افغانستان و ترس از سال 2014
جان کرزی وزیر خارجه امریکا مانند سایر افسران بلند پایه ارتش امریکا اطمینان داده است که نیروهای امریکایی پس از سال 2014 در افغانستان همچنان باقی خواهند ماند 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۰۶    ۱۳۹۲/۵/۱۸ کد خبر: 55969 منبع: پرینت

سال 2014 برای مردم افغانستان فقط یک سال است ولی نا معلوم بودن پروسه انتخابات ریاست جمهوری و خروج نیروهای بین المللی بی ثباتی کشور را به دنبال دارد.
این گزارش را روز نامه فرانکفرت الگماینه روز چهار شنبه 6 اگوست به نشر رسانده است.

سال 2014 در افغانستان تبدیل شده است به یک سال سرنوشت ساز که اکثر فامیل ها درباره آن صحبت می کنند نه به عنوان یک سال عادی بلکه ، به عنوان یک حادثه سرنوشت ساز از کشاورز هلمندی گرفته تا روشنفکران کابل تمام اقشار جامعه به طور فزاینده ای این بحث را مطرح می کنند که در سال 2014 چه اتفاقی خواهد افتاد؟

حتی تحلیلگران با تجربه افغانستان، نمی توانند تحلیل درستی از سال 2014 داشته باشند، در صورتیکه فقط 5 ماه دیگر به این تاریخ مانده است.

از زمانیکه کاخ سفید در واشنکتن در ماه جولای در روز نامه "نیویارک تایمز" گزینه صفر یعنی خروج تمام نیروهای امریکایی پس از سال 2014 را به نشر رساند، تصور ناامنی ها در افغانستان بیشترشده است. طوریکه مشاهده می شود سرمایه گزاری مورد نیاز در افغانستان کاهش یافته، تحصیل کرده های افغانستان کوشش می کنند کشور را ترک نموده و پول هنگفتی برای قاچاقبران بپردازند، قوماندانان سابق خود را برای یک جنگ داخلی آماده می سازند.

گزینه صفر به عنوان یک موضوع دور از تصور نیست.
صحبت از گزینه صفر روحیه شورشیان را تقویت نموده و حملات شان به شدت گسترش یافته است، این در حالی سات که عملیات طالبان در بهار هر سال پس از آب شدن برف ها و گرفتن محصولات تریاک شدت می گیرد. از طرفی پاکستان ارتباط مستقیم خود را با طالبان پس از عقب نشینی نیروهای امریکایی از منتطقه مستحمکتر می سازد.

جان کری وزیر امور خارجه امریکا در طول بازدید خود در هفته گذشته در اسلام آباد صحبت های جدی با مقامات پاکستانی داشته و به آنها گفته است که امریکا نیروهایش را در افغانستان کاهش خواهد داد، ولی تمام نیروهای امریکایی از افغانستان بیرون نخواهند رفت.

جان کرزی وزیر خارجه امریکا مانند سایر افسران بلند پایه ارتش امریکا اطمینان داده است که نیروهای امریکایی پس از سال 2014 در افغانستان همچنان باقی خواهند ماند.

جان کری اذعان نموده، بدون توافق بر وضعیت نیروهای امریکایی خروج کامل این نیروها اجتناب ناپذیر خواهد بود اما مذاکرات در این مورد در حال حاضر متوقف شده است.

گزینه صفر تا چندی قبل در واشنگتن هیچ پشتیبانی نداشت، اما خشم در مورد تقابل رییس جمهور کرزی ظاهرآ منجر به این واقعیت شده است که در امریکا به آن فکر می شود.

پس از آنکه طالبان پرچم امارت اسلامی افغانستان در دفتر خود در دوهه را بلند کرده و به این وسیله خود را نماینده رسمی مردم افغانستان معرفی نمودند، حامد کرزی از ارتباط نزدیک طالبان با واشنگتن به شدت خشمگین شده ، گفته است واشنگتن تلاش دارد با طالبان وارد مذاکره شده و این سیاست امریکا را توهینی برای افغانستان می داند. مذاکرات درمورد توافقنامه امنیتی دوجانبه بین امریکا و افغانستان به همین منظورمتوقف شده است.

این مذاکرات تا حال مجددا آغاز نشده است و واشنگتن می خواهد امضای این توافقنامه دوجانبه را از کامپین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان دور نگهدارد و تلاش دارد، تا ماه اکتبر سال جاری این توافقنامه به امضا برسد.
ولی حامد کرزی تا حال به رییس جمهور اوباما در این مورد چراغ سبز نشان نداده است.

سخنگوی حامد کرزی گفته است زمان امضای این قرارداد آنقدر مهم نیست ، مهم این است که خواسته های دولت افغانستان برآورده شود.

اختلاف بین کابل و واشنگتن:
دیدگاه ارگ ریاست جمهوری افغانسان بر این است که امریکا به شدت در مبارزه علیه القاعده و بر سر برنامه هسته ای ایران سخت به افغانستان نیاز دارد، بنابراین گزارش گزینه صفر که از طرف امریکا عنوان شده است، فقط یک بلوف می باشد.

ولی واشنگتن چنین تضمین های امنیتی را مستثنی می کند به همین ارتباط ناظران امنیتی می گویند، به عنوان یک راه حل سربازان بیشتری در افغانستان باقی خواهند ماند ، نسبت به برنامه از قبل تعیین شده .

هفته گذشته یکی از مشکلات بین امریکا و افغانستان حل شده ، که بر مینای آن حکومت امریکا برای حمل و نقل کالا های که به افغانستان وارد می شود، هفتاد میلیون دالر و برای هر کانتینر هزار دالر پرداخت نماید.

افغانستان برای مجبور ساختن حمل و نقل نظامی امریکا چند روزی مرز به طرف پاکستان را بست، تا این کالا ها با هزینه گزاف از طریق هوایی صورت گیرد.
در این رابطه خشم امریکا آنقدر زیاد بود ، که با نفوذ کنگره امریکا کمک های انکشافی برای افغانستان مورد تهدید قرار گرفت. این تهدید ها وزارت مالیه افغانستان را مجبور به عقب نشینی نمود.

شک و بی اعتمادی بین افغانستان و امریکا:
این بی اعتمادی عمیق برمی گردد به سال2009 میلادی زمان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، در آن زمان امریکایی ها به دلیل دستکاری و تقلب آشکار در رآی گیری انتخابات، می خواستند رآی گیری به دوره دوم و یا تقسیم قدرت منجر شود.
کرزی هنوزهم فکر می کند که امریکا می خواسته از شر او خلاص شود.

محمود منجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   فکرمیکنم اوباما-کرزی صاحب مسله پیمان امنیتی را تاختم انتخابا ریاست جمهوری مجهول مانده انتخابات را درتقابل کمترسپری کنند .چون درصورت گنگ بودن مسله کسی درنظر مردم متهم شناخته نشده صف بندی ضدامریکایی بروی امید و آرزوها معلق میماند . کاندیدان هم جهت کامیابی خود وعده امضای پیمان امنیتی را بجانب امریکا خام کوک حواهند کرد . این تاکتیک درحفظ موقف امریکا بهترین گزینه است که حتما ازان بهره میگیرند .اماگزینه صفر به نفع امریکا-افغانستان است .چون درخروج کامل امریکا هیچ کشوربرخاک ما جرات لشکرکشی نخواهد داشت نیروهای جانبدارامریکا هم بقدرکافی قوی و جانب طالبان هم بادرنظرداشت جنگ داخلی احتمالی به حکومت ایتلافی تن خواهند دادکه سال ۲۰۱۴ آرام ترین و بهترین روزهای تاریخ افغانستان خواهد بود.
فاریابی

>>>   تا جائیکه بمن ثابت شده . سیاست گزاران افغانستان مانند سیاست گزاران وطن دوست ( غرب ) برای مردم و
کشور خود نمی اندیشند. بلکه آنها همیشه برای منافع شخصی حزبی قومی... و تسلط بر اوضاع هر نوع زد وبند
سیاسی پشت پرده وبیرون پرده را با مخالفین سیاسی.جانی. عقیدتی ... انجام داده اند. بطور مثال در سالهای اخیر جهاد
قبل از سقوط حکومت داکتر نجیب,حزب اسلامی به رهبری حکمتیار با خلقی های شاخه جنرال شهنواز تنی پیوند خورد
که در نتیجه کودتای ناکام صورت کرفت. یکی دو سال بعد ربانی امیر جمعیت اسلامی و احمد شاه مسعود ( قهرمانملی ) با
بدنام ترینجنرال ملیشه از نظر جهادی ها با عبدالرشیددوستم و پرچمیهای شاخه ببرک کارمل مدغم ومتحدا حکومت داکترنجیب
را سقوط دادند. وقتیکه قوای نظا می اشغالگر روس افغانستان را ترک میکفتند. حزبی ها بخصوص پرچمی ها به آیند سخت نگران بودند.
ولی ما بیاد داریم که آب از آب تکان نخورد . با آنکه آنها ( پرچمیها و خلقیها ) چنان جنایات را بر ضد ملت انجام داده اند
که در حساب نمی گنجد.اما مورد عفو رهبران جهادی قرارگرفتند . رهبران جهاد این عمل را بخاطر صله رحمی ویا خشنودی الله (ج) نکردند . بلکه بمنظوریکه در بالا ذکر شدانجام دادند. اما اگر در سال 2014 عساکر امریکائی افغانستان را ترک بگویند . بهتر است آنعده از دولت مردان جایداد های مردم
و عامه را که بزور و یا با اسناد جعلی غصب کرده اند . مستردنمایند. از مردم عفو بخواهند و اصلاح کار نمایند . همین اکنون که روند صلح در جریان است آنرا با نیات نیک زمینه ساز باشند.
وقتیکه جناب محمد رسولالله (ص) مکه را فتح کرد.
ابوسفیان که از دشمنان سرسخت اسلام بود وزیاد ترین مصارف
جنگ احد را که مسلمانان درآن شدیدا زیان مند شدند او پرداخته بود با آنهم منزلش بفرمان پیامبر (ص) جای امن قرار گرفت . عکرمه فرزندابوجهل و وحشی قاتل حمزه ( رض) نیزمشمول عفو قرار گرفتند دین مقدس اسلام دین صلح و رافت
است و پیروان راستین آن صاحب احسان. فضل. سخاوت و کرم هستند.همین اکنون روند صلح در جریان است با نیات نیک از آن
استقبال کنید .در بیرون کردن عساکر امریکائی بکوشید و از آیند تشویش نداشته باشید.

>>>   حزب دموکراتیک خلق افغانستان بعداز خروج قوای شوروی جکومت سچه مردمی افغانستان را رهبری کردکه حریصان قدرت ازناشکری آن طی سالهای جنگ مسلمان کشی ومزدوری امریکا به جزای اعمال خودرسیدند .بقایای صادق اندیشه ملی دموکراتیک حوصله دارد تا چندسال دیگرهم این ... درراه دالر روانه جهنم شوند تا مردم فکرسالم اجتماعی-سیاسی کشوررا کاملا متیقن شوند بلاخره حقیقت پیروزاست.
ازسمت شمال


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است