دوست و حامی افغانستان ، هند است یا پاکستان؟!
دولت دهلی نو همچنان که تا کنون ثابت کرده ، صادقانه در راستای بازسازی افغانستان تلاش کرده است ولی دولت اسلام آباد جز آموزش نیروهای شبه نظامی و پناه دادن به مخالفین دولت ، کار قابل توجهی در افغانستان انجام نداده است 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۳۸    ۱۳۸۸/۹/۴ کد خبر: 5330 منبع: پرینت

شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper )، در یک گزارش تحلیلی نقش دولتهای پاکستان و هند را در امور داخلی افغانستان و نحوه تعامل دولت جدید ،با این دو کشور را به شرح زیر مورد بررسی قرار داده است.

مناسبات هند با افغانستان در طول سالیان گذشته نسبت به پاکستان، از برجستگی ‏های خاصی برخوردار بوده که این مسئله، هرگز به مزاج پاکستان خوش نیامده است. هند در طول سالیان گذشته، به خوبی توانسته نقش به سزایی را در بازسازی افغانستان داشته باشد، اما پاکستان همواره تأثیرگذاری منفی در کشور داشته و به دنبال دامن زدن به ناآرامی‏های بیش‏تر بوده است.

در زمان حاکمیت طالبان، روابط این گروه با هند، به شدت تنش آلود بود؛ زیرا در آن زمان، طالبان توسط پاکستان حمایت می شد؛ اما زمانیکه طالبان شکست خوردند و حکومت کرزی آغاز بکار کرد، روابط هند، با دولت افغانستان بسیار نزدیک شد و به همان اندازه، پاکستان دشمنی هایش، با افغانستان و هند را آغاز کرد.

این دو کشور نه تنها در کشمیر، بلوچستان و برخی از کشورهای همسایه، با هم داخل جنگ هستند؛ بلکه افغانستان نیز، یکی از کشور هایی است که ، در آن به رقابت می پردازند. پاکستان در تلاش است تا از محبوبیت هند در افغانستان بکاهد و درعوض، محبوبیت خودش را در کشورمان افزایش دهد.

شواهد حاکی است که صحنه افغانستان، میدانی برای رقابت میان هند و پاکستان چه در گذشته و چه در شرایط کنونی، بوده و دولت افغانستان نتوانسته این دو کشور را قانع بسازد که سیاستی غیرجانب‏دارانه را دنبال می‏کند و به این وسیله از این دو کشور بخواهد که یک‏دیگر را در میدانی دیگر، با چالش مواجه سازند.

هرچند که اسلام ‏آباد و دهلی ، بیش‏تر نگران منافع امنیتی کشورهای خود هستند تا منافع جمعی هر سه کشور اما در این میان، این افغانستان است که بهای سنگینی برای رقابت هند و پاکستان می‏پردازد به گونه ای که پس از حمله به سفارت هند در کابل، این نگرانی به وجود آمدکه افغانستان، به میدان جنگ هند و پاکستان تبدیل خواهد شد.

اما نکته مهم این است که دولت جناب کرزی در قبال همسایگان و کشورهای مهم منطقه و حتی جهانی، سیاستی قاطع و مشخص نداشته و همواره از موضع ضعف سخن گفته است. نبود چنین سیاستی در نهایت موجب شده تا اوضاع در افغانستان، زمینه‏ های نگرانی بسیاری از کشورها را به خصوص کشورهای همسایه و قدرت‏های منطقه ‏ای فراهم نماید که این نگرانی، زمینه‏ های مداخله در امور داخلی کشور را افزایش داده است.

کارشناسان مسائل سیاسی بر این باورند که در صحنه کشمکش بین پاکستان وهند آنچه مهم است نظر نهایی محترم کرزی در قبال این دو کشور می باشد که آیا دولت افغانستان به هند تکیه کند یا به پاکستان!

هند از معدود کشورهایی است که به تعهدات خود در افغانستان عمل کرده است. از احداث جاده ها، کارخانه های نساجی و صنایع غذایی، سمیان و پشم بافی گرفته تا کمکهای نقدی و بشری. به حدی که محصولاتی که از هند وارد کشور می شود حدود سی فیصد ارزانتر از محصولات چین و پاکستان می باشد.هر چند که در بخش ترانزیت کالا نقش پاکستان برجسته تر از کشورهای دیگر بوده است زیرا تجار افغانی همواره کوتاه ترین و نزدیک ترین مسیر را برای انتقال کالاهای خود بر می گزینند.

آنچه که طی این هشت سال از سیاست خارجی دو کشور دریافت شده این است که بسیاری از عوامل ناامنی و شورش درمناطق افغانستان مربوط به افراد تحت الحمایه پاکستان و سیاستهای نادرست اسلام آباد بوده در حالی که دولت هند تاکنون هیچ دخالت علنی در امور داخلی کشورمان نداشته است.

بسیاری از آگاهان سیاسی معتقدند که جناب حامد کرزی اگر به جای تکیه بر مقامات پاکستان ، رابطه خود با دولت هند را گسترش دهد، به نفع افغانستان می باشد. چرا که دولت هند با وجود اینکه مرز مشترک با کشورمان ندارد ولی در بسیاری از زمینه ها از جمله انرژی هسته ای، صنایع نظامی، علوم پزشکی و ... پیشرفتهای قابل توجهی داشته است به نحوی که در بسیاری از زمینه خود کفا شده است در حالی که پاکستان هیچ گاه به این اندازه پیشرفت نداشته است.

کشور هند که دومین کشور جهان از لحاظ نفوس می باشد، اکنون بدون کمکهای کشورهای غربی توسط دولتمردانش اداره می شود در حالیکه پاکستان از بدو تولد تحت تاثیر کشورهای غربی به خصوص آمریکا و بریتانیا بوده و هست.

دولت دهلی نو همچنان که تا کنون ثابت کرده ، صادقانه در راستای بازسازی افغانستان ( و البته با هدف تضعیف منافع پاکستان در کشور) تلاش کرده است ولی دولت اسلام آباد جز آموزش نیروهای شبه نظامی و پناه دادن به مخالفین دولت ، کار قابل توجهی در افغانستان انجام نداده است به نحوی که مقامات امنیتی پاکستان به این عقیده اند که برای جلو گیری از نفوذ هند در افغانستان و منطقه تقویهء طالبان در افغانستان یک انتخاب خوب می باشد.

با این تفاسیر،هنوز جناب کرزی در مورد انتخاب حمایت هند یا پاکستان دچار تردید می باشد. به نحوی که به تازگی دولت بریتانیا طی بسته پیشنهادی اش رسما از کرزی خواسته بود تا با دولت هند که دشمن پاکستان به شمار می رود، قطع رابطه نماید. ولی اینکه کرزی در برابر این خواسته بریتانیا چه واکنشی انجام می دهد هنوز اعلام نشده است.

ولی آنچه واضح است این همسایه ، حق همسایگی را در حق افغانها انجام نداده و نخواهد داد و اعتماد و تکیه بر آن جز شکست برای افغانها چیزی را در بر نخواهد داشت و محترم کرزی بهتر است به فکر هم پیمانی مستقل تر و قوی تر برای خود باشد.

لازم به ذکر است که این مطلب به عنوان حمایت از دولت هند نمی باشد ولی آنچه از مقایسه این دو کشور به دست می آید ، این واقعیت است که هند نفع بیشتر و ضرر کمتری نسبت به پاکستان برای کشور ما دارد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   هند است.
گلا جان

>>>   دوست و برادر واقعى مردم افغانستان كشور بهناور هند است.شايد بدى از ما شده باشد ولى از انها تنها خوبى شده است.اين را فرد فرد مردم ما ميدانند.

>>>   هند در طول مدت ثابت ساخته است که در افغانستان دست به اعمال تروریستی به مثل پاکستان نمی زند.

>>>   <<کور هم میداند که دلده شور است>>
یک چیزی واضع است که هند دوست افغانستان وچتلستان دشمان کشور ما میباشد. به امید روزی که هند مناطق شمالی کشور خودرا که توسط فلوته بازی های انگلیس پنجاه سال قبل از دست داده بود دوباره بدست بیاورد وبا هند بزرگ هم سرحد شویم.

>>>   بلا سر هر د و یش یکی اش هم د و ست ما نیست .
م. ل.

>>>   دوست و حامی افغانستان فقط هند بوده است وخاهد بود در زمانهای مختلف

>>>   اصلا اين سوال طفلانه است ،قابل بحث نيست.(( چيزي عيان است قابل بيان نيست)) هند صدها مرتبه از پاكستان بهتر است.

>>>   پیام عالیقدرامیرالمؤمنین
به مناسبت فرا رسیدن عید سعید اضحی
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله الذی صدق وعده و نصر عبده وأعز جنده و هزم الأحزاب وحده والصلاة والسلام علی قائد المجاهدين وإمام المرسلين صاحب خلق العظیم سيدنا ونبينا محمد وعلی آله وصحبه أجمعين وبعد:
قال الله عزوجل :[ذلك ومن يعظم شعائر الله فإنها من تقوى القلوبO لكم فيها منافع إلى أجل مسمى ثم محلها إلى البيت العتيق]
به ملت مجاهد، خانواده های گرامی شهداء، زندانیان مظلوم راه حق، مجاهدین سر به کف ودلیرودرمجموع به همه قشرهای مؤمن امت اسلامی، فرا رسیدن عید سعید اضحی را تبریک عرض میدارم، از بارگاه الله جل جلاله استدعا می نمایم که این روزهای شاد ونیکبخت را بر همه امت اسلامی براي دايم در پرتو آزادی، سربلندی، خورسندی، آرامی وکامیابی سپری نمایند، همچنین از بارگاه یکتا استدعا می نماییم که حج های حجاج کرام وهمه عبادات ودعاهای شان را در بارگاه بزرگ خویش قبول نموده واین اجتماع بزرگ ومیمون دینی را سبب وحدت ویکپارچگی امت اسلامی بگرداند.
خواستم باعرض تبریکی عید قربان،مطابق خواسته ها، از بعضي جوانب مهم حالات فعلی، تذکر نمایم:
1 ـ به ملت مسلمان ومجاهد:
نخست از همه، از ملت غیور ومومن خویش سپاس گزارم که به خواسته های امارت اسلامی لبیک گفته با نه اشتراک کردن شان در پروسه امریکایی که بنام انتخابات آن را جلوه می دادند این درامه را خنثی، نامراد وشرمسار ساختند، من کاملا یقین دارم که اگر این چنین همکاریهای همه جانبه وبنا بر اخلاص وصداقت ملت مجاهد وغیور ادامه داشته باشد به همکاری ونصرت الله جل جلاله، همه دسیسه های شوم دشمن دین وخاک ما یکی پی دیگر رسوا وخنثی خواهد شد. به برکت سربازی وقربانیهای بیدریغ شما، الله جل مجده دشمن مغرور ومستکبر را با شکست سنگین ووارخطایی ورسوایی بزرگ مواجه ساخت، امید است هنوز هم بخاطر رسیدن به آرمانهاي اسلامی خویش به جهاد ومقاومت برحق خویش ادامه داده، مجاهدین سر به كف و دلیر راه حق وآزادی را همکاری نمایید، به مال وجان صفوف آنها را تقویه نمایید، خصوصا اهل وخانواده های شهدای مبارک واسیران مظلوم را حوصله افزایی نموده با آنها غمراز شوید وهمچنان به اساس مسؤلیت ایمانی، شرعی ووجدانی خویش با اداره مزدور واجیر کابل قطع رابطه نمایید.
آنانيكه كشور عزيز ما را اشغال نموده وملت غيور مان را به يغما مي برد, حالا ميخواهند برای رسیدن به اهداف استعماری خویش مانند درامه انتخابات تا یک وقت دست به تبلیغات درامه مذاکرات زده آن را زمزمه نمایند, دشمن اشغالگر ومکار ،گاهی هم به مذاکراتیکه در آن آزادی افغانستان بر آورده شده واشغال آنها خاتمه یابد آماده نیست، آنها می خواهند مذاکراتي را بکنند که ضامن استمرار ودوام استعمار واشغال شوم آنها باشد، ولیکن ملت مجاهد وشهید پرور افغانستان گاهی هم به مذاکراتیکه درکشور عزیز ما به موجودیت نظامی وعسکری آنها ودايمي بودن آن صبغهء قانونی بدهد، آماده گی نخواهند از خود نشان داد.
افغانستان خانۀ ما ست،هیچ کسي هم پیرامون ملکیت آشیانه وکاشانۀ خویش با کسي دیگر مذاکرات نمی کندکه در حاکمیت واداره کردن خانهء خویش دیگران را شریک وخویشتن را بی خانه سازد، مسلوب الاختیار شده و غلام گردد، خارجیها خانه وکاشانۀ افغانها را به زور ، ظلم وستم غصب نموده اند، اگر آنها حقا خواسته باشند که حل معقول مشکل را بنمایند نخست از همه باید به اشغال افغانستان خاتمه بدهند.
امریکاییهای اشغالگر اصلا به بهانهء مذاکرات تسلیمی مجاهدین را میخواهند، واین کاریست امکان ناپذیر ومستحیل، که گاهی هم صورت نخواهد گرفت.
ملت ما پیرامون حل مشکلات ذات البینی و تعامل نیک با جهانیان ، تجارب خوب واصول واضح دارد، لهذا موقف امارت اسلامی استوار بر منافع ومصالح اسلامی وملی بوده ومبنی بر دلایل قوی میباشد.
2 ـ به مجاهدین دلیر و قهرمان سنگر حق:
غلبه وکامیابی شما برلشکریان وافواج اشغالگر کفر،محصول نصرت الهی میباشد، اگر شما در مقابل این نعمت بزرگ رضای الله جل جلاله وخدمت ملت را نصب العین خویش بگردانید، شکی نیست که این نعمتها فراوانتر وبیشتر خواهد شد،الله جل جلاله پاهای دشمن متجاوز را به لرزه آورده افتخار شکست فضيحت بار اژدهاي این قرن را نصیب شما خواهند نمود، قسمیکه ازقراءن نمایان است، ان شاء الله تعالی.
اوامر الهی را کاملا بر خویش عملی نموده ،در صفوف خویش متفق ومتحدباشيد، از هر نوع تفرق واختلاف اجتناب ورزید، در همه امور جهادی از مسؤلین خویش اطاعت نمایید، در وقت عملیات نظامی به حفاظت همه جانبهء مردم عامه ومنافع ملی جدا متوجه باشید، بالخصوص، در وقت عملیات استشهادی وفدایی، همه وهمه فکر خویش را بر اشغالگران، اجیران شان واهداف مهم آنها متمرکز سازید، چون خود داری از کشتن عامهء مردم و اجتناب از اذیت رساندن به آنها، مسؤلیت شرعی وایمانی هر مومن بوده،قتل وکشتن عامهء مردم هیچ توجیه شرعی نداشته،ونه هم در دین مبارک ومقدس ماامکان گنجایش این چنین کردنیهاوجوددارد.دشمن مکار وحيله گر، بخاطربدنام کردن مجاهدین ، به مراکز تجمع عامهء مردم از قبیل مراکز دینی ومساجد وجایهای همانند آن، بنام عملیات استشهادی انفجارها ویرانگر وبربادکن را مرتکب می شود، باید مجاهدین به این چنین کردنیها پست دشمن متوجه بوده و از این چنین کارها جدا خود داری نمایند.
شما باید نخست ازهمه رضاى الهی ،آرامی وامن ملت خویش را در نظر داشته باشید.در بین ملت، کلانها وبزرگان ورجال ملی را بسا توقیرنموده بر خوردسالان شفقت نمایید، در امور اجتماعی و در رساندن حق به حقدارش عدالت راستین را مراعات نموده، وبرای پیشرفت در امور جهادی خویش لوایح واصول امارت اسلامی را بهتر عملی سازيد.
در عملیاتهای نظامی ودیگر امور جهادی، به خاطر جلوگیری واجتناب از اختلافات احتمالی ،شکایتها وتلفات از تجارب ومشوره ها وتدابیر قوی استفاده نمایید.
همچنان در رابطه به امنیت وحفاظت خویش سعی ورزیده از احتیاط جدی کار بگیرید، اگر یکی از مخالفین به شما تسلیم میشود، قسمیکه این پروسه فعلا جریان دارد، باید احترام حقوق آنها را در نظر داشته باشید. چنانکه کمونستها در حال شکست خود، بنام مليشه ها، جهت برانگيختن اختلافات ذات البيني وتعصب ها و توسط آنها انتقام گيري از ملت مجاهد، قطعات قومي و گروپ هاي مسلح خود کامه را تشکيل نمودند.حال امريکايهاي شکست خورده و ايتلافيون آنان ميخواهند در آستانۀ شکست خود، باز هم تجربۀ ناکام گذشته را تکرار نمايند. من باوردارم که تلاش واپسین دشمن نیز سبب شکست وبد نامی بیشتر آنان خواهد ګشت، ولی شما مجاهدين عزيزنیز سعى جدى نموده تا به همکاري ملت مجاهد، اين دسيسۀ شوم آخرین دشمن را نيز ناکام نمایيد.وبه کسانيکه از اين گونه فتنه ها،سر پرستي و وارثي مي نمايند، جزايي دهيد که عبرت براي ديگران باشد و در کشور عزيز، تاريخ سیاه گلم جمها ی وحشی تکرار نگردد
3 ـ به حکمرانان وکارکنان ادارۀ اجیر کابل:
از غلامی وبردگی در راه خدمت کفار واشغالگران اضافه تر از رنجاندن وکوبیدن ملت مظلوم وستمدیدهء خویش دست بردارید، متجاوزین بیگانه در هیچ صورت خواهان خیر ونفع ملت افغان نیستند، آنها در حقیقت اراده از بین بردن عقیده مردم و مقدسات آنها را کرده اند، قصد چور وچپاول همه هستیها ومنافع مادی مارا نموده اند، شعارهای آبادی وباز سازی افغانستان که آنرا زمزمه می کنند، عاری از حقیقت ودور از واقعیت می باشد، آنها می خواهند از همین طریق خویشرا به اهداف نامرادشان برسانند، وآنها هزارها ملیون دالریرا که بنام بازسازی افغانستان جمع کردند ومی کنند به جیبهای خویش دوباره می اندازند، میخواهند که ملت وکشور عزیز ما را بر اساس یک پلان سنجیده و از روی توطیه سازی در دام ربا، سود وقرضه های کمر شکن گیر نمایند، آنها تصمیم برده سازي ملت غیور وعزیز ما را در نظر گرفته اند، من کما فی السابق به اساس مسؤلیت خویش ، شمارا یکبار دیگر مخاطب ميسازم که :
زندگی ذلت وحقارت را بگذارید، از دشمنی با ملت خویش دست بردارید، به جای این بی غیرتیها با مجاهدین در سنگر فخر وشرف وایمان بایستید!
دشمن میخواهد که تفنگ را به شانهء شما مانده هموطنان شمارا هدف قرار داده بکشد، اما شما بکوشید که با استفاده از فرصت ، خویش را از سر نوشت ننگين شاه شجاع انگریز ، پیروان تره کی ،امین ،کارمل ونجیب روس، نجات دهید.
اگر شما به صدق واخلاص راه باطل را ترک نمایید، بی شک که کامیابی دنیا وآخرت را کمایی خواهید نمود، شما پس از این دیگر این حقیقت را درک نمایید که طلسم های نیروی استعماری غرب دیگر درکشور عزیز شکسته شده، وواقعيت های عینی نشان میدهد که اشغالگران ديگر،فرار رابرقرارترجيح ميدهند، قافله حق به قدمهاى استوار ومستحکم به سر منزل منطقی ومعقول کامیابی درشرف رسیدن است، مجاهدین قهرمان به مرور زمان نیرومند تر شده در بخشهای نظامی ، سیاسی، مطبوعاتی، واجتماعی تجربه های کاری را کمایی می نمایند وکوششهای بي ثمر دشمنان واجیرانشان در مقابل نهضت جهادی مانند بندهای ریگ در مقابل بحر مواج و طوفانی می باشد، موجهای ناشی از مقاومت ملت غیور حتما اشغالگران مغرور را با خود می بردارد . ان شاالله تعالی .
4ـ به کنفرانس اسلامی وبه اصطلاح سازمانها جهانی حقوق بشر:
من از کنفرانس اسلامی واز همه سازمانها ی تحت عنوان حقوق بشر در جهان خواهانم که در رابطه به کشتار عام مردم ملکی در افغانستان از طرف امریکایها ونیروهای ایتلافی فورا تصمیم قاطع اتخاذ نموده واز آن جلوگیری نمايند، آواز مجازات این مجرمین را بلند نمایند، و علاوه بر این نیروهای اشغالگر به قیادت امریکا وادارهء اجیر کابل درمناطق مختلف کشور بر خلاف همه نورمهای بین المللی تحت عنوانهای مختلف وگوناگون زندانهای وحشی را ایجاد نموده، در آن هموطنان مظلوم وبی گناه ما را به شکلهای گوناگون و وحشی شکنجه می کنند، برای جلوگیري از این جرم نا بخشودنی باید که همه دعوا داران حقوق بشر از لحاظ مسؤلیت خویش به اقدامات جدی بپردازند، بسیاری از زندانیان ما به اساس تعامل وحشیانه وشکنجه ها در زندانها یا شهید شده اند ویاهم معیوب گردیده اند، اگر این سازمانهاحقوق بشر برای رضاوخوشنودي امریکا وغرب مسئولیت خویش را ادا نمی نمایند، پس باید اخلاقا عنوانهای حفاظت حقوق بشر را از خود بدور کنند .
5 ـ به دانشمندان، نویسنده گان ، قلمداران وادبا:
از دانشمندان مستقل وآزاد، استادان وسیاستمداران خواهشمندم که در هر نشست ومجلس خویش داعیه برحق ملت ستمدیدهء خویش را بلند نموده واز آن دفاع نمایند، پیرامون واقعيت های موجوده کشور در نوشته ها وبیانه های خویش ذهنیت های هموطنان و جهانیان را روشن ساخته، حق استعداد ومواهبی راکه الله جل جلاله به آنها ارزانی فرموده با جهاد لسانی وقلمی ادا نمایند.
نویسنده گان وژورنالستان گرامي، در دور قاطع تاریخ ما " که بر ملت وخاک ما تجاوز صریح صورت گرفته است " نقش خویش را بازی نمایند، به پشتیبانی از آزادی کشور عزیز واسلامی و نظام حقيقي اسلامی مسلسلا کوشش های مطبوعاتی خویش را به کار برند، در همه رسانه های خبری از نگاه مسئولیت خویش حقایق واقعی را به گوش مردم برسانند، با نیروی ایمانی ومردانه وار مبارزهء حق گفتن واظهار حق بکنند، همچنان من از شاعران دلسوز وبااحساس امید دارم که در اشعار ونوشته های ادبی خویش در مقابل اشغالگران حماسه ها وکارنامه های جهادی مجاهدین را حفظ نموده ، و در ملت جذبهء نهضت اسلامی، وحدت ملی ، غیرت وآزادی را زنده نموده اضافه تر به آن نیرو بخشند.
6 ـ به کشورهای همسایه ومنطقه:
پلانهای شوم توسعه طلبانۀ واستعماری غرب،که در منطقه درحال تطبيق شدن است، به نام همکاریهای اقتصادی راه را برای توطیه ها وحربه های قاتلان کرایی وکمپنی های شوم وشناخته شده هموار نموده ودر بین کشورهای منطقه تخم نفرت را کاشته، بازار تفرق و عداوتها را گرم نموده است. این همه در حقیقت مخالف ارزشهای بشری، عدالت، صلح وروابط متقابل واصولی بین کشورها میباشد، اگر کشورهای منطقه در برابر مداخلات استعماری وموجودیت وسیع نظامی امریکا احساس مسؤلیت ننمایند، برای ابد منطقه به طرف بی ثباتی کشانیده شده از تطور، تمدن وپیشرفتها پسمانده وسلب الاختیار میشود، ما به یقین گفته می توانیم که از برکت عزم قوی ومقاومت نیرومند مجاهدین،نیرو وقوت دشمن از بین رفته، رعب شان ختم شده،پلانهای شومشان خنثی شده است. وحالا شما باید قربانیهای ملت مظلوم مارا قدر دانی نموده ،در رابطهء آزادی کشور مان از چنگ اشغالگران با ما همکاری نمایید. امارت اسلامی می خواهد که در صورت احترام متقابل با همه کشورها پیرامون همکاری دو جانبه، پیشرفت اقتصادی وآیندۀ نیک وخوب گامهای مثبت وارزنده بر دارد، ما در مقابل استعمار، به همه کشورهاي منطقه به نظر یک خانه مینگریم، ومی خواهیم که در آینده در صلح وثبات منطقه من حیث یک نیروی مسؤل وقدرتمند نقش خویش را بازی نماییم.
7ـ به کارکنان قصر سفید ومردم جنگ پسند امریکا:
نظر به واقعيت های عینی وموجودۀ افغانستان، انجام نیروهای اشغالگر امریکایی وایتلافی دیگر در این کشور مواجه با یک شکست مطلق می باشد، شکستیکه نه به ارسال قوای اضافی ونه هم به اختیار نمودن استراتیژی های مسلسل ونامعقول تلافی آن شده می تواند.
شما باید خوب درک کنید که منطق زور وجبر دیگر حیثیت خویش را باخته، شما نمیتوانید که ملت غیور افغان را به زر و زور نظامی ویاهم به چال وفریب وطلسم شیطانی خویش کنترول نمایید،ملتي که شما با آن پنچه نرم مينمائيد ، آنها در جهان تجربه های تاریخی ومهارت بی مانند سرنگون کردن امپراطوریهای مستکبرین را دارا هستند، ملت باشهامت ما گاهی هم به استعمار غربی اجازه نخواهد داد که کشورعزيز ما را به مرکز سازش های متجاوزانه بر علیه آزادی و ارزشهای حیاتی ما وبر علیه کشورهای همسایه مبدل نماید. آری این همان ملت است که پیش از شما امپراطوریهای انگلیس وروس را از روی نقشۀ جهان حذف نموده بود، وبا استفاده از همان تجربه هاو با مورال بلند وحوصله فراوان تر در مقابل لشکرهاي مورال باخته وشکست خوردۀ شما در سنگر عزت وجهاد قرار دارد، آنها به اساس ایمان وعقیدهء خویش در این کارزار برشکست شما وکامیابی وغلبۀ خویش باور دارند، برای شما مناسب است تا به عوض اینکه بی جا وبی فایده خود را بيآزمایید خوبتر این خواهد بود که راه تعامل منطقی ومعقول را اختیار نموده، مشکل اشغال افغانستان را خاتمه دهید، وخوب بفهمید که سیاست های جنگی وجارحانۀ شما به ملت شما در همه جهان دشمنان را تاحدی زیاد خواهد کرد که بالآخره این جهان وسیع بر شما تنگ آمده وزنده گی تان تلخ خواهد شد،زيراپالیسی های زور وجبرديگربرای هیچکس قابل قبول نمی باشد.
8ـ به کشورهای اروپا وبشکل عام به ملتهای خودمختار غرب :
دولتمردان وحکمرانان استعمارگر شما، به خاطر سرمایه گذاري افراد چند سرمایه دار، به بهانۀ تروریزم بر کشور ما تجاوزنموده، جال استعمار جدید خویش را پخش نموده است، جوانان، پیرمردان وکلان سالان، زنان، اطفال وخوردسالان ما با بم ها وتوپ های شما روزانه شهید میشوند، اشغالگران از طرف شب بر خانه های ملت ما تعرض می نمايند، با بمباردمانهای کورکورانه باغهای سر سبز، سرمایه های ملی، مراکز تعلیمی وتجارتی مارا ویران نموده واز بین می برند، مقابله ومقاومت با این ظلم ووحشت حق مسلم ومشروع ما می باشد، ما باتمام توان وقدرت خویش وبا همه امکانات وقربانیهاي حق خویش را بکار می بریم، باید که به سخن های دروغین حکومت داران خویش فریب نخورید که هجوم وتعرض خویش را جنگ مجبوریت می نامند، این یک جنگ استعماری بوده، بهانۀ مبارزه با تروریزم یک وسله ووسیلهء دروغین در دست حکومت داران شما میباشدکه توسط آن در چشم شما خاک میپاشند،بخاطرجلوگیری از این ظلم،بلندکردن صداخواست ضمیر ووجیبۀ اخلاقی شما میباشد.
ما در کشور خویش خواهان یک نظام اسلامی می باشیم که در پرتو آن حقوق همه افراد ملت اعم از مرد وزن محفوظ وبرآورده باشد، نظامیکه خودمختار و بر خویشتن متکی واستوار بوده پالیسیهای داخلی وخارجی آن بنا بر قاعدۀ شرعی که نه به دیگران ضرر برساند ونه هم ضرر دیگران را تحمل نماید مبنی باشد.
جنگ با تروریزم یک مفهوم نا موجه ومصطلح ساخته شدۀ بنتاگون وواشنگتن است، که میخواهند با استفاده از این مصطلح ،کشورهای آزاد ومستقل را مستعمرۀ خویش گردانند، سرمایه های طبیعی ومنابع اقتصادی آنان را تحت تصرف خویش در آورند، اعتقادات وروایات دینی آنها را پایمال نمایند.
9ـ به همه امت اسلامی:
در هر کنج وکنار جهان ،همه برادران مسلمان خویش را قول خلیفه بزرگ اسلام حضرت عمر فاروق رضی الله عنه که فرموده اند " نحن قوم أعزنا الله بالإسلام فإن ابتغينا العزة في غيره أذلنا الله "
( ترجمه : ما قومی هستيم كه الله جل مجده ما را به اسلام عزت بخشيده است، اگر ما خواهان عزت در چیزی دیگری شدیم پس الله جل جلاله ما را ذلیل وخوار خواهد نمود )
را تذكر داده، توصيه مي نمايم كه برای اعاده عظمت ، شان وشوکت گذشته خویش به عملی کردن فرامین واحکام مقدس اسلام توجه کامل نموده، در هرکنج وکنارجهان همکار ومددگار برادران مسلمان خویش شوید. در میدان مقاومت وجهادباستمگران ومتجاوزین از درایت،درک وحکمت کار بگیرید، زعماي تنظیم های جهادی باید در پیشرفت کارهای جهادی خویش از بسا دقت عمیق وژرف استفاده نموده صفوف خویش را از تفرق وخود خواهیها نجات داده به همه توطیه های دشمن که با آن مسلمانان را بدنام وتشویه می سازد متوجه باشند.
از کارهای که ضرر آن برای مسلمانان از نفعش بیشتر وبزرگتر تمام ميشود جدا خود داری نمایید، در میدان کارزار، همه کوشش های خویش را براي سرکوبی دشمن اشغالگر متمرکز ساخته، به کارهای بیهدف وبیهوده خویش را مصروف نسازید، همه توجه خویش را به اهمترین اهداف صرف دارید.
همه مسلمانان جهان باید مدافعین اسلام وامت اسلامی ـ مجاهدین ـ را در افغانستان، عراق ، فلسطین ودیگر جاه ها در دعاهای خصوصی خویش یاد نموده واز آنها دفاع اسلامی واخلاقی بکنند، از قضیۀ آنها من حیث یک قضیه بر حق اسلامی دفاع نمایند، چون امریکا وهمکارانش کوشش های برملا ومرموزی را برای بی ثباتی همه جهان اسلام براه انداخته، وبرای پوره کردن فرمایش های استعماری خویش در کشورهای اسلامی به آتش اختلاف دامن می زنند، پس هر مسلمان باید دشمن اصلی خویش را شناخته و بايد در کشف دسایس شیطانی آنها بیدار باشد.
در اخیر به همه برادران مسلمان خویش این قول الله تعالی را من حیث یک توصیه نیک ومیمون يادآور ميشوم که می فرماید :
" ( أَمْ حَسِبْتُـــمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِينَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِكُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء وَزُلْـــزِلُواْ حَتَّــــى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَـــهُ مَتَى نَصْرُ اللّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَرِيبٌ ( [2] "
ترجمه: آیا گمان بردید که به جنت داخل خواهید شد، وحال اینکه هنوز شما دچار مشکلات ورنجها نشده اید قسمیکه امتهای گذشته دچار آن شده بودند، به آنها رنجها ومصيبت هاوسختیهای رسید، وچنان متزلزل شدند که پیامبر وکسانیکه با آو ایمان آورده بودند گفتند که چه وقت نصرت الهی عاید حال ما میگردد؟ خبردار! که نصرت الهی نزدیک است ". والسلام.

خادم اسلام امیرالمؤ منین ملا محمد عمر مجاهد

>>>   هند دشمن دین مقدس اسلام است و اسلام دشمن بت پرستان بگوان از شما باشد .

>>>   والله تا بحال ندیدیم یک هندو بیاید در افغانستان خود را انتحار کند. و چندین هموطن ما را به شهادت برساند. این پاکستان و پاکستانیها هستند که دشمن دیرینه ی ما میباشند. ولی تا بحال ده ها انجنیر و داکتر هندی که در وطن ما خدمت میکنند بیرحمانه به قتل رسیده اند.
وطندوست

>>>   امکان دارد که همه عملات تروریستی در افغانستان توسط استخبارات هند پلانگزاری شده و میشود تا که ما به پاکستان شک کنیم و در مرور زمان همچنان نفرت پیدا کنیم و در اینگونه دوست هند شویم چرا که هند به ما چند عدد ملی بس دست دو کمک کرده است. هند و پاکستان دشمن یک دیگر هستند و باید افغانستان با هر دو روابط یکواخت داشته باشد تا نشود که افغانستان میدان جنگ دو همسایه دالخور شود.
جـــادوگـــر - کابل 

>>>   فیض بچه از اندخوی
دو میش جنگ میکنه پای قوچ افگار میشه

>>>   چقدر بعضي ما افغان ها فراموش كاريم
ايا فراموش كرده ايد چهارده سال حكومت .... هند شريك جرمي حكومت جنايت كار كمونست كابل نبود از اسلحه گرفته تا فرستادن وتربيه عساكر و كومك هاي مالي برزد مردم ما افغانها نبود

>>>   شیطان غیر از دروغ گفتن هیچوقت راست نمیگوید.

>>>   سلام عزيزان !
ملای ..... اگر عقل و منطق گفتن و نوشتن همچون پيام را ميداشت حالا افغانستان گل و گلزار بود و ميدان جنگ اجنبيان نميشد .
مرگ بر دشمنان اسلام
مرگ بر طالبان
مرگ بر امريکا
مرگ بر پاکستان

>>>   ضمن عرض سلام چنانچه كه برادرما گفتند (چيزي كه عيان است چه حاجت به بيان است).
جاي تاسف همه ما اين است كه يك كشور كفر مانند هند (منظورم دولت كافري آن وگرنه هند بيست برابر افغانستان و دو برابر پاكستان مسلمان دارد) بهتر از كشورهاي اسلامي همسايه ما است و درضمن ما هميشه وقتي بحثي شده درباره كفر و اسلام صحبت كرديم در صورتيكه در حال حاضر خطر توطئه كشورهاي اسلامي همسايه ما 100 برابر بيشتر ازخطر كفار مي باشند يعني آنها اصلا توجه به دين و مذهب و نزاد ندارند بلكه منافع ملي خود را در نظر مي گيرند .
به طور مثال مبدا و مركز جهان اسلام عربستان سعودي همسايه فلسطين و لبنان است آنها با اسرائيل ها دست دوستي دارند و توجه به مسلمانان فلسطين ندارند ولي ما از اينجا به ضد اسرائيل سر جنگ داريم و دايي بهتر از مادر براي فلسطيني ها شديم.در حاليكه كي يك روزي هم يكي از سران فلسطيني با مسلمانان افغانستان غم شريكي نكرده است.
خلاصه اينكه بحث فعلي بحث كفر و اسلام نيست هركسي كه به كشور و مردمان كشور ما دست دوستي بدهد ما هم با او دوست هستيم و هركسي كه با كشور ما ومردم كشور ما دشمني كند ما هم دشمن او هستيم.
و خدمت نماينده ملا .... آخند مي رسانم اينكه رهبر تو بجاي تبريكي عيد ، دست بد خود را سر كچل مردم بيچاره ما بردارد و ديگر نوكري پاكستان را نكند و مانند پدر و بابوي خود پس بدنبال همان گوسفندهاي خود برود و امير مومنين زيبنده پيامبر اسلام و خلفاي راشدين است تو بهتر خود را امير گوسفندان نام بگذاري.
جميل

>>>   هند هزار مرتبه بهتر است از پاکستان دولت ما باید سعی کند که با دولت هند رابطه خوبی داشته باشد پاکستان جز تروریست چیزی دیگر به ما نمیفرستند دولت ما باید بفکر آرامی مردم باشد.
خالد از کابل

>>>   من فرشته بينا لعلام ميدارم كه يك هندو صدبار بهتر از ملا عمر و طالبان ....وبى فرهنك است.اكر اسلام همين باشد كه طالبان ميكويند ما را ازين اسلام تير .ملا عمر بايد به اسلام حقيقى رجعت كند و تو به بكشد.او مردم را از اسلام متنفر ساخت.

>>>   کلک راست گو از اندخوی
کدام چرخه گیر ملا عمر ازملیت پشتون است که صفحه افغان پیپر را مفت گیر کده هرچه ایه و مایه داشته قطار کده

>>>   سلام !
اول از همه خداوند یار ویاور مردم و ملت افغانستان باشد . در ثانی باید ما روابط دوستانه با تمام کشور های منطقه از جمله هند و پاکستان با در نظر گرفتن اصل همزیستی مسالمت آمیز ، احترام متقابل و با در نظر داشت منافع ملی خود باشیم که امکان ندارد تا در صورت انتخاب یکی ازین دو کشور را برگزینم زیرا ما با هند و پاکستان ضرورت به دوام دوستی داریم . باید بالای روابط خود با پاکستان طوری تجدید نظر نمایم که به هر شکل و اشکال که میشود پاکستان ازین سیاست دوروئی و ماکیاوالسیتی خود دست بردارد در غیر آن من به حکم تاریخ پیش بینی مینمایم که پاکستان تجزیه میشود .
با احترام
خلیل اندر از مزار شریف

>>>   خواهران وبرادران مومن ومسلمان افغان سلامت نصیب حال شما باد
ندانستم که پیام عید مبارکی امیرالشیاطین ملا عمر پشت درمظمون <<دوست و حامی افغانستان ، هند است یا پاکستان؟؟>> چه ارطباتی با هم دارد ؟؟ حتمأ بازهم ملت افغان دارد شیطنت های ..........ملا عمر یعنی پاکستانی هارا بر ملا میسازند .
امیر .......ملا عمر پشت در زمانی که ملت مسلمان ومجاهد افغان بر علیه شوروی ها جهاد میکردنند تو در کجا بودی ؟؟ چرا اقرار نمی نمای که در آن زمان توسط .........اسامه بن لادن وفامیل برادر خوانده ات برادران بوش مصروف پلان ریزی اشغال افغانستان در امریکاه بودید . و مانند شغالان منتظر روزی بودید که شیران شمالی ملت را از چنگ خرسهای روسی آزاد نمایند تا شما خفاش های امریکای را بالای ملت مجاهد افغان مستقر نماید. در آن زمان این طلبای کفار کجا بودن که ملت را از چنگال روس ها خلاص نمایند ؟؟ اقرارنماید که شما یان بودید که توسط بادران امریکاهی ،سعودی وپاکستانی خویش در سال 1375 بار دیگر وطن را این بار به امریکاهی ها فروختید اینکه باداران امریکای شما در سال 1380 بر سر نفاقی که بین .......بن لادن وبرادر خوانده هایت فامیل بوش پیدا شد که نتجه باعث لشکر کشی امریکای ها در افغانستان مجاهد شد درآن وقت این ملت بی دفاع چه کناهی داشت ......بر تو ای ملا عمر بی ......که وطن را به این بد بختی تو کشیدی .
سازمان خادمین دین رسول الله ومجاهدین سر بر کف شهید مسعود.

>>>   سلام خدمت شما دوستان .هنداستان و ا فعانستان دو کشور دوست است و هچوقت دیده نشده که هینداستان در مسائل افعانستان دخالت کرده باشد ولی پاکستان و ایران از جملا کشور های استند که همیشه در مسائل افعانستان دخالات کرده و میکند.در این صورت میلیت و مردوم اقعانستان باید هوشیار باشند. که دوست و دوشمن خود را بشناسد.

>>>   امریکائی ها عین گفتهشما، پلان تجزیه پاکستان را در نظر دارند ودر آنصور افغانستان نیز مشمول این پلان بالکانیزیشن خواهد بود

>>>   پاکستان همیشه دوست افغانها بوده و است.

>>>   هند دوسترين كشور با افغانستان است پاكستاني ها از اول تا حال دشمن افغانها بوده
حسين

>>>   دولت جمهوری هند از اول تا بحال همراه مردم افغانستان همکار و یاور بوده ولی در مقابل جمهوری اسلامی پاکستان همیشه برای منافع استراتیژیک خویش مردم افغانستان را به جان هم انداخته و زمینه عقب مانده گی و جهالت را بیشتر مساعد ساخته تا مردم افغانستان به علم و پیشرفت های معاصر دست نیابد تا نتواند برای پاکستان غاصب کدام چالشی را بوچود بیاورد.
بعضی از برادر مسله هندو و مسلمان بودن را به میان میاورند فکر می کنم اگر واقعیت را به درستی دقت کنند می فهمند که مسله اسلام و کفر نیست بلکه منافع کشوری و ملی مطرح است و بس ........
علی شهرستانی، کابل

>>>   اين نوشته كه گويا از اميرالقاتلين است واضح است كه آي اس آي برايش نوشته ، وگرنه خود نا ملا صاحب نه تنها انرا خوانده نميتواند بلكه معني اش را نيز نميداند.
مجاهد گمنام

>>>   صد در صد دوست واقعی افغانستان هندوستان است
انور کابل

>>>   دردنیای امروز ، هیچ کشور پسر خاله کشوردیگر ی نیست ، همه کشورها بر اساس منافع ملی خود عمل می کنند و لی متا سفانه افغانستان ما از سالیان دراز به این سو از یک سیاست مستقل و غیر وابسته محروم بوده و روابط سیاسی کشور ما به دستور اربابان خارجی تعین شده است ، همین است که روز ی ما درکنار روسها وروز دیگر درکنار آمریکائی ، روزی دوست پاکستان دشمن هند وروز دیگر دشمن پاکستان دوست هند هستیم ، مشکل نداشتن آزادی به معنی درست آن است یعنی استقلال سیاسی ، هر وقت ما اختیار مان دست خود مان شد آنگاه میتوانیم دوستان و دشمنان خودرا بنا بر منافع ملی خود مان انتخاب کنیم . والسلام مولوی حقگو

>>>   وقتکه وضع افغانستان خراب شد به کجا افغانها فرار کردن
ایران..پاکستان و بعد به هندوستان .من فکر میکنم پاکستان ملت خیلی نزدیک و برادر افغانها است.

>>>   دوستان عزیز!
در جهان امروز کشورها و حکومات نماینده مردم "دوستی یا عدم دوستی" با سایر کشورها را صرف بر اساس منافع ملی خود اختیار میکنند. نه هند و نه پاکستان آنقدر احمق هستند که "دوستی یا دشمنی!!" خود را با افغانستان بر اساس مسابل مذهبی و یا دینی عیار سازند. آنها و رهبران سیاسی انها مانند اکثریت "رهبران سیاسی" ما پس از زمان سلطنت نیستند که با ده ها رشته با سازمانهای استخباراتی کشورهای مختلف وابسته بوده و سرنوشت ملیونها افغان و کشور افغانستان را قربانی وابستگی جاسوسی به این و یا آن کشور مینمایند!!!
همه میدانند که هند و پاکستان در میان خویش اختلافات و منازعات تاریخی دارند و هر دو تلاش دارند خاک مقدس ما را بحیث محلی برای حل منازعات خویش بر گزینند!!! برای انها مهم نیست که مردم افغانستان از این مسئله تا چه حد رنج میبرند و این کشور در نتیجه رقابتهای خصمانه میان شان تا چه حدی ویران میگردد !!! افغانستان باید با توجه به موقعیت خاص جیوپولیتیک خویش روابط و مناسبات دوستانه مبتنی بر همزیستی مسالمت آمیز، عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر، و حل اختلافات از راه مذاکره را با تمام کشورهای جهان بخصوص کشورهای همسایه مرعی نماید. هند و پاکستان را دوست یا دشمن "ازلی یا دایمی!!" دانستن در واقع بهیچوجه بنفع افغانستان نیست که متاسفانه قریب چهل سال است در نتیجه حماقت سیاسی و وابستگی"رهبران" هم در منطقه و هم در جهان
حیثیت و اعتبار خود را کاملا از دست داده است.
افغانستان قبل از کودتای سال 1352 در صحنه سیاسی جهان از وجه و اعتبار خوبی برخوردار بوده و حتی یکی از موسسین و رهبران جنبش عدم انسلاک شمرده میشد که متاسفانه انهمه اعتبار قربان هوسهای شوم "رهبران" خودساخته گردید. به باور من تا وقتی تجدید نظر عمیق در سیاست خارجی کشور صورت نگیرد ، تا وقتی با افسانه های این یا آن کشور بحیث "دوست و حامی" دایمی خدا حافظی نشود و سرانجام تا وقتی کشورهای منطقه و بخصوص همسایه ها باین حقیقت قناعت ننمایند که افغانستان با ثبات و قوی بنفع صلح در منطقه و جهان است، کشور عزیز ما قربانی سیاستهای متشنج کشورهای همسایه و "سیاسیون!!" بیخرد داخلی خواهد بود.
با احترام افغاندوست از افغانستان

>>>   اولا من فکر نمی کنم که این پیام از طرف امیرا....... باشد زیرا او که سواد ندارد و حتمی یکی از بادارن آی اس آی برای آن نوشته است
ثانیا اینکه این ملا..... بود که ملت افغانستان را به این روز کشاند و با تطبیق پلانهای قرون وسطائی اش دل مردم افغانستان را از اسلام سیاه کرد و روزی را بالا مردم افغانستان آورد که این مردم راضی شدند بخاطر نجات از رژیم قرون وسطائی طالبان به امریکا پناه بیاورند وگرنه مردم افغانستان در طول تاریخ نشان داده اند که بیگا نه ستیز اند و همانطوریکه روس و انگلیس را به خاک ذلت نشاندند امریکا را هم نمی خواستند که به کشور ما بیاید و لی تو ملای بی عقل چنان روزی را با لای این مردم آوردی که به آمدن امریکا راضی شدند و امروز ما هر چه از دست امریکا می کشیم مسبب اصلی آن خودت و دیگر مزدوران طالبی است می گویند در مرگ بگیر که به تب راضی شود شما مردم مارا به مرگ گرفتید تا به تب یعنی به آمدن امریکا راضی شدند.
ثالثااینکه اینقدر که شمااز ملت مسلما ن حرف می زنید این شما هستید که هر روز این ملت بیچاره را می کشید و با عملیات انتحاری برای کشتن یک امریکائی یا انگلیسی صد ها هموطن مارا که نان آوران خانه هستند می کشید و امروز هزاران خانه در کابل و در ولایات افغانستان توسط مزدوران انتحاری شما کشته می شوند و هزاران طفل یتیم و صدها زن بیوه شده اند و شما با کمال بی شرمی اعلان می کنید و مسوولیت عملیات انتحاری را به عهد می گیرید و افتخار هم می کنید. ما امروز به کدام عمل شما ومزدوران طالبی حسا ب کنیم و بر ضد امریکا عمل کنیم ما میدانیم که امریکا به نفع ما نیست ولی شما هم صدمرتبه بد تر از امریکا هستید. ملای ...... اگر تو واقعا خودرا مسلمان می دانی چرا این جهاد را در امارات متحده عربی و دیگر شیخ نشینان خلیج فارس که دستبوس امریکا هستند وبه مرکز فحشاء تبدیل شده ا ند انجام نمی دهید؟ اگر زیر کاسه نیم کاسه نیست و شما مزدور آی اس آی نیستید چرا نمی روید که علیه اسرائیل جهاد کنید و چرا از عربهای بی غیرت که در زیر ریش اسرائیل صدای خودرا نمی کشند انتقاد نمی کنید پس معلو م است که شما چه کاره هستید یک مزدور آی اس آی و خود فروخته. باید بدانید که ملت مسلمان ما شما را می شناسند و با این آیت های و پند و نصیحت شما بازی نمی خورند.از عربستان تا افغانستان چندین کشور اسلامی دیگر است که به مرکز فحشاء تبدیل شده اند اگر اینقدر غیرت داری برو آنجا ها جهاد کن و جالبتر اینکه تمام عیش و نوش دنیا به عرب ها رسیده است ولی جهاد و به ناحق کشته شدن به دوش افغانهای بیچاره و بد بخت که نان خوردن خود را ندارند و هرروز به ناحق بخاطر منافع این و آن کشته می شوند برو بد بخت بیچاره چشمت راتداوی کن که حقایق را به یک چشم نبینی.
یکی از شهریان کابل.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است