زندگینامه رئیس جمهور
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۲    ۱۳۸۸/۹/۲۹ کد خبر: 6097 منبع: پرینت

محترم حامد کرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان

 http://96.0.54.242/ap/pics2/20091220551312301.jpg 

محترم حامد كرزى فرزند عبد الاحد كرزى نواسۀ خير محمد خان به تاريخ ۹ قوس ۱۳۳۶ هجرى شمسى مطابق ۲۴ دسامبر ۱۹۵۷ ميلادى در قريۀ كرز در نزديكى شهر قندهار متولد گرديد.

جد بزرگوار حامد كرزى در دوران جنگ استقلال افغانستان و مبارزات بعد از آن سهم فراوان گرفته و مدتى به حيث معين مجلس اعيان افغانستان مصدر خدمت شده است.

عبدالاحد كرزى پدر حامد كرزى، از روساى قوم پوپلزايى و از جملۀ رهبران سياسى كشور بوده كه در دهه شصت ميلادى به حيث معين شوراى افغانستان مصروف خدمت بود.

وقتى عبدالاحد كرزى عضو پارلمان گرديد با خانواده به كابل نقل مكان كرد. حامد كرزى در آن وقت در مكتب ابتدايى محمود هوتكى، سيد جمال الدين افغانى و بعداً به ليسۀ عالى حبيبيه شامل شد. موصوف بعد از فراغت از ليسۀ حبيبيه در سال ۱۹۷۶ جهت ادامۀ تحصيل به هندوستان رفت و در دانشگاه سمله آن كشور در رشته روابط بين المللى و علوم سياسى تحصيل را آغاز كرد.

حامد كرزى در رشتۀ متذكره به اخذ درجۀ ماسترى نايل آمد و در سال ۱۳۶۲ هجرى شمسى مطابق ۱۹۸۳ ميلادى از هند به پاكستان رفت و در صفوف مجاهدين بخاطر نجات وطن از تجاوز شوروى شامل گرديد و به جهاد و به مبارزه آغاز نمود.

حامد كرزى در سال ۱۳۶۴ هجرى شمسى مطابق ۱۹۸۵ ميلادى براى يك دورۀ آموزشى در رشتۀ ژورناليزم عازم فرانسه گرديد و پس از تكميل كورس سه ماهه در شهر ليل فرانسه به پشاور عودت نمود و بحيث آمر ادارۀ رسانه ها و بعداً به صفت معاون دفتر سياسى تنظيم جبهۀ ملى نجات افغانستان به رهبرى پروفيسور صبغت الله مجددى ايفاى وظيفه نمود.

حامد كرزى با تشكيل حكومت موقت مجاهدين در سال ۱۹۸۹ مسئوليت رياست امور روابط خارجى دفتر رئيس حكومت موقت را در پشاور عهده دار شد. حامد كرزى بعد از تاسيس حكومت مجاهدين در افغانستان در سال ۱۳۷۱ هجرى شمسى مطابق ۱۹۹۲ ميلادى به حيث معين سياسى وزارت امور خارجه افغانستان مقرر گرديد.

دو سال بعد، زمانى كه جنگ هاى داخلى ميان گروه هاى مجاهدين در كابل شدت گرفت حامد كرزى مقام دولتى را ترك نمود و براى تدوير نمودن لويه جرگه فعاليت هاى خويش را آغاز كرد.

قابل ياد آورى است، وقتى كه حل منازعات در افغانستان به بن بست مى رسيد، حامد كرزى يگانه كليد حل منازعات را تدوير لويه جرگه مى دانست و به همين خاطر موصوف از سال ۱۹۸۶ الى تشكيل ادارۀ موقت پيوسته بر تدوير يافتن لويه جرگه هاى عنعنوى افغانستان تاكيد نموده و آن را براى نجات افغانستان حياتى پنداشته است. در سال ۱۳۷۹ هجرى شمسى مطابق آگست سال ۲۰۰۰ ميلادى پدر حامد كرزى كه در شهر كويته – پاكستان اقامت داشت توسط گروه تروريستى طالبان و حاميان خارجى شان ترور گرديد.

محترم كرزى به ادامۀ مبارزات خويش در اوايل اكتوبر سال ۲۰۰۱ ميلادى با سه تن از هم فكرانش به ولايت ارزگان رفته و در بسيج مردم كوشيد و تا سرنگونى رژيم طالبان در ولايات مركزى افغانستان به مبارزه ادامه داد.

حامد كرزى بتاريخ ۵ دسامبر سال ۲۰۰۱ ميلادى، از طرف اشتراك كننده گان جلسۀ بن – آلمان به حيث رئيس ادارۀ موقت انتخاب شد و بتاريخ ۲۲ دسامبر همان سال با اعضاى كابينه حلف وفادارى را ياد كرد.

محترم حامد كرزى از طرف اعضاى لويه جرگه اضطرارى در ۱۳ جون ۲۰۰۲ به صفت رئيس دولت انتقالى اسلامى افغانستان انتخاب شد.

محترم حامد کرزی در اولین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی افغانستان در سال 2004 به اخذ اکثریت ارا منحیث اولین رئیس جمهور انتخابی افغانستان از طرف مردم کشور انتخاب شد و به تاریخ 7 دسامبر همان سال حلف وفاداری یاد نمود.

محترم كرزى در سال ۲۰۰۲ سند دكتوراى افتخارى از پوهنتون سمله بدست آورد و در سال ۲۰۰۳ جايزۀ آزادى و در اپريل ۲۰۰۴ جايزۀ موفقترين رئيس جمهور دنيا، در جولاى سال ۲۰۰۴ جايزۀ آزادى فلادلفيا و و در ماه نوامبر ۲۰۰۶ مطابق به عقرب ۱۳۸۵ جايزۀ صلح، توسعه و خلع سلاح اندراگاندى را بدست آورد.

محترم كرزى داراى شش برادر و يك خواهر مى باشد.

محترم كرزى در اواسط سال ۱۹۸۸ با متحرمه دوكتور زينت قريشى ازدواج نموده و حاصل ازدواج آنها یک پسر بنام میرویس است.

محترم كرزى به ورزش هاى اسپ سوارى و پياده گردى علاقه فراوان داشته، شخص خداپرست و متدين مى باشد.

محترم كرزى به لسان هاى پشتو، درى، انگليسى و اردو به خوبى صحبت مى نمايد، مطالعۀ كتاب و تماشاى برنامه هاى خبرى و علمى تلويزيون را دوست دارد  . گفته می شود ایشان مچ دست قوی ای دارند به گونه ای که در مواقع بیکاری با اطرافیانشان در کاخ ریاست جمهوری مچ می اندازند و تا کنون کسی نتوانسته است مچ دست رئیس جمهور را بخواباند.

 


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   حتماً کسانی استند که به قصد میبازند که مبادا با برنده شدن درمچ بازی چوکی خود را از دست ندهند.
ا گ کابل

>>>   از تحصیلات ایشان همگی خبر دارند و از........ هم هرگز از یادمان نخواهد رفت .
غیاثی از کابل

>>>   سلام دوستان،
مادر پیری دارم که گاهی می فرمود:
اگر صد سال مکتب خوانده باشی--- ز علم بی عمل بتخانه بهتر
مشکل این نیست که جناب رییس و وزرای شان تحصیل عالی ندارند مشکل اینست که از دانش خود استفاده نمی کنند، مطالعه را فراموش و تحصیلات شان به قول عوام تاریخ تیر شده است، و از همه بدتر ایمان ضعیف و حرض و آز قوی دارند.
علم در نزد آدم فاسد مثل چراغ در دست دزد است. گزیده و بهترین را به یغما خواهد برد.
به امید روزی که کسی این ملت پراگنده و چشم بسته را با هم متحد و چشم دل شان را باز کند تا به خاطر نان ایمان خود نفروشند.
با احترام
پرسوک هراتی

>>>   سلام دوستان کرزیصاحب یک چیز خوب داره ان هم شجاعت است وقتی کی درکینار ریس جمهور چین استاده میشود ......نمی کشد باید مدال شجاعت بیگرد

>>>   می خواهم بپرسم که آیا مچ قوی باعث کدام پیشرفت و حل شدن مشکل شده است که در اینجا آورده شده؟

>>>   عزیزان!
فراموش نشود که ایشان و پدر بزرگوار ایشان از جمله بنیانگذاران تحریک طالبان بودند و در فروختن و تخریب افغانستان بدست طالبان و پاکستانی ها و امثال شان بی بدیل میباشند قابل یاد آوری است که در جلسه بن بعد از مخالفت آقای قانونی و آقای ستار سیرت به عنوان رئیس اداره موقت دولت افغانستان، آقای کرزی به سفارش شبکه استخباراتی پاکستان ( مشهور به آ-سی آ) و محبت دولت امریکا به تخت قدرت تکیه زدند.

>>>   به شرطی رییس جمهور است ومیشود که با دشمنان افغانستان یعنی طالبان و پاکستان از در دوستی نیاید و تا آخرین لحظه طالبان را ریشه کن سازد و مهم تر از همه از قوم گرایی و مذهب گرایی بپرهیزد
بهاره تاجیک سیدنی

>>>   نظر همه ی دوستان قابل احترام است
نظر من اینست که در حالت کنونی ریس جمهوری بهتر از آقای کرزی نخواهیم داشت....
ما سی سال خراب کردیم و حالا قصد داریم 7 ساله بسازیم هرآنچه که تخریب کریدیم...
اینو هم بگم که نه من و نه پدرم حقوق بگیر حکومت کرزی صاحب نیستیم.
با تشکر
(غریب 88)

>>>   اَفرین خووارکم بهاره جان گل گفتی حقیقت همین است ورود ت را به این سایت خیر مقدم عرض مدارم.. با تقدیم احترام ..
سیغانی هستم

>>>   من که منده ام چرا اقای کرزای برای بار دوم ریاست مردم را به عهده گرفت ایا اقای کرزای خسته نشده است/

>>>   من که منده ام چرا اقای کرزای برای بار دوم ریاست مردم را به عهده گرفت ایا اقای کرزای خسته نشده است/

>>>   تولدت مبارکباد
تولدت مبارکککباد
تولدت مبارکبببببببباد
تلودت مبارک حامد عزیز
کف بزنین
آفرین بیا آخرین شمع راهم تو فوت (پوف) کن و خانه مارا تا ابد تاریک بگذار.
24 دسامبر باسط از لندن

>>>   تشکر از غریب 88 که گپ حق زد.کاملاموافقم .انشاالله ما هم برای کرزای صاحب دعا میکنم که خدا او را موفق کند که موفقیت او موفقیت افغان و افغانستان است.بخاطریکه او حال رییس جمهور ماست و احترامش واجب بر تمام افغانها.

>>>   محمد اسماعیل منشی از فاکولته علوم سیاسی فارغ التحصیل است.
افکار کمونیستی دارد و یکی از فعالان پرچمی در زمانش بود. در میان روشنفکران ترکمن افغانستان که از پنج و یا شش شخص تجاوز نمیکند ، بعد از روی کار آمدن دولت حامد کرزی رقابتی برای تصاحب چوکی وزارت به راه افتاد که در این میان نورمحمد قرقین چون سابقه کار های مخفی با آی اس آی و استخبارات انگلیس داشت توانست رقبای دیگر خود را شکست دهد و به تیم فاسد آقای کرزی داخل شود. بعد از این حادثه بازی موش و پشک در میان این چند تن شروع شد. یکی رفت دیگری را تخریب کرد. او رفت دیگری را تخریب کرد و بالاخره پارچه پارچه شدند. مضحک تر از همه در زمان انتخابات پارلمانی بود که آقای قرقین به چند نفر در یک منطقه به هر یک طور مخفی امر میکرد که خودرا کاندید کند که یکی از این قربانیان آقای الله یاری است که آقای قرقین به او گفته بود که خود را کاندید کند. وقتی او خود را کاندید کرد این بار آقای قرقین به شخص دیگری نیز گفت که خود را کاندید کند. بیچاره الله یاری هم ریاست کار و امور اجتماعی بلخ را نیز از دست و به معنای کل بی کار ماند. در جوزجان و فاریاب نیز عین اتفاقات افتاد. خلاصه به عوض این که از ملت ترکمن به جای 10 - 15 وکیل فقط 4 وکیل انتخاب شدند. افتضاح عجیب این که از ولسوالی اندخوی که بیشترین نفوس ترکمن در آن جا مستقر است یک شخص نیز برآمده نتوانست. خوب خلاصه ، بعد از این حادثه روشنفکران افغانستان (( البته اگر روشنفکر گفته بتوانیم)) به چند دسته تقسیم شدند. گروپی به طرف آقای کرزی لغزیدند که در راس این گروه آقای قرقین بود. گروپی دیگر به جنبش پناه بردند که در راس آن ها نیز آقای اسماعیل منشی را ذکر کرده می توانیم که بیچاره چند بار از آقای دوستم لب و کوپ شد. گروپی دیگر که همان چهار وکیل است در میدان گاه به طرف کرزی و گاه به طرف جمعیت و گاه به طرف دیگر می دویدند که تا انتخابات ریاست جمهوری آنها را آقای قرقین با شیطنت فریب میداد. در این میان اعضای اکادمیک ترکمنان که نقش سیاسی دارند عبارت از آقای راسخ و نظری استند که این دو تن نیز به بازی های هم کیشان شان داخل شدند و زود فریب خوردند. خصوصا آقای راسخ که هوشیاری کرد و خود را زود تر از میدان سیاست کشید. اما باز هم این دو استاد دانشگاه بعد از زمانی مورد حمله سیاسی چند گروه قرار می گیرند اما فعلا به شکل کلی از صحنه سیاست خود را بیرون کشیده اند.
خوب ، بیاییم بر سر موقعیت فعلی این روشنفکران بازیگر. با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری ، باز قرقین خواست که با فریب و حیله وکلا و سران قوم ترکمن را به نزد خود بکشاند و از آن ها سو استفاده کند و بار دیگر خود را به چوکی وزارت برساند که متاسفانه این را دیگر کور خوانده بود. این بار 4 وکیلی که در پارلمان هستند چنان بازی یی را به میدان گذاشتند که آقای قرقین تباه تباه شد. رفتند و در زادگاه آقای قرقین یعنی ولسوالی قرقین بر ضد حامد کرزی و به نفع عبدالله عبدالله کمپاین کردند. در این میان چند شخص قربانی رفت. قرقین ، استاد نظری ، قاری عالم و آقای راسخ. قرقین که چوکی رااز دست داد. اما آقای نظری و راسخ نیز بدون اطلاع خودشان جمعیتی شدند. هر جا پخش شد که این دو نیز به صف جمعیتی ها پیوسته اند. در این جا نفع را آقای اسماعیل منشی کرد. آقای اسماعیل منشی چیزی انجام نداد فقط سیر کرد و تباهی رقبای خود را که خودشان با دست خود ریشه خود را بریدند تماشا کرد و بر ریش شان خندید. فکر نمیکنم آقای منشی کاری در کابینه انجام داده بتواند. باز هم مثل همان قرقین اوامر خارجیان و آقای کرزی را انجام خواهد داد. در این میان از جنبش خود را خواهد کند. چون مجبور است که یا سخن کرزی را اطاعت کند و یا جنبش را. جنبش نیز ضربه ای محلک را از سوی او خواهد دید. این را زمان نشان خواهد داد. اما باز هم از آقای قرقین بهتر است. اما به نظر من به جای ایشان آقای استاد نظری که شخص فعالی می باشد و در عضویت مرکزی کمیسیون انتخابات قابلیت خود را نشان داد ، میشد بهتر بود. باز هم ببینیم چه پیش خواهد آمد.

کارمندی از شهر کابل

>>>   کرزی واقعا یک سیاستمدار کهنه کار است توانست در مقابل همه مشکلات ایستاده گی کنند و از همه ازمون ها موفق بدر امد شاباز جرسم
پرویزبشرمل

>>>   جناب آقای حامد کرزی فرد خوبی برای ریاست جمهوری هستند.کشور ما در طول این چند سال که ایشان خدمتگزارشان بوده است بسیار پیشرفت کرده است و از ایشان به خاطر زحماتشان تشکر می کنم.

>>>   » آقــــــای حــــــــــــــامـــــــــــــــــــد کــــــــــــــــــرزی رئیس جمهــــــــور " ســـــــر نخبـــــــه کشـــــور" «

آقای کرزی بعد از پایان تعلیمات ابتدایی درمدارس قندهارجهت ادامه تحصیلات روانه کشور پاکستان شده و در مدارس مشهور
سند وپنجاب در رشته های مداری گری ، چشم بندی و مارگیری تحصیلاتش را ادامه داده و به دریافت درجات بلند علمی وهنری
درین رشته ها نائل گردید، ایشان بعد از ختم تحصیلات دوباره به وطن بازگشته و اندوخته های علمی وهنری را درعرصه عمل
به تجربه گذاشتند.
ازآن جائیکه هرمداری ولو بسیارماهروچیره دست بدون دعای پیر قادربه اجرای هیچ فن وهنری نخواهد بود آقای کرزی نیز اولتراز
همه به دستبوسی پیرطریقت حضرت صبغت الله مجددی پرداخته وبا گرفتن دعای خیرایشان جستجوی جمبوره هایش را آغاز نمود
وبالاخره از بقایای دوران شاخ جنگی های داخلی دو تفنگسالارتقاعدی را برای اینکارانتخاب کرد.

در اولین اقدام شان بعد از تشکیل کابینه آن زخ بلوط فهیم قسیم را چون پوقانه ای پف کرده ازش مارشال فهیم ساخت ومثل گدی کوکی
چند روزی بالا و پائینش دواند وزمانیکه دیگر به او ضرورت نداشت بادش را خالی کرده اورا در گوشه ای انداخت و فراموشش کرد.
چون بار دیگر باز به او ضرورت پیدا کرد بازهم اورا مرهم نموده یک تیروسه فاخته کرده توسط او گلم جبهه ملی را جمع کرده
ضیا مسعود را گوش مالی داد و خودش را دوباره به خدمت گرفت.
چونکه طالبان مجسمه بودا را در بامیان تخریب کردند آقای کرزی برای جبران آن جنایت بزرگ و تاریخی مجسمه زبان دار بی زبان
ازمردم آن سامان به دستیاری خویش برگزیده و به خدمت گماشت ،این مجسمه گرچه ظاهرا زنده به نظرمیرسد و درمحافل و مجالس
تشریفاتی اکثرا به نمایش گذاشته می شود ولی ازعلایم زندگی فقط اطاعت و قناعت را بخوبی می توان در وجود او ملاحظه کرد.
شاید این سوال در ذهن تان خطور کرده باشد که چرا کرزی ازبین اینهمه دانشمند و عالم و فاضل افغان دو نفری را به دستیاریش
بر می گزیند که هردوحتی از سواد خواندن و نوشتن هم محروم اند ولی جواب آنرا شاعر چنین فرموده :

کـــــــــــــــــند همجــــــــــــــنس با همجـــــــــــــــــــــنس پرواز *** کـــــــــــــــــــــــبوتر با کــــــــــــــــــــبوتر باز با باز

وگذشته ازان انگلیس در تجربه دوصد ساله استعماریش همیش از همین روش پیروی کرده و دایم نتایج خوبی بدست آورده.

با تقدیم حـــــــــــــــــــــــــــــــــرمت
حقــــــــ(شـــمس الحـــق)ـــــــانی

>>>   به لحاظ خدا کرزی کجا قوم گرایی کرده .......راست بگوید اگر قوم گرایی ومذهب گرایی میکرد صفحه تاریخ امروز اینطور می بود؟
دوم اینکه طالبان چرا مانند مار شال فهیم وربانی جان وسیاف جان در دولت نباشند که با آنها مبارزه شود دلیل چه هست؟شاید ما تعصبات در درون وجدان خود داشته باشیم که به حل مسآله افغانستان نمی رسیم وبسیار کوتاه می اندیشیم ونقطه بین هستیم ویا شاید فهم درک حقایق را نداریم ،خلاصه مشکل ما مردم این نیست که مفرماییداصلآ مشکل ما بی اتفاقی هست،توقعاتی هست بیجا !!!
راجع به اینکه چرا به ملت خدمت نمی شود ؟چرا مادران میگرییند؟ چرا اشغال شده ایم؟چرا ملت مستقل نیستیم؟با وجود موجودیت ملیاردها دالر کمک های جهانی باز هم مادران واطفال نازنین ما گرسنه هستند ،ادویه ندارند وسوی تغذی هستند ویا درهر دقیقه میمیرند که کسی از مردن آنها خبر نمی شود ووزیر صاحب صحت عامه با دادن رشوه به رسانه ها اخبار بهبودی وضعیت صحی وطن را اعلان مینماید ! آیا مردم به خدمات عامه دسترسی دارند ؟آیا مردم به عدالت دسترسی دارند ؟ وهزار مسآله دیگر ی که ذهن آدمی را مغشوش میسازد و مردم افغانستان را به بی ارزش ترین انسانها روی کره زمین نشان میدهد ،بس است یاد کردن مسایل قومی ومذهبی ، باید به فکر واقعیت ها شویم , شما پارلمان را ببنیدکه رآی مردم را گرفته اند وبالای آن تجارت میکنند که این وکیلان نه به خدا ،نه به ملت،نه به فرزندان وفامیل خود ونه هم به خود عقیده وایمان دارند .هر روز به فکر آن اند که چگونه پول نامشروع را به جیب های خود اندازند وچگونه خوشگذرانی نمایند .
بهاره جان تاجیک ، دیگر بس است استعمال این الفاظ

>>>   سلام مدرک ایشان تقلبی است

>>>   ای بیخبر هاییکه برای موقیت کرزا دعا میکنید
با خبر باشید که با همین موفقیت او فعلآ افغانستان پشتونیزم شده است و اگر کاملآ موفق گردد وطن ما به پاکستان تعلق میگیرد
شمس از لغمان

>>>   » به شرطی رییس جمهور است ومیشود که با دشمنان افغانستان یعنی طالبان و پاکستان از در دوستی نیاید و تا آخرین لحظه طالبان
را ریشه کن سازد و مهم تر از همه از قوم گرایی و مذهب گرایی بپرهیزد
بهاره تاجیک سیدنی «
خواهـــــر عــــزیـــزم بهـــــاره جـــــان ســـــــــــلام !
شرط هایرا که پیشنهاد کردی همه درست و معقول ولی اگر در پائین نامت کلمه " تاجک " را درج نمیکردی به صداقتت اعتماد
کرده و به نظرت احترام میگذاشتم ولی زمانیکه خودت اینطور به این قوم گرایی ها دامن می زنی پس حق انتقاد ااز دیگران
را هم نداری چونکه هر کس بقدر توان و امکانش مسؤل اعمال و کردارش است !!!
با تقدیم حـــــــــــــــــــــــــــــــــرمت
حقــــــــ(شـــمس الحـــق)ـــــــانی

>>>   چیزیکه در بیوگرافی کرزی خان فراموش شده اینست که او یک شخص ......و متعصب است و مصداق این موضوع همین کابینه جدید شان است بعنوان مثال:
حنیف اتمر پشتون وزیر داخله
رحیم وردک پشتون وزیر دفاع
عمر زاخیلوال پشتون وزیر مالیه
فاروق وردک پشتون وزیر معارف
انورالحق احدی پشتون وزیر اقتصاد
حامد گیلانی پشتون وزیر سرحدات
امیرزی سنگین پشتون وزیر مخابرات
سید محمد فاطمی پشتون وزیر صحت عامه
آیا شما فکر میکنید که در این جغرافیائی سیاسی فقط برادران پشتون تخصص و اهلیت این را دارند که در پست های کلیدی حکومت به اریکه قدرت تکیه زنند، یا این شایستگی ها فقط در گرو تعصب و فاشیزم قرن 21 نهفته است
تهمینه بلخی

>>>   شمس جان از لغمان !
وجدانت را بیدار کن ،پشت گپ های مفت نگرد ،اگر مسلمان هستی وغیرتی هستی لطفآ برعلیه اشغالگران مبارزه کن!
یا حتمآ از کدام کشور برای بی اتفاقی افغانها پول میگیری ،نشود جاسوس آی.اس،آی باشی !
چرا همین کشور های خارجی اند که در بین مردم مسآله قومی را دامن میزند،
خلاصه حتمآ پاکستانی هستی زیرا نوشتن تو ثابت میسازد که درست فارسی یاد نداری !
-از دره قهرمان-

>>>   خواهرعزیزتهمینه جان سلام !
انتقادت بکلی درست و بجا و هیچ پشتون عدالتخواه و با وجدان گمان نکنم آنرا رد بتواند مگر اینکه وجــــــــــــــــــــــــــــدانش را زیر پا کند !
اما حالا خودت برای لحظه ای خدارا بالای سرت حاضر دانسته و صادقانه به این سولم جواب بده که اگراقوام دیگرازهمین زمینه های مساعد
اجتماعی بر خوردار می بودند و بجای پشتونها آنها زمام امور کشور را بدست می داشتند آیا درانصورت آنها با پشتون ها و اقوام دیگر معامله
ای بهتری میکردند ؟
گمان کنم اصلا نیاز به طرح چنان فرضیه های ذهنی نباشد یک مرور کوتاه به تاریخ خیلی معاصر کشور به این سوال ما متاسفانه جواب منفی
میدهد، درهمین مدت کوتاه دوران حکمفرمایی اقوام غیر پشتون شاهد چنان وقایع و رویداد های نا خوش آیند بودیم که بر مزارامیرعبدالرحمن
خان می توان هزاربار دعای رحمت خواند.
پس بهتر است که علت این معضله اجتماعی را درجاهای های دیگر جستجو کرد ونه درخصوصیت های اخلاقی اقوام ، چرا که همه اعم از
پشتون و تاجک ، هزاره و اوزبک از مکتب زورگــــــــــــــــــــــــویی و انحصـــــــــــــــــــارطلبی شهادتنامه ممتاز داریم و ازجان و دل شیفته
و فریفته اخلاق چــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــور و دشمن قسم خورده اخلاق تقســــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــیم هستیم !
پس تا روزیکه به ارزش های متعالی انسانی قلبا معتقد نگشته و صادقانه و مخلصانه در راه احیای آن تلاش نکنیم با انتقال قدرت ازین قوم
به آن قوم فقط جای ظالم و مظلوم تبدیل شده و در اصل معضله کدام تغیری پیش نخواهد آمد.
با تقدیم حـــــــــــــــــــــــــــــــــرمت
حقــــــــ(شـــمس الحـــق)ـــــــانی

>>>   جناب حق الشمس الحقانی با احترام باید عرض نمایم همانطور که توسط خواهر تهمینه گفته شد و میدانیم اکثر کرسیها به پشتونها اختصاص داده شده باید بگویم این نظر تنها مختص بنده نبوده ونظر تعدادی از دوستان هم بود که در بین آنها دو نفر پشتون یک نفر هزاره و سه نفر تاجیک هستیم وبعد هم ما نگفته ایم ونخواهیم گفت که قدرت از قومی به قوم دیگر منتقل شود منظور اینکه از همه اقوام به طور یکسان در کابینه گنجانده شود حال بگذریم از اینکه رییس دولت کرزی جان خود پشتون هستند و برای همه
عزیز بهاره

>>>   یارا کرزی صاحب به راستی که مداری هستی ههههههههههههههههههه

>>>   بهاره جان سلام !
اولین جمله ام تائید حرف شما بود " انتقادت بکلی درست و بجا و هیچ پشتون عدالتخواه و با وجدان گمان نکنم آنرا رد بتواند مگر اینکه وجــــــــــــــــــــــــــــدانش را زیر پا کند " ولی امیدوارم مطالب را که بعد ازان نوشته ام هم خوانده و در مورد غور و دقت فرموده باشید !
با تقدیم حـــــــــــــــــــــــــــــــــرمت
حقــــــــ(شـــمس الحـــق)ـــــــانی

>>>   کرزی جان روی خدا را دیده یک وزارت را بنام وزارت تمسخر در چوکات کابینه خود ایجاد کرده و داکتر عبدالله را بصفت وزیر انتخاب میکردید که اوشان در این رشته بسیار مهارت زیاد داشتند. هر چی نباشه از قدیم میگن در خوردی کون بتی و کلان شدی بزرگ ها را تمسخر و رشخند بکن این است شعار عبدالله جان ما. کرزی جان از مه خفه نشو دیگه این یک نظر مردمی است.هاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاها
<تولقم از دوبی>

>>>   با احترام به نقطه نظرات همه که تذکر داده اند میخواهم بنویسم که همه رتب و درجه های علمی کرزی صاحب بدست آورده در چوکات تحصیل بوده و یاهم بطور مجانی اگر در محیط و ماحول دانشگاه بدست آورده باشد حد اقل یک کلمه را در جریان تکلم و یا هم گفتنی های جناب شان دیده نمی شود پس در حقیقت ظلم علنی را رواء داشتن برپیکر همه دانشگاهی را به من درست نیست بهتر این است که گفت کرزی با مهارت های لفظی و هنر های عوام فریبانه و تعهدات مزدورانه که داشته بر اریکه قدرت توسط باداران منحیث یک غلام زرخرید گماشته شده بناءً از آدرس دانشگاه نگریستن به این چهره شعبده باز "جرم بزرگ پنداشته می شود برای کسانیکه سال های متوالی را در دانشگاها مصروف فراهگیری دانش اند
کرزی دوست از بغلان

>>>   سلام به همه ابراز نظر کننده گان سایت .
آقای کرزی چرا نقاط ضعف خود را یاداشت نمیکند وچرا در جهت رفع آن اقدام نمی کند وتمام افراد واشخاصیکه از طرف اکثریت مردم کشور مورد قبول نیست در چوکات دولت خود نگهداسته وحمایت هم میکند که شدیدآ مورد انتقاد مردم قرار دارد یا تصمیم بگیرد در صورت عدم امکانات بهترین راه استعفآ خواهد بود
با احترام احمد ویس

>>>   اگر صد سال مکتب خوانده باشی--- ز علم بی عمل بتخانه بهتر
ab

>>>   باعرض سلام و ادب.................برادران وخواهران نظر دهنده اگر حکومت دردست خودما ن باشد چی خواهیم کرد ..
وسلام

>>>   خدای نا خواسته میګویند که ریس جمهور ما در قتل کدام مسکین دست دارد . والله که براستی سیاستمدراهستی !
مسکین یار 007

>>>   تا حـمــــــــــــــــــــــــــاقت اینچنـــــــــــــــــــین باشــــــــــــــــــــد دشمـــــــــــــــــــــــــــــــــــــن در نمــــــــــــــــــــــــــی ماند !

ملت افغان باید مدیون خدمت های سه شخصیت بزرگ کشور حنـیف اتمر، داکتر فاروق وردک و انوارالحق احــدی باشند !
مـــلا شــخ مــامــد پکتیاوال
اگرازشخصیت در جامعه افغان بتوان سخن گفت پس فقط ازسه شخصیت: داکترعـــــــبدالله ، قـــــانونی و ضـیا مســـعود !
حـــاجی شــق الله پنجشـــیری
اگر صداقت و پاک نفسی معیار وطن دوستی باشد پس در افغانستان فقط و فقط می توانیم از محترم خلیلی و محقق نام بریم !
کــــربلایی صفدر یک لـــنگه
در شهامت و پایمردی مقاومت وفداکاری در تاریخ افغانستان ابرمردی چون الحاج جنرال دوســـــــــــــــــــتم کمتر دیده شد !
مـــلا جــوره قل ســــــــرپل
مادر باشد که فرزندان چون اسپنتا واسمعیل خان به دنیا بیاورد که در تاریخ پنجهــــــزارساله افغانستان نظیرشان دیده نشده !
خـواجـه کور مـامـد هـــروی

تجارب صد سال پیش جد بزرگ ما جنرال مکناتن دراین سرزمین سرمشق خوب برای سیاست امروزوفردای ما خواهد بود !
براون صدراعظم انگلستان
با تقدیم حـــــــــــــــــــــــــــــــــرمت
حقــــــــ(شـــمس الحـــق)ـــــــانی

>>>   برادر محترم شمس الحق حقانی ، زنده باشی
با احترام
از دره قهرمان

>>>   شرم که نباشد مشکل است
مسکین یار 007
احرار

>>>   برادران و خواهران عزیز،‍ اسلام علیکم و رحمت الله و برکاته!
شاعر:یار در خانه و ما ګرد ګرد جهان میګردیمـ»« آب در کوزه و ما تشنه لبان میګردیم.
من: دشمن اصلی ما امریکا و ارو‍‍پا هست...تمام ملت های ساکن در افغانستان برادر هستند، چرا از این حقایق چشم پوشی میکنید؟ اګر از این حقایق چشم پوشی بکنید،مسلمانی شما در شک می افتد.
درست است که تمام ملیت ها در جهان اشتباهاتی کرده اند، ما باید از اشتباهات ګذشته درس بګیریم... هر فرد اولآ طرفداری از دین، فامیل و ملت خود میکند.این حق مسلم هر مسلمان است. اما ما همه همیشه یکدیګر خود را ملامت میکنیم، به نظر من با این کار بزرکترین اشتباه زندګی خود را میکنیم زیرا که خواست اتحادیه یهودیان و عیسویان جهان نیز همین است.
تشکر از تمامی شما.....

>>>   حقانی حق با توست !
.....

>>>   چه می شد سالهای درد می ماند کبوتردرخزان سرد می ماند
به جای این همه آدم نماها یکی می ماند امامرد می ماند.
غلام حیدرازولایت سرپل

>>>   برادران و خواهران عزیز،‍ اسلام علیکم و رحمت الله و برکاته!
شاعر:یار در خانه و ما ګرد ګرد جهان میګردیمـ»« آب در کوزه و ما تشنه لبان میګردیم.
من: دشمن اصلی ما امریکا و ارو‍‍پا هست...تمام ملت های ساکن در افغانستان برادر هستند، چرا از این حقایق چشم پوشی میکنید؟ اګر از این حقایق چشم پوشی بکنید،مسلمانی شما در شک می افتد.
درست است که تمام ملیت ها در جهان اشتباهاتی کرده اند، ما باید از اشتباهات ګذشته درس بګیریم... هر فرد اولآ طرفداری از دین، فامیل و ملت خود میکند.این حق مسلم هر مسلمان است. اما ما همه همیشه یکدیګر خود را ملامت میکنیم، به نظر من با این کار بزرکترین اشتباه زندګی خود را میکنیم زیرا که خواست اتحادیه یهودیان و عیسویان جهان نیز همین است.
تشکر از تمامی شما.....
می بخشید، عجله داشتم و فراموش نمودم که اسمم را بنویسم
با احترام:
احمد جاوید شایان،استانبول،ترکیه

>>>   برادران سلام,
اولآ اینکه از سخنا ن بیهو ده جلو گیری کنید و راه ها ی بهتر را جستجو کنید,هر قوم اشخاص شا یسته و غیرشا یسته دارد.اما ببینید زما نیکه اتمر وزیر احیا و انکشا ف دها ت بود90% کار مندان را از قو م خو د تعین کرده بود,وبه همین تر تیب اکنو ن فا روق وردک در ولایات اشخا صی را به عنو ان مشاور روان کر ده از وردک که سواد کا فی ندارد, برادران پشتو ن عصبانی نشوید. رقم زیر را ببینید8 وزارت کلیدی را به خو د اختصاص داده اید وهمچنان کرزی آنعده از ازبک ها و تاجیک ها را پو ست وزارت میدهد که غیرت تعین کردن هم سمت وسوی خو درا ندارد,به عنوان مثال اگر در پو ست اصلاحا ت اداری اتمر میبود چه ها که نمیکرد,وای داکتر مشا هید غیرت نکرده که یک نفر را هم نصب کند و او فقط به خو د می اندیشد وبس. یا عدالت را در پیش گیرید یا اینکه افغا نستان را تقسیم کنید.
حنیف اتمر پشتون وزیر داخله
رحیم وردک پشتون وزیر دفاع
عمر زاخیلوال پشتون وزیر مالیه
فاروق وردک پشتون وزیر معارف
انورالحق احدی پشتون وزیر اقتصاد
حامد گیلانی پشتون وزیر سرحدات
امیرزی سنگین پشتون وزیر مخابرات
سید محمد فاطمی پشتون وزیر صحت عامه
حقخواه از ولایت تخار

>>>   بسیار خوب است که باردیگر حامد کرزای پوپل به ریاست جمهوری رسید. گرچه از نظر پشتون های اصلی افغانستان، چه هزاره رئیس جمهور شود، چه پوپل فرقی ندارد، خوبی این امر در این است که قروق شکسته شود، خدارا چه دیدی، شاید داکتر عبدالله هم پیش از مردن به ریاست جمهوری رسید، و جندان دور به نظر نمی رسد که داکتر بشر دوست هم به ریاست جمهوری برسد، ولی تا اینکه دوستم برگردد، کرسی ریاست جمهوری به تخار رفته است.چه بهتر بود که انتخابات در واشنگتن برگزار می شد، یا در لندن، ولی در فرانسه چندان مناسب به نظر نمی رسد، جناب عطا فرانسه را به مزار می آورد.
عباس کیسوی

>>>   بیشک حامد جان کرزی کی ازاین تحصیلات تقلبی راستیکه که مداری است ... خیر باشه تحصیلات شاید مهم باشدتا جای هم نباشه مهم این است که کمی ازخدابترسد حق مردم مظلوم را نخورد تعصب را دیگر بس کندخیر گپ انگلیس وامریکارا هم بگیرد دوغ خود را پوف کرده کمی خدمت هم به وطن خود بکند کرزی صحاحب لطفاً کمی ازکشورهای همسایه مثل پاکستان ایران وغیره بشرم افراد شایسته را درکابینه خود جابجاکن مثل رمضان بشردوست .آقای ظاهرطنین .وآصف دلاور خیرکه واقغاً یک شخص مسلکی نظامی است ذیاد پشت سمت گرائی نگرد خیر باشه یک شخصیت بگذارکه ازدیگرقوم های افغانستان هم درکابینیت باشده یگان وقت بگپ برادران کوچکت هم گوش بدهید ...
والی کاپیسا بخدا که لیاقت ولایت را ندارد خیرحق کمپاین که درانتخابات بشما کرده بود بگفته بعضی ها چهارقات کشید امو ستارمراد به کاپیسا خوب است لطفاً اورا تبدیل کنید که کاپیسا ا تباه کرد یک چند هزار دالر را درجیب اش بان برو بچیم بس ات است ...
مگم درمسابقه دست فکرت باشه که همرای مارشال زور نزنی که دست ات را میشکناند ....

>>>   برادران و خواهران عزیز،‍ اسلام علیکم و رحمت الله و برکاته!
من بسیار خوش بودم زمانیکه شنیده بودم که اقای کرزی بار دیگر ریس جمهور کشور ما گردید
بخاطریکه اقای کرزی در طول بنج سال گذشته خدمت های بسیار به مردم کشور رسانده اند
خیر که بعضی از برادران ما این خدمت های اقای کرزی را نادیده گرفته و چنین الفاظ نادرست را نوشته اند
خدا حافظ به امید موفقیت های بیشتر اقای کرزی.......................
ارزو وفا از ولایت جوزجان

>>>   به نظر بنده محترم حامد کرزی یک شخص بسیار خوب برای حکومت افغانستان است میګویند از بد بدترش توبه !
با تقدیم حـــــــــــــــــــــــــــــــــرمت
حقــــــــ(شـــمس الحـــق)ـــــــانی

>>>   تشکر از همه گی تان با این نظریات

>>>   آقای کرزی در ظاهر بسیار حلیم و دلسوز معلوم میشود اما حرکات و تعینات اداری آن همه به یک جهت مشخص بوده که باعث نگرانی تعداد زیادی از روشنفکران افغانستان شده در شکل ظاهری تمثیل ملی میکند ولی کابینه را بسوی یک قوم خاص در حال پیشبردن است که چندان نتائج ملی در قبال نداشته باید مجموعه از مشاورین دانشمند متعهد از تمام اقوام ساکن کشور انتخاب کند چراکه اکثر مسئولین توسط مشاورین نا اهل و نشنلست به بیراهه کشانده میشوند که نتیجه نهائی آن هلاکت ملت ها میباشد و اگر نمیتوانی لطفا میدان را به دیگران رها کن تا برای شما رفع مسئولیت شود.
سونیل از پاریس

>>>   سلام:نضرات تان سمتی زبانی وعقده یی است.ایکاش از ظعف های واقعی کرزی مینوشتید٬ ویا هم از دست آورد ها و اعمال مثبت ان مینوشتید.
بااحترام داد محمد از آلمان

>>>   دوستان..................!!!!!!!!!!!!!!!!
از این انتقادات گزاف کرده ایا این خوب نیست که خود ما بخاطر هر چه مرفعه ساختن یک افغانستان نوین دست بهم بدهیم
و دور از جاهلیت باشیم
ایا شما این فکر را نمی کنید که یک دلیل عمده که سبب عقب مانی افغانستان عزیر ما گردیده
همین ماجرا جوی و گب سازی است
از دست تنها ریس جمهور چه بوجود می یاید
در حالیکه ما بین خود بی اتفاق باشدم
ایا من کدام گب غلت میزنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ارزو وفا از ولایت جوزجات

>>>   هر کسی کی است و هر کاره که بود و یا است بعد از داود خان بهترین رئیس جمهور است در افغانستان بدون این دو نفر دیگران کدام کاری خو نکرده است مگر خیانت هایشان بسیار زیاد است که همه گی خبر دارد

>>>   دوستان عزیز منحص افغان پشتون ابراز نظر کرده امید است قابل درک شما هم وطنان غیورم شوم:
حنیف اتمر پشتون؟رحیم وردک پشتون؟عمر زاخیوال پشتون؟و دیگر ان وغیره وغیره
حالا با وجدان پاک خود بگوید این ... پشتونهای که سر قدرت اند بگفته بعضی ها 235 سال برای مردمیکه در غربت روزگار زنده گی کرده و میکنند چی روزگار خوبی و یا کدام فرقی با برادران غیر پشتون اورده اند؟ هیچ هیچ
شما بچشم سر بیبینید مردم قندهار که تهداب دولت افغانستان مانده اند در چی غربت بیسوادی بدون کدام اثری از زنده گی رفا در ان نیست خود را بسر میبرند و یا من دروغ میگویم؟اگر گویند که این شرایط که سر خود اوردیند مربوط خود تان است
شاید شما وطندارن راست میگوید ولی همه پشتونها را در هر سیات که از ان سر میزنم بکدام علت توهین و دشنام میزننید در صورتیکه خود ما از دست این (پشتونهای .... )در دام این خادمهای پول که بین اینها فرقی نیست اینکه تاجک هزاره و از جایی دیگر هستند و ندارد در این شرایط زنده گی میکنیم چرا افغاهای پشتون را با فاشیست های نازی برابری میکنید؟افغانهای غیور و شریف من بیاید پشت گپهای گذشته فکر نکنیم صرف به اینده درخشان اولادهای افغان خود باشیم و تخم تفرقه که خاریجیها به مایان تخم انرا کاشته اند از ریشه او از بین ببریم.
هزاره کیست پشتون کیست تاجک چیست ازبک چیست اساس فرقه بازیهای استعمار را بشکن
تو چو فرزند اسلامی شعارت نیست جز توحید****ز محراب محمد پرچم کفار را بشکن
استاد پر افتخار همه روشنفکران افغان خلیل الله خلیلی
م ر ر ا

>>>   میگویند تاریخ از تکرر عبارت است. ما افغانستانی ها تا به حال به شاه شجاع دست نشانده انگلیس نفرین می فرستیم . کرزی هم از شاه شجاع که فرقی ندارد. یکی نفر انگلیس و دیگری غلام حلقه به گوش آمریکا....
ازترکیه.

>>>   اقاي حا ميد كرزي مرد خوب براي ما است لياقت دارد بدون شك
سلمان احمدي ازتهران 1388/10/26

>>>   سلام دوستان
واقعا كار هاي كرزي صاحب قابل ستايش است. چرا كه او در اين هشت سال يك خدمت بزرگي را به راه انداخته است اگر كامياب شود. به ياد داشته باشيد كه افغانستان براي همش نابود خواهد شد... كار كرزي صاحب اين است كه او ميخواهد دشمنان اقغانستان يعني طالبان را در افغانستان جا دهد. طالبان در افغانستان در طول 5 سال حكمت افغان ها را در تباهي كشيد .
هام پشتون /تاجك/هزاره/اوزبك و غيره را به خاك و خون كشيدند....
احمدي از كابل

>>>   سلام خوانندگان گرامی ! میخواهم زد و خورد سران ترکمن را در این یک ماه برملا سازم. خیلی ها جالب و خنده آور است. این سران ترکمن که بیچاره قوم بی سواد ترکمن امیدوار هستند که برای شان کاری انجام بدهند با تمام قوای خود نه تنها کاری برای قوم خود انجام می دهند بلکه آن ها را به بازی گرفته و سوء استفاده می کنند و ریشه شان را قطع می کنند. بیچاره مردم ترکمن در حال حاضر بی سرنوشت مانده اند و از هر سو امید خود را کنده اند. به هر سویی که چنگ انداخته اند با شکست و فریب بر خورده اند. باید کمی مقدمه چینی کرد : وقتی این ملت پایمال شده به سوی آقای قرقین دست دراز کردند، آقای قرقین با بی شرمی تمام ریشه این قوم را از بیخ قطع کرد. پارچه پارچه کردو هر کسی رابه سویی پرتاپ کرد. هر کسی را از خود رنجاند. حتی مردم و اقارب خود را که در ولسوالی قرقین زندگی می کردند به شکل فجیعی جزا داد و آن قدر ظلمی در حق آن ها روا داشت که هر کس را بی داد کرد. این بار ملت ترکمن به سوی چهار وکیلی که در پارلمان هستند دست دراز کردند. اما این چهار وکیل نیز چیزی برای آن ها انجام ندادند و در پی مال و منال و نفع خود دویدند و مثل سگ های گرسنه گاه کاسه آن و گاه کاسه این را لیسیدند. دیدند که از این چهار وکیل نیز چیزی جور نمیشه . به سوی جنبش رفتند این دفعه. اما جنبش نیز از نام این ملت استفاده کرد و فریب داد. نام ترکمن را استفاده میکرد اما امتیازش را به مردم ازبک اختصاص می داد. مثلا چیزی را که باید تقسیم می شد ، 95 فیصد از ازبکان می بود و تنها 5 فیصد از ترکمنان. این بار ملت ترکمن به سوی ترکیه چرخیدند اما ترکیه هم جواب رد دادو گفت که با جنبش یکچا شو و بعد بیا. بیچاره ملت ترکمن حیران و سرگردان ماندند در میدان. اعضای اکادمیک این مردم نیز که خود را از میدان سیاست دور انداخته اند با ملت خود این روز ها کدام ارتباطی ندارند. آن ها نیز از این زد و خورد های فریبانه خسته شده اند. خوب بیاییم بر سر اصل موضوع. امروز ها بعد از این که آقای حامد کرزی به حیث ریس جمهور انتخاب شدند برای ترکمن ها یک وزارت را اختصاص دادند. برای تصاحب این چوکی وزارت از میان ترکمنان سه محور به وجود آمد. آقای قرقین و دارو دسته اش که میتوان از داکتر جماهیر نام برد. به شکل ظاهر آقای قرقین می خواهد که داکتر جماهیر وزیر شود. اما بنابر بعضی تخمین ها گفته می شود که آقای قرقین خوابی خطرناک برای آقای داکتر جماهیر دیده است. شاید در این مناقشه آقای جماهیر از میان برداشته شود. محور دومی چهار وکیل هست که گفته می شود این چهار وکیل به شکل مخفیانه با آقای قسیم فهیم ارتباط دارند و از طریق همان قسیم فهیم می خواهند که شاهمردان قل را به حیث وزیر تایین کنند. محور آخری که خود را به جنبش چسپانده است عبارت از آقای منشی و کاندید فعلی یعنی آقای اوراز است. کار این دو نفر خیلی ها مشکل به نظر می رسد. چون از طرف جنبش معرفی شده اند که آقای کرزی فعلا نمی خواهد به هیچ یکی از تنظیم ها راهی برای حکومت خود بدهد. از سوی دیگر رقابت چشمگیری میان کشور آمریکا و ترکیه در حال جریان است که آمریکا از مداخلات بیشتر کشور ترکیه به هراس افتیده و می کوشد که دست ترکیه را از افغانستان کوتاه سازد. خوب به ماجرای زد و خورد بر گردیم : آقای قرقین با شناخت قبلی ای که با وکیل صاحبان دارد به شدت در حال تخریب آقای اوراز است. در نخست که دیدیم آقای منشی را به وزارت راه نداد و با هزار حیله و نیرنگ توانست وکیل صاحبان را راضی سازد که او یک پرچمی کمونست است و نباید به او رای داده شود. حال نیز با پیشکش پرچمی بودن آقای اوراز او را می خواهد از رسیدن به چوکی وزارت شکست بدهد. در این میان آقای عالم قاری است که نمیداند چه کند. اگر با تیم آقای قرقین بیاستد و از جناح مخالف قرقین به وزارت برسد کارش ساخته است. اما اگر به طرف آقای اوراز برود باز هم اشتباه بزرگی خواهد کرد که این را خودش نیز می فهمد . چون می داند که آقای قرقین این عمل را بی پاداش نخواهد گذاشت. این بیچاره نیز سرگردان است فعلا. بعضی گفته های دیگر حاکی از آن است که چهار وکیل ترکمن میخواهند با جناب قرقین معامله ای انجام بدهند. بنابر شایعاتی که من شنیدم چنین است که با معاملات پنهانی آقای قرقین مکررا وزیر خواهد شد و در مقابل چهار وکیل ترکمن نیز به مافیای مواد مخدر آقای قرقین شریک خواهند شد و سالیانه تقریبا هر یک دو ملیون دالر به جیب خواهند زد. در این میان شایعه دیگری است که آقای منشی رفته و به دولت ترکیه شکایت کرده که آقای قرقین و داکتر جماهیر چنین کار هایی را در حق من کردند. اما ترکیه به آقای منشی گفته که چیزی از دستش بر نمی آید. در این میان آقایان راسخ و نظری نمیدانم که در حال حاظر چه کار هایی انجام می دهند. این دو نیز شاید دنبال کار هایی باشند. اما فکر نمی کنم بعد از آن فریب هایی که خوردند جرئت بازگشت به میدان سیاست را داشته باشند. اما باز هم ببینیم که چه پیش خواهد آمد. این را زمان نشان خواهد داد. کارمندی از کابل

>>>   برادر عزیز و محترمم کارمندی!
بدبختی همه اقوام افغان رهبران و سران خود خوا و بی ارداه انها هست.همینکه قاب پول پیش چشمان شان واگذار میشود همه انها فراموش اصلیت خود و فراموشی هداف مردم میشوند .که هیچ رابطه بکدام قومی ندارد.
م ر ر ا

>>>   جناب محترم کارمندی از کابل! متشکرم همه حقیقت را در مورد این ترکمن ها گفتید. بطور نمونه منشی قرقین اوراز وعا لم قاری این ها همان .... هستند همه مصارف الکول شانرا بشمول داکتر ستار قبلا بیسقال بیغمبر قل دوغن در تمام مجالس ترکمن ها در کابل در سالهای 1360 الی 1370 تامین میکردند قاری عالم بیسقا ل رخیم دایی قرغانی از اندخویی بود و قرقین خودش بیسقال چولی صوفی بود در جاده میوند فعلی کابل دوغن شاگرد وفادار امین بود.
(بیطرف ازدوبی)

>>>   برادر ارجمندم م ر ر ا!
کم گفتی مگر راست میگویی.
عبدالمجید

>>>   سلام دوستان!
آقای کرزی اگر شما در این کاری خود موفق شوید بدانید که این گونه حملات تروریستی در سراسر افغانستان گسریش خواهد یافت.......... همین طور خدمت کنید شاباش هه هه ههه هههه
احمدی از کابل

>>>   احمدی از کابل برای بلند بردن سطح فهم سیاسی و دانش خود بهتر است به کتابخانه مراجعه کنید بعد ابراز نظر.

عبدالمجید

>>>   جناب کرزی سمبول وحدت است افتخار به جلالتماب کرزی

>>>   fبه ایشان نمی اید ماستری سیاسی داشته باشد؛چون مثل ....حرف میزند.

>>>   البته ما افغانها کسانی هستیم که سیر را دیده و گشنه را داده نمی توانیم!
اگر رئیس جمهور کشورما در سال های قبل به این مقدار مدال ها و جوایز مختلف دست یافت پس چرا اروپائی ها و غربی ها در سال 2009 وی را سمبول فساد خطاب می کردند- پس این به این معنی است که کرزی صاحب تمام راه های این بیگانه ها را روزانه مسدود می کند قسمیکه من امروز در باره اخراج اسمای بعضی از افراد طالبان از لست سیاه سازمان ملل به درخواست حکومت اسلامی افغانستان مطالعه نمودم در حقیقت این یک مسدودیت راه برای خارجی ها است.که دیگر هیچ چاره برای خارجی ها باقی نمانده بجز پذیرفتن هر شرط و شرایط حکومت افغانستان به علت انیکه مصارف فقط امریکا در جنگ عراق و افغانستان به یک تریلیون دالر رسیده که اگر به همین منوال چند سال دیگر ادامه پیدا کند مانند روس تمام سرمایه خود را در افغانستان از دست خواهد داد-
خواست من منحیث یک افغان!اگر حکومت ما فسد است و یا خوب ما باید به هر حالت از آن پشتیبانی کنیم در غیر آن از بد بد تر خواهد نه بهتر اگر ماوشما گشنه گی تشنه گی و تمام رنج ها و زحماتی را که متقبل می شویم در آخرت اجر هم دارد و در ضمن باید اطفال خود را درس وطن پرستی را بیاموزانیم که وطن ما دوباره بدست ما آید ببینید حکومت نجیب یک حکومت مردمی بود که با همین پروپاگن های بیمورد سقوط داده شد از آن بدتر و بدتر حاکم شد که اموال خانه های تانرا نیز از دست دادید به مثل یک ...به کشور های بیگانه چون پاکستان و ایران بخاطر نجات از مرگ ... نمودید و بعدازآن حکومت طالبان لعنتی روی کار آمد که حتی ... صورت گرفت همه این حرف ها به اساس ثبوت است یقین ندارید از انترنت کمک گیرید کمی جستجو نمائید حالا نیز من منحیث یک افغان از همه شما خواهش میکنم این حکومت هرچه که هست ازش حمایت نمائید.
مبادا روزی بازهم پشیمان شوید-به قول معروف(پشیمانی دیگر سودی ندارد)
افغان کوچک شما (حامد احمدی)

>>>   مردم اوغانیستان مردم خیلی بیتفاوت و نا شکر هستند.

>>>   سلام برادران و خواهران عزیز م جناب کرزی هر چی که باشه باز هم رئیس جمهور کشور ما است ما نباید به وحی بی احترامی کنیم

>>>   احمد از ولایت هرات.

کرزی قایم موشک بازی را بسیار دوست دارد.

>>>   آقای حامد کرزی شما یک وطن پرست هستید شما ریس جمهور ما هستید و اطاعت از شما فرض همه است
شهرام از وطن

>>>   سلام به تمام دوستان توهین به کرزی نه بلکه توهین به ریس جمهور کشور کاری درست نیست کمی عقلانه بنگریم بیایید تا بازی چوکی خواهان را بخوریم به فکر آبادی وطن خود باشیم چون از این توهین ها کاری ساخته نمیشود 5 سال عمر درازی است با این حرفها به جای نمیرسیم
با تشکر ازشما
همایون از هرات

>>>   افــــــغانان نهايت با غرور !
سلام برای تمام شما تقدیم میدارم.
بعد از ۲۵ سال جنګ امروز دوباره زمينه دویتی و محبت ، تخصیل برای جوانان و نوجوانان کشور مساعد ګردیده دختران و امشیره های ما به مکاتب میروند ما وشما در فضای امنیت کار میکنیم جای شکر ګذاری است .
رئیس صاحب جمهور با رحمت خدای تعالی وکوشش های ناهستګی پزیر شب و روز این زمینه را فراهم ساحته باید امیدوار بوده و به بزګان خویش احترام کرده سپاس ګذار باشیم.
با تشکر فراوان
محمدسلیم مومند

>>>   احمدي گل گفتي هرچه گفتي سوادت خيلي بالاست پشت ديگرهاهم نگرد
زنده باد تو واين حرف هاي بجايت
غمخوار وطن ازغرب كشورتون

>>>   ریس جمهور ما هر چی است ریس جمهور ماست .
اگر بیاد دارید روزهای گذاشته را برای کرزی صاحب و فامیلش هر روز پنج بار دوعا کنید.
حیدری افغان

>>>   عزیزان من : سلام . آقای کرزی آیا سیاستمدار است یا یک هنر پیشه .چرا شما نادیده میگیرید خدمات ایشانرا. بطور مثال. > خنده بازار < ها ها هاها ها هاها . و ستاره افغان از جمله دست آورده های شایان ایشان است. واقعآ تو درد مردم بیچاره افغانستان را دوا نیکنی.
ستاره افغانستان زنده باد افغا نستان
TF از فضا

>>>   سلام.
کاکای هوتلی راست بگویی چقدر افغانستان را به امریکا فروختی
همگی اش را یا به ما هم کمی جای ماندی.
خی یک کار کن بیا تقسیم میکنیم به کسی نمیگویم.
خو کرزی نگفتی در هوتل ضرف شوی بودی یا میز صافی میکردی
من اگر ریس جمهور شوم اولین شخصی که دار میزنم تو ............استی.
ما جوانان افغان امروز در زیری ظلم کافر تحصیل میکنیم
بس ما چرا خوش باشیم که دولت داریم و ریس جمهور
زمرالدین از هندوستان......................

>>>   سلام هموطنان عزیزم اگر شما سالهای پیش از کرزی به یاد بیاورید شهربازتانی کابل دگرشهر افغانستان به یک ویرانه تبدل شوده بود ما در کشور های همسیایه به بسیار روزهای بد را هم تیر کردم و حلا هم تیر مینمایم مکر این بار در دلهای ما یک است که افغانستان رییس جمبور دارم صابق به هر نام برای ما یاد میشودم این وقت است که باید در فکر باز باشم با خود فکر کنم که دگر گول همسایهای منافق را نخورم باید برادران کار و کشش کنند
رحیمی

>>>   برادران گرامی و عزیزم اگر چی بیساری ما از کار کرزی راضی نیستیم ولی باز هم شکر که مثله افشار سر مردم ما نمیشود
کار داریم نان داریم کم کم کسی که کار میکند پیسه پیدا میکند
شکر کسی نه در درمسال نه در تکیه خانه نه در مسجد ازار میبیندو ازادانه به نماز خود میرود.
شکر شکر هزار بار شکر.
یا الله پاک خانه کرزی را اباد و فامیل محترمش را به پنا خود ت میسپاریم.

>>>   کرزی ریس جمهور واقیی افغانها است و همه تبلیغات ضد او ضد
مردم شریف و غریب ماست.
پاینده باد افغانیستان .
زنده باد مردم افغانیستان .
زنده باد تیم کرزی صاحب.

>>>   با عرض سلام و خسته نباشيد خداكند كه داراي صحت و سلامت كامل باشيد در رابطه به آقاي كرزي چنين نظر دارم كه آقاي كرزي يك شخص است كه در كشور هاي خارج كارسياه را انجام ميداد و اكنون هم مانند عروسك از جانب كشور امپراطور امر گاه تمويل ميشود .
در حكومت خويش نيز تمام اشخاص ناكارا و معيوب عقل و بدن را جا داده تا بكي چنين وطن خويش را وخيم بنگريم انشاالله بار ديگر اسناد كه در دست دارم از دولت كرزي براي شما سكن نموده ميفرستم ...
‍‍ژورناليست راديو

>>>   سلام دوستان .. تمام حرف های تان سرچشم و به نظر شما تمامآ درست است ولی یک سوال مراجواب بتین که کدام ریس جمهور را این ملت ما قبول کردند ازدوره ا مان الله خان غازی تا فلآ کی را درست گفتن پس باید گفت که هر کس نفع خود را میخواهد .. و کرزی صاحب یک سیاست مدار قوی است که در چینین یک دوره که تمام .......ها سر قدرت است و این ها را سر گرم پول ساخته
و نیز کاری که کرد که در جمله شهکاری کرزی صاحب محسوب گردد اینکه جنگ را از افغانستان خارج در پاکستان اغاز کرد ....؟ که مردم افغانستان را افتخار بشید
وسسلام
مــــــــــــــــــــــــزا ( اتل )شــــــــــــــریف

>>>   با سلام به آقای کرزی من از دانشجویان ارشد افغان در ایران می باشم می خواستم از شما سوال نمایم چرا قبل از تشکیل کابینه مردانه وار همه کسانیکه توان پیش برد وزارت را دارند نمی خواهید ؟واز بین شان یکی را که شایسته هر پست است انتخاب نمی کنید ، من شما را دوست دارم می دانم در فساد اداری مستقیما دخیل نیستید ولی سفارش میکنم از منطق علمی بالای خویش در کابینه استفاده نمایید . از همه عزیزان معذرت می خواهم از اینکه با ادبیات بالای این مطلب را نوشتم ، منطق علمی به من حرف های تند را اجازه نمی دهد زیرا این سایت را همه می خوانند
با احترام دانشجو ارشد درایران

>>>   گفته میشود که زاخیلوال اصلا ٌ از ولایت بدخشان است وخودش را پشتون ننگرهار میخواند
آیا این سخن واقعیت دارد یا نه ؟
سراقراز از لندن

>>>   یک سوال از برادران افغان ؟ آیا تصویری که از سیمای ایران در مورد طالبان ارائه میشود حقیقت دارد؟وسوال دیگرم این است که آقای بن لادن با آن همه ثروت ومکنتی که دارند ، راهی افغانستان شده ودر کوههای آن درحال جنگ با کفار هستند آیا دشمن افغان هاست ؟ وچرا اوباما اولویت را جنگ با طالبان می داند.؟وچرا جمهوری اسلامی ایران این همه از طالبان هراس دارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

>>>   حقیقت تلخ است, همه ماوشمادر در دامن اجنبی هاافتاده ایم.

>>>   مردم افغانستان سالها رنج ومشقت را تحمل کردن و آقای کرزی بنام یک مجاهد وطن پرست یکبار یگر افغانستان را به خارجیان فروخت .آنانیکه تادیروز بالای داکترنجیب الله دست انتقاد بلند کرده بودن امروز دست سیاه شان بر روی خودشان مالیده شده یک شرم ازخدا صد شرم از بنده
تابه کی به مردم مظلوم افغانستان دروغ میگویید بنام جهاد بر الی کفر آیا شما هم از اسلام آگاهی دارید یا فقط پول و فروختن وطن را بلد هستید

>>>   عقب پرده چیز پنهان را ندیده الفاز بیهوده کدام معنی ندارد .
آقای رئیس جمهور از شهر قندهار بوده و یگانه مرد خدمتگار برای مردم افغانستان است.رئیس جمهور است که در افغانستان معارف مخابرات و اردو را ترقی داد.
مگر توجه آنها در رشوه ستانی کم می باشد
انوری از شهر شبرغان متعلم صنف دوازدهم مکتب ابن یمین.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است