آمریکا گرگی در لباس میش بود
آیا می شود روزی مردم ما در کشوری آزاد و مستقل و بدون ترس از کشته شدن یکی دیگر از خانواده شان، در داغ عزیزان از دست داده شان به سوگ بنشینند؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۴۶    ۱۳۹۲/۱۲/۱۷ کد خبر: 67787 منبع: پرینت

به گزارش تحلیلی بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، قریب از سیزده سال از لشکر کشی آمریکا و متحدانش به کشور ما می گذرد و هر روز بیش از پیش شاهد دخالتهای گسترده خارجی ها در امور سیاسی افغانستان، جسارت و اهانت به مقدسات مردم و گسترش بی ثباتی بوده و هستیم.

طی این سالها حاصل این جنگ که تحت نام مبارزه با تروریزم صورت گرفت، برقراری صلح و امنیت و ثبات در افغانستان که نبود هیچ، باعث کشتار افراد بی گناه غیر نظامی و حتی بسیاری از هموطنان ما در ارتش و پولیس ملی شده است، که آمار موجود بسیار بهت آور است. جدای از اینکه طالبان نیز که با اولین بمباران های هوایی امریکا و جبهه متحد ملی ناپدید شده بودند، دوباره سر برافراشته و به مخالفین جدی دولت تبدیل شده اند.

در این شکی نیست که قربانیان اصلی این جنگ غیر نظامیان می باشند زیرا تلفات غیر نظامیان سال به سال افزایش می یابد. حملات قوای ناتو بخصوص عملیتهای هوایی، فعالیتهای جنگی طالبان و حملات انتحاری که در مناطق مزدحم صورت می گیرد، کمتر به نظامیان و بیشتر به غیر نظامیان آسیب می رساند.
جالب است بدانید براساس آمار موجود طی سیزدده سال اخیر یعنی از سال 2001 تا سال 2013 قریب به سی و پنج هزار نفر از هموطنان غیر نظامی افغانستان در اثر این جنگ کشته شده اند. جالبتر اینکه از این تعداد تلفات مسوولیت کشتار هشت هزار تن را طالبان و مخالفین دولت بر عهده گرفته اند، هشت هزار تن توسط نیروهای بین المللی کشته شدند و مابقی این افراد توسط حملات غیر مستقیم از بین رفته اند.

در این میان آمار نشان می دهد که بیش از شصت هزار غیر نظامی افغانستان نیز در این عملیات زخمی شده اند که تعداد نقص عضو شدگان، معیوب و معلول شدگان قریب به پنجاه درصد می باشد. هرچند که اگر سازمانی مستقل موجود می بود تا این آمارها را ضبط کند مطمئنا بسیار بیش از اینها بود زیرا این آمارها از گزارشات سالانه سازمان ملل، منابع مختلف اینترنتی، اعلامیه های مطبوعاتی و اظهارات سخنگوی وزارت داخله می باشد هرچند بعید به نظر می رسد که وزارتهای داخله و دفاع و در مجموع دولت افغانستان چنین آماری را در دست نداشته باشند.

این آمار کشته شدگان غیر نظامی. اما باید گفت که نظامیان افغانستان نیز جز مردم این مرز و بوم می باشند و باید بدانیم که چه تعداد از این عزیزان جان خود را طی این سالها فدای کشور و ملت خود کرده اند. متاسفانه آمار دقیقی از تلفات نظامیان افغان از سال 2001 تا2007 در دست نیست و کسی به این امر مهم نپرداخته است. اما از سال 2007 تا سال 2013 مجموعا دو هزار و پنجصد نظامی ارتش ملی کشته و پنج هزار نفر از این عزیزان در ارتش ملی زخمی شده اند.

وضعیت در پولیس افغانستان نیز همین گونه است. براساس آخرین گزارشات از وزارت داخله و سازمان ملل در این رابطه طی سالهای 2007 تا پایان سال 2013 مجموعا پنج هزار پولیس کشته و هشت هزار تن از این عزیزان زخمی شده اند.

این آمار تلفات نظامیان افغانستان که شاید تاکنون از سوی هیچ نهاد دولتی و حتی بین المللی بصورت کامل ارایه داده نشده است، مربوط به پنج سال اخیر است در حالی که می توان حدس زد طی سالهای 2001 تا 2007 نیز همین تعداد به پولیس و ارتش ملی تلفات وارد شده است. اگر بخواهیم محافظین شخصی را نیز به این آمار اضافه نماییم باید گفت طی این دوازده سال بیش از دو هزار تن از محافظین امنیتی شخصی نیز جان خود را از دست داده اند.

آمار کشته شدگان مظلوم افغانستان این بود که حتی در بسیاری موارد نام و نشانی از آنها وجود ندارد. اما درباره تلفات نیروهای بین المللی باید گفت تقریبا تلفات افغانستانیها ده برابر خارجی ها بوده است. با ذکر این نکته که همانطور که گفته شده آمار دقیقی از تلفات مردم افغانستان چه نظامی و چه غیر نظامی وجود ندارد.

با این تفاصیل دیگر نیاز به توضیح بیشتر ما نیست. اگر می توانستیم آماری از تعداد کشته شدگان طالبان و شبه نظامیان به دست آوریم مطمئنا نسبت کشته شدگان نیروهای ملکی و غیر ملکی افغانستان باز هم ده برابر کشته شدگان آنها بود هرچند که این کشته شدگان از لحاظ جنسی، سنی و ... قابل مقایسه با آنها نبوده و نیستند.

حال باید دید آیا واقعا حاصل این دوازده سال جنگ در افغانستان چه بوده است که این تعداد هموطن ما قربانی آن شده اند؟ آیا تا کنون هیچ یک از دولتمردان ما در کابل، مقامات دولتی در سایر ولایات، سفراء و مسوولین در خارج از کشور و حتی وزیر صاحبان و شخص رییس جمهور کرزی به این موضوع فکر کرده اند که برای بقاء آنها در قدرت چه خون بهایی پرداخته شده است؟ ایا با این عملکردشان فردا قادر به پاسخگویی خون این شهدا خواهند بود؟

تازه این تنها آمار کشته شدگان و زخمیان است. به یقین نمی توان گفت خسارت وارده به خانواده های این افراد که بی سرپرست و یتیم شده اند، چه میزان است؟ هیچگاه مقامات خارجی و داخلی درک نخواهند که چه تعداد از مردم بیگناه بخاطر سیاستهای آنها ناقص العضو و معلول شده اند. هرچند که خسارات وارده به منافع ملی افغانستان نیز قابل تصور و بیان نمی باشد.

حیف که در این مجمل فرصت پرداختن به مسایل ضدفرهنگی، گسترش بی حجابی، تزلزل نظام خانواده، به فساد کشاندن جوانان و میزان جسارت به مقدسات اسلامی توسط سربازان آمریکایی وجود ندارد و الا می دیدم که این غربیها علاوه بر جان ما، با قلب و روح ما چه کرده اند؟

با این حال امید داریم روزی فرا رسد که افغانستان عزیز ما نیز روی آرامش و خوشی را به خود ببیند تا افغانستانیها بتوانند در کشوری آزاد و مستقل و بدون ترس از کشته شدن یکی دیگر از خانواده شان، در داغ عزیزان از دست داده شان به سوگ بنشینند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   امریکاییها جنایتکار ترین مردم روی دنیا است .

>>>   امریکا باید نابود شود تا دست از چپاولگری و مسلمان کشی بردارد .

>>>   پیشنهاد من این است که هر چه زود تر برای بیرون راندن اشغالگران غربی از منطقه و جلوگیری از ادامه تروریست و طالب سازی توسط غربیها . یک همکاری نظامی امنیتی منطقوی فی مابین کشورهای افغانستان ایران پاکستان چین روسیه ایجاد گردد .تا دست اشغالگران از افغانستان و منطقه کوتا شود .
زنده باد افغانستان ...بر غربیهای تروریست پرور .

>>>   درین جای شک نیست که جنگ سبب تلفات ملکی و نظامی میگردد. اما بد تر از آن این است که در کشور های شرقی، خصوصاً کشور های اسلامی این مسُله سبب ایجاد دشمنی های شخصی نیز میشود که در نتیجه شعله های جنگ را شعله ورتر میسازد.طور مثال اگر در اثر جنگ در یک فامیل یک نفر تلف میشود، در نتیجه نه نفر باقیمانده فامیل خود را در جبهه مقابل دشمن دیده و حتی با انفجار و از بین بردن خویش حاضر است اند که قصد خود را از جانب مقابل بگیرند.
اما در کشور های غربی این احساس وجود ندارد. در دو جنگ جهانی که در غرب بمیان آمد در هرکدام ده هامیلیون انسان در جبهات جنگ تلف شدند ، اما هردو جنگ بیش از پنج سال طول نکشید و مردم دوباره در صلح زندگی کردند. و هیچ نوع دشمنی شخصی بین کشور ها ، ملت ها و فامیل ها باقی نماند.

>>>   امريكا دوست مردم افغانستان است و صدها مليون دالر براي كمك به مردم افغانستان به مصرف رسانده ...

>>>   بلی امریکا دوست مردم افغانستان است .
امریکاییهای جنایتکار طالبان را از جنوب به شمال و از شرق به غرب انتقال داده و تربیت و اماده حمله میکنند .
امریکاییهای جنایتکار بالای پایگاهای اردوی ملی ما حمله میکنند .
امریکایهای جنایتکار میلیاردها دالر معادن ما را دزدی کردند و به نیویورک انتقال دادند .
امریکاییهای جنایتکار تولید مواد مخدر را برای گمراهی ما 10 برابر افزایش دادند و پول شان را به جیب خود میریزند .
امریکاییهای جنایتکار در حال پیاده کردن فرهنگ غربی در افغانستان است .
بلی امریکایهای جنایتکار دوست مردم ما است .

>>>   این تحلیل دور از واقیعت است
اجمل(پنجشیری)

>>>   نویسنده محترم نمیدانم فراموشتان شده است که قبل ازین طالبان و همراه با طالبان در هر 10 کیلومتری پاتک ها بود یکجای بجرم تاجیک بودن جای دیگر بجرم پشتون بودن و همین قسم بجرم مذهب و سمت مردم زجر داده میشد و تمام دارای های وطن را همین وطن پرستان و دین پرستان به یغما بردند. در آن وقت همه امید ها بسته شده بود و مردم فغان و ناله داشتن که خدایا مارا ازین بد بختی نجات نصیب گردان ولو که روس و یا یهود باشد. بهرحال امریکا با جبهه اتحاد شمال روی منافع خود آمد و آهسته آهسته ما صاحب دولت، قانون، انتخابات، دفتر، سرک، مکتب، برق و خیلی امتیازات دیگر شدیم. هزاران ملیون دالر امریکای ها مصرف کردند و هزارها جوان امریکای و غربی جانهای خودرا بخاطر اوردن صلح ازبین بردن القاعده و تروریزم قربانی نمودند. اما ما بد بختها اولاد آدم هستیم که خوب و بد را تمیز کرده نتوانسته آنچه شیطان واسواسه نموده ما را به بیراهه میبرد قبول مینمایم. بیاید خوب را خوب، دزد را دزد و دشمن را دشمن بدانیم و از اتهام و دروغ جلوگیری نمایم.
لعلی

>>>   ...ما بايد امريكاوغربي هارا بد بگوئيم با وجود اينكه مي بينيم سه صد هزار اردو وپوليس مارا نان ميدهند تعليم ميدهند ومجهز ميسازند ... مردم افغانستان مي بينند صدها طفل معيوب توسط ولچر به داخل طياره بالا برده ميشوند و در برگشت بعد ازتداوي مجاني از جرمني مانند چوچه آهو وقتي پائين شدن از طياره در ميدان هوائي كابل جست وخيز ميزنند در حاليكه ايران عمدا جوانان مارابه ترياك آغشته ميسازد البته كه ترياك كشت خود ماست يك جرم از ما جرم معتاد ساختن جوان ما بدست ايراني ها
از ايران

>>>   پیرامون موجودیت امریکا در افغانستان
تبلیغات علیه امریکا هم دست... دخیل است و...در مجموع نقص کلان اینست که در وقت نوشتن احساسات بعضی ها قضاوت عادلانهرا مغشوش ومضمحل میکند وهیچ تصمیمی روی احساسات کامیاب نبوده است وافراط وتفریط حاصل این نوع نوشته هابوده واز حقیقت دور است اگر به عقل سلیم واعصاب راحت نوشته شود بیانش حقیقت خواهد بود نگاهی به امدن امریکا در افغانستان ایا کسیرا در جهان سراغ دارید که هم فرزندان خود را قر بانی کند در سر زمینی بسی دور از کشورش وهزاران میلیون دالر راهم به ان کشور بلا عوض بدهد واز کشورمیزبان دفاع نماید ایا این دوستی است یا دشمنی ؟اگر این قرارداادی مس افغان به امریکا داده میشد در طول این هفت سال افغانستان درامد خوبی دست می یافت که در نتیجه بسیار از هموطنان ما اسوده میبودند این یک حقیقت نیست ؟که چیناهیها فریب دادند ما را و هفت سال کامل را افغان زمین ضائیع ساخت ایا دولتی درین سر زمین نبود ؟؟که پر سان میکرد که چرا ؟؟ایا این دولت افغان خانین ملت نیستند ؟؟؟از امداد شفاخانها تا مصارف بیلونی عساکر و پولیس افغان و از سرکها تا یونیورستیها و از زراعت و مالداری تا صنایع و از مواصلات و مخابرات تا سردخانها و در مجموع بسیازیاد کمکهای از طرف امریکا صورت گرفته که تاریخ افغانستان این همه را فراموش نمیکند و صدها هزار معلول مجروح و مجبور که فاجعه جنگا هم فامیلشان ر از بین برده وهم عقل واعصابشان را ودر پشت در وازه های ممللک اسلامی قران را شفیع اوردند تا مهاجرت انها را قبول کنند ولی هیچ یک ازین مملک ظالم وخدا ناتر س بیرحم به این ملت رحم نکرد وامریکا کاملا رایگان صد ها هزار افغان را زندگی ارام و اسوده با حفظ کلچر و دین شان در اختیارشان گزاشت که درنتیجه صد ها هزار دالر از امریکا افغانان به اقارب شان میفرستند ایا این کمک بسیار بزرگ نیست به افغاهای پریشان حال در بدر؟
داکتر کمال


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است