به مناسبت نوزدهمین سالگرد شهادت استاد
شهید عبدالعلی مزاری که بود و چه کرد؟
هرچند كه شواهد قابل استناد براي تشخيص مجرم واقعي در جنگ ها وجود ندارد (زيرا هر يك از طرفين ادله اي براي اثبات ذيحق بودن خود ارایه مي كنند) اما مي توان گفت كه آن سالها، شايد از تلخ ترين سالهاي تاريخ افغانستان باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۳۳    ۱۳۹۲/۱۲/۱۵ کد خبر: 67679 منبع: پرینت

 عبدالعلی مزاری

شهيد عبدالعلی مزاری در سال ۱۳۲۶ هجری شمسی در روستای نانوايی چهار کنت از توابع ولايت بلخ چشم به جهان گشود. پدرش حاجی خداداد، زراعت پيشه و مالدار بود.

خانواده حاجی خداداد اصلا از سرخجوی ورس به شمال افغانستان مهاجرت کرده بودند. در دورانی که عبدالعلی مزاری به دنيا آمد، خانواده‌ی او چون بسياری خانواده‌های ديگر در زمستان به قشلاق و در تابستان به ييلاق می رفتندعبدالعلی نيز چون ديگر اطفال در دامداری و زراعت به خانواده کمک می کرد. در کنار اين دروس ابتدايی را زمستان ها در مدرسه‌ی نانوايی فرا گرفت. سپس به صورت تمام وقت تعليمات دينی را در مدرسه چهارکنت و مزار شريف ادامه داد

شهيد مزاري در بيست سالگي با برخي چهره های مبارز زمانش آشنا شد. در همين سنين با شهيد سيد اسماعيل بلخی از نزديک آشنا گرديد و بلخی، عبدالعلی جوان را تشويق به تداوم تحصيل و خدمت عسکری می کند. در سال ۱۳۴۸ هجری شمسی شهيد به عسکری می رود و دوران عسکری را در کابل، خوست و گرديز سپری می کند. در ضمن خدمت، درسش را نيز نزد يک مولوی ادامه می دهد.

خدمت سربازی برای مزاری بسيار آموزنده بود. از يکسو به او کمک شد که با محروميت مردم ديگر مناطق افغانستان آشنايی بيشتر پيدا کند و از سوی ديگر با ساختار پر از فساد و تبعيض دولت حاکم آشنا گردد.

عبدالعلی مزاري با ختم خدمت سربازی مدت کوتاهی در افغانستان می ماند. پس از آن برای ادامه‌ی تحصيلات به ايران می رود. در سال 1350 هجری شمسی قم را به عنوان محل تحصيلش انتخاب می کند. اين سالها در ايران اوج مبارزات ضد شاهنشاهی است

مبارزات ضد سلطنتی مردم ايران و فضای سياسی و فکری آن روز حوزه علميه قم، مزاری را بيشتر از گذشته به فعاليت های سياسی و جريان های انقلابی علاقمند می سازد. نظام فرسوده ی شاهی افغانستان بدتر از شاهنشاهی ايران غرق فساد بود. او افغانستان و محروميت ها را ديده بود. با حلقات مبارزان شيعه افغانستان ارتباط و دوستی نزديک داشتبنابراين مزاری در مدت کوتاهی با رهبران انقلاب ايران آشنا شد. سفری به نجف رفت و با آيت الله خمينی از نزديک ديدار کرد.

سال های اقامت مزاری در ايران، عراق، سوريه، پاکستان و ترکيه پر از شور و تلاش بود. او در کنار فعاليت های سياسی و همکاری و همفکری با شخصيت های رده اول انقلاب، در سال 1355 موفق شد تا درس سطوح حوزه را به پايان برساند
به دنبال کودتای هفت ثور و قيام سه حوت 1357 مردم چهارکنت، مزاري به زادگاهش بر گشت و در کنار مجاهدين به جنگ مسلحانه با دولت و متجاوزان شوروی پرداخت. در همين سال ها با همکاری و هماهنگی جمعي از همفكرانش سازمان نصر افغانستان را بنيان گذاشتند
.

مزاري در سال 1360 هجری شمسی بار ديگر به خارج سفر كرد و فعاليت هاي سياسي خود را در ايران پي گرفت. او در سال 1365 به افغانستان بازگشت . در اين سالها وجود جنگ هاي شديد داخلي اين احساس را در ميان سران احزاب به وجود آورده بود كه وحدت يگانه راه برون رفت از مشكلات استبدينسان مي توان مزاري را در كنار ساير رهبران جهادي يكي از افراد موثر در ادغام احزاب هشتگانه شيعي و تشكيل حزب وحدت اسلامي در سال 1368 دانستشورای مرکزی حزب وحدت در سال 1370 هجری شمسی، عبدالعلی مزاری را در غياب وي در حاليكه از سفر ايران و به صورت مخفيانه از طريق هرات به باميان برمي‌گشت، به عنوان دبيرکل شورای مرکزی حزب وحدت اسلامی انتخاب کرد.

در اوايل زمستان 1370 هجری شمسی شهيد مزاري از طريق ولايت فراه خود را به باميان رساندپس از سقوط حكومت كمونيستي در كابل و استقرار مجاهدين در پايتخت، او از طريق مزار شريف وارد کابل می شد و در غرب کابل مستقر گرديد سالهاي استقرار مزاری در غرب كابل، متاسفانه همزمان شد با جنگ هاي خونيني كه بين متحدان قبل از پيروزي و فاتحان امروز شعله ور گرديد.

حزب وحدت اسلامي به دبير كلي عبدالعلي مزاري، حزب اسلامي به رهبري حكمتيار و جنبش ملي به رهبري عبدالرشيد دوستم از يكسو و جمعيت اسلامي به رهبري رباني و فرماندهي احمد شاه مسعود و برخي ديگر از احزاب جهادي از ديگر سو كه اتفاقا اداره شهر كابل نيز در دست آنان بود، جنگ هاي طولاني مدتي را براي كنترل قدرت آغاز كردند

هر يك از طرفين، طرف مقابل را متهم به انحصار طلبي در قدرت مي كرد در سنبله 1373 در پي يك اختلاف شديد داخلي، حزب وحدت به دو شاخه تقسيم شد كه رهبري يك شاخه از آن به عهده شهيد مزاري بود و شاخه ديگر كه محمد اكبري آن را هدايت مي كرد در صف موافقان حكومت در كابل قرار گرفت.

هرچند كه شواهد قابل استناد براي تشخيص مجرم واقعي در جنگ ها وجود ندارد (زيرا هر يك از طرفين ادله اي براي اثبات ذيحق بودن خود ارایه مي كنند) اما مي توان گفت كه آن سالها، شايد از تلخ ترين سالهاي تاريخ افغانستان باشد.

همزمان با جنگ هاي كابل، جنبش طالبان كه يك جنبش كاملا نو ظهور و نا آشنا بود از جنوب افغانستان اعلام موجويت كرد و به سرعت با تصرف مناطق مختلف افغانستان به سمت كابل نزديك شد. در اواخر سال 1373 جنبش طالبان تا نزديکی های کابل پيشروی کردندظهور طالبان تمام معادلات قدرت در افغانستان و مخصوصا در کابل و اطراف آن را دگرگون نمود. «شهيد مزاري» در آغاز با فرستادن بخشی از زبده ترين نيروهای خويش به ولايت غزنی به مقاومت در برابر پيشروی طالبان پرداخت. نيروهای اعزامی حزب وحدت در آغاز موفق شدند مواضع طالبان را در اطراف شهر غزنی متصرف شوند. اما به دنبال عدم همکاری نيروهای محلی آنان نتوانستند جبهه ای موثر بر ضد طالبان در غرنی فعال سازند.

با شکست طرح فعال ساختن جبهه در ولايت غزنی، مزاري مذاکرات با طالبان را که از چندی پيش آغاز شده بود جدی تر دنبال نمود. اما با کنار رفتن حزب اسلامی از حلقه اتحاد و مستقر شدن طالبان در چهار آسياب غرب کابل در محاصره کامل قرار گرفتسرانجام، حزب وحدت اسلامی در غرب کابل شکست خورد و «عبدالعلي مزاري» در حوت 1373 در چهارآسياب به دست طالبان به شهادت رسيد.

طالبان تلاش نمودند تا از پذيرش مسوليت شهادت «رهبر حزب وحدت» شانه خالی کنند و شهادت او را بيشتر يک سانحه هوايی وانمود سازندشهيد مزاري پس از شهادت از غزني تا مزار شريف بر دوش هواداران خود تشييع و در شهر مزار شريف به خاك سپرده شدگفته مي شود كه شهيد مزاري بعد از اسارت، به دست نيروهاي طالبان شكنجه شده و پس از مثله شدن به شهادت رسيده است.

روحش شاد و یادش در قلبها جاودانه باد.

کد (10)

 


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   رهبر بزرگ قوم هزاره ویکی از رهبران قوی مجاهدین بود که درشکست شوروی وقیام عمومی ملت علیه تجاوز ارتش سرخ نقش عمده داشت وتوسط طالبان به مشوره اشرفغنی که سخنگوی ومشاور طالبان بود به شهادت رسید

>>>   پدر جان روحت شاد ویادت گرامی باد ... به قاتلین تو ای بابه مزاری .تازنده ایم به راه تو ادامه خواهم داد و برعلیه آنعده کسانی که با تو جنگیدند مقاومت خواهد کرد .
ضیا عزیزی بامیان

>>>   خدا رحمت کند این مرد بزرگ را...
آناهیتا از جرمنی

>>>   عبدالعلی مزاری یک آخوند هزاره ی به تمام معنا بود یعنی درسی که خوانده بود آکادمیک نبود؛ او شدیداً پرهیزگار و ساده زیست بود به حدی که در تمام عمر خود شهریه از دفاتر آیات عظام قم دریافت نمی کردند و با پول شخصی خود درس می خوانده است.

>>>   تاریخ گوینده و شاهد همه اعمال خوب وبد را که رهبران افغان انجام داده اند میباشد ازطرف دیگر الله ج ناظر همه شان بوده و می باشد بنا ما نمیتوان اعمال انجام شده اگر خوب باشد انرا بد جلوه بدهیم و یا اگربد باشد انرا خوب جلوه دهیم و انهائیکه مردند اعمال خود را با خود برده اند وروزحشر دردادگاه الهی جواب گو هستند البته جواب دادن حق بنده دران روز بسیار سخت است نمیتوان انرا به سادگی تعریف کرد ازانجائیکه شکایات مردم کابل به ارتباط طرزعمل مزاری گویا است یعنی بریدن سینه زن ها و بی سیرت ساختن انها همجنان کوبیدن میخ ها بالای سر یک تعداد مردها اعمال میباشد که شاید تاریخ هرگزانرا فراموش نخواهد کرد
حیران

>>>   ساده زیستی عبدالعلی مزاری زبان زد است چنان که می گویند وقتی همسر شهید مزاری پیشنهاد کرد که یک دست لباس برای دخترش خریداری نماید در پاسخ همسرش گفته بود که من یک لباس افغانی دارم می توانی همان لباس افغانی ام را دوباره برش بزنی و دو دست لباس دخترانه برای دخترم درست کنی.

>>>   عبدالعلی مزاری اگر می خواست نان به نرخ روز بخورد الآن در تهران در یک خانه ویلایی زندگی می کرد اما او می خواست در میان مردم خود باشد و به وظیفه اش عمل کند.

>>>   عبدالعلی مزاری یکی از هم زندانی های شهید رجایی و محسن رفیق دوست در زندان اوین شاه بوده است او از شاگردان امام خمینی در نجف اشرف بوده و اجازه نامه تصرف در امور شرعی از امام خمینی داشته است

>>>   با این که من وحدتی نیستم ولی شدیداً شهید عبدالعلی مزاری را دوست دارم چون او متعهد بود زیرا با این که هواپیما (چرخبال) برای فرار از میدان محاصره ی طالبان وجود داشته ولی او می گفت من می خواهم در میان مردم ستمدیده ی خود باشم

>>>   بر خلاف قضاوت های مغرضانه ی برخی از عزیران او شدیداً به سادات محترم علاقمند بود چنان که اگر شما تاریخ حزب وحدت را بخوانید می بینید که در شورای مرکزی حزب وحدت و از یاران مزاری چندین نفر از اعاظم سادات عضو هستند و حضور دارند.

>>>   همه می دانند که شهید مزاری اگر عافیت طلب بود و اگر می خواست مرفه باشد می توانست در یکی از بهترین خیابان های شهر قم خانه خریداری نموده مثل علمای دیگر شب و روز مشغول درس و بحث به روش سنتی باشد اما خودش نخواست و با عمل نشان داد که مرگ سرخ به از زندگی ننگین است.

>>>   درود به استاد مزاري !
هر زمانيكه نام استاد مزاري يا استاد سياف گل بي دين را مي شنويم يا مي بينيم سال هاي جنگ هاي داخلي به ذهن ما خطورميكند
اما وقتي كتاب شاه اسمعيل صفوي ايران را بخوانيد به سردسته هاي جنگي خود ما رحمت مي گوئيم
آنها انسان را درجنگ هاي شان مي خوردند ودر تقسيم گوشت باهم در گيرميشدند كارهاي ميكردند كه اگر من بنويسم خواننده كه آن كتاب را نديده باشد فكر ميكند من دروغ نوشته ام مثلا اينكه آدم مورد غضبشان را مي خوردند ! از تجاوزهاي وحشيانه گرفته تا غارت !
البته بايد ذكر كنم كه قزلباش ها علمدار اين جنايات بوده اند
رستم داد كابلي

>>>   شهیدمزاری یک شخص عدالت خواه بود وهمیشه برای عدالت اجتماعی مبارزه میکرد امامتاسفانه در آن جنگهای تنظمی کسانی که درقدرت بودند مست قدرت شده بودندوخواسته های ایشانرا درک نمی کردند وایشان ازاولین شهدای دوران مقاومت میباشد وهمانگونه که در دوران جهاد صادقانه جهاد کرد درراه مبارزه باتروریزم صادقانه استادگی کرد وبه شهادت رسید
وتازه امروز درک میکنیم که ایشان چه شخصیتی مفیدبرای کشور بوده است
در جنگهای کابل حزب وحدت همیشه درحال دفاع از خودش بود

>>>   شهید مزاری کسی است که از یک سو طرفدارانی دارد که حاضر است خود را فدای نامش کند
اما از طرف دیگر دشمنانی دارد که حاضر است حتی او را تکفیر کند

>>>   در مزار شریف بالای قبرش چنین نوشته بود.
مزاری مزاری راهت ادامه دارد.
چون طالبان بعد از جنگ دوم مزار را تسخیر نمودند رفته و در پهلوی این شعر بعد از تخریب نمودن قبرش نوشتند .
تانک ها بالای قبرت قلبه دارد
و قتی این صحنه را دیدیم خنده ام گرفت نمیدانستم چی بگویم ولی یک چیز را دانستم که در بدبختی ها و ویرانی کابل تنها مزاری مسول نبود ولی کار کرد افراد وی و دیگر طرفهای درگیر وحشیانه ترین از یکدیگر بود.

>>>   ادعای عبدالعلی مزاری برتری قوم هزاره بر سایر اقوام و انحصار قدرت نبود او مدعی بود که در افغانستان همه ی اقوام برادرند و در قدرت و حکومت همه سهم داشته باشند چنان که حمایت صریح او از ژنرال عبدالرشید دوستم (رهبر قوم ازبک) وزیر دفاع دکتر نجیب الله زبانزد همگان است.

>>>   عبد العلی مزاری یک رهبر شجاع ، دلسوز ، آزادی خوا ه و عدالت خوا ه بود. مزاری یک رهبر دلسوز زنده یاد است.
خدا رحمت کند این مرد بزرگ بود.
حمایت از عدالت خواهان ساکن پنچشیر

>>>   شهديد مزاري روحش شاد يادش گرامي باد به راستي اگر ايشان مي بودي مردم ما دريك شرايط قرار نمي گرفت كه امروز قرار دارد وكسان كه در كرسي قدرت تكيه زده به تمام معنا كوشش مي كند كه از روي صندي تا نه افتد وصندلي را كسي ديگر نگيرد ديگر مردم تنهانماند وقتي كوچي ها در منطقه حمله كند رهبران گوشي نشيني را خوش كند

>>>   شهید مزاری برای مردم افغانستان به خصوص برای قوم خود یک رهبری مسلی (گاندی) و (مندوالا) بود فقط خاهان حق مردم خود از زور مندان بود و بهمین راه به شهادت رسید
روحت شاد یادت گرامی باد رهبری محبوب ما
رضوانی ازهرات

>>>   خوب کوکه چی بود، به سر مردم خوب کوکه یا میخ میکوبید.

>>>   شکست هایش در جنگ ها به گردن دیگران پیروزی ها یش مال خودش ویتیمانش
ودیوانگانش
مهمود

>>>   یک هفته قبل از کشته شدن در رادیوی بی بی سی گفت که دوستم به مه قول داده که کابل و چاریکار را با اسکارت میزند گه البته در کابل و چاریکار مردم عادی بودند که در عوض خداوند خودش را گم کرد.
شاولی

>>>   خوب هر چه که بود امروز در جمع ما نیست .روحش شاد
یما از بلخ

>>>   شهید مزاری بنیانگذار حزب وحدت مردم افغانستان بود. که همیشه بر اتحاد و همبستگی بین ملّتها تاکید داشت، و برای حقوق پایمال شده اقوام خراسان مبارزه میکرد. زندگینامه پر افتخار این شهید,,,
شهید عبدالعلی مزاری تحصیلات اولیه و ابتدایی اش را در مدرسه قریهٔ نانوایی ولایت بلخ تکمیل کرد.
دوران سربازی را از سال ۱۳۴۸ الی ۱۳۵۰ در پکتیا سپری کرد. شهید عبدالعلی مزاری تا زمان فروپاشی دولت تحت حمایت شوری سابق در افغانستان، (سال ۱۳۷۱ خورشیدی) به عنوان یکی از رهبران کلیدی مقاومت علیه حضور بیگانگان و دولت کمونیستی افغانستان، به نبرد ادامه داد. در اواخر سال ۱۳۷۳ جنبش نوظهور طالبان تا نزدیکی‌های کابل پیشروی کردند. ظهور طالبان تمام معادلات قدرت در افغانستان و مخصوصا در کابل و اطراف آن را دگرگون نمود. مزاری در آغاز با فرستادن بخشی از زبده‌ترین نیروهای خویش به ولایت غزنی به مقاومت در برابر پیشروی طالبان پرداخت. نیروهای اعزامی حزب وحدت در آغاز موفق شدند مواضع طالبان را در اطراف شهر غزنی متصرف شوند. اما به دنبال عدم همکاری نیروهای محلی آنان نتوانستند جبهه‌ای موثر بر ضد طالبان در غرنی فعال سازند.[۵]
با شکست طرح فعال ساختن جبهه در ولایت غزنی، مزاری مذاکرات با طالبان را که از چندی پیش آغاز شده بود جدی تر دنبال نمود.[۶] در عین زمان در تلاش بود تا به توافقاتی با دولت ربانی نیز دست یابد. با کنار رفتن حزب اسلامی و مستقر شدن طالبان در چهار آسیاب غرب کابل در محاصره کامل قرار گرفت. شهید مزاری تلاش بسیار نمود تا با یکی از دو طرف به توافق برسد. تلاش‌ها در راستای توافق با ربانی جنایتکار دفاع مشترک بی نتیجه بود. در آخرین روزهای مقاومت غرب کابل، نیروهای ربانی جنایتکار با در دست داشتن سلاح و مهمات باقی‌ مانده از دولت دکتر نجیب حملات بسیار شدیدی را از مناطق مختلف بالای غرب کابل از زمین و هوا آغاز کردند. در این جنگ‌ها بر خلاف گذشته از یکسو حزب وحدت در محاصره و تمام راه‌های اکمالاتش را از دست داده بود و از سوی دیگر در برابر حملات ربانی جنایتکار تنها دفاع می‌کرد. حزب اسلامی کاملاً از خطوط اول عقب نشینی کرده بود و نیروهای جنبش نیز کارآیی سابق خود را نداشتند.[۷]
سرانجام با وجود تلاش‌های مداوم سیاسی و مقاومت نظامی، حزب وحدت اسلامی در غرب کابل بخاطر جان مردم ملکی‌ مجبور به عقب نشینی شد و شهید «مزاری» در ۲۲ حوت ۱۳۷۳ در حالیکه برای مذاکره با سران طالبان راهی چهار آسیاب بود ناجوان مردانه شهید به دست طالبان شهید شد. روحش شاد و یادش گرامی‌ باد.

>>>   درین شکی نیست که عبدالعلی مزاری یک انسان متدین و با شخصیت بود. ولی بزرگترین اشتباه تاریخی اش این بود که بخاطر دفاع از اعضای حزبش و کسب چند چوکی بلند برای حزب وحدت با دولت وقت درگیر شد. اشتباه بزرگترش این بود که به عوض صحبت و مذاکره نظامیان حزب وحدت را به جنگ مسلحانه تشویق کرد. کلانترین اشتباه خود مزاری و رهبری حزب وحدت این بود که تعمیر و محوطه انستیتوت علوم اجتماعی را که در منطقه مسکونی افشار موقعیت داشت ، قرارگاه نظامی خود ساخته بودند و از نقاط مختلف منجمله قله کوه و دامنه کوه افشار را منحیث موضع نظامیان حزب وحدت بکار گرفته بودند و از آنجا بالای پوسته های سیافی ها و شورای نظار فیر میکردند که در مقابل اعضای باند سیاف و عده ای از افراد شورای نظار نیز به قصد حمله به افراد نظامی حزب وحدت روزانه صدها راکت میکردند. مگر از اثر این راکت ها اهالی بیدفاع و بیگناه افشار و عده ی محدودی از هزاره ها که از سالیان متمادی در منطقه افشار زندگی میکردند، آسیب میدیدند. صدها خانه ویران شد. صدها مظلوم و بیگناه به شهادت رسید. این حالت و درگیری و جنگ ماه ها دوام کرد و حتی همین افراد حزب وحدت بودند که از آنعده از اهالی که میخواستند تا آرامش مجدد ساحه را ترک بگویند و یا اموال و اجناس گرانقیمت خودرا از ساحه خارج کنند، ممانعت میکردند. در نهایت نظامیان حزب وحدت از منطقه فرار کردند و جان و مال خودرا نجات دادند مگر بسیار ناجوانمردانه همه اهالی افشار و هزاره هایی را که در منطقه افشار زندگی میکردند، به دست جلادان و چپاولگران باند سیاف رها کردند.
رجب علی

>>>   عبدالعلی مزاری انسان خوبی بود. منتها او اشتباه کرده بود و باید میدانست که او صرف رهبر حزب وحدت بود نه رهبر همه اهل تشیع افغانستان. او از روی اشتباه خودرا رهبر همه اهل تشیع افغانستان میدانست که ناحق و ناروا هم جان خودرا بخطر انداخت و هم نه تنها هموطنان ملیت هزاره بلکه در مجموع هزاره، قزلباش ، ترک و اسمعیلیه را به کینه و دشمنی مواجه ساخت.
محمد طاهر

>>>   سلام بر آفتاب!
بابه مهربان با رفتنت نه تنهاملت افغانستان، بلکه کوه و صحرای افغانستان لباس عزا برتن کردند و ستمدیدگان خون گریستند و کبوتران سخی در رثای تو دیگر نای ترنم ندارد. تو در قلب ملت افغانستان زنده ی زنده هستی آرام بخواب که راه سرخ تو همچون کهکشان همواره منور خواهد ماند. درود بر روح بلند و آرمان برزگت.

>>>   خدا رحمتش کنه چون جنگهای زیادی کرد وخیلی ها رو به کشتن داد ، همانطور که خودتون نوشتید در غرب کابل اونم به خاطر قدرت ، اگرچه طرفداران مزاری چشمشون رو بر واقعیت بسته اند و مزاری رو مثل بت می پرستند
محمد از ایران

>>>   عبدالعلی مزار یگانه مرد تاریخ و آزادی خواهی بود که در تاریخ رهبریت در خطه افغانستان بی بدیل از هر نگاه بود نه اهل تجمل و تشریفات بود و نه اهل اسراف و مصرف گرایی ، بااین همه مرد تقوا و پرهیزگاری بود چشم به مال بیت المال و زراندوزی نداشت بخاطری همین است که امروز از او هیچی از جا و مال دنیابه نامش باقی نیست!!! که امروز کمترین آدم های درسطح رهبری برای خود چی که برای فرزندان خود نه تنها درکشور که در خارج ازکشور ندارند!!! اگر رهبران کشور از او سرمشق می گرفتند جهاد مردم مظلوم که با شهادت ملیون ها انسان و آوارگی ملیونها تن دیگر بدست آمد به این لجنزارتاریخ کشانده نمیشد چون همه به اصطلاح رهبران به لجنزار های مادی و اخلاق غرق اند و آلوده،
افسوس که او را تعصب های قومی به شهادت رساند در حالیکه او نه برای یک قوم بلکه فراتر از یک قوم برای یک نسل پیش رو و پیشتاز رهبر و راهنما بود،
دقیقا میدانم که او را دشمنان بیگانه ما از ما گرفتند چون میترسیدند که مبادا فردای روشن و متحدی را برای این کشور رقم بزند
در واقع یگانه رهبر واقعی ملت مستضعف بود که دیگر مانندش را درین خطه بعید میدانم نسل ما شاهدش باشد
من گرچه از قوم پشتون هستم اما این یادو خاطره را از آشنایی ایشان در دوران که بعد از پیروزی مجاهدین در کابل اقامت داشتند دیدم و به یاد دارم
روح شان شاد ویادشان گرامی باد
ا ع د زی یکی از آشنایان نزدیکشان در دوران اقامت شان در کابل

>>>   کسی بود که با شوروی که مبارزه نکرد که هیچ، بلکه در زمان 2سال و هفت ماه اقامت خود در کابل 27 جنگ با تمام احزاب داشت، طبق گفته خود ایشان با حزب یا گروهی در کابل نبود که نجنگینده باشد، درضمن اقایان خلیلی و بلاغی و.. از طرف ایشان در دولت ربانی منحیث وزیر بودند ولی با این حال با دولت ربانی می جنگید، ایشان رهبر حزب وحدت بودند نه رهبر هزاره ها، در خاتمه لازم به ذکر است که ایشان گفته بودند ﺑﺮو آﺗﻤه ﺣﻖ ﮐﻪ ﺑﺎ زور و ﺟﻨﮓ و از ﻟﻮﻟﻪ ﺗﻔﻨﮓ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻧﺸﻮه، ﻣﺰه ﻧداره.
محمدعلی هزاره

>>>   او مرد عمل و تقوا بود اما افسوس که بدست متعصبان متحجر به شهادت رسید.
روحش شاد راهش پر رهرو باد
مولوی رسول

>>>   پدر بواوپدربو هزاره را او تاج سربودیادش گرامی راهش پرره روباد ..شریفی

>>>   بای ذنب قتلت؟ شهید مزاری اسطوره شجاعت و مردانگی و ظلم ستیزی بود...روحش شاد..

>>>   روحت شاد بابای بزرگ

>>>   شاید شخص برجسته بود صرف برای هزاره ها مگر میخ کوبیش کار است که تمام تفکر او را تحت سوال می اندازد؟

>>>   خدا نبخشیش مردم کابل را زهر داده کشت

>>>   توهین به اسم شهید نکنید.
زعیم از لندن

>>>   با عرض سلام. مرحوم مزاری قربانی فتنه و اتش افروزی انګلیس و آل یهود( سعود) ګردید. روحش شاد و یادش ګرامی.
غ.ح از کندهار

>>>   بلی نقطه ای را که فراموش کردید در زمانیکه مزاری در غرب کابل در محاصره حکمتیار بنام طالب افتاد...همین مسعود سه بار برایش مخابره کرد و گفت که طرف چهار آسیاب نرو که بالایت پلان است و کشته میشی...این حرف را یکی از اشخاصی که در همان جلسه حضور داشت نقل کرد.مسعود برایش گفت که طرف ما بیا خودت با افرادت در امن خواهیم بود اما قبول نکرد و گفت که من با حکمتیار همپیان هستم و دوستم کابل را با راکت اسکات میزند. ثانیا جنایاتی که در غرب کابل اتفاق افتاد در تاریخ افغانستان بی سابقه بود چون تمام قوماندان های حزب وحدت بنام های دیوانه..جندی...شیشه خور...کله میده..مشهور به قتل و قتال حتی به ساکنین غرب کابل که از هم کیش و تبار بودند رحم نکردند.خوب عاقبت ظالمین به ظلم گرفتار میشوند که سخت گرفتار شدند و دوران ظلم ایشان صرف چند روزی بیش نبود.

>>>   قتل مزاری را درچهاراسیا کاملا رد مینمایم مزاری را درحالی به قتل رسانیدن که پیلوت هلیکوپترعامل شان توسط یکی ازقوماندانهای خودش به نام ابوزر به ضرب مرمی ازپا دراورده شد هلیکوپتر درمنطقه نانی ولایت غزنی درمزرعه کندم سقوط نمود و مزاری با قوماندان هایش ازاین حادثه جان به سلامت بردند فقط دراثنای فراربودند که ازعقب زیرانداخت طالبان قرارگرفتن وبه قتل رسیدند من دراین حادثه درهمان جای بودم که ازنذدیک این صحنه را به چشم دیدم
فدا ازولایت غزنی

>>>   سلام .
اگر نام مزاری گرفته شود قلب مردم کابل در تپش می افتد . کسیکه جنایات نا بخشودنی را در کابل انجام داد .رواج سر بریدن و سینه بریدن خانم ها توسط این شخص بنا گزاشته شد .هیچگاه این حقیقت پنهان نمیشود .

گل علی

>>>   استاد علیزاده جاغوری با مستندات و شواهد زیاد می گوید: عبدالعلی مزاری عاشق اهل بیت پیامبر (ص) بوده است و به شعایر و مقدسات اسلامی دلبستگی شدیدی داشته است چنان که یک روز گزارش رسید که فلان سرباز شما در غرب کابل نسبت به فاطمه زهرا (س) اهانت کرده است ایشان حکم تحقیقات در این خصوص را صادر نمودند بعد از آن که ثابت شد که قضیه درست بوده است شخصاً او را در حضور عده ای از تماشاگران با شلاق تعزیر کردند.

>>>   با استاد مزاری از نزدیک اشنای داشتم چند روز را در نزد انها با عده ای از دوستان گذرانیدم شخصی بنام اقای سجادی که از نزدیکان ومقربان ایشان بودما را همراهی مینمودندموصوف شخصیت حلیم وبردبار اما قاطع ومصمم بود در طول زندگی فراز ونشیب ها ومشکلات زیاد را متحمل شده اند حتی نشانه های تعذیب از جانب ساواک ایران در بدن شان بمشاهده میرسید ولی در مبارزات سیاسی از بخت کم برخوردار بودند ویا مشاکل پیهم ومتراکم بایشان اجازه بیشتر تفکر وتصمیم صائیب تر را نمی داد انها اکثرا در اینده می اندیشند تا حاضر در ظاهر امر خیلی به نفع شان بود تا با ربانی وهمراهان همکار وهمراه باشند ولی روی هر مصلحتی که مد نظر ایشان بود چنین نشدگرچه دشمنان ویا مخالفین هردو یکی بود انهای که ربانی را دشمن میدانستند جناب مزاری وهمراهان را نیز دشمنتر از ان ها میشمردندولی در ظاهر میخواستند دشمن را یکی بعد دیگر نابود سازند که کردند اگر تشکیل شورای هم اهنگی را از خطا های فاحش بحساب نیاوریم باید خطای اجتهادی قلمداد نمود اما اینکه چرا این خطر را ایشان احساس نکردند ویا مشاورین بانها طوری دیگری مشوره میدادند ومنافع خود را زیاد تر در نظر داشتند تا ملیت هزاره وحزب وحدت افغانستان را
بهر صورت شرایطی را که برایشان مستولی بود از درک کامل ما بیرون وقضاوت در مورد ان ثواب نخواهد بود وما امید وار بودیم از امکانات که انها داشتند میشد استفاده ای بیشتر وبهتر برد که فرصت دست نداد وبخت یاری نکرد وبلاخره این مبارز نستوه ومجاهد جانکاه بدست خبیث وناپاک دشمنان مردم افغانستان به شهادت رسید
وقابل بیاد اوری میدانیم که فامیل این رهبر جهاد نیز اکثرا بدست دوستان وحریفان سیاسی همه به شهادت رسیده در قریه ای مربوطه از ایشان بسیار کم کسی در قید حیات میباشند انا لله وانا الیه راجعون
تبنگ چی

>>>   ﭘﻴﭽﺎﻧﺪﻩ ﺑﻴﻦ ﺗﺎﺑﻮﺕ ﺣﺠﻢ ﻳﻚ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺭا
اﺯ ﻏﺰﻧﻪ ﮔﺴﺘﺮاﻧﺪﻩ ﺗﺎ ﺑﻠﺦ ﻛﻬﻜﺸﺎﻥ ﺭا
اﻣﻴﺮﺣﺴﻴﻦ اﺯ ﺷﻴﻠﻲ

>>>   ضمن عرض تبریگ وتسلیت به مناسبت نوزدهمین سالگرد ابر مرد تاریخ وفریاد گر عدالت اجتماعی حضرت استاد بابه مزاری رحمه الله علیه درود بر رهروانراه بابه لعن نفرین بر بد خواهان ودشمنان کینه توز آن رهبر غیورو مقاوم دربرابر ظالمین ومتحجرین وشمرزمان
مهاجر

>>>   ﭼﻪ ﻣﻴﺸﺪ ﺳﺎﻟﻬﺎﻱ ﺩﺭﺩ ﻣﻴﻤﺎﻧﺪ
ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺑﺎ ﺧﺰاﻥ ﺳﺮﺩ ﻣﻴﻤﺎﻧﺪ
ﺑﻪ ﺟﺎﻱ اﻳﻦ ﻫﻤﻪ اﺩﻡ ﻧﻤﺎﻫﺎ
ﻳﻜﻲ ﻣﻴﻤﺎﻧﺪ اﻣﺎ ﻣﺮﺩ ﻣﻴﻤﺎﻧﺪ
ﻧﻮﺯﺩﻫﻤﻴﻦ ﻏﺮﻭﺏ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﺭا ﺑﺮاﻱ ﺗﻤﺎﻣﻲ ﺁﺯاﺩﻳﺨﻮاﻫﺎﻥ ﺟﻬﺎﻥ ﺗﺴﻠﻴﺖ ﻣﻴﮕﻮﻳﻢ.
ﺭﺿﺎ ﻋﺰﻳﺰﻱ اﺯﺗﻮﻛﻴﻮ ﮊاﭘﻦ.

>>>   سلام و درود به اين «قهرمان ملي» كه به زمان خودش قهرماني آفريد و راهي قهرماني و مبارزه عليه ظلم و ستم را به ديگران به ارمغان گذاشت و مانند ديگر قهرمانان دنيا، تا ابد ماندگار شد، و سلام به تفكر و انديشه آن رهبر فرزانه كه جز عدالت و بر قراري امنيت ملي، چيز ديگري نبود.

>>>   بابه مزاری روحت شاد راهت پررهرو باد بابه جان توبودی که امروزماهستیم پدریعنی همین که ازاون فرزندانی باقی بماند که راهشرا ادامه دهد امیدوارم ماجوانانی هزاره فرزندانی خوبی برای پدرمان باشیم که نام بابه مزاری تاابد جاودان بماند
زاهدی /مشهد

>>>   دکتر علی شریعتی می گوید: (بهترین حمله بد دفاع کردن است.)
برخی از جاهلان به خیال خود از عبدالعلی مزاری مرحوم دفاع می کنند از این رو همواره از او به نام بابه هزاره و ... یاد می کردند و می کنند در حالی که او یک شخصیت ملی و حتی فراملی بوده است.
همه می دانند که در سال های 60 - 70 مجله (حبل الله) را نشر می کرده و همچنین ارتباط نزدیکی با برخی از رهبران آزادی خواه جهان از جمله رهبر اسبق حزب الله لبنان داشته است.

>>>   این که طرفداران مزاری زیاد استعمال می کند این کلمات را (عدالت خواهی ووحدت ملی) اتفاقا هردو مورد دروی وجود نداشت، او هزاران انسان را درسالهای انقلاب ازشورای اتفاق وحرکت اسلامی کشت وبعددرغرب کابل برای قدرت طلبی تا آن حد پیشرفت که به جان خود وحدتی ها حمله کرد باگلبدین رفیق خلیلی یارشد وبادولت مجاهدین جنگید وبعد با طالبان دست دوستی دادوتسلیم شد وتمام امکانات نظامی مردم هزاره را به طالبان تحویل داد اما طالبان اورا شکنجه نمود وکشت.
درگوگل اسطوره شکسته را بخوانید که مستند بحث کرده بدون مبالغه ودروغ.
احسان

>>>   مزاری فراتر از یک مجاهد بود کسی بود که در یک دست خود قلم (نشریه حبل الله) داشت و در دست دیگر اسلحه.
او در سنگرهای جهاد بازو به بازوی جوانان مصمم و مجاهد افغانستان با نیروهای اشغالگر اتحاد جماهیر شوروی سابق جنگ می کرد.

>>>   مزاري شخصيتي بود ،به بديل،كه دريك صدسال اخيرنظيرش نيامده وتايك قرن ديگرهم نخواهدآمد،صدحيف كه درزندگي اش نشناختيم وتاهنوزهم نشناخته ايم،دشمنان ويك عده كج انديشان عمدانمي شناسد! امايكعده باصطلاح دوستان كه درابعادمختلف زندگي شان سود هاي كلان برده وبه نان نواي رسيده هم داردازنام رهبرشهيدسوءاستفاده كرده وكفران ميكند.

>>>   در افغانستان هر كس فوت كرد يا كشته شد بعدا آشكار ميشود كه شخصيت آنقدر عالي داشته وتا وقتي زنده است همانند ما وشما است
آيبا كسي ديگري فعلا با اين خصوصيات زنده موجود هست؟ اگرهست بگوئيد تا همين حالا از او تجليل كنيم
گرچه ميگويند افغانستان زنده خوب ومرده بد ندارد
با همه روحش شاد !

>>>   راه شهید مزاری برای ما مردم همیشه زنده است

>>>   هر کس که بود " زور،زور کارها خو کرد"!!!!

>>>   مزاری...جواب ما مردم کابل راچه میدهی؟
سید سکندر از افشار

>>>   بــــه مـــهـــاجـــر !
تا حال نديده بودم كسي سالگرد درگذشت را تبريك بگويد

>>>   ﻧﺎﻣﺖ ﺳﭙﻴﺪﻩ ﺩﻣﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ ﭘﻴﺸﺎﻧﻲ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻣﻴﮕﺬﺭﺩ ﻣﺘﺒﺮﻙ ﺑﺎﺩ ﻧﺎﻣﺖ.
ﺑﺎﺑﻪ اﻱ ﺷﻬﻴﺪﻡ " ﻳﺎﺩﺕ اﻟﻬﺎم ﮔﺮ ﺧﻮﺩﺑﺎﻭﺭﻱ و ﺁﺯاﺩﻱ اﺳﺖ ' ﻳﺎﺩﺕ ﮔﺮاﻣﻲ.
ﻧﻮﺯﺩﻫﻤﻴﻦ ﺳﺎﻟﻴﺎﺩ ﺭﻫﺒﺮ ﺷﻬﻴﺪ ﺑﺎﺑﻪ ﻣﺰاﺭﻱ ﺑﺰﺭﮒ ﻣﺮﺩ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﮔﺮاﻣﻲ ﺑﺎﺩ.

>>>   روحش شاد ویادش گرامی با د مردبزرگ وپرهیزگاربود

>>>   عبد العلی مزاری یک مرد شجاع و عدالت خواه مانند قهر مان ملی احمد شاه مسود زنده یاد است
از پنچشیر.

>>>   مزاری آزادی هزاره ها را در تحقق حکومت مجددی و ظاهرشاهی اوغانی -در همراهی باطالبان و گلبیدین خواستار بود.
امیر عبدالرحمن خان - دوستدار هزاره ها

>>>   یکی از سخنان عبدالعلی مزاری که همیش به ذهنم هست این است که مزاری همیشه میگفت:" من مخالف هیچ کسی نیستم اما مخالف خیانت کاران هستم و هیچ مراعات با آنها ندارم "

>>>   آن باشه رفت گرچه از اين بيشه زود رفت
بالي به وسعت همه عالم گشود رفت
پشمينه پوش مرد کهنسال رنجبر
اندوه باستاني مارا سرود رفت
روحش شاد و يادش گرامي

>>>   او یک عدالت خواه بود

>>>   شهیداستادمزاری راکه شهیدساخت وبه کدام انگیزه شهیدساختند.شهیداستادمزاری راچندپای لچ بی هویت شهیدساخت اگرچه پای لچ های بی هویت گپ های دیگری هم میگویندولاکن درطیاره که استادمزاری شهیدشدتوسط چندپای لچ... شهیدشد.ساده مزاری صاحب بی خبرازپلان های این شیطان صفتان که این شیطان صفتان چه میکنند.به آنهااعتمادکردتسلیم شدودرپهلوی این شیطان صفتان هم قرارداشت .مظلومانه به شهادت رساندند.خدامغفرت کند.احترام به همه ملت عزیزم وکارمندان محترم شبکه afghanpape
.عبدالغفورازکابل زیبا

>>>   بابه ای شهیدعدالت یادت الهام گرخودباوری وآزادی است یادت گرامی ونامت جاویدانی باد.
قم.

>>>   مزاری اگر مصالح مردم شیعه و افغانستان را درک می کرد باید با اقلیتهای دیگر چون تاجیک و ازبک متحد می شد تا اقلیت ها با وحدت به حقوق از دست رفته ی خود دست می یافت، که نکرد البته در ایجاد اختلاف نقش مسعود و ربانی بسیار زیاد بود در واقع همین سه تن به مردم افغانستان... زمینه ظهور طالبان را فراهم آوردند و همین سه نفر، نتیجه اختلاف شان را بیش ازهمه، دیدند، مردم شیعه نیاز بیشتری به وحدت داشت، که مزاری این مهم را درک نکرد، در عوض با گلبدین هماهنگ شد که تاریخ این را به فراموشی نخواهد سپرد.
عالمی از قم

>>>   نگذارید گوشهای تان گواه چیزی باشد که چشهایتان ندیده نگذارید زبانتان چیزی را بگوید که قلبتان باورنکرده ازروی احساسات هیچ قضاوت درست نمیباشد...به عاملین یک دهه جنگهای داخلی ... برقدرت طلبان که فاجعه را بارآورد... به رژیم سیاه ... مزدوری طالبان امید که همه جدالها روزی به جدالهای قلم و کتاب و علم تبدیل شود.

>>>   هرچند برخی خصیصه های خوبی دارد که از آن نمی توان گذشت که آن عبارت از قاطعیت و عدم مادی پرستی و زن پرستی مزاری اما واقعیت آن است که مزاری تدبیر مدیرتی و سیاسی نداشته بود و عملکرد و جنگهایش صرف برای بدست آوردن امتیاز و مقام بوده است که با جنگهای بی نتیجه تعصبات و پروسه مشارکت ملی را به مشکل رور برو کرد متاسفانه هوادارانش به خاطر مشروع ساختن عملکرد مزاری تفسیری دیگری از قبیل عدالت طلبی و ... ارائه می دهد.
علی

>>>   شهید مزاری انسان مصلحت اندیش و طرفدار زندگی مسالمت آمیز تمام اقوام افعانستان بود که متأسفانه گروه طالبان ملت افغانستان را از داشتن چنین رهبری مجروم ساخت. سالگرد آن شهید پر رهرو ، گرامی باد.

>>>   جاودانه باشی پدر!
علی اکبر شریفی

>>>   مزاری مزاری مزازی (رح)شهادتت مبارک به بازمانده گانت ماهمه به وجودت افتخارمیکردیم واماشیطان صفتان قسم خورده تاریخ ناجوانمردانه شخصیت عزیزکشورراشهیدساختند.روحت شادباد.احترام به همه ملت عزیزم وکارمندان محترم شبکه afghanpaper.
عبدالوهاب ازکابل زیبا

>>>   سلام و درود خدا بر بنیان گذار جنبش عدالت خواهی در تاریخ معاصر؛ رهبر محبوب مردم افغانستان استاد مزاری بزرگ!
سیه دلان بدانند که با هیچ نوع خباثت نمی توانند جلوی تابش و شعاع (آفتاب) را بیگرند.
عبدالعظیم حسنی

>>>   از شبکه اطلاع رسانی افغانستان به خاطر نشر گزارش درباره شهید عبدالعلی مزاری بنیانگذار جنبش عدالتخواهی افغانستان تشکر می کنم.
علی اکبر رحمتی

>>>   مزاری جنبش عدالتخواهی را در افغانستان پایه گذاری کرد و بر همه اقوام اقلیت(تاجیک ازبک و دیگران) فهماند که باید قدرت در افغانستان عادلانه تقسیم شود و تمرکز قدرت فساد می آورد.مزاری چون در کل تاریخ معاصر افغانستان خیلی موثر واقع شد به همین خاطر کسانی که منافع شخصی یا گروهی اش با طرح اندیشه عدالتخواهی به خطر افتاده بود با او به دشمنی برخاستند و تا حالا هم بسیار تبلیغات منفی می کنند. اما بدانند که این تبلیغات هیچ بنیادی ندارد و به همین خاطر در سطح جامعه تأثیر ندارد و جنبش عدالتخواهی رهبرشهید هر روز در میان همه اقوام رو به گسترش است.
کلیم ارزگانی

>>>   سلام بر مالک اشتر زمان سلام بر خورشید تابان سلام آزادیخواهان جهان به روح پور فتوح گلوی بریده شده فریاد گر عدالت اجتماعی بابه مزاری بزرگ مزاری به دست کثیف ترین مردان وشمر زمان وتروریستان کینه توز وبرادران کرزی ناجوانمردانه به شهادت رسید واقعا درد آوراست ودور از شان انسانیت است که در حال مذاکره رقیب اش را بکشد واین خوی گرگان... بیایان هااست الا لعنت الله علی القوم الظا لمین
مهاجر

>>>   آگر او یک نامرد و بی ارزش می بود هرگز او را شهید نمی کردند به هراندازه ایکه شخصیت بالا باشد دشمن بیشتر دارد،
و کسانی به بدخواهی شان چیزی می نویسند هم از کسانی اند که در شهادت شان دست دارند
کشتن تنها با مرمی نیست با زبان و قلم هم آدم می کشند
سوچه گل ننگرهار

>>>   مردی بود که فقط دشمنانش نمیتواند تحملش کند
چون میدانند چقدر در سینه ای تاریخ می درخشد و ازین درخشش حسادت می ورزند
روحش شاد و یادش گرامی باد
زرین خان بدخشان ولسوالی جیرم

>>>   عبدالعلی مزاری از زمره ی راستان قامتانی است که جاودانه ی تاریخ خواهد ماند

>>>   استاد شهید مزاری رحمت اله علیه از شهدای بود که ندای دادن حقوق تمامی ملت را خواهان بود و در این راستا همیشه تلاش می کرد که همه اقوام در این کشور حق دارند همین طور که ما به کشور خدمت عسکری می دهیم باید درسرنوشت خود نیز سهم داشته باشیم وهر کس بر اساس لیاقت خود باید مقام وپست داشته باشد (علی)

>>>   شهید مزاری رهبری به تمام معنی بود که تا بحال افغانستان به خود ندیده است.به دور از هر گونه تعصبی میگویم،سیاست های شهید مزاری تنها راه برون رفت افغانستان از بحران های موجود است.
مساوات و برابری
عدالت اجتماعی
رعایت حقوق زنان
ساده زیستی سردمداران و صاحبان قدرت (مخصوصا برای کشوری که هیچ چیزی از خود ندارد و به صورت کامل وابسته به کمک های مجامع بین المللی است.)
در نظر گرفتن سایر اقوام در ادارات دولتی شایسته سالاری و بخبه پروری توجه به علم و تحصیل
اخلاقی

>>>   مردم کارته سخی، کارته 4 و کوته سنگی شاید جنایات نا بخشودنی حزب وحدت اسلامی
در سالهای 91و92 بودند ،ایا رهبر همچو حزبی قهرمان، شهید،شجاع، متین و ... است و
بی چون و چرا روانه جنت میشود؟
دادگاه خدا دادگاه ما نیست که چشم خود را به کوری می اندازیم. جواب زنهای مارا که پیش
روی دیگر اعضای فامیل بی عفت نمودند ! جواب انرا کی میدهد؟
آیا اصطلاح رقص مرده را فراموش کرده اید و نمیدانید که در زیر زمینی پلازا چه میگذشت ؟
غلام عباس از کابل

>>>   وقتی نام مزاری را میشنوم، خاطره هزاره های پاچه بلند یا اینکه مردم کابل برایشان هزاره های دوستمی میگفتند، در ذهنم زنده میشود. خدایا ! طاقت اظهار جنایات شان را ندارم.
...از کابل

>>>   " روحش شاد باد ؟؟؟پس روح آنهمه انسان بی گناه که به امر مستقیم ویا غیر مستقیم آن " شاد روان " شهید شده اند چه ؟
خداوند عادل است . انشاالله جزائی هرظالم را خودش خواهد داد .

>>>   میګو یند دبل عبدالله ازبسکه برای هزاره ها چاپلوسی کرده باشد در سال درگذشت مزاری ... زما نیکه نام مزاری را گرفتند همه نعره الله اکبر بگوید توبه نعوذ بالله دبل عبدالله جل جلاله میگوید شما خود این...این شخصی را بیبینید

>>>   مزاری اگر مصالح افغانستان و از جمله شیعیان را درک می کرد، برای اتحاد بین اقلیتها (هزاره، ازبک و تاجیک) تلاش می کرد که نکرد، البته در ایجاد نفاق نقش مسعود ربانی خیلی زیاد بود، ولی شیعیان به وحدت نیاز بیشتری داشتند، او بجای اتحاد با اقلیتها، با گلبدین که دشمن افغانستان بود متحدشد، تاریخ این خیانت را فراموش نخواهند کرد،اختلاف این تن باعث ظهور طالبان شد که البته سیلی این اختلاف را، ربانی، مسعود و مزاری از همه بیشتر خوردند.
محمد انور از قم

>>>   با تشکر از نشر خوب بود قسمتی از خیانت های مزاری را هم می نویشتید که فقط تعریف نباشد مثل قضایای افشار مذاکره با طالبان کشتار رقیبان و ...

>>>   سران...نتیجه... نقض حقوق بشر--فقر-- بیکاری---بی امنیتی--اینده مبهم ---پس اینهاکه بخاطر قدرت وفتح کابل درسالهای 92 نجنگیدند کیها بودند.که این همه 70000هزار کا بلی را کشتند. ایا این یک اشتباه بود مرتکبین جنایات دهه 70 ازجمله ناقضین حقوق بشراند. باید محاکمه شوند. عاملینش هم معلوم است...-شما دوستان بهتر میدانید که در ان سالها در راس حزب اتحاد کی بود .در راس حزب وحدت کی بود ودر راس حزب اسلامی کی بود درراس شورای نظار کی بود درراس جبش کی بود. چه ملتی بد بختی هستیم به عوض اینکه اینها را محاکمه نمایم انها را قهر مان ساخته وبرایشان در انتخابات رای هم میدهیم...
ناهید

>>>   استاد شهید عبدالعلی مزاری یک شخصیت مانده گار تاریخ کشور است

>>>   خوب ایشان رهبری بخشی از مردم را به عهده داشت و این مردم به ایشان اخلاص دارند و وی را دوست دارند. پس ما هم به ایشان بخاطر مردم احترام داریم. ولی در توصیف و تعریف نباید اغراق شود چرا که به شهرت ایشان تاثیر منفی دارد.
ذکی از کابل

>>>   مزاری یک قهرمان بود و هست
آقای محمد انور تو که با نان کشور دیگر زنده گی میکنی
تو دیگه چرا

>>>   تمام ملیت هزاره افغانستان ممنون پدر است
روح اش شاد باد
هرات

>>>   مزاری به زورگویی تن نداد
اتحاد وهمدلی با تسلیم زور گو شدن فرق دارد
مزاری در حا لت دفاع ونه گفتن در برابر بی عدالتی ها بود
ولو اینکه هزار جنگ بازور گویان کرده باشداگر آنروزتسلیم
میشد امروز جامعه ما به عدالت نزدیک تر نمیشد.
ماهمه مخالف وموافق مدیون مزاری هستیم.بااحترام

>>>   آقای یونس قانونی در بخشی از سخنرانی خود دریاز ده همین سالگرد شهید مزاری گفته است:
«شناختي كه من از شخصيت بزرگ استاد مزاري داشتم، باور من اين است كه استاد مزاري، قبل از آنكه يك شخصيت سياسي-‌ نظامي بوده باشند، يك شخصيت فكري افغانستان بودند.

>>>   شهید مزاری تنها رهبری بود که :
1 - حق خواهی برای یک قوم را به بهای قربانی کردن حقوق دیگر اقوام نمی خواست.
2 – وحدت ملی برای شهید مزاری یک اصل بود.
3 – عدالت اجتماعی از اساسی ترین اندیشه های ملی شهید مزاری بود.
4 – برادری ملی وبرابری مدنی را از ضرورت های حفظ وحدت ملی ومحقق شدن جامعه مدنی می دانست.
5 – مشارکت همگانی را براساس حق مدنی وضرورت حیات جمعی، از ارکان مهم استقرار عدالت اجتماعی وحفظ وحدت ملی برمی شمرد.
6 – آزادی بیان را برای تعالی اجتماعی وکنترل حکومت جهت منتهی نشدن به دیکتاتوری، لازم وضروری می دانست.
7 – هویت ملی همه ی اقوام را به رسمیت می شناخت ومعتقد بود که تا هویت ملی اقوام ساکن افغانستان به رسمیت شناخته نشود افغانستان نمی تواند در تمدن سازی جهانی مشارکت کند.
8 – قرائت شهید مزاری از اسلام، قرائت رحمت ووحدت بود ومعتقد بود که تبعیض ملی بنام دین واسلام حقیقت ندارد واسلام دین رحمت ومودت وهمبستگی انسانی است.
9 – شهید مزاری، در پی نفی ملیتی خاص وانحصار طلبی نبود وبرای شکستن انحصارطلبی انحصار طلبان، با دورویش کاملا مدنی ودموکراتیک مبارزه کرد :1 – باجهاد مقدس خواست غرور انحصار طلبان را بشکند وثابت کند که هیچ گروه وقدرتی نمی تواند قوم وگروهی را به زور وقدرت جابرانه از صحنه حذف کنند.2 با ارایه راهکارهای راهبردی، سعی کرد که منطق تمامیت خواهان انحصار طلب را در جهان رسوا کند ودر سیاست، طرح جهان شمول مطابق با فطرت انسان وفرهنگ زمان ارایه دهد.
10- شهید مزاری تنها رهبری بود که بعد از شهادتش دشمنانش به صداقت وتعهد مزاری اعتراف نمودند واو را یک اندیشمند وسیاستمداری بزرگ برشمردندوهمان اندیشه های شهید مزاری را در قانون اساسی افغانستان درج نمودند.

>>>   در بین شیعیان جهان بیشترین شهدارا قوم هزاره به خود اختصاص داده این یگ مدال با ارزش خداوند جل جلاله است که نصیب قوم هزاره شده است تبریگ باشه قوما من مبالغه نمیکنم تاریخ را بخانید در زمان جلاد وقت عبدالرحمان بیدین وجنایت کار ده ها هزار شهید داده ایم بعد از مردار شدن این جلادتاریخ همکیشان اش هم جنایت نا بخشودنی را انجام داده است در زمان اشغال شوروی خیلی شهید داده ایم وجنایت افشار ومزار وبامیان ودایکندی و طالبان ودرراس سرور شهیدان بابه مزاری که بسیار وحشیانه به دست مزدوران تاریخ همین جلاد تاریخ وتروریست های بین الملل به شهادت رسیده واین مدال با ارزش خداوند را به ملت بزرگ هزاره تبریگ میگویم والسلام
سفیر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است