فلسفه انتخابات تعدد نامزدان است
فلسفه انتخابات و دموکراسی این است که باید کاندیدهای متعددی وجود داشته، آرا و نظریات مردم دسته بندی شده و هریک از لایه های اجتماعی، نمادهای حضورشان را در کاندید مورد نظر ببینند 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۸    ۱۳۹۲/۵/۲۸ کد خبر: 56472 منبع: پرینت

با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری در کشور ، تب و تلاش های انتخاباتی بالا گرفته است. گفته می شود حزب اسلامى به رهبرى عبدالهادى ارغندیوال و حزب وحدت اسلامی به رهبرى کریم خلیلى معاون دوم رییس جمهور، کاندیدای واحدى براى انتخابات آینده معرفی خواهند نمود.
در همین حال تعداد دیگری از احزاب و جریان پوزیسیون دولت نیز در پی انتخاب یک نامزد واحد برای انتخابات ریاست جمهوری هستند.
تا کنون تعدادی از سران و متنفذنی قومی و دولتی و اپوزیسیون بطور رسمی و یا ضمنی نامزدی خود را اعلام کرده اند.

آقای واقف حکیمی در مورد تاثیر عوامل خارجی در انتخابات گفت: به باور من در تمامی مسایل افغانستان، خصوصا انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل حکومت هم عوامل داخلی تاثیرگذار است و هم عوامل خارجی اما رای مردم افغانستان مهم ترین نقش را دارد. بدون شک کشورهای دخیل در افغانستان بی نقش نخواهند بود اما هیچگاه این کشورها نخواهند توانست به جای مردم تصمیم گیری کنند. متاسفانه برخی شخصیت ها تنها متکی به افراد خارجی هستند و ارتباط با عوامل خارجی را جزو افتخارات خود بشمار می آورند. تاریخ گذشته افغانستان و وضعیت کنونی افغانستان نشان می دهد چنین افرادی در بازار شناخت و تایید مردم افغانستان نقشی نخواهند داشت.

وی افزود: نیروهای ملی در افغانستان با وحدت کامل و معرفی کاندیدهای توانمند، می توانند رقابت سالم و تنگاتنگی را داشته، مشارکت هرچه بیشتر مردم را جلب نموده و نظارت مطلوبی بر انتخابات داشته باشند. اگر نامزدها بصورت تفننی وارد رقابت های انتخاباتی شوند، ممکن است جدیت انتخابات خدشه دار شود. بنابراین تلاش های فشرده ای از سوی احزاب سیاسی جهت معرفی کاندیدهای مشخص جریان دارد.

آقای حکیمی در ادامه بیان داشت: فلسفه انتخابات و دموکراسی این است که باید کاندیدهای متعددی وجود داشته، آرا و نظریات مردم دسته بندی شده و هریک از لایه های اجتماعی، نمادهای حضورشان را در کاندید مورد نظر ببینند. در نهایت این حکومت مورد دلخواه اکثریت است که محقق خواهد شد و همگان آن را می پذیرند. آنچه که به عنوان اجماع ملی مطرح شده است به این معنا که همه مردم در یک وحدت نظر به یک کاندید خاص رای دهند، متناقض با روح انتخابات است. اجماع ملی به این معنا است که همه احزاب سیاسی و شخصیت های افغانستان در جهت برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه تلاش کنند.

وی افزود: هیچگاه نمی توانیم حق کاندید شدن که حق قانونی همه شهروندان افغانستان است را سلب کنیم. احزاب و شخصیت های سیاسی و حتی رییس جمهور می تواند در یک پروسه شفاف و عادلانه از کاندیدهای بخصوصی حمایت نماید. انتخابات جان مایه دموکراسی است و وجود دموکراسی بدون انتخابات امکان پذیر نیست. قناعت بخش بودن نتیجه انتخابات موجب ثبات و استحکام سیاسی کشور خواهد بود.

آقای حکیمی در ادامه بیان داشت: ما در مدت کوتاهی که دموکراسی را تجربه می کنیم، وضعیت شفاف و امیدوار کننده ای نداریم. انتخابات گذشته ما سرشار از تقلبات بوده است و رغبت شهروندان را برای حضور در انتخابات کاهش می دهد. متاسفانه دولت افغانستان برای بالنده شدن و افزایش ظرفیت احزاب سیاسی تلاش نداشته است. در بسیاری از کشورهای خارجی این احزاب سیاسی هستند که متصدی انتخابات و امور انتخاباتی هستند. مثلا در طول تاریخ در آمریکا رقابت بین حزب جمهوری خواه و دموکرات بوده است. متاسفانه در افغانستان این کارها صورت نگرفته و تلاش ها در جهت تضعیف احزاب سیاسی بوده است.

وی در خاتمه تاکید کرد که با وجود همه مشکلات، احزاب سیاسی در افغانستان نقش برازنده ای دارند و بدون بالنده شدن نقش احزاب سیاسی نمی توانیم دموکراسی را در کشور پیاده کنیم. متاسفانه سلایق و کشش های درونی برخی شخصیت های سیاسی در افغانستان در جهت تضعیف احزاب سیاسی به دلیل سوق دادن افغانستان به سوی آنارشیسم است. به همین دلیل تاکید ما از ابتدا بر این بوده است که باید نقش احزاب سیاسی در کشور پر رنگ شود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سلام و احترامات خدمت آقای حکیمی صاحب ! بنده بانظری آقای حکیمی همنواع هستم و اما در یک جامعه طبقاتی - نیمه فیودالی - باساخت و بافت بلند منزل های آسمان خراش به اصطلاح بروژوازی - تفنگ سالاران قلدر در اطراف و اکناف کشور - بی عدالتی کامل - عدم تطبیق قانون اساسی - مافیای درون و بیرن کشور - سمتگرای و زبان پرستی حاکم بر کشور چگونه انتخابات عادل و سالم بر گزار خواهد شد و از سوی دیگر ناامنی سرتاسری و به ویژه جنوب کشور همه و همه باعث یک اتخابات جعلی و خود کامه اگر شود خواهیم بود که نقش تیروهای ملی و احزاب واقعآ انقلابی که اپوزیسیون واقعی دولت تشکیل میدیهند کم رنگ خواهد بود زیراکه مردم افغانستان 70% بیسواد بوده و متباقی آن وابسته به قدرت های بیرونی و دالری میباشند و نیروهای ملی و عدالت پسند که وابسته به فساد نبوده مردم به آنها رای کم تر خواند داد به هر صورت بگزار که همه شهروندان کشور جایگاه ی در انتخابات با خود داشته باشند و امید وار هستم که مردم شریف مسلمان این میهن رای خود را به یک خوراک نان نفروشند و فقد رای خود را به برنامه های انسانی و عدالت خواهی کاندیدان محترم بدیهند . وسلام .
( سیفی )


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است