افاغنه و مرده ها را در ایران دریابید!
بسیاری از مهاجرینی که بیش از سی سال است در ایران زندگی می کنند، توقعی از دولت ایران ندارند که به آنها یارانه بدهند چرا که وضعیت مهاجرین برای خود مسوولین افغانستان اهمیتی ندارد چه رسد به مقامات کشور همسایه. اما توقع همه این است که برخی نمایندگان مجلس ایران هرچند وقت یکبار با گفته های خود دل مهاجرین را به درد نیاورند 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۴۷    ۱۳۹۲/۸/۵ کد خبر: 60030 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، روز گذشته روزنامه قدس که یکی از پرتیراژترین روزنامه های کثیرالانتشار ایران می باشد اعلام کرد که دولت به برخی مهاجرین افغانستانی مقیم ایران یارانه یا همان کمکهای نقدی می دهد.

قدس آنلاین در مطلب مذکور که تحت عنوان " افاغنه و مرحومین هم یارانه می‌گیرند!"، به نقل از یکی از نمایندگان مجلس ایران بیان کرد: اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها نادرست می باشد به نحوی که حتی برخی «افاغنه» در کنار «مرحومین» نیز یارانه دریافت می کنند.

جناب تابش نماینده مجلس ایران افزوده که حتی در بعضی موارد به برخی از افاغنه و مرحومین یارانه تعلق گرفته است که همه این امور نشان می‌دهد باید یک بررسی دقیق‌تری برای ادامه این طرح و اجرای صحیح قانون صورت گیرد.

لازم به توضیح است که از28 قوس سال 1389 خورشیدی، دولت ایران به برخی از کالاها از جمله نان، بنزین یا تل، آب و برق و گاز و ... سوپسید یا یارانه نمی دهد و به جای آن پول برآورد شده آن را به هر شخص می دهد تا بدین طریق مردم را تشویق نماید در نحوه مصرف کالاها، صرفه جویی نمایند. یعنی هرچه کمتر نان و بنزین و برق و آب و گاز استفاده نمایند ما بقی این پول واریز شده به خود آنها تعلق می گیرد.

واضح و روشن است که با اجرایی هدفمندسازی یارانه‌ها و آزادسازی قیمت‌ها هزینه‌های زندگی و معیشت برای اتباع خارجی بالا رفته به ویژه اینکه قیمت تمامی کالاها در ایران طی دو سال گذشته، تقریبا دو سه برابر شده است. شهروندان ایرانی با دریافت این کمک نقدی بخشی از این گرانی را جبران کرده اند اما وضعیت اتباع خارجی به‌ خصوص مهاجرین افغانستانی دارای مدرک اقامتی دچار مشکلات عدیده گردیده است. به خصوص اینکه هر چند ماه یکبار باید مبلغ قابل توجهی را برای شرکت در طرحهای آمایش پرداخت کنند.

منظور ما از بیان این مطلب این نیست که چرا دولت ایران به اتباع خارجی و مهاجرین افغانستانی ساکن در ایران پول یارانه را نمی دهد و یا چرا دولت ایران فکری به حال حدود یک میلیون مهاجر افغانستانی دارای مدرک که اکثرا کارگر با معاش ماهیانه 600 تا 800 هزار تومان هستند، نمی کند؟ زیرا به گفته داکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهور سابق این پولهای واریزی بیت المال و متعلق به خود ایرانیان است.

به همین دلیل بسیاری از مهاجرینی که بیش از سی سال است در ایران زندگی می کنند، توقعی از دولت ایران ندارند که به آنها یارانه بدهند چرا که وضعیت مهاجرین برای خود مسوولین افغانستان اهمیتی ندارد چه رسد به مقامات کشور همسایه. اما توقع همه این است که برخی نمایندگان مجلس ایران هرچند وقت یکبار با گفته های خود دل مهاجرین را به درد نیاورند.

برای توضیح بیشتر خوب است بدانید، طرح هدفمندی یارانه ها پس از جمع آوری اطلاعات دقیق تمام خانوارهای ایرانی و کسب اطلاع از تمام اموال و دارایی آنها آغاز شد که سرپرست خانوار برای دریافت این مبلغ باید "کد ملی" همه اعضای خانوار و همچنین شماره حساب بانکی خودش را که تنها در صورت ایرانی بودن دریافت می کند، به سامانه آنلاین این طرح ارسال می نمود.

حال باید از این نماینده محترم پرسید که چگونه یک مهاجر افغانستانی می توانسته است در این سامانه بدون هیچ گونه مدرکی ثبت نام کند؟ به یقین این کار غیر ممکن می باشد. حال آیا اگر نام هموطنان شما در خارج از ایران را در کنار نام مرده ها قرار دهند، خود شما ناراحت نمی شوید؟

مطلب دیگر اینکه قبل از شروع این طرح یعنی از پنج سال گذشته که زمزمه آن آغاز گردید، بیش از یک میلیون مهاجر افغانستانی مسلمان حاضر در کشور جمهوری اسلامی ایران به جهت ترس از گرانی و نداری، کشور مسلمان نشین را ترک و به بلاد غربی آواره شدند تا دین و آیین خود را در معرض خطر قرار دهند ولی اولاد آنها دارای آینده دنیوی روشن باشند.

خدا می داند که بسیاری از جوانان افغانستانی که از ایران به ترکیه و یونان و کشورهای غربی رفتند بر اثر مشکلات و شرایط موجود، پایبندی به برخی مسایل دینی را از دست داده اند. در حالیکه شاید می شد با کمی رافت اسلامی بیشتر از این اتفاق جلوگیری کرد.

اما این عده ای که برای حفظ دین خود و حضور در یک کشور اسلامی در ایران باقی مانده اند، هیچ توقعی برای دریافت کمک مالی ندارند و نمی خواهند که دولت ایران منحیث یک کشور اسلامی مانند مهاجرین صدراسلام با آنها برخورد کنند، چرا که می دانند دولت و شهروندان ایرانی خود مشکلات فراوانی دارند.
ولی توقع دارند که لااقل به آنها بی حرمتی نشود. یک روز یک نماینده مجلس بگوید که به زودی باید کارگر از افغانستان وارد کنیم و همه افغانستانی ها را کارگر بداند. یک روز به خانه هایشان بریزند و به جرم نداشتن یک کاغذ که نامش را گذاشته اند برگه آمایش، آنها را به اردوگاه ببرند، یک روز از ورود آنها به اماکن تفریحی شمال کشور جلوگیری شود و یک روز هم نام مهاجرین را در کنار مرحومین قرار دهند.

باشد تا خدا بر روی مردم افغانستان هم روز کند تا مهاجرینی که بخاطر حفظ دین خود در برابر کمونیست ها و اکنون توطئه های افراطیون طالب و غربیها، به این کشور همسایه آمده اند با دلی ...... به کشور بازگردند.

در پایان یکبار دیگر جا دارد تا از همه زحماتی که دولت و مردم ایران در این سه دهه برای اسکان و سازماندهی مهاجرین انجام دادند، تشکر شود و بدانند که ملت مظلوم افغانستان رفتار و گفته برخی از مقامات و مسوولین را به پای همه ایرانیان نمی گذارند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   کفتم از غم هجران چه کنم کفتا بسوز
کفتم غم این سوز بگو کفتا بساز
مرحوم حافظ بزرگ
دور از وطن

>>>   در ایران در بانکها بدون کارت ملی حساب باز نمیکند. حتی موردی بود که میخواستم به حساب کسی پول بیزم گفتند باید کد ملی داشته باشی. البته دیوار پایین تر از دیوار افغانیها نیست دیگه حق دارند.

>>>   چه دروغ شاخداری!!!!!

>>>   نماینده مجلس چیزی بدی نگفته که اینگونه بزرگ نمایی میکنید فقط گفته اجرای این طرح ایراد دارد همین

>>>   مگر براي ايراني ها مسلمان شديد كه حالا تغيير دين جوانان را به گردن ايراني ها ميگذاريد ؟؟ خب اگر شرايط سخت است چرا براي ورود به ايران اين همه مشتاق هستيد ؟؟
رضايي

>>>   واقعآ که خیلی دروغ میگویند اصلآ امکان ندارد من با پاسپورت رفتم بانک حساب باز کنم گفت باید کد ملی داشته باشی حتی پول می خواستم واریز کنم نشد گفت کد ملی نداری چه رسد به یارانه
مسافر دوراز وطن

>>>   مظلوم گیر آورده اند... با خود میگویند هر بلوفی بزنیم صدایی از این بدبختها در نمی یاد بهر حال خدا شاهد و ناظر است و اگر اعتقادی باشد دنیای دیگری هم هست...ممنون افغان پیپر برای عنوان این مطلب...

>>>   رضایی مقاله رو بخون بعد نظر بده گفتن ما یارانه میگیریم در حالیکه نمی گیریم موضوع اینه...بدجوری تعصب کورت کرده...

>>>   عیب نداره هر کاری میکند کشور اسلامی است از خودمان است بیگانه که نیست!

>>>   متاسفم برای شما .
در ایران برخی افغان ها در مناطق محروم شناسنامه ایرانی افراد فوت شده را خریده اند .
با این شناسنامه ها خود را ایرانی جا زده و از همه خدمات هم استفاده می کنند .
چرا فقط منتطرید تا غوغا سازی کنید؟؟؟؟

>>>   دوستی که گفتی مظلوم گیر اورده اند . شما افغان ها در ایران مظلومید؟ شما که راحت می آیید و می روید و مرز ما هم برایتان بی ارزش است .
مظلوم ماییم که مهمان(یعنی شما) بعد از مدتی از ما طلبکار می شود .
یک ایرانی

>>>   خب برگردید وطنتان . واقعا مسخرست . چه کسی گفته مهاجر این کشور و آن کشور شوید؟ مگر وطن ندارید؟ وطن شما افغانستان است . امیدوارم تمام کشورهای دنیا از ایران درس بگیرند و هرگز پناهندگان را به داخل شهرها راه ندهند و مثل اروپا و ترکیه و ... پناهندگان جمعی و میلیونی را در مرزها نگهدارند . چون این پناهندگان بعد از اینکه کشورشان جنگش تمام شود مثل افغانها با هزار دلیل و اما و اگر از کشور میزبان نمی روند و مشکلات بسیاری به وجود می آورند . لطفا نشان بده...

>>>   با چه زبانی بگوییم مهاجر نمی خواهیم؟
با چه زبانی بگوییم برگردید؟
زوری که نمی شود .
دینی که بخاطر نان و آب عوض شود به درد نمی خورد . در افغانستان زندگی در جریان است .

>>>   (((یک روز به خانه هایشان بریزند و به جرم نداشتن یک کاغذ که نامش را گذاشته اند برگه آمایش، آنها را به اردوگاه ببرند،)))
نویسنده محترم مگر ایران مرز ندارد . مگر رعایت قانون هر کشوری امری لازم نیست .
کسی که آن تکه کاغذ را ندارد غیر مجاز است غیر قانونی است .
شما چرا نمی خواهید قبول کنید که رعایت قانون یک اصل است ؟
اگر واقعا برایتان قانون بی ارزش است پس بدانید افغانستان هرگز با بی قانونی به جایی نخواهد رسید

>>>   با دلایل الکی و بیهوده حضور طولانی مدت شما در ایران توجیه نخواهد شد . افغانستان کشور اسلامی است . کسی هم مجبورتان نکرده به اروپا مهاجرت کنید . در ایران درآمد افغانها خیلی بیشتر از افغانستان است . تا کم می اورید پای دین و مذهب را وسط می کشید و مظلوم نمایی می کنید .

>>>   همه کشورها بیکار دارن . اما فقط افغانها هستند تا بیکار می شوند راهی بلاد دگر می شوند . چون به خاک وابستگی ندارند . مهاجران غیر قانونی افغان باید توسط پلیس از ایران اخراج شوند. شما فکر می کنید غیر قانونی ها حقی دارند. مگر ایران مسول اشتغال شماست.

>>>   افغان ها حتما مي دانند افغانستان امروز، افغانستان سال هاي پيش نيست پس هيچ دليلي براي ادامه اقامت آن ها در ايران وجود ندارد موضوع خيلي روشنه كه ادامه سكونت اتباع بيگانه افغاني در كشور آن هم به وفور علاوه، اتباعي كه سنخيتي با آداب و فرهنگ و قوميت ايراني ندارند جز زبان ؛هيچ توجيهي نداره به هر حال اگر ملت ايران اتباع بيگانه را عليرغم آسيب هاي بي سابقه و فراواني كه از آنان ديده اند تا به الان به عنوان ميهمان ناخوانده تحمل كرده اند، بايد گفت ديگر بس است و لطف كنيد به كشور خود باز گرديد و آب و خاك خود را آباد كنيد كه حب وطن از ايمانه.
محسن

>>>   دولت ایران 40 سال است به قصد کمک به مردم افغانستان به آنها اجازه ورود به خاک ایران را داده تا پول بدست بیاورند وبرای خویشانشان در افغانستان بفرستند.
اگر دولت ایران می خواست می توانست از کشورهای آفریقایی کارگر بیاورد که حاضرند هر کاری را صرف در بدل سه وعده غذا و سرپناه انجام بدهند.

>>>   خدا رو شکر که افغانستان اسلامی شده پس برای حفظ دین و آیین خود و فرزندان خود برگردید افغانستان لطفا

>>>   خرید خانه و ملک توسط افغانها در ایران ممنوع است اما می خرند غیر قانونی!!!!!!!!!!!!!!!!!
رانندگی بدون گواهینامه ممنوع است اما رانندگی می کنند غیر قانونی !!!!!!!!!!
ازدواج بدون اطلاع دولت ممنوع است اما مردان افغان غیر قانونی دختران فقیر ایرانی را عقد می کنند !!!!!!!!!!
بدون کارت کار قانونی کار کردن در ایران غیر قانونی است اما خیلی از افغانها بدون کارت کار می کنند غیر قانونی!!!!!!!!!!!!!!
بازم بگم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

>>>   واقعا چیزهایی که شما در مورد افغانها می نویسید درست نیست
ما مهاجرین افغانی نیروهای زحمت کش و مومنی هستیم که در همین پایتخت ایران با آرامش کار
و تلاش می کنیم و پول زحمت خودمان را می خوریم وجسارتی هم نمی بینیم
ایاشما می دانید چند میلیون مهاجر در ایران زندگی می کند؟
آیا دولت ایران می داند چند میلیون افغانی در ایران هستنند‍!
ممکنه از این چند میلیون به بعضی ها بی احترامی و یا جسارت بشود اما نباید به حساب دولت و مردم ایران نوشت
قضاوت شما ها درست نیست
چرا از جنایتی های که غربی ها بر مردم افغانستان روا می دارند نمی نویسید
چرا از کشتار زن و کودکان بی پناه افغانستان که توسط موشک و بمب کشته می شوند چیزی نمی نویسید ؟
از جنایت طالبان بنویس
چرا از جنایت های گروه ها ی تکفیری و وهابی که سالیان سال در افغانستان و پاکستان می گذرد چیزی نمی نویسد
چرا از جنایت رهبران افغان بر مردم بی گناه نمی نویسد و چرا و چرا برما مردم بدبخت که آواره دنیاییم

>>>   اینکه مستقیما به خود افغانیها یارانه پرداخت شود دروغ محض می باشد...... اتباع افغانی ازحق مسلم شان دراین کشورمحروم می شوند چه رسد که یارانه دریافت کنند زهی دروغ باطل
امینی ازاصفهان

>>>   ما مهاجران مقیم ایران یارانه دریافت نه می کنیم که توقع نیست چون خودشان تحت فشار است لا اقل با چشم تعصب به طرف ما نگاه نکند ما کی ایران را مقصر نمی دانیم مقصر اصلی دولت مردان خود ما است

>>>   بله هر چی دوست دارید به ما بگویید بعد بگویبد چیزی که نگفته ولی اگه کسی به شما بگه بالای چشمتان ابرو بهتان برمیخوره مظاهره می کنید!!!
فاطمی نسب از کابل

>>>   دولت ایران آمده ثواب کند کباب شده 30 سال است که میلیونها افغانی به ایران رفته اند و صرف تامین امنیت آنها کار بسیار مهمی است.اما حالا افغانها طلبکار استند و دولت بی تدبیر ایران بدهکار.دولت ایران هم اگر کارگر لازم دارد از کشورهای دیگر بیاورد .به این ترتیب هم دشمنی افغانها و ایرانی ها تمام میشود هم منت شما از سر ما برداشته میشود همینطوری پیش برویم باید شاهد ادعای ساخت اهرام مصر و برج ایفل بدست افغانها باشیم !

>>>   نویسنده محترم
به نظر من،در مقاله شما چند نکته ،نیاز به توضیح دارد.درابتدا به عنوان مقدمه ایی کوتاه بگویم که :در هر کشور هنگامی که یک طرح اقتصادی به مرحله اجرا در می اید،پس از مدتی ممکن است
در عمل با مشکلات و نارسایی هایی همراه باشد که بر زندگی تمامی ساکنان یک کشور تاثیربگذارد،از جمله مهاجرین.اما در این
گونه موارد،مسئولین در ابتدا به فکر چاره اندیشی برای اتباع خود
هستندبویژه در شرایط خاص. و اما نکاتی که گفته شد:
1_در موردمهاجرت افغان ها به کشور های دیگر گفته اید.ما در نظر های تعدادی از افغان ها میبینیم که از محیط ایران بسیار گله
می کنند ،این جا را باعث اعتیاد خود می دانندو به انتقاد از رفتار
ایرانیان می پردازند که چنین می کنند و چنان می کنند{که من از
تکرار ان ها خودداری می کنم}بنابراین به نظر نمی رسد که ایران
را برای اقامتشان سرزمین مطلوبی بدانند.گذشته از این ،برای هر
مشکلی برای ان ها نباید ایران را مسئول دانست از جمله تغییر
دین و سایر موارد .
2_در حال حاظر این بحث با جدیت مطرح است که حداقل باید در حدود 22
میلیون نفر از فهرست یارانه بگیران حذف شوند.در نتیجه
با تورم موجود شرایط برای خود ایرانیان هم اسان نیست و ایران
قطعا قادر نخواهد بود مشکلات اقتصادی افغان ها را حل کند تا اگر
کسی به این دلیل مهاجرت می کند از ان جلوگیری شود.
3_گله کرده اید از رفتار پلیس ایران با مهاجران غیر قانونی.در این
مورد چون قبلا در نظرات ایرانیان و افغان ها زیاذ صحبت شده از
تکرار ان ها خود داری می کنم.اما برای نمونه می پرسم ایا هر
افغان که غیر قانونی به ایران می اید و کارگری می کند اگر مثلا
بیمار شود خود قادر است هزینه های انجام مراحل لازم برای
کارهای ازمایشگاهی،تشخیصی و یا مثلا عمل جراحی خود را
حتی در بیمارستان های دولتی بپردازد چه برسد به مراکز دیگر
درمانی که خصوصی هستند؟ایا می تواند در سال اینده که بهای
نان،بنزین، اب،برق ،گاز و حمل ونقل را که ممکن است باز هم
بیشتر شود بپردازد؟یا نمی تواند و باز ایران مقصراست که حقی
برای مهاجرین غیر قانونی قائل نیست.پس انتظار می رود شرایط
ما را هم در روزهای دشوار درک کنید.
4_گفته اید نام بردن از افغان ها در کنار مرده ها توهین امیز است
منظور نماینده قطعا توهین نبوده بلکه منظورش این بوده که در اجرای این
طرح کار های غیر قانونی هم انجام شده.یعنی در مورد
افرادی که از دنیا رفته ان ،مثلا با استفاده از مدارک به جا مانده
از ان ها یارانه دریافت شده است.در موردمهاجران هم گفته شده
برخی دریافتی داشته اند و توضیح دیگری داده نشده بنابراین در
حال حاضر با توجه به فقدان اطلاعات نمی توانیم در مورد یک کار
غیر قانونی{در صورتی که انجام شده باشد}قضاوت کنیم تا بدانیم
چگونه و از چه طریق انجام شده است.
اظهار نظرم را طولانی نوشتم ،امیدوارم خوانندگان حوصله کنند
ان را بخوانند. ناهید /تهران

>>>   مگر وحی نازل شده که افغان ها حتما مهاجرت کنید یا ایران یا پاکستان یا اروپا و غیره .و شما هم مثلا برای دینتان مایل به حضور در کشور اسلامی هستید . مگر افغانستان کشور بی دینی است ؟ این کشور کشوری بزرگ و با تمدن است . مهاجران توقع دارید افغانهای ساکن در افغانستان و خارجی ها افغانستان را بسازند و شما بصورت آماده وارد یک افغانستان مدرن شوید؟ شما مهاجران افغان در خارج برای وطنتان چه کرده اید؟ اگر 300 هزار افغان در ایران بود حرفی نداشتیم اما سه میلیون زیاد است و ما ناراضی هستیم.

>>>   واقعا نمی دانم که آیا آقای تابش این حرف را زده یا نه؟ ولی اگر چنین چیزی گفته باشه (که بعید هم نیست!) واقعاً جای تأسف دارد. متأسفانه بعضی ها هنوز یاد گرفته اند که باید به انسانیت انسانها ارزش قایل باشند. توهین به دیگران با هیچ منطق و دین و مرامی جور در نمی آید. من به عنوان یک ایرانی از اینکه چنین توهینی به هم زبانان محترم افغانی میشه خیلی ناراحت و متأسفم. به امید روزی که کشور افغانستان به یک کشور آباد تبدیل شود و مردمش در آسایش و آرامش زندگی کنند.
ابراهیم از ایران

>>>   مسافر دور از وطن!
من با پاس دانشجويي هم گواهي نامه رانندگي گرفتم هم به سفر عتبات عاليات رفتم و هم قبل جنگ داخلي سوريه به سوريه رفتم و حساب بانكي دارم.پس يا دروغ ميگي يا ميخواهي تخلف يك شعبه بانكي رو به همه جا تعميم بدي.
منظور نماينده به اندسته از هم قلاعي هاي عزيزمان ميباشد كه در بدل پول كلان در دهاتهاي ايران شناسنامه باطل نشده ايراني روميگيرند و با هويت يك مرده ثبت نشده ايراني ازحقوق ايراني استفاده ميكنند.
خيلي ازهمشهري ها رو سراغ دارم كه با خريد شناسنامه ايراني جوانان تازه مرده يارانه ميگيرند .
چرا از حرف حق ناراحت ميشيم؟ مگر دروغ گفته؟

>>>   با سلام و تشکر از افغان پیپر به خاطر نشر این عنوان. من همین عنوان توهین و تحقیر آمیز را در شماره امروز(1392/8/5) روزنامه آفتاب از قول نماینده اردکان خواندم و از دو جهت بسیار متاسف شدم نخست اینکه برخی از مقامات ایرانی همواره برای تحقیر بیشتر مهاجرین افغانستانی مقیم ایران از واژه «افاغنه» استفاده میکنند و دوم اینکه مهاجرین افغانستانی مقیم ایران را هم قطار و در ردیف مرحومین قرار داده اند به این معنی که مرده ها و مهاجرین افغانستانی نه خود قادر به دفاع از خود هستند و نه کسی دارند که از آن ها دفاع کنند تا کسی چنین دروغ های ناروا بر آن ها نبندند.
حسنی

>>>   بعضی از اینها از کودکی نسبت به ما افغانها عقده ای عجیب دارند و تا دم مرگ از هر فرصتی برای آزار و رنجش خاطر ما استفاده می کنند.
رضا مهاجر از تهران

>>>   رضای عزیز:مابرای ایران مسلمان نشدیم ولی فریب دورغهای ایرانیهارا خوردیم که میگفت اسلام مرز ندارد وشعار تند اسلامی سرمیداد ولی درعمل عکس گفتاررامشاهده نمودیم. برای نمونه آیادرمدینه درصدر اسلام بین مهاجر وانصار چه تفاوت وجود داشت؟ بیادر ایران نگاه کن ازیارانه که هیچ حتی مهاجر بنام خود حق گرفتن خط تلفن همراه وموتورسیکلیت را ندارد آیا درکشورهای غیر اسلامی هم همین طور است ؟ خودت قضاوت نما جان برادر .

>>>   جناب رضایی
حرف شما درست ولی این طرز فکر که فقط ما هستیم که محتاج ایرانیم بسیار غلط است ...متاسفانه شرایط در کشورمان با شرایط ایران چه ازنظر معیشت و امنیت پایین تر است به ظاهر و این سبب شده که مهاجرین برای بازگشت مردد باشند...متاسفم برای... چنین دروغهایی برای عوام فریبی روی اورده است...درایران هیچ افغانی یارانه نمیگیرد
دران زمانی که در ایران بودم نحوه ثبت نام را دیدم کلی مدارک هویتی و سند لازم داشت ایا امکان دارد حتی یک افغان بتواند چندین مدرک را جعل و سر سایت اطلاعاتی هدفمندی کلاه گذاشته باشد
اینها همه اش دروغ مسخره است....
مسلمان قرن بیست ویک

>>>   من یک افغانستانی هستم اما واقعا فکر نمی کنم که این نماینده از آوردن نام افاغنه و مرحومین در کنار هم منظور خاصی داشته است.چون مطابق قانون به مرحومین و افاغنه یارانه تعلق نمی گیرد اما احتمالا به نظر ایشان در برخی موارد اشتباها به تعدادی از مرحومین و اتباع افغانستانی یارانه تعلق گرفته است که این نماینده خواستار بررسی دقیق‌تر این طرح و رفع اشتباهات آن شده است.
هر چند برای خود من هم این خبر عجیب بود از این حیث که افغانی ها چگونه قادر به دریافت یارانه اند درحالیکه لازمه ی گرفتن یارانه داشتن کارت ملی است و افغانی ها فاقد آن هستند.

>>>   سلام
اگر مسوولین کشور عزیزمان افغانستان همانند کشور دوست عراق یه خورده سیاست بلد بودند و از مهاجرین خود دفاع و حمایت میکردند که هر روز یه بلای جدید به سر این مهاجرین زجر کشیده و مظلوم افغانستانی نمیاوردن!!!!
مهاجر

>>>   من نميدونم وقتي مردم ايران به هر طريقي و روشي و با اعلام نظرات خود در اين رسانه و ديگر رسانه ها اعلام ميكنند افغاني نميخواهند چه اصراري است براي حضور در ايران ؟؟ افغانها مگر از ايران طلبكارند ؟؟
رضايي

>>>   برادر ایرانی که فرموده اید چرا به ایران آمده یا مهاجر شده اید.
من از شما یک سوال دارم
در اسلام مرز است یا خیر؟
شما ایرانی ها که به ممالک غربی میروید از چی مزایا مستفید میشوید؟
لطفا نپرسید شما را به غربی ها چه؟
غربی ها که غیر مسلمان هستند با شما مثل یک شهروند برخورد میکنند.
بدبختانه شما مسلمان هستید و یک مهاجر افغانی مهمان شما لطفا سر در گریبان بیندازید برخوردی که شما با این قوم آواره میکنید با برخورد یک غربی با شما قابل مقایسه است.
به هیچ صورت قابل مقایسه نمی باشد.
تعصب بعضی ها را کور ساخته است.

>>>   رضایی
میدانی چرا یک زمان عکس آقایان خمینی و خامنه ای در خانه ی افغان ها نسب بود ....اگر همان قدر که به فکر وحدت شیعه وسنی هستید به فکر وحدت شیعه باشیعه بودید امروز سر این موضوعات کوچک بحثی نبود.
سید هادی حسینی-سرپل

>>>   متآسفانه برخورد دولتیان و مسئلین ایران نه مردم شریف ایران در ظول این سه چهار دهه با آفغانستانی های ساکن در این کشور به حدی زننده و تحقی آمیز بوده که بهترین دوستان خود را از دست داده اند. همین اطلاق کلمه «افاغنه» در تمام رسانه های ایران حتی در رسانه های حوزه علمیه تعمدی و از باب تحقی می باشد. حتی در برخی موارد حوزوی کوچیدن و مهاجرت اتباع افغانستانی را از ایران به استرالیا و اروپا برای جاسوسی عنوان می کنند و می گویند که آنان از ایران به این کشور ها می روند تا برای آنها از ایران جاسوسی کنند!! و از این واقعیت که افغانستانی های مقیم ایران حتی بعد از سه دها به علت فشارهای دولتی و توهینی که از ناحیه دولت به آنان رواداشته می شوند ایران را ترک می کنند. این را به قاطع می توان گفت اگر دروازه های کشورهای اروپایی و استرالیا و آمریکا به روی افغانستانی ها مقیم ایران باز شود یک نفر افغانی هم حتی روحانیون افغانی در ایران نمی ماند و این جای تأسف دارد که چرا عواملی در ایران وجود داشته باشدکه این روحیه را برای مردم ما ایجاد کند؟ نه تنها برای خود دوست نمی تواند پیدا کند بلکه بهترین دوستان خود را از دست داده و می دهند. لازم است که دولت ایران یک بازنگری در برخوردهای خود داشته باشد و از ملی گرایی و خود برتر بینی پرهیز نمایند هرچند هم هیچ افغانی نمی خواهد در ایران بماند و دوست دارند که باایجاد وضعیت مناسب به کشور شان برگردند اما این توقع که رفتار دولتیان و مسئولان ایران اسلامی و انسانی باشد بی جا نخواهد بود

>>>   این قدر به ما توهین کردند که حتی توهین کردن رو هم جز توجه به مهاجرین می دانیم.
ما معنی شخصیت، احترام و غرور را از یاد برده ایم. ما معنی حق نفس کشیدن و در آرامش فکری زندگی کردن را از یاد برده ایم.

>>>   آقای مسافر دور از وطن!
خودتان می گویید با پاس دانشجویی یعنی پس شما مهاجر نیستید.
مهاجر کسی است که پاس دانشجویی و پاس اقامتی روحانیون که از همه امکانات بهره مند هستند را نداشته باشد.
مهاجر کسی است که کارت یا همان برگه تردد و آمایش را داشته باشد که به سال نکشیده باید نزدیک یک میلیون تومان پول یه عناون عوارض شهری، مالیات و جواز کار پرداخت کند.
مهاجر کسی است که نه گواهینامه می تواند داشته باشد و نه می تواند به عتبات عالیات سفر کند.
مهاجر کسی است که مانند روحانیون کمک هزینه و وام نمی تواند دریافت کند.
آقای عزیز شما با کارت تردد برو به یکی از بانک های سطح شهر ببین چطور با شما رفتار می کنند.
تینا

>>>   رضایی جون لطفا خودتو نماینده جامعه هفتاد میلیونی ایران ندون افغان ها برای مملکت ما کار زیاد کردن من خودم مستاجرم افغانی هست.خیلی هم مردمانی با خدا وخوبند ولی خوب وقتی جمعیت زیاد میشه مشکلات هم زیاد میشه طبیعی هست ولی دوستان افغان ما هم مشکلات اقتصادی داریم خواهشا ما رو هم درک کنید.
قهرمانی

>>>   از آنجایی که ایران مملکت امام زمانه خودشون دعوت کرده بیایم ولی دوستان هیچ چیزی بی حکمت نیست. اللهم عجل لوییک الفرج

>>>   حرف های آقا/خانم رضایی باید برای بعضی ها خیلی آموزنده باشند. متاسفانه عده یی به بهانه عمدتا اشتراکات مذهبی سنگ ایران را به سینه میزنند ولی نمیدانند که بیگانه ها فقط دنبال سو استفاده از ما اند و اشتراکات با آنان ترحم (که من نه طالب ترحم آنانم) را بر نمی انگیزاند.
عزیزی

>>>   درست است که در داخل مشکلات زیادی داریم ولی به زور که نمی شود خود را به ایرانیها تحمیل کنیم چون مردم ایران دوست ندارند افغانی در کشو رشان باشد.ولو این که مسلمان هم باشند.اگر یک خارجی دیگری که تیث واندام کشیده داشته باشد، خیلی راحت تر
قبول دارند. مگر عراقی ها مهاجرنیستند پس چرا هیچ حرف وحدیثی نیست. دریک کلام اسلام ودین برای کشورها بهانه شده فقط منافع ایجاب کرد مسایل حل است. وراه حل قضیه این است که افغانها به یک هم نظری خودی برسند واز این رهگذر به دنبال کشور قدرتمند باشند تادرآیند ها کسی اجازه اهانت نداشته باشد.اگر وضعیت به همین منوال پیش برود درخانه ای خود هم اهانت خواهی شد. لطفا به سرنوشت خود فکرکنید تابه زبان گلایه.
افغاستانی

>>>   رضایی . 5 ملیون ایرانی در امریکا و اروپا زندگی میکنند ایاچنین برخورد میشود با ایشان شما که از تمدن 2500ساله حرف میزنید چه شد اون ادعای حقوق بشر کوروش

>>>   فرق بین افغان پیپر و سایر وبسایت های دیگری نظیر .... این است که مستقلانه و بدون ترس مشکلات مهاجران را نشر میکند.

>>>   با این که از سایت شما خوشم نمیاد ولی این را خیلی خوب آمدین... واقعا همین طور است بنده کسی هستم 30 سال در ایران زندگی کردم... داتنشگاه خواندم مهندس شدم... مذهبی بودم... اما .... امدم اورپا دیگر نه مذهبی مانده نه تمایلی به مذهب... چرا چون شرایط خراب بود.. چون رافت اسلامی نشد چون اسلام و امامان را ایرانی ها ایرانی کرده بودند.. من افغان من فارسی زبان من شیعه... از نظر ایرانی مرده بودم... مسلمان نبودم کثیف بودم..... بی مصرف بودم.....

>>>   ازروی تعصب صحبت کردن گناه است اما ابراز حقیقت ثواب دارد شما شاهد هستید که مسٌولیت ومقامات ایرانی گناه وتقصیر خودرا بهگردن افغانها میاندازند قبلا میگفتند افغانیها میلیلرد ها دالر از ایران به کشور خود میفرستند در حالیکه این حرف غلط واشتباه بود مسلمن حق ندارد پولحلال که ازراه مشروع و زحمت بدست میاورد به اهل و عیال خود بفرستند .بعضی به خاطر دنیا اخرت خودرا معامله میکنند این افراد هرکه باشند.... از حضور ابرومندانه افغانی ها برای خود جاه ومقام درست میکنند جای تاسف ایمجاست که هیج کس به این ... حضرات عکس العمل نشان نمیدهند.

>>>   افغانستانی ها در کشور امام زمان آدم نیستند اما وقتی به کشورهای خارجی می روند به آن ها شخصیت و بها داده می شود هرچند دین شان را کما بیش از دست می دهند.

>>>   اکثر ایرانی ها ذاتا بیگانه ستیز اند بهمین دلیل جز با چند کشور ارتباط خوبی ندارند.
اخلاق شناس/نیویورک

>>>   هر روز صدها ایرانی راه های قاچاق به استرالیا در آب غرق می شوند. صدها ایرانی به جرم مواد مخدر در مالزی و اندونزی هستند... صدها ایرانی قاچاقی به اروپا و آمریکا می روند... خیلی هاشون هم برای گرفتن اقامت این مملکت ها به دروغ خود را افغانی معرفی میکنند.
حالا جای تعجب است که به افغانی ها میگن چرا قاچاقی میایید ایران..
دست کم بین این دو کشور اقیانوس نیست که افغانی ها غرق بشوند و یا راهش خیلی دور نیست....

>>>   رضایی خودتو به کوچه علی چپ نزن.

>>>   رضایی
ما طلبکار نیستیم فقط می خواهیم با ما درست برخورد کنید
یوسفزی

>>>   اگر 5 میلیون به قول شما ایرانی در اروپا زندگی می کند آیا به شما دوستان افغان ربط دارد؟
شما هم بروید اروپا .
مگر به افغانستان امده اند که طلبکارید از ما؟
اکثریت مردم ایران با حضور افغانها در کشور مخالفند .

>>>   افغانستانیم. من به دولت و مردم ایران حق میدهم
انصاف باید داشته باشیم . همه کشورها مرز دارند . اگر اسلام مرز ندارد پس چرا افغانستان از محصولات ایرانی که به گمرک ارسال میشود عوارض میگیرد؟ این توجیهات زیبنده مردم ما هم نیست . واقعا اگر خودمان جای ایرانی بودیم حرف هایی که امروز می زنیم قبول داشتیم؟

>>>   آیا درست است که مهاجران افغان به کشور خود بر نمی گردند ؟ از اول قرار بود تا تمام شدن جنگ در ایران باشند اما امروز حرف دیگری دارند . فکر نکنم زوری بتوان در کشور اقامت کرد .
با جملات تکراری و توهین آمیز دوستی دو ملت در اینده به مشکل بر خواهد خورد . چرا دست بر زانوی خود نمی زنید؟ چرا انتظار کمک از همه دنیا را دارید؟

>>>   قهرمانی تو هم نماینده همه مردم ایران نیستی . اگر امثال تو بخاطر سود خودشان از کار اتباع خارجی در ایران حمایت نمی کردند الان این همه بیکار در ایران نداشتیم.

>>>   نمی دانم چرا دست مردم ایران نمک ندارد.
چرا عصبانیت خود را بر سر انها که افغانستان را ویران کردند خالی نمی کنید؟
مقصر عقب ماندگی افغانستان هر که باشد ایران نیست .
سپاس گذاری نشانه ایمان است . اگر به خانه کسی مهمان بروید و بیش از سه روز بمانید و میزبان راضی نباشد حکمش چیست؟ من نمی گویم خودتان بروید و بخوانید.
در سایتها و خبر گزاری ها بیشتر خوانندگان ایرانی از شما تقاضا می کنند که به افغانستان برگردید . اما شما می گویید مردم ایران با حضور ما مشکلی ندارند . آیا ما به شما بدهکاریم؟
م-الف

>>>   بازگشت مهاجرین تنها و تنها و تنها راه حل موثر است و هر دو طرف را راضی می کند .

>>>   مقصر دولت خودمان است . چرا افغانستان این همه مهاجر و آواره دارد؟
مهاجر از ایران

>>>   رضایی
اینجا افغانستانه ایران نیست که به ما توسری بزنید ما هم هیچ چیزی نگیم .شما مدعیان دروغین هستید.
گیلانی

>>>   خانم ناهید ما از شما پول نخواستیم گفتیم فقط فقط و فقط با حرف های ناسنجیده ما را زجر ندید.

>>>   هموطنان مهاجر عزیز و گرامی!
ما به هر دلیلی مانند جنگ، فقر، بیکاری، اختلافات، امید برای معیشت و زندگی بهتر ،... و به هر کشوری به دلایل همسایگی، همزبانی، همدینی، بشر دوستی و ... مهاجر و آواره شدیم حالا
همسایه ها آدرس خانه مان را می دهند
میزبانان از مهمانی دراز مدت ما خسته شده اند
پناهنده پذیر ها ظرفیت پذیرش شان پر شده است
بشر دوست ها ازسوء استفاده های افراطیون از مسئله مهاجرت هشدار می دهند
اسلام دوستان می گویند کشور تان اسلامی است
انترناسیونالیسم اسلامی می گوید اسلام فقط از نظر عقیدتی مرز ندارد و منظور مرز سیاسی نیست
نیازمندان به نیروی کار ارزان می گویند خود ما مشکلات اقتصادی داریم
و.....
اگر در کشوری ساکن شده و به زندگی راحتی هم رسیده ایم ، از هفت گردنه و گذرگاه مرگ عبور کرده ایم از خزیدن و دویدن روبروی لوله تفنگ مرزداران تا نیش کوسه های اقیانوس هند و دریای سیاه و مدیترانه.
از هفتاد موقعیت تهدید و توهین و تحقیر گذشته ایم از فحش و فریاد قاچاقبران تا زجرهای تفریحی پاسگاه های پلیس و نگاه های سنگین میزبانان در صف های موتر و مرکزهای خرید و نانوایی ها
و حالا همانجا هم مشکل دوری از وطن و خویش و قوم بستگان و نگرانی از ربوده شدن مثلا دین و ایمان و فرهنگ و ...
پس باید به این نتیجه رسیده باشیم که فقط و فقط به فکر کشور خویش باشیم. هیچ جا افغانستان نمی شود. به جای گدایی مهر دیگران با خود مهربان باشیم. به جای تحریک احساسات دینی دیگران خودمان با یکدیگر رافت اسلامی داشته باشیم و حقوق انسانی و بشری یکدیگر را احترام کنیم برای رونق اقتصادی آن تلاش کنیم . بجای این که از دیگران بخواهیم غرور انسانی ما را با قرار دادن در کنار مرده ها جریحه دار نسازند و برای مظلومی خویش هزار و یک رقم قسم بخوریم بهتر است غرور خود را با زندگی با اندکی سختی در سرزمین مادری خویش حفظ کنیم.
به باور من اگر این قدر نیروی سازنده داریم که قدرت آبادانی خود را برای کسب ترحم دیگران به رخ شان می کشیم همان نیرو را برای آبادانی خانه خویش به کار بندیم.
به خانه خویش برگردیم و ایمان داشته باشیم که مجبوریم و می توانیم همین خاک و خانه خود همین "افغانستان" عزیز خود را مثل همان مامن های رویایی خویش اباد، پرنعمت، سرای ایمن، دیار دوستی، سرزمین احترام به حق، کشور قانون، ازادی و خانه برادری بسازیم. من به این ایمان دارم و بخاطر همین برگشتم به کشورم
نصیر سرخابی

>>>   وقتی دانش آموز بودم وچیزی از ایرانی و افغانی بودن نمی دانستم برای اولین بار کلمه‌ی" افغان های یاغی" را در کتاب درسی ایرانی ها دیدم آنها هنوز آن روز ها را فراموش نکردند اما براحتی عراقی ها را بخشیدند بخاطر وحدت و خیلی چیزهای دیگر که صلاح نیست بگویم.
مهدوی استرالیا

>>>   این حرف این نماینده مجلس به کنایه بوده است تا اشکال داشتن این طرح را اعلام کند وگرنه در کشوری که دولتش پول مفت به کسی نمیدهد ...فکر نکنم به افغانها یارانه بدهند.
مهندس بیکار ذلیل از ایران

>>>   اول از همه از شما هم وطن گرامی تشکر که به فکر ما مهاجرین بودید خیلی خیلی ممنون اگه فقط بحث یارانه بود خبری نبود اگه بدونین چه مشکلاتی که ما اینجا داریم............ فقط من اول خودمو +ملت خودمو +سردم داران کشور خودمو +و غیره...............را باعث این مشکلات میدونم وایران هم در حق ما مها جرین خیلی بی انصافی می کنه و خیلی به ما سخت میگیره در حالی که یک کشور همسایه واسلامی است .
خودم از ایران

>>>   باسلام به همه دوستان ایرانی وافغانی. در قسمت بانک بامدرک هیچ مشکلی نداریم من خودم همیشه تو بانک میرم البته برای پرداخت پول هیچ مشکلی نیست و در ضمن من ده سال است که در ایران هستم هنوز حرف بدی نشیدم شایدم بعضی مورد بد باشد که این در هرجامعه هست وما هم ازایران انتظار معصوم بودن را نداشته باشیم و در ضمن سطح فرهنگ اینها با غرب خیلی فرق دارد و ما نیز واقعا نسبت به اایرانی ها نیز آداب معاشرت خوبی بلد نیستیم پس توقع به اندازه غربی ها هم از ایران نباید داشته باشیم و بازم از ادب مردم ایران ممنونم

>>>   این همه‌ بیکار تو مملکت ما اکثرا مدرک تحصیلی دارند و حاضر نیستند جای افغانی ها چاه بکنند واز درخت بالا برن.
قهرمانی

>>>   م-الف
به خدا قسم اگه فکر میکردیم شرایط برایمان مطلوب است یک لحظه اینجا نمی ماندیم.

>>>   سلام دوستان باتوجه به نظریات داده شده حق با ایران است،اکنون که کشورمادارای حکومت وهمه چیزاست مردم چرا برنمیگردند همه راحت طلب شده وبه دنبال زندگی مرفه میگردند من خودم مهاجر بودم حالابرگشته ام زندگی راحت بدون فحش وناسزادارم هرچند که بعضی مشکلات هست ولی به همه چیزش می ارزد،ازهمینجابه همه مهاجرین اعلام می کنم به کشورخودتان بیاییدباهراس افگنان مبارزه کنیدکشورتان رابرای خودونسلهای آینده تان بسازید مهاجرت بس است زره ازخاک این وطن ارزشش بیشتر کشورهای است که درآن مهجرید.

>>>   در اظهار نظر خوانندگان افغان چندگله و شکایت دیده می شود که
از بین ان ها ،به چند نظر پاسخ خود را می نویسم.
__افاغنه برای توهین به مردم افغانستان گفته نمی شود .ما در حالت جمع،به ارمنی های مقیم ایران هم می گوییم ارامنه.باید اضافه کنم که ان ها از اقلیت های مذهبی هستند که مورد علاقه
ما می باشند و ارامنه هم از دوران های بسیار دور تا به امروز با ایرانیان روابط دوستانه داشته اند.
__از نظر نویسنده مقاله ،ترک کشور ایران اسلامی دین و ایین را
در بین مهاجران به خطر انداخته است.اما ایا افغان هایی که به طور مستیقم از کشور خود به کشور های غیر اسلامی مهاجرت
کرده اندو یا از کشور های دیگری مجددا به غرب رفته اند در این
مورد هیچ مشکل و نگرانی ندارند؟ایا نبودندچند تن از افغان ها که
در کشور خود به ایین مسیحیت گرویدند؟چرا ایران برای هر چیزی
مورد ملامت است؟هرکس باید خودش ایمانش را حفظ کند نه این
که یک کشور خارجی کمکش کند.
__این که اسلام مرز ندارد به این معنا نیست که مثلا هر تعداد از
جمعیت افغانستان ،با هر ویژگی و به مدت زمان نامحدود این حق
را برای خود قائل شود غیر قانونی وارد ایران شود.
__چندی پیش مقاله نویسی در این نشریه در مطلبی راجع به
پاکستان گفته بود{چرا هیچ مسئولی در کشور به جمعیت غیر
اتباع غیر مجاز پاکستان در افغانستان اعتراض نمی کند}.چطور است که در ان جا اعتراض باید باشد و دراین جا نه؟می گویید ما
نگرانیم {انتحاری }باشنذ.ایا مشکل یک مهاجر غیر مجاز فقط از
این نظر است؟مهاجر غیر مجازی که در ایران خلاف می کند و به
کشورش می گریزد و مجددا بعد از یکی دو سال بر می گردد و خلاف می کند یا بیماری می اورد ،به طور غیر قانونی دست به
ازدواج غیر قانونی می زند و ممکن است بعد از چند سال خودش
به افغانستان برود ،مشکل درست نمی کند؟
___از توهین ایرانیان به افغان ها می گویید.اگر حداقل ،خواننده همین نشریه هم باشید ،توهین های افغان ها را به ما متوجه
نمی شوید؟
__از مهاجرت غیر قانونی ایرانی ها گفته اید:مهاجر غیر قانونی در
بیشتر کشور ها حداقل 5تا 6 سال با شرایطی بسیار سخت در
کمپ اوارگان می ماند تا تکلیفش روشن شود.برای افغان ها هم
در ایران همین طور است؟
گله از طرف ما هم زیاد است اگر چه بعضی گله ها و شکایات از طرف افغان ها هم بجا و برحق است.در پایان از چند خواننده از
کشور افغانستان که انصاف را رعایت کرده و از جنبه های مثبت
زندگی در ایران هم صحبت کرده و یا حقایقی را گفته اند تشکر
می کنم و امیدوارم ابراز این گله ها و شکایات ،اگر چه نه کاملا
اما تا اندازه ایی به ما و افغان ها کمک کند یکدیگر را بهتر درک کنیم.
گیتی /تهران

>>>   یه ترکه، یه لره، یه رشتی،اگه این ها را در گوگل سرچ کنید جوکهای رکیکی را می بینید که ایرانی ها درباره هم ساختند آنها خودشان با هم درگیرند چه برسد به ما ها...
یه افغانیه

>>>   دوستان! اگه دولت ایران به مهاجرین نیازی نداشته باشه وسودی برایش حاصل نشود بامشکلاتی که بر اثر تحریمها مواجه شده ظرف یک هفته کل مهاجرین را ازلانه موش پیدا کرده وداخل مرز افغانستان پرتاب می کند واین قدرت را همیشه دارد پس آقایان جنگ بیهوده راه نیندازید هروقت همه را باماشین کامپرسی سرمرز کامپرس کرد انوقت بدانید ایران نیازی به مهاجرین ندارد مااز خود ودولت خود بنالیم یقه همسایه را نگریم =
پرستو

>>>   كشور فقير ايران با كشورهاي ثروتند اروپايي كه قابل قياس نيست كه اين همه از ايران متوقع هستيد
بايد از دولت خودتان توقع رفاه و شغل داشته باشيد

>>>   سلام بر برادران ایرانی که در این فرصت اظهار نظر کرده اند. امیدوارم دوران غربت و هجرت مهاحران زودتر به پابان برسد. فقط یک نکته فراموش نشود که شماتت به دیگران از هرکسی باشد، زود به جواب می رسد و دامن شماتت کننده را می گیرد. خوبی از هرکه سر بزند خوب است اما از تو خوب تر است و بدی از هرکسی بد است اما از تو بدتر است به دلیل نسبتی که به خانواده عترت دارید. ( امام صادق علیه السلام )
سعی کنیم با رفتار و گفتار ما زینت امام صادق باشید نه باعث سرافگندگی ایشان. دنیا می گذرد ناگه بانگ برآمد که خواجه مرد.
مهاجر دل شکسته

>>>   به قول خود این ایرانیها بلاخره یه آدم حساب پیدا نشد یه جواب منطقی به ما در مورد این دروغ شاخدار بده!!!!همه اش سفسطه....اراجیف...سخنان تکراری سوزنشان گیر کرده روی برگردید تا کم میارن همین و میگن بابا دولت شما هر سال از ما پول میگیره کارتهای ما رو تمدید میکنه شاید همین یارانه که به شما میده از پول ما باشه اگر براش سودی نداره خب تمدید نکنه ما هم برمیگردیم...

>>>   اون دوستی که گفته قهرمانی تو نماینده ملت ایران نیستی تا الا اخر فکر میکنه این همه بیکار تو ایران که تحصیل کرده ومهندس هستند و. . .با رفتن افغانها از ایران کار گیرشون میاد!؟ انصاف هم چیز خوبیه افغانها در ایران چاه میکنند نه کارهای مهندسی و . . . این که بگیم بله اگه اینها نبودند من تحصیل کرده و مهندس شاغل بودم(که چاه کندن و کارگریه و. . .!!) فقط حرف اونهاییه که عقده خودشون رو سر ضعیف تر از خودشون میخوان خالی میکنند.من اصلا از افغانها طرفداری نمیکنم ولی ادم نباید بی برنامگی عده ای مقام مسول در ایران رو که باعث تولید این نیروی بزرگ تحصیل کرده شده اندبدون این که فکر این رو بکنند که اینها فردا فارغ تحصیل شدند کار میخوان رو گردن افغانها بندازه.
مهندس بیکار از ایران

>>>   سلام خدمت افغان ها و ایرانی های عزیز!
عزیزان ایرانی!
شما واقعا حق دارید که نظر خود را در مورد مهاجرین ابراز نمائید. کشور بزرگ ایران مال شماست و این حق تان است که مهاجرین در ایران باشند یا اخراج گردند.
نظر من این است که جمهوری اسلامی ایران باید طرح مناسب برای این معضله ایجاد نماید. بیشتر مهاجرین در دو راهه گیر ماندند. برخی ها میگویند افغان ها بیرون شوند و برخی ها میگویند افغان ها باشند چون در ایران به قوای بشری نیاز است.
ایرانی ها عزیز اگر شما تمام افغان ها را اخراج کنید شاید 2 میلیون افغان از شما برنجند اما زمانی که شما به افغانها توهین میکنید، 30 میلیون افغان را از خود میرنجانید که این شایسته کشور دوست ایران نیست.
البته منظورم کسانی است که به ملت افغانستان توهین میکنند

>>>   فقط از ایران طلب دارید انگار ایران مسوول اشتغال و اسکان افغانهاست .
مهندس بیکار از ایران الان کلی افغانی در ایران شغلهای خوب تخصصی دارن . الکی چی میگی که همه کار سخت دارن .
شما دوستان افغان بدانید
همان بزرگواری که در فرمود اسلام مرز ندارد
در رساله خود نوشته است :
رعایت قانون هر کشوری حتی کشورهای غیر مسلمان واجب است .
ضمنا شما دوستان افغان بدانید ناسپاسی را خدا دوست ندارد .
این همه از ایران طلبکار نباشید
جوری ناله می کنید که انگار وطن ندارید و اگر ایران اخراجتان کند هیچ وطنی ندارید .و مجبورید اواره یک کشور دیگر شوید
اما چند میلیون افغانی در افغانستان زندگی می کنند .
شما خودتان یک وطن در حال توسعه دارید . من نمی فهمم این همه ناله شما برای چیست؟
افغان پیپر حتما نشان بده .

>>>   (نظر من این است که جمهوری اسلامی ایران باید طرح مناسب برای این معضله ایجاد نماید. بیشتر مهاجرین در دو راهه گیر ماندند. برخی ها میگویند افغان ها بیرون شوند و برخی ها میگویند افغان ها باشند چون در ایران به قوای بشری نیاز است.)
دوست افغان یعنی چه که گفتی در ایران به قوای بشری نیاز است؟
این حرف چیه؟ کی گفته؟ چرا حرف در دهان ما میگذارید؟
ایران 8 میلیون جوان مجرد سن بالا دارد .
ما نیازی به جمعیت خارجی نداریم .
زیبا کلام اگر چیزی گفته بدانید که غیر از عده ای دانشجو و تحصیلکرده کسی او را جدی نمی گیرد در ایران.

>>>   شما افغانها بجای توهین به ایرانی ها جواب ما را بدهید
اگر دولت ایران همین فردا اعلان کند که شما را اخراج می کند صدایتان به اسمان بلند نمی شود؟
پس چرا می گویید خودشان کارت ما را تمدید می کنند.
همش حرفهای تکراری و بی منطق می زنید .
یکی نیست یک جواب درست به انبوه سوالات ما بده .
مجلس میگه برگردید . دولت میگه برگردید . بیشتر مردم هم میگن برگردید (به غیر از عده ای کارفرمای سودجو و روشنفکر ایرانی)

>>>   ما که کل فامیل و دوستان حتی تحصیلکرده هم هستند ولی کارهای سخت و شغلهای از نظر شما پست دارند حتی خانوادگی همراه زن و بچه و کودکشان کار میکنند تا بنوانند تو این تورم یه لقمه نون حلال در بیارند...

>>>   خدا شاهد است که در این سایت افغانها چقدر به ایرانی ها توهین کرده و می کنند . آیا توهین به ملتی که به شما پناه داد انسانی شرعی و جوانمردانه است؟
توهین به 75 میلیون امری زشت و ناپسند است . شما همیشه می گویید ایرانی ها نژاد پرستند ! این توهین نیست؟ من شما را به خدا واگذار می کنم .
از خودتان هم بگویید . عیوب خودتان را هم ببینید . شما برای دیگران چه کردید؟ شما که در همین سایت بارها خبر منتشر شده که از حضور کارگران ساختمانی پاکستانی در افغانستان ناراضی بودید .
شما حق ندارید به ملت ایران توهین کنید .
شما که گفتی در ایران علیه هم جوک می سازند . شاید جوک بسازند عده ای ولی همه در برابر بیگانه با هم متحدیم .
با این همه تحریم روی پای خود هستیم . شمایید که در و دیوار و مرز به ایران مهاجرت می کنید .
اما شما در افغانستان چه همدیگر را تحمل دارید؟

>>>   شما ایرانی ها حتی حاضر نیستید یک لحظه خودتان را جای یک مهاجر بگذارید ما افغانی ها تا حالا هم که در ایران سالم ماندیم از صدقه سر امام رضا وبی بی معصومه است.
نوکر اهل بیت

>>>   بهتره نظرات رو یه مرور بکنی ببینی کی بیشتر به کی توهین مکینه تو کوچه خیابانهای شما کلمه افغانی شده یه فحش که ملیت منه افغان پیپر هم یه نشریه انتقادی اینترنتیه و البته افغان اما از روی بزرگ منشی و نشان دادن آزادی بیان نظرات شما ها رو هم نشر میکنه و این بجای تشکر شماست در حالیکه در نشریه های شما هیچکدام از نظرات بر حق من و هموطنانم منعکس نمیشه و چه توهینهایی که به ما نمیکنید و چون ایرانی هستید توهیناتون سانسور هم نمیشه و با وقاحت تمام همه توهینات را نشون میدن... افغان پیپر عزیز من بعنوان یکی از خوانندگان همیشگی شما برای نشر کل نظرات تشکر میکنم...

>>>   ۱. وَلِلَّـهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّـهِ إِنَّ اللَّـهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ ﴿البقرة: ١١٥﴾
2 . إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ ظَالِمِي أَنفُسِهِمْ قَالُوا فِيمَ كُنتُمْ قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّـهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا فَأُولَـٰئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءَتْ مَصِيرًا ﴿النساء: ٩٧﴾
كسانى كه بر خويشتن ستمكار بوده‌اند، [وقتى‌] فرشتگان جانشان را مى‌گيرند، مى‌گويند: «در چه [حال‌] بوديد؟» پاسخ مى‌دهند: «ما در زمين از مستضعفان بوديم.» مى‌گويند: «مگر زمين خدا وسيع نبود تا در آن مهاجرت كنيد؟» پس آنان جايگاهشان دوزخ است، و [دوزخ‌] بد سرانجامى است.
امام صادق علیه‌السلام فرموده است: آنگه که بلا و گرفتاری به شما روی آورد به قم پناه ببرید. همانا قم پناهگاه فرزندان فاطمه(س) و راحت‌سرای مؤمنان است. هر ستمگری بخواهد بر این شهر و مردمش جفا کند خداوند او را خوار و از رحمتش دور می‌سازد.
گروهی خدمت امام صادق(علیه السلام) شرفیاب شدند و گفتند:ما از مردم «ری» هستیم، حضرت فرمود: آفرین به برادرانمان از «اهل قم». آنان چند بار تکرار کردند: ما از «ری» خدمت شما رسیده ایم. حضرت نیز سخن نخست خود را تکرار میکرد. آنگاه فرمود: حرم خداوند مکه است؛ برای رسول خدا نیز حرمی در مدینه است؛ کوفه حرم امیرالمؤمنین است و حرم ما (اهل بیت) شهر قم است. و به زودی دختری از فرزندانم به نام فاطمه در آن دفن می شود،
مهدی حسینی ازقم

>>>   یعنی مردم ایران هنوز روشن فکر نشدن؟

>>>   مثل این که هر چه قدر بگوییم با ما مثل انسان برخورد کنید دوستان ایرانی بیشتر شاکی می شوند و می گویند شما طلبکارید وای بر تعصب افراطی.

>>>   شماایرانیان بااینکار فقط بانام اسلام تیشه به ریشه اسلام میزنید.مگر پیامبرصلی الله علیه باسلمان باتبعیض رفتار میکرد؟شمامسول رفتارتان که بانام اسلام هستید می باشید

>>>   افغانی ها یارانه می گیرند :چون اتوبوس با سوخت یارانه ای سوار می شوند و از قطار های با سوخت یارانه ای استفاده می کنند و نان و آب که نیمه یارانه ای اند این های همه را جمع کنی مبلغ قابل توجه می شود . پس نماینده مجلس حرف پرت و پلا نگفته است
بهلول

>>>   دوست ایرانی من!
این مشکلی نیست که من یا شما آنرا حل نمائیم همچنان از طریق کشمکش های مجازی راه حلی وجود ندارد چون دیدگاه ها فرق میکند. البته من مظلوم نمائی نمی کنم مگر منطقا تا جای حق با شماست چون ایران کشور شماست و باید از مزایای آن، بیشتر از بیگانه ها بهره مند شوید مگر انصافا بگوئید چرا جرایم افغان ها در دهه آخر بیشتر شد؟
فکر نمی کنی که این توطعه مجازیست؟ من از جرایم برخی از افغانها منکر نیستم مگر به حدی نیست که در رسانه های مجازی شما غوغا دارد. شما سری به رسانه های خود بزنید به افغانها چی نمی گویند آیا شایسته من است که به تو که همزبان دینی من هستی بد رو رد بگویم. در رسانه هایتان میخندند که افغانستان کشور جهان چهارم است شاید حق با اوست اصلا افغانستان کشور جهان پنجم و ششم مگر دید من این است که روزی ایران کشور اول جهان شود و افغانستان هم عاری از جنگ و مهاجر.
دشمن دشمنان افغانستان

>>>   حتما نشدن که مدام میگن ما رو با غربیها مقایسه نکنید در حالیکه منظور اکثر هموطنان من برخورد انسانی بین آدمهاست نه رفاه اجتماعی که در اروپا و غرب است

>>>   واقعا از خواندن نظرات برخی دوستان افغانم متاسفم . ای کاش کمتر به کشور همسایه خود توهین کنید .
اصلا توان ما همینقدر است . بیشتر نداریم و نمی توانیم به شما خدمت کنیم . لطفا ادامه ندهید . من انتظار تشکر ندارم از شما چون میدانم که دست اخر ما از دید شما بدهکارتان هم می شویم!!!!!!!!!!!
حداقل توهین نکنید .
زوری هم در ایران بمانید !!! خودتان بدون مدرک تحمل حضور خارجی را در افغانستان ندارید اما به ما که میرسد اسلام مرز ندارد و غیره را سر میدهیدافغانستان کشور بزرگی است . یعنی در هیچ شهر و روستایی در افغانستان نمی توانید زندگی کنید؟
با چند جمله که همه شما تکرار می کنید ماندنتان را علی رغم میل میزبان در ایران ادامه میدهید . ما هم گله شما را پیش خدا میکنیم . ولی حق توهین ندارید .
نمیدانم چرا هیچ وقت از دید یک ایرانی به ماجرا نگاه نمی کنید؟ اگر خود ایرانی بودید با حضور سه میلیون افغان در ایران با فرهنگهای متفاوت موافق بودید؟

>>>   نویسنده مطلب فوق :خیلی از افغانها مستقیما از افغانستان به اروپا میروند . مسوول این مهاجرت و تغییر دین اینها هم ایران است؟
فکر کنم از نظر شما اگر سنگی در هرات هم بر سر یک افغان بیفتد تقصیر ایران است .

>>>   میگن کسی که خوابه میشه بیدارش کرد اما کسایی که خودشون به خواب میزنند هرگز...بهر حال دوباره میگم....بهتره نظرات رو یه مرور بکنی ببینی کی بیشتر به کی توهین مکینه تو کوچه خیابانهای شما کلمه افغانی شده یه فحش که ملیت منه افغان پیپر هم یه نشریه انتقادی اینترنتیه و البته افغان اما از روی بزرگ منشی و نشان دادن آزادی بیان نظرات شما ها رو هم نشر میکنه و این بجای تشکر شماست در حالیکه در نشریه های شما هیچکدام از نظرات بر حق من و هموطنانم منعکس نمیشه و چه توهینهایی که به ما نمیکنید و چون ایرانی هستید توهیناتون سانسور هم نمیشه و با وقاحت تمام همه توهینات را نشون میدن... افغان پیپر عزیز من بعنوان یکی از خوانندگان همیشگی شما برای نشر کل نظرات تشکر میکنم...

>>>   با سلام خدمت دوستان. این یک واقعیت است که در بین هر مرمد و ملتی آدم های خوب و بد پیدا میشود نباید برای تمام افغانها و ایرانی ها توهین کرد چون دور از ادب است.
اگر کسی از بودن در ایران راضی نیست برگردد به وطن خود ما این همه افغانها شکر خداوند در این وطن کار میکنند و زندگی میکنند کی از گرسنگی مرده؟
نه ایران را ملامت کنید نه ایرانی ها را نه نماینده ایران را نه دولت ایران را هر کس وقت منافع خودش باشد دوستت دارد وقتی منافع اش در خطر باشد دور می اندازید.
آنانکه دولت مردان افغانستان را ملامت میکنند آیا تو که در خارج نشسته و لذت میبری و منت میکشی با دولت مردان و هموطنانت بازو دادی که دولتمردانت را ملامت میکنی.
دوستهای ایرانی که میگویند چرا افغانها مهاجرت میکنند؟ آیا خود ایرانی ها مهاجر نیستند در اروپا ، امریکا ، دوبی ، ترکیه حتی در افغانستان در کابل صدها ایرانی هستند زنهای ایرانی آرایشگاه دارند و خیلی هم با مردم روحیه خوب دارند و هیچ کس هم اذیت و آزار شان نمیکند هر جا بیبنی ایرانی ها هستند. به همین خاطر است که میگویند بنی آدم اعضای یک دیگر اند.
در باره دولت ایران باید گفت که هر بار که بالایش فشار میاید باز سراغ افغانها میاید. وقتی منافع اش باشد افغانها را دوست دارند کمکها برای احزاب افغانستان میشود تا که ترس شوروی بالایش بود هیچگاهی چنین مشکلی را نداشت با مهاجرین احزاب افغانی در داخل ایرانی دفاتر داشتند کمکهای میلونی به افغانستان میکرد.
آنهای که از سیاستهای دولت ایران حمایت میکنند در ظرف یک ساعت ویزه دریافت میکنند و هر لحظه خواسته باشند ایران هستند. و این عملکرد دولت ایران خوب موثر هم تمام شده چرا که آب دریای هلمند به ایران بدون کدام ضایعات سرازیر است، مخالفین دولت ایران در خاک ایران هیچ پایگاهی ندارند آنچنانکه در پاکستان دارند و به سربازهای ایرانی حمله میکنند.
بااحترام
مهربان از کابل

>>>   وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: نخبگان افغان احتمالا" حق شهروندی می گیرند. (روزنامه اقتصاد پویا چاپ 92/08/07)-
علی از تهران

>>>   گفتن مشکلات توهین نیست دوست عزیز ما واقعیات را نقل می کنیم . به خبر آنلاین سر بزنید تا توهین های ایرانی ها را ببینید لطفا یکطرفه قضاوت نکنید و دوست عزیزی که گفتی اگه دولت افغان ها را بیرون کند صدایتان به آسمان بلند میشه برو و مصاحبه احمدی مقدم(رییس پلیس) را که از اخراج افغان ها می نالید را بخوان
سید هادی حسینی-سرپل

>>>   با تحقیر سعی نکنید افغان هارا اخراج کنید لطفا بدون توهین عمل کنید.

>>>   بهلول جان افغانی ها مفت در ایران زندگی نمی کنند! زمانی که شما به فکر برنامه ریزی برای ایام تعطیلاتتی افغانی ها به فکر جور کردن پول برای ارگان ها و سازمان های ایرانند . درضمن سازمان ملل هر سال پول های هنگفتی بابت مهاجران به دولت ایران می پردازد.
بهلول دانا

>>>   واقعا ادب بعضی ها خیلی ناچیزه!
ما وقیحانه توهین کردیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شما افغانی که میگی ما وقیحانه توهین می کنیم
وقاحت رو شماهایی دارید که نون ایران رو می خوردید و اینطور طلبکارید . توهین های شما مگه به ما سانسور میشه؟ دولت ایران واقعا بی کفایته که اجازه داده ده سال بعد از تشکیل حکومت افغانستان باز هم شما در ایران باشید و هی کارت امایش شما رو تمدید میکنه . شما الان که ایرانید و نمک ایران رو می خورید اینجوری حرف می زنید .
آقا مهدی از قم حالا که با این حرفها در قم موندی . عیب نداره ولی من شکایت شما رو به همون حضرت معصومه می کنم . شما راضی دارید همه دنیا مرز داشته باشه اما ایران بی در و پیکر باشه .
اون حدیث مال 1400 سال قبل بود . مگه ایران چقدر منابع داره که افغانی ها هجوم اوردن ایران .
من ایرانی به اندازه حق خودم راضی نیستم ایران بمونید . حالا به زور می مونید بمونید . ولی بدونید به اندازه سهم خودم از شما راضی نیستم.
حدیث 1400 قبل در اون شرایط که مرزی نبود رو می بینه
امــــــــــــــــــــا
.....جمله معروف همه علما و مراجع در رساله ها که گفتن:((((( رعایت قانون هر کشوری ولو کشور نامسلمان واجب شرعیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه )))))))) رو نمی بینه !!!!!!
راست گفتند که کسی رو که خودش رو به خواب زده نمیشه بیدار کرد.

>>>   دوستان افغان از دین و اسلام خرج نکنید ............... شان دین و اسلام بالاتر از دستمایه های من و شماست..................... حدیث پشت هم ردیف نکنید................اینطور قشنگتر است .................بگویید ایران مال خودمون دلمان نمی خواهد برگریم.................اما از دین و اسلام خرج نکنید ...............زدگی بوجود می آورد ................ از اسلام مظلوم خرج خود نکنید.
اذیت نکنید خودتان را . ما حریف شما نمی شویم . شما هم بر خلاف میل ما ساکن همیشه ایران خواهید بود متاسفانه . جر و بحث هم فایده ندارد.

>>>   التماس میکنم کامنت من را نشان دهید
همین صفحه افغان پیپر یک خبر زدی که :
حضور کارگران خارجی دلیل افزایش بیکاری در افغانستان
با انصافها خبر خودتان است . بیکاری در افغانستان را به دلیل کارگران خارجی می دانید اما چرا من ایرانی حق اعتراض ندارم؟
اگر دین هم نداشته باشیم انصاف داشته باشیم .
چرا از بودن کارگر خارجی در افغانستان گله دارید؟

>>>   در جواب خواننده ای که نظرش را با :میگن کسی که خوابه میشه بیدارش کرد........متاسفم از این که می بینم کسی که سال ها در ایران بوده فقط از ایرانیان بد گویی می کند.پس من هم ،باید با یاد اوری بعضی چیزها شما را از خواب بیدار کنم.ان
زمان که شهر های مرز های غربی ایران در شعله های اتش جنگ می سوخت و خون مردمش بر زمین می ریخت ،مرز شرقی
ایران به روی افغان ها گشوده بود تا جان خود و خانواده هایشان رانجات دهند.بله ایرانی ها بد هستند چون به بسیاری از افغان ها کمک کردند تا مشکلات اقتصادی یا بیماریشان را بر طرف کنند
ایرانی بد است چون افغانی که بدون گواهینامه رانندگی می کند
ودر خیابان با ماشین او تصادف می کند و خواهش می کند به پلیس نگو چون برایم درد سر است و نمی تواند خسارت صدمه
به ماشین اورا بدهد،گذشت می کند.ایرانی بد است چون به فرزندان کارگرش کمک می کند تا با سواد شوند.ایرانی بد است
چون پول افغان را به اسم ایرانی در بانک بگذارد تا افغان بتواند بهره اش را بگیرد.ایرانی ها ذره ای انسانیت در وجودشان نیست
چون ساکنان یک مجتمع ساختمانی پول رویهم می گذارند تا
هزینه درمان سرایدار افغانشان را بدهند.وقاحت دارد چون می گوید ورود مهاجر غیر قانونی بس است،چون شکایت می کند از
رفتار بد و ناپسند تعدادی از افغان ها.بدی هایش دیده می شود
اما خوبی هایش هرگز.چون به چشم افغان ها اصلا خوبی ندارد.
از نشریه افغان پیپر خواهش می کنم نظر مر ا درج نمایند
منیژه /تهران

>>>   شما به ما رحم میکنید؟؟؟ جالبه شما تا ببنید طرف افغانی مظلوم است و تو هر دادگاهی محکومه تا میتوانید ازش سواستفاده هم میکنید من خودم با موتور تصادف کردم هر چی دکترهای اورژانس گفتند از نظر ما مرخصه و حالش خوبه بخدا اومد بیرون بیمارستان چهارصد هزار تومان پول زور ازم گرفت اون حقوقم بود که یک ماه تمام با دهن روزه کار کرده بودم تا چند وقت حالم خراب بود... نه واسه پول واسه حرف خانمم که گفت: بیشتر از پول واسه این ناراحت شدم که مجبوری تو این کشور جلوی یه لات یه باجگیر سرت خم باشه تو که اینقدر انسان پاکی هستی...بحث با شما ها بی فایده است هنوز خیلی مونده که دید شما بشری و فرا ملیتی بشه...البته انقدر مرد هستم که بگم عده ای دوست ایرانی خوب هم دارم که با هم معاشرت داریم...به خداوند واگذارتون میکنم...همین...

>>>   مهدی حسینی
شما که گفتید امام صادق فرموده است به قم پناه ببرید الان قم یکی از بدترین شهرهای ایران است از نظر افغانی بگیرچرااین حرف را می زنم چون خودمن قم زندگی می کنم
مرادی قم اول شاه ابراهیم

>>>   به نظر بنده مشکل اصلی دولت افغانستان ونهاد های مسعول است که فکری به حال ما مهاجران نمی کنند ویک سیاست مشخصی ندارند که ما هر ماه وهرسال به یک ساز نرقصیم نمی دانم چرا ایرانی ها عراقی ها وعرب ها را اینقدر به راحتی بخشیدن عراقی های که در طول جنگ با ناموس ایرانی ها با وطن ایرانی هاچه کار ها که کردند معلوم نیست چند هزار....را بردند این تحقیر ایرانی ها نیست اینکه نوشتم این یک حقیقت است که خود ایرانی ها هم می دانند طول هشت سال جنگ هزاران افغانی به جبهه رفتند بخاطر چی آنچنان پول اهگفتی می دادند؟نه خیرفقط به خاطر اسلام به خاطر هم زبان بودن وبه خاطر احساس مسعولیت داشتندکه چرا مادریک کشور زندگی می کنیم درزمان آرامش ما هم آرام هستیم ولی درزمان آشفتگی این ملت را همراهی نکنیم شهیدان ما با این عقیده رهسپار جبهه شدند اما حالا چی؟ خون این شهیدان چی شد اگر کشور ما الان جنگ است تراین جنگ همسایه ها ی ما هم سحیم هستنداگر ما خدمان را سپرارتش سورخ نمی کردیم که الان ایرانی نبود پاکستانی نبود اقوام من زمان جنگ شوروی امد از مشهد سلاح برد همان سلاح ها باعث شد که ولایت مان جنگ مذهبی جنگ قومی دربگیرد انسانیت چی شد برابری برادری که اسلام گفته است چی شد مرزنداشتن اسلام چی شد اسلام ناب محمدی چی شد همه وهمه کشک بود ؟یعنی اسلامی که می گفتن هم خیالی بود ؟اگر حقیقت دارد پس چرا ما افغان های که هم زبان هم دین در گذشته یک امپراتوری بودیم کمی از برادری را ازجانب ....فریاد اسلام محمدی رامی زنند نمی بینیم من خودم پاس دارم روز شهادت حضرت علی (ع)با رفیقام رفته بودیم حرم حضرت معصومه رفیقم تازه آمده بود ایران گرفتن بردن خواستم ببینمش به من توحین کردن من از هر چه اسلام از هر چه برادری از هر چه ...فریادهای بی خودی متنفرشدم به خدامتنفر شدم ودیگه از آن زمان به بعد هیچ حرمی هیج امام ذاده ای نرفتم دوستان شاید بگن توچه کار به ... داری توخوداسلام را پیدا کن من که یک جوان هستم باید اسلام راچه گونه درک کنم وقتی که میبینم همه وهمه دروغ بیش نیست من کشور های اسلامی را که فریاد اسلام اسلام اسلام می زنند را باکشورای کافر مقایسه می کنم اسلامی که اینها فریاد می زنند آن جا عملی می شود ودراینجا به این اسلام خیانت می شود من برادرم رفت اروپا وقتی که حرف می زنه درهمین ترکیه خلی فرق داره با دیگر کشورهای مسلمان حالا خود اروپاکه بماند من برای بعضی از دوستان ایرانی ام متاسف ام چرا که دوست داریدهمین طوری که شما به ما نگاه می کنید مردم اورپا وامرکاه واسترالیا هم به مهاجرین شما نگاه کند مهاجرت ما که منطقی است ولی مهاجرین شما چه چرا یک افغانی درامرکاه می تواند سفیر شود نماینده شود ولی درایران حتی حق داشتن یک مغازه ویا خیلی موارد حق تحصیل راندارند باتشکر ازهمه ای ایرانی ها وهمه ای هم وطنانم
مرادی قم

>>>   برای کسی که نوشته بالاخره یه ادم حسابی پیدا نشد که جواب مارا بدهد.......
در مورد تعدادی از افغان ها که یارانه گرفته اند خود افغان ها هم پیگیری کننندو بینند قضیه چی بوده .ممکنه به نتیجه برسید که
خبر دروغ شاخدار نبوده.
در حدود 75 میلیون در ایران یارانه می گیرند،این عدد را در چهل و پنجاه هزار تومان برای هر ماه ضرب کنید ،انوقت ببینید که چه رقمی می شود .اگر پول تمدید کارت افغان ها این بودجه را تامین می کند پس سرمایه هنگفتی در اختیار افغان هاست که
یارانه هفتاد و پنج میلیون نفر درسه سال از پرداختی ان هاست
خوش به حالتان.

>>>   کدوم فرهنگ متفاوت جناب مثلا ایرانی؟؟
توی ایران 10میلیون ترک هست که به شدت تمایل به فرهنگ تاریخ و هویت دو کشور ترکیه و جمهوری آذربایجان دارن
توی ایران حدود 5 میلیون عرب هست که مبداء میل اکثر آنها جهان عرب هست
فکر کنم خوب یادتونه در زمان حمله عراق به ایران بعضی اعراب سوسنگرد در خوزستان چه کردند
حدود 10 میلیون کرد هست که باز هم اکثرآ متمایل به اقلیم کردستان در عراق هستن

حالا چه شده که 3 میلیون افغانی که اتفاقا از تمام این قومیت ها فارسی رو بهتر صحبت می دنن و تاریخ باستان رو بهتر می دونن و فرهنگ اسلامی و پارسی یا همان دری رو بهتر می شانس شدن بیگانه با فرهنگ متفاوت

جالبه همین چند روز پیش تروریست ها از پاکستان به ایران حمله می کنن 17 نفر رو می شن جرات ندارید پاکستان رو محکوم کنید..فقط بلدید به خاطر یه مشت چرندیات مصالح خیالی امت اسلامی وساختگی با کشورهای مثلا دوست و برادر عربی ترکی و...نسل های آینده ایران رو بیشتر اسلام ستیز کنید....

>>>   ... اگر ایرانی بودم شاید با حضور افغانی ها مخالفت میکردم اما اگه مسلمان واقعی بودم "موافق"بودم.
هراتی

>>>   از شما کسی رفاه نخواسته مثل انسان رفتار کنید تو هر کشور مهاجر است اما تو هیچ کشور چنین رفتار نمیشود من 2 سال است اندونزی زندگی میکنم اندونزی 250 م جمعیت دارد بیکاری زیاده اما تمام کاسه کوزه سره خارجی نمیشکنن شما ایرانی ها اگر زن تان طلاق گرفت فکر میکنید تقصیر افغانی هاست...

>>>   برادران عزیز ایرانی اینکه مشکل اقتصادی دارید
ومهاجرین کارشما را اشغال کرده و وو
بعضی از شما به خصوص مسولین که خارج ازادبیات انسانی با مهاجرین برخورد میکنند هیچ توجیه ندارند

>>>   غروب در نفس گرم جاده خواهم رفت‌
پياده آمده‌ بودم‌، پياده خواهم رفت‌
طلسم غربتم امشب شكسته خواهدشد
و سفره‌ای كه تهی ‌بود، بسته خواهدشد
و در حوالی شبهای عيد، همسايه‌!
صدای گريه نخواهی شنيد، همسايه‌!
همان غريبه كه قلك نداشت‌، خواهد رفت‌
و كودكی كه عروسك نداشت‌، خواهد رفت‌



منم تمام افق را به رنج گرديده‌،
منم كه هر كه مرا ديده‌، در گذر ديده‌
منم كه نانی اگر داشتم‌، از آجر بود
و سفره‌ام ـ كه نبود ـ از گرسنگی پر بود
به هرچه آينه‌، تصويری از شكست من است‌
به سنگ‌ سنگ بناها، نشان دست من است‌
اگر به لطف و اگر قهر، می ‌شناسندم‌
تمام مردم اين شهر، می ‌شناسندم‌
من ايستادم‌، اگر پشت آسمان خم شد
نماز خواندم‌، اگر دهر ابن ‌ملجم شد



طلسم غربتم امشب شكسته خواهد شد
و سفره‌ام كه تهی بود، بسته خواهد شد
غروب در نفس گرم جاده خواهم ‌رفت‌
پياده آمده‌ بودم‌، پياده خواهم ‌رفت‌



چگونه بازنگردم‌، كه سنگرم آنجاست‌
چگونه‌؟ آه‌، مزار برادرم آنجاست‌
چگونه باز نگردم كه مسجد و محراب‌
و تيغ‌، منتظر بوسه بر سرم آنجاست‌
اقامه بود و اذان بود آنچه اينجا بود
قيام ‌بستن و الله اكبرم آنجاست‌
شكسته ‌بالی ‌ام اينجا شكست طاقت نيست‌
كرانه‌ای كه در آن خوب می ‌پرم‌، آنجاست‌
مگير خرده كه يك پا و يك عصا دارم‌
مگير خرده‌، كه آن پای ديگرم آنجاست‌



شكسته می ‌گذرم امشب از كنار شما
و شرمسارم از الطاف بی ‌شمار شما
من از سكوت شب سردتان خبر دارم‌
شهيد داده‌ام‌، از دردتان خبر دارم‌
تو هم به ‌سان من از يك ستاره سر ديدی
پدر نديدی و خاكستر پدر ديدی
تويی كه كوچهء غربت سپرده‌ای با من‌
و نعش سوخته بر شانه برده‌ای با من‌
تو زخم ديدی اگر تازيانه من خوردم‌
تو سنگ خوردی اگر آب و دانه من خوردم‌



اگرچه مزرع ما دانه‌های جو هم داشت‌
و چند بتهء مستوجب درو هم داشت‌
اگرچه تلخ شد آرامش هميشهء تان‌
اگرچه كودك من سنگ زد به شيشهء تان‌
اگرچه متهم جرم مستند بودم‌
اگرچه لايق سنگينی لحد بودم‌
دم سفر مپسنديد نااميد مرا
ولو دروغ‌، عزيزان‌! بغل كنيد مرا
تمام آنچه ندارم‌، نهاده خواهم ‌رفت‌
پياده آمده‌ بودم‌، پياده خواهم ‌رفت‌
به اين امام قسم‌، چيز ديگری نبرم‌
به‌جز غبار حرم‌، چيز ديگری نبرم‌
خدا زياد كند اجر دين و دنياتان‌
و مستجاب شود باقی دعاهاتان‌
هميشه قلك فرزندهايتان پر باد
و نان دشمنتان ـ هر كه هست ـ آجر باد
شعر از شاعر معاصرمحمد کاظم کاظمی

>>>   من میخوام برم استرالیا. کسی هست راهنماییم کنه؟
دیگه خسته شدم از زندگی با بهتر بگم از بردگی تو ایران.

>>>   دوست که گفته است دولت ایران اجازه داده که افغان ها 40سال درایران بمانند وپول جمع کنند وبه اقوامشان بفرستند وگر نه می توانست از کشورهای افریقای نیرو بیاورد وآن ها هم به نان شب وسرپناه کار می کرندافریقای ها حتی حاضر نیستند با شما حرف بزند ...مگه از راهی غیر قانونی به دست آورده ایم زیر ساخت های شماراچه کسانی درست کرد ؟هرچه قدر کارمی کنیم با شما سه به یک تقسیم می کنیم یک تقسیم ما دوتقسیم دولت ایران درنهایت شما

>>>   برادر گرامی مهاجر دل شکسته
گله و نارضایتی خود رادر قالب پند و نصیحت ،دلنشین نوشته بودی.به قول ما ،ایرانی ها ان شااله که خودت صد وبیست سال زنده باشی و عاقبت به خیر.اما ما هم انقدر ها بدنیستیم.در اخر
نظرم بیتی از حافظ را برای تسکین دل شکسته شما می نویسم
دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نگشت
دائما یکسان نباشد حال دوران ،غم مخور
با امید روزهای روشن برای افغانستان
برادر شما فرهاد

>>>   دست ما افغان ها نمک نداره این همه برج بالابردیم اخرم عوض دستت درد نکنه دوران جنگ ایران عراق در اردوگاها را واسه چی وا کردید؟
حق شناس

>>>   "با پیشنهاد روحانی اتفاق می افتد؛ تحصیل اتباع عراقی و افغانی در دانشگاه های ایران : به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت در جلسه امشب شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس جمهور پس از ارائه گزارش کارگروه تدارک تسهیلات برای ادامه تحصیل اتباع عراقی و افغانی در مراکز عالی کشور، با تأکید بر اهمیت این مسأله، خواستار بررسی راهکارهای تحقق این موضوع با رویکرد و نگاه مثبت به آن شد.همچنین براساس مصوبه این شورا، قرار شد شورایی که براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، مسئول بررسی نحوه اصلاح آزمون سراسری دانشگاه هاست، راهکارهای تسهیل ادامه تحصیل اتباع افغانی و عراقی در مراکز آموزش عالی کشور را نیز بررسی و تدوین کند....." (خبر آنلاین 92/08/08)
علی از تهران

>>>   در جواب خانم منیژه ایران به این دلیل در اردوگاه ها را باز کرد که ویرانه های جنگ را برایتان بسازیم جنگ که در غرب بود و مهاجران ما درشرق پس بحث امنیت یک بهانه است. باز هم می گویم بیاییم انتقاد پذیر باشیم.
سید هادی حسینی-سرپل

>>>   برادر عزیز فرهاد!
شما عزیزان ایرانی بد نیستید و مبدا معرفت اید! در شرف و اخلاق شما تردید نیست اما گلایه از تعداد کوچک ایرانی هایکه به تعدادی افغان توهین میکنند، میباشد. چی خوب خواهد بود که دید وسیع تر از افغانها داشته باشیم. نمی توان تمام افغان ها را در قالب چند تن جنایت کار دید. بلاخره مهاجرین از کشور ایران خارج میشوند اما چه خوب است که با قلب پر از محبت برگردند.
برادر کوچک فرهاد

>>>   حق شناس
مگه مجانی ایران کار کردی؟؟؟؟؟؟؟
هر کاری کردی تمام و کمال مزدت رو گرفتی .
اتفاقا دست ایران نمک نداره .
شما که انقدر اباد گری برو مملکت خاکی خودتان را اباد کن .

>>>   فرهنگ افغانها و ایرانی ها متفاوت است
1- در تعداد بچه
2- در موقع ازدواج کردن
3- در مراسمات و رفتارها
افغانها برای خودشون بهتره که برگردن وطنشون

>>>   این خبر الان در افغان پیپر است((((حضور ده ها هزار کارگر خارجی باعث افزایش سطح بیکاری در افغانستان شده است.
به گزارش آرزو، اتاق تجارت و صنایع کشور در حالی که از افزایش روز افزون سطح بیکاری در کشور هشدار می دهد، می گوید: در حال حاضر 150 هزار کارگر خارجی در کشور مصروف کار هستند و این موضوع باعث افزایش بی کاری در میان نیروی کار در افغانستان شده است.
در همین حال وزارت معارف می گوید: این وزارت در تلاش است تا با مسلکی سازی نیروی بشری در کشور سطح بی کاری را کاهش دهد)))
چرا خودتان تحمل 150 هزار کارگر خارجی را ندارید؟؟؟

>>>   خبر آنلاین عداوتی عمیق با افغان ها دارد و توهین های زیادی را علیه افغان ها نشر می کند با سرچ افغانی در خبر آنلاین و خواندن نظرات می بینید که از نشر هیچ توهینی دریغ نمی کنند.
مرادی

>>>   هر روز صدها ایرانی راه های قاچاق به استرالیا در آب غرق می شوند. صدها ایرانی به جرم مواد مخدر در مالزی و اندونزی هستند... صدها ایرانی قاچاقی به اروپا و آمریکا می روند... خیلی هاشون هم برای گرفتن اقامت این مملکت ها به دروغ خود را افغانی معرفی میکنند.
حالا جای تعجب است که به افغانی ها میگن چرا قاچاقی میایید ایران..
دست کم بین این دو کشور اقیانوس نیست که افغانی ها غرق بشوند و یا راهش خیلی دور نیست....
یک متنفر از ایرانی و افغانی

>>>   اگه کسی استعداد داشته باشه باید کار کنه فرق نمیکنه کی باشه مسی تو بارسا یا ایرانی تو ناساو مهندس افغان تو ایران.
مهندس بیکار

>>>   مملکت خاکی شما که آباد شد همین افغان ها آباد کردند . آن موقع شما نی نی بودید، وقتی بزرگ شدید دیدید عجب مملکتی داریم. ولی افغانستان هم به قول شما" خاکی" نمی ماند.
سید هادی حسینی-سرپل

>>>   به عنوان يك فرد بيطرف كلگي اين گپاي بلند روي هم چه ميفهماند؟؟
مهاجرت در دنيا يك امر اجتماعي جا افتاده است كه از همه كشورها مهاجر وجود دارد .هم اكنون از امريكا به چين مهاجرت داريم. ايا ميتوان فقط دلايل مهاجرت را در فرار از جنگ خلاصه كرد؟؟ چرا يگان وقتايي از مهاجرت با دليل موجه و يگان وقتا،از مهاجرت غير موجه گپ ميزنيم؟؟
هموطن و همشاري عزيزم!
مهاجرت كن لكن قبل از مهاجرت از قوانين ملكاي بيگانه اگاهي كسب كنيد تا جايي كه شما را ميخواهند برويد.ايران و پاكيستان از بزرگترين كشوراي پناهنده پذير دنيا هستند كه همواره پاليسي عبور مهاجران به كشور ثالث را دنبال ميكنند و به وضوح انرا اعلام كرده و كميساري بين المللي از ان حمايت ميكند.
پس تقصير ني از ايرانه ،ني از پاكستان.
چرا از ملكايي كه شما را بشرط خروج و ماندن موقت راه ميدهن توقع شهروندي و اقامت دائم دارين؟؟؟
اينهمه گپ و قصه سوزناك جور ميكنيد تا دل همشارياي داخل وطن بالاتان بسوزه و فرار شما به ملك بيگانه د روزاي سخت را به روتان نياورند؟؟
تا از گزند تلخ ايراني گگ خلاص شويد؟؟
ها؟؟قندولكاي ايراني گگ! اين همه لاف و پطاقتان چيه؟؟
چطور از اوغانستان براي خود مايه ميذارين؟؟

>>>   درسته در افغان پیپر نوشته ده هزار کارگر خارجی اما دولت افغانستان از کدومشون پول کارت کار گری گرفته است که شماها آمدهای آنرا کنده کرده اید.. بی انصاف ایران حداقل از نصف مهاجرین پول کارت کارگری میگیره... در حالی خیلی ها اصلا کار ندارند

>>>   شاید دوتا افغانستانی که از زمان هیتلر در ایران بوده اند یارانه گرفته اند واقعا اگر هم گرفته باشند جز مردم ایران هستند چون شناسنامه دارند

>>>   با سلام برای اقای حسینی
منظور من این بود که همان موقع که جنگ ایران و عراق در جریان بود{یعنی از سال 1358 که اغاز شد و تا 8سال به طول انجامید}
مصادف بود با حمله اتحاد شوروی به افغانستان و نتایج مصیبت بار این حمله برای چندین سال برای کشور شماو در ان موقع اصلا
باز سازی هنوز شروع نشده بود.واقعیتش من متاسف می شوم از این که می بینم هم افغان ها وهم ما ایرانیان گاهی اوقات در
نظرات خود به راه افراط می رویم.من فکر می کنم اگر افغان ها بد
ایرانیان را می گویند بعضی واقعیات را انکار نکنند.
بسیارند افغان هایی که در ایران دوستان خوب دارند و از کمک ان ها هم در مواقع لازم بهره مند شده اند،کم نیستند کار فرمایانی
که با کارگران افغان خود روابط دوستانه دارند و مثال های فراوان دیگر.به نظر شما ایا نباید هرگز از این موارد هم یادشود؟همان طور که نباید ایرانیان هم همه افغان ها را خلافکار بدانند.ان چه که موردشکایت ماست ورود بی رویه افغان هایی است که بدون
شناسنامه،بدون پاسپورت و به صورت قاچاق وارد می شوند.به
ما حق بدهید از ورود فردی که هویت،محل سکونت و سابقه
زندگی گذشته او در کشور افغانستان برای ما معلوم نیست دچار
نگرانی شویم.
منیژه

>>>   در مورد حمله تروریست ها از پاکستان،ایران به شدت به این کشور اعتراض کرده و کاردار پاکستان را هم به وزارت خارجه احضار کرده و هیئتی از ایران هم عازم پاکستان شده است.

>>>   شما ایرانی ها که از سازمان ملل روزانه بر سر هر افغان 5 دلر دریافت می کنید این پول ها کجا میرود الا کی به سازمان ملل می گوید در ایران 3 میلیون شهر وند افغانی وجود دارد دروغ اگر سازمان ملل یک روز پول دیر بریزد می گوید بروید ... افغانی ها را بکیرید...

>>>   در پاسخ به اقایی که گفته اند:شما به ما رحم می کنید؟؟؟
شما تجربه شخصی خود را به کل ایرانی ها عمومیت ندهید.
همان طور که من کار ان ایرانی را زشت و دور از انسانیت می دانم و به شما حق می دهم،
شماهم حرف مرا بپذیرید و قبول
کنید که مواردی از گذشت ایرانیان وجود دارد .موردی که از تصادف
یک افغان نقل کردم برای یک خویشاوند نزدیک خودم اتفاق افتاده
است.اگر قرار باشد که ما تا این اندازه نسبت به گفته های یکدیگر
بی اعتماد باشیم ،نوشتن نظریات و تبادل تجربه های شخصی
چه حاصلی دارد؟چه حاصل از وقتی که صرف می کنیم وقتی کسی ان را باور نمی کند؟
منیژه

>>>   در مورد یارانه ها
این خبر فقط در روزنامه قدس به چاپ نرسیده و در چند روزنامه مطرح دیگر هم باز تاب داشته است و از یک شبکه فرعی رادیو هم پخش شده است.این که تعدادزیادی از خوانندگان داشتن مدارکی را برای دریافت یارانه لازم دانسته اند باید توجه داشته
باشند که وقتی صحبت از ایراد وتخلف است،بدین معناست که
که در مواردی، قوانین لازم برای اجرای طرح نادیده گرفته شده
است و به ان بی اعتنایی شده است و به افرادی یارانه پرداخت
شده که شامل قانون پرداخت نمی شده اند.اما چون خبر کوتاه
بوده ،عده زیادی در صحت ان تردید کرده اند.لازم به یاد اوری است
که در برخی موارد بنا بر ملاحظاتی ،خبر منتشره حالت مفصل نداردو نباید این تصور پیش اید که چون از افغان ها در ان نام برده
شده است بدین صورت است بلکه موارد متعددی هم هست که خبر فقط مختص ایرانیان است اما بسیار کوتاه.در هر صورت با
شتابزدگی قضاوت نکنید.چون در این چند روز که از انتشار خبر
گذشته ،بوده اند افغان هایی که در صحبت با اشنایان ایرانی خود
احتمال ان را رد نکرده اند هر چند که خودشان جزء افراد دریافت
کننده نبوده اند.

>>>   اقا یا خانم مهربان از کابل
فکر می کنم ان چه که مشکل فعلی را برای افغان های مهاجر پیش اورده،غیر از مهاجرت غیر قانونی تعداد بسیار زیاد ان هاست
اگر این تعداد مثلا 500 تا 600 هزار نفر بود به احتمال زیاد خیلی از
مسائل بوجود نمی امد.شما مطمئن باش در همان افغانستان اگر تعداد ایرانی روزی بشود یک میلیون حتما مسئله ساز می شود.یا مثلا هندی یا ترکیه ایی {که شما افغان ها نسبت به ان
ها نظر مساعد دارید}مثلا بشود 2 میلیون نفر.ما شاهد هستیم
که حتی در کشور های مرفه و قدرتمند از نظر اقتصادی غرب در
پذیرش مهاجرین از کشور های دیگر تناسبی را در تعداد در نظر
می گیرندو این طور نیست که حتی در شرایط بسیار بحرانی یک
کشور،یکباره دو تا سه میلیون پناهنده بپذیرند.در شرایط عادی هم حتی ورود مهاجران قانونی با دارا بودن شرایطی امکان دارد
که کشور میزبان تعیین می کندو مهاجران غیر قانونی {بویژه در این چند سال اخیر}باید سال های بسیار سخت و طاقت فرسایی
را بگذارنند تا موفق شوند مهاجر به حساب ایند و بعضی هم پس
از سال ها با تحمل این همه سختی ،تقاضای مهاجرتشان رد می شود.
گیتی

>>>   با تو به درد دل می نشینم
ای همسایه!
تا شاید
آن حس انسان دوستی و عدالت را
که بنامش
از قران آیه بر می گیری
و بخاطرش
با دنیا به مجادله بر می خیزی
بر من تلاوت کنی و
خود را در آن بیابی
وقتی اشغالگری بیگانه
کشورم را به غارت برد
وقتی چمن زار سبز شهرم
به خون پدر و صد ها مثل او
به لاله زاری مبدل گشت
وقتی بمن گفتند که خدا و رسولی نیست
که ما زاده طبیعت ایم
وقتی قلم را بر دستم نهادند
و ناخن هایم را دانه دانه
کشیدند
تا خاکم را به نامشان امضا کنم
با اخرین رمق های مانده در تنم
رها کردم
خانه و شهر و کشورم را
و با نفس های آخر تا خاک تو خزیدم
به تو پناه آوردم
که بیرقت با نام الله آراسته است و
پیامت از مساوات ومهربانی
عدالت و تواضع
برادری و برابری
لبریز
به تو پناه آوردم تا شاید مردانگی مرا
در برابر ظلم
بستایی
و با مردانگی خودت
فرصت زندگی بدون ذلت را
به من ببخشایی
زبانت با زبانم آشناست
و مذهبت با اعتقادم هماهنگ
پنداشتم که برادر منی
پنداشتم که در خاک خدا
که من و تو آنرا با مرز تقیسم کرده ایم
به من قسمت کوچکی به سخاوت قلبت
به اجاره خواهی داد
و شریک دردهایم خواهی شد
تا روزی
که کشورم
آباد و آزاد گردد
وانگه
در افغانستانی بهتر
مهمانت خواهم کرد
بر دستانت بوسه خواهم فشاند
و ای برادر
از مهربانیت در اوج بیچارگیم
از دست گیریت در روز های نا امیدیم
با اشک و قلبی مملو از محبت
سپاسگذاری خواهم نمود
از فرط بی پناهی
به کشورت پناه آوردم
کودکی بودم که پایم با خاکت آشنا گشت
جوانیم را در کشورت گم کردم
زبانم را بفراموشی سپردم
"تشکر"هایم به "مرسی"
و "نان چاشت" ام به "نهار" مبدل گشت
شاعرم حافظ گردید و
از قابلی وچتنی و چای سبز
به زرشک پلو
و طعم شور خیار
و چای معطر سیاه
در پیاله های کمر باریک
با قند خشتی در کنار
عادت نمودم
در کشورت
بهترین و بدترین لحظه های زندگی را
به تجربه نشستم
پسرم در خاک تو چشم گشود و رضا نامیدمش
مادرم در بهشت رضای تو با دلی نا امید مدفون گردید
خواهرم با پسری از تبار تو عقد و نکاح بست و
در جنگ عراق برادرم
برای سربازانت نان پخت
صلوات فرستاد
و با افتخار عرق را از جبین زدوده و
بند سبز یا حسین را بر پیشانی گره زد
حال
پیریم را نیز در خاک تو
به تماشا نشسسته ام
سالهاست
که چنار وجودم
در گردباد حوادث خاک تو
به بید لرزانی مبدل گشته است
سالهاست
که نامم را بفراموشی سپرده ام و
لقب "مشدی"را بنامم گره زده اند
سالهاست که من دیگر آن کودکی نیستم
که با پای برهنه و قلبی مملو از وحشت برای سرپناهی
به تو پناه اورد
ولی تو
همان بی خبری هستی که بودی!
ولی تو
با آنکه فروغ چشمانم را با دوختن کفش هایت
با آنکه قوت دستانم را در غرس نهال در باغ هایت
با آنکه قامت استوارم را در بپا خواستن دیوار ها و ساختمان ها و خانه هایت
با آنکه صبر و تحمل ام را در شنیدن کنایه ها و کینه توزی هایت
به تباهی نشستم
هرگز برای لحظه ای
جرقه زود گذر انسان دوستی را
بر قلبت راه ندادی
هنوز هم
در فهرست تو"اوفغونی" ام و
در کتاب تو بیگانه
هنوز هم
مهربانی در قلبت برای مهاجری کوله بدوش
که چیزی بجز نجات از جنگ
از تو نمی خواست
که با دادن سالیان زندگیش
به همت و قوت دستانش
شهرت را آباد نمود
نیافته ای
و هنوز هم
با نفرتی سی ساله
احساساتم را ببازی میگیری
دروازه مکتب را بروی کودکم می بندی
بساطی را که نان شکم های گرسنه اطفالم بدان محتاج است
با لگد به جوی آبی می اندازی و
دست هایم را با تهدید "رد مرز" نمودن می بندی و
اشک هایی را که با خاک سرک های تو
بر چشمانم به گلی مبدل گشته
و امید را در نگاهم دفن می کند
با تمسخر می نگری و می گویی
"شما به حرف نمی فهمید"
هنوز هم
بر مظلومیت اطفال کربلا
زنجیر بر خود می کوبی و
بر یزد (یزید) و یزدیان لعنت می فرستی
از بی عدالتی دیگران سخن می گویی
ولی هرگز در صف های دکان ها
در داخل اتوبوس های شلوغ
حالت مشوش یک افغان را نمی بینی
که از ترس تو
اهانت های تو را
تلخ تر از زهر
فرو می بلعد و غرور خود را
پایمال احساسات تو میکند
تا مبادا
پنجه بر سمت اش دراز کرده بگویی
"به کشورت برگرد اوفغونی پدر سوخته"
می روم
ولی
درخت های سبز و بلند کرج
سرک های پاکیزه تهران
پارک های خرم و زیبا
خانه های مجلل بالا شهر
نان های گرم نانوایی
کفش های راحت چرمی
پتلون های زیبا و رنگارنگ
همه و همه
یاد مرا
رنج های مرا
نشان انگشتان مرا
عرق و سرشک ریخته از چشمان مرا
با خود به یادگار خواهند داشت
می روم ولی حاصل دست های این کارگر افغان
برای همیشه در رگ و پوست کشورت
جاویدان خواهد ماند
می روم
چه می دانی
شاید روزی تو
به دروازه شهر من محتاج گردی
وانگه
من به تو درس مهربانی را خواهم اموخت
وانگه
تو درد دربدری مرا خواهی چشید
وانگه
شاید یکبار
برای لحظه ای کوتاه تر از یک نفس
سرت را با پشیمانی
در مقابل عدالت وجدانت
خم کنی!
و فقط همان لحظه
قیمت ده ها سال رنج مرا
به آسانی
خواهد پرداخت!
شعر از لینا روزبه حیدری
مرادی قم

>>>   لینا جان خواهر گلم بدان که با خواندن شعرت فقط اشک ریختم موفق باشی بسیار تشکر جانم...
فیروزه

>>>   در جواب اقایی که از تصادف موتورخود نوشته اند :
از خواندن واقعه ایی که برای شما اتفاق افتاده خیلی ناراحت شدم و باید بگویم که خود من هم در برخی موارد شاهد چنین رفتارهایی با افغان ها بوده ام{البته نه در مورد تصادفان}.اما این را دیگر همه می دانیم که ما ایرانیان هم تجربیات بسیار تلخ و ناراحت کننده ای از افغان هایی داشته ایم که اتفاقا مورد محبت و خوشرفتاری ایرانیان هم بوده اند.بنابراین این شکایات و گله ها
از هردو طرف وجود دارد،اما مشکل این جاست که افغان ها می گویند چرا بدی یک عده از افغان ها به حساب همه می گذارید اما در مورد ایرانیان،خودشان طور دیگری قضاوت می کنند و خوبی
ها را به کلی نادیده می گیرند.
از تهران

>>>   خانم منیژه سپاس از کامنت شما!
با شما موافقم! چی خوب است که دو طرف انصاف را در نظر بگیرد نه اینکه از کشور خود دفاع کنند. من در سایت های کشور ایران دیدم که برخی ایرانی ها با اینکه از افغان ها جانب داری نمیکردند مگر در برخی موارد به افغانها حق میدادند و برخی افغانها تا جایی شما را بر حق میدانند. انسانیت را نمی توان در قالب کشور ها جستجو کرد بلکه انسانیت مرز ندارد. کسانی که بر یکدیگر توهین میکنند در اصل نمای از فرهنگ انسانی خود را بر ملا میسازند و نمی توان آنرا برای هموطنان اش نسبت داد.

>>>   شعر بسیار زیبایی بود. تشکر

>>>   با سلام به متنفر از ایرانی {افغانی }
شما ها ،هی به ما تذکر می دهید که نگویید افغانی ،چون این واحد پول ماست اونوقت خودت می گی افغانی.در مورد نظرت هم بحثی ندارم.هرکس می تواند از هر ملیتی خوشش بیاید یا
اگر بدش بیاید حتما دلیلی دارد.والسلام و شد تمام.
نهرانی خوش اخلاق

>>>   یک فرد بی طرف
نظرت را چه با لهجه شیرین و با مزه نوشته بودی.چند بار ان را خواندم.در این صفحه کمی جنگ و دعوا شده بود.نوشته شیرینت
باعث شد روحیه ام عوض شودو رنجش ها یادم برود.گاهی بیا با همین لهجه و این طور نوشتن نظر بده بلکه صلح بر قرار شود.
تهرانی خوش اخلاق

>>>   امان از بی کسی...............
بله قبول دارم. حرف های این نماینده بی ادبانه بود. امان از بی کسی .... چون حرف زیاد دارم همین یک جمله را گفتم.

>>>   محمد حسین توکلی خبرنگار از کرمان
با سلام.دوستی در نظرات مطرح کرده بودند که در ایران بدون داشتن کد ملی نمی توان یارانه دریافت کرد، آری درست است.
اما در جواب این بزرگوار باید بگویم برادران افغان ما چند سال پیش با دادن پول های گزاف به برخی خائنان اداری توانستند برای خود شناسنامه اموات را دریافت کنند به این صورت که اگر فرد ایرانی که فوت می نمود بدون ثبت در سیستم شناسنامه اش را به یک افغان که مبلغ زیادی در حدود 10 هزار دلار پرداخت کرده بود می دادند.
دوست دیگری گفته بودند که درآمد افغان ها در ایران بین 600 تا 800 هزار تومان است باید گفت والله جوانان ایرانی از همین درآمد هم محروم می باشند البته قبول دارم که راندمان کار نیروی کار افغان بالاست.
در ضمن وجود افاغنه و پرداخت اجاره خانه بالا توسط ان ها باعث ایجاد تورم سرسام آور در بعضی مناطق ایران شده است.
یکی از دوستان می گفت که صاحبخانه اش که از او ماهیانه 400 هزارتومان اجاره می گرفته بعلاوه 2 میلیون تومان پول رهن او را بیرون کرده و یک خانواده افغان با رهن 17 میلیون و اجاره 300 هزار تومان جای آن ها آورده است.
دولت و ملت ایران در طول همین 30 سال با برادری از برادران مسلمان خود رفتار کرده اند حال درست نیست که با سوء برداشت از یک مطلب به کدورت هایی که بیگانگان بین ما به وجود آورده اند دامن زد.
باتشکر

>>>   سید هادی حسینی-سرپل ادب مرد به ز دولت اوست .
12 ساله دولت دارید
شما که ادعای سازندگی دارید چرا وطن خودتان را نمی سازید؟

>>>   طرف افغانی انصاف ندارد
طرف افغانی توهین می کند
طرف افغانی حق و ناحق از خود و کشورش دفاع میکند
دو میلیون افغانی غیر قانونی در ایران کار می کنند اصلا کارت کار ندارند که بابتش پولی دهند .
دو سه هزار ایرانی سالانه غیر قانونی به استرالیا میروند
دوباره بخوانید ((( دو سه هزار))
این رقم کجا مهاجرت شما کجا؟؟؟
اگر ایران بد است چرا با چسب به ایران چسبیده اید؟؟؟
یک جا می گویید ایران خاکی بود ایران را ساختید . از سال 2000 که افغانستان آزاد تا الان چرا افغانستان ساخته نشد؟؟؟
در تبریز که یک افغانی نیست افغانها آنجا را ساختند؟
در سال 54 شمسی 400 هزار افغانی در ایران کار میکردند
افغانستان نفت ندارد و کشور فقیری است

>>>   اگرایران هم زبان وهم مذهب ما نبود تا صدسال به این کشور نمی آمدیم تا منت شما ها را بکشیم دولت ایران از همه زرنگ تر است. اگه ما فقط سربارش هستیم ازصد جا سود می برد. از سازمان ملل از خود افغانستانی ها وهم به عنوان یک گروگان سیاسی ونیروی کار ارزانترو برای وجه دولت این هم خوب است ومیگوید که ما پیشرفته هستیم چون مهاجرها به ایران می آیند.. ودر آخر از امام خمینی(ره) تشکر زیاد می کنم وخداوند روحشان شاد کند واقعا مسلمان واقعی بودند در عمل وحرف خود.....

>>>   ما داریم مملکت خود را می سازیم . این که شما نمی بینید به ما ربطی ندارد . لطفا شما از ادب سخن به میان نیاورید که به خود جرات می دهید به مملکت ما با لفظ "خاکی" توهین کنید.
سید هادی حسینی-سرپل

>>>   اجر و مسالح را شما بدید ما افغانستان را می سازیم

>>>   همین دیشب:
نیمه شب گذشته جوان 32 ساله جیرفتی توسط افاغنه غیر مجازی که در منطقه دلفارد گروگان گرفته بود به قتل رسید.

>>>   دوست گرامی متنفر از ایرانی !!!!
منم از افغانی طلبکار بی ادب و ناسپاس متنفرم
تو از همه ایرانی ها متنفری اما چرا از ایران نمیری؟
خالی نبد . بده اما توشی ؟ ایول به این مردانگی.
اگه راست میگی نشون بده .

>>>   به اقای توکلی:
باتشکر از مطالبی که در نظر خود نوشته اید،باید بگویم که از
بدست اوردن شناسنامه های ایرانی توسط افغان ها در کرمان
مسافرانی هم که از کرمان می امدند خبر می اوردند.البته ما این
را هم شنیدیم که با کارکنان متخلف اداره ثبت احوال برخوردهای
قضایی لازم صورت گرفت.در همین صفحه هم یکی از خوانندگان افغان
در مورد بدست اوردن شناسنامه ایرانیان توسط افغان ها
صحبت کرده بود.
در مورد یارانه ها هم،باید گفت که وقتی کاری غیر قانونی و با تخلف صورت
می گیرد،مکانیسم اجرایی ان که نبایدلزوما مانند
روال قانونی ان باشد.این پرداخت می تواند صورت گرفته باشد
اما به شیوه ایی متفاوت که در ان مدارک مورد نیازی که از ایرانی ها
در خواست می شود ،برای ان تعداداز افغان ها که مشمول
پرداخت شده اند نادیده گرفته شده است.البته حرف زیاد است
اما متاسفانه بسیاری از دوستان افغان ،نمی پذیرند.
در پایان تشکر می کنم از نشریه افغان پیپر،که فرصت اظهار نظر
را برای همه خوانندگان نشریه فراهم می کند.
تهران

>>>   در ایران ادمهای کوری چون ...زیاد است که اتفاقا همان نماینده اردکان ای که ان حرفهای کینه توزانه را در مورد مهاجرین مسلمان افغان بیان کرد از جنس همین رضایی است اما ما با وجود این مشکلالت سخت اقتصادی و نداشتن امکانات اولیه زندگی چون بیمه گواهی نامه و حتی حساب بانکی ساده وجود ادمهایی چون رضایی ها را تحمل می کنیم والله خودم شخصا اگر فرزندان کوچک نداشتم و چون مطمعنم در مملکتم اموراتم نمی گذرد سختی راه را تحمل می کردم و از این کشوری ای که در این 28 سال اغوشش همیشه برای مهاجر مسلمان افغان بسته بوده فرار می کردم که لااقل لااقل دیگر کلمات سبکی چون افاغنه را در مورد مهاجر مسلمان افغان نشنوم و بسیار تشکر می کنم از افغان پیپر به خاطر این مقاله حقیقت گویش
مهاجری از ایران

>>>   باسلام
این یارانه ای که دولت جمهوری اسلامی ایران به تبعه کشورشان میدهند به عنوان بیت المال مسلمین است که باید برای مسلمین خرج شود ولی نمیدانم چرا بعضی از احکام وقوانین اسلامی برعکس شده
مثلا در احکام اسلامی این است که از کفار واهل کتاب(یهودی و مسیحی و زرتشتی) در صورت زندگی در بلاد اسلامی از آنها جزیه گرفته شود ولی نمیدانم آخر الزمان شده که یهودی و... دراین مملکت در بهترین مکان شهرها زندگی وازتمامی حقوق شهروندی برخوردار ولی یک مسلمان...!!!!! یک شیعه افغانی باید جزیه یا به تعبیر امروزی بگویم عوارض شهرداری و ... بدهد این شکایت را به چه کسی بگوییم
از طرف بصیر از سوئد

>>>   این یارانه ای که دولت به مردم میدهد به زودی قطع خواهد شد دولت اگر امکانش برایش بود اصلا به مردم از همان روز اول هم یارانه نمیداد اما از نارضایتی بیش از حد مردم ترسید.پس اگرکسی یارانه گرفت یانگرفت به زودی همه نمیگیریم.این طرح قطع یارانه بود نه هدفمندی.
امین از ایران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است