کرزی از ایران دست خالی به خانه بازگشت!
کرزی به ایران رفت تا به دولت ایران اطمینان دهد که مانند گذشته منافع و خواسته های همسایه ها به خصوص ایران در افغانستان مهم می باشد و ملاحظات این همسایه را نیز در پیمان امنیتی میان کابل- واشنگتن مد نظر دارد، اما غافل از اینکه دیگر از کیف های پر دالر ایران خبری نیست 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۴۱    ۱۳۹۲/۹/۱۷ کد خبر: 62165 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، محترم حامد کرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان در راس هیاتی به تهران رفت و در مجموعه کاخ سعدآباد مورد استقبال رسمی داکتر حسن روحانی رییس جمهوری ایران قرار گرفت.

دو رییس جمهور پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور، به دیدار و گفتگو با یکدیگر پرداختند تا امروز عصر دوباره محترم کرزی در حالی به کابل بازگردد که چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا صمیمانه چشم انتظار نتیجه سفر کرزی به تهران می باشد.

هرچند سخنگوی رییس جمهور، هدف از این سفر یک روزه را گفتگو درباره توافقنامه سه جانبه همکاری افغانستان، ایران و هند و همچنین تقویت و گسترش همکاری افغانستان و ایران در عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بیان کرده اند، ولی شواهد نشان می دهد که مطلب از قرار دیگری است.

کرزی در حالی به تهران سفر کرد که چاک هیگل در کابل بر سر می برد و در دیدار با مقامات افغانستان از جمله جناب بسم الله محمدی وزیر دفاع، این تایید را گرفته است که پیمان امنیتی در موقع خودش با حفظ تمام خواسته های کاخ سفید امضا خواهد شد!

هرچند که هیگل گفته هیچ علاقه ای به دیدار با کرزی ندارد زیرا همه اتمام حجتها با وی در دیدار با سوزان رایس مشاور امنیت ملی و جیمز دابینز نماینده آمریکا در افغانستان و پاکستان صورت پذیرفته است. اما سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفته است، دیدار حامد کرزی با وزیر دفاع آمریکا به علت سفر کرزی به ایران لغو شده است.

حال باید دید هدف واقعی کرزی از این سفر که می شد پس از دیدار با وزیر دفاع آمریکا صورت گیرد، چیست؟

وزیر دفاع آمریکا به کابل آمده تا حرفهای آخر و نهایی را بزند، اما کرزی برای شروع یک بازی دیگر با ایران، به تهران سفر کرده است. با این توضیح که کرزی به ایران رفته تا به دولت ایران اطمینان دهد که مانند گذشته منافع و خواسته های همسایه ها به خصوص ایران در افغانستان مهم می باشد و ملاحظات این همسایه را نیز در پیمان امنیتی میان کابل- واشنگتن مد نظر دارد، اما غافل از اینکه دیگر از کیف های پر دالر ایران خبری نیست.

باید بدون هیچ نظرداشتی گفت: دولت جدید ایران به ریاست داکتر حسن روحانی، بیشتر به منافع ملی تاکید دارد تا حسن همجواری. از زمان روی کار آمدن دولت اصلاحات به رهبری جناب روحانی، تمامی نگاه ها به کشورهای دور دوخته شده است و کمتر توجهی به کشورهای همسایه می شود. در حالیکه در زمان ریاست جمهوری داکتر احمدی نژاد، تمامی توجه دولت ایران به همسایه ها مانند عراق، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ... بوده است.

این ادعا را کیف های دالری ثابت می کند که به ریاست جمهوری افغانستان، نخست وزیر عراق و... از طریق دولت ایران داده می شد تا هم امنیت مرزی ایران تامین باشد و هم توجه بیشتر دولت های همسایه به منافع ایران در آن کشورها ، یا به قول دیگری، تثبیت حسن همجواری.

در واقع آن کیف های پر دالر بدین جهت بود که کرزی همت و نظر بیشتری به تامین امنیت مرزهای ایران داشته باشد به ویژه در نقاطی که آمریکایی ها بر روی آن حساس هستند. همچنین تامین بیشتر امنیت نیروهای ایرانی حاضر در افغانستان نیز از دیگر خواسته های ایران از کرزی بوده است. در حالیکه جناب کرزی خود دست نشانده آمریکا بوده و از بهترین بازیگران آمریکایی در منطقه به حساب می آید.

اما در دولت جدید ایران، حسن همجواری در رتبه های سوم و چهارم سیاست خارجی ایران قرار دارد و رییس جمهور کرزی غافل از این مطلب به ایران رفت تا بلکه باز هم بتواند مانند گذشته توجه ایران را به افغانستان معطوف کند. اما ظاهرا این امر محقق نگردید و مجبور است در این سفر یک روزه فقط به مقامات ایران اینگونه ظاهرسازی کند که تمام تلاشش را کرده تا این پیمان، معارض با منافع همسایگان به ویژه جمهوری اسلامی ایران نباشد.

در اینجا این سوال پیش می آید که آیا این سفر جناب کرزی می تواند بخشی از بازی وی و آمریکا در منطقه به حساب آید؟

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   عجب گیری افتاده این ایران بدبخت.
واقعا خداییش ، افغانستان چه منافعی تاکنون به ایران رسانده است ؟
چه کارهایی برای حفظ وامنیت استراتیژیکی ایران کرده است که حالا بخواهد کیف های پرازدالرهم تحویل ما بدهد؟
ما وقتی دلمان خودمان به حال خودمان نسوزد چه انتظاری ازدولت های غرب وشرق برایمان می رود؟
فعلا خود دولت ایران درحال رفع ورجوع تحریم هاست ...
ما دولتمردانمان واقعا چه تلاشی برای کشورهای همسایه واسلامی خصوص کرده است ؟ جز طلب کردن ودست درازکردن !! وای کاش این کاسه ی گدایی به ملت هم برسد نه این که جیب خود صاحب منصب ها را پرکند وفرزندانشان خارج نشین شود وملت بدبخت بدبخت ترشوند ...
دنیا دیگر زرنگ شده است تا برایشان دم تکان ندهی وکاری نکنی برایت کاری نمی کنند....
نمی دانم چرا این پیمان نامه ی لعنتی را توامضا نمی کنی تا حداقل چندصباحی بادی به مملکت روان شود وازاین اوضاع فلاکت دراین سرما کمی رهایی یابیم .
همه درافغانستان به فکر شخص خود هستند کسی به فکر پیشبرد اهداف مملکت نیست .....
مهاجر

>>>   نوشته ی جالبی بود
ملا جو

>>>   من یکی از منتقدین این دولت در سایت افغان پیپر هستم اما در این نوشه خامی نویسنده مرا وادار ساخت تا از ریس جمهور پشتیبانی نمایم و به نویسنده یاد آور شوم که هر وقت خودت ریس حمهور شدی باز سفرت را به خاطر یک وزیر دفاع کنسل نما ولی کرزی ریس حمهور است باید وزیر دفاع امریکا سفرش را به تعویق بیندازد
عباس

>>>   اقای روحانی در مبارزات انتخاباتی خود،به این موضوع در یک مناظره تلویزیونی اشاره کرد که اگر رئیس جمهور شود
روابط با همسایگان و کشور های منطقه اهمیت بیشتری از گذشته در سیاست خارجی او خواهد داشت.تا کنون ،حداقل
در مورد دوکشور با توجه به فعالیت های دیپلماتیک صورت گرفته ،نشانه هایی مشاهده می شود.در مورد افغانستان
شاید هنوز برای قضاوت کمی زود باشد.باید منتظر اینده بود.
از تهران

>>>   اگر این دولت مردان ایرانی چنین برخوردی با این مزدور آمریکایی داشته اند به آنها صد آفرین باید گفت.

>>>   منظور اقای کرزی از سفر در ایران بدست اوردن حمایت اقای محقق بود که معلوم نیست انها کدام وعده ای درین مورد داده اند ویاخیر در گذشته ها جادو و.منتر جناب عالی خیلی قوی بود وجانب مقابل هم مجبوریت های خود را داشتند حال که تحذیرات وضع شده رفع گردیده وموقعیت ایرانی ها خیلی بهتر از قبل شده است دیگر مدارا نخواهند کرد شاید در گذشته ها چون از مشکلات کشور همسایه خبر نداشتیم بیهوده نا راض بودیم که یک کشور با این بزرگی چطور به چند دروغ ویا لفاظی دلخوش مینمایند وملیون ها دالر را به جیب ارگ نشینان ما می اندازند حال دیگر ان شرایط اولی نیست ووعده های اینطرف هم همه خلاف وبرعکس نمایان گردیده دیگر باید هم دست مسافر ما خالی باشد وترفند ها بی اثر
ولی باز هم ازینکه سیاست پدر ومادر ندارد انچه ما میدانیم صرف ظاهر قضیه ویک روی سکه میباشد چه معلوم که روی کدام مسئله ها صحبت وچه توافق های صورت گرفته باشد کشور های که در سیاست پخته شده اند نه کسی را کاملا میگیرند ونه هم بصورت قطع رها مینمایند اخرین میخ را در تابوت دوستی نمی کوبند وسائیل ومسکین را دست خالی نمیگذارند واینطرف هم تا اطمیئنان نسبی حاصل نکند بدون مقدمه سفر نمی نماید واربابان هم اجازه ای بیرون رفتن را بدون نتیجه ومقدمه نمیدهند حتما چیز ویا چیزهای است که از ما مخفی واز انظار پنهان میباشد هرچه باشد ویا هر چه است خداکند به نفع هردو ملت وهردوکشور بوده باشد
تبنگ چی

>>>   دوستان ما یک ضرب مثل داریم که میگیم (از بد، به بدترش توبه)
اگر از حقیقت دور نشویم با اینکه این دولت مشکلات خود را داشت چون برخی از .... جنگی را در حکومت جا داد اما نباید دستاورد های این دولت را نادیده گرفت.
روزی شود که رئیس جمهور فعلی را همه تقدیر نمایند

>>>   رئیس جمهور افغانستان "حامد کرزای" که میان دو فشار انتخابات ریاست جمهوری و طرح کاهش نیروهای امریکائی در افغانستان قرار دارد و سایه طالبان را نیز بر سر خود، برای مذاکره با حسن روحانی راهی تهران شد. حسن روحانی در دیدار با وی گفت: ما با حضور هر کشور خارجی در منطقه، خاورمیانه و خلیج فارس مخالفیم و امنیت افغانستان باید به مردم این کشور سپرده شود.
رییس جمهور افغانستان نیز گفت: افغانستان به تمامی قراردادها و توافقات خود با ایران پایبند است.
ما بزودی مذاکرات برای امضای پیمان جامع دوستی و همکاری‌ میان دو کشور را آغاز خواهیم کرد.
در پایان این دیدار و مذاکره بیانیه مشترکی منتشر شد که در آن وزرای خارجه دو کشور مسئولیت تنظیم پیمان جامع دوستی و همکاری‌ را عهده‌دار شدند.
پیک نت 18 آذر

>>>   کرزی صاحب اگر آسمان را بزمین بیاورد باخته است و باید کنار برود. مردم او را نمیخواهند و در بیش از یک دهه هیچ کار مثبتی به مردم نکرده است. ملیاردها کمک خارجی را با اطرافیان خود اختلاس کرد و خون مردم را خورد. اکنون جنگ خود و پولهای خود را دارد. او به غم مردم نیست و نخواهد بود. باید برود و برود و برود به زور خود و مردم........

>>>   ایران با تمام بدبختی هایش با مردم کشور ما خودش یک کشور مقتدر و مستقل است ولی کرزی یک گدیگک دست نشانده و یک متقلب بی مایه۰

>>>   چهره دوروی کرزی را نیز ایران شناخته است...
غم خورک کابلی

>>>   ...حرف اصلی اینجاست که مقصر اصلی بد بختی های افغانی ها در قدم اول تمامی مردم افغانستان اند. چراکه این مردم افغانستان بود اعم از سران و غیر سران که نتوانستند پابه پای دنیا حرکت کنند و سیاست های داخلی و خارجی خود را به درستی تنظیم کنند.
الآن همه کارهای اشتباه مردم افغانستان را به پای سران تنها بگذاریم به نظر می رسد دقیق نیست. چرا که از مردم سؤال خواهد شد که شما مگر در این مملکت نبودید پس چرا نقش تان را به نمایش نگذاشتید؟ چرا وقتی سران راه اشتباه می رفتند شما باتذکرات درست و اگر نمی شد با تظاهرات روش مند جلو آنها نگرفتید بنابراین نمی شود گفته یک طیف خاص مسؤول عقب ماندگی افغانستانی هاست. گرچه برخی مسؤولیتی بیشتر و برخی کمتر دارند و در کل همه ما افغانی ها مسؤول این عقب ماندگی هستیم .
باید از همین الآن به فکر جبران باشیم با انتقادات ارزنده و اخلاقی بدور از روحیه خود محوری بلکه با روحیه خدامحوری می توان به راه حلی خوب و خوبتر رسید و کم کم به عزت گذشته دوری افغانستان خواهیم رسید.
بدون تلاش و زحمت و همبستگی و حرکات سستمی هیچ ملتی موفق نخواهد شد مطمئن باشید و خوب فکر کنید همشهریان عزیز افغانستانی .
یک مهاجر افغانی از ایران .

>>>   کرزی غافل ازین شد فکر میکرد همه رهیس جمهور ایرانی مانند احمدی نجات خریطه دالر درجیب هایت پر میکند کرزی جان آن دوران تمام شده باین کار واین سیاست طفلانه خصوصاّ در ظرف همین ما های اخیر در مقابل امریکا انجام دادی به مشوره خرم جان عزت واعتبارت را در جهان به صفر ضرب زدی معلوم میشود بار دیکر ثبوت شد که اهلیت این چوکی راه نداری بعد ازین یعقین داشته باشی اگر یک مامور خورد رتبه امریکاهی به کابل بیاید خواهش ملاقات کنی ممکن وی جواب رد بدهد. عزت انسان به دست خود انسان است یک مرتبه خوب بدقت طرف همین خرم سر تا به پاه نگاه کن گپ زدن این راه کسی ندیده همین لباس پوشیدن طرز نشستن وی ( چاک می نشیند) را در مقابل بالاترین دپلومات ها که در افغانستان می آید ما خجالت میکشیم چیز هاهیکه از تلویزون دیدم به یقعین نان خورد مانند... است شما یک مرتبه تماشا کنید وقتیکه وزیر دفاع امریکا به پاکستان رفت چه پذیراهی از وی شد وزیر خارجه امریکا به کابل بر خورد شما انسانی نبود مهمان نوازی افغانی میراث نیکان افغان هاست فراموش کردید سوزانه رهیس مشاور امنیت ملی امریکا به بسیار امید آمد بار دیکر خرم خار را در جان شما ماند بدون تعقل و مشکلات و ضرورت ملت توپا هه خیز زدید نمیکم امضا از تعقل درست کار نکرفیتد جواب رد دادید مشاور خاص امریکا هم آمد باز خرم همان کار قبلی را بالا شما انجام داد دلیل منطقی ندارید که مردم را قناعت دهید بیست ماه بالای این پیمان کار کردید در روز افتتاح جرکه چه گفتید که شخصآ هر کلمه این پیمان را سه بار بدقت خواندیم به خیر ملت است معلوم میشود حافظه ات از دست دادی حال پس کشک ها بی معنی هیچ مفهوم ندارد دیر نشده خود راه به بی راهه نزن هر چه زودتر خرم راباین سخن گو هایت گم کن به خواست اکثریت جامعه تن بده عزت خود را نگاه گرچه ترمیم ان بسیار مشکل است در سطح جهان بسیار بسیار بی عزت شدی در تاریخ ثبت میشود خرم در سیاه چاه به دستور پاکستان انداختید.
رستم علی

>>>   کرزی با دست خالی اما کیف پر برگشت. آنانیکه از نزدیک شامل صحنه های ملاقات و مذاکرات بوده اند این را خوب میدانند. در موارد قبلی هم حکومت های همسایه دادن پول را به کرزی رد کرده بودند اما کرزی خود اذعان داشته بود که کشور های خارجی همواره برای وی برای کمک به مردم افغانستان کمکهای مالی کرده اند!

>>>   آفرین کرزی! بکس پول را در زیر چپنک ات خود پنهان کردی. نوش جانت بادار! مقصد که ما از یادت نریم. همسایه های دوست (!) دیگه یادت نره.
باقلی فروش از مندوی کابل

>>>   همسایگان افغانی امروز و هم میهنان دیروز به هوش باشید که این ها همه گونه ای نمایش است . مخالفت ظاهری کرزی با قرار داد امنیتی با آمریکا به دلیل آن است که انتخابات افغانستان نزدیک است و کرزی در ظاهر می خواهد با مخالفت با آمریکایی ها آراء آن دسته از مردمی که او را دست نشاندۀ آمریکا می خوانند به سود برادرش قیوم و یا یکی از هم حزبی هایش بدست آورد کرزی می خواهد با به نمایش گذاشتن چهره ای ملی از خود نتیجه انتخابات را به سود جناح خویش رقم بزند از خودتان بپرسید چگونه است که تا کنون این جناب کرزی هیچ مخالفتی با بودن آمریکایی ها نداشته است اما به ناگاه تنها چند ماه مانده به انتخابات یادش افتاده که این آمریکایی ها نباید در افغانستان زورگویی کنند؟!
حسین ثابتی از تهران

>>>   ایران با این دعوت کردن های بیجا میخواهد ازامضای قرارداد امنیتی جلوگیری کند

>>>   همسایگان افغانی امروز و هم میهنان دیروز به هوش باشید که این ها همه گونه ای نمایش است . مخالفت ظاهری کرزی با قرار داد امنیتی با آمریکا به دلیل آن است که انتخابات افغانستان نزدیک است و کرزی در ظاهر می خواهد با مخالفت با آمریکایی ها آراء آن دسته از مردمی که او را دست نشاندۀ آمریکا می خوانند به سود برادرش قیوم و یا یکی از هم حزبی هایش بدست آورد کرزی می خواهد با به نمایش گذاشتن چهره ای ملی از خود نتیجه انتخابات را به سود جناح خویش رقم بزند از خودتان بپرسید چگونه است که تا کنون این جناب کرزی هیچ مخالفتی با بودن آمریکایی ها نداشته است اما به ناگاه تنها چند ماه مانده به انتخابات یادش افتاده که این آمریکایی ها نباید در افغانستان زورگویی کنند؟!

>>>   چقدر ساده انگارانه. ایران هیچوقت پولی بابت این کارها پرداخت نمی کند. شما با این حرف ها شان مردم افغانستان را پایین اوردید. چطور کشوری که از راه رفتن مردم در خیابان هایش عوارض دریافت می کند چمدان دلار به کرزی می دهد. مثلا فرض کنید که دو میلیون دولار بدهد. با این پول چکار می توان کرد؟ در ضمن شما از کجا خبردارید که همچنین پولی داده می شده است. مگر این موضوع محرمانه نیست؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است