نبود بازار فروش علت ضرر باغداران
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۳    ۱۳۹۲/۶/۳ کد خبر: 56807 منبع: پرینت

نبود بازار مناسب برای فروش فراورده های باغداری، باغداران را به گونه ای جدی متضرر ساخته است. اکنون در کنار جاده کابل پروان، باغداران فراورده هایشان را در کنار جاده ها به بهای بسیار پایین به فروش می رسانند.

انگور، یکی از این فراورده ها است که باغداران حاضر اند تا هر7 کیلوی آن را به 50 افغانی در کنار جاده ها به فروش برسانند.

به گزارش یک، در برخی ولایت ها 30 و در برخی ولایت های دیگر 50 درصد حاصلات میوه افزایش یافته است. همه باغداران تلاش دارند به هر گونه ای که ممکن است فراورده هایشان را به فروش برسانند. چون سردخانه ای برای نگهداری این فراورده ها وجود ندارد و پس از مدت کوتاهی فاسد می شوند.

کنار جاده ها به ویژه جاده کابل پروان با رسیدن فصل میوه به یک بازار میوه فروشی مبدل می شود و این گونه جاده ها بازار مناسبی برای فروش فراورده های باغداری به شمار می رود.

وزیر زراعت و آبیاری می گوید که امسال تا 50 درصد حاصلات میوه به ویژه انگور و خربزه افزایش یافته و بازاریابی برای فروش این فراورده ها به یکبارگی مشکل است.

بربنیاد آمار اتاق تجارت و صنایع همه ساله به علت نبود سردخانه ها نزدیک به 60 درصد فراورده های کشور یا ضایع می شود و یا با بهره بسیار پایین در کنار جاده ها به فروش می رسد و یا به پاکستان صادر شده و در زمستان دوباره به بهای زیاد به کشور وارد می شود و به فروش می رسد.

کد (28)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   واقعا جاي تاسف است اكر 50 يا 60 درصد توليد ميوه افغانستان از بين ميرود ان هم فقط به خطر نبودن سردخانه! ايا كسي سرمايه كذاري بيدا نميشود كه جند سردخانه بسازند? ايا اين انصاف است كه كشاورز زحمتكش حاصل دسترنج خود را به قيمت ناجيز و ارزان بفروشد به خاطر اينكه ميوه اش فاسد نشود. كجا هستيد اي سرمايه كذاراني كه سرمايه كذاريتان فقط به نفع خودتان است! در ساخت وساز سردخانه ها مشاركت كنيد كه هم خودتان هم ان كشاورز زحمتكش و هم عموم مردم سود ميبرند و همجنين در اباداني كشور شركت كرده ايد. و هم ديكر كشور به سردخانه هي باكستان نيازي ندارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است