وضعیت مهاجرین افغانستانی از دید مقامات ایران!
آیت الله هاشمی رفسنجانی: مصوبه‌اي را مبني بر تبادل مجرمين بين دو كشور تایید کردیم كه كارها را آسان مي‌نمايد. امروز مهاجرین افغانستانی به دليل ماندگاري طولاني و تشكيل زندگي، بخشي از زندگي ايرانيان محسوب مي‌شوند ولي به دليل مشكلات اقتصادي، اشتغال و قاچاق مواد مخدر امروز مشكلاتي پيدا كرده‌ايم 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۸    ۱۳۹۲/۸/۱۷ کد خبر: 60581 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، معاون اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی تهران چند روز گذشته در دیدار با قضات محاکم افغانستان که به ایران سفر کرده بودند، اظهار داشت: با وجود اینکه ما در ایران، بیکاری مزمن داریم اما با این حال حدود ۹۸ درصد اتباع افغانستانی ساکن ایران مشغول به کار هستند.

به گفته هاشمی در حال حاضر حدود دو میلیون و پنجصد هزار افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند که ۳۰ درصد این جمعیت به صورت قانونی و مجاز در تهران هستند و ۳۶ درصد دیگر هم که حدود ۱ میلیون نفر می‌شود به صورت غیرقانونی و غیرمجاز در تهران حضور دارند و زندگی می‌کنند.

آقای هاشمی خطاب به قضات افغانستان گفت: شما حقوق‌ خوانده‌اید و می‌دانید قانون بد بهتر از بی‌قانونی است. با قانون بد می‌توان جامعه را اداره کرد ولی با بی‌قانونی سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

او افزود: در میان اتباع افغانستانی کمتر با آدم بیکار برخورد می‌کنیم و اکثر آن‌ها در کارگاه‌ها و نقاط مختلف بدون اینکه هیچ آقا بالاسری داشته باشند مشغول به کار هستند و این در حالی است که تعدادی از آن‌ها به صورت غیرقانونی وارد خاک ایران شده‌اند. هر کشور دیگری به جز ایران بود اتباع غیرقانونی را دستگیر و روانه زندان می‌کرد اما واقعیت این است که بسیاری از اتباع غیرقانونی افغانستان در ایران مشغول به کار هستند.

معاون اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی تهران خطاب به قضات افغانستانی گفت: امیدواریم کشور شما افغانستان به گونه‌ای بازسازی شود که همه پناهندگان با طیب خاطر به کشورشان بازگردند البته اگر پناهندگان قانونی بخواهند در کشور ما بمانند سفره پذیرایی از آن‌ها همچنان پهن است.

جناب رشید معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی والی خراسان‌رضوی نیز دو روز گذشته خاطرنشان کرد: هم اکنون در خراسان رضوی 150 هزار مهاجر افغانستانی دارای کارت اقامت از وزارت داخله و 50 هزار نفر دیگر دارای کارت پروانه اقامت از نیروی انتظامی هستند یا به بیان دیگر حدود 10 درصد از جمعیت مشهد را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند.

آقای رشید از ثبت 5 هزار ازدواج قانونی بین زنان ایرانی و مهاجران افغانستانی خبر داد و تصریح کرد: مشکل اصلی در ازدواج‌های غیرقانونی این افراد، تولد فرزندانی بی‌هویت و درگیر با مشکل تابعیت است.

بعد از این اظهار نظرات مقامات اداره اتباع تهران و خراسان، گفتگوی یکی از بلندمرتبه ترین مقامات دولت ایران نیز قابل توجه و تامل است:

آیت‌الله هاشمي رفسنجاني رییس جمهور سابق ایران دیروز در ديدار با آقاي برنارد دويل، نماينده كميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان در ايران، كمك به پناه‌جويان را وظيفه ديني و اخلاقي جمهوري اسلامي ايران دانست و افزود: وجدان ما به دلايل وجود مشكلاتي كه براي آواره‌ها پيش آمده و به ما پناه آورده‌اند، هميشه بيدار بوده است و از اوایل انقلاب در سال 58 ما میزبان مردم مظلوم افغانستان بودیم.

ریيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ایران، با توجه به توليد مواد مخدر در افغانستان و سرايت آن به ايران و وجود زندانيان مختلف در ايران گفت: در مجمع تشخيص مصلحت نظام، مصوبه‌اي را مبني بر تبادل مجرمين بين دو كشور تایید کردیم كه كارها را آسان مي‌نمايد. امروز مهاجرین افغانستانی به دليل ماندگاري طولاني و تشكيل زندگي، بخشي از زندگي ايرانيان محسوب مي‌شوند ولي به دليل مشكلات اقتصادي، اشتغال و قاچاق مواد مخدر امروز مشكلاتي پيدا كرده‌ايم.

وی يكي ديگر از مشكلات امروز را، مهاجرين غيرقانوني خواند و افزود: با توجه به قراردادهايي كه با سازمان ملل متحد در خصوص پناهندگان داريم، تنها پناه‌جويان قانوني تحت پوشش آنها قرار داشته و وجود مهاجرين غيرقانوني زياد، امروز شرايط را براي ما و آنها سخت كرده است.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني به نقش سازمان‌هاي مردم‌نهاد در كمك به پناه‌جويان اشاره كرد و افزود: اگر امروز به تشكّل‌هاي غيردولتي نظير زنجيره اميد، توجه بيشتري نماييم، خدمات آنها نيز به گروه‌ها و افراد مختلف بيشتر شده كه اين امر مي‌تواند خود براي دولت در جهت ياري رساندن به مهاجرين، راه‌حل مناسبي باشد.

در ابتداي اين ديدار، نماينده كميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان در ايران، با تقدير از جمهوري اسلامي ايران در خصوص كمك‌ها و مساعدت‌هاي فراوان خود به پناهندگان گفت: كشور ايران ساليان متمادي است كه ميزبان پناه‌جويان بوده و كارهاي شگفت‌انگيزي نيز براي آنها انجام داده است. وی يكي از مشكلات اصلي در خدمت‌رساني سازمان ملل به آنها را بوركراسي‌هاي اداري خواند كه مانع خيلي سختي در اين راه مي‌باشد.

از تفسیر و تحلیل گفته های این سه مقام دولت ایران می گذریم ولی اینکه 98 درصداز مهاجرین افغانستانی در ایران مشغول به کار هستند و ده درصد جمعیت کلان شهر ایران را مهاجرین افغانستانی تشکیل می دهند، کمی جای تامل دارد.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   افغانی های ایران با خانواده اگر همگی کار کند می شود همان 98% معمولادر خانواده های افغانی یک زن ومرد دست کم 5 بچه دارداگر همه را شاغل حساب کنیم آمار درست است واگر نه با چه عقلی این آماراداده است دروغ شاخ دار بسیاری از این مر دوم صبح زود بعد از نماز از خانه می زند بیرون به امید لقمه نانی هیچ کار از قبل مشخص شده ندارد روی این حساب کاری را می کند که بسیار شاق است ..

>>>   خواهش میکنم به افغانستان برگردید . افغانستان وطن شماست .
لطفا برگردید.

>>>   انتظار چی رو دارید؟انتظار دارید ایران به همه افغانها در ایران شناسنامه بده ؟ مگه میشه؟ مگه ایران باید برای اتباع افغانی کار ایجاد کنه؟ مسولیت افغانها به عهده افغانستان است نه ایران .

>>>   امیدوارم به زودی دولت ایران ختم پناهندگی را اعلام کند . چون با توجه به شرایط نسبتا امن و مناسب افغانستان بر اساس تعاریف حقوق بین الملل شرایط پناهنده جنگی بر مهاجران افغان صدق نمیکند. بلکه مهاجرین کاری و شغلی هستند

>>>   ده درصد!!
یه جایی مثل ورامین و قرچک و بومهن 80 درصد افغانی سکونت داره .
بعضی مناطق ایران افغانی نشین شده . خونه خودتونه !!!!!! اجازه لازم ندارید !!!!بیایید و بمانید!!!!!مهم هم نیست که من ایرانی راضی نیستم !!!!!

>>>   در اکثر خیاط خانه های تهران زن و مرد و افغان خیاطی می کنند در حالی که خیلی از خیاطان ایرانی بیکارند.آیا خیاطی شغل پایینی است؟ نه نیست.

>>>   افغانی برگرد افغانستان . ممنون

>>>   متاسفانه شهر قم پرشده از مهاجرین افغان وعرب که هم باعث کم شدن بازار کار برای کارگران ایرانی شده وهم چهره شهر را به یک شهر مهاجر خیز تبدیل کرده است

>>>   من دراصفهان زندگی میکنم شهری که تمام مشاغلش مدارسش منازلش معابرش فضای سبزش توسط افغانهااشغال شده شایدشمامیخواهید با هم بجنگید. تکلیف ماچیه ؟

>>>   لطفا به کشور خود برگردید و تمامی تلاشی را که به قول خودتان تا الان برای آبادی ایران می کردید مصروف آبادی کشور خود کنید که ما سخت به همسایه ای آباد و آزاد محتاجیم.
هر کاری هم در ایران کردید مزدش را تمام و کمال گرفتید و مجانی کار نکردید پس منتی بر سر ایران نگذارید

>>>   اره عزیز برگرد به افغانستان این برای هر دوی ما بهتره اینطوری نه ما با شما مشکلی داریم نه شما با ما موفق باشی

>>>   مهمان گرچه عزيزاست همانند نفس** خفه ميسازد اگر آيدو بيرون نرود*** تا كي بايد افغانها در كشور ما باشند واز امكانات كشور استفاده كنند و بار مالي رابدوش ملت ما بگذارند .
محمد

>>>   همون شاعر محترم افغانی که سروده پیاده آمده ام پیاده خواهم رفت و مثلا کلی اشک انداخت تو چشم بعضی ها
و خیلی هم معروفه و همه میشناسیمش
حالا دنبال تابعیت ایران هست
باید شعرش رو عوض کنه و بگه
-------پیاده آمده ام سواره خواهم ماند------
حتما نشان بده و سانسور نکن.

>>>   این از بیکفایتیه دولت افغانستان هست که مردم و توجیه نمیکنه که ورود غیر مجاز به ایران نداشته باشن و در هر حاضر بالای 2میلیون غیر مجاز تو این کشور وجود داره.
هیچ کشوری حتی تو مهد دمکراسی هم که باشه این همه مهاجر "غیر قانونی" و نمیتونه تحمل کنه.همین "غیر قانونی ها "هستن که "قانونی ها"رو هم با مشکل مواجه کردن و الان مردم و دولت ایران همه افغانها و به یه چشم میبینن.

>>>   درایران مهاجرین درست است که کار میکنند ولی با کمترین دست مزد ومزایا دولت ایران یکی از راسیسترین دولتهای دنیا هست اگر یک افغانی هر مقداری که حقوق بگیرد دولت ایران بصورت بیمه وعوارض شهرداری و حق ثبتنام اطفال وتمدید کارث زورگیری نیروی انتظامی واجاره خانه ووووووووپس میگیرد اگر در ایران افغانی صد سال هم زندگی کند باز هم بیگانه و افعی میگویند

>>>   * 1500 دلار در سال ، هزینه تحصیل هر دانش آموز اتباع بیگانه در ایران است
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تحصیل حدود 330 هزار دانش آموز اتباع افغانی و عراقی در مدارس جمهوری اسلامی ایران در سال 92 افزودهزینه تحصیل سالانه هر دانش آموز اتباع بیگانه در جمهوری اسلامی ایران 1500 دلار است.با این محاسبه ، فقط تحصیل 330هزار دانش آموز اتباع بیگانه در 13 هزار کلاس درس در کشور سالانه 495 میلیون دلار هزینه دارد .
از هر دانش آموز افغان هم سالانه حدود 100 الی 200 هزار تومان برای ثبت نام گرفته میشود که بسیار جزیی است و البته بیشتر دانش آموزان افغان از پرداخت همین مبلغ جزیی هم معاف میشوند.
در حالی که در سیستان و چهارمحال و خیلی جاهای دیگر برخی دانش آموزان ایرانی در کپر و چادر درس می خوانند.
سازمان ملل هم فقط 4 میلیون دلار در سفر اخیر به دولت ایران کمک کرد.

>>>   جای تامل دارد اما واقعیت است . استان البرز افغانستان دوم شده است
استان قم افغانستان دوم شده است

>>>   با تشکر فراوان از مهمان نوازی جمهوری اسلامی ایران
بالاخره
غروب در نفس گرم جاده خواهم رفت
پیاده آمده بودم پیاده خواهم رفت
اما آمدن و رفتن ما چه فایده دارد
ما که از شدت تحقیر روانی شده ایم
جوانانی که در ایران متولد شده و بزرگ شده اند رد مرز می شود
و در دام چه کسانی که نمی افتد

>>>   "افغانی بگیر" گفت: " دوباره افغانی بگیر شروع شده، سر "شهرک شهید رجایی مشهد" می گیرند، در "گلشهر" می گیرند. حتی چند زن را هم گرفته اند و تا مدارکشان را نبرده اند، آزادشان نکرده اند. حسن پسر ننه رضا را هم گرفته اند. خوب است که تو اینجا نیستی..." امشب با مادرم گپ زدم و او دلش پر بود و من دوباره برگشتم به همان کوچه های تنگ و تاریک اطراف مشهد و ورامین و یزد که هموطنانم سعی می کردند در سایه راه بروند، زیاد دیده نشوند. در اتوبوس اگر کسی فحش می داد "افغانی کثافت"، به حساب یک شوخی بگذارند و سرشان را خم کنند و بروند سر کار. از سر کار هم تا آنجا که می توانند دیرتر برگردند تا مبادا سربازان ...به سراغشان بیایند. البته همه ی سربازان ...هم بد نبودند. با بعضی هاشان می شد کنار آمد، زاری کرد، چیزی گفت تا لبخندی بزنند و شاید گیر ندادند که چرا کارت هویتت همراهت نیست. برای من هنوز مشهد مثل خانه است، وطن است. جایی خوانده بودم " آدمی متعلق به سرزمینی است که کودکی اش را در آن زیسته باشد" و من کودکی و نوجوانی ام را در ایران زیسته ام. هنوز دوستان عزیزی در آن شهر و دیار دارم که دلتنگشان می شوم بسیار و دلتنگم می شوند. همسایگانی که در غم یکدیگر شریک بودیم. اما از اینکه دیگر ساکن آن شهر و آن کشور نیستم، نیز حس ِ خاصی دارم. حسی بین خوشی و غم که خوشی اش بیشتر است. به آن روزها که فکر می کنم همه چیز را خاکستری به یاد می آورم. مثل فیلم های قدیمی که در آن یهودیان سعی می کردند آرام آرام راه بروند. در چشمهایشان ترس بود و یاس و تنهایی. و من خوشحالم از اینکه اگر به آنجا برمی گردم تنها مسافرش هستم. اینکه مجبور نیستم در مدرسه هویتم را پنهان کنم تا طرد نشوم. اینکه دیگر تحقیر نمی شوم یا تحقیر هموطنم را نمی بینم. تحقیر کودکان هموطنم را بخصوص که هر کدام نان آور خانواده ای هستند و دستفروشی می کنند یا کفشهای عابران را واکس می زنند. بین آنها یاد پسرکی می افتم که "سلام" نام داشت. محجوب و متین و زیبا بود. همسایه ما بود. بارها در اتوبوس به هم برخورده بودیم و با هم رفیق شده بودیم. دوستان واکسی زیادی داشتم البته اما "سلام" نازنین ترینشان بود. معمولا مسافرها و بخصوص راننده اتوبوس و مینی بوس ها تحقیرشان می کردند چرا که لباسهایشان پر از چرب و روغن بود و بیشتر وقت ها اجازه نداشتند روی صندلی بنشینند. آنوقت ها اگر ماموران .... از اتوبوس بالا می آمدند و می گفتند " افغانی ها پیاده شوند"، سلام و دوستانش پیاده نمی شدند. آنها فقط شاهد ماجرا بودند چرا که هیچ کدامشان بیشتر از 12 یا 13 سال نداشتند. آنها هنوز نیمِ افغانی بودند. حالا اما 7 سال از آن روزها گذشته است و حتما "سلام" جوان رشیدی شده است. دیگر نمی تواند پشت صندلی پنهان شود یا به جثه ی کوچکش رحم کنند. او حالا یک افغانی کامل شده است که باید از اتوبوس پیاده شود. به پاسگاه برده شود و صبح فردایش به اردوگاه "سفید سنگ" فرستاده شود. تا آنوقت اگر خانواده اش خبردار شوند و اگر مدرک درستی داشته باشند، به سفید سنگ بروند و با پرداخت جریمه آزادش کنند و اگر نه در همان سفید سنگ می مانند برای روزها و گاهی ها تا ماهها تا اینکه "کلاغ پر" از مرز اخراج شوند. وقتی می گویم کلاغ پر، زانوهایم درد می کند و مطمئنم زانوهای بسیاری دیگر از مردان هموطنم به درد می آید.من هم در "سفید سنگ" بوده ام و کلاغ پر از ایران اخراج شدم، (نه سال پیش). مهاجران بی مدرک را وقتی به سر مرز می برند، دستور می دهند بنشینند و کلاغ پر از مرز بگذرند. کسی حق ندارد ایستاده بگذرد. دیگر جایی برای گلایه از سنگینی بار و خستگی و بیماری و پیری نیست. یادم هست پیرمردی بود که برایش سخت بود و چند بار زاری کرد که بمانند ایستاده بگذرد اما سربازان ....فقط به او خندیدند و ما فقط به او نگاه کردیم. مادرم گفت و بسیار گفت و من خاطرات دوری در رگهایم زنده شد اما احساس ناتوانی کردم بیشتر از همه. اینکه چگونه یک تکه کاغذ مرا از برادر کوچکم عبدالله و میلیونها هموطنم جدا می کند. و تازه اندکی درک می کنم احساس خفگی ای که عبدالله دارد ... عکس زیر برمی گردد به سالها پیش، زمانی که برای اولین بار به ایران آمدیم. من و برادر بزرگترم نورالله. او حالا البته جایی در اطراف تهران کار ساختمانی می کند اما هم کارش جرم محسوب می شود و هم بودنش در ایران. چرا که چند سال پیش، در یکی از "افغانی بگیری ها"، یکی از ماموران ... از او خوشش نمی آید و کارت هویت اش را قیچی می کند و از آن روز به بعد او "غیرقانونی" می شود.

>>>   دوستان خوب افغان من امکانات ایران محدود است. چرا درک نمی کنید . امکانات ایران محدود است
در تمام محلاتی که افغانی فراوان است کرایه خانه بالا رفته به علت تقاضای زیاد و در نتیجه مردم ایرانی دچار مشکل شده اند.
اگر برگردید و با عزت در وطن خود کار کنید برای هر دو طرف بهتر است.

>>>   ای خدا این جوری نمیشه . باید هر دو طرف مشکلات هم را قبول کنند . چرا افغانها فقط ایران و ایرانی را متهم میکنند؟

>>>   ایران از ورود مهاجران ناراضی است و میگوید نیایید انوقت کسی که به صورت قاچاق خودش امده اما اصرار دارد بماند از ایران طلب دارد؟

>>>   خب چرا هر خانواده افغانستانی دستکم 5 فرزند دارد؟
افغانستان فقیر است
افغانستان نوپا هست
افغانستان سالها راه پیش پا دارد تا جان بگیرد
رشد بالای جمعیت در افغانستان بسیار مشکل زا هست
این همه بچه کار میخواهد نان میخواهد
چرا کسی به خانواده های افغانستانی آموزش نمیدهد تا فرزندان کمتری بیاورند؟
افغانستان کمبود شغل دارد
افغانستان کمبود خانه دارد
افغانستان مدرسه و بیمارستان کم دارد
خیلی جاها خشکسالی هست
چرا مردم افغانستان همکاری نمی کنند
اگر هر خانواده افغان تنها سه بچه داشته باشد افغانستان در آینده موفق خواهد بود
اما خانوادهای شلوغ و فقیر و پرجمعیت بسیار خطر دارد.

>>>   قسم می خورم تا حالا نه دیدم و نه شنیدم که یک ایرانی به افغانی فحش بدهد . من کلی افغانی می شناسم با همه دوستانه رفتار کردیم . نمیگویم کسی نگفته شاید گفته باشند اما تعدادش خیلی کم بوده و من تا حالا خودم ندیدم و نشنیدم . در این سایتها این موضوع چنان برجسته گفته میشود که انگار هر ایرانی به هر افغانی فحش میدهد!!!!

>>>   اگر فکر میکنید ایران تحقیرتان می کند( که 99 درصد نکرده و خدا شاهد است این جمعیت زیاد هر جا باشند مردم آن کشور اعتراض می کنن)
1- چرا باز هم مهاجر جدید به ایران می آید؟مگر نمی گویید تحقیر میشوید؟
2- چرا مهاجران قبلی از ایران نمیروند؟

>>>   کسی که داستان افغانی بگیر را تعریف کردی خداوند شفایت دهد و انصاف عطایت کند. ضمنا همه کشورها مرز دارند . مگر من میتوانم بدون ویزا به افغانستان بروم؟

>>>   افغانها در ایران خانوادگی کار می کنند . در روستاها زن و مرد و کودکان افغان میوه چینی می کنند و درآمدهای عالی دارند
در شهرها زنان و کودکان افغان کار در منزل میکنند .بله افغانها جمیعا در ایران کار میکنند .

>>>   اگر دولتمردان افغانستان زره ازننگ وغيرت داشته باشند مرگ شان بهتر أزين زنده گي است
ايراني ها گنجايش پزيرايي مهمانان ناخوانده را براي يك عمر نميتوانند داشته باشند

>>>   از افغانی ها می خوام که به کشورشان برگردن. اگر وطن پرست هستید برگردین. چون شماها خیلی ادعای وطن پرستی می کنید!

>>>   ... من افغانم و در ایران سال 61 متولد شدم تمام فرهنگ و رسوم و اصول و فروعم براساس ایران است . الان چگونه می توانی به راحتی بگویی برو به کشورت . واقعا که ...

>>>   با سلام به تمام برادران عزیز با قضاوت از روی وجدان و انصاف و بدون حب و بغض باید از زحمات برادران و خواهران انصار ایرانی مان تشکر کرد که سالهای سال مارا در کشور خویش پذیرا بوده است و از سوی هم مشکلات فراوان مهاجرین را نباید از نظر دور انداخت بنابر این برای این که بدانیم حق با کدام از یکی دو طرف منازعه است
1- بهتر است هریک از دوطرف در عالم فکر و ذهن جای همدیگر را عوض نموده و خودرا به جای همدیگر قرار دهیم.
2- هیچ وقت کلی نگری نداشته باشیم و گناه بر خورد برخی ایرانی ها را و نیز اعمال برخی افغانی ها به تمام افراد این دو کشور نسبت ندهیم.
3- یا کا ملا نگاه مان انسانی اسلامی باشد و یا این که کاملام مادی و پولی باشد نه این که هریک با توجه به اندیشه خود قضیه را تحلیل کند.
با توجه به این سه نکته مسئله قابل حل است. البته بنده به حیث یک افغانی از تمام ایرانی ها و حلم و صبوری شان تشکر می نمایم و از برادران مهاجر عزیز خود نیز تقاضا مندم که دو مسئله را در نظر داشته باشید 1- تعداد ما خیلی در ایران زیاد است 2- باید توجه داشته باشیم که بیشتر مردم ایران انسانهای مهمان نواز است و یک عده قلیلی است که نسبت به مردم ما جفا نموده و می کند.

>>>   ایران در حق مهاجرین ظلم کرده......چرا برادران ایرانی که نظر میدهند بدون اطلاعات حرف میزنند.؟؟ من چه گناهی کردم که متولد ایرانم ؟اما هیچ حقی از جمله تحصیل. کار. حق سوار شدن حتی موترسیکلت ندارم...
در قانون ایران آمده کسی که در ایران بدنیا آمده و 18 سال در ایران بماند تبعه قانونی ایران است اما دولتمردان ایران به قانون خودشان عمل نمیکنند
علیرضا مشهد

>>>   جوان افغانی به نام مرتضی- ب / که در ایران متولد شده (فرزند آخوند است)
کارت شناسایی شان را (جامعه المصطفی العالمیه - یا همان مدرسه آخوندهای غیر ایرانی) به گذرنامه تبدیل کرده اند
بعد از رسیدن مرتضی- ب/ به سن 22 سالگی، گذرنامه ی ایشان را اقامه نداده اند
ایشان الآن دور از خانواده و مدرسه در یک کارگاه ساختمانی با افراد سیگاری و قلیانی و... در تهران کار می کند
این قانون باید از طرف (جامعه المصطفی العالمیه) مورد بررسی قرار بگیرد که چرا به فرزندان آخوندهای افغانی که متولد ایران هم است بعد از 22 سالگی اقامه داده نمی شود

>>>   افغان عزیز، افغانستان وطن توست... بیا به کشور و افغانستان را نجات بده... ایران را ایرانی خواهد ساخت تو باید وطن خود را بسازی نه آمریکا و نیروهای ناتو... برگرد پشیمان می شی آخر...

>>>   دست روى دلم مگذار…!
میسوزى
داغ خیلى چیزها بردلم مانده
افغان بی وطن

>>>   سلام ایران ۷۵،۰۰۰،۰۰۰میلیون جمعیت دار...به علاو...۱۰٪درصد ۸۲،۵۰۰۰،۰۰۰میلیون ، یعنی مهاجرین افغانستان ۷،۲۵۰،۰۰۰نفر..

>>>   سلام دوستان بنده على هستم و از سوئد من هم افغانستان را دوست و همشه در قلب من است روزى شود تا برايى وطن خودم خدمت كنم .
من هم در ايران زندگى مى كردم اما اين رفتار ايرانها ... من را واداشت تا ايران ترك نموده
و به كشور عزيز يعنى سوئد مهاجرت كنم.
فعلا هم در رشته اقتصاد هستم و از حقوق شهروندى خوبى بهرمندم...

>>>   تعداد افغانها در ایران خیلی زیاد است

>>>   انتقاد جـــــــــــــــــدی دارم
شما دوست افغان که میگویی در ایران متولد شدی و همه اصول و فروعت مثل ایران شده و نمیتوانی برگردی سوال دارم؟
پس چرا زاد و ولد خانواده های افغان در طول سی سال عوض نشده؟
خانوادهای ایرانی متوسط دو و سه بچه دارن . همه خانواده های افغان 7 - 8 بچه دارن
میدانی اگر خانوادهای افغان هم تنظیم خانواده را در ایران رعایت میکردند هم دید مردم و هم دید دولت ایران بهشان عوض میشد؟
الان هم بسیاری از مردم دولت ایران به خاطر زاد و ولد بالای افغانها در ایران اعلان خطر میکنند.
شما حتی حاضر نشدید در تعداد فرزند آوری فرهنگ و شرایط ایران را رعایت کنید
ان وقت در چه چیزی اصل و فرعتان مثل ایران شده؟
اگر یگوییم دو سه بچه کافی است میگویید فرهنگ افغانی با شما فرق دارد .
پس چرا در محلاتی که من می شناسم فرهنگ ما و افغانها با هم خیلی فرق دارد؟ اتفاقا اگر یه سری الزامات ایران را رعایت کرده بودید این جور نمیشد
شما برو به قم . هر مرد افغان که وارد حرم میشه 5 - 6 تا بچه داره یکی بغل 5 تا در دستاش .
این چه تصویری روی من ایرانی و مسوول ایرانی داره؟
شما فقط خودتون رو می بینید.
وقتی در اداره مربوطه در ایران مسوولی و هر چی افغان میاد دورش پر بچه هست فکر میکنی تصویر خوبی داره؟
در ایران هم ضرب المثل ساخته اند برای افغانها ( چون خیلی بچه دارن)
افغانی که خودش در ایران مهاجره و وضعیتت مشخص نشده چرا 5 تا بچه میاره؟
آقا در ایران فرهنگ در بچه کم داشتنه کسی که بچه بیشتر از سه تا داشته باشه تقریبا همه بی فرهنگش میدونن .
نگاه نکنید الان بعضی ها میگن جمعیت بشه 150 میلیون . اونا اقلیت هستن . اما فرهنگ مردم ایران روی بچه کمه .
خب عزیز چرا شئونات ایران را رعایت نمیکنی؟
بچه زیاد دوست داری برو مملکت خودت هر کاری دوست داری بکن
اما اینجا وطن شما که نیست که هر کاری دلتان میخواد میکنید!

>>>   من جوانان زیادی را می شناسم که از ایران به سمت سوئد رفته اند یا بهتر است بگویم فرار کرده اند
هر روز در وب کم شان می گوید به گفته ی سید جمال:
در شرق اسلام است اما خبر از مسلمانی نه
در غرب مسلمان است اما خبر از اسلام نه
درست است که در غرب در اوقات شرعی گوش های مردم از شنیدن صدای اذان محروم است اما رفتارها کاملاً دینی است و مردم کماکان در حسینیه ی که به نام مرکز فرهنگی است جمع می شوند و شعایر دینی خود شان نیز گرامی می دارند
اگر باور نداری شماره تماس شان را می نویسم

>>>   سیاسمتداران بزرگی مثل هاشمی رفسنجانی می توانند مشکلات مهاجرین را حل کنند
بهتر است در این خصوص تفصیل قائل شد
بین افغانی های که در ایران سی چهل سال زندگی کرده و در آنجا متولد شده اند و با آداب و رسوم و فرهنگ ایرانی بزرگ شده اند
و بین افغانی های که به صورت قاچاق هر روز وارد ایران می شوند
مع الاسف تا کنون این مسئله تبیین نشده است و همه با یک چشم دیده می شود و همه با یک چوب رانده می شود

>>>   اگر ایران ختم پناهندگی رو اعلام کنه و هیچ پناهجویی در ایران نباشه که شما هم باید بی خیال پول یارانه هاتون بشید. پول هایی که جامعه جهانی به ایران بخاطر مهاجرین کمک می شه فکر می کنید کجا می شه؟

>>>   سلام. تمام ملت شریف ایران و خصوصا طبقه فقیر که ما افغانها بار دوش این طبقه هستیم. ایا کسی از خود پرسیده که چرا افغانیها اواره هستند در ایران و پاکستان. چرا مواد مخدری که در افغانستان کشت میشود دیگر مردم دنیا را رنج میدهد. فقط بخاطر دخالت سیاست مدارهای کشورها هست بخاطر منافعشان.
اگر افغانستان امنیت شود که دریای کنر آبش قطع میشود و به پاکستان نمیرود.
اگر افغانستان امنیت شود که آب دریای هلمند قطع میشود. اگر دشت بکوا چاهای عمیق بزنند ابهای زیرزمینی مشهد خشک میشود.
اگر افغانستان امنیت شود که دریاچه آرول ازبکستان خشک میشود.
اگر افغانستان امنیت شود که آب دریاچه مرغاب قطع میشود برای ترکمنستان.
تنها کشوری که از امنیت ما ضرر نمیکند فقط تاجیکستان است.
مگر سران کشورهای همسایه را شما اینقدر ساده لوح فکر کردید که به ضررشان کار کنند.
نفع سیاست مدارها فشار به طبقه فقیر تمام ملت ها است.
و السلام.

>>>   دوست افغان شما برگرد افغانستان کمکهای قطره چکانی سازمان ملل هم برای خودت .
برو شما افغانستان و کمکهاس سازمان ملل را هم در افغانستان خودتان بگیرید
شما دلت به حال ما نسوزد
ایرانی ماهی سه میلیارد دلار یارانه به مردمش میده
سه میلیارد دلار میدونی چند تا صفر داره؟
این پول کجا 5 - 10 میلیون دلار سالانه که بابت شما به ایران میده که حتی اندازه هزینه ایران برای درس بچه های افغانی در مدارس ایران نیست کجا ؟
شما برگرد پول ملل هم برای خودت
آدم خندش میگیره از فکر بعضی ها . از حرف بعضی ها .
با این حرفهای کوچک خودتان را پایین نیاورید.

>>>   وای بر افراد بی جنبه وبی ظرفیت بعضی مزخرفات نه شرعیست ونه حقوق بشری...

>>>   همین الان یه خبر روی افغان پیپر هست
(بازگشت اجباری پناهندگان افغان از اروپا به افغانستان)!از سوئد برای ما میگی؟ چند تا افغانی در سوئد هست؟

>>>   اولا اینکه 98 درصدمشغول کاراست جای تامل دارد ثانیا اینها درکارهای بسیار سخت مشغول اند ودرامد بسیارپاین دارند وحد اقل 40 درصد درامداینها دوباره به جیب دولت ایران صادرمی شود ازپول مدرسه تاعوارض شهرداری وپول کارت کارگری وپول دفترهای کفالت ونیروی انتظامی ...

>>>   دقیقا مشکل دولتمردان و رسانه های افغانی هستند که مهاجر قانونی و غیر قانونی و پناهنده افغان را به یک چشم می بینند و اگر ایران مهاجر غیر قانونی افغان را اخراج کند سریع اعتراض می کنند که شما پناهنده و مهاجر بیرون کردید
در حالی که فرق است بین مهاجر غیر قانونی و پناهنده.
فقط زورشان به ایران میرسد

>>>   هرمهاجرافغانیکه ازایران شکایت داردبخدا اصلاوجدان ندارد:
او برادرتوغیرقانونی آمدی حالاتجارت میکنی اصلابتوکی دعوتنامه فرستادکه توبه ایران بیایی انصاف توکجارفته برادرحداقل تشکرکه نمیکنی تهمت هم نکن واقعاافغانهابی انصاف است :
باتشکر امان الله قربانی باشنده ولسوالی المار ساکن شهرک مشیریه تهران:

>>>   اسلام مرز ندارد هرجا مسلمان است وطن ماست

>>>   من از همه برادرای ایرانی که برخلاف خیلی از سایت های دیگه حرف دلشان را بدون توهین و تحقیر گفتن ممنونم.

>>>   کسانی که قاچاقی وارد ایران می شوند حساب شان جدا است
بحث بر سر این است که کسانی که کارت دارند و متولد ایران هستند چرا نمی توانند حتی موتورسیکل ناقابلی را سوار شوند؟

>>>   در رابطه با افغانی های مقیم ایران یک مغالطه ی جدی وجود دارد
وقتی که ما از افغانی ها بحث می کنیم افغانی هایی است که قانونی در ایران زندگی می کنند نه کسانی که قاچاقی وارد ایران شده اند
آیا به نظر شما کسی که متولد ایران است و با فرهنگ و زبان ایران بزرگ شده است با کسی که دیروز قاچاقی وارد ایران شده است تفاوتی نیست؟
به نظر بنده در اینجا یک مغالطه ی جدی منطقی است که سیاست مداران باید به آن توجه نمایند تا همه ی افغانی ها با یک چوب رانده نشوند

>>>   اسلام مرز ندارد
(سید روح‌الله خمینی)

>>>   خطاب به تمامی ایرانی ها:
ایا میدانید افغانها با حضور در ایران باید چه مبالغ سنگینی به دولت می پردازد؟ساالانه هر خانواده5نفره حدود دو میلیون تومان باید به حسابهای مختلف دولتی واریز نمایند!!!!!!!
در ضمن از ایت ا... هاشمی هم تشکر مینمایم که همیشه پشتیبان مهاجرین بوده.
ایرانی ها این را هم بدانند که امام خمینی گفته بود :اسلام مرز ندارد.

>>>   افغانی ها باید بدانند ایران یک کشور فقیر با رشد اقتصادی پایین است و اینقدر نباید از ایران توقع داشته باشند

>>>   جمهوری اسلامی ایران از تک تک اعضای خانواده هنگام تمدید کارت شان مبالغ هنگفتی پول در یافت می کند
تازه این غیر از خرج مدرسه و ... بچه ها است
خلاصه هر افغانی در ایران نمی تواند پس اندازی داشته باشد هر چه در می آورد باید به حساب صاحب خانه یا حساب امور اتباع یا حساب مدرسه و دریافت نامه تردد و ... بپردازد بیمه هم که نیستند

>>>   مگر بدون ویزا میشود به افغانستان رفت؟؟؟چرا افغانستان مرزهایش را بر نمیدارد تا هر پاکستانی و بنگلادشی که دلش خواست به افغانستان برود؟

>>>   شما که میگویید مهاجر قانونی و غیر قانونی فرق دارد
بر رسانه های افغانی ایراد بگیرید
که اجازه نمیدهند ایران مهاجران بی مدرک را اخراج کند
اگر ایران مهاجران بی مدرک را اخراج کند زندگی مهاجران قانونی هم بهتر میشود

>>>   آیت الله هاشمی رفسنجانی حقیقتاً هم مرد دیانت و سیاست است و هم مرد اقتصاد است
من یادم هست که قبل از ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی در ایران برق خیلی ضعیف بود روز 1 ساعت برق ها می رفت و گاز که اصلاً نبود شبکه ی حمل و نقل بسیار ضعیف بود کامپیوتر نبود موبایل و تلفن خیلی کم بود
مهم تر از همه این که ایران و عراق در حال نه جنگ و نه صلح به سر می بردند و هزاران نفر در ایران و عراق زندانی جنگی بودند
یادمان باشد که هاشمی رفسنجانی به عنوان سردار سازندگی لقب گرفته بود
به هر حال هاشمی رفسنجانی می تواند مشکلات مهاجرین افغانی را حل کند

>>>   مرز ندارد یعنی اینکه اگر مسلمانی در افریقا کمک خواست کمکش کنیم و نگوییم در افریقا به ما چه البته در حد توان
نه اینکه همه بریزید ایران و مزاحم دیگران شوید
اسلام کلی حدیث برای مردم ازاری دارد
کلی حدیث برای مهمان دارد که باید رعایت میزبان را کند .
چرا احادیث دیگر را نمی بینید؟
خیلی بد است که حرف ما را نمی فهمید و فقط روی حرف ایستاده اید و لجاجت می کنید .
وای بر لجوج

>>>   اگر مهمان به خانه میزبان برود و میزبان راضی نباشد حکمش حکم دزد است .

>>>   ایران مرز دارد والسلام .
آن جمله را هم از گوش دیگر بیرون کنید .

>>>   فکر نکنم که مساله مهمان و میزبان در کار باشد
چون هیچ میزبانی از میهمان بابت میهمانی اش پول دریافت نمی کند!
اما ایران جدا از اینکه در قبال هر افغانی دلارها از سازمان ملل دریافت می کند، از خود مهاجرین افغانی بابت:
1) عوارض شهرداری
2) کارت کارگری کارهای پست که هیچ ایرانی حاضر به کار کردن در آن نیست.
3) ثبت نام در مدارس
4) مالیات
5) گرفتن پول های گزاف بابت صدور مجوز برای رفتن از شهری مثل قم به تهران چه رسد به شهر دورتر مثل مشهد
و...
پول دریافت می کند.
حال با این حساب سر انگشتی چطور می توانید از میزبان و میهمان سخن بگویید.
به راستی تا حالا از خودتان نپرسیدید که چرا افغانی ها بدون مجوز را بدون همسرانشان رد مرز می کنید؟
آیا به این خاطر نیست که شوهر و مرد خانه چون همسر و بچه هایش در ایران مانده مجبور است که برای آنها هم که شده دو باره به ایران برگردد.
این یک سکل چرخشی است که همچنان ادامه داره
مهاجرین افغانی برای شما مثل نفت و طلا ارزشمند است
بس کنید گزاف گویی و دروغ پراکنی را که دیگر این سخنان دروغ تان رنگی نداره

>>>   از کی تا حالا ثروتمند ترین کشور منطقه ایران شده

>>>   مطمئن هستم که از میلیون ها ایرانی که در امریکا و کانادا و استرالیا و سوئد و ... زندگی می کنند یک سوم شان غیر قانوی و بدون رضایت میزبان رفته اند
بر این اساس آیا به آن ها لقب دزد داده می شود؟

>>>   من دیده ام که در سوئد هزاران ایرانی زندگی می کند
آیا برای همه ی آن ها از طرف دولت سوئد دعوتنامه ی مهمانی فرستاده شده است؟
اگر باور نداری آدرس می دهم می گویم وب کم شان را روشن کند

>>>   چرا نباید تعداد افغان ها در ایران زیاد باشه؟؟
چطور هست در ایران اقوام غیر فارس به درستی ایرانی حساب می شوند اما افغان ها که تا همین 200 سال پیش 5000 سال صاحب این سرزمین بودند شده اند غریبه!!؟؟؟؟وقتی جمهوری اسلامی برای هر نفر از ما سالیانه کلی پول می گیره دیگه حرف های شما درباره هزینه و...اصلا درست نیست

>>>   عزیزجان برادر تو که گفتی مهمان وقتی بخانه مهمان برود و میزبان راضی نباشد حکمش دزد است. این نشانه بی سوادی تو است که الفبای فرایند مهاجرت در سرت نیست و دیدی کوچک داری خاک اسلامی را تشبیه به خانه ای خود می کنی چه قدر ایرانی مهاجر داریم همه اینها برایشان دعوت نامه از طرف مثلا اوباما و یا اولاند ... فرستاده شده؟ سری بزن به ترکیه چه ادمای هر روز بدون مجوز ایران را ترک گفته به سوی کشورهای اروپایی می روند حتی اساتید دانشگاه و حوزه هنرمندان کارشناسان که صحنه برایشان در این جا تنگ میشه بدون کدام پاسپورت و بدون اجازه وارد دگر کشورها می شوند از دید تو که نگاهی خیلی تنگ داری اینها دزد است اما از نگاه عرف بین الملل اینها مهاجرند و دارای حقوق شهروندی می باشد
امینی ازاصفهان

>>>   بخش از درامد غیر نفتی ایران از طریق افغان های آواره و مظلوم تامین می شود. هیچ اداره ای نیست که از افغانی ها پول نگیره: مدرسه، شهرداری، اتباع، نیروی انتظامی...

>>>   چقدر زشت است که شما افغانها انگار از ایران طلبکارید؟ متاسفم برتون.

>>>   عجب رویی دارید؟ به زور به ایران اومدید ایران رو خاک خودتون هم میدونید؟ تازه فهمیدم چرا بعضی ها میگن اگر افغانی ها رو بیرون نکنید دو روز دیگه ادعای خاک ایرانم میکنن

>>>   فکر میکنی کلا چند نفر ایرانی می تونن غیر قانونی خودشون رو به امریکا و اروپا برسونن ؟؟
نمیدونی نخبه ها و سرمایه داران ایرانی به اروپا و امریکا رفتن .
کسی رو که خودش رو به خواب زده نمیشه بیدار کرد
اروپا و امریکا همین بغل نیست که بشه میلیونی غیر قانونی رفت درش .
ایرانی های ساکن امریکا که بقچه به بغل مثل شما نیومدن ایران .

>>>   باشه . تو برگردد افغانستان همون پولی که میدی به ایران که به قول خودت درآمد غیر نفتی ایرانه بده به کشور خودت افغانستان که بیشتر احتیاج داره

>>>   اقوام غیر فارس ایرانی صدها سال ساکن ایران هستن با تو که خارجی هستی و بیشتر از سی سال نیست که ایران اومدی فرق دارن .
این حرفهای تفرقه انگیز شما در ایران دوزار به درد نمیخوره . چون ما ایرانی ها با هر قومیتی داریم کنار هم زندگی می کنیم و ایران جای شما نیست . البته بمونید اما انتظار نداشته باشید مردم قبولتون کنن .

>>>   مهاجران افغانی برای ایران طلا و نفت هستند؟
چرا؟؟؟؟
نخبه هستند؟
ماهر هستند؟؟
پولدارند؟
عده ای کارگر اکثرا بیسواد و کم سواد برای ما طلا و نفت است؟
که باید خودمان در ایران بفرستیمشان نعضت سواد اموزی سواد یاد بگیرن
یعنی افغانی نباشد ایران مثل افریقا میشود
اگر طلا و نفت هستید چرا اروپا مهاجران بی مدرکتان را اخراج کرد؟ خبرش روی همین سایت است .
خدایی این ادعاها خیلی خنده دار است .
اگر نفت و طلا هستید چرا کشورتان شما را روی هوا بر نمی گرداند
چرا کشورهای دیگر شما را نمی برند مگر نفت و طلا نیستید؟
اگر طلا و نفت هستید حیف است در ایران بمانید .

>>>   مهاجرت غیر قانونی به اروپا بسیار مشکل است . و با مهاجرت میلیونی افغانها کاملا فرق دارد .
ضمنا ایرانی ها برای رفتن به ترکیه ویزا لازم ندارند چون حذف شده است .

>>>   خبر اخراج مهاجران افغان را از اروپا بخوانید .
اروپا مهاجران غیر قانونی را اخراج میکند .

>>>   فعلا که استرالیا مهاجران غیر قانونی را به جزار دور افتاده گینه می فرستد تا در بدترین شرایط زندگی کنن
در اروپا هم مهاجران غیر قانونی را به کمپ ها می فرستند که اجازه خروج هم ندارند

>>>   نه ثروتمندترین کشور منطقه افغانستان است
با سی میلیون جمعیت
سه میلیون آواره در ایران
سه میلیون آواره در پاکستان
چند میلیون آواره در دنیا
با عنوان اولین تولید کننده پناهنده در دنیا
اگر ایران بد است فقیر است چرا زور می زنید بیایید کشوری فقیری چون ایران؟؟

>>>   درآمدهای غیر نفتی ایران از طریق افغانها تامین میشود!
افغانها در ایران کار می کنند . شغلهایشان متعلق به ایران است . اگر ده میلیون در بازار کار ایران بدست میارن 500 هزار شاید بدن به دولت .
از جیب خودمان صد تا سیب در میارید در جیب دیگرمان یک سیب میگزارید بعد منت دارید؟
مگر ایرانی ها به دولت ایران مالیات نمیدن؟
برای ایجاد هر شغلی در کشور باید 50 میلیون سرمایه گزاری کرد
بازار کار ما سرمایه ماست .
در بازار کارمان کار می کنید و بعد ادعای طلا بودن برای ما را دارید؟

>>>   الان در ایران مدارس دولتی از دانش آموزان ایرانی هم شهریه میگیرند . در مدرسه خواهرم که دولتی است و دبیرستان از هر دانش آموز اجبارا برای مخارج مدرسه و نوسازی و غیره نفری 400 هزار تومان شهریه گرفتند. انقدر غر نزنید . اگر دادن این پولها به ایران برایتان درد دارد وسایل خود را جمع کنید و به افغانستان بروید.

>>>   آفرین بر امینی عزیز از اصفهان
میزبان جان !
دکتر مهاجرانی شما و جناب حسینی مجری تلویزیون شما و... نیز تقریباً مهاجر محسوب می شوند
اگر شما سری به شهر لس آنجلس امریکا بزنید می دونید که ایرانی ها مهاجر بیشتر از افغانی ها دارد
باور کنید که در همان لس آنجلس و اوهایو، انسانیت با (کارت ملی) تفسیر نمی شود

>>>   یک شاهد عینی می گوید:
درست در حوالی همان روزهایی که افغانی ها از مرغداری ها شبانه توسط نیروهای ... اخراج گردید قیمت تخم مرغ از کیلوی 1500 تومان به 4000 تومان و قمیت مرغ از کیلوی 2400 تومان به 6000 تومان رسید
درست در همان روزهایی که افغانی ها از سر کره ها اخراج شد
آجر از دانه 5 تومان به دانه 100 تومان رسید

>>>   در اقیانوس ایران،
انسانیت
یک وجب هم عمق ندارد
تا زمانی که به تو محتاج باشند، چاکرم و نوکرم شان گوش را کر می کند. اما همینکه احساس بی نیازی کنند ... رحم نمی کنند.
گول... اینها را نخورید.. در جلوی روی انسان می خندند و از پشت خنجر می زنند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است