبود برگه های رای دهی مواجه شدند. در برخی کلیپ های نشرشده در صفحات اجتماعی دیده می شود که برخی برگه های رای دهی یا سوزانده می شوند و یا در جایی نگهداری می شوند. با توجه به عملکرد کمیسیون انتخاباتی آیا این کمیسیون در شمارش آرا کارا عمل می کند؟ همچنین روزنامه های غربی مقالاتی را در مورد انتخابات ریاست جمهوری روز شنبه و شوراهای ولایتی افغانستان بنشر رسانده اند. روزنامه واشنگتن پست نوشته است که نامزدان پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، خود شمارش آرایشان را آغاز کرده اند. همچنین این روزنامه نوشته است در افغانستان که شمارش آرا به دست صورت گرفته است و به نتیجه انتخابات به دیده شک نگریسته می شود، نامزدان ریاست جمهوری منتظر اعلام نتایج نماندند و خود به شمارش آرایشان می پردازند.

جاوید کوهستانی در برنامه ارگ نود و سه روند انتقال قدرت را یکی از اساسی ترین پروسه های سیاسی دموکراتیک در کشورها دانست و اظهار داشت: در کشور ما بنا به دلایل بحران و جنگ این پروسه سابقه زیادی ندارد. ضعف مدیریتی حکومت افغانستان باعث شده است که در سه دور ما از داشتن یک کمیسیون انتخاباتی که بی طرف و دارای مدیریتی قدرتمند باشد و مشروعیت از پارلمان افغانستان بگیرد محروم بودیم.

به گفته وی، در این دور از انتخابات اعضای کمیسیون انتخابات به پارلمان افغانستان نرفتند. جاوید کوهستانی در ادامه افزود: انتخاب اعضای این کمیسیون از جانب رییس جمهور و حکومت بوده است که پیوندهای گذشته شان با ارگ بسیار مشخص است. این کمیسیون نه تنها مستقلانه عمل نکرد که در گزینش کارمندان ولایتی و روسای کمیسیونهای ولایات عدالتی صورت نگرفت. نوعی تفاهم بین افراد صورت گرفت و کمیسیونها ساخته شد تا بتوانند در آینده انتخابات را بنفع خودشان مهندسی کنند.

آگاه امور سیاسی ادامه داد: ارقام اکثر تقلبات صورت گرفته معلوم است. ارقام ولایات قندهار، هلمند، نیمروز و پکتیکا را نیروهای حکومتی انجام دادند. شهردار ولایت فراه عملا توسط نیروهای امنیت ملی دستگیر می شود ولی با یک تلیفون مرکز رها می شود. در انتخابات دور گذشته در تمامی قندهار هفتاد هزار نفر در انتخابات اشتراک کردند که سیصد و هفتاد هزار کارت رای دهی توزیع شد. والی با بی خبری از پروسه انتخابات در روز دوم می گوید که نزدیک به یک میلیون نفر در انتخابات قندهار اشتراک کردند. این یک بی خبری از تعداد رای و نفوس یک کشور است.

وی بیشترین تقلب را از آدرس حکومت و کمیسیون دانست و تصریح کرد: باید درک کرد که مردم با قبول خطراتی بپای صندوقهای رای رفتند اما به بسیاری ها برگه رای دهی نرسید. قطعا نقش مردم بسیار چشمگیر است اما حتی در کشورهایی آرام و کشورهایی که سالها روند دموکراتیک را تجربه کردند تقلب اتفاق می افتد. تقلب تنها محدود به نامزدان ریاست جمهوری نیست بلکه نامزدان شورای ولایتی بیشترین تقلب را برای بدست آوردن بیشترین آرا در برابر رقبای محلی انجام می دهند و ناگزیر هستند که بخاطر توازن این کار را برای نامزدان ریاست جمهوری هم انجام دهند.

به باور این آگاه سیاسی، آرای تقلبی بین 5 تا 7 درصد است. در محلاتی که حضور مردم کمرنگ است و تهدید بالا است و محلاتی که برای زنان کارت توزیع نشده است بیشتر از تصور، رای آمده است و این امر در ولسوالی قندهار، هلمند و نیمروز بسیار بالا است که مشخصه چنین محلاتی است اما باید گفت که این تقلبات در حدی نیستند که نتایج و مشروعیت انتخابات را زیر سوال برند.
در انتخابات شانزده حمل اراده ملی مردم افغانستان تمثیل شده است. پس، مصالح کلان ملی افغانستان ایجاب نمی کند که انتخابات شانزده حمل را زیر سوال ببریم. کمیسیون انتخاباتی و کمیسیون سهم شکایات وظیفه دارند که رای سره را از ناسره تفکیک کنند و به آرای مردم افغانستان احترام بگذارند و این روند را به چالش نکشند.

جاوید کوهستانی در پاسخ به سوالی مبنی بر رسیدگی مستقلانه کمیسیون شکایات انتخاباتی به شکایات و عملکرد مناسب کمیسیون انتخاباتی در شمارش آرا گفت: ما زمان کوتاهی در پیش داریم و تجربه آینده نشان خواهد داد که اینها شخصیت و جایگاه حقوقی شان را در کمیسیون حفظ می کنند و تحت تاثیر پیش بینی های مردم، روابط قبلی شان را در نهادهای حکومتی و ارگ و یا به مناسبات کلان و منافع ملی ارجحیت می دهند.
بهر حال شکی نیست که در این پروسه انتقال قدرت تلاشهایی برای کنار آمدنها و کنار زدنها وجود دارد. اعضای کمیسیون شکایات و کمیسیون انتخاباتی بدانند که مردم با وجود مشکلات اقلیمی و تهدیدها بپای صندوقهای رای رفتند و انتظار مداخله قدرتها را ندارند، چه رسد به افرادی که پشتوانه ای هم نداشته باشند.

وی گفت: من مخالف یک مساله هستم که هم کمیسیون انتخابات و هم رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی ارایه کردند. گفته می شود که برای هر رای دهنده یک دقیقه زمان در نظر گرفته شده است، پس در ده ساعت باید ششصد رای در صندوق ریخته شود. در صورتی که یک دقیقه منحصر به فرد نیست که تا از اتاق خارج نشده فرد دیگری وارد شود. این بسیار غیر منطقی و دور از عقل است. در یک دقیقه چندین نفر کارشان را انجام می دهند و افراد در پشت میزها تقسیم شدند. بنابراین، اوراق رای دهی در محلاتی که تجمع بوده آگاهانه صورت نگرفته است. محروم ساختن مردم از حق رای شان خیانت دیگری است. اگر محروم شدن مردم از حق رای شان آگاهانه صورت گرفته است مانند کاری است که ملا محمد عمر می خواست انجام دهد و اگر هم غیر آگاهانه است معلوم می شود که سطح دانش و فهم از پروسه بسیار پایین است.

جاوید کوهستانی در پایان اظهار داشت: در پیش داوری نامزدان در مورد تعداد آرا یک مساله وجود دارد. نامزدان ارقام را از شمارش ابتدایی آرا در محل رای دهی جمع آوری کردند، مشروط بر اینکه مطابق با نتیجه شمارش شده باشند. اکثریت نامزدان تعداد رای خود را می دانند. درمورد تقلب باید به نوع تقلب، میزان تقلب، محلات تقلب و افراد متقلب توجه کرد. اعتبار حکومت افغانستان به تناسب پنج سال قبل پایین آمده است. اگر حکومت نتایج انتخابات را درست مدیریت نکند توان مدیریت بحران را ندارد. ما کشوری بیرون آمده از یک بحران طولانی هستیم اما هر نوع نظام دموکراتیک برخاسته از آرای مردم ولو با کمترین سطح آرا بهتر از هر نوع نظام دیگری است که بدون روند انتخابات شکل بگیرد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این تقلبات غیر قابل بخشش است اگر رئیس جمهور آینده با رای مردم انتخاب نشود و نتیجه تقلبهای گوناگونی باشد که هیچ تردید در آنها وجود ندارد، باید منتظر بحران و نا آرامی جدیدی بود و این انتظار بی جا نیست زیرا مردم حق خود را می خواهد اگر قرار باشد به رای مردم احترام گزذاشته نشود چه فرق می کند که ملا عمر امیر باشد یا یک نفر دیگر رئیس جمهور باشد بلکه ملا عمر با شرف تر از او خواهد بود زیرا او با تقلب و دروغگویی و خیانت امیر نشده بلکه با زور و بدون هیچ تقلب خود را امیر مردم کرده بود. اما کسی که با تقلب رئیس جمهور شود دزد و خائنی است که خود را به مردم بع عنوان انسان منتخب قلمداد می کند و می گوید که مردم مرا انتخاب کرده است. این شخص از مردانگی و صداقت به اندازه یک زره بهره ندارد اما ملا عمر کسی را بازی نداده و آشکارا گفته که من امیرم و به زور بر شما حاکم می شوم .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است