زندگینامه معاون دوم رئیس جمهور
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۶    ۱۳۸۸/۹/۲۹ کد خبر: 6095 منبع: پرینت

استاد محمد کریم خلیلی معاون دوم ریاست جمهوری اسلامی افغانستان

 http://96.0.54.242/ap/pics2/20091220545373899.jpg

محترم محمد کريم خليلي معاون دوم ریاست جمهوری اسلامی افغانستان در سال 1329 در حصة اول بهسود ولايت ميدان وردک زاده شد.

آموزش دورة ابتدايي را در زادگاه خويش و تحصيلات عالي را در علوم ديني و معارف اسلامي در شهر کابل به اتمام رسانيد.

محمد کریم خلیلی بعد از کودتاي 7 ثور 1357 مبارزات و فعاليتهاي سياسي – فرهنگي را به صورت منسجم و سازمان‌يافته آغاز نمود و از سال 1366 الی پیروزی مجاهدین به عنوان عضو و سخنگوي شوراي ائتلاف اسلامي افغانستان ایفای وظیفه نمود.

محترم محمد کریم خلیلی در اولین کابینه مجاهدین به حيث وزير ماليه تعيين گرديده و بعد از تسلط طالبان، رهبري مقاومت در برابر آنها را در جبهات مرکزي کشور به عهده گرفت.

محترم محمد کریم خلیلی با تاسیس اداره موقت تا اولین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی افغانستان به حیث معاون رئیس اداره موقت و رئیس دولت انتقالی اسلامی افغانستان ایفای وطیفه نمود.

در جریان اولین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی افغانستان در کنار جلالتماب حامد کرزی ایستاد و بعد از پیروزی در 17 قوس 1383 به حیث معاون دوم رئیس جمهوری اسلامی افغانستان حلف وفاداری یاد نمود.

محترم کریم خلیلی در دومین دور انتخابات ریاست جمهوری به حیث معاون جلالتماب حامد کرزی معرفی شد و پس از پیروزی در انتخابات به حیث معاون دوم رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در 29 عقرب 1388 حلف وفاداری یاد کرد.

محترم کریم خلیلی به لسان های دری، پشتو وعربی صحبت میکند، متاهل بوده دارای هفت فرزند می باشد.

 


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   آقای کریمی تحصیلات عالی دارید؟ هههههه
نصیر از کابل..

>>>   خدمت تنهاباتحصیلات عالی نه بلکه باتجربه وپشت کارمیشود علوم وتجارب که دروجود آقای خلیلی موج میزندازخیلی دیپلم داران تحصلات خوبتر وموثرتراست
کریمی ازترکیه

>>>   آقای کریمی تحصیلات عالی

>>>   خدا به داد مردم افغانستان برسد كه هنوز تحصيلات معاون اول ريس جمهور كشور شان معلوم نيست!

>>>   من به او احترام دارم زیرا فعلا او رولی مثبت را بازی میکند .

>>>   تحصیلات عالی در علوم دینی دارد. یعنی نمی شود که یک کسی را سالها در درجات بالای علوم دینی درس خوانده بگوییم تحصیلات عالی ندارد.
در افغانستان از این عجایب زیاد است. مثلا اسماعیل خان کسی است که فقط تا صنف دوازده آن هم در رشته ای نظامی درس خوانده اما امروز وزیر انرژی و برق است که یک رشته ای مطلقا علمی است در حالیکه ما در افغانستان کسانی را داریم که در فزیک و مکانیک و علوم تجربی از بهترین دانشگاههای دنیا دکترا دارند.
بهتر است ما به فکر این باشیم که چه کسی برای وطن کار می کند و چه کسی چه قدر وزن سیاسی و اجتماعی دارد.

>>>   عزیزان سلام،
ای کاش همهٔ انسانهای که تحصیلات عالی‌ داشتند، احساس انساندوستی و وطنپرستی، شعور و عقل سیاسی میداشتند.
آیا علوم دینی و معا رف اسلامی برای شما علم نیست؟ با این حرف تان شما همهٔ علمای دینی اعم از سنی و شیعه را زیر سوال میبرد، وقتی علما یک دین را زیر سوال بردید خود دین را زیر سوال میبرید. پس متوجه نظرات تان باشید و نسنجیده چیزی ننویسید که توهین به خود و دین خود و عقیده میلیونها انسانها بکنید.
ضمناّ خلیلی ۳۰ سال جهاد کرده و نصف از بستگان و اقوامش به خاطر جهاد و آزادی میهن به شهادت رسیدند من مطمینم که ایشان یکی از بهترین سیاستمداران و خادمان کشور هست.
به امید امنیت و آزادی، برادری و عدالت در افغانستان عزیز ما.
یک برادر افغانی شما

>>>   خدا به داده ماه برسد هنوز هم درافعانيستان با شخصيت هاي ...... رو برو ميباشيم

>>>   به خدمت دوست عزیز که از امیر صاحب اسماعیل خان نام برده است باید بگویم که اولاً مطالعه خود راقوی بساز بعداً قضاوت کن ،امیر صاحب تا صنف داوازه نه بلکه تا صنف شانزده درس خوانده است واز حربی پوهنتون فارغ گردیده است و درقسمت وزارت برق باید بگویم که فرموده شما کاملاً درست است وزرات برق تخنیکی است اما رئیس جمهور .... که شاسته سالار نست گناه اسماعیل خان چیست ویک بیسواد را در راس نظام یک کشور انتصاب میکند درصورتیکه رشته اسماعیل خان نظام است بای وزیر دفاع یا وزیر داخله میبود.
هراتی

>>>   تا به حال خلافی از ایشان مشاهده ننمودم البته همانطور که گفته شده 30 سال جهاد کرده و بسیاری از اقوام خود را از دست داده آن هم برای وطن پس در حکومت حق آب وگل دارد دانش مهم است اما تجربه مهم تر گر اسکندر جهان باشی بی پیر به خرابات مرو
بهاره سیدنی

>>>   معاونت ریس جمهور تخصص کارندارد بلکه تجربه پشت کار درایت وطن دوستی وشخصیت ملی کاردارد که اقای خلیلی از جمله شخصیت های این وطن است
ولی درجای اسمعل خان باید یک متخصص باشد نمیدانم کرزی چراچنین میکند مثل جنران خدای داد که یک جنرال است باید وزیر دفاع میبود

>>>   من هم موافقم ک تجربه بزرگترین راهنماست
غریب 88

>>>   آیا کسی میداند که این آقا در کدام رشته استاد است و سند استادی را از کدام مرجع بست آورده ؟
با احتـــــــــــــــــــرام
بابه مــــراد نامـــــراد

>>>   زفکر کوم خلیلی صاحب دیر شه سلی دی زهم دیر مینه لرم
بابه کرخیل جلال آباد

>>>   سلام به خدمت تمام مردم افغانستان.
من می خواهم به خدمت ان برادر محترم عرض کنم ..
که اول معلومات خود را در باره حربي پوهنضی حاصل نماید. بعد می دانید که امیر صاحب اسماعیل خان فارغ از حربی یعنی لیسانس استتند.
بعد غضاوت کن ..
و ضمنن امیر صاحب اسماعیل خان موافقترین وزیر می باشد..

>>>   معاونت جنبه مشاوره وکمک یار رابعهده دارد که تجربه در ان رل اساسی دارد وتحصیل هم در بیشتر موارد اموختن تجربه است.
احسانی

>>>   بهاره جان ســـــلام !
خودت نوشته ای که " تا به حال خلافی از ایشان مشاهده ننمودم " ولی توجه نکردی که عمل خلاف یا غیر خلاف از انسان
زنده سر میزند و او بیچاره که از چندین سال بد ینسو به مرده متحرک تبدیل شده ونقش بت بامیان را در کابینه کرزی بازی
میکند و باز هم می نویسی که " سی سال جهاد کرده و بسیاری از اقوام خود را از دست داده " سی سال نه که او حتی یکسال
هم جهاد نکرده بلکه تجارت جهاد کرده و بسیاری اقوام خود را از دست نداده بلکه خود روی خصومت های شخصی آنها را
نیست و نابود کرده !
بااحتــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرام
بابه مـــــــــــــراد نامـــــــــــــراد

>>>   بلی آقای محمد کریم خلیلی یک شخصیت ملی ، ووطن پرست است ما از این شخصیت کشور حمایت میکنیم

>>>   محمد کریم خلیلی شخصی مثبت است و کار خود را عادلانه اجرا میکند.

>>>   ما بايد كابينه كرزاي را بطورمقايسه اي در نظر بي گيريم، بنابراين ويژگيهاي دارد كه مقبول من قرار دارد.
آتش: از تهران

>>>   والله مردم افغانستان هم زور مردم هستند!!! به هیچ چیز قانع نیستند!! آقای خلیلی از آنجمله شخصیتهائیست که در تاریخ بشریت گاه گاهی و پس از قرنها قرنها پیدا میشوند!! مردم افغانستان توقعات بسیار بیجای دارند!! آخر در کجای کتب اسلامی گفته شده است که " معاون رئیس جمهور باید تحصیلات عالی داشته باشد!!!" تجربه بسیار مهم است و اقای خلیلی در " اقتصاد" تجارب فراوان دارند!! آخر میگویند که وی با برادر بزرگوار !! شان حاجی نبی خان قبل از کودتای ثور در مندوی کابل دکان "آردفروشی" داشتند. و کرزی هم آدم هوشیار و "جوهر شناس" است، از همین سبب امور "اقتصادی مملکت" را در سطح رهبری مملکت در "دست توانای" خلیلی صاحب قرار داده اند!! و ناگفته نماند که نام خدا بسیار موفق هم بودند!!! آخر مردم افغانستان باید با چشمان باز به حقایق نگاه کنند!!! در زیر رهبری "خردمندانه" ایشان است که فقر کاهش چی نزدیک است که "بیخی از میان بر داشته شود"!!!! آخر تحت رهبری مستقیم ایشان تعداد 2 ملیون افغانی که در سال 2001 در خط زیر فقر زندگی میکردند به لا اقل 12 ملیون افغان فقیر زیر خط فقر در سال 2009 ارتقاء یافت!!!!!!! " ترقی شاخ دارد یا دم!!!" بر علاوه این مردم افغانستان چرا حقایق را نمی بینند!!! اگر آقای خلیلی و برادر شان حاجی نبی "نبوغ اقتصادی!!!" نمی داشتند این شهرکهای چندین ملیون دالری که مفت از ملکیت دولت (یعنی ملکیت مردم) غصب و به قیمتهای گزاف بالای مردم بیچاره ومظلوم کابل و مخصوصا برادران هزاره فروخته شد، از کجا شد!!!!؟؟
خدا مردم را انصاف بدهد.
با احترام
افغان از افغانستان

>>>   بابه مراد نامراد جان سلام اولا منظور بنده از خلاف ایشان یعنی در حد کسانی که علنا فساد اقتصادی و اخلاقی در رفتارشان موج میزند نیست و درثانی این نظر شخصی اینجانب و جمعی از دوستان بوده است نمیخواستم نظرم را به کسی تحمیل نمایم
با احترام بهاره

>>>   بهاره جان ســـــلام !
بز به پای خود و گوسفند به پای خود آویزان است و هرکس بقدر توان و امکانش مسؤل اعمال و کردارش خواهد بود ، نمیشود که گفت چونکه کرزی و برادرانش ملیارد ها راقندو قرون کرده پس چور و چپاول ملیون ها برای من حلال خواهد است ولو که ملتم از فقر و تنگدستی در بامیان کچالوی خام می خورند چون توان خرید چوب را برای آتش ندارند !!!
بااحتــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرام
بابه مـــــــــــــراد نامـــــــــــــراد

>>>   ای کسانی که از خلیلی یک معجزه ساخته اید به لحاظ خدا وجدانا فکر کنید و فقط پشتیبانی قوم هزاره را نکنید کی گفته که قوم هزاره تو خراب است چرا میخواهی آفتاب را به تو انگشت پنهان کنی. این یک فاجعه است که معاون ریس جمهور تحصیلاتش معلوم نیست . جهاد را به خاطر چوکی کرده بود یا به خاطر رضای خدا.
بدخشی

>>>   سلام خدمت دوستان عزیر خدا کند کی نظرات تان از روی احساساتی قومی نباشد.اقای افغان در نظراتیش نوشته است کی اقای خلیلی معاون ریاست جمهوری است وانتقاد دوم شان از مشکلات اقتصادی اففانستان است کی این دو موضوع هیچ ارتبات بهم ندارد و میماند تحصیلات عالی متاسفانه امروز نود پنج درصد از مردوم افغانستان حتی سواد خواندن و نوشتن ندارد و امرز وکلای و یا وزرای است کی زبان دری یا پشتو را کی زبان مادری شان است خوب صحبت کرده نمیتواند چی برسد به تحصیلات عالی.

>>>   قابل توجه برادرانی که تحصیل را ملاک اول کرسی معاون رییس جمهور میدانند!
افغانستان کنونی به تحصیل وسواد نیازی ندارد چرا که "جهاد" هم علم است هم تحصیل است هم سواد هم تخصص هم اعتبار هم کار شناسی هم لیاقت هم دپلوماسی وهم تکنالوژی پیشرفت وترقی! لطفآ این را به یادداشته باشید.
آیینه

>>>   باالاخره کی خوب است کشورما هیچ ادم خوب به نظردوستان ندار
د/احمد ازسویدن

>>>   آییــــــــنه جـــــــــان ســــــلام !
حرف حق از هر زبان که بر آید نکوست و خداوند متعال سعادت دارین را نصیب والدین تو کند که چنین فرزند مسلمان و حق شناس به
امت اسلام تقدیم کرده که من هم بنوبه خویش منحیث یک مجاهد کهنسال به وجودش افتخار می کنم !
اما آیینه جان کجاست انصاف و عدالت درین جامعه و کیست که قدر جهاد و مجاهد را بداند ، امروز همه بلند گوی دنیای کفر و الحاد گشته
و مارا نعوذ بالله دوکاندار دین، جنگ سالار و تفنگ سالار می نامند ، نعره الله اکبر را با شعار های کفر آمیز دیموکراسی ، حقوق بشر و
حقوق زن و حقوق فلان و حقوق بسمان معاوضه میکنند.
تو حرف دلم را گفتی و حق گفتی که که "جهــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاد" هم علم است وهم تحصیل ، هم سواد است هم تخصص هم اعتبار
است وهم کار شناسی ،هم لیاقت است وهم دپلوماسی ،هم تکنالوژی وپیشرفت است وهم ترقی و توسعه ،هم آزادی است و هم دیموکراسی هم
حقوق بشراست و هم حقوق زن آست و هم حقوق مرد و ...
ولی مشوط براینکه کار به کاردار تعلق میگرفت و مسؤل تطبیق امور شیرمردان اسلام می بودند اما حالا که میدان شغالی شده و روبهان
بر مسند شیران نشسته که زیرپرچم حکومت به اصطلاح اسلامی مردمان به ریش اسلام میخندند و قرآن تحریف میکنند و بجای سنگسار
وتیل داغ فقط بیست سال حبس میگردند و خلاف شرع مقاله می نویسند و بجای اعدام به فرمان زعیم کشور اسلام به سیاحت وجهانگردی
فرستاده می شوند و ازبام تا شام از رسانه های گروهی به توهین و اهانت مجاهدین می پردازند پس از کدام جهــــــــــاد باید سخن گفت !
آمین یارب العالمــــــــــــین
مولوی عبدل وهاب سیاف

>>>   خدمت مولوی صاحب عرض شود که پیام من یک طنز است وکاملآ خلاف برداشت شما!
حیف که شما مضمون آن را درک نکرده و بی خریطه فیر کرده اید.
من نه مانند شما بلکه در ست بر عکس شما می اندیشم.
اسلام وجهاد امروز به یک تجارت تمام عیار تبدیل شده ودکان داران آن جز رسیدن به نان ونوا و جاه ومقام نمی اندیشند. حالا مجاهدان درو غین مانند کنه بر کرسی های دولتی و انجو ها و سوراخ سنبه های قدرت چسپیده وبه قارون های زمان تبدیل شده اند .
جان برادر! جهاد شغل نیست و مجاهد بودن به مفهوم همه کاره بودن و داشتن حق انحصاری برای تصرف قدرت و چوکی نمییاشد. اما عده ای از این دکانداران بی آزرم مردم افغانستان را تا قیامت وامدار خوددانسته و حاضر نیستند از کرسی های دولتی به نفع افراد کار شناس و متخصص و با تقوا کنار بروند.آ ن ها حاضر اند که برای حفظ منافع شخصی خویش با هر قدرت پلید داخلی وخارجی کنار آمده و به خواست مرد م خیانت کنند.
به کرزی نگاه کنید،به معاونین کرزی نگاه کنید ، به سنا وولسی جرگه نظر اندازید و ترکیب کابینه ی جدیدرا مورد بررسی قرار دهید تا بدانید که من چی میگویم. آیینه

>>>   آییــــــــنه جـــــــــان بازهــــــم ســــــلام !

مرا بسیا رمأیوس کردی چنانکه حتی قلبم بدرد آمد ازینکه چرا یک فرزند مسلمان اینقدر زود تسلیم زرو زور و تطمیع شود!
خواهی که دل دلبرتونرم شود وزخانه برن آید و بی شرم شود *** زور و زاری منما زربفرست زربرسر فولاد نهی نرم شود
گمان برم کدام لقمه چرب برایت وعده دادند که یکشبه ره صد ساله طی کرده خرقه و سجاده و تسبیح را با بندل دالرمعاوضه کردی
درغیرآن که من علت ای تغیرجهت یکصدو هشتاد درجه و ناگهانی را نمیتوانم برایم تشریح کنم ، درنوشته پیشینه ات صحبت از
کرامات جهاد و اسلام بود و حالا به یکبارگی دهان به کفروالحاد گشوده و مجاهدین را نعوذ بالله دوکانداردین ، قارون و حتی کنه
می نامی ، درینکه بی دین وکافرشده ای جای شک نیست همین که به رهبران مجاهدین و غازیان جنگ اسلام و کفراهانت می کنی
این خود بزرگترین کفراست اما اگردرهنگام حکومت مجاهدین بدستم می افتادی به خدای ذوالجلال سوگند که ترا از پشت گردن
ذبح شرعی کرده وچنان رقص مرده را بالایت اجرا میکردم که بی ایمان هم از دنیا می رفتی.
آمین یارب العالمــــــــــــین
مولوی عبدل وهاب سیاف

>>>   میګویند که خلیلی صاحب کم است که معجزه کند چی رقم ؟؟؟
مسکین یار 007

>>>   تا حـمــــــــــــــــــــــــــاقت اینچنـــــــــــــــــــین باشــــــــــــــــــــد دشمـــــــــــــــــــــــــــــــــــــن در نمــــــــــــــــــــــــــی ماند !

ملت افغان باید مدیون خدمت های سه شخصیت بزرگ کشور حنـیف اتمر، داکتر فاروق وردک و انوارالحق احــدی باشند !
مـــلا شــخ مــامــد پکتیاوال
اگرازشخصیت در جامعه افغان بتوان سخن گفت پس فقط ازسه شخصیت: داکترعـــــــبدالله ، قـــــانونی و ضـیا مســـعود !
حـــاجی شــق الله پنجشـــیری
اگر صداقت و پاک نفسی معیار وطن دوستی باشد پس در افغانستان فقط و فقط می توانیم از محترم خلیلی و محقق نام بریم !
کــــربلایی صفدر یک لـــنگه
در شهامت و پایمردی مقاومت وفداکاری در تاریخ افغانستان ابرمردی چون الحاج جنرال دوســـــــــــــــــــتم کمتر دیده شد !
مـــلا جــوره قل ســــــــرپل
مادر باشد که فرزندان چون اسپنتا واسمعیل خان به دنیا بیاورد که در تاریخ پنجهــــــزارساله افغانستان نظیرشان دیده نشده !
خـواجـه کور مـامـد هـــروی

تجارب صد سال پیش جد بزرگ ما جنرال مکناتن دراین سرزمین سرمشق خوب برای سیاست امروزوفردای ما خواهد بود !
براون صدراعظم انگلستان
با تقدیم حـــــــــــــــــــــــــــــــــرمت
حقــــــــ(شـــمس الحـــق)ـــــــانی

>>>   همه اين اشخاص جاني وادمكش فداي يكتار موي استاد گلزمان شود

>>>   بهترین کسی که در افغانستان خدمت میکند اقای خلیلی است

>>>   اقای خلیلی محترم شما با این تحصیلا ت که داریدبا ابروی مردم هزاره بازی می کنید الان هم میتوانید در دانشگاه ها ی شبا نه بهتحصیلات خویش ادامه دهید

>>>   خليلي در زماني كه بايد تحصيل ميكرد مردم هزاره را توسط اربابان خود به خاك و خون كشيد فعلا هم تا مردم با خبر نشده با موزه پاكي پيش كرزي و...روز خود را خوب مي گذراند .

>>>   برادر شمس الحق حقانی سخنان تکرار شما مرا دیوانه کرد فکرمیکنم که شما برای تمام وزیرن یک مضمون را انتخاب کرده باشید
. تشکر عثمان از سرایی غزنی کابل

>>>   عثمان برادر گپ دلمرا گفتی هههههههههها

>>>   برادر محترم حقانی از اینکه خودت حرف حق را دریا فت و در ک کامل کردی تشکر
احمد فروغ از سویدن

>>>   » آقــــای کــــریم خلیلــــی معـــاون دوم رئیس جمهــــور " نخبــــه دوم کشـــــور" «

قصه مرغ سعادت یک قصه ای افسانوی بود ولی در زندگی آقای خلیلی این افسانه به حقیقت پیوست که
نامبرده به معنی واقعی کلمه از خاک برخاسته و به مقام رهبری یک حزب مردمی وپست معاونیت ریاست
جمهوری کشور رسید !
درین چپه گرمک انقلاب های قلابی چپ و راست که تمام بافت های طبیعی جامعه از هم گسست بسا دزدان
و قطاع الطریقان ، جانیان و چپاولگران به جاه ومال ، مقام و منزلتی رسیدند ، اما دزدی و چپاولگری هم کار
هرکس ونا کس نیست ، هرکه آب ازدم شمشیر خورد نوشش باد !
ولی آنکه نه ازدم شمشیر بلکه ازیاری روزگارومدد باد وباران به نان و نام میرسد پس صد بارنوشش باد
و چشم بخیل کور!
مردم میگویند چونکه طالبان مجسمه بودا را در بامیان تخریب کردند آقای کرزی برای جبران آن جنایت
بزرگ و تاریخی مجسمه زبان دار بی زبان را ازمردم آن سامان به دستیاری خویش برگزیده و به خدمت
گماشت ،این مجسمه گرچه ظاهرا زنده به نظرمیرسد و درمحافل و مجالس تشریفاتی اکثرا به نمایش گذاشته
می شود ولی ازعلایم زندگی فقط اطاعت و قناعت را بخوبی می توان در وجود او ملاحظه کرد.
با تقــــــدیم حــــــــــــــــــــــــــرمت
حقــــــــ(شـــمس الحـــق)ـــــــانی

>>>   حقانی صاحب گپ حق ره گفتی زنده باشی و عثمان جان که خسته شده ضرورت نداره که بخوانه ده زور که نیست
سید جاوید از لوگر

>>>   من نمیدانم که حقانی خوش نویس راست میگوید یا غلط ؟
مگر به نظر بنده اقایی کریم خلیلی شخص مناسب است و در
جنجالها و کشمکش های سیاسی سالهای اخیر به چشم نخورده است.

>>>   استاد محترم کریم خلیلی یک شخص وطن پرست و در وجود شان حصی مللیت پرستی موجود نست مسلی دیگران.
جانان مشتاق از المان

>>>   بيسيار خوب است كه عضاي كابينه ي كشور عزيزمان آگاه و با بصيرت هستند مانندآقاي خليلي
نصرت ا... از ايران

>>>   اګر تعریف و توصیف اینګونه اشخاص را محترم عثمان جان از سرای غزنی و نصرت ا... جان از ایران نکنند پس کی باید بکند
اګر خیشاوندان ما پشت سر ما ایستاده نباشد پس کی باید باشد . ههههههههههههه افسوس به افغانستان که در دست کی افتاده !
مسکین یار 007 احرار- از هالند

>>>   ملکه ویکتوریا در هالند بهتر است.

>>>   ههههههههههههههههه فهیم صاحب خیلی تحصیلات عالی دارد واقعا که باید افتخار کرد نه به خیلیلی .

>>>   سلام به همه دوستان وطن دوست
برادرشماازشمافقط وفقط...یک خواهش داردوآن این است که هیچ وقت نگویدکه آن هزاره است بایدحمایتش کنم یاتاجک است بایدحمایش کنم یاپشتون است بایدحمایتش کنم.. وفقط بگویدکه یک افغان وطن دوست وخدمتگارمردم است وکارش راببیندوبعداًنظربدهیدچراکه مردم هرچه درباره هرکس میگوید.
وماندنظردرباره آقای خلیلی درمدت که بودچه خدمت کردکه بازازآن امیدوارهستید.
حمیدالله بشردوست ازدوبی

>>>   آقای خلیلی یک شخص شایسته و کارفهم میباشد.و هیچگاه به قومگرایی در زمان کار معاونیت ریاست جمهوری خود نکرده است.
نگینه از شهر کابل

>>>   سلام به همه هموطنان عزیز
من به تمام معنا آقای خلیلی را میشناسم به این دلیل که من همصنفی سمیه جان دختر خلیلی صاحب بودم تربیه خوب اخلاق نیکو و برخورد اش با همه همصنفی اش نمایندگی از تربیه خانواده اش میکند بنا من یکبار همرای استاد نشستم از برخورش معلوم شد که یک شخص با شخصیت ملی میباشد و این پست برایش میزیبد امید است درین دوره هم موفقیت نصیبشان باد.
زنده باد آقای خلیلی

>>>   از بس که آسمان و زمین سفله پرور اند
ترسـم که جغـــد بلبل باغ حـــرم شــــود
ولی افسوس که حالا شده و این شعر به استثنای چند فرد محدود، بالای سایر دست اندر کاران حکومتی/دولتی صدق میکند
وجدان بفروش و زر اندوز
نصیر ا کابل

>>>   اگر شخصی جهاد کرده باشد چگونه میتوان به او اعتماد کرد؟ لطفا اول به معنای جهادتان توجه کنید سپس چیزی بگویید. درجهان وهم نشسته از گفته ی یک عرب پیروی میکنید و از حقوق انسانیت بی خبر هستید. جا تأسف است!

>>>   خلیلی جان بقول ایرانیها دمت گرم حیف که مزاری نیست واگر نه باز کلاه پستی ات را بسرت می داد و تورا به دنبال نصر نوینت روانه می ساخت
عضو نصر نوین

>>>   999999999999999999999999999999 سلام مردوم وتن دوست

>>>   تحصيلات حوزه دارد وبا سواد هم است
وفعلا به نفع كشور كارميكند
و ملت طرفدار شان است پس درتامين امنيت كشور
نقش عمده اي دارد
و سر ازسياست منطقه وجهان خوب درمياورد
پس عقل حكم ميكند كه همچون جايگاهي را داشته باشد

>>>   ایا میخ کوبیدن ها را بر سر مردم همه فراموش کردن؟

>>>   پیش گوئ گناه دارد،هنوز مبارزه سخت میان خلیلی و محقق در جاسوسی و خدمت به دشمنان موجودیت قوم هزار ادامه دارد و وقتکه برنده خیانت معلوم باز نفرین به برنده و لعنت به بازنده بفرستید .
صفدر علی – تهران

>>>   سلام به هموطنان عزيز اقاي خليلي يك مرد صاديق وراستكار و خدمت شان به همه مردوم افغانستان معلوم است شما اكر واقعا تعصوب نداريد إز اقاي جنرال صاحيب فهيم سؤال كنيد كه اصلا سواد فارسي ندارد جاي تعجب است كه دولت براي شان رطبه مارشالي داده است از أيشان سؤال كنيد كه به أفشار كابل جه تعداد مردوم به كناه را قتل عام كرديد.
كوجك شمارحمت اله إز ولايت غزني 

>>>   سلام خوب توچيزي نيستي ولي
بخاطرهزاره ها شدي معاون صاحب
كرزي بخاط انخابات توراانتخاب كرد فهميد
كدام عددي نيسيتي فقط كوشش كن درمجالس حرف بزني
درست يكمي به كارهاي سياسي كاركني نه اينكه تنهاازكرزي بيچاره يادبگيري يا ازايران 5سال است كه معاون هستي يكمي
خودراشوربده
اخه به توهم ميگن معاون رييس جمهور ازخواب بيدار شو
غمخواروطن
ازغرب وطن
دوستت داريم ولي يكمي شوربخور

>>>   سلام

سوال مسله افشار شاید جالب باشد ولی این سوال را اقای محقق از دوست و متحد سیاسی خود مولینا سیاف نماید .

>>>   با سلا م این مقام شایسته ی اقای خلیلی است
شفیق از تهران

>>>   سلام.انجانب قاسم ازایران اقای خلیلی شما که بحیث معاون دوم ریاست جمهوری حستیت چکار کردید

>>>   آیا کدام وزارت خانه به شما داده شده یانه اگر نه چرا ؟

>>>   سلام به همه چرا ازکشتی های آقای خلیلی که در خلیج فارس لنگر انداخته صحبت نمی کنید
ن ازولایت بامیان

>>>   سلام به نظر مناگه بخواهیم ازاقای خلیلی ایراد بگیرم باید از تمام کابینه و وزرا ایراد گرفت . منظورم اینه در این کابینه کاریش نمیشه کرد باید به فکر کابینه بعد باشیم
رضا رسولی از وین

>>>   وی بدرد کشور وملت نمی خورد تنها به جیب خود فکر می کند.
اکبر فاضلی

>>>   تشکر برادران عزیز همه شما راست گفتید: اما یکی نگفت که حکومت اقا کرزی به ادم تحصیل کرده ضرورت ندارد . بلکه به ادم های سر شناس ضرورت دارد. باز هم همه شهروندان کابل حتماً یک بار از دکان استاد محترم خریداری کرده است.
تشکر مسلمان از جهان اسلام

>>>   بـــــــــــــهاره جان!
آواز دهل شنیدن ازدور خوشست. بلی از همان سدنی دور! بیا به وطن و ببین نشان ستم این خون آشامان را.
افسوس! چرا شما ازوطن خود به وطن دیگری مانند استرالیا پناهنده شده اید؟ آیا تاحال فکر کرده اید که این جنگ سالاران خون آشام بودند که همچو تو گل این وطن را از گلبن زنده گی دورساخته وباعث بدبختی ملیونها افغان شدند. لطفآ کمی درک کن!
ای پی اف از کره بیدردسر

>>>   سلام من یکی از ان نفرها هستم که 7 سال به حذب اقای خلیلی نیظامی بودم همه کسم را از دست دادم ؟؟؟ ناظری من را اگر بخاهد انها به وطن خدمت نمکند بس من هچی نمگم شما تاریخ افشار را بخوانید|||||| من که نفرت دارم از خلیلی == افسوس مکنم که چرا 7 سال عمرم را هدر کردم

>>>   سلام استاد خلیلی متشکرم از شما

>>>   من به کزی صاحب احترام دارم خودش شخصیت عالی وجدی است درقبال وطن ومرد م خود ولی چند تا مشاورش نه

>>>   همه اقوام در مرور تاریخ کدام گنایی هم مرتکب شده من منحیص پشتون برادرهای هزاره خود میبخشم.

>>>   خلیلی ادام خوبی است از چشمش معلوم میشود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است