روزی که هرات از ایران جدا شد
معاهده پاریس، دست ایران را به کلی از دخالت در افغانستان کوتاه کرد و باعث نفوذ انگلستان در دربار ایران گردید. بنابراین، هرات به کلی از ایران جدا شد 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۵    ۱۳۹۲/۱۲/۱۳ کد خبر: 67471 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، امروز 13 حوت 1392 خورشیدی برابر با 3 جمادی الاول 1435 هجری و 4 مارس 2014 میلادی است که مصادف است با انعقاد "معاهده پاریس" بین ایران و انگلستان و جدا شدن افغانستان از ایران در سال 1235 شمسی.

در قرن ۱۶ م. هرات تحت کنترل صفویان ایران قرار گرفت. در دوران صفوی هرات مهم‌ترین شهر و مرکز خراسان محسوب می‌شد. شاه عباس کبیر در این شهر به دنیا آمد و تا پیش از به سلطنت رسیدن در این شهر زندگی می‌کرد.

هرات همواره مورد طمع ازبکان بود حتی چندبار این شهر به دست ازبکان افتاد. اما سلطه ازبکان بر این شهر به صورت کوتاه مدت بود و آنها از دوره‌های فترت در اوایل سلطنت شاه طهماسب اول و اوایل سلطنت سلطان محمد خدابنده و شاه عباس اول استفاده کردند و هر بار برای مدت کمی این شهر را در اشغال داشتند. گفتنی است پس از سقوط صفویان هرات مدتی در اشغال طایفه ابدالی بود و به دست نادر شاه افشار افتاد. پس از مرگ نادر افغان‌ها بر هرات مسلط شدند. در دوران معروف به بازی بزرگ ماموران بریتانیایی در هرات فعال بودند و از جدایی هرات از حکومت ایران پشتیبانی می‌کردند.

در ۱۲۴۹ ه. ق. عباس میرزا از سوی فتح‌علی شاه قاجار مامور پس گرفتن هرات از افغان‌ها شد. مرگ عباس میرزا در راه مشهد این کار را ناتمام گذاشت. محمد شاه قاجار نیز کوششی برای فتح هرات کرد که ناکام ماند. در زمان ناصرالدین شاه قاجار دوست محمدخان، حاکم کابل و قندهار هرات را گرفت. نیروهای ناصرالدین شاه تحت فرمان حسام‌السلطنه هرات را محاصره کردند و در سال ۱۲۷۳ ه. ق. این شهر را گرفتند.

پس از تصرف هرات در افغانستان توسط قوای ناصرالدین شاه قاجار، دولت انگلستان که از این امر ناراضی بود، به ایران اعلان جنگ داد و جزیره خارک و بوشهر را به اشغال خود درآورد. در این حال درگیری‌هایی بین نیروهای ایرانی و انگلیسی روی داد که به شکست سربازان ایرانی انجامید. از این رو مذاکراتی برای صلح آغاز شد که به عقد معاهده پاریس در فرانسه بین ایران و انگلیس انجامید. به موجب این معاهده، دولت ایران تعهد سپرد که هرات و تمام خاک افغانستان را تخلیه نماید و از هر ادعایی نسبت به حکومت خود در هرات و تمامی افغانستان دست بردارد.

معاهده پاریس با میانجیگری ناپلئون سوم در 4 مارس1857م، مطابق با 7رجب 1273ه.ق و برابر با 13 حوت 1235خورشیدی ما بین سفیر ایران در پاریس فرخ خان امین الملك و سفیر انگلیس در فرانسه لرد كاولی در پانزده فصل بسته شد. تنها دستورالعملی كه از تهران از طرف آقاخان نوری به فرخ خان رسید این بود:« شما اختیار دارید در هر مساله ای كه مورد تقاضای انگلیسی ها است موافقت كنید مگر در دو مورد: یكی سلطنت ناصرالدین شاه و دیگری صدارت من.

چرا كه در اوان گفتگوی دو طرف جهت دستیابی به صلح، انگلیسیها خواستار بركناری این صدراعظم روس مآب بودند. طی این عهدنامه كه صلح بین دو دولت برقرار گردید انگلیسی ها متعهد شدند قوایشان را در مدت كوتاهی از خاك ایران خارج سازند در مقابل دولت ایران با خروج نیروهایش از منطقة مورد مناقشه، از هرگونه حق حاكمیت بر هرات و افغانستان صرفنظر كرده و متعهد شد تا در منازعات با افغان ها به دولت انگلیس بعنوان میانجیگر و قاضی رجوع نماید، دولت انگلیس هم تعهد داد تا از هر تشویشی از ناحیه افغانستان برای دولت ایران جلوگیری كرده و مناسبات ایران با افغان ها، شان و حیثیت دولت ایران را رعایت نمایند. همچنین انگلیس حق داشت در هر نقطه از خاك ایران كه صلاح دانست به ایجاد كنسولگری بپردازد. اینگونه ایران استقلال افغانستان را برسمیت شناخت و بدین شكل خاطر انگلیسی ها برای دفاع از هندوستان خیالشان راحت شد.

انگلیسی‌ها نیز پذیرفتند که قوای خود را از ایران خارج کنند و اسرای جنگی ایران را آزاد سازند. این معاهده، دست ایران را به کلی از دخالت در افغانستان کوتاه کرد و باعث نفوذ انگلستان در دربار ایران گردید. بنابراین، هرات به کلی از ایران جدا شد و افغانستان نیز با عنوان استقلال یابی، از ایران استقلال یافت. پس از جنگ هرات بسال ۱۲۴۹ ه‍. ق. قسمت‌های از شرق هریرود به بعد (شامل هرات) به افغانستان ضمیمه گردید.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   البته كه بعد ها دولت انگليس با تهران دوباره موضوع ايترداد هرات را موافقه كرد اما ناصرالدين شاه بعداز استخاره نتيجه گرفت كه حمله به هرات به ضرر او تمام ميشود ازين موضوع چشم پوشيد ونيز اينكه انگليس وروس در رقابت بودند اگرهرات با ايران ميبود بين روس وايران منطقه حايل نبود وايران هم مرز روس ميشد كه اينرا انگريز نميخواست اما استقلال يابي افغانستان از ايران در سال 1747 بوده هرات يك جز به افغانستان اضافه شد تا اينكه قبلا هم مردم هرات با ايران روابط از روي رضائيت نداشتند وچند بار چنگ وسركشي صورت گرفته بود

>>>   از همی روز بود که افغانستان به بدبختی دچار شد .به امید اتحاد دوباره.
هراتی از کابل.

>>>   بــته علي تهراني !
ونيز به تعقيب نوشته يا نظر اولي ذكركنم كه شاه عباس صفوي شاه ايران در هرات تولد يافت وبزرگ شد بعدا به ايران و سلطنت را گرفت
گيلگمش

>>>   بــــه هراتي !
بــه نظـــر تو ايراني ها خوشبخت هستند كه تو بدبخت شده اي ؟ همين جنگ هائيكه در افغانستان بوده درطول همين سال ها درايران هم جنگ بوده جنگ با عراق مشكلات با غربي ها سال هاي قبل جنجال كرد ها واحزاب مخالف داخل ايران آنها هم به جنت نشسته نيستند مانند ما ده ها مشكل دارند
گيلگمش

>>>   همه ی این تیکه تیکه شدن کشور ها نقشه های استعماری بود برای پیشبرد اهداف سلطه جویانه خودشان . آنها از حس قومیت گرایی مردم در هر نقطه از جهان در جهت اهدافشان استفاده میکنند وگرنه مردم منطقه بخصوص خراسان و ایران به سبب پیوندهای بی شمار فرهنگی و قومی و دینی از یکدیدگر غیر قابل تفکیک اند - مثال های زیادی از تجزیه کشور های مسلمان منطقه وجود دارد یکی از آن ها عثمانی و دیگری هم ایران که کشور های منطقه قفقاز و افغانستان و در جنوب هم بحرین با نقشه های استعماری به لحاظ جغرافیایی جدا از آن جدا شده اند و امروزه هم همان استعمار گران به دنبال جدایی فرهنگ های مشترک از یکدیگرند

>>>   کاش هرات جزئی ازایران باقی میماند، تا به چنین مصیبتی اوغانی دچار نمی شد.
صمیم

>>>   به امید اتحاد دوباره

>>>   فرمان مورد نظر،از معدود اسنادی است که از زمان حکومت افغانها در ایران باقیمانده است.این سند،متعلق به‌ اشرف افغان است و دارای سجع مهر و تاریخ به حکومت رسیدن وی در ایران می‌باشد و حاوی نکات مهمی از مسائل‌ اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی آن دوره و همچنین شیوهء حکومتگری افغانها در ایران،نحوهء برخورد آنان با عامهء مردم،اصناف و کسبه و اقلیت‌های مذهبی و قوانین وضع کردهء آنان در خصوص ازدواج اقغانها با ایرانیان،ازدواج‌ زنان و دختران امیران مقتول و معزول،چگونگی دریافت حقوق دیوانی از کسبه،لزوم کسب اجازه جهت سکونت‌ در هر محل،جلوگیری از دخل و تصرف غیرشرعی و غیرقانونی در اموال اهالی،لزوم حفظ شیوهء رعیتی و اطاعت‌ از سلطان،رسیدگی حکام شرع به دعاوی مسلمانان با هندیان و یهودیان و نصارا،و موارد دیگری که ذکر همهء آنان‌ مقدور نمی‌باشد.

>>>   هرات افغانستان است، وپاره تنم هست ... اگر به متن خبر نگاه کنید تاریخ جدایی ایران و افغانستان معلوم هست ، و در ان تاریخ این دو کشور از هم جدا شده ، پس شما چگونه ثابت میکنید که هرات از ایران بوده و دوباره به افغانستان پیوسته.

>>>   هرات به افغان و افغانی تعلق نداره ...
فقط و فقط به کشور خودش یعنی ایران تعلق داره ...
یه هراتی هیچ وقت افغانی نیس و نخواهد شد ...
رضا از ایران

>>>   روزی که هرات از ایران جدا شد یا روزی که افغانستان از ایران جدا شد؟!این ایران، افغانستان را در بحث های تاریخی از کجا... آوردید؟!
افغانستان کمتر از 150 سال پیش به این نام مسما شد و ایران کمتر از 100 سال پیش. این سرزمین بارها به مرکزیت یکی از شهرها در دو طرف مرز فعلی همیشه یک سرزمین بوده اند. البته اینکه "افغانستان" از "ایران" جدا شد یک شیوه نادرست طرح این مسئله است. مردم افغانستان کنونی بنابر دلایلی بر استان خراسان ایران و شهر مشهد نیز ادعا دارند چی برسد به اینکه خود را جدا شده از "ایران" بدانند. البته اینکه ایران زمین باستان و یا همان آریانا سرزمین هایی با تاریخ مشترک تا همین کمتر از 250 سال پیش هستند شکی نیست ولی اینکه بخواهیم همه را منسوب و از آن "ایران" کنونی بدانیم جفا در حق تاریخ است.
در طرح چنین مسایلی تاریخی چیزی به نام از آن و از این وجود ندارد. فقط گذشته ی مشترکی است که سالیان سال با مرکزیت یک منطقه در یکی از دو طرف مرزهای کنونی مثل، پارس در ایران کنونی یا غزنی در افغانستان کنونی وجود داشته است. هراتی عزیز از کابل نمیدانم خوشبختی های قبل از این تاریخ را شما به یاد دارید یا خیر ولی اگر به یاد دارید با ما هم شریک سازید. آن طور که در این نوشته آمده شما به عنوان یک هراتی از "آن" ایران بوده اید بناً نباید امید اتحاد دوباره کنید چرا که امید اتحاد دوباره برای دو هم طراز از هم دور افتاده اتفاق میافتد نه برای یک صاحب و یک شی یا مال و ملک.

>>>   كاش افغانستان ايران و تاجكستان را با خودش متحد كند و مرز ها برداشته شود

>>>   نقش مبارزه افغان ها در دفاع هرات در حاشیه قرار گرفته است برخلاف زد و بندهای خارجی متورم نشان داده شده است...
اباسین از پشاور

>>>   هرات هیچ وقت از ایران نبوده از خود افغانستان بوده این مشهد از افغانستان بوده که حالا یکی از شهر های ایران شده
علی

>>>   اصلا ایران در آن تواریخ که شما ذکر کردید وجود نداشت و ایران در زمان شاه رضا نامش پیدا شد و ایرانی ها باید بدانند پدر های شان افغان بودند - و تو هراتی گک باید بدانی که وطن مادر و ناموس است ...

>>>   رضا از ایران ...کی گفته هرات متعلق به ایرانه؟؟
...این خیال باطل رو از خودت دور کن که هرات جز ایران بشه.

>>>   انگلیس ها بخاطر جلوگیری از پیشرفت روس ها به مرز هند بریتانوی این کار را کردند. کاش هرات جزو خاک ایران باقی میماند که هم پیشرفته تر مشد و هم از شر پشتون های قبیلوی و قرون وسطائی نجات می یافتیم.
س. هروی

>>>   سلام براى همه: لطفأ جنجال زياد نكنيد، فكر كردن در باره انتخاب ريس جمهور بعدى كشور بسيار مهم است.
سيد بلال از المان

>>>   سلام به همه ی هم تبار ها و همشهریان عزیز من یک ایرانی هستم و متاسفانه دیدم چطور به خاطر یک موضوع تاریخی مشترک دوباره به جان یکدیگر افتادید.بله درست گفتین هرات از ایران جدا نشد بلکه از قاجاریه جدا شد کشوری که ان زمان خراسان یکی از ولایاتش بود وتمام کشورهای امروزی جنوب روسیه جزئ ان بودند اما استعمارگران بین ما جدایی انداختند .بله علی جان راست گفتی اصلا ان موقع کشوری به نام ایران وجود نداشت و اجداد من نیاکان تو دارای یک امپراتوری واحد بودند خودتان ببینید ما داریم با زبان مشترکمان با یکدیگر حرف میزنیم پس یعنی ما زبانمان مشترک است و تاریخ مشترک داریم .تاریخ سند مکتوب است وبا نظر من وتو عوض نمیشود.علت بدبختی ما همین است که بر سر تاریخ با یکدیگر دعوا می کنیم در حالی که تاریخ مشترک ایران افغانستان و تاجیکستان یک درس بزرگ دارد و ان درس اتحاد است یعنی باید متحد باشیم و به خاطر مرزبندی بیگانه ها بر سر کشور ها خودمان را جدا ندانیم .به امید اینکه تاریخ برای همه ما عبرت باشد و با تشکر از افغان پیپر .
علی از ولایت فارس

>>>   کاری با گذشته ها ندارم و بحثی درمورد آن نمیکنم اما درمورد آینده میگویم که میتوانیم امپراطوری اجدادمان را احیا کنیم حالا تحت هر اسمی ، مهم عزت و شرف و رفاه مردم سرزمین هایمان است - مهم شکوهی بوده که از دست رفته و اگر آن شکوه بود کی شوروی یا ناتو و آمریکا هوس دست درازی به بخشی از خاک یک پارچه سرزمین گذشته مان را میکردند- هر کسی وظیفه ای درقبال این آینده دارد و میتواند قدمی هر چند کوچک بردارد امیدوارم همه این قدم را برداریم و به تفرقه افکنان مجال حرکت ندهیم .
مبارز

>>>   این حرف را شما دوستان می گویید که امپراطوری گذشته را احیاء کنیم که غیر ممکن است چون دولت های این سه کشور به خصوص ایران به دنبال چنین افکاری نیستن.اگر ایران به دنبال فرهنگ زبان دین تاریخ گذشته و ..... مشترک بود یا اهمیت می داد وضیعت مهاجران افغانستانی در ایران به این گونه نبود.
ادریس

>>>   نمی دانم در مدرسه های افغانستان به شما چه گفته اند که می پندارید ایران از زمان رضاشاه ایران شده! درست است که رضا شاه نام انگلیسی ایران را از persia به ایران دیگر کرد ولی از زمان ساسانیان حکومت ایران را "ایرانشهر" گفتندی. در همین قرارداد پاریس هم اگر بنگرید نام ایران را خواهید دید. اگر نیاز باشد می توانم سندهایی برایتان بیاورم ...
احسان از ایران

>>>   سیاوش چو آن دید آب دو چشم
ببارید و از اندیشه آمد به خشم
که یاد آمدش بوم زابلستان
بیاراسته تا به کابلستان
همان شهر ایرانش آمد به یاد
همی بر کشید از جگر سرد باد
"حکیم فردوسی"

>>>   بهتر دوستان بر سر تاریخ بد با هم در نافتند حال وروز بد فعلی را فراموش نکینید که هنوز هم روباه پیر استعمارودوستانش نزد خود طرح های برای بیشتر متلاشی کردن نه تنها افغانستان بلکه کسورهای مسلمان منطقه داررند زیرا هر قدر خورد تر شویم ضعیف تر میشویم ودشمن به راحتی وبادست باز بدون هر گونه تشویش به آزارمان ادامه میدهد الهی که خداوند به داد همه ما وشما برسد بیائیدبر ضد دشمن که تلاش دارد با انواع تفرقه افگنی ها وایجاد تعصب وکینه یک روش بی نیاز به مصرف واقتصاد را پیشه کنیم و آن اتحاد واتفاق همه مردمی که درین منطقه زندگی میکنند حد اقل دید خصمانه را از وجود خود بزدا ئیم وانسانها را جدا از دولتهای خاین ودست نشانده حاکم بر منطقه دانسته وآنها را دوست داشته باشیم به یاری الله به پیش به سوی دوستی وصلح بین ملتهای منطقه چون که تنها با آمدن صلح در یکی از کشور ها صلح در منطقه نخواهد آید ما باید برای همه مردم باید از خداوند طلب آرامش کنیم خدایا خیر همه مارا از خزانه غیب خود عنایت فرما یا غنی ویا صمد ویا قادر آمین
رحیق -هرات

>>>   در جواب اونی که گفته پدران ما ایرانی ها افغان هستن .. باید بگم از چهره و شکل ظاهرمون معلومه که پدرانمون کیا بودن ... و اینکه هرات مال ایرانه شکی درش نیس ... بقیه ی افغانستان مال خودتون ... پشتون های عزیز خودشونو قاطی ماجرا نکنن که حلی از اعراب ندارن و نخواهند داشت
رضا از ایران

>>>   اولا" اینکه این یک اشتباه تاریخی نویسنده است که افغانستان استقلال خود را از ایران گرفته بتاریخ رجوع شود ثانیا" اینکه این مهدی علی نماینده انگلیس در ایران1799 بود که به سهولت توانست که دولت قاجار رابرضد افغانستان تحریک کند و قضیه سنی و شیعه را بمیان اورد.
محمدشاه جانشین فتح علی شاه که به دستیاری سفرای انگلیس و روس به سلطنت رسیده بود ایران را بیشتر در مرداب سیاست روس و انگلیس فروبرد خصوصا" بشکل آله بی جان در دست روس قرارگرفت و به حمله به هرات پرداخت و در اثر مقاومت افغانها اورا درهم سکستند و لی هدف استعماری که تولید نفاق بین افغانستان و ایران بود کامیاب شد و بعدها دولت ایران را به دست اندازی در سیستان و هشتادان افغانستان واداشت روی همرفته این بی کفایتی و سست عنصری حکومت قاجاری بود که بالاخره منجر به تقسیم ایران بین مناطق نفوذ انگلیس و روس گردیده حکومت قاجار در طول 50 سال 1806-1856 هشت بار در هرات حمله کرد و بدن یکبار در تمام حملات ناکام شد. ناصرالدین شاه ایران را در زیربار ثقیل امتیازات دول استعماری مثل کمان خمیده ساخته بود خودش در اروپا مصروف تفرج بود و طفلک یازده ساله قاجاری عزیزسلطان را رتبه نظامی فیلدمارشالی ایران داد هیچ کرده ان شاه افتخار ایرانیان نیست و افغانستان هیچگاه در تسلط این شاهان نبوده بجز از بعضی نقاط انهم موقتی.
تاریخدان از کانادا

>>>   هرات هیچ وقت از ایران نبوده همیشه بخشی از خراسان بزرگ بوده که خراسان بزرگ هم بدنه اصلی اش همیشه افغانستان بوده اما ایران همیشه چشم طمع به هرات داشت و کوشش می کرد تا هرات را به قلمرو خودش ضمیمه کنه. اما بر اساس این معاهده ایران تعهد کرد که دیگه به هرات چشم طمع نداشته باشه

>>>   کاش هرات به ایران بر می گشت. ما هراتی ها نمی خواهیم جزئی از افغانستان کنونی باشیم.
علیرضا هراتی از مشهد

>>>   بــــه محترم تاريخدان از كانادا !
آيا اين گفته شما ازروي احساسات است يا ازروي حساب وكتاب ؟
اما در اصل هخامنشي ها ساساني ها صفوي ها براي ما والي تعيين ميكردند ماليه ميگرفتندمثلا گرگين والي قندهار يا مستقيما برما حكومت ميكردند وما جز تحت امر آنها بوديم مثلا زمان نادر قلي خان يا نادر افشار كه تا نزديك ما سكو هم رسيده بود احمد شاه دراني يكي از محافطين يا سرمحافظ او بود
رستمداد كابلي

>>>   بـــة برادران عزيز احســــــــــان ورضــــــا از ايــــــــــــران !
احسان ورضاي خداوند شامل حال تان باد .درست در همان اوايل ساساني ها نام سرزمين زيباي شما ايران كه برگرفته از همان قوم آريا ( مردمان نچيب ) بودهوهمه مردم خودرا ايراني ميشناختند اما خارجي ها پرشيا مي خواندند ودر سال 1935 رضاشاه پيشنهاد كرد تا نام پرشيا راكه خارجي ها استفاده ميكنند هم بايد به ايران تعويض نمائيم اما تعداد از خبره گان ايران بدليل اينكه افتخارات گذشته كه بنام پرشيا متوجه سرزمين ماست بفراموشي سپرده نشود مخالفتي با اين نظر داشتند اما در نهايت همان نظر شاه تطبيق شد وميگويند فارسي را اعراببراي ايران استعمال كرده اند شايد به دليل اين باشد كه آنها حرف (پ ) ندارند
در مورد نام ايران كه ده ها مراتبه در شهنامه ذكر شده هيچ ترديدي .جود ندارد وايران دوستي فردوسي بزرگ تا به اين حد بوده كه ميگويد
چـــــو ايــــــران نباشد تــن مــن ــبــــاد
رستمداد كابلي

>>>   اگر هراتی ها ایرانی نیستند پس چه هستند؟ افغان هستند؟ من از مردم هرات می پرسم آیا نیاگان شما افغان بوده اند؟ چرا مردم مشهد و نیشابور و بیهق و تربت جام و ... ایرانی هستند ولی هرات و بادغیس افغان است؟
احسان از ایران

>>>   انشا الله مشهد هم از ایران جدا وبافغانستان قهرمان الصاق و الحاق خواهد شد.

>>>   دوستانی که می گویند مشهد از ایران جدا شود و به افغانستان بپیوندد، شما... اول بخارا و سمرقند را آزاد کنید.

>>>   روزی فرامیرسد که مشهد به افغانستان متصل خواهد شد . مشهد پاره تن افغانستان است

>>>   بجواب آقای محترم رستمدادکابلی!
احساسات در تاریخ جا ندارد تاریخ یعنی واقعیت های زمانه میدانم در تمام دوره های ملوک الطوایفی که شما از ان نامبرده اید باج و باجگیری و اخذ مالیات یک رسم شده بود قدرتمندان مرکزی از امرای محلی خانان و حکام محلی مالیات میگرفتند باج دهی و اطاعت از خاصه زمان و دوره همان وقت بودشما از احمد شاه درانی نوشته اید منحیث افغان و کابلی حتما" تاریخ افغانستان را مطالعه کرده و میدانید که احمدشاه اصلا" در هرات تولد شده وی بعداز انکه بحیث پادشاه معرفی میشود در سفر دوم خویش در سال 1749 به استقامت غرب حرکت نموده و به هرات میرسد بعداز اشغال برج خاکستر شهر را گرفته و حاکم وقت امیر خان را اعدام و درویش علی خان را حاکم مقرر مینماید بعداز الحاق هرات به استقامت مشهد رفته و درتربت شیخ جام میرعلم تایب شهرخ را در هم شکست میرعلم فرار و شهرخ اسیر و تسلیم شد این احمد ابدالی بود که دوباره شهرخ را حاکم مشهد ساخت و علاقه های جام، با خزر، خاف، تربت و ترشیز را از ولایت خراسان منفک و به ولایت هرات مربوط نمود و از مشهد به نیشاپور رفت در بهار سال 1750 درتوپ مشهور خودش را از چدن ساخت که 12.5 سیر وزن گوله میخورد مدافعه عباس قلی ناکام و اسیر گردید احمد شاه این مرد دلیر را حاکم خود در نیشاپور مقرر کرد در سال1751 دوباره به قندهار برگشت در مدت چهار سال توانسته بود وحدت سیاسی افغانستان را از آمو تا عمان و از رود سند تا دشت های ایران تکمیل کند. بنا" احمدشاه سرتاج ملت و افتخار دایمی تاریخ افغانستان است. پس لازم است که افغانها ادعای برگشت محدوده انوقت را بکند نخیر سرحدات و مرز ها تعین است هرگونه ادعای مرزی باطل و غیر منطقی است.
تاریخدان از کانادا

>>>   فارسی زبانان هراتی یعنی مردم بومی هرات اصالتاً ایرانی و از قوم فارس است و به دلیل این که اهل تسنن هستند به اشتباه با تاجیک ها خلط شده اند. تاجیک ها در شمال شرق افغانستان زندگی می کنند و خیلی فاصله دارد با هراتی ها و از طرفی هم بین این دو قوم ازبک ها هزاره ها و افغان ها قرار دارند که دلیلی است بر عدم ارتباط ااین دو قوم و مانع ارتباط اینان در طول تاریخ شده اند. پیش از صفویان اکثریت فارس ها به مذهب تسنن تعلق داشتند. بعد از روی کار آمدن صفویان هرات به دلیل هم مرز بودن با شیبانی ها و کورگانی ها همواره دست به دست با ازبکان می شد و این امر مانع از مستحکم شدن مذهب تشیع می گردید به همین خاطر نیم مردمش شیعه و نیمه بیشتری سنی باقی ماندند و بعد از تصرف توسط افغان ها تعدادی زیادی از شیعیان به ایران رفتند. خلاصه هراتی ها فارس هستند.
فرید هراتی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است