تکیه میرزاخان یکی از مراکز مهم اسلامی هرات
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۵    ۱۳۹۲/۱۱/۲۳ کد خبر: 66209 منبع: پرینت

یادی از الحاج سید مهدی شاه آغا یکی از بنیادگذاران و خدمتگاران تکیه میرزاخان

تکیه عمومی میرزاخان با سابقه حدود بیش از 150 سال در محله خواجه عبدالله مصری شهر کهنه هرات یکی از مراکز مهم فرهنگی و دینی هرات بشمار می رود.

شخصت های مانند مرحوم الحاج عبدالحسین منجم باشی، مرحوم شیخ محمد امین خطیب، علامه شیخ طاهرقندهاری، آقای شریعت، الجاج سید قاسم کابلی، سید اصغر بشیرهروی، مرحوم استاد عبدالحسین توفق، استاد غلام رضا مایل هروی، استاد محمد علی عطار هروی و صدها شخصیت علمی و فرهنگی دراین مرکز برزگ اسلامی مرتب رفت و آمد داشتند.

مرحوم شیخ علام حسین طالب ده ها سال در این مرکز عصر روزهای جمعه و سایر مراسم مذهبی سخنرانی می کرد، همچنین مرحوم شیخ حسن وثیقی و استاد براتعلی فدایی شاعرتوانای کشور از سنخوران و مداحان این مرکز اسلامی بودند.

در آن زمان مرکز علمیه صادقه و دیگر مراکز دینی که امروز درهرات وجود دارد نبود، فقط در کنار تکیه عمومی میرزاخان چند تکیه به نام های تکیه هادی، تکیه مسگرها، تکیه آخندزاده، تکیه سکندرشاه آغا، تکیه بیرجندی ها، و چند مرکز دینی دیگر، که دوستان به آن اظافه خواند نمود وجود داشت.

د رمدت بیش از صد سال گذشته روزهای دهه محرم والیانی مانند غلام فاروق خان، عبدالله خان ملکیار، صدیق خان و ده ها شخصیت سیاسی برای سنخرانی پیرامون این روز دهه محرم در تکیه عممومی میرزاخان هرات و در حضور هزاران نفر صحبت می کردند.

گفته می شود حدود سال های 1340 خورشیدی (خان عبدالغفارخان) درتکیه میرزا خان صحبت نموده است.

حدود سال های 1319 می توان از سخنرانی های واعظ مشهور شیخ محمد تقی بهلول یکی از رهبران نهضت اسلامی یاد کرد، سپس سید حیدر قطب و بعد ها شهید علامه سید اسماعیل بلخی درسال های 1322 تا 1325 یکی از سنخوران تکیه میرزاخان بودند و سال ها در این مرکز تدریس و سنخرانی می کردند.
درهمان سال ها شهید سید اسماعیل بلخی به ایجاد حزب اتحاد که برخی آن را ارشاد نیز می گفتند آغاز به فعالیت نمود (که نمی خواهم به جزییات آن وارد شوم).

در آن زمان نهضت های اسلامی برای مبارزه علیه پادشاهان آن وقت شکل می گرفت بدون شک تکیه میرزا خان نیز نه تنها به عنوان یک مرکز دینی بلکه به عنوان یک پایگاه فرهنگی، اجتماعی دور از این حوادث تاریخی نبوده است.

شخصیت های دیگری که در این مرکز مهم دینی فرهنگی صحبت می کردند و یا ارتباط مستقیم با این مرکز داشتند از جمله دانشمندان و فرهنگیان و تجار ملی سرشناس هرات، الحاج نجف علی رهبر، جاج غلام حسین پیر، حاج سید حسن عطار، حاج فضل الله اعتماد، حاج حبیب الله ارباب زاده، حاج محمد هاشم حسین زاده، حاج غلام نبی رضایی، سید میر کاظم شاه حکیم و ده ها شخصیت علمی و فرهنگی با حضور خود این مرکز را به یکی از مهمترین مراکز علمی فرهنگی، ملی مذهبی بدل نموده و نام ایشان در تاریخ زرین هرات ثبت می باشد.

در مراسم دهه محرم شحصت های علمی، فرهنگی هرات به ویژه مسوولین محلی مانند آقایان احمد قلی خان، استاد سعید مشعل، عطا محمدخان نقشبندی که هر سه شخصیت زمانی شهردار هرات بودند و همچنین آقایان میرصاحب گارزگاه ، حاج سید عظیم خان، فکری سلجوقی، حاج محمد شاه رحمتیان، استاد عباس خان اعتدالی و شما زیاید از اساتید و دانشمندان که هیچ کدام شان درقید حیات نمی باشند به این مرکز اسلامی رفت وآمد داشتند.

در این جا لازم است یادی هم از مرحوم حاج رمضان علی مسگر و ماما رحیم خدمتگارن این مرکز شود و ده ها بزرگ دیگر.


محمود نجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است