فوزیه کوفی، از درد بی‌شوهری تا نامزدی در انتخابات
ازدواج دوباره خیانتی است به خاطرات شوهرم. من هنوز این را با قدرتی احساس می‌کنم که در هفته‌های بعد از مرگ او احساس می‌کردم. اما سیاست به نوعی به شوهرم تبدیل شده است 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۷    ۱۳۹۲/۷/۱۰ کد خبر: 58889 منبع: پرینت

فوزیه کوفی بار اولی را که با یک مرد صحبت کرده است، به‌یاد دارد. او آن زمان دانش‌آموز صنف چهارم بود و پسر کاکای خود را نکوهش کرده بود؛ چون او بدون این که از خانم کوفی نامی ببرد، وی را صدا زده بود، چیزی که در افغانستان خیلی معمول است.
فوزیه کوفی ۳۸ ساله که اکنون برای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمادگی می‌گیرد و اگر موفق شود، نخستین رییس جمهور زن در افغانستان خواهد بود، گفت: «من باید سنت‌های بی‌جا را زیر پا می‌کردم. رویارویی با این رسوم که خود چالش بزرگی‌اند، به اندازه‌‌ای مشکل است که پیشانی خود را بر سنگ بکوبید».
خانم کوفی که از دو سو‌ قصد طالبان جان سالم به در برده است، مصمم است ‌عنوان قهرمان حقوق زن در افغانستان را به خود اختصاص دهد. خانم کوفی در‌ هفته‌ی جاری در مورد شرکتش در انتخابات ریاست جمهوری آینده تصمیم خواهد گرفت. شرکت او در انتخابات سال آینده، می‌تواند آزمون بزرگی برای مردم افغانستان باشد و نشان دهد که در عقاید و افکار مردم افغانستان، به‌خصوص در مورد زنان، در جریان یک دهه‌ی گذشته، چه تغییراتی به میان آمده‌اند.
رییس جمهور آینده‌ی افغانستان با شورش‌گری‌ روبه‌رشد شورشیان طالب مواجه خواهد بود، شورش‌گری‌ای که بعد از خروج نیروهای خارجی از این کشور، شدت بیش‌تری خواهد یافت. خانم کوفی می‌گوید که جامعه‌ی جهانی باید در افغانستان بماند و از برگشت دوباره‌ی طالبان در این کشور، جلوگیری کنند. طالبانی که در زمان‌شان زنان را وادار کرده بودند که در صورت خار‌ج شدن از خانه باید سر‌تا‌پای‌شان را بپوشانند و حق تحصیل، کار و دست‌رسی به مراقبت‌های صحی را از آن‌ها گرفته بود.
خانم کوفی به تاریخ ۲۷ سپتامبر در جریان مصاحبه‌اش در سنگاپور گفت: «این بد‌ترین سناریو بود. من خواهان بهترین سناریو هستم که آن انتقال قدرت سیاسی در سال آینده، برگزاری انتخابات و داشتن یک دولت قدرت‌مند است، تا زمینه برای انتقال قدرت نظامی در سال آینده فراهم شود».

تلفات ملکی
اشتون کارتر، معاون وزیر دفاع امریکا در جریان مصاحبه‌اش در ۲۷ سپتامبر گفت: «افغانستان و ایالات متحده‌ی امریکا روی یک موافقت‌نامه‌ی امنیتی کار می‌کنند که به ارتش ایالات متحده اجازه خواهد داد بعد از ۲۰۱۴ در این کشور آسیای جنوبی حضور داشته باشند. اگر این کشورها به توافقی دست نیابند، دست‌آوردهای ده سال گذشته، به‌خصوص در زمینه‌ی امنیت در افغانستان، با خطر نابودی مواجه خواهند شد».
در یک گزارش سازمان ملل متحد‌ که در ماه جولای به نشر رسید، آمده بود که در نتیجه‌ی افزایش برخوردهای نیروهای امنیتی افغانستان با جنگ‌جویان طالب، تلفات غیرنظامیان در این کشور حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است.
نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده باید تا ۶ اکتوبر ثبت نام کنند. در میان کسانی که احتمال دارد در این انتخابات شرکت کنند، عبدالله عبدالله، وزیر پیشین خارجه و کسی که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ ناکام ماند، نیز شامل است.
فوزیه کوفی می‌گوید که نوع (جنس) او و هم‌چنان محدودیت دست‌رسی او به منابع مالی، مهم‌ترین نقاط ضعف او هستند و باعث می‌شوند تا او در مقابل رقیبانش در انتخابات ریاست جمهوری کم بیاورد. این در حالی است که حامد کرزی که از زمان سقوط رژیم طالبان قدرت را در اختیار داشته است، قانونا نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند.

کودک آفتاب‌زده
جاوید کوهستانی، تحلیل‌گر مسایل سیاسی و رهبر یک حزب وابسته به اپوزیسیون که هیچ‌کرسی‌ای را در پارلمان در اختیار ندارد، در مورد فوزیه کوفی گفت: «او یک سیاست‌مدار پرتلاش و برجسته‌ی افغانستان است، اما فرهنگ سنتی افغانستان زنان را دست‌کم می‌گیر‌د. مردم ما از رهبرانی حمایت می‌کنند که اسلحه داشته باشند».
فوزیه کوفی در یک ولایت شمال‌شرقی افغانستان به دنیا آمده است، ولایتی که با کشورهای تاجکستان، پاکستان وچین هم‌مرز است. وی از زمانی که به دنیا آمده، تا امروز با فرهنگی که به مردها ارزش بیش‌تری نظر به زنان قایل است، درگیر بوده است. مادر او می‌خواست پسری به دنیا بیاورد تا شوهرش را که هفت زن داشت، خوش‌حال سازد. در زمان تولد خانم کوفی، مادرش به‌شدت بیمار بود و فوزیه کوفی در آفتاب گرم رها شده بود تا بمیرد، تا این که مادرش دوباره صحتش را باز می‌یابد.
فوزیه کوفی که فرزند نوزدهم پدرش است، گفت: «او نمی‌خواست دختری به دنیا بیاورد. این کار رنجی بر رنج‌هایش می‌افزود و از تولد من زیاد خوش‌حال نبود. اما بعدا او به من بسیار محبت کرد و به الگوی رفتار من تبدیل شده بود».

مادرِ تنها
خانم کوفی برای تحصیل نیز رنج‌های فراوانی کشیده است. او که می‌خواست نخستین دختر باسواد خانواده‌اش باشد، پیوسته از سوی برادرانش با طعنه و حتا گاهی با خشونت‌های فزیکی مواجه بود. خانم کوفی با اشاره به ‌یکی از برادرانش گفت: «وقتی او ناراحت بود، می‌گفت که تو نمی‌توانی به مکتب بروی و بکس کتاب مرا پاره می‌کرد».
با وجود این همه مشکلات، او به تحصیل ادامه داد و بعد از سقوط رژیم طالبان، او اولین زنی بود که در دفتر سازمان ملل در کابل کار می‌کرد. خانم کوفی در نامه‌‌ای به دختر مورد علاقه‌اش نوشت: این‌جا زنی می‌جنگد تا در آینده افغانستان را رهبری کند. شوهرش که در زندان طالبان به مرض توبرکلوز مبتلا شده بود، دو سال بعد جان خود را از دست داد و دو کودک را به او واگذار‌ کرد تا به تنهایی آن‌ها را کلان کند.
فوزیه کوفی در زندگی‌نامه‌اش که در سال ۲۰۱۲ نوشته، گفته است: «ازدواج دوباره خیانتی است به خاطرات شوهرم. من هنوز این را با قدرتی احساس می‌کنم که در هفته‌های بعد از مرگ او احساس می‌کردم. اما سیاست به نوعی به شوهرم تبدیل شده است».
فوزیه کوفی می‌گوید که او از هیلاری کلینتون، وزیر خارجه‌ی پیشین ایالات متحده الهام می‌گیرد. کوفی در سال ۲۰۱۰ دوباره به عنوان نماینده‌ی مردم در مجلس راه ‌یافت. تلاش طالبان در راستای کشتن خانم کوفی، دوبار ناکام مانده است و اخیرا در سال ۲۰۱۰، نیز قصد داشتند وی را به قتل برسانند. وی می‌گوید که هفته‌ی گذشته نیز محافظانش به او خبر داده بودند که طالبان دوباره قصد ترور او را دارند.
خانم کوفی در این مورد گفت:‌ «این مشکل هر روزه‌ی من است و مشکل بزرگی است. من می‌توانم به سنگاپور و سایر کشورهای زیبای جهان بروم و مانند سایر زنان زندگی انسانی داشته باشم. اما فکر می‌کنم ماندن من در افغانستان می‌تواند سهم کوچکی باشد برای ایجاد تغییرات در زندگی سایر مردم».

منبع: بلومبرگ ، برگردان: حمید مهدوی ، اطلاعات روز


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این خانم خیلی از خودخوش است.
یکبار بخاطر اینکه با وی قول ندادم و آن را مخالف اعتقاداتم عنوان کردم چنان سروصدایی به پا کرد که نگو و نپرس. چرا؟ خدا می داند.
می گفت شما ما را به دیده جنس زن می بینید. خوب به دیده چه ببینیم ، به دیده غیر زن باید ببینیم. اینکه با تو قول نکرده ام کدام جرم است. دموکراسی است و باید در این دموکراسی به اعتقاد من احترام گذاشته شود . این همان چیزی است که ایشان زبانا می گوید اما عملا به آن اعتقاد ندارد

>>>   در میهن ما زن فروشی رواج است بس حق این خانم برای دفاع از زنان هر کاری در مقابل کسانی که دختر ۷ ساله خود را با افتخار به فروش میرساند این حق را دارد که بکند
نفیسه جانه از قندهار

>>>   به واقیعت که فوزیه کوفی یک شخصیت خوب در تمامی سطح افغانستان است ولیاقت ریاست جمهوری رادارد و مه رای خود را به شخصیت فوق میدهم.

>>>   اگر خانم کوفی افکار و ارزشهای اسلامی را سر مشق خود قرار دهد . در این صورت همه مردم افغانستان از او پشتبانی خواهد کرد .
حقوق زنان باید طبق قوانین اسلامی احترام شود .
زن افغان باید تحصیل کند کار کند اما قوانین اسلام را احترام کند . و حجاب و پاکدامنی را بسیار احترام کند .

>>>   خانم کوفی .
ماندن نیروهای اشغالگر یعنی ادامه نا امنی یعنی کمک به ترویستان طالب .

>>>   فوزیه جان اگر میخواهی بین مردم خود محبوبیت پیدا کنی . پس شما باید از خاجیها فاصله بگیرید.

>>>   در شرایط موجود کشور یک عنیمت بزرگ است افرین به شحامت شان .
دوراندیش

>>>   نظر بنده این است که در مورد کوفی از اتمر،مارشال،والی ننګرهار و سایر همردیفان آنها بپرسید؛ وانګه پی خواهید برد این بانو چقدر با سنت های وطن ما ساز ګار است.
واجده سادات پنجشیر

>>>   سلام بر همه تا جایکه من این خانم را از نزدیک میشناسم
هر آنچه در مورد زنده گی شخصی اش میگوید یکلی دروغ است
شوهر آن نه در زندان بلکی از دست ... این خانم دست به خود کشی زد

>>>   جامعه ما يك جامعه اسلامي وسنتي است خانم كوفي اگر ميخواهد قهرمان شود بايد آداب رسوم وعنعنات پسنديده مردم مارا زير پا نكند و قوانين اسلامي را ناديده نگيرد به پيش ميرود درغير آن مانند صد ها زن ديگر كه درين راه گام مانده بودند ناكام خواهد شد
از استعداد از دانش از طريق سخن گفتنش خوشم مي آيد مودب زيبا ودانشمند است درسياست مهارت كامل دارد من سخت طرفدارش هستم مگر نصيحت هاي بنده را ناديه نگيرد انشاءالله به پيش ميرود.
حبيب

>>>   تابه کی لشکرامریکا مردم را سرکوب کند و زنان و افراد بی ریشه و بی بنیاد سیاسی -اجتماعی بمثابه گدیگک های سیاسی دانه شطرنج امریکا و کشورهای خارجی گردد . ازبدخشان که نصفش بدست طالب است نمیشود ریاست جمهوری ساخت . ریاست جمهوری نفوذسیاسی-اجتماعی سراسرکشوری میخواهد مفکوره صاحب طرفدار میخواهد کارکرد کشوری با سابقه میخواهد ریاست جمهوری مکتب نیست که آنجا آموخته بعد بیآموزانند .
افغانستانی

>>>   درمقایسه باکاندید های مانند سیاف گلآقا شیرزوی رحیم وردک عبدالله عبدالله وغیره خانم کوفی یک زن رسالت مند وشجاع والیاقت آنرا دارد که رئیس جمهور آینده افغانستان باشد سوابق... کشتار را هم ندارد میتواند کشور را ازبحران و گروگان این...ها نجات بخشد

>>>   اصلان فوزیه کوفی پیشی مردمی بدخشان ابرو ندارد جای شرم است برای این آدم نالایق
داستی فوزیه کوفی با موادی موگدیرا آلوده است در ولسوالی خواهان
چی رقم یک جنایت کار خود را کاندیت ریسی جهمور میکنه به نامی فوزیه کوفی
در یاد آش است گفته بود کی اگر من ریسی جهمور افغاستان شوم خانی خان را در ولسوالی خواهانی ولایتی بدخشان تیل زاده در میتام
این آروزی شوم را امرت در قبرت بو بر فوزیه کوفی
... به تو فوزیه کوفی
سردار از ولسوالی کوفابی بدخشان

>>>   توازن و به رشته کشیدن مطالب متن بالا کاملا ساختګی بوده و تنها و تنها کلانکاری های کسی را را به جلوه میکشد که از زمان های پیشین این بانو با تذلیل و خواری روزګارش به سفرای غرب درد دل کرده و در نهایت آنها بو وی وعده کرده اند تا که میتوانند کوفی را خلک خلک کنند تا جایکه میتوانند بازی سیاسی را در افغانستان به ابتذال بکشانند.
شفیقه دانی
بدخشان

>>>   خانم کوفی سلام !
ستاره درخشان بدخشانی . نی اشتباه گفتم کوکب رخشان
افغانستانی. من دو بار بیش شمارا نه دیده ام و هردو بار با
دسته گلی به رسم شاد باد به مناسبت مؤفقیت شما در
حصول رای بلند در انتخابات مجلس نمایندگان بوده کرکتر شما
به صفت یک زن مبارز که معقولانه پیش می روید مورد تآئید
ما است.
من دو برابر سن شما عمـــر دارم از تجربه خود میگویم که در
هـــیچ جای دنیا مخصوصآ افغانستان مبارزه سیاسی و در
جمله مبارزه در انتخابات آنهـــم انتخابات ریاست جمهوری
در فقدان منابع مالی کامیابی ناممکن است.
افغانستان ازان سویه و مرحـــله دور است که بروی لیاقت و
احساس خدمت به کسی خاصتآ به جنس زن درین جامعۀ
سنتی رای اکثریت نصیب شود شما که حزب هـــم ندارید.
واگر باشد بی منبع درشت مالی دشوار است.
بهتر است به نمایندگی از مردم مبارزه خود را ادامه بدهـــید
یا وظیفه مناسب دیگر. ولی من میدانم اگر خود خسته نه شوید
مادام العمر نمایندگی در مجلس از شما است . اگر به تشکیل
حزب می پردازید بســـم الله ما پشتیبان.
به همین مختصر فعلا اکتفا شد باقی به آینده و اوضاع کشور
و منطقه موکول .
م.ش.ف بدخـــشان

>>>   به باور من خانم کوفی دارای استعداد، صراحت و فصاحت کلام
بوده و از تجربه زندگی برخوردار و قابل قدر است، برایشان
موفقیت آرزو دارم.
دور اندیش و خیر اندیش

>>>   زندگی انسانی در سنگاپور؛ مگر حالا در ...زندگی میکنی و زنان و مردان این سرزمین برای ... معلوم میشود و تو یگانه کسی هستی که میخواهی آنها را چوپانی کنی. وای به حالت انشاء الله دفعه دیگر جان به سلامت نمیبری.
صارم

>>>   من باورش دارم وفکر می کنم این همان کسی است که افغانستان را نجات می دهد مردان افغانی تا به امروز که کاری جز جنگ وفروش وطن کدام خدمت دیگه نکردن انشاالله این زن وطن را درست می کند چون خودم زن هستم می دانم زنان در افغانستان صداقت بیشتری دارند

>>>   بنظر خانم كوفى كانديد مناسب نظر به شرائط كنونى افغانستان است. اگر موقف كشور و آينده أن مجادله و راه يأبى پيشرفت و جلب حمايه غرب و شرق بأشد . رول ريس جمهور زن ( مهمان دار ) و متصدى جلب كمك ها مهم و حياتى است .
هارون زيري

>>>   اگرچند بعید است او ریس جمهور شودولی شجاع است اهل سیاست است اگر من را معاوین اول بگیرد هر روز با اوقول میدم ودستانش را می فشارم سنت را مثل بودای با میان میشکنم برای مدرن شدن نیکتای هم میبندم ریش وبرود خودراروز 3بار می تراشم اگر معاوین پی دانکرد بامن تماس بگیردبدون خوخی
شریفی مشهد

>>>   نمیخواهم بگویم که خانم فوزیه چون زن است حق ندارد که خود را کاندید کند. ولی میخواهم بگویم که خود راکاندیدنکندبهتر است.چون اوضاع واحوال دروضعیت حساس کنونی بگونه ایست که کاندیداتوری ایشان اب را به اسیا ب ارتجاع دولتی (دولت به سر اقتدار) میریزاند دیگر خود بهتر میداند و اگر ارزوی قهرمان بازی دارد و درپی شهرت بیشتر است اختیار دارد.

>>>   جنس جنس زیاد میگویی نمیدانیم که میخواهی از خود چی را به اثبات برسانی. واقعت های فزیکی را تغییر داده نمیتوانی خانم. فکر کرده کار کو؛ تقلید بد است

>>>   از این زن همیشه انتقاد بشنوی و از خود راضی به نظر میرسد....

>>>   به هر طرزی که خواهی جامه میپوشـ من از طرز خرامت میشناسم. با جلوه ګیر این بانو تنها وتنها بازار قاچاق در ولایت بدخشان سروسامان میګیرد و بس؛ زیرا برادران وی به نسبت سرو کارشان با قاچاق مواد مخدر در ولایت بدخشان این لایت را به کانون معتادین تبدیل کرده است.
ملیحه
فیض آباد

>>>   ابراز نظر های کږچه بازاری در مورد این بانو بازار سیاسی را کاملا به ابتذال کشانده است. به هر حال فوزیه جان دعا کن هیلری کلینتن سر حال باشد!.
فریبا
بدخشان

>>>   خانم کوفی اگر به چیزی اعتقا داری باید برایش مبارزه کنی.
در افغانستان حتی نفس کشیدن برای زنان هم جرم محسوب می شود.
ولی تو نفس بکش، زمزمه کن، فریاد بزن...

>>>   اگرازحق نگذرید خانم کوفی واقعا یک خانم فاضل سخنوروسیاست مداراست وما بوجودهمچوبانودرکشورخویش افتخارمیکنیم و درحقیقت که دارای مفکوره عالی است وبه ایشان رای میدهیم. به امیدبهروزی خانم کوفی.
وطندوست ازجوزجان

>>>   منزل خانم کوفی به ترکستان است.

>>>   واقعا" درد بی شوهری به خانم کوفی تکلیف های فراوان اورده است

>>>   ایا خانم کوفی بعضی خواب های را که میبیند به تعبیر عمل نموده است ویا تصمیم احساساتی می گیرد

>>>   عمل کرد دیوانه وار بلاخره پشیمانی دارد

>>>   خوده کاندید کو مردم بر عکست رای میدهند

>>>   هر کس دو کلیمه سخن را از دیگران کاپی نماید و انرا بگوید سیاست مدار نه بلکه انرا دزد ادبی میگوید

>>>   من میدانم که خانم کوفی را بی شوهری رنج میدهد.
ان میتواند از سر چوک یکی را به خود انتخاب نماید.

>>>   در افغانستان بسیار از خانم ها است که واقعا" افتخار ملت ما است مگر نه خانم کوفی

>>>   خانم کوفی بیدار باش حق خود را بگیر امریکای ها طرف دارت است اگر در هفته یک بار عروسی کنی مشکل نیست زیرا حقوق بشر هم طرف دار خودت است

>>>   وا وا بسیار خجالت اور است که ندانیم پانزده و چهارده مساوی چند میشود.

>>>   ار دیدن این خانم خوشم نمی اید

>>>   برادر فوزیه کږفی چقدر دیګر در سلول زندان پلچرخی باقی میماند؛ګفته اند که وی زیاد میماند زیرا قاچاقبر بوده است و بالفعل دستګیر شده است.
هاشم
تخار

>>>   کوفی را دردی است بیدرمان؛ زیرا وی مبتلا به میګلو مانیا است و حسرت روزګار بالاخرت وی را از پای در خواهد آورد و پشیمان این همه دست وپازنی های واهی اشن خواهد شد.
سفیق الله
خیرخانه

>>>   تا جای که من اطلاع دارم واقعا یک زن مبارز است دسش به خون مردم آلوده نیست ،شجاع است ، واقعآ وطن دوست است ، یک زن است مادر است که قدر اولاد را می داند
نه اینکه مرد سیاستمداران وطن فروش باشد پول جمع کند تفرقه به اندازد قوم پرستی کند تیکه دار دین باشد .
خانم کوفی شرایط فعلی انتخابات طوری است که انتخابات زر و زوراست شما مایوس نشوید کسانیکه صحبت های شمار شنیده و مرام شمار می داند واقعا برای شما رای می دهد. وسلام

>>>   وطنداران عزیز !
لطفا بخاطرخداج ومیهن عزیز مان
ازچوکات اداب خارج نشوید هرچی وهرنظر مثبت ومنفی که دارید میشود آنرا ادابی بنگارید اگرچه عامیانه باشد. وازکلمات مزخرف جلوگیری کنید که درشان ما افغانها نیست. پیروزباد مردم افغانستان پاینده وجاویدباد افغانستان.
وطندوست

>>>   کسانکه توسط غربیها استخدام شده چه مرد چه زن . و اینها برای نابودی اسلام و ترویج فرهنگ غربی در افغانستان فعالیت میکنند . به امید خداوند اینها هیچ وقت در افغانستان ارام زنده گی نخواهند کرد و از بین برده خواهند شد .
کسانکه ارزشهای اسلام وقران عظیم الشان را سر مشق خود قرار دهد .مردم مسلمان افغانستان بطور جدی از اینها پشتبانی خواهد کرد .
سید محمد

>>>   دوستان عزیز سلام من همه مطالب ونوشتار های خوب وبد شما را درقبال خواهر عزیزم بانوکوفی خواندم از آنانیکه ادب را رعایت نمودند تشکر میکنم وبر انانیکه نهایت بی ادب... هستند واصلا چیز را به عنوان انسان انسانیت درک ندارند تاسف میکنم چون درسه دهه جنگ تعداد شعور خود را از دست داده اند که باید تداوی شوند ویا تحت تربیه مادران وخواهران شان اگر زاده افغان باشند سپرده شوند درصورتیکه صحت یاب نشوند به شفاخانه های روانی برده شوند درکشور های دیگر از دانشمندان حماسه آفرینان شان چه موافق وچه مخالف قدردانی میکنند برعکس درکشور که همه لاف افتخار وغرور را میزنند به مجرد که یک خانم ویا یک مرد خدمت گزار بخواهد خدمت را به این وطن ومردم انجام دهید به وی تهمت وناسزا میگویند به باورمن این ها همه بی خردان اند درحالیکه میدانند حرف شان هم جای را نیگیرد چون این یاوه سرایان دیگر بازار ندارند بجز احماقت سود دیگر هم بدست نی آورند خانم کوفی حالا درقلوب مردم خود جای دارد اگر جای نمیداشت بلاترین رای را بدست نیم اورد امروز همه مردم افغانستان آنانیکه چشم بینا .گوش شنوا.دست پاک قلب پر از صفا پای دور از کینه زبان مملواز مهربانی ووطنودستی دارند به خوهران ومادران مبارز شان به خصوص خانم با افتخار کشور ما خانم کوفی احترام دارند .امروز جایگاه خوب را خانم کوفی درمیان مردم با شهامت وباغیرت افغانستان به خود اختصاص داده داست که درشان دیگران کمتر دیده میشود چه بخواهیم یا نخواهم خانم کوقی به پیش خواهد رفت شاد موفق باشید

>>>   مطلب که دربال تحریر یافت از طرف اینجانب اکرم زاده سالنگی میباشد

>>>   نویسیند این متن...و به عنوان که نوشته میخواهد خانم کوفی را توهین کند. افغان های ما عجب مردم است دشمنی شخصی خود را به مطبوعات هم میکشند.
غ پ

>>>   تنها سخنی که درمورد تو وجود دارد تو نمونه کامل ازنوع خود هستی باور داشته باش که همواره باورمندانی خواهی داشت ارچند که زمانه ای تو هنوز به درک تو وسهم شایسته تو درساختار جامعه نرسیده اند اما تلاش تو بیدرنگ خواهد بود و اثرات آن مشهود و پیدا . تو خوبترین زن ، بهترین دختر و قوی ترین مادر و سزاوار ترین سیاست کار هستی . راهت سبز باد .

>>>   ﺑﻪ اﺩاﺭﻩ ﻣﺤﺘﺮﻡ اﻓﻐﺎﻥ ﭘﺴﻮﺭﺩ
ﺧﻮاﻫﺶ ﻣﻨﺪﻡ اﻳﻦ ﻛﺎﻣﻨﺖ ﻣﻦ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺷﻜﻞ ﻟﻂﻴﻔﻪ اﺳﺖ ﻭﺩر ﻣﻮﺭﺩ. ﺧﺎﻧﻢ ﻓﻮﺭﻳﻪ. ﻛﻮﻓﻲ. ﺻﺪﻕ ﻣﻴﻜﻨﺪ. ﺑﺪﻭﻥ ﻛﻢ ﻭﻛﺎﺳﺖ ﻧﺸﺮ ﺑﻔﺮﻣﺎﻳﻴﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺻﺪاﻗﺖ ﺳﻴﺎﺳﺖ ﺑﻴﻂﺮﻓﻲ ﻭاﺯاﺫﻱ ﺑﻴﺎﻥ ﺑﺎﻭﺭ ﻣﻨﺪ. ﻛﺮﺩﻡ. ﺩﺭ ﻛﺸﻮﺭ. ﻣﺎ ﻭﺧﺼﻮﺻﺎ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﺎﺕ. ﻛﺸﻮﺭ ﻣﺮﺩﻡ . ﻴﮕﻮﻳﻨﺪ...ﻭاﺗﺶ ﭘﻒ ﻛﺮﺩﻥ اﻳﻦ ﺧﺎﻧﻢ. ﮔﻮﻳﻲ ﺭا ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺳﻨﺘﻲ. ﻭﻗﺒﻴﻠﻮﻱ. ﻣﺠﺎﻝ. ﺯﻧﺪﮔﻲ. ﻧﻤﻴﺪﻫﺪ ﻭاﻭ ﺩﻋﻮﻱ ﺭﻳﺎﺳﺖ ﺟﻤﻬﻮﺭﻱ. ﺭا ﺩاﺭ.ﻭﺣﺎﻝ ﻧﻴﺰ ﻣﺮﺩاﻥ ﻣﺮﺩ. اﺯاﺩاﺭﻩ اﻳﻦ ﻛﺸﻮﺭ ﺟﻨﺠﺎﻟﻲ. ﻭﻣﺮﺩﻡ ﺟﺎﻫﻞ. ﻃﺎﻟﺐ. ﮔﻮﻧﻪ. اﺵ ﻛﻪ ﺩﺭﻗﺮﻥ ﺣﺠﺮ ﺯﻧﺪﮔﻲ. ﻣﻴﻜﻨﺪ ﻫﺰاﺭﻥ. ﻣﺸﻜﻞ ﺩاﺭﺩ ﭼﻲ ﺭﺳﺪ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻤﺎﻥ. ﻛﻪ ﺷﻨﻴﺪﻥ. ﺻﺪاﻱ ﭘﺎﻱ ﺷﺎﻥ ﺭا ﺣﺮاﻡ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. ﺷﺘﺮ ﺩﺭﺧﻮاﺏ. ﺑﻴﻨﺪ ﭘﻨﺒﻪ ﺩاﻧﻪ.
ﺑﺎ اﺣﺘﺮاﻡ ﺟﻤﺸﻴﺪ.

>>>   سلام حدمت همه دوستان
شما از واقعیت خبر دارید
خانم کوفی شوهر دارد با .... ازدواج نموده است
در حالیکه ...
ولی این موضوع را نمی خواهند به مردم آشکار نمایند
ع خواهانی

>>>   خوب اگه ازدواج نمی کند چه کار خواهد کرد وخواسته های بشری چیزی غیر قابل انکاری هستند.... مگر نه اینست که این زن مجبور می شود تا به کمک دموکراسی به کسایی همچون سیاف تن بدهد.
ا.و بدخشی

>>>   فوزیه کوفی بهترین گزینه است اگر انتخابات کمی شفاف برگزار شود احتمال برنده شدنش هم زیاد است.
والسلام دوست دار فوزیه کوفی

>>>   خانم کوفی عزیز ، تو یک مرد هستی در بین تمامی نامرد های که تورا توهین میکنند و نمی گذارند مصدر خدمت به کشور ات شوی،جامعه مردسالار نامرد همیشه تلاش نموده زنان را نصف انسان شمرده و هرگونه تلاش آنرا به خاطر رسیدن به حقوق انسانی شان خنثی سازند. اگر عدالتی وجود دارد پس این عدالت برای همه یکسان باشد نه اینکه مردها قانون برای زنان وضع نمایند در حالیکه از زنان درین باره اصلا سوال نشد.

>>>   خانم کوفی ازبی پولی سخن مگوید
درحالیکه همه سفرای کشورهای غربی وعربی در رکاب دوستی تو حرکت میکنند ..وتورا دوست دارند ..وشما هم رابطه بسبار تنگا تنگ به آنها دارید
به نظرمن توشکسته نفسی میکنی
خانم کوفی اولین برنده این انتخابات خواهد بود چونکه پارتی شان بسیار کلان است
(سعید پنجشیری)

>>>   خانم کوفی خداوند شما را به شوهر اصلی (ریاست جمهوری)که بسیار دوستش دارید برساند بسیار مشکل است درد بی شوهری خداوند به هیچ کس نشان ندهد این درد را .

>>>   فوزیه جان اگر شوهر میگیرد از من تیر نشود چون من هم یک سیاست مدار هستم وهم تحصیلات عالی دارم وبودن شان در پهلوی بنده رنج های سابقه اش از بین میرود .از ریاست جمهوری صرف نظر کند وتربیه اولاد ها خودش ریاست جمهوری است ...
غم خورک کابلی

>>>   خانم کوفی درد من و تو یک سان است زیرا من هم از مجردی رنج میبرم و تو هم و حقوق بشر هم در قصه ما نیست.

>>>   زن بودن یک جرم نیست بلکه یک محدودیت اجتماعی است که درافغانستان معمول است ...

>>>   جناب وکیله صاحب اول یک شوی گرفته بعد به کار زار انتخابات بروید چون شوهر برای زن حیثت تفتنگ برای سرباز را دارد .
بابه قیس از کابل

>>>   سلام دوستان ! خانم کوفی دانشمند باشخصیت و با عفت کشور است . شوهرش انسان با تحصیل و از یک خوانواده با رسوخ در واز ها بود که از خانم کوفی اظهار قدر دانی میکنیم که از شوهرش تا الحال به نیکی یادمیکند . ریاست آینده کشور بدون مبالغه به خانم کوفی تعلق خواهد داشت . هیچ گاه خانم کوفی به چنین حرف های دست نخواهد زد . خانم کوفی حق انتخاب را دارد و چنان چه در سیاست دست بالای را دارا میباشد . آفرین به چنین خانم بادرک و زحمتکش کشور .
سیفی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است