فساد مبارزه ای ناکام در کشور
مسؤلین اداره مبارزه با فساد باید بدانند که هرگاه توانستند افراد با نفوذ و قدرتمند را به پای میز محاکمه بکشانند، می توانند ادعای مبارزه با فساد را داشته باشند 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۱۱    ۱۳۸۸/۹/۲۹ کد خبر: 6117 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، در گزارشی از روزنامه ماندگار ضمن اشاره به سخنان رییس جمهور در کنفرانس ملی مبارزه بافساد آمده است که مبارزه به دور از موفقیت علیه فساد در کشور تاکنون روند ناکامی را طی کرده است.

به نظر نویسنده این کنفرانس نیز تداومی بر وعده های سمبلیک بوده است؛ سخنان رییس جمهور کرزی در همین کنفرانس به دور از تناقض گویی ها نبود ،حمایت او از شهردار کابل که در فساد دست داشت ان هم در کنفرانس ملی مبارزه بافساد مردم را بهت زده کرد.

گفتنی است که برای نابودی فساد راهکارهای مانند عرضه خدمات ، کاریابی ، توظیف افراد درستکار در پست های کلیدی و تطبیق قانون بطور یکسان همه از جمله عواملی هستند که درنابودی این پدیده منحوس نقش دارند اما این که حکومت جدید تحت رهبری آقای کرزی با این خواست مردم جامه عمل می پوشاند گذشت زمان پاسخ ان را خواهد داد .

مردم افغانستان می دانند که دستگاه حاکم با استفاده از قدرت و نفوذی که دارند در ترویج فساد با اشکال گوناگون آن نقش اساسی را دارند از گرفتن 100 افغانی به بهانه شیرینی توسط یک مأمور دولتی تا گرفتن میلیادرها دالر و اختلاس های میلیون دالری از بودجه ملی که توسط کارمندان صورت می گیرد که در نظام کرزی وجود دارد.

این در حالی است که دادستانی کل اخیرا اتهاماتی را که بر شماری از مقامات بلند پایه دولتی از سوی معاونش داده شده اند را رد کرد.

وی می گوید که گفته های معاونش درباره متهم بودن بیشتر از 20 مقام بلند پایه دولت مستند نیست.

آقای الکو می افزاید که تاکنون دادگاهی درباره این مقامات حکم نکرده است و نام بردن این افراد از سوی فضل احمد فقیریار ، معاون دادستانی کل اشتباه بوده است.

گفتنی است که چندی پیش که معاون دادستانی اظهار داشت که 21 تن از مقامات بلندپایه دولتى به اخذ رشوه و فساد ادارى متهمند كه لیست نامهاى انها چندی پیش به پارلمان تسلیم داده شد.

در این لیست نامهاى 11 وزیر اسبق و فعلى، 6 والى فعلى و اسبق و چندین رئیس عمومی، مشاور وزیر و مسئولین دولتى شامل است كه از وقف دولتى سوء استفاده نموده و مبالغ هنگفت را حیف و میل نموده اند.

حال اینکه چرا دادستانی کل این اظهارات را تکذیب می کند جای بسی تأمل است ؟

فساد اداری در افغانستان حرف اول را می زند .مسئولین اداره مبارزه با فساد اداری باید بدانند که هرگاه توانستند افراد با نفوذ و قدرتمندی مانند وزیران فوق را به پای میز محاکمه بکشانند، می توانند ادعای مبارزه با فساد را داشته باشند.

از اینکه اقای کرزی در سخنرانی اش راجع به دست داشتن اعضای کابینه اش واهمه ای نداشت شاید به این خاطر باشد تاسنگینی باری را که حامیان خارجی اش مبنی بر فساد علیه اداره او دارد راکم کند.

مردم افغانستان و اشتراک کنندگان در کنفرانس مبارزه با فساد به جای اینکه پیام خاصی از سخنرانی وی گرفته باشند همه دچار شک و تردید شده و پیامی که از این کنفرانس انتظار می رفت به یأس مبدل گردید.

کارشناسان معتقدند تا زمانی که در دستگاه حاکم یک اراده ملی برای مبارزه بافساد بوجود نیاید فساد کماکان ادامه خواهد داشت.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   » اســـــــــــــامی افـــــــــــراد متهــــــــــــــــم به فســــــــــــاد اداری در افغــــــــــانســــــــــــــــــتان «

پسر تنبل و نالایق پارچه نتیجه امتحانات مکتب در دست داخل خانه شده به پدرش گفت پدر جان ما امروز نتیجه امتحانات را گرفتیم که
متاسفانه من درین مضامین ناکام مانده ام و بعد شروع کرد به نام گرفتن آن مضامین :
دری ، پشتو، انگلیسی ، تاریخ ، جغرافیه ، ریاضی ، هندسه ، ملثات ، کیمیا ، فزیک ، بیولوژی ، جیولوژی ، علوم دینی ، سپورت ...
پدر حوصله اش سررفت و به صدای بلند چیغ زد ، ای پسر احمق بس کن ! آیا بهتر نیست که همان مضمون را نام بگیری که در آن
کامیاب شده ای !!
آیا حالا هم بهتر نیست که بجای بیرون دادن این لست های طولانی وعرضانی با ذکر نام ده ها وزیر و ده ها والی و صد ها کارمند دیگر
دولت آسان و بی جنجال نام آن کارمند دولت را که در اثر خلل دماغی یا کدام تکلیف مرموز دیگراز سفره پهن بیت المال لقمه بر نداشته
بنویسیم و از خداوند متعال برایش دعای صحتمندی و عافیت کنیم که خود را همرنگ جماعت ساخته دیگرباعث ایجاد درد سر برای
خود ودیگران نگردد !
با تقدیم حـــــــــــــــــــــــــــــــــرمت
حقــــــــ(شـــمس الحـــق)ـــــــانی

>>>   سلام.
قبل از بررسی فساد در افغانستان ما به تشکیلات دولت را اکر نظر اندازیم خود مقدمه برای گسترش فساددر کشور میباشد .کابینه بر اساس توافق های بین اقوام و اشخاص صورت می کیرد نه بر اساس شایسته سالاری.و وزیرارت خانه که بدست گروه یا جریان خاص قرار گرفت از کوچگ ترین پست تا بالا ترین مقام از آن گروه انتخاب میشود.حتی بعضی ادارات بین اشخاص معامله میشود.کسیکه این پست را میخرد باید قیمت پرداخت شده را از مردم بگیرد.
فقت وفقت ما از طریق انتخاب درست مقامات فساد را کاهش داده میتوانیم.
محمد ضیا از پاکستان

>>>   در قدم نخست سلام های خود را برای خواننده گان عزیز تقدیم میدارم. و در ضمن باید گفت که فساد اداری در افغانستان در جریان انتخابات یک بحث داغ از کمپاین های انتخاباتی به شمار میرفت و باید گفت که فساد اداری مثل یک سنگ بسیار بزرگ است که در پیش پای آقای کرزی افتاده است و بر داشتن این گونه سنگ کاریست دشوار، از بین بردن فساد اداری در افغانستان در این مدت کم بکلی ناممکن خواهد بود.
در حقیقت اگر روی این موضوع فکر شود تا زمان که خارجی ها در افغانستان حضور نداشت، فساد اداری وجود نداشت و اگر هم وجود داشت به ندرت کم بود و از زمان که ورود خارجی ها در افغانستان فساد روز به روز افزایش یافت و بالاخره امروز بجای رسیده که ما راه و چاره برای از بین بردن آن یافته نمتوانیم، و شاید احتمال این میرود که خود خارجی ها عامل این کار باشد.
جواد امینی متعلم صنف دوازدهم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است