پیامدهای سیاسی، فیصله نهایی پارلمان
ابراز تاسف جناب کرزی از فیصله نهایی پارلمان قابل توجه است چرا که با توجه به ساختار كابينه جديد به نظر مي رسد كه حامد كرزي به يك پيروزي بزرگي دست يافته است كه طی هشت سال نتوانسته بود به دست آورد. 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۴۰    ۱۳۸۸/۱۰/۲۷ کد خبر: 6990 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper )، رد صلاحیت ده نامزد وزیر پیشنهادی رئیس جمهور کرزی در دور دوم رای دهی نمایندگان پارلمان، مباحث زیادی را در مجامع سیاسی به وجود آورده است.

اولین موضوع ، پشتونی شدن کابینه جدید می باشد که به مزاج بسیاری از سیاسیون خوش نیامده است چرا که مردان تراز اول دولتی از قوم پیشتون و به شرح ذیل می باشد.

رئیس جمهور کرزی پشتون، وزیر دفاع رحیم وردک پشتون ، وزیر داخله حینف اتمر پشتون ، وزیر خارجه زلمی رسول پشتون ، وزیر مالیه عمر زاخیلوال پشتون، وزیر معارف فاروق وردک پشتون ، وزیر زراعت آصف رحیم پشتون ، وزیر اقتصاد ارغندیوال پشتون ، وزیر حج و اوقاف یوسف نیازی پشتون.

آگاهان مسائل سیاسی بر این باورند که چون پشتونها در پارلمان بیشتر از همه اقوام دیگر حضور دارند و آنها به غیر پشتونها رای نمیدهند، به همین خاطر اکثرا غیر پشتونها رد صلاحیت میشوند. به علاوه اینکه برخی از نمایندگان غیر پشتون پارلمان نیز تحت شرایط سیاسی به پشتون ها رای می دهند.

موضوع دیگر ، منتفی شدن حمایت جناح های مختلف از رئیس جمهور کرزی می باشد. که به عنوان مثال می توان از حزب وحدت اسلامی افغانستان و جنبش ملی که گفته می شود بیشترین افراد را در ترکیب کابینه پیشنهادی داشته اند و در هر دو مرتبه رای دهی افراد آنان رد شده اند، نام برد.

برخی از رهبران قومی بر سهم گیری در کابینه تلاش فراوانی کرده بودند از جمله سخنراني جنرال دوستم در جمعي از نمايندگان و وزيران پيشنهادي بخشي از رايزني هاي بود كه در راستاي جلب نظر نمايندگان صورت مي گرفت که در خواست کرده بود تا به وزيران پيشنهادي وي راي دهند.

با اين همه باز هم نتيجه همانند دور نخست به گونه اي شد كه هيچ هزاره و ازبكي شانس عبور از فلتر پارلمان را نيافت. هر چند برخي كارشناسان اين نوع برخورد را نشانه اي از كاهش سلطه سايه اي رهبران قومي و تنظيمي بر ساختار كابينه و چهره هاي كلان حكومتي مي نگرند، اما اين نوع واكنش پيامدهاي ديگري را نيز در پي خواهد داشت.

پيامد نخست متوجه موتلفين سياسي آقاي كرزي مي باشد. اكنون به نظر مي رسد كه محمد محقق و جنرال دوستم به رفتار سياسي آقاي كرزي با شك و ترديد نگاه كنند. زيرا موتلفين آقاي كرزي به خوبي مي دانند كه راي تعيين كننده در مجلس نمايندگان از آن كيست، و هر وقت اين آرا به نفع هر شخصي كه استعمال مي شود آن شخص پيروز است و زماني كه از اين آرا در حق ديگران خودداري مي گردد او ناموفق بيرون مي شود.

اكنون هم محمد محقق و هم جنرال دوستم درك كرده اند كه آقاي كرزي هرگز براي وزيران پيشنهادي از سوي اين دو چهره سياسي تلاش به خرج نمي دهد. اين شك و ترديدها اكنون بر اتلاف كرزي سايه انداخته است و با توجه به وضعيت شكننده سياسي، معلوم نيست كه از عمر اين اتلاف چند روز ديگر باقي مانده است.

واقعیت دیگر در این رای دهی وکلاء به نامزد وزیران، معیارهای اصلی این انتخاب ها بوده است که بر خوانندگان عزیز سایت معلوم می باشد اما اين نوع برخوردها و بازی های سیاسی از نظر رواني نسل جوان و رو به رشد کشور را مايوس، سرخورده و با سرنوشت نامعلوم سياسي دچار خواهد كرد.

در زمانی كه شاخص ترين، پاك ترين و تحصيل كرده ترين يك نسل نتواند از فیلتر قومی و جناحی پارلمان عبور نمايد، چگونه نسل جديد مي تواند به آينده سياسي و حضور فعال در ساختارهاي كلان حكومتي اعتماد داشته باشد و برای شرکت فعال در صحنه اجتماعی و سیاسی کشور تلاش نماید.

در این میان ابراز تاسف جناب کرزی از فیصله نهایی پارلمان جالب توجه است چرا که با توجه به ساختار كابينه جديد به نظر مي رسد كه حامد كرزي به يك پيروزي بزرگي دست يافته است كه طی هشت سال نتوانسته بود به دست آورد.

نکته مهم دیگر ، خلاء سیاسی به وجود آمده در تعطیلات زمستانی نمایندگان پارلمان میباشد که از روز دوشنبه 28 جدی آغاز شده و تا اول حوت ادامه می یابد.

بر اساس قانون، رخصتی های زمستانی وکلا از تاریخ پانزدهم قوس تا اول دلو است، اما رخصتی های وکلا به خاطر معرفی اعضای کابینه جدید که در دو مرحله صورت گرفت به تعویق افتاده بود. چون وکلا صرف به چهارده تن از وزرای پیشنهادی رای داده اند، به نظر می رسد که ده تن از وزرای باقی مانده در ماه حوت به هدف کسب رای اعتماد معرفی خواهند شد.

حال جای سوال است که رییس جمهور کرزی چه تصمیم تازه ای می گیرد و خلای همچنان موجود در کابینه اش را به چه ترتیبی و با گذشت چه مقدار وقت پر خواهد کرد ؟ آیا همچنان معینیت هر وزارت ، سرپرستی آن وزارتخانه را عهده دار خواهد بود یا خیر؟


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اگر در پارلمان يك ادم ميبود اتمر وزير نميشد

>>>   نویسنده متن به مسایل قابل توجهی اشاره نموده است اما تحلیل شان باید عمیق تر مطالعه شود.زمانی که رهبران اقلیت های هزاره و ازبک بجای اینکه با بخش جناح مخالف افای کرزی بپیوندندکه شناخت قبلی هم از آنهادارند،تایک بیلانس درترکیب قومی قدرت در کشور بوجود آید،بخاطرکسب چوکی باکرزی خان اءتلاف می نمایند که بعدازرییس جمهورشدن کرزی حالا برای ایشان نه وحدت ارزشی داردونه جنبش ونه هم اسماعیل خان .خودکرده رانه درداست ونه درمان.باید ایشان بنشینندواگر عمر مجالی دادوطی این پنجسال به دادگاه ها کشانیده نشدند،فکری بحال آینده سیاسی خویش بادرس گرفتن از نتایج منفی قدرت طلبی بنمایند.
بااحترام
احمدهراتی

>>>   عمر این کابینه کو تاه است چرا که طالبان بی هویت هم حو کومت صد در صد پشتون می خو استند.
ذکی

>>>   چگونه میگویید که هیچ ازبکی از فلتر پارلمان نگذشته است..وحید الله شهرانی وزیر تجارت را منحیث یک ازبک نمیشناسید؟؟
به هر صورت هزاره ها وازبک ها حالا میوه تلخ همنوایی شان با کرزی را بخورند..
مراد

>>>   خیلی زیبا و روایت واقعیت تلخ کشور ما است
اکنون من هزاره احساس می کنم هنوز هم دراین کشور شهر وند درجه چندم هستم و هیچ گونه حقی در این کشور ندارم
اگر این سخن درسست نیست پس چگونه است که حسین حصاری دکترای شهر سازی را دارد اما نمی تواند از پارلمان کشور رای اعتماد بگیرد. پس سر نوشت من دانش جوی امروزی معلوم است که من نیز بجرم هزاره بودن جز تبعیض .. چیزی را نخواهم دید.

>>>   چنین حرکت زد ملی را از پشتون ها باید انتظار داشت!
با کمال تآصف باید گفت که اشخاص متخصص و شایسته به علت داشتن تعلقاتی قومی به قومهای هزاره و ازبک قربانی دستخوش تصمیم های کور کورانه یکعده از متعصبین قبیله گراینکه عضویت شورای ملی را دارند شدند. و برعکس نامزدان حذب اسلامی با سوابق تاریک نوکر و افرطیت موفق به کسب رای از شرکا و ...... که در شورای ملی عضویت دارند شدند! که با شنیدن چنین خبر هر افغان وطنپرست از تداوم وحدت و مشارکت ملی در کشور مایوس میشود.
این دسته از قبیله گرایان و متعصبانیکه که در حقیقت کتله کوچک از فروخته شده گان قاچاقبران تروریستان فاشستها مربوط به گروهای طالبان و حذب اسلامی از خاینین ملی هستند که با چنین تصمیم غلط و کورکورانه و قبیله گرایانه شان یکبار دیگر مخالفت شانرا با وحدت و مشارکت ملی ابراز داشته.
ازین تصمیم شان بخاطر خیانت و بیگانه پروری برای به ثبات ساختن وحدت ملی و مختل ساختن روند همدیگر پذیری بمنظور دوام دادن به قاچاق وحشت ترور و افزون طلبی به سایر اقوام استفاده بردند.
هدف این دسته از پشتون های فاشست قبیله گرا و ... برگرداندن افغانستان به قرن نزدهم یعنی زمانه های سیاهی زمامداریی های زمامداران و امیران جابر فاشست و قبیله گرا شان است.
هزاره ها ازبکها و تاجکها هیچوقت چنین حرکت افرطی گرایانه قبیله گرایانه و خودخواهان ننموند. این پشتون های نوکر ........... است که بار بار چنین حرکت بیشرمانه را در مقابل سایر اقوام انجام میدهند!

>>>   به جرعت میتوان گفت که این کابینه ، کابینه تمام مردم افغانستان نیست بلکه فقط به مردم اوغان تعلق دارد آقای کرزی با این صحنه سازی ها توانست به مردم را بفهماند که افغانستان ازکیست
بعد از این مردم ما میتواند میلیت خود را بنام اوغان یا تاجیک ، هزاره و یا بطور کل افغانستانی معرفی نمایند
جواد از مزار

>>>   این حکومت به زودی نابود میشود نگران نباشید.
کابل

>>>   پيامد نتيجۀ نهائی پارلمان فقط و فقط شروع جنگ های داخلی و بلاخره تجزيۀ افغانستان !
پيامد نتيجۀ نهائی پارلمان فقط و فقط شروع جنگ های داخلی و بلاخره تجزيۀ افغانستان !
بلخی

>>>   آن ها در حالی که فریاد از رعایت این اصول توسط رییس جمهور می زدند، خود به این شعارهای شان واقعی ننهادند و با همه بازی کردند، آن ها با خود بازی کردند، با رای خود بازی کردند، با مردم بازی کردند و در نهایت سرنوشت و آینده این ملت را به بازی گرفتند. نماینده گان ملت نشان دادند که اگر آن ها رای می دهند نه بر اساس ضوابط که بیش تر با درنظرداشت روابط می باشد
عضوی جنبش ملی اسلامی افغانستان

>>>   کجا شدند فریاد های اعضای ولسی جرگه در مورد درنظرداشتن تعهد و تخصص؟ کجا بودند وکلایی که دم از تعهد و تخصص می زدند؟ چرا یک شبه خانه ملت از این رو به آن رو می شود، چرا کسانی که واقعا شایسته بودند و برنامه داشتند و به باور بسیاری می توانستند با حضور در وزارت ها موفق شوند، مورد اعتماد واقع نشدند؟ چرا خانه ملت، خانه منافع شخصی شده و چرا در آن، بر اساس روابط تصمیم گیری می شود؟
هواداران جنبش : شهر میمنه

>>>   این روند رای دهی، جایگاه پارلمان و نماینده گان آن را در نظر مردم پایین می آورد.
مزارشریف

>>>   دولت در همسويي با بعضي از نمايندگان مجلس، حركت ... از نوع پشتون سالاري را در رأس برنامه هاي كاري اش قرار داده است و در راستاي همين حركت است كه با اصرار و ابرام و به صورت مكرر، از طالبان پشتون خواسته مي شود تا با بر زمين گذاشتن اسلحه ي شان به دولتي بپيوندند كه در آينده‌ي نه چندان دور صرفاً به پشتون هاي افغانستان تعلق خواهد داشت و قوميت هاي ديگر، دقيقاً مانند 40 – 50 سال پيش، سمبول هايي خواهند بود در استخدام و تحت قيموميت برادران بزرگتر، يعني قوم پشتون!
اين به واقع عجيب و تأسف باراست كه كسي مانند رئيس جمهور كنوني، كه خود سمبول دموكراسي در افغانستان شمرده مي شد و از مهد تمدن و دموكراسي به اين كشور آمده بود، اينك در كمال بي اعتنايي به اقوام و نژادهاي غير پشتون در افغانستان، مردم و ملت را از خود نا اميد مي كند.
پس بسيار به جا خواهد بود كه به عمده دلايلي اشاره شود كه رئيس جمهور را وادار به جهت گيريهاي قومي در اين چند سال اخير كرد.
امین کمانگر

>>>   رئيس جمهور بجاي ترميم ناكارآيي ها و زخم هاي مردم و بجاي آنكه با بازنگري در اهداف و استراتيژي هاي حكومتي، در جهت تسهيل در امر معيشت و امنيت مردم، ابتكاراتي به خرج دهد، با تأسف جهت بقاء عمر حكومت و اقتدار خويش پشت به سايرقوميت هاي ساكن در افغانستان نموده و به قوم گرايي و قوم سالاري روي آورده است تا شاید از اين راه و با تحريك احساسات و عواطف منفي قومي، سال هاي بيشتري در كرسي قدرت وحكومت، باقي بماند. اين در واقع جاي تأسف است كه در كشوري زندگي مي كنيم كه بجاي ملت سازي، دولتمردان آن در انديشه ي ملت سوزي و افكار منحط طايفه پرستي غرق شده اند!؟
عجيب است كه پس از انهدام زير ساخت هاي اساسي كشور، ويراني وطن و تخريب زيربناهاي معيشتي مردم و دهها نابساماني ديگر كه همگي حاصل همين باورهاي منحط و غلط قوم پرستي و طايفه سالاري مي باشند، هنوز به خود نيامده و بر اين مباني توهم زا و ويرانگر،‌ همچنان پاي مي فشارند!
جنبش ملی قندوز

>>>   بهتر است دولتمردان ما بدانند كه اگر آنان به قهقرا برگشته و چون آدمك هاي قرون وسطی فكر مي كنند، اما بدانند كه مردم ديگر آن مردم صدسال پيش نيستند و همه قوميت هاي ساكن در افغانستان، در عرض و طول چندين سال مهاجرت به رشد فكري و عقلي و ملي خوبي رسيده اند و به اين معني ايمان دارند كه افغانستان تنها و تنها در سايه ي برابري و اتحاد همه ي اقوام و قوميت ها است كه روي آباداني و آرامش را به خود خواهد ديد و نه در توهم طايفه سالاري و قوم پرستي.
اعضای حزب جنبش ملی اسلامی مزارشریف

>>>   جناب رئيس جمهور با اعتناء نكردن به سليقه ي جمعي مردم افغانستان و بدون در نظر داشت مصالح ملي، دست به ايجاد و چرخش 180 درجه اي زده و علاوه بر اعطاء وزارت خانه هاي كليدي به پشتونها، از دادن وزارت خانه هاي غير كليدي نيز به برادران پشتون ابايي ندارند و به راي بسياري از كارشناسان اگر روال بدين منوال ادامه پيدا كند، به جايگاه و پايگاه مردمي رئيس جمهور، در ميان ساير قوميت هاي ساكن در افغانستان كه نفوس و جمعيت شان كمتر از پشتون ها هم نيست، لطمه ي جبران ناپذيري وارد خواهد شد. چرا كه قوميت هاي غير از پشتون نيز باور دارند كه حامد كرزي را تنها راي برادران پشتون به كرسي رياست جمهوري افغانستان نرسانده است، بلكه اين آراي همه ي ملت افغانستان از جمله هزاره ها، تاجيك ها، ازبك ها، پشتون ها و ساير اقليت هاي حاكم در افغانستان بود كه كرزي و تيم او را بر مسند قدرت و حكومت رساند و در آينده نيز راي تمامي اين اقوام و نژادها كه تعيين كننده ي رئيس جمهور اين كشور خواهد بود.
اندخوی

>>>   سایت محترم!
اولآ اینکه در پارلمان پشتونها زیاد اند ، خوب کار وکیلان است
دوم اینکه هشت وزیر پشتون هستند واگر به حساب قوم باشد باز هم اندک اند زیرا اکثریت واقلیت را کرزی در نظرنگرفته است واقلیتها را خوش نگهه داشته است برعکس به حقوق پشتونها تجاوز نموده است .
سوم اینکه نه پارلمان ونه هم احزاب تا حال نتوانسته اند که فهم سیاسی شان را عیار سازند ،زیرا وکیلان توانمندی آنرا ندارد که قومی برخورد نمایند واز سوی دیگر کرزی هزاره وازبک را پیشنهاد کرد علاوه براینکه زیاد هم بودند ولی یک پشتون یا تاجیک جنبشی ویا وحدتی پیدا نشد که به پارلمان معرفی شود،که این خود نشان دهنده آنست که در رهبری اقلیتها تعصب چقدر ریشه دوانده است کرزی کار خود را کرد یعنی حقوق پشتونها را به خاطر مصلحت به اقلیتها داد.
بنآ نه اعضای پارلمان ما آنقدر فهم دارند که به کی رآی بدهند وبه اساس کدام اصول رآی بدهند ونه هم احزاب ما آنقدر با فهم اندکه سرمایه گذاری طویلمدت نمایند وبرای یکپارچگی ملت بکوشند،بلکه سران تنظیمی همان های هستند که بالای اقوام خود تجارت نمودند وبرای منافع شخصی خود حتی به نابودی اقوام شان دریغ نکردند.
این مردم ما است که واقعیت ها را قبول ندارند ، زیرا در هر کشور دنیا حتمآ اقلیت واکثریت موجود است ونظام کشور ها زمانی مستحکم اند که اکثریت دارای حقوق خود باشد نه اینکه مانند افغانستان اکثریت ها به حقوق خود نرسیده اند واقلیتها ناله وفغان میکنند که ما هم اکثر هستیم ، همان است که اگر قدرتهای بزرگی جهان هم بیاید تا که اکثریت جایگاه خود را تثبیت ننماید بی ثباتی ادامه خواهد داشت واینکه فلان وزیرا زیاد اند ویا اینکه کرزی به آرمان هشت ساله خود رسید ،محض سخنان بی فایده ومغرض و... دیگر هیچ چیزی نیست

>>>   باید متذکر شد که این تماما بازی های سیاسی کرزی مباشد, وی بالاخره به خواست خود رسید یعنی اینکه به اندازه کافی پشتون ها را وارد سحنه کرد, این چیزی بود که من پیش بینی کرده بودم و میخواستم که معکوس آن را انجام دهم.
باید به طرفداران خود بگویم که صبر داشته باشید انشا الله بار دیگر این انتقام را از کرزی خواهم گرفت
تشکر از همه شما-محبوب شما
داکتر عبدالله عبدالله

>>>   آقاي هزاره شما نه ميبنين كه معاول دوهم ريئس جمهوركيست ديكه جه ميخواهين

>>>   من فکر نمیکنم که پشتون ها این صفت قومپرستی خود را هرگز کنار بگذارند، تا که دنیا باشه این مردم همینگونه به دنبال قومپرستی و تعبیض میروند چون همین تعصب و تبعیضی که دارند باعث این شده که قدرت حکومتی همیشه در مدت 250 سال که اینها به این سرزمین آمده اند در دست آنها بماند، اگرچه این تعصب و تبعیض باعث بدبختی و عقب ماندگی این کشور و این مردم گردیده ولی برای آنها مهم نیست، آنها به این فکر هستند که قدرت در دست پشتونها باشد هرچه میشه بشه، یک چوپان پشتون و هم یک روشنفکر و تحصیل کرده پشتون به سویه دکترا هم همین طرز فکر را دارد.
این کشور اصلاً قرار نیست که خوب بشه، مگر اینکه تجزیه شود و تجزیه هم 2 ملیون قربانی و 200 سال عقب مانده میخواهد.
همین 2 ملیون قربانی و 200 سال عقب ماندگی ارزش این را دارد که اوغانستان تجزیه بشود، حد اقل نسل های بعدی میتوانند در یک فضایل امن و رام زندگی کنند وگرنه با این مردم باید تا روز قیامت سوخت.

>>>   این طرح انگلیس ها است، انگلیس ها سخت از پشتون ها حمایت می کنند چون دولت پاکستان هم میخواهد که پشتون ها بر سر قدرت باشند.

>>>   این حکومت به زودی از بین خواهد رفت تشویش نکنید
از اول طلبان گفته بود این افغانستان از افغانان است
دراین صورت اقاکرزی تمام کابینه شان را از اوغان داده
مردم هزاره و ازبک در این وطن حق ندارد
مردم افغان شکرکنیدکه جنرال دوستم ارام شیشته اگرنی باز خواهد دیدی
زنده باد جنرال دوستم .....

>>>   پشتون ها بدون اقوام دیگر امور دولتی را پیش برده نمی تواند و تاریخ نشان داده که نمی توانیستند. زیرا اگثر وزرای پشتون حتی زبان مادری خود را یعنی پشتو هم بلد نیستند و در امور دولتی بسیار ضعیف است. ضمنا معلوم نیست که عمر این دولت چند ماه باشد؟؟؟؟
عاشق دلشکسته

>>>   دوستی که گفته اکثریت و اقلیت، تو به اساس کدام اسناد می گوئی که کدام قوم اکثریت است و کدام اقلیت، این حرف مفت حکومت های قبیله ای است، هیچ گونه اساس حقیقی ندارد، در افغانستان هیچ قوم اکثریت نیست، اگر بر اساس زبان حساب کنیم، فارسی زبان ها که متشکل از تاجیک ها، هزاره ها، عرب ها و تعدادی از برادران ازبک ما می شوند، اکثریت هستند.
اگر اقوام غیر پشتون یک هدف مشترک برای خود تعیین کنند و بخاطر بدست آوردن آن هدف با هم اتحاد کنند، پشتون ها یک هفته هم حکومت کرده نمیتوانند، پاکستان چی که انگلیس و آمریکا هم در پشت شان ایستاده باشند.
اقوام غیر پشتون همیشه فریب خورده اند و در بین خود نساختند و هرگز هم از گذشته درس عبرت نگرفتند.
سطح اگاهی مردم غیر پشتون را باید بلند برد تا دیگر به پشت سر این دلال های قومی نروند، کسانی که منافع شان را به خاطر چوکی و قدرت چند روزه فروخته اند.

>>>   اگر دقیق نفوس افغانستان شمارش شود پشتون ها هم اکثریت شده نمیتواند. باین ملحوظ آنان مانع شمارش دقیق احوال نفوس افغانستان هستند.
ملا ملایم

>>>   سلام
بهتر بود کرزی صاحب در همان دوره اول همه کابینه اش را از میان پشتون و کوچی ها پیشنهاد می کرد تا هم وقت مجلس که برای آنان خیلی ارزش دارد! گرفته نمی شد و هم خیال همه اقوام دیگر کشور راحت می شد و کشور را دو دستی به پشتون ها و کوچی های پاکستانی تقدیم می کردند. تا آنان به هر کشور و قدرت های خارجی که دلشان بخواهند بفروشند! تا حالا که تاریخ بیانگر این حقیقت است که از زمانی که پشتون ها در افغانستان بر سر قدرت آمده اند راه برای قدرت های استعمار گر مثل انگلیس، شوروی و آمریکا و پاکستان و...به خاک پاک ما باز شده است و کشور را به ویرانه تبدیل نموده و فرهنگ ناب خراسان را به آنان فروخته و به جایش فرهنگ منحط و متحجر آن چنانی را وارد کرده اند. افغانستانی که قدرت و فرهنگش در زمان خودش بر دنیا حکومت می کرد بعد از آمدن پشتون ها جز .... چیزی دیگری نمی شناسد.

>>>   سزای قروت آب گرم .آقای محقق و جناب دوستم و فهیم خان کرزی چند بار شما را فریب بدهد تا هوشیار شوید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تا زمانی که هوشیار نشوید سزای تان از این بدتر به امید سیه روزی شما .... .
با احترام

>>>   سلام به همه دوستان
دوستان ؛ تاریخ این را به نشان داده که این قوم همیشه معامله ګر بوده لزا بر غربی ها بهترین اشخاص همی مردم استفاده جو هستند شما شاهد هستند که طالبان دشمن اسلام ضد بشریت هم تشکل از اکثریت هم اقوام بودند تشویش نکیند مردم افغانستان این حکومت انشاالله از بین خواند رفت /

>>>   سلام عزیزان
تحلیل جالبی است ، در حقیقت بد قولی ،قول شکنی ،عدم موجودیت صداقت سیاسی و اخلاقی در هر برهه از زمان از جانب یک قوم محدود و انحصار گر، کشور و مردم بیچاره افغانستان را در داخل و خارج بی‌ حیثیت و بی‌ اعتبار ساخته است.هنوز که ما در قرن ۲۱ زندگی می‌کنیم در زیر ساتور شونیزم و فاشیزم قومی خرد و خمیر میشویم .حرکت کاملا فاشیستی خانه فاشیستان (ولسی جرگه) به این مساله صحه گذاشت .بدنام‌ترین و فاشیست‌ترین افراد مانند اتمر ، وردک ،ارقندیوال ،نیازی و غیره که در افغانستان هیچ نوع دستاورد خوبی‌ ندارند از فلترخانه فاشیستان عبور مینمایند .این خود نشان دهنده علنی قلع و قما کردن دیگر ملیت‌ها را نشان میدهد .رای بدست آورده آقای کرزی در انتخابت ۱۳۸۸ برای همه هموطنان هویدا است .اکثریت رای را در صندوق کرزی طرفدران آقای محقق ،خلیلی .فهیم ،اسماعیل خان و زیادترین رای از جانب طرفدرن ژنرال دوستم در صندوق‌ها ریخته شد .خود آقای کرزی ۲۰ فیصد رای با وردک‌ها ،ارگندیوال‌ها ،نیازی‌ها و اتمر‌ها نتوانست بدست بیاورد .موتلفین آقای کرزی امروز پاداش فداکاری‌های خود را از رئیس جمهور بد قول ،قول شکن و نیرنگ باز بدست میاورند .من منحیث یک هموطن درد کشیده با صدای رسا و بلند فریاد میکشم ، نخبگان ،روشنفکران و مردم باتور افغانستان به خاطر ملت و مردم تان بیدار شوید،دیگر فریب این فریبکارن نکتای پوش را نخورید .
اکبر_کابل

>>>   اری اشتبای غیر قابل جبران همراهان وعدم صداقت کرزی :هفت وزیر قوم هزاره و ازبک در حالی از سوی پارلمان رد شده که اقای کرزی به همکاران انتخاباتی اش وعده ها دروغین دیگر نیز داده بود. اقای کرزی خوب عمل کردهای سیستماتیک را بلد است و میتواند خوب از چهره ها افسانه ای که به نحو جایگاه مردمی دارند استفاده کنند اما این رهبران افسانه ای غافل از همه چز حتی نفهمیدند که سر نوشت یک قوم ویک ملت بزرگ د راقلیت هم قرار دارند را به بازی گرفتند
مردم هزاره هم بد ترین مردمی که هیج وقت از گزشته اش پند نمی گرد سرنوشت شان همین است. جامعه که خوب خیانتهان امام محسنی و جنایت های تارخی اش را میداند اما سیل از جمعیت در سخنانی های او جمع میشود وپشت او نماز میخاند غافل از اینکه یک زمان همین محسنی بود که مردم بنام هزاره را محارب بالله خواند و امروز امده از ادرس دین خود را در درون همین ملت جا گزین کرده و ادعا دارد ما و شما در مقدسات مذهبی با هم شریکیم، مردمی که خوب بازی های محمد محقق را میداند محقق که یک روز به خاطر سرنوشت هزاره روزه میگرد و تا سر حد مرگ پیش میرود و روز دیگر به خاطر منفعت شخصی خود حتی خون هزاره هارا هم به بازی میگرد چه رسد به سر نوشت قوم که خوب پنهان کاریها وحمایه گریهای کریم خلیلی را میداند خلیلی که یکروز به خاطر منفعت مردم جلسات حکومت را تحریم میکند تا اینکه خودش با این کارش در درون مردم جا پیدا کند وروز دیگر به خاطر از دست ندادن چوکی وقدرت حتی مردم بنام یک ملت میفروشد اما همین مردم باز هم همین ها را بعنوان رهبر افسانه ای قبول دارند وپشت شان شعار میدهند، غافل از اینکه با این کارشان سر نوشت شان را توسط اینها به بازی میگرند. اینها در حال با رزی ایتلاف کردند که حامد با درایت وعده ها ی دروغینت داده بود برای اینها و اینها خوب صداقت مندانه برای کرزی ری گدای کردند تا کرزی را با گدایی رئیس جمهور ساختند اما بر عکس کرزی برای اینها نشان داد که شما کاره نیستید هر سمت که من بخواهم شما را می چرخانم
و گویا فهماند که من از هر کسی دیگر فاشیستی عمل میکنم و متعصب تر از همه هستم اما در لباس دیگر و با لحن دیگر و این ها غافل از همه چز هنوز هم نمیداند که کرزی با این ها چه میکنند، برای جامعه هزاری همین بس است. حال از هر وقت دیگر باید فهمید که دیگر رهبران افسانه ای بس است، دیگر نخبه های مردم نباید در انظار عمومی به استهزا کشانده شود، دگر به کرزی وشعار های دروغین او نباید اعتماد کرد و باید محتاتانه عمل نمود وسر نوشت را خود باید تعیین کرد. از طرف دیگر متاسفانه نماینده های مردم هم با این عمل کرد اخیر شان نشان داد که پارلمان خانه ملت افغانستان نیست بل که خانه یک قوم خاص است و منافع یکتعداد خاص در اونجا تا مین است، نشان داد که دیگر شعار ملت سازی حتی در خانه ملت هم دروغ است، نشان داد که این ها از هرکسی دیگر متعصب ترهستند و از همه کرده به اساس عقده های قومی مذهبی عمل میکند نه ملی بر مبنای عقلانیت سیاسی روحیه برادری !
محمدجوادی باشنده کابل

>>>   از چند دهه به این سو در میان اقوام کشور پرده ملیتی دیدن بشتر افکار عامه را طرف خود جلب کرده تا پرده قومی دیدن با یک ملیت واحد، که جنگهای خانمان سوز به این پدیده کمک بشتر کرد. این عمل پارلمان و پشتونیزم شدن حکومت باعس خواهت شده تا مردم این حس را بشتر کند، یا از روئی دیگر سکه نگاه کنیم عملاً مبینیم که این پدیده شوم در میان سیاست مداران ما هم کم کم دیده میشه. ایمروز ما مبینیم؛ مردم ما دوست دارد خود را پشتوم معرفی کند تا افغان، دوست دارد خود را هزاره معرفی کند تا افغان دوست دارد خود را تاجک معرفی کند تا افغان و غبره. و حتی اگر به دقت نگاه کنیم از لابلا حرفهای آقای پیدرام میتوانیم مشاهده کنم، و یا خواست های جبهه ملی که خواهان فدرال شدن افغانستان است، و یا در مناطق مرکزی که قبلاً مناطق خود را هزارجات میگفت ایمروز با یک صدا میگه هزارستان، و همچنین واژه پشتونستان در میان پشتونها که یک واژه کامیلاً جدید است. از افغانستانی ها عزیز تمنا میکنم که به این نکته توجه کند نگزارد خراسان بزرگ افغانستان ایمروزی از هم پارچه پارچه شود، از دولت مردان افغان تقاضا میکنم این پدیده را محار کند تا از کنترول خارج نشده، تنها راه محارش هم مشارکت عمومی در تصمیم گیری کشور و در نظر گرفتن اقوام، و قبایل، گرنه بزود ترین وقت مثل شوروی سابق و یا یوگسلاوی سابق خواهیم از هم پاشید، تبدیل به چندین کشوری ضعیف و ناتوان خواهیم شد. در نظر نگرفتن حقوق اقوام در یوگسلاوی سابق میتواند بزرگترین درس برای ما باشد.
فروتن از کابل

>>>   ویک چیز را که دوستان فراموش کرده اند این که بایدازهمین حالا به تجهیز مردم بی پردازند تا باخرج نیروهای بین المللی جنگ داخلی شروع می شود ، بهتر است تا قبل ازشروع جنگ کمی مردم تعلیم دیده شوند وحالت اماده باش را بخو دبیگرند ا
جلال اباد.

>>>   نطر زیاد بود آنچه که معلوم است کرذی وکابینه اش حکومت نمی تواند اگرمیتوا نیست تاءمین امنینیت کاخ ووزارت د فاع را می کرد تا ریخ حکومت کرزی وهم خودش هر دو بسرسیده
(شریفی)ازمشهد

>>>   برادران گرامی!
دروغ نگوئید......خدا را بشناسید ،پشتون مالک این وطن است .اینکه یکی از برادران گفته است که در طول تاریخ پشتونها در اداره ومدیریت ضعیف هستند پس سوال من این است که لطفآ پادشاه تاجیک را نشان بدهید که بالای این مملکت پادشاهی کرده باشد ؟نیست !!!!!
شما به کدام افتخار سخن میزنید؟ببنید برادران محترم ! از کرسی تعصب پائین شویددست به دست بدهید افتخار تاجیک افتخار پشتون است وافتخار پشتون افتخار تاجیک است .کدام قهرمانی نکرده اید که اقوام بگویند که تاجیک برتری دارد حتی فرهنگ بالا از قوم محمد زایی پشتون است که بالای سایر اقوام تحمیل داشته اند ،
دروغ گفتن بس است،چه معنی میدهد که بالای قوم بزرگ تعرض مینماید والله اگر این قوم اتفاق کند وته نام پشتون برخیزند نه به نام افغان خواهید دید که چه بلایی به سر تان خواهد آمد ،کمی فکر کنید

>>>   در پارلمان اگر آدم حقیقی میبود چرا اتمر اجنت خارجی رای نمیبردو یا دامنه زدن بین تاجک ها و پشتون ها کار کرزی است او نمیخواهد ملت راحت زندگی نماید حتی خواب آرامی را به چشم ببنیند همه اعضائی پارلمان رای به کسی میدهند که او پشتون باشد زیرا خود شان پشتون هستند با وجود اینکه توهین میشود و ناگزیرم بگوئیم تا چه وقت با سر نوشت مردم بازی کردن در طول تاریخ یک شهکار تان را بگوید تا جان داشتید با خون ملت بازی نمودید کی از شما بزخواست خواهد نمود آیا نسل آیند آنهم پا مال است آقای کرزی به خدا سوگند که همه شمارا بد میگویند بی خبر هستید از یک سو داد از رای وزیران از طرف پارلمان می زنید و خوب دانستید که رد گردیدند ایشان را به حیث سر پرست تعین می کنید یعنی اینکه نه به یهود می مانید و نه به نصرا از یکسو در سدد آرامی کشور هستید و از سوی دیگر طالب تربیه می کنید.

>>>   برادرجان !
اگر طالب تربیه میکنیم واگر از ثبات گپ میزنیم اکثریت هستیم یک/ دو.به دولت سازی ما خوب میدانیم در این مسآله چپ تانرا بگیرید که تجربه ندارید/ سه.احترام برادر بزرگ تان را نمائید در غیر آن شکنجه میشوید/چهار،دست برادری بدهید که خیرتان هست

>>>   حال براي همه مردم معلوم شد كه قوم پرستي و وابستگي هاي قومي و ن‍‍زادي هنوز در افغانستان حرف اول را مي زند واين مسئله به اين زوديها حل شدني نيست واقوام غير پشتون بايد به فكر راه حل ديگري باشند چون با اين قوم متعصب ديگر امكان وحدت ملي و ملت سازي وجود ندارد و راه حل نهايي براي ساير اقوام همان تجزيه اين كشور هست و دير يا زود بايد به سوي تجزيه رفت. زيرا در اين كشور قومي زندگي مي كنندكه هيشه مي خواهند به تنهايي بر ديگران حكومت كنند و براي ديگران هيچ حقوقي قائل نيستند جالب هست كه در دهه اخير هم حاكم هستند و هم مخالف حكومت. يعني عده اي از /آنها از حكومت تغذيه مي كنند و روزگار مي گذرانند و عده اي ديگر به عنوان مختلف از دشمنان اين كشور پول دريافت و با كشتن اولاد وطن وخرابي و ويراني وطن امرار معاش مي كنند. پس براي اقوام ديگر راهي به جز تجزيه نمانده است. از رهبران و بزرگان ديگر اقوام تقاضا مي شود ديگر بيشتر از اين فريب نخورند و هرچه زودتر به فكر تجزيه باشند.
سلمان از چاريكار

>>>   افغانستان یعنی:کشور افغانان, جای قوم پشتون, شما اقوام دیگر چه گوزای بیجا میزنید؟ همینکه شما را در کشور و وطن خود ماندیم خدا را شکر کنید. شما فقط حق زندگی در افغانستان دارید که آنرا نیز ما به شما تفضل کردیم, باز ما پشتون ها خیلی مردم خوب هستیم که به شما چوکی های کلان دادیم شما باز ناشکری میکنید.
وکیل الله غیاثی از زاهدان

>>>   ذبح نخبگان در مسلخ معامله غبنی سیاست

در جریان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان حقایقی رو نمایی شد که برای جامعه­ ی نخبه افغانی درد آور بود؛ و آن تبعیت جامعه نخبه از فعالان سیاسی بود. در سال­های جنگ، فرهنگ در اختیار تفنگ بود. به دلیل غلبه احساسات بر تدبیر، این رویه تبدیل به یک خرده فرهنگ شد که فرهنگیان و فرهیختگان باید در خدمت سرهنگان باشند؛ اگر چه سرهنگان را نشانی از « فرّ فرهنگ» نباشد!

نگرش نیرومندی به نام «هویت جویی، خود آگاهی و خود باوری» در طول سی سال اخیر در میان جامعه­ ی ما شکل گرفت؛ اما فعالان سیاسی ما اسیر ذهنیت فرسوده ­ی تاریخی اند و حاکمیت را در تیول قوم خاص می­ دانند و بر اساس بهای سنگینی پرداخته­ ایم که در این فرصت به چند نکته اشاره می کنم؛

1. روحیه­ ی حق طلبی، شجاعت، خودباوری در ما و نسل جوان تضعیف شده و ظلم پذیری، تحقیر ملیتی، شهروند درجه چندمی، خود باخنگی و.... در ذهنیت نسل جدید نهادینه شده و می­ شود.

2. شهادت استاد شهید مزاری، شهید ابوذر جاغوری، اخلاصی و....بر اساس همین ذهنیت دهی و اعتماد به پیمان گروه سفاک طالبان اتفاق اقتاد.

3. خون شهیدان تاریخی مانند عبدالخالق، فیضو خان، گل محمد جان، شهید میریزدان بخش، شهید بلخی، شهید مبلغ، شهید مزاری، شهید ابوذر جاغوری، اخلاصی و... که برای خود آگاهی، خود باوری، حقوق برابر و عدالت اجتماعی جانفشانی کردند؛ پایمال خواهد شد.

4. من از جنگ و کشتار عبدالرحمان، حادثه چهل دختران و شیرین گل، غصب ورازگان، زمین داور، بست، هژیرستان، زابل، گیزیو، ارغنداب و....چیزی نمی­ گویم!

5. حد اقل به پای این ذهنیت فرسوده، نخبگان امروز جامعه را – که همه­ ی دار و ندار جامعه­ی ما است- به مسلخ مواضعه­ ی مواضع سیاسی تان نفرستید! بر همگان روشن است که تیم «افغان پرست» کرزی در پارلمان اکثریت دارند و هر کسی را اراده کنند؛ به کرسی می­ نشانند! آقایان و فعالان سیاسی که آرای جامعه آگاه ما را به بشر دوست، «فقدان خرد جمعی» دانسته ­اند؛(که شایسته است عذر بخواهند) و همراهی با کاروان پیروز را سر لوحه شعار و شعور شان قرار داده بودند؛ مسؤل ذبح حیثیت نخبگان ما در مسلخ ذهنیت فسیلی خود شان و ذهنیت قوم پرستی «تیم کرزی» اند! ما نگران وزیر نشدن چند نفر نیستیم بلکه از مهر «نا شایست قوم پرستان» بر نخبگی و کاردانی نخبگان و سرمایه­های اصلی جامعه­ی مان ناراحت و نگران هستیم! به باور خوش بین ترین انسان آگاه از واقعیت جامعه­ افغانی، رأی نیاوردن نخبگان جامعه­ی ما طراحی شده است. در هر بار «وزارت­ های ناکلیدی» را یکی پس از دیگری از هزاره­ ها می­ گیرند و وزارت­ های درجه چندمی را پیش کش می­ کنند! تا هم دست ما را از وزارت­ های مهم تر کوتاه کنند و هم نبخگان ما را مهر ناکارامدی بزنند!

کجایند همراهان کاروان پیروز که از حیثیت جامعه­ نخبه، که سرمایه­ ی اصلی جامعه است؛ دفاع کنند؟ قصد من کشاندن مسأله به درون جامعه هزاره نیست؛ بلکه هشداری است که ما، همه، از خواب گران بر خیزیم و با خرد نگری به انانی که بر زمین ها غصب شده ما گج و نج می­ کنند و ما را مهاجر می­ شمارند؛ به دیده­ ی «مولا» ننگریم که ما آزاده ­ایم و دل در گرو «مولای عشق» داریم!

6. آقایانی که پیش از این وزیر بودند و برخی از آنان برای حفظ تاج و تخت شان برای اجرای عدالت سیاسی و اجتماعی کاری نکردند و عاقبت، وزارت به آنان نیز وفا نکرد؛ دوستانی که پس از این به ریاست، وزرات و کیاست می رسند؛ بدانند که دنیا وفا ندارد و آن چه ماندگار است مهندسی شرایط و ذهنیت و ذهنیت عدالت محورانه است!
7. مواضعه کرزی و پیشنهاد مذاکره با طالبان و حملات انتحاری دیروز طالبان جنگ، دقیقا بر اساس «روحیه جمعی افغان ها» و سیاست فشار و امتیاز طلبی است؛ طالبان کشور و زیر بناهای تمدنی آن را نابود می کند و پشتون خواهان در صحنه سیاست به امتیاز طلبی و زیاده خواهی شان اعتماد ملی شکل نا یافته خدشه دار می کنند.

>>>   باسلام. به نظرمن مسئولیت اصلی مشکل رای اعتماد به کابینه متوجه برخی وکلای محترم شورای باصطلاح ملی است که آشنای ابتدایی از وظایف ومسئولیتهای خود،اصول وقواعد دموکراسی وتوانایی سنجش مصالح ومنافع ملی،ندارند ازین بیچاره ها هیچ توقعی بجز فروش آرا به سیاسیون مغرض وجاهل نداشته باشیم.بگذارید باسبز ترکردن آخور آنها بیشتر از پیش مشغول نیشخوار باشند.و به هیچ نوعی به تفکر وعقلانیت باز نگردند!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است