انتخابات، تنها راه نجات!
در انتخابات آینده شاهد شفافیتی که مورد انتظار مردم است، نخواهیم بود اما چه باید کرد؟ غیر از برگزاری انتخابات، راه حل دیگری وجود ندارد 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۳    ۱۳۹۲/۶/۲۶ کد خبر: 58072 منبع: پرینت

با حضور رییس کمیسیون مستقل انتخابات و رییس دارالانشای این کمیسیون در مجلس نمایندگان، چالش های فراروی انتخابات مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مسایل امنیتی، زمان برگزاری انتخابات، شفافیت روند انتخابات، مداخله در این روند، تقلبات در انتخابات و سایر مسایل، از موضوعات مطرح شده در این جلسه بودند.
در حالی که کمیسیون مستقل انتخابات نسبت به حل اکثر چالش های فراراه انتخابات ریاست جمهوری ابراز امیدواری می کند اما مجلس نمایندگان نسبت به این موضوع اطمینان نداشته و معتقد است نا امنی ها و مداخله در روند انتخابات و مشکلاتی از این قبیل هنوز هم تا حد زیادی پروسه انتخابات را تهدید می کند.

آقای بحر عضو مجلس نمایندگان در پاسخ به اینکه چه موضوعاتی در حضور رییس کمیسیون مستقل انتخابات در پارلمان مورد بحث قرار گرفت؟ گفت: مطالب متعددی در این جلسه مطرح شد. مسایل امنیتی، زمان برگزاری انتخابات، شفافیت روند انتخابات، مداخله در این روند، تقلبات در انتخابات و سایر مسایل مورد بحث و بررسی قرار گرفتند. رییس کمیسیون انتخابات و رییس دارالانشای این کمیسیون در این ارتباط صحبت هایی داشتند. از جمله اینکه زمان برگزاری انتخابات را غیر قابل تغییر خواندند. واقعیت این است که در تاریخ 16 حمل در بسیاری از مناطق مشارکت زنان سالخورده و برخی افراد مشکل خواهد بود. درمورد جلوگیری از نفوذ قدرتمندن در پروسه انتخابات نیز از سوی کمیسیون انتخابات به ما اطمینان کامل داده شد.

وی در پاسخ به اینکه چه تضمینی وجود دارد که زورمندان از قدرت خود استفاده های سیاسی نکنند؟ بیان داشت: در انتخابات گذشته ریاست جمهوری، شفافیت لازم وجود نداشت و حتی خود رییس جمهور هم این موضوع را ابراز می کرد. در حال حاضر وضعیت کشور تا حدودی تغییر نموده است. ناامنی ها افزایش یافته است و همینطور اقدامات خودسرانه ای نیز صورت می گیرد. اگرچه ظاهرا گفته می شود که جلوی مداخله زورمندان گرفته خواهد شد اما تضمین خاصی در این خصوص ارایه نشده است.

آقای بحر در پاسخ به اینکه با توجه به عدم وجود تضمین از سوی کمیسیون در برخی موارد، باور شما چیست؟ گفت: در انتخابات گذشته یک سری مسایل وجود داشت. در انتخابات آینده نیز شاهد شفافیتی که مورد انتظار مردم است، نخواهیم بود اما چه باید کرد؟ غیر از انتخابات راه حل دیگری وجود ندارد. انتخابات حتی اگر بصورت شفاف هم برگزار نشود، تنها راه نجات است. البته نمایندگان در مجلس تاکید کردند که ایجاد مرکز رای دهی در مناطقی که کمیسیون از امنیت آن اطمینان ندارد، صحیح نیست. در انتخابات گذشته فرمانده امنیتی در یک ولایت یا ولسوالی از وضعیت امنیتی آن منطقه ابراز اطمینان می نمود اما پس از ایجاد مراکز رای دهی در این مناطق، هیچگونه امنیتی وجود نداشت و تقلبات صورت گرفت.

این عضو مجلس نمایندگان درمورد استقلالیت کمیسیون انتخابات بیان داشت: درمورد نحوه تعیین اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی، این موضوع طبق قانون پیش رفته است و کمیته گزینش افراد شایسته ای را به ریاست جمهوی معرفی نمود. وقتی رییس جمهور صلاحیت عام و تام پیدا می کند، ممکن است یک سری علایق شخصی وی نیز تاثیرگذار باشد. درمورد استقلال کمیسیون انتخابات هم صحبت هایی در مجلس نمایندگان صورت گرفت و تا حدودی در این زمینه اطمینان حاصل شد.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به متفاوت بودن حرف و عمل مسوولان در دوره های گذشته چقدر می توانیم امیدوار باشیم که این بار مسوولان بتوانند وعده های خود را عملی کنند؟ گفت: کمیسیون مستقل انتخابات، نهاد برگزار کننده انتخابات است. ما تلاش داریم که از این نهاد اطمینان بگیریم و با احضار این نهاد در مجلس سعی داریم نسبت به درستی کارکردشان اطمینان حاصل کنیم.

این عضو مجلس نمایندگان در خاتمه درمورد نا امنی نیمی از مراکز رای دهی بیان داشت: نمایندگان مردم برای کمیسیون انتخابات راهکاری ارایه کرد به این صورت که برای حفظ استقلال کمیسیون در جلسه شورای امنیتی شرکت ننموده و این نیروها را در خود مرکز این کمیسیون احضار کند. این کمیسیون مساله نا امنی در نیمی از مراکز رای دهی را تکذیب نموده و تنها چند ولسوالی محدود را نا امن دانست. با این حال نمایندگان مجلس به این حرف ها قناعت نکرده و لیست ولسوالی های نا امن را در اختیار این کمیسیون قرار داده و خواستار رسیدگی شدند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بحر صاحب تقلب که خودت در انتخابات کردی اګر وجدان داری آنرا هم کمی برملا کن، کرزی خو مردانه میگوید که تقلب وجود داشته. یعنی تقلب کرده. من تعجب میکنم که تو چرا نمی شرمی و خود را نماینده مردم معرفی میکنی ، تو از کی نماینده مردم بودی؟ جز چور و چپاول دیگر کدام کاری را به مردم به ارمغان آوردی؟ سابقه تو و سایر ...در ذهن مردم هست، مطمئن باش....
فقیر سلطانیار

>>>   در بیان نمودن انتقاد واعتراض خود باید یک مقدار ادب و نزاکت رامراعات کنیم شمای که به آقای بحر اعتراض داری حق شماست ولی این ادبیات که بکاربردی ارزش وشخصیت شما هم عیارش رقم خورد.

>>>   انتخابات یکی از حقوق سیاسی شهروند یک جامعه هست و طبق قانون اساسی ملت حق حاکمیت خود را با انتخاب فرمانروایان مورد تطبیق قرار میدهند. در نظام های دموکراتیک و مردم سالاری، مردم می توانند اراده خور را بشکل مستقیم یا غیر مستقیم از طریق انتخابات تبارز دهند. در نظام جمهوری اسلامی افغانستان حاکمیت به مردم تعلق دارد و ملت در تعین سرنوشت خود حق تصمیم گیری دارن. این حق از مجرای انتخابات آزاد و شفاف تأمین می شود.
ظاهری از قم

>>>   آقاي بحر، نسبت به خيلي ها احساس مسوليت ميكند
حسين از مشهد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است