نقش جنگل در حفظ بهبود محیط زیست
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۴    ۱۳۹۲/۱۲/۱ کد خبر: 66734 منبع: پرینت

البته تمام کوههای افغانستان جنگل دار است به استثنای کوههای غربی که عاری از جنگل می باشند. جنگل های افغانستان عموما به دو دسته تقسیم می شوند. میوه دار و غیر میوه دار، در نواحی بدخشان و تخار کناره های دریا آمو جنگل های انبوهی از انواع جنگل وجود دارد. مثلا در کوههای قره باتور در شرق وجنوب شرق درختان سوزنی برگ مانند درخت لمنز, نشتر , سرب, جلغوزه , ارچه و غیره درختان پهن برگ مانند زیتون دیده می شود.

در کوه های پکتیا, کنر, ننگرهار لغمان میلیون درخت زیتون خودروی وجود دارد, کوه های نورستان در حدود 2000 هکتار پوشیده از درختان بلوط صنوبر, سرور آزاد ,عرعر, چهارمغز رویده است.

کوه های سمنگان و دره نیک پیی, تاله و برفکه, غوری, دوشی وکیله گی, نهرین انواع درختان جنگلی بادم کوهی , پسته , ارچه رویده وجودارد. چاه آب, کشم, جرم , تالقان , دره اشکمش ,عنبرکوه خان آباد به پیمان زیاد نسبت به پسته زاری بادغیس وهرات در ختان پسته وجودارد. کوه های جاجی منگل جدران نیز دارای انواع درختان میوه سیب جلغوزه, بادم کوهی به شکل خود روی وجود دارد. جنگل های که در کنر ونورستان رویده است عمرشان بیشتر از 400 الی 500 سال است. کوه های دره های پنچشیر و دره نجراب, تگاب, دارای جنگل های بلوط و سیاه جوب بشگل انبوع و بادم کوهی وارغوان بشکل پراکنده وجود دارد.

کوه و دامنه کوه های نواحی ولایات افغانستان 450 هزاز هکتار پسته زار در گذشته و از برکت طبعیت زیبا وگوارا افغانستان به شکل خود روی جود داشت. ازحمله 90 هزار هکتار در کوه دامنه های بادغیس و هرات و 70 هزار هکتار در دامه کوه های سمنگان نواحی, سرپل ماباقی در در دامنه کوه های نواحی بغلان, تخار, بدخشان و به شکل پراگنده در نواحی جنوب شرق کشور نیز وجود دارد. جمع آوری حاصل میوه پسته در گذشته سالانه پول هنگفتی را به عایدات دولت می آفرید و هم یکی اقلام عمده صادرات افغانستان در گذشته به حساب می رفت.

باوصف کمک های جمع جهانی به باسازی و بهسازی افغانستان در قسمت احیای و بهبود پسته زارها اقدامات ناجیزی صورت گرفته ولی بنیادی و بسنده نیست. به دلیل اینکه درگزشته اقتصاد و درآمد سالانه مردم محل به جمع آوری حاصلات میوه پسته وابسطه بود. جنگل های پسته خود روی بومی افغانستان یکی از گران بهاترین و زیباترین منابع طبیعی افغانستان است و هم پناهگاه مناسب برای زندگی جانوران و پرندگان می باشد. محل های که جنگلات پسته بشکل خود رو می روید داری هوای مطبوع و خوش گوارا و معتدل است.

نقش جنگل در تغییر آب هوا محل ومنطقه تاثیر خوب دارد از شدت سرمای زمستان می کاهد و گرمای تابستان را تقلیل می دهد, هوای محل و منطقه خود را صاف و خوشگورا می سازد. جنگل محل و منطقه خو درا سرسبز می سازد, هوای محیط منطقه خود را تصفیه می کند و از تخریب خاک منطقه خود توسط باد های تند و باران های رگبار جلوگیری می نماید.


دکتر یارمحمد


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جنگلها کنر يكي از مهمترين و با ارزشترين منابع ملي كشور واز پايه هاي توسعه پايدار محسوب مي شوند كه بهره برداري صحيح توأم با عمليات اصلاح و احياء آنها مي تواند نقش اساسي در جهت حفظ آب و خاك و تأمين نيازمنديهاي كشور داشته باشد. باتوجه به اهميت فوقاالعاده زياد اين منابع روز به روز از وسعتشان كاسته شده است. دركشور افغانستان نيز به دليل رشد فزاينده جمعيت ، توسعه فن آوري ، تامين منابع غذايي و مسكن براي جمعيت رو به رشد، روند تخريب منابع جنگليبه دنبال آن تخريب محيط زيست در سه دهه اخير افزايش يافته است به همين جهت يكي از نگرانيها و چالش هاي جهاني، حفاظت از اين منابع تجديد شونده است.

>>>   جنگلها يكي از مهمترين و با ارزشترين منابع ملي كشور واز پايه هاي توسعه پايدار محسوب مي شوند كه بهره برداري صحيح توأم با عمليات اصلاح و احياء آنها مي تواند نقش اساسي در جهت حفظ آب و خاك و تأمين نيازمنديهاي كشور داشته باشد. باتوجه به اهميت فوقاالعاده زياد اين منابع روز به روز از وسعت شان كاسته شده است. در افغانستان نيز به دليل رشد فزاينده جمعيت ، تامين منابع غذايي و مسكن براي جمعيت رو به رشد، روند تخريب منابع جنگلي به دنبال آن تخريب محيط زيست در سه دهه اخير افزايش يافته است به همين جهت يكي از نگرانيها و چالش هاي جهاني، حفاظت از اين منابع تجديد شونده است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است