گزارش یازدهم، متن سخنان نامزد وزارت تحصیلات عالی در پارلمان
هدف ما ایجاد یک سیستم تحصیلات عالی دولتی و خصوصی با کیفیت و با ظرفیت عالی که جوابگوی نیازهای مبرم رشد و انکشاف افغانستان باشد و منتج به بهبود در امور رفاه عامه گردد 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۵۳    ۱۳۸۸/۱۰/۱ کد خبر: 6213 منبع: پرینت

متن سخنان داکتر عبیدالله عبید، وزیر پیشنهادی برای وزارت تحصیلات عالی کشور :

تهیه شده توسط خبرنگار شبکه اطلاع رسانی افغانستان در کابل

متن سخنان داکتر عبیدالله عبید، وزیر پیشنهادی برای وزارت تحصیلات عالی کشور :

در ابتدا از جلالتمآب حامد کرزی ، رییس جمهور محترم کشور تشکر می کنم نظر به اعتمادی که به من داشته و مرا کاندید پست وزارت تحصیلات عالی نمودند.
من از روزی که متولد شدم تا اکنون که در کنار شما می باشم یک تابعیت داشتم و دو تابعیتی نیستم و به عنوان یک افغان متعلق به شما می باشم.
پیش از آنکه وارد صحبت اصلی و برنامه کاری ام شوم ، می خواهم از وزیران تحصیلات عالی پیشین هریک محترم داکتر محمد شریف فایز ،محترم پوهاند داکتر امیر شاه حسن یار و محترم داکتر اعظم دادفر با ادب و احترام سپاسگذاری و قدردانی نمایم که راههای سخت اولیه را برای ما هموار نموده و سمت وسوی آینده را نمایاندند.
کارهای فراوانی در این بخش صورت گرفته است اما کارهای فراوان تری نیز باقی مانده است.

چالش ها ودشواری های موجود :
عدم تنفیذ قانون جدید مؤسسات و تحصیلات عالی کشور، عدم موجودیت ساختمانهای کافی برای لیلیه ها و دانشگاهها، عدم کنترل مناسب و همکاری لازم از تأسیس و فعالیت های مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی ، نبود مکانیزم شفاف برای تأمین استقلالیت دفاعی دانشگاهها ، کمبود بودجه کافی برای برآورده شدن نیازمندی های نهادهای تحصیلات عالی ، کمبود کادر علمی ، عدم دسترسی نسوان به تحصیلات عالی در ولایات ناامن، عدم موجودیت برنامه تربیت کادرهای تخصصی که در گذشته از سوی وزارت پلان ترتیب می شد و طی سالهای اخیر قطع گردیده است، عدم موجودیت برنامه نیازمندی های دولت و بازار آزاد به متخصصین برای کوتاه مدت و دراز مدت ، عدم مقرره کار و فعالیت وزارت تحصیلات عالی ، افزایش شمار فارغ التحصیلان صنوف دوازده و داوطلبان کنکور،محدودیت های ظرفیت های موجود چه از نظر علمی و چه از نظر امکانات .

داکتر عبیدالله سپس راههای بیرون رفت از این چالش ها را این گونه بیان نمود :
حمایت مقامات دولتی برای تحقق اهداف استراتژی انکشافی تحصیلات عالی و تشویق دونر ها ، تأمین استقلالیت دانشگاهها در پرتو یک مکانیزم درست ، همکاری مقامات امنیتی در جهت مصونیت دانشگاهها و پروسه کنکور در مرکز و ولایات ، حمایت از تطبیق قوانین و مقرره ها ، لوایح و طرزالعمل های اکادمیکی در عرصه های تحصیلات عالی و بازنگری آنان ، اعطای بودجه مناسب با صلاحیت های معقول و رعایت شفافیت درامور، جلب کمکهای دونر خصوصا بانک جهانی ، بانک اسلامی، بانک آسیایی ، یونسکو ،یونیسف و در صورت امکان سرمایه داران داخلی برای تحقق استراتژی انکشاف ملی وزارت تحصیلات عالی ،تأمین همکاری تمام ارگانهای دولتی درتطبیق پلان علمی و اداری و حمایت از تحصیلات عالی به عنوان بنیاد انکشاف و ترقی کشور ، آماده سازی شرایط لازم و کوتاه مدت برای جذب دختران ولایات ناامن در دانشگاههای محلی ؛ نهادهای تحصیلی و مؤسسات نیمه عالی ، توجه به قانون جدید مؤسسات تحصیلات عالی که تا حال نافذ نشده و بهتر است جهت بازنگری به این وزارت ارسال گردد.
وزارت موظف می باشد طی دو ماه مقرری طرز فعالیت و کارکردهای این وزارت را تدوین و طی مراحل کند، جلوگیر ی از استخدام استادان و کادر علمی در پست های دولتی و مؤسسات خصوصی بودن موافقت تحصیلات عالی ، تأسیس پروگرام علمی برای معرفی دانشمندان و دستاوردهای جدید تحصیلات عالی در رسانه های تصویری و نوشتاری ، توزیع نهادهای تحصیلی خصوصی در ولایات کشور ، افزایش محصلان تا سال 1393 به 120 هزار تن ، ایجاد و توسعه دانشکده های شبانه در دانشگاهها و نهادهای تحصیلی با در نظرداشت شرایط آکادمیکی .

نمایندگان و وکلای محترم !
هدف ما ایجاد یک سیستم تحصیلات عالی دولتی و خصوصی با کیفیت و با ظرفیت عالی که جوابگوی نیازهای مبرم رشد و انکشاف افغانستان باشد و منتج به بهبود در امور رفاه عامه گردد و با ارزشهای ملی مطابقت داشته ، مجهز به دانش پیشرفته ، دارای مدیریت عالی و مسلکی بوده ؛ در سطح منطقه و بین المللی دارای اعتبار و جایگاه برجسته است ؛می باشد.

جهت نیل به اهداف فوق لازم است تا برنامه های کاری ذیل باهمکاری و حمایت شما نمایندگان محترم به مرحله اجرا قرار گیرد:

برنامه اول ، ارتقای ظرفیت :
تعلیم و آموزش فارغ التحصیلان ورزیده در راستای تأمین نیازهای انکشاف اجتماعی و اقتصادی افغانستان .
ارتقای سطح تحقیق ، تدریس ، فراگیری و تشویق عرضه خدمات به جامعه و مردم افغانستان .

منابع بشری : افزایش محصلان در دانشگاههای دولتی سال 1393 به 120 هزار تن ،افزایش بیش از 1000 تن کادر علمی جهت برآورده شدن نیازهای محصلان تا سال 1393 تا از این طریق تناسب تدریس یک نسبت 25 رعایت گردد.به افزایش کارد علمی و مسلکی اناث توجه صورت گیرد، افزایش تعداد 800 تن کارمندان جدید تخنیکی جهت تأمین نیازهای مدیریتی افزایش محصلان .
وزارت تحصیلات عالی ، کیفیت وزارت تحصیلات عالی را به عنوان بخشی از تعهدات خویش تأمین خواهد کرد و تعداد کادر علمی خود را که دارای درجه تحصیلی دکترا باشند طی 5 سال آینده از 5.5 فیصد به 20 فیصد افزایش خواهد داد.برای رسیدن به این هدف وزارت تحصیلات عالی تعداد 330 نفر از کادر علمی خود را برای سپری کردن پروگرام دکترا به خارج از کشور اعزام می دارد.
برای افزایش تعداد کادر علمی دارای سند ماستری به 60 فیصد ؛ تعداد 700 نفر از اعضای کادر علمی و فارغ التحصیلان برای تحصیل به خارج اعزام می شوند.
داکتر عبیدلله خاطرنشان کرد همان طوری که قبلا یادآور شدم توجه خاص به اشتراک اعضای کارد علمی از طبقه اناث صورت خواهد گرفت .

روند گسترش برنامه ماستری در افغانستان :
دوره های آموزشی کوتاه مدت برای کادر علمی و کارمندان در زمینه اداری ، تخنیکی و سایر بخش ها ، سفرها و بازدیدهای متقابل کادر علمی وکارمندان تحصیلات عالی از کشورهای خارجی .

دوم، تقرر وترفیع :
پالیسی های مشخص برای تقرر ترفیع کارمندان بر اساس یک روند شفاف و شایسته سالاری تحقق خواهد گردید و بررسی منظم از عملکرد تمام کادر علمی صورت خواهد گرفت .
پالیسی های مفصل و همه جانبه در زمینه پالسی تقاعد تدوین خواهد شد و به کادر برجسته علمی پس از تقاعد در سن 65 سالگی به طور افتخاری برمبنای قرارداد سالانه ، زمینه های لازم مساعد می گردد تا انها به تدریس ادامه دهند.
استفاده از شیوه های پیشرفته تدریس بشمول حل مشکلات ، انجام مباحثات علمی و تحقیقات توسط محصلان .
با در نظر داشت اهمیت حیاتی زبان انگلیسی برای ارتباطات مسلکی ،استفاده از اینترنت ،نشرات بین المللی و دسترسی کادر علمی ، کارمندان و محصلان به تحقیقات و تأکید بر تقویت و تسلط یافتن انان بر زبان انگلیسی و سایر زبانهای خارجه .
تأسیس کانون اعتبار دهی برای ارزیابی نهادهای تحصیلی دولتی و خصوصی ، تهیه وجوح لازم برای تشویق استادان جهت نوشتن کتابهای درسی به زبانهای پشتو و دری و نیز ترجمه متون برجسته خارجی به زبانهای پشتو و دری باهدف دسترسی هر چه بیشتر محصلان به منابع علمی به زبانهای ملی .
تجهیز تمام لابراتوارها با لوازم عصری ،
توسعه کتابخانه های الکترونیکی و تأمین استفاده از تکنولوژِ های معلوماتی ،
ایجاد واحدهای تحقیقاتی در تمام دانشگاهها ،
جلب بورس های تحصیلی به خارج از کشور و توزیع عادلانه ان برای حوانان تمام ولایات کشور،
تأسیس مؤسسات نیمه عالی در ولایات در مطابقت به شرایط و ایجابات محیطی به همکاری وزارتهای کار وامور اجتماعی ، معارف ،ارگانهای محلی و انکشاف دهات .
وقوف داریم که معاون اول پارلمان میرویس یاسینی و و کلای وطن دوست در رابطه با محیط زیست برنامه ها و مشوره هایی داشتند و دارند.
به جاست که به خاطر اطمینان هر چه بیشتر شما به عرض برسانم که بنده در این مورد دو طرح دارم :

اول : ایجاد دانشکده محیط زیست در چوکات دانشگاهها .

دوم : گنجانیدن موضوع به عنوان یک مضمون در مضمونات درسی سایر دانشکده ها تا باشد فرزندان وطن را از آغازین روزهای تحصیل با روحیه توجه به محیط ریست تربیت نماییم .

زیربناها بشمول تسهیلات وامکانات تدریسی ، ارزیابی تمام ساختمان های دانشگاه ها و موسسات تحصیلات عالی بشمول صنف های درسی ، لابلاتوار ها ، کتابخانه ها ، دفاتر و لیلیه های محصلان تا مشخص گردد که آیا انها نیاز به تجهیز و بهبود دارند یاخیر؟
اعمار ساختمان های جدید دانشگاه ها وموسسات تحصیلات عالی فعلی .
اعمار لیلیه های جدید وبازسازی لیلیه های فعلی .
تقویت و انکشاف زیربنای سیستم تکنالوژی معلوماتی و سیستم معلوماتی مدیریت تحصیلات عالی .
اعمار بلوک های رهایشی درملکیت ها ی مربوط وزارت تحصیلات عالی برای استادان دانشگاههای مرکز و ولایات یکی از برنامه های جدی بنده را تشکیل می دهد.

برنامه دوم :
رهبری و اداره یک سیستم منسجم و هماهنگ تحصیلات عالی به شمول دانشگاهها ، انستیوتها ، مؤسسات نیمه عالی به منظور ارائه تحصیلات عالی با کیفیت .
1-مدیریت نظام :
برنامه های لازم آموزشی وظرفیت سازی به موسسات تحصیلات عالی و کارمندان وزارت تحصیلات عالی به منظور براورده ساختن نیازهای پلانگذاری تطبیق و نظارت از پلان استراتژیک .
تطبیق رفرم اصلاحات اداری در مورد کارمندان مامورین و سایر پرسنل تحصیلات عالی و واحد های اولی دومی و سومی ان . به استثنای استادانی که از یکطرف معاش شان ازدیاد یافته و از جانب دیگر ظرفیت کاری ادارات از طریق استخدام اشخاص واجد شرایط ارتقا خواهد نمود.

تدویر جلسات ماهوار با روسای دانشگاه ها و روسای موسسات عالی دولتی به منظور ارایه گزارش های کاری از سوی روسای دانشگاه ها ،حل معضلات و طرح برنامه های انکشافی به تعقیب ان صورت خواهد گرفت.
ایجاد بورد ها و شورا های مستقل برای دانشگاه ها و موسسات تحصیلات عالی دولتی، ایجاد هماهنگی های علمی و مسلکی بین دانشگاه های دولتی و خصوصی و هکاری متقابل ، ایجاد انجمن استادان و کارمندان و محصلان .
وزارت تحصیلات عالی زمینه برنامه های اموزشی به مدیران ارشد وزارت را فراهم خواهد ساخت که این برنامه ها همانند برنامه های انجام شده در کشورهای پیشرفته جهان می باشد.
کوشش و توجه بر استقلالیت تدریجی مالی و تقویت موسسات و دانشگاه های موسسات عالی .
بازدید از تمام دانشگاه های کشور اعم از دولتی و غیر دولتی توسط رهبری وزارت تحصیلات عالی و خصوصا شخص وزیر حد اقل سالی دو مراتبه جهت بازسازی انکشاف وحل مشکلات شخص وزیر مکلف است تا به دانشگاه های ولایات مختلف وموسسات حصیلات عالی رفته و ببیند که حالت چگونه است.

امتحان کانکور :
تدارک و انکشاف نرم افزار و سخت افزار های لازم .
وزارت تحصیلات عالی در راستای بهبود موثریت و کارایی کانکور از تکنالوژی معلوماتی استفاده و ان را توسعه می بخشد.

نظارت و کنترل جدی بر شفافیت امحان کانکور و تلف نشدن حقوق هیچ فرد، انتقال صلاحیت اخذ امتحان کانکور مخصوصا به دانشگاه های مرکز .

نمایندگان باعزت و سربلند ملت!
در صورتی که بنده مورد اعتماد شما قرار بگیرم تعهد می نمایم تا با تطبیق پلان های فوق ریشه کن کردن و محو فساد اداری از طریق تطبیق قوانین و لوایح و مقررات و طرزالعمل ها ، اجرا نکردن کارهای غیر قانونی ، نظارت و و کنترل جدی از تمام کارهای واحد های اولی و دومی وسومی وزارت تحصیلات عالی با جدیت تمام کار نمایم .

در خاتمه به تمام اعضای پارلمان کشور صحت مندی و سرفرازی و از خداوند تبارک و تعالی موفقیت های مردم افغانستان و ترقی و شکوفایی کشور عزیزم افغانستان را خواهانم .

والسلام


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   داکترصاحب امید پیروزی شماهستیم ،وموفقیت تانرا ازخداوند متعال خواهانم . مبنای یک کشوررامعارف وتحصیلات تشکیل میدهدبخاطراین دربهبودبخشیدن تحصیلات ازنگاه کیفیت وکمیت توجه وخدمت صادقانه شمامیتواند باشد .
طوریکه به همه اهل تحصیلات معلوم است خدمات یکه درپوهنتون طبی کابل انجام دادن درتمام پوهنتونهابشکل مساویانه وصادقانه صورت گیرد.

>>>   ای کاش تمام کابینه جدید دارای چنین ظرز تفکر طرح و پلان گسترده باشند از همه اولتر باید بگویم بنده باور کامل دارم که داکتر صاحب عبیدالله عبید یک شخصیت نخبه در همچو شرایط درین پست مورد نظر میباشد زیرا داکتر صاحب شخصیت است تاحال دستآوردهای فراوان با داشتن مدیریت کامل در عرصه تحصیلی داشته است .طوریکه جناب خودشان هم یاد آور شدند : هیچ وقتی تابعیت را قبول نکرده و در همه تحولات برای دفاع منافع ملی با شفافیت کلی و درایت خاص بدون ارتکاب هیچ نوع جنایت مانند دیگر ان سخت کار نموده است.
امیدوارم وکیلان محترم همه برای دو وزیران که واقعا در راستای باز سازی وطن عزیز ما کوشا میباشند (داکتر عبیدالله عبید و سید مخدوهین رهین) رای اعتماد کسب کنند:
داکتر عبیدالله عبید به نظر من از هر نگاه کاپی به شهید داکتر صاحب نجیب میباشد نه تنها چهره بلکه طرز تفکر و طرح ایشان هم مانند ایشان است، برای ایشان از بارگاه ایزد متعال کامیابی خواهانم .
اجمل عثمانی
محصل دوره ماستری دانشگاه پانونیا در اتحادیه اروپا

>>>   بنابر شناخت که از جناب پروفیسور دوکتور عبیدالله عبید نامزد کاندید وزارت تحصیلات عالی جمهوری اسلامی افغانستان و استاد نهایت مهربان این فرزند وطن دوست و صادق کشور عزیز افغانستان دارم، شخص فعال و پشت کار که نمونه بارز انرا میتوان از تعویض مخروبه پوهنتون طبی کابل به یک محل واقعآ اکادمیک وزیبا نام برد.
هر چند فعالیت های کثیری مثبت و مناسب در مدیریت و ایجاد یک سیتم مدرنه با تالیف اثار با ارزش در عرصه طبی نیز بجا گذاشته اند که همه قابل ستایش و تقدیر است. ازینکه از موضوع کناره گیری نشود، به نظر بنده شخص ایشان یک کاندید واقعآ مناسب برای پست وزارت تحصیلات عالی میباشد و من یقین کامل دارم که جناب ایشان میتوانند این بار مسولیت را بوجه حسن بجا آورد، امید است وکلا محترم پارلمان کشور هر یک جنابان بنابر مسولیت ایمانی و وجدانی که در قبال وطن دارند به کاندید وزیر محترم جناب پروفیسور عبیده الله عبید رِای اعتماد داده تا باشد آینده فرزندان ایشان در راستا تحصیلات روشن وسر بلند باشد.
با عرض حرمت واحترام
به امید فردا روشن افغانستان
دوکتور احمدزی

>>>   در عرصه ایجاد پروگرام های ماستری در داخل کشور توجه بیشتر جناب داکتر صاحب را خواهانیم، اکثراً جوانان ما برای ماستری به خارج کشور میروند و دوباره بر نمیگردند. فعلاً متقاضیان زیادی وجود دارند که خواهان سپری کردن پروگرام ماستری به داخل میباشند.
با احترام
محمد قیس ایوبزی

>>>   جناب پروفیسور صاحت داکتر عبید یک شخص متعهد و وطن پرست بوده و یقین دارم که در صورت که در این پست تقرر حاصل نماید خدماتی شایانی را در عرصه تحصیلات عالی فراهم خواهد نمود. وی سخنی را که ابراز مینماید به آن جامعه عمل میپوشاند. مثال آنرا میتوان در پوهنتون طبی کابل جویا گردید. به امید موفقیت جناب شان و به امید داشتن یک افغانستان نوین با مراجع تحصیلی اکادمیک.
داکتر عمر شکور

>>>   جناب داکتر عبیدلله عبید را من از فاکولته میشناسم و بسیار وقت یکجا کار کردیم. به فکر من بهترین انتخاب است برای وزارت تحصیلات عالی و شایسته این مقام میباشد. خدا کند کرزی صاحب از وزرا و مشاورین مفسد خود را نجات دهد و با معرفی کردن هم چنین اشخاص سالم و کارفهم و مخلص افغانستان را از بحران فعلی بی کفایتی دولت داری نجات دهد. در غیر آن افغانستان شاید باز طرف بدبختی خواهد رفت.
با احترام فایفه
دوکتور علم خان همدرد

>>>   تشکر از خواننده گان گرامی که از استاد محترم شناخت دارند و در باره توانایی و علمیت آنها نوشته اند. خدا کند که سخنان داکتر عمر شکور حقیقت نداشته باشد که در باره داکتر صاحب گفته اند که ایشان وطن پرست هستند. خدا کند که پوهاند صاحب یک وطن دوست و خدا پرست باشند که از خداوند کامیابی شانرا استدعا مینمایم.

>>>   داکتر نجیب اگر شهیدباشد در جهان هیچ مرداری نخواهد بود؟!!

>>>   باسلام با ارزوی سربلندی وطن پرستان تا قیامت و روی سیاهی خاینین وطن ،
رازمحمد دوستدار وطن

>>>   داترعبيديكي ازشخصيت هاي فعال وورزيده بوده كه چندين سال درراستاي مديريت ورياست فعاليت داشته است واماازايشان مي خواهيم كه زمانيكه هليكه وزارت كليدي تحصيلات عالي رااخذ نمودند به گونه قومي ومذهبي عمل ننمايند
عيدمحمد(شيرزاد)


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است