زندگینامه وزیران حج و اوقاف، تحصیلات عالی ، تجارت
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۰    ۱۳۸۸/۹/۲۹ کد خبر: 6078 منبع: پرینت

عنایت الله بلیغ ، وزیر حج و اوقاف

http://96.0.54.242/ap/pics2/20091220457033269.jpg

پوهنيار عنايت  الله بليغ وزير پيشنهادى  حج و اوقاف   فرزند  ضيا‌ الحق  درسال  ١٣٣٤  در ولايت کاپيسا چشم به جهان گشود تحصيلات  ابتدايى را بسويه بکلوريا در دارالعلوم عربى کابل  و تحصيلات عالى را  به سويه  ليسانس  در پوهنځى شرعيات پوهنتون کابل  به اتمام رسانده است .

بليغ درسال هاى  ١٣٥٩ تا ١٣٧١ درپست هاى  آمريت جبعه مرکز کاپيسا ، معاون ولايتى کاپيسا  ورييس دارالانشاى اين ولايت  کار نموده است .

موصوف  همچنان از سال ١٣٧١ تا ١٣٧٥ بحيث رئيس ادارى وزارت ساختمانى ، بعدآً رئيس  ادارى وزارت شهرسازى و مسکن  و معيين امر به معروف  ونهى از منکر وظيفه اجرا کرده است .

وى از سال ١٣٧٧ تا ١٣٨٤  معاونيت  علمى پوهنتون البيرونى  کاپيسا  ، معينيت  وزارت امور مهاجرين ( درمقاومت )  رياست پوهتتون کابل ، رياست محکمه استيناف  جرايم عليه  امنيت داخلى وخارجى ( دوره انتقالى)   و عضويت محکمه  اختصاصى ملکيت ها را  بعهده داشته است .

عنايت الله بليغ  قبل از اينکه به عنوان وزير حج و اوقاف در کابينه جديد معرفى گردد، به صفت  استاد پوهنځى  شرعيات  پوهنتون کابل ، عضو ديپارتمنت  فقه و قانون ، عضو شوراى مرکزى شوراى علما، عضو کميته تحقيق و افتا شوراى علما  و خطيب  مسجد جامع پل خشتى ايفاى وظيفه ميکرد .

رتبه علمى موصوف  پوهنيار  و مولوى  و رتبه دولتى  وى ما فوق رتبه ميباشد .
 

عبیدالله عبید ، وزیر تحصیلات عالی

http://96.0.54.242/ap/pics2/20091220457042082.jpg

داکتر عبيدالله عبيد  وزير پيشنهادى  تحصيلات عالى  فرزند عبدالوهاب  درسال  ١٣٤٩ درشهر کابل چشم به جهان گشود. تحصيلات ابتدايى را  درمکتب منوچهرى   ، ثانوى را درليسه عالى نادريه  و تحصيلات عالى را در پوهنتون طبى کابل  به اتمام رسانيده است .

درجه تحصيلى موصوف به سويه ماستر ورتبه علمى اش  پوهاند ميباشد .

عبيد  علاوه بر اينکه در پست هاى  مختلف  پوهنتون طبى کابل  خدمت کرده، به حيث  رئيس پوهنتون طبى کابل ، وزير مشاور رييس جمهور در امور اجتماعى  وظيفه اجرا نموده است .

 نامبرده نماينده انتخابى مردم کابل درلويه جرگه اضطرارى  و در لويه جرگه  قانون اساسى نيز بوده است .

موصوف  به زبان هاى  درى ، پشتو  و انگليسى تسلط دارد .
 

غلام محمد ایلاقی ، وزیر تجارت

http://96.0.54.242/ap/pics2/20091220457042702.jpg

غلام محمد ييلاقى وزير پيشنهادى تجارت  و صنايع  فرزند غلام سخى درسال ١٣٢٢در ولايت بلخ تولدشده ،متاهل بوده داراى دو پسر و يک دختر مى باشد .

موصوف  درسال  ١٣٤٠ از ليسه  باختر مزار شريف  و بعدا درسال  ١٣٤٤ از فاکولته  اقتصاد  پوهنتون  کابل در رشته اقتصاد ملى  فارغ گرديده است .

نامبرده  تحصيلات خود را در رشتۀ اقتصاد در پوهنتون پيزاى ايتاليا تکميل نموده  است .

 موصوف عضو کنفرانس تاريخى بن بوده ، به حيث مشاور ارشد وزارت تجارت ايفاى وظيفه نموده است . موصوف به لسان هاى پشتو ، درى،ايتالوى و انگليسى تکلم مى نمايد و به زبان روسى آشنايى اندک دارد.

 


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جناب پوهاند دوکتور عبید الله عبید از چمله استادان بسیار شایسته لایق و نهایت وطن دوست که به اثر شایستگی و لیاقت که ایشان دارند پوهنتون طبی کابل یک پوهنتون است که نظیر آن در تاریخ کشور ما بی سابیقه است و امروز از برکت ایشان با عالیترین ستاندرد های بین المللی جهت پرورش دوکتوران اینده میباشد امید وارم با قدوم نیک ایشان همه پوهنتون های کشور چون پوهنتون طبی کابل گردد .موفقیت برایشان خواهانم .
نوید از کابل

>>>   دروغ نگو به استاندار بین المللی خو نرسیده اگر میرسید من به وی افرین میگفتم لاکن او ادم خوب و برکار است اما کوشش نماید که یک کمی از بوگری خود بکاهد که درانصورت بسیار کاکه معلوم میشود.
در قدم دوم زمینه تحقیقات علمی را فراهم کند که بوهنتون کابل و یا طبی وغیره بوهنتونها را مردمان دیگر ممالک بشناسند که واقعا یک بوهنتون است تنها به لکچرهای کهنه نمیشود انرا دانشگاه نامید تنها لکچر دادن مانند مکتب است او خانه بربلو این موضوع را میفامی یا نی یا تنها در کابل زندگی کردی و هیچ چایی دیگر را ندیده ای فکر میکنی همه چیز همین است.
دراخیر میگویم زنده باد بوهاند عبیدالله عبید این مردی که به جوانها نسبت به بیرها اهمیت قایل است البته منظورم استادان جوان دانشگاه ها است.
ن س از جابان

>>>   جناب محترم غلام محمد ایلاقی یکی از اشخاص است که سطح دانش وی بالا اما در کار اداره مایر نه میباشد بنا ً آغای رئیس جمهوری در انتخاب این را منحیث وزیر تجارت اشتباع بزرگ کرده است وی قبلا ً هم بحیث مشارو در وزارت تجارت ایفای وظیفه می نمود و همچنان وی تابعیت دوگانه را هم دارد به نظر بنده وزارت تجارت منبعد به حالت خراب شدن روان شد.
یما از کابل افغانستان

>>>   ای بیچاره عنایت الله جان تمام علماء افغانستان مردند تو جایشان را گرفتتی تا اسقات کرزی را تقسیم نمائیئ.
بیچاه علماء افغانستان دیگ لیس کرزی شدند تا وزیر اوقاف
کریمی بدخشان

>>>   خیر ببینی وطندار اما از دوسیه های اش نگفتی که چند تا قرار داد ها را برای برادر خود گرفت و دوسیه های دیگر اش چوطور می شود.

>>>   جناب نويدخان ازكابل !
درپهلوي اينكه ازكاركردهاي عبيدالله (عبيد) ياد آوري كرديد..
حالامن نميدانم كه آيااين كلمات زيباراازكجاجمع آري كرديدواگرواقعا" چنين باشد خوب درغيرآن شايدجناب شماازجمله دوستان شان باشيدكه درآينده نزديك اگربخت موصوف وبخت شماياري كندكه راي اعتمادازپارلمان اخذنمايددريكي ازپوست هاي اين وزارت شمارا ملاقات خواهيم كرد.
امانگفتيدكه عبيدالله خان همان كسي بودكه استادان پوهنتون رابه بهانه به قصررياست جمهوري بابت ملاقات باكرزي برده وكمپاين انتخاباتي كرزي راازآنجاآغازنمودند.
خلاصه اين آقابه كاركردوشايسته سالاري اش نه , بلكه اعضاي فعال كمپاين كرزي درپوهنتون كابل بودواين پوست همان وقت برايش وعده شده بود.
سخي زاده محصل پوهنتون كابل

>>>   یما جان شماایکه هنوز نمی دانید اشتباه چه قسم نوشته می شود و مایر با "ماهر" فرق دارد چطور ادعا می کنید که وزیر پیشنهادی تجارت شخص مدیر نیست.
بهتر است اگر در مورد چیزی نفهمیدیم اصلا نظر ندهیم.
زمری از کابل

>>>   این یک اشتباع خیلی بزرگ است که شبکه اطلاع رسانی این
کار را به ...گذاشت.

>>>   من نفهمیدم چرا فقط داکتران طب وزیر تحصیلات می شوند.

>>>   محترم بلیغ صاحب از جمله استادان ورزیده عالم با دانش و ورزیده وطن دوست ودارای مدیریت قوی پاک بوده و انتخاب آن در سمت وزارت انتخاب بجای بوده موفقیت بیشتر آنرا از بارگاه ایزد متعال تمنا داریم به امید ریشه کن ساختن فساد از وزارت دینی و مذهبی افغانستان
سمیع از کابل

>>>   سلام
فکر میکنم دیگه قحط گردیده که آقای کرزی یک ملای ب....د و............را وزیر حج واوقاف مقرر نموده!! وا بحال ای ملت.
منتقد
از کابل

>>>   جناب استاد مه تنها ترا میشناسم که تو کی هستی تو در حق مه زیاد ظلم کردی تو زنده گی مرا خراب ساختی خودت میخواهی که وزیر شوی خوب خیر بیبینم که حق با کیست
تشکر یک از محصلین پوهنتون طبی کابل البته از طبقه اناث

>>>   آقای بلیغ از چهره اش بوی خوب نمی آید اما خداوند او را هدایت نماید که اعمالش مانند چهره اش نباشد و به مشکلات مردم رسیدگی نماید
احمد زی از کابل

>>>   سلام به خدمت همه دوستان به نظر من عبیدالله عبید خیلی آدم خوب است چرا که قیافه اش به شهید داکتر نجیب سر میخورد داکتر نجیب یگانه شخص بود که خیلی به مردم افغانستان خدمت نمود خداوند جایش را جنت فردوس نصیب گرداند زنده باد طرف داران داکتر نجیب وداکتر عبید ناصر
نصرت غوری

>>>   غلام محمد ييلاقي، کانديد وزارت تجارت و صنايع:
غلام محمد ييلاقي ولد غلام سخي درسال 1322 درشهرمزارشريف تولد شده است. درامورتجارت، صنعت و بانکداري تخصص دارد. ازليسه باخترمزارشريف فراعت حاصل نموده و تحصيلاتش را در فاکولته اقتصاد پوهنتون کابل ودرپوهنتون پيزا ايتاليا به اتمام رسانيده است. به لسان هاي پشتو، دري، ايتالوي و انگليسي تسلط دارد. وي به حيث مشاور ارشد وزارت تجارت وصنايع و در سال 1387به حيث رئيس عمومي اتاقهاي تجارت وصنايع ودر سال 1374بحيث وزير تجارت و در سال 1373 به حيث رئيس دافغانستان بانک و در سال 1357 به حيث رئيس بانک انکشاف صادرات افغانسان وديگر مناصب دولتي ايفاي وظيفه نموده است.

>>>   سلام!
از آمدن عبیدالله عبید در وزارت تحصیلات عالی بسیار خوش شدیم و امید که در تمام کار های خود موفق باشد.
با احترام
"سخنیار"

>>>   نصر ت غوری صا حب سلام بر شما من هم در حا لیکه در صف مقا بل قرار داشتم اما ثا بت شد که داکتر نجیب الله یک شخص مدبر و یک زعیم با تجربه و دلسوز بود بخدا تما می حرفا یش بعداز سقو ط حکومتش نقش بر آب ثا بت شد چیزی که گفته بود تما ما حقیقت ثا بت شد کا بل حما م خون گشت مردم دربدر و خاک بر سر شدند تا حال کسی سر حا ل نشد اگر درست بگویم استحقا ق لقب قهرما ن ملی را فقط و فقط مرحوم شهید دکتور نجیب الله دارند .
م. مجا هد سابق

>>>   دوستان عزیز
از جناب بلیغ کاندید وزیر حج و اوقاف شنیدم که در پارلمان فرمود من تا وقتیکه به من اطلاع دادند که کاندید وزیر هستید اطلاع نداشتم.
برادران آیا شما باور دارید در کابینه کرزی که حتی ریاست های عمومی به کسی بی خبر داده نشده است به حرف های بلیغ باور نمائیم جواب واضح است پس وای به حال مردم ما

>>>   من درباره بلیغ معلومات ندارم. والله اعلم. والله بلا ده گردن ملا!!

>>>   جناب محترم بلیغ صاحب یکتن از وزرأ پیشنهادی خوب، بجا و مستحق است موفقیت های بیشتر وی را در این راستأ خواهانم
نوید از بلخ

>>>   آیا دوکتور عبیدالله عبید باید وزیر تحصیلات عالی شود؟
داکتر الف الف
29.12.2009 09:09
متوجه وکیلان ملت!
بر همه ما هویدا می باشد که افغانستان از یک مرحلۀ نهایت سرنوشت ساز و دشوار میگذرد. اگر همۀ ما وشما در این مرحله مسؤولیت های اجتماعی، مدنی، سیاسی و فردی خویش را با درنظرداشت شرایط کنونی کشور بطور احسن و بدون بادرنظرداشت سلیقه های سیاسی، فردی و اجتماعی خویش ادا نه نمایم، بدون شک که مسؤولیت تمام بدبختیهاو نابسامانی ها به دوش ما خواهد بود.

پارلمان افغانستان مظهر ، خواسته ها و صدای ملت مامی باشد. و شما ها که نماینده گان آن هستید،دراین آواخر یک مسؤولیت نهایت مهم و سرنوشت ساز را که تأثیرات مستقیم بر ملت افغانستان و آیندۀ این کشور پیش رو دارید. یعنی رای اعتماد شما به وزیران پشنهادی حکومت افغانستان.

منحیث یک شهروند این کشور خود رامسؤول می دانم تا معلوماتی را که راجع به شخص دوکتور عبیدالله عبید نامزد وزارت تحصیلات عالی دارم با شما شریک نمایم تا اگر خداوند خواسته باشد فیصلۀ شماها را در مورد شخص مذکور سمت وجهت بخشند وشما بتوانید فیصلۀ که به نفع ملت باشد و عاری از هر نوع مسؤولیت دراینده باشد. بنمایید. لازم می دانم تا روشن سازم که معلومات مایان بطور کلی از هر نوع تبعیض شخصی، مادی، گروهی، حزبی، مسلکی، نژادی و زبانی پاک و مبرا بوده و صرف به حقایق مسلم استوار می باشد. دراین مورد شما هم می توانید باصرف انرژی اندک معلومات هذا را تایید و تصدیق نمایید.

نامزاد وزیر تحصیلات عالی دوکتور عبیدالله عبید:
1. فارغ التحصیل پوهنځی ستوماتولوژی بوده و طبق قانون وقت و قوانین رایج فعلی نمی تواند استاد داکتر داخله باشد.
2. محصلی بود که چندین مرتبه در مضامین مختلف ناکام مانده و طبق قوانین کدری افغانستان نمی تواند استاد پوهنتون گردد.
3. در زمان دولت استاد برهان الدین ربانی به امر فوق العادۀ وی بتعداد چهل نفر از محصلین تازه فارغ التحصیل که شرایط کدری بر آنها مطابقت نمی کردند ولی به اساس روابط تنظیمی در بست های استادی در پوهنتون کابل و انستیتوت طب کابل شامل گردیدند که شخص دوکتور عبید هم یکی از آن چهل نفر بود.
4. در زمان دورۀ طالبان استاد عبید مسؤول تدریس مضمون پرازیتولوژی و مایکروبیولوژی بود. روزی با محصلی (که فعلاً در غزنی بحیث داکتر ایفای وظیفه می نماید) بر خورد لفظی کرد و امر کرد که وی از صنف خارج گردد اما او که با طالبان نظامی ارتباط داشت با جمعی از طالبان به معاینه خانه وی (که در کلوله پشته موقعیت داشت) رفت تا تهدیدش کند، ولی بعداً با داکتر عبید از طریق چالاکی و چاپلوسی با محصل مذکور طرح دوستی ریخت و تاحدی با وی نزدیک شد که از محصلین دیگر برایش رشوت میگرفت و شریک اخاذی وی شد.
5. استاد عبید زمانی که استاد بود چندین مرتبه با محصلین و استادان رویه ای نهایت زشت کرد که باعث ایجاد تشنج ها هم گردیده. ازانجمله در سال ۲۰۰۳ هنگامیکه محصلین ذکور و اناث پوهنتون افغان ازپشاور به کابل انتقال داده شد، استاد عبید بارها با بد اخلاقی شخصی و مسلکی با محصلین مذکور خصوصاً طبقۀ اناث مرتکب گردید. در صنف به یک محصله می گوید که “من ازچگونگی بدن خودت می دانم که شانزده ساله هستید” که این ملاحظات استاد باعث نگرانی یکتعداد محصلین گردیدند و شکایت را به معین وزارت تحصیلات عالی آنوقت راجع گردید.
6. در سال ۲۰۰۳ بتعداد ۱۰ نفر محصل را در چانس دوم ناکام کردند و بالاخره از آنها خواست تا بطور مجموعی برای وی یک موتر سراچه خریداری نمایند. که این رشوت عملاً صورت گرفت .
7. وقت که اسناد خود را به اصلاحات اداری پیش می کرد، به جای نمرات چانس اور ، نمرات چانس دور را در ترانسکرپت خود نبشته کرده و کارمندان اصلاحات اداری را قناعت داده.
8. بتعداد ۲۵۰ تن ازمحصلین را همراه با خود دریکی از مساجد شهر کابل بردند تا از طریق آنها خود را نماینده در لویه جرگۀ قانون اساسی انتخاب نماید.
9. رتبۀ پوهندویی خویش را با ترجمه یک فصل از کتاب درسی مایکروبیولوژی از یک کتاب انگلیسی اخذ نموده و تالیف را ارائه نکرد که این در تمام اصول بین المللی جرم و دزدی علمی پنداشته می شود
عابدالله

>>>   درمورد این میرزا کاپی که کرزی ییلاقی خوانده است باید گقت که وی در حال مردن است بهتر است به یکی از شفاخانه ها جهت تداوی ویا به حج خانه بیت الله جهت تکیدن گناهان کبیره اش فرستاده میشد اما... افسوس که چون سودا را قبلا بامحقق زده بود وی وزارت تجارت را که نان وروزی این ملت مظلوم به اذن الهی به آن بستگی دارد به ایشان حاتم بخشی نموده که جای بسیار تا سف میباشد.... خوب شاید امریکا و دوستان بین المللی ما نخواهد که این وطن هرگز بالای پاهای خود بیستد ...بلی همه میدانیم که گاو سیاه و شیرش سفید است
بیاد باید داشت چشم داشت به دیگران همواره مردم مار ا فریب داده است بیا ید بخود بیاییم و ازخد ابترسیم
شریفه مجاهد

>>>   فاضل گرامي جناب بليغ ازعلماوانديشمندان توانا،مديرومدبركشورهستندكه يك شخصيت متواضع،بي رياوفهيم هستدوهميشه باطردتكبر،ظاهرسازيها،چاپلوسيها،مقام ونژادپرستيهابااخلاص وپاك نفسي به جامعه خويش مصدرخدمت وهدايت گرديده ودرين مقام بسيارشايسته است تااين وزارت رابعنوان يك وزارت خانه ديني بجايگاهش برساندوازفسادوتباهي جلوگيري كند.
(سادات)ازنيمروز


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است