تورم برخی کالاها در فصل های خاص
اگر در فصل خاصی تقاضای مردم از اجناس بالا برود و به بازار فشار وارد شود، کالاها نیز گران خواهد شد که دلیلش افزایش تقاضای مردم است 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۷    ۱۳۹۲/۹/۲۰ کد خبر: 62367 منبع: پرینت

اخیرا، قیمت اجناس و کالاها در بازارهای کشور رشد قابل ملاحظه ای داشته است و اقشار ضعیف و ناتوان جامعه را تا حد بسیار زیادی تحت فشار قرار داده است. هر ساله بحث افزایش قیمت ها با فرا رسیدن فصل سرما وجود داشته است و از طرفی، دولت و نهادهای مربوطه نیز اقدامات و تدابیر جدی در این زمینه نداشته اند.

همچنین در سال جاری نیز با برگزاری جرگه، افزایش قیمت ها رو به فزونی یافت. بنابراین، چالش ها و مشکلات بسیاری در بخش های مختلف زیربنایی و روبنایی کشور وجود دارد.

تورم عبارت است از، افزایش سطح عمومی قیمت ها در یک زمان خاص. پدیده تورم در علم اقتصاد علت های متفاوتی دارد. یکی از عوامل تورم، تورم فشار تقاضا می باشد یعنی اگر در فصل خاصی تقاضای مردم از اجناس بالا برود و به بازار فشار وارد شود، کالاها نیز گران خواهد شد که دلیلش افزایش تقاضای مردم است. زمستان در افغانستان یکی از عوامل گرانی اجناس می باشد.

یکی از عوامل دیگر تورم، فشار عرضه می باشد، یعنی اگر در کشوری عرضه اجناس کاهش پیدا کند در آن زمان قیمت اجناس بالا می رود و تورم به وجود می آید. دلیل عمده ای که فشار عرضه می تواند باعث گرانی اجناس در بازار شود با توجه به اینکه، افغانستان کشوری وارداتی می باشد، بستگی به عامل اصلی واردات دارد که اگر واردات در افغانستان در فصل خاصی کم شود، فشار عرضه باعث می شود که قیمت اجناس افزایش پیدا کند.

از طرفی، دلیل دیگری که باعث گرانی در فصل زمستان در افغانستان شده است، تورم وارداتی می باشد یعنی اجناس و کالاها در کشورهای همسایه افزایش پیدا کرده است که باعث افزایش قیمت کالاها در افغانستان خواهد شد.

تورم روانی و انتظاری عبارت است از: انتظار مردم از اقتصاد آینده یعنی اگر مردم انتظار داشته باشند که در آینده وضعیت اقتصادی خراب شود در اینجا مردم تقاضای خود را از کالاهای خاص زیاد می کنند. با توجه به فشار تقاضای به وجود آمده این عامل نیز باعث تورم می شود که هم اکنون در کشور افغانستان با توجه به کشمکش هایی که با کشورهای خارجی دارد، پابرجا می باشد.

تورم ساختاری نیز یکی از انواع تورم می باشد که در کشورهای در حال توسعه و فقیر به دلیل ضعف ساختارهای اقتصادی به وجود می آید .یکی از عوامل مهم که می تواند باعث گرانی در فصل خاص شود، تورم ساختاری می باشد.

با توجه به اینکه اقتصاد افغانستان مبتنی به اقتصاد بازار است، دولت کمترین دخالت را در این زمینه دارد اما این رویکرد توجیه درستی نمی باشد اگر دولت بخواهد که اقتصاد به تعادل برسد و در فصل های مختلف افزایش ها و تورم ها را مهار کند باید به این در این زمینه دخالت کند.

کد (16)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ممنون مطالبتون خیلی خوب ومفید بود....
ثمین. علی اباد کتول

>>>   نویسنده محترم به نظرم رکود را هم بیاد میآوردند یعنی کالا در بازار فراوان است اما اکثریت مطلق توان خرید ندارند . ازطرف دیگر سیاست بازار آزاد که گرگ را بین گوسفند بی قید رهاکرده مطابق این قانون مضر جامعه اکنون دولت حق دخالت هم ندارد توان دخالت هم ندارد پس سیاست غلط است .
افغانستانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است