ایران مردمانی عجیب دارد
مردم ایران اگر تحت فشار اقتصادی باشند، اگر تحریم ها معیشت را بر آنها تنگ کنند، اگر در شرایط جنگی باشند، اگر فتنه سیاسی دامنگیرشان شوند، باز هم به حکم رهبر خود پایبندند و برای استقلال و عدم وابستگی کشور خود حاضر به هر اقدامی می باشند. که این رفتار، این اتحاد و این همه حضور و همبستگی ایرانیها باید برای همه همسایگان الگو و نمونه باشد 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۹    ۱۳۹۲/۳/۲۶ کد خبر: 53229 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpapaer)، روز جمعه بیست و چهارم جوزا، یازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار شد که محترم حسن روحانی با کسب 18میلیون 613 هزار 329 رای هفتمین رییس جهور ایران شد.

داکتر حسن روحانی که با شعار تشکیل "دولت تدبیر و امید" در عرصه رقابت‌های انتخاباتی حضور یافته بود، با فاصله‌ای اندک از میزان مورد نیاز و با 50.71 درصد آرا برنده انتخابات شد. وی متولد 21 عقرب سال 1327 شمسی در سرخه ولایت سمنان ایران است.

ایشان دارای دکترای حقوق و سابقه تحصیل در حوزه علمیه قم در حد اجتهاد؛ نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری و رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌باشد. روحانی، نایب رییس مجلس شورای اسلامی در دوره چهارم و دوره پنجم و دبیر شورای عالی امنیت ملی از سال 1368 تا 1384 نیز بوده است.

تعداد واجدین شرایط رای دهی در ایران قریب پنجاه میلیون نفر می باشد که در این انتخابات بیش از 36 میلیون نفر شرکت کردند که میزان مشارکت در انتخابات 72.7 درصد اعلام شده است.

این میزان حضور مردم در انتخابات در حالی است که در دور قبلی ریاست جمهوری که در سال 1388 برگزار شد مشارکت مردمی قریب 84 درصد بود که متاسفانه با دخالت کشورهای غربی و ادعای تقلب در آن انتخابات، اوضاع ایران برای چند روزی متشنج و حاصلش ایجاد یک فتنه سیاسی بود.

به همین دلیل تمام رسانه های غربی ادعا می کردند که مردم در این انتخابات شرکت نخواهند کرد. زیرا علاوه بر دلخوری از آن انتخابات، گرانی سرسام آور حاصل از تحریم ها نیز مردم ایران را به شدت کلافه کرده بود. طی سال گذشته به دلیل افزایش تحریم های آمریکا علیه ایران، قیمت تمامی اجناس در این کشور سه برابر شد و ارزش ریال ایران در برابر دیگر ارزها به شدت کاهش یافت.

از طرف دیگر از یک ماه قبل رسانه های فارسی زبان تحت کنترل غرب به شمول بی بی سی، صدای آمریکا، رادیو فردا و ... از مردم ایران می خواستند تا با نرفتن به پای صندوق های رای، اعتراض خود را نسبت به دولت نشان دهند و انصاف مطلب این است که توقع آن می رفت که مردم ایران چنین کاری انجام دهند.

اما در روز جمعه 24 جوزا اتفاق دیگری افتاد و حماسه دیگری در تاریخ سیاسی ایران رقم خورد و مردم مشارکت 72 درصدی در انتخابات داشتند. آیت الله خامنه ای رهبر ایران امسال را سال " جهاد سیاسی و جهاد اقتصادی" نامگذاری کرده بود و مردم ایران اینبار هم به دشمنان غربی خود نشان دادند که هرچه قدر تحت فشار و تحریم باشند باز هم به دولت و رهبر خود پشت نخواهند کرد.

بنا به اعتراف همگان، ایران واقعا مردمان عجیبی دارد که همیشه در صحنه حاضرند. اگر تحت فشار اقتصادی باشند، اگر تحریم ها معیشت را بر آنها تنگ کنند، اگر در شرایط جنگی باشند، اگر فتنه سیاسی دامنگیرشان شوند، باز هم به حکم رهبر خود پایبندند و برای استقلال و عدم وابستگی کشور خود حاضر به هر اقدامی می باشند.

(فارغ از مسایلی که برای مهاجرین ما در این چند سال در ایران به وجود آمده که البته آن هم حاصل برخورد سلیقه ای مدیران اجرایی ایرانی با اتباع افغانستان بوده)، باید گفت که این رفتار، این اتحاد و این همه حضور و همبستگی ایرانیها باید برای همه همسایگان الگو و نمونه باشد زیرا همین همدلی آنها باعث شده تا بر تحریم های اقتصادی، علمی، سیاسی و ... غلبه کنند و جاده های پیشرفت را پشت سر گذارند تا امروز جزء ده کشور برتر جهان در رشته های مختلف علمی باشند.

به هر صورت ما نیز همانند رییس جمهور کرزی از برگزاری انتخابات ایران در فضای صلح و آرامش و مشارکت گسترده مردم در این انتخابات کشور همسایه خرسندیم و امیدواریم با آغاز کار دولت جدید، روابط میان افغانستان و ایران به عنوان دو کشور "برادر و همسایه" بیشتر از گذشته گسترش یابد و همچنین به امید روزی که مردم سالاری در افغانستان نیز محقق گردد و اتحاد و همدلی باعث استقلال کشور ما شود.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ايـــــــــــــــــــن يـك مـثـال اســـــــت بـراي افـغــانســـــتـــــان در يك روز انتخابات شانرا تمام كردند همه مردم در انتخابات اشتراك كردند بدون سرو صدا دشنام خونريزي وديگران نتيجه را پذيرفتند
احمدي نژاد نگفت اگر قرت را از من بگيريد به كوه بالا ميشوم

>>>   مردم کشور ما هم باید از مردم ایران یاد بگیرند و در انتخابات کسی را انتخبا کنند که به درد کشور ومردم بخورد و با حضور در انتخابات نگذارند آدم های مفت خور و به درد نخور رئیس جمهور شود. اگر مردم در انتخابات شرکت نکنند بالاخره یکی رئیس جمهور خواهد شد و چه بهتر که این رئیس جمهور با اراده و خواست ملت انتخاب شود.

>>>   امید وارم مردم افغانستان نیز از مردم ایران پند بگیرن به انتخابات شرکت کند تا افغانستان باصبات ویک ریس جمهور دلسوز به وطن را انخاب کند تاوطن از ویرانی نجات پیداکند
بااحترام باز محمدولایت سرپل ولسوالی سوزمنقله

>>>   با سلام و تشکر از افغان پیپر .بله راست گفتید ایرانیان مردمی عجیبند یاد حدیثی از پیامبر افتادم که فرمود " اگر علم در ثریا باشد مردمانی از سرزمین پارس بدان دست خواهند یافت" .من ایرانیم وبدان افتخار میکنم امیدوارم روزی کشور برادرمان افغانستان از شر بیگانگان خلاص شود .
سعید از قم

>>>   در کشورهایی مثل انگلیس صرف حدود 30 فیصد مردم در انتخابات شرکت میکنند و در امریکا حدود 50 فیصد ولی در ایران اغلب بالای 70 فیصد. انتخابات در ایران همیش در امنیت کامل انجام میشود و کسی تلف نمیشود یا صدمه نمی بیند.

>>>   واقعاً که این انتخابات در ایران از نظر شفافیت و میزان اشتراک مردم نظیر و مانند نداشت که نتیجه این بدست میاد که دموکراسی با الگوی اسلامی به بهترین نحو امکان پذیر است
علی - بامیانی

>>>   مقایسه با ایران فرصت لازم دارد
در ایران دانش پذیری و رفتن بسوی کمال نهادینه شده است و مردم ایران با بصیرت کامل خیّر و شر خویش را می دانند و میدانند که حق کدام و باطل کدام و لذاست که برای حفظ منافع ایران و اسلام هرگز این ملت کوتا نمی آیند و در کجای ایران دیده اید که اگر دشمنان به اسلام توهین کنند این ملت در تظاهرات جمعی که براه می اندازند شهر و دیار خود را ویران کنند و به مغازه ها همه حمله کنند.
امّا در افغانستان ما هنوز در اول راه هستیم و زمانیکه وکلای ما بی شرمانه امر جهاد را از تریبون مجلس برعلیه رسانه ها را صادر می کنند دال بر این است که دانش و آگاهی در کشور نباید باشد و اگر طالبان زنان را از تعلیم باز میدارند دال بر اینست که جامعه افغانستان باید کور و کر و لال باشند تاکه نتوانند حق و با طل را تشخیص نماید.
در افغانستان مردم ما اراده ملی خویش را از دست داده اند و تجاوز بیگانه در کشور و اندیشه های مضّر وهابیت و سلفی بلایی را بر سر مردم ما آورده اند که روح و روان ما را ازّیت می کند.
دشمنان ملت افغانستان فکر و اندیشه مارا مشوش ساخته و ما حتی قادر نیستیم که بگویم آخر قرآن صلح را و اخوت برادر و برابری را برای ما به ارمغان دارد و قرآن برتری نژادی را نفی می کنند و از همه ی ما خواسته است که برای حفظ قرآن کشور و مردم خویش را نکشید و مغازه های خود را خراب نکنید و دفاع از قرآن لازم می باشد , ولی نه با تخریب همدیگر تان.
قرآن به ما می گوید که تو ای انسان بیدار باش و حق و باطل با شناخت خودت تشخیص بده و نگذار که هر پلیدی از وجود نازنیت به عنوان بمب بر علیه همنوعانت استفاده کند و دنیا و آخرتت را نابود نماید.
لذاست که مقایسه ایران و افغانستان هنر لازم دارد و مردم ما باید در بدست آوردن علم صادقانه تلاش کنند تاکه از ایران و جهان با کسب کمال و دانایی جلو بیفتد انشالله.
قاسمزاده 2013-6-16

>>>   من حماسه 24 خرداد را به مردم ایران تبریک میگویم.
مهاجر مقیم ایران

>>>   اميدوارم كه خوانندگان تعجب نكنند ولي زندگي در ايران و حماسه هايش واقعا شيرين مي باشد . ايراني ها مردماني هستند مطيع رهبرشان و ده ها سال مي باشد كه فشارهاي امريكا را تحمل نموده و مقاوم ايستاده اند . ايكاش ما نيز در افغانستان يك رهبر دلسوز اينگونه اي داشتيم كه جانمان را برايش بدهيم . با روي كار آمدن آقاي روحاني اميدوارم كه روابط دو ملت بهتر از سابق گردد. به همه برادران و خواهران ايراني تبريك مي گويم .
عبدالحي از تهران

>>>   عنقريب به جاسوس بودن متهم خواهي شد ! چونكه يك تعداد انسانهاي عقده يي بدون درك واقعيت ها هر كسي را كه يك جمله در باره ايران بگويد و ايران را نكوبد او جاسوس ايران خواهد بود.
ما هم به ملت ايران تبريك ميگوييم صرف نظر از هرگونه تعصب ، آفرين به اين ملت و دولت كه در طي تقريباً سي و چند سال هـشت سال مطلق جنگ با عراق بعدش زير تحريم هاي تمام دنيا حالا هم در جمع چند كشور برتر دنيا عرض اندام ميكند و تقريبا خود كفا است.
به كشور خود كه نگاه ميكنم ميبينم همه دنيا كمك ميكند ولي مردمش از فقر و نا امني هر روز دسته دسته فرار ميكنند و باز ما بجاي اينكه خود را إصلاح كنيم مردم و كشور هاي را كه با مها جرين رويه نامناسب ميكنند ملامت ميكنيم ايران خو ايران حتي در اروپا در بعضي كشور ها وضعيت براي پناهندگان چنان خراب است كه اگر از نزديك ببينيد صد رحمت به ايران خواهي گفت ولي أخبار اروپا چندان از خبررساني ها منعكس نميشود .
مهاجر

>>>   خب کشورشان کلان دارند.
مانگون بختها را بگو که کشورمان کلان ندارد.هرخانه ای که کلان نداشت هرقومی که بزرگ نداشت به این روز ما می غلطد. این ها هم درمملکتشان سنی مذهب دارند عرب زبان دارند کلیمی یهودی اتش پرست مسیحی دارند اما چه طور فکرشان به تمام مملکت جمع است.
ایران کشوری تنها وغریب دردنیاست یک جورهایی مظلوم واقع شده است با تمام تحریم ها روی پای خود بند است باچنک ودندان خودش را حفظ کرده واین هنراست.
باتمام تحریم ها درچشم پزشکی ومسائل هسته ای ونازایی وبسیارعلوم برای دنیا حرف درگفتن دارد..نکته ی مهم این که چون کشورفارس زبان است بسیاراعراب ازاین کشوربدش می اید وایرانی ها وفارس زبان ها را مجوس میدانند.
این روزها که 32پایگاه نظامی گرداگرد ایران را حلقه زده واین نابسامانی ها درخاورمیانه تنها به عمد می باشد که به خاک ایران برسد ایران درجنگ هم هست. اگرسوریه موفق شده خاک هایی را پس بگیرد به خاطرحضور اتاق فکرایران است.
یادم است که یک بارشبکه خبرامد با عزت واحترام با یک کارشناس سیاسی افغانستان گپ بزند یک دفعه کارشناس گفت خاکبرسرشما ایرانی ها که این روزها درانزوا هستید ودردنیا جای ندارید وفورا مجری برنامه را جمع کرد .
درحالی که یکی بران کارشناس بگوید که خودمان چی ؟که تا امریکا درخاک ما نباشد مملکت جور نیست تا بیگانه درکشورما نباشد که با یکدیگر جور درنمیاییم .
خوشا به حال ایران وخوشا به حال باشندگان ایران.

>>>   انتخاب روحانی بعنوان کسی که بیشتر نگاه ملی دارد تا فرا ملی برای ما مناسب نیست .
غفور -ایران

>>>   انتخابات همیشه در ایران شفاف و سالن بوده است.

>>>   مردم شريف ومسلمان ايران را به مناسبت اين دستاورد بزرگ كه به شان شان ميزيبد از ته دل تبريك ميگويم وكاميا هاي زياد شان را ارزو دارم.
كل افغان از ولايت پكتيا افغانستان

>>>   من هم به مردم ایران و شخص جناب آقای محترم داکترحسن روحانی تبریک میگویم امید وارم بتواند به مردمش خدمت کند و نیم نگاهی به وضع مهاجرین هم بیندازد از صمیم قلب دعا میکنم برای تمام بشر خدا وندا صلح و آرامش را درتمام این سیاره خاکی پایداربگردان همه انسان هارا عاقبت بخیرکن آمین

>>>   کشور ایران از چندین قومیت تشکیل شده. اما همه خودشان را ایرانی می دانند و روی کشورشان غیرت دارند. این باید برای ما الگو باشد.

>>>   خوشا به حال ایرانی ها کشورشان را دوست دارن و برای عزتش تلاش دارن اما افغانها فقط فکر مهاجرت هستن فکر می کنن برن کدام کشور که پول در آورن
اگر مهاجران توانمند به افغانستان بر می گشتن و اونها که هستن به فکر آبادی بودن این وضع نیود همش دنبال مهاجرت هستن افغانها .
خب چه جور افغانستان ساخته شه ؟

>>>   سلام شما حتی در این متن از برخورد دولت ایران با مهاجران ناراضی هستید انتظار دارید دولت ایران با سه میلیون مهاجر چه کند .شما بسیار متوقع هستید
مگر اشتغال و اقامت اتباع شما به عهده ایران است .
مشکل بی عرضگی دولت افغانستان است که مهاجران را بر نمی گرداند . به مهاجرت غیر قانونی هم کمک می کند.

>>>   زنده باد مردم وطن دوست ایران . آفرین

>>>   ایران اگر بخواهد می تواند ابر قدرت شود چون ملتش پشتش هستند . غبطه می خورم به ملت ایران .

>>>   این انتخابات پر شور نشان از قدرت ایران دارد

>>>   امیدواریم که کرزی خان هم یاد بگیرد.

>>>   سلام دوستان
مردم ایران در یک کلام ولایت را پذیرفته اند ولایت در مذهب شیعه ذعامت عظمی بر مردم و جانشینی در غیبت حضرت صاحب الزمان( ارواحنا فدا ) میباشد حال با این اوصاف محاصره در شعب ابی طالب برای آنان که سمعا . طاعتافرمان رهبرشان را قبول میکنند موضوع بسیار بغرنجی نیست قبول کنیم که ایرانیان مردمانی فرهیخته و با فرهنگ هستند فرهنگی که از اسلام ناب محمدی (ص) ریشه میگیرد فرهنگ عاشورا یی
آنان که حضور در صحنه را یک فریضه دینی میدانند هرگز میدان را برای معاندان و ملحدان و مغرضان خالی نخواهند کرد . این برماست تا از مردم سخت کوش و با همت ایران این برادران دینی و ایمانی و همزبانمان الگو بگیریم .
فرصتی که برای ما فراهم میشود را به نحو احسن از آن استفاده کرده به اتحاد به اندیشیم به یکی شدن در راه وفاق ملی قدم برداریم تا همانند ایرانیان زبانزد خاص و عام شویم و دوست و دشمن از این وفاق و همدلی انگشت به دهان بمانند .
گرچه تا آنروز راه زیادی در پیش داریم ولی میتوانیم با تمرین و ممارست به این خواسته برسیم
ملت ما از مردم ایران کم ندارد که در وطن داری و ناموس داری سرآمدند ولی جای رهبری آگاه و فرزانه در بین ما خالی است کسی که قومیت ها را پشت سر گذاشته به منافع ملی به اندیشد .
همانطوریکه درایران اقوام مختلفی با نژادهای متفاوتی زندگی میکنند ( کرد ، لر ، بلوچ ، عرب ، ترک ، ترکمن ، فارس و .... ) ولی همه در زیر چتر ایران و اسلام در یک نقطه مشترک منافع ملیشان را درنظر میگیرند .
کاری که در کشورما کمتر دیده میشود ! منافع ملی کشورهایی مثل پاکستان ، عربستان ، آمریکا و بلوک غرب در ایجاد تفرقه در بین مردمان افغانستان است . امروزه وهابی گری..برای زدن ضربه به اتحاد و یکپارچگی دینی بین برادران مسلمان شیعه و سنی تبر نفاق را بدست گرفته و پولهای کلانی که از استخبارات عربستان برای آنها سرازیر میشود در این راه خرج خرید هیزمی میشود که ریشه اتجاد ملی را خواهد سوزانید !
ایجاد و گسترش گروههای فرصت طلب همانند گروه کور طالبان و گروه هایی از این دست از زمره برنامه هایی است که دولت مردان غربی برای از بین بردن اتحاد مان ایجاد کرده اند و همچنان ظلمات را برایمان به ارمغان می آورند خداوند جله و اعلی در قران کریم میفرماید ان الله لايغير ما بقوم حتي يغير ما بانفسهم»
اگر این آیه کریمه قران را با جان ودلمان درک کنیم قطعا اقدامی و کاری خواهیم کرد کارستان به امید اتحاد و همدلی ملت سرفراز و غیرتمند افغانستان
با احترام عبدالحمید مفتون- کابل

>>>   حماسه انجام شده در ایران را به خواهران و برادران ایرانی تبریک می گویم و امیدوارم شاهد هرچه بهتر روابط دو ملت ایران و افغانستان باشیم.
عایشه از تهران

>>>   خــــداونـــد ملـــت راسروری داد
که تقدیرش بدست خوش بنوشت
بــــه آن ملت سروکارنــــــدارنـــــد
که دهقانش برای دیگران کشت
موفقانه انجام انتخابات رابرای ملت مسلمان،دوست،همسایه،وباوقاروعزت یعنی کشوری جمهور اسلامی ایران تبریک وتهنیت عرض می کنم ازدرباری خدایای لایزال آرزو ی کامیا بی این ملت نجیب راخواسته وخواهانم .
بااحترام فاضل ایران

>>>   فرهنک چوپانی فرهنک اشپانی فقط فقط کشتار اخر این ها چرا ادم نمیشود فقط در تاریخ این ها کشتن در فرهنک این ها طایف
کرای خون ریختن برای این ها لذت است چپاول برای این ها خوشبختی است درگدام مذهب درگدام دین کشتار ادمها امده است
واقعان نشد که این ها ادم شود رو سیاه بودن بد تر شد نوکر شدخاگ برسری تان باهمان کمال با همان عقل و انسانیت
روی تان در قیامت سیاه است چه جواب دارید درانجاه قدرت نیست پول عربستان پول قطر کمک بچه بازان چتلستان نیست
روی تان سیاه است سیاتر خواهید شد شما با این عقلی که دارید دشمن خدا هستید چه رسد بند کان ؟
وسلام دوستان فرسنده از خدیر مهاجر کشورها

>>>   سلام به همه وطنداران عزیزم که درداخل وخارج کشور هستید.ملاکرزی یاد بگیر خودت تقلب کردید ریس جمهور شدید.بعدآ درزمان وکلای شورای ملی یک گروه .. را تحرک کردید یک ملای isiرا وظیفه دادید ریس محکمه خاص ساختید ماه ها این ملا.. ملت را ازکار بیکار کرد مردم را میان یکدیگر بی اتفاق کرد ویک حویلی داشت این ملا.. بخاطر محکمه خاص دفتر ساخت ملیون ها دالر حق ملت گرسنه را درکرایه حویلی خود حساب کرد.
وچقدرزحمت بی اندازه که همه ولایات دوباره رای شماری شد.اگر به خواسته تو وهمین ملا.. میشد باید وکلا وطرفدارانشان همه میان یکدیگر آدم کشی میکردند وخود شان کمی عقل کردند بسیار به آسانی آرام شدند.
مداری بروید درس شرافت بخوانید .. تومداری درطول 12 سال حاکمیت خود چه کردید همه ملت عزیز را بخاک وخون کشاندید نفاق فساد وهمه بدبختی هارا در خانه خانه مردم افغانستان کاشتید پای لچ سرمرز را.. همه نیروهای ریزرف توهستندتوسط طیاره های باداران خود برده درخانه خانه ملت عزیز افغانستان جابجا کردید که ملت عزیز مارا آسانتر سرببرند.
نفرین به خائینین به وطن وملت زنده باد ملت مظلوم افغانستان.تبریک میگویم به ملت بزرگ ایران این انتخابات موفق را زنده باد همه ملیت های مسلمان باهم برادرجهان.احترام به همه ملت عزیزم وکارمندان محترم شبکه afghanpaper.
سردار محمد ازکابل زیبا.

>>>   شخصیت های سیاسی افغانستان سیاست ، نظام را ازملت وحکومت ایران بیاموزید زیراکه بدون هیچ گونه مداخلات داخلی وخارجی در یک زمان کم شمارش آراصورت گرفت.
محمد شعیب ازتخار

>>>   به هرحال راي دادن جزووظايف مردم هست.اگرمردم تصميم نگيردبس كي بايدباتصميم بگيرد؟به نظرمن اينباربايدبوررنگ ترازينهابايدحضورميافتن چون كشورشان درتنگناي شديدي قراردارد.واگرهمه نظاره گرباشدكه نميشود.
بس كاري عجيبي صورت نگرفته است.چونكه مردم اين كشورازهرلحاظ چه گراني.چه مسكن.دركل بازندگي روزمره شان بامشكلات شديدي مواجه هست وبه ستوه آمده است. به همين خاطردراين انتخابات شركت كردندكه شايدگوشه اي ازمشكلاتشانرا وسنگيني مخارج زندگي شانرابرطرف كند.
ودرجواب اين.. كه گفته است مشكلات مهاجرين ربطي به دولت ايران ندارد.اي... اينهمه ايراني مهاجر در ساير كشورها زندگي ميكند. اگر دولت هاي آن كشور از اينها حمايت نكند. مردومشان يك ثانيه هم تحمل شماها را ندارد.
چون خاطرات خوبي از ايرانيها ندارد... هر چيزي قانوني دارد. قاعده اي دارد..هر وقت خواستي جاي نظربدي.اول اطلاعات توكامل كن بعدورراجي كن.
قادررضايي.ولايت غزني.ولسوالي ناهور.قريه جسكه شيبار.

>>>   باسلام به تمام برادران که در این جا نظر داده است واقعا آنچه تاحال مورد مطالعه قرار دادم همه حکایت از واقع نگری داشت و نشان دهنده این مطلب است که همه ما برای ایران و ایرانی غبطه می خوریم که چگونه مردم موقعیت شناس، با فرهنگ و شعور سیاسی بالای هستند باید به استحضار برسانم که روز 24 خرداد وقت تصاویر صفوف بهم پیوسته مردم در انتخابات پخش می شد من که یک تن افغانی مقیم در ایران هستم هم خوشحال کننده بود برای من زیرا بهر حال ایران یک کشور مستقل اسلامی است که در راس آن یک فقیه اسلامی قرار دارد و هم وقتی بیاد کشورم افغانستان می افتادم ناراحت می شدم و برایم غیر قابل تحمل بود که اکنون با قرار گرفتن در قرن 21 ما در همچون شرایط و محرومیت زندگی می کنیم باور کنید وقتی فرزند کوچکم از من می پرسید بابا شما برای چه رای نمی دهید(چون نمی داند که تبعه خارجی حق رای ندارد) با آرامی به او می گفتم که ذخترم ما چون افغانی هستیم در انتخابات افغانستان رای می دهیم اما در واقع گلویم را آب دیده می گرفت و نمی توانستم خودم را قانع کنم که چه کشوری و چه انتخاباتی؟ به راستی دوستان خیلی درد آور است و تا بکی تحمل این همه جنگ و خشونت تا بکی این همه نا بسامانی تا بکی این همه یاس و نا امیدی هر روز به سایت افغان پیپر سر می زنم تا شاید خبری خوشحال کننده از کشورم بیابم تا شاید مرهمی بر زخم کهنه ی چندین ساله ملت درد کشیده کشورم بدست آمده باشد اما با تاسف فراوان تمام که هر روز نا امید تر می شوم پس بیایید ای اهل قلم ای زخم خورده های کشور ای کسانیکه هر شب را به فکر افغانستان بهتر سحر می کنید از خداند بخواهیم که راه بهتری را جلوی روی مان قرار دهد و این شبهای تاریک ظلمانی که سالیانیست مردم ما با آن سر می کند به روز روشن مبدل گردد البته خدا آن ملتی را سروری داد که تقدیرش به دست خویش بنوشت و راست گفت قرانکریم خداوند سرنویشت ملتی را تغییر نمی دهد مگر آنکه خودشان بدست خود آن را تغییر دهد. در آخر این انتخاب و انتخابات را به ملت ایران و رهبر معظم بریک می گویم به امید آینده بهتر برای کشور و ملت افغانستان

>>>   سلام
من ایرانی هستم و اتفاقی به این خبر بر خوردم.
از حسن نظر شما درباره ایران تشکر می کنم.این را بدانید که ایران مظلومترین کشور دنیاست و اخباری که از آن در رسانه ها پخش می شود هیچ شباهتی با واقعیت ایران ندارد.
ما ایرانی ها به مردم هم زبان خود در افغانستان عشق می ورزیم و آنها را از صمیم قلب دوست داریم.امیدوارم مشکلات همه ی مردم افغانستان هرچه زودتر حل شود.
رضا از تهران

>>>   من‏ ‏برای‏ ‏تمام‏ ‏ملت‏ ‏شریف‏ ‏ایران‏ ‏نتیجه‏ ‏خوب‏ ‏انتخابات‏ ‏ریاست‏ ‏جمهوری‏ ‏شان‏ ‏را‏ ‏تبریک‏ ‏میگویم‏ ‏و‏ ‏امیدوارم‏ ‏از‏ ‏دست‏ ‏این‏ ‏تحریم‏ ‏ها‏ ‏خلاص‏ ‏شود‏ ‏
بصیر‏ ‏افغان‏ ـ‏ ‏‏قم‏ ‏

>>>   ایران مردم عجیب ندارد این ما هستیم که هم عجیبیم و هم غریب!!

>>>   این عنوان و مطالب آن مبارک صاحبش باشد. اما روح همه مطالب برای ما مردم هزار پارچه درین است که ما چه وقت ازین مدارس و این مکاتب و مسالک درس و عبرت گرفته و دست از یخن همدیگر بر میداریم و یا اینکه با همین یخن کنی ها تو غری بلدهٔ بهشت تخیلی و یا په خپل سری خود روانیم. ما همه اگر بدانیم که خوب دیگران چیست؟ چه حاصل؟ خود ما چه وقت سر عقل میائیم که ما کیستیم و چه باید بکنیم؟
حقگو

>>>   برادران افغان
بنده ايراني هستم و شما را هم به لحاظ فرهنگي هم وطن ميدانم. هموطناني كه به لحاظ جغرفياي سياسي در مرز‌هاي ديگري زندگي ميكنند ولي با ما هم دل و هم زبان هستند

>>>   برادر عــزيــز رضــــــــــا از تهران !
ما يقينا همه مشكلات موجود سياسي و اجتماعي كه در ايران متمدن و بزرگ وجود دارد كاملا درك ميكنيم ما روزهاي سياه بيشتري را گذرانده ايم روزهاي كه حتي شنيدن راديو جرم بود صحت گردن خلاف آنها محاربه با خدا بود علماي ديني ما صرف چند كتابي را كه در بازار قصه خواني پشاور به چاپ رسيده ميدانند و بس حتي مطالعه غير ازين كتب را ناجايز ميدانند به برداشت آنان موسيقي بهر نوعي حرام است،رسامي حرام، خنده حرام،بلند صحبت كردن حرام، ريش تراشيدن حرام، كت و شلوار پوشيدن حرام، تلويزيون حرام، بيرون شدن زنان از خانه حرام،عكاسي حرام، خلاصه همه چيز حرام و اين دنيا هيچ ارزشي ندارد..
اما بالآخره خداوند سبب ساز شد آنها كه مردم را غلام و برده خود ميدانستند فعلا در كوه ها كه خيلي مناسب شان است زندگي ميكنند
و خارجي ها با در نظر داشت منافع شان به افغانستان آمده كه هزاران كمك را هم با ما كرده اند از بركت آنان صاحب صدها چيز و از جمله طور مثال انترنت شده ايم و امثال آن... با وجود همه مشكلات ما يقين داريم برادران ايراني ما با فراست و دانش عالي كه دارند نسبت به مردم مصر ليبي سوريه راه بهتر براي حل مشكل خود ميتوانند دريابند و گشور تاريخي خود را با ثروت سرشار طبعي و مردمان با استعداد كه دارد به اوج پيشرفت و تعالي برسانند به اميد فرا رسيدن و ديدن آن روز براي شما!

>>>   هم وطن نان عزيز ديديم كه انتخابات درايران به خوبى برگزار شد و هيچ كس هم نگفت كه به كوه بالا مى شوم،اين پيروزى و وحدت مبارك مردم ايران باشد.
به نظر من اين وحدت از يك پارچكى بوجود مى آيد يعنى همه خود را ايرانى مى خواند،هرچند چندين قوم در ايران زندگى مى كند اما متأسفانه ما افغانها هنوز هم دنبال قوم و قوم بازى هستيم و تا زمانكه اين قوم بازيها از بين نرود ما هيچ وقت به يك وحدت واحد نمى رسيم و همچنين مى بينيم هركس از مقامش از دولت بر كنار مى شود و او مى رود يك حزب مخالف دولت تشكيل مى دهد،هر چند چندين سال به همان دولت خدمت كرده است، براى مثال امرالله صالح
رامين هرات

>>>   نوش جان تان مردم ایران بکوبید به دهن امریکا و امریکا پرستان
نگون بخت

>>>   کامیابی روحانی برای ملت ایران مبارک باشد. ایرانی ها واقعآ مردم عجیبی هستند..
به امید صلح در منطقه و همکاری بیشتر!
رامین جان!
امراله صالح استعفا داد برطرف نشد و دومآ در جامعه دموکراتیک هر کس میتواند با رعایت و در نظرداشت قانون اساسی و دیگر قوانین نافذه دولتی یک حزب بسازد این کار خلاف نیست تا زمانیکه فعالیت های این حزب مسلحانه نباشد و مطابق قانون باشد.

>>>   دونکته
1در برخورد با ایرانیان متوجه شدم اکثر عامه انها بجز فرهنگیان و دانشمندانشان از ذهنیت تحلیلی کمتری نسبت به مردم ما برخوردارند اما نکته مثبت انها نداشتن تعصب قبیله ای و قومی می باشد و این به یک نواختی کمک می کند و شاید نتیجه طولانی مدت دیکتاتورهایی مانند خاندان پهلوی باشد
2آنها به نسبت ما زودتر زیر تبلیع و تاثیر آن می روند و این کار را رسانه های آنها که عمدتا دولتی می باشد با قدرت و متداوم و پلان ریزی شده انجام می دهند ولی رسانه های ما متاسفانه بدون سانسور فقط نقاط اختلاف را برجسته و می سازند واتحاد قومی رابه اختلاف احزاب وسلیقه هامبدل می سازند.
درنتیجه ماملتی برترداریم لکن مدیریت سیاسی مابسیارضعیف است .
نهاد نواندیشان بلخ

>>>   وقتی مردم به پای صندوق رای بیاید و به یک شخص وطن پرست رای دهد..
من فکر کنیم مردم ایران از افغان یاد گرفته باشد که در مقابل تانگ وطیاره جان خودرا پسر کردند.

>>>   با تشکر از اظهار نظر های دوستانه خوانندگان افغان،امیدوارم انتخاب دکتر حسن روحانی به روابط هر چه بهتر میان ایران و افغانستان منجر شود و مشکلات مهاجرین افغان در ایران کمتر شود.از صمیم قلب ارزومند پایان سختی ها و اینده ای روشن برای مردم افغانستان هستم.
ناهید از تهران

>>>   ایرانیها مردمان بافرهنگ و ووطندوست اند.
اگرتوجه نموده باشید- باوجودیکه یکعده افراد در بیرون از ایران سخت مخالف حکومت خویش اند وهمیشه راه برای سرنگونی حکومت فعلی ایران را مطرح مینمایند - ولی همانند اوغانی ما مثل خلیلزاد واشرفغنی -که نماینده ها واجنت های آی اس آی و سی آی یی اند- نمیگویند که طالب بسازیم و بعد وطنرا از طریق طالب و کشتار قبضه نماییم -بلکه برعکس از هرنوع تشنج و جنگ در مصاحبه های شان خود داری مینمایند.
و رای امروزی مردم به رییس جمهور شان نیز از هوشیاری و متانت مردم ایران سرچشمه میگیرد ومیدانند- که بدترین رییس جمهور حکومت فعلی - بهتر از مزدوران امریکا و انگلیس است و از اوغانستان بسیار چیز ها آموخته اند.

>>>   به نو انديشان بلخ !
با وجود اينكه نظرات معتدل ومثبت داري اما به خود مغرور بودن ودر حاليكه چيزي نباشيم اماخودرا چيزي بدانيم باعث ميشود تا عيوب ما از ما پنهان بماند
مثلا بعضي مردم زياداز گذشته ياد ميكنند در حا ليكه چندان گذشته ئي هم نيست اگر واقعا چيزي ميبوديم حالا هم ميبوديم
مقايسه مرد ايران با افغانستان هيچ قابل بحث نيست
ايران يا پارس يكي از جمله سه امپراطوري گذشته جهان است
ايراني ها بودند كه به تخت فرعون نشستند ايراين ها بودند
كه امپراطوري روم را شكست دادند ده ها عارف منجم رياضي دان به سويه جهان دارند در نشر اسلام بيشتر از اعـــراب مجاهدت كردند نخستين اساس حقوق بشر را نوشتند هزاران كتاب تاليف كردند صد ها سال بر ما حكومت كردند اگر ما بگوئيم كه ما ازان ها برتريم خود را فريب ميدهيم همين اكنون واز سالها قبل تا كنون كتب مكاتب ما از ترجمه ايراني ها گرفته شده قسمت بزرگ از تاريخ جهان را ايران ميسازد

>>>   *درنتیجه ماملتی برترداریم...*
و بیرق افغانستان همیش بالای بیرق متباقی کشورها بوده و خواهد بود !!!
مهاجر

>>>   جنابی که پاسخ نواندیشان را دادی به عقیده ام نظر نواندیشان کاملا منطقی و به جا است بدون تعصب نظر خود را بیان کرده اند من همیشه نظرشان را دنبال می کنم و از اطلاعات و منطق و ادب ایشان لذت میبرم. آنچه که در نظر ایشان مشاهده می شود چیزی به نام عرق ملی است که متاسفانه شما از آن بی بهره اید...
رها

>>>   بزرگی کشور و یا امپراطوری سوم جهان در هزاران سال پیش دلیل بر برتری تمدن و فرهنگ ایرانیان بر ما نیست.
آن زمان ماهم جزیی از ایران بودیم که باعث شد ایران کبیر به وجود بیاید.
تمدن ما نیز مانند ایرانیان بزرگ و قدیمی است.در خاک افغانستان هزاران ادیب و دانشمند و منجم پرورش یافته است که نه تنها متعلق به خاک افغانستان عزیز است که متعلق به تمام جهانیان است.
اما این نطر نو اندیش را هم قبول دارم که ما در گیر حاشیه هستینم.بدترین خصلت ملت افغانستان قوم گرایی و نژادپرستی است و در رسانه های کشور هم بیشتر تنش ها را بزرگ نمایی می کنیم.
تینا

>>>   با شما موافقم نواندیشان بلخ
حتی یک کشاورز بیسواد ما هم تحلیل های سیاسی درستی از اوضاع و احوال دولت موجود می تواند ارایه دهد در کل مردم ما از بینش سیاسی بالایی برخورداند و آن هم ثمره تجربیات تلخی است که پشت سرگذاشته اند و در واقع این تجربیات آنها را به یک پختگی سیاسی رسانده است و همچنین واقعیات را با چشم خود دیده و با گوش خود شنیده اند و بواقع در بطن حقایق صاحب نظر شده اند..اما این را هم می پذیرم که رسانه های ما متاسفانه از مدریت سیاسی برخوردار نیستند و این خود باعث شکاف عمیق قومگرایی بین هموطنان ما شده است
با احترام کامران، کابل

>>>   سلام دوستان
بحث و جدل پیرامون ملت بزرگ ایران و پارسیان راه بجایی نخواهد برد که ما نیز در درازنای تاریخ کم و بیش جزیی از این کشور پهناور بوده ایم فرهنگ ایران که پارسیان آن را ساخته و پرداخته اند از فرهنگ ما جدا نیست چراکه فرهنگ ها ساخته و پرداخته زبان مادری میباشد که بر مبنای آن دانشمندان و دانشوران به نشر علم میپردازند اگر به گذشته نه چندان دوری برگردیم در شبه قاره هندوستان زبان دوم مردم و به طریق اولی زبان پارسی بوده است ( شکرشکن شوند همه ظوظیان هند -- زین قند پارسی که به بنگاله میرود.... اقبال لاهوری )
اشتراکات فرهنگ بین ملت های پارسی زبان موضوعی نیست که در یک مقاله یا بحثی کوتاه بگنجد باورهایی است که طی قرون و اعصار در بین مردم فرهیخته پارس بوجود آمده است پس باید به خود ببالیم که در منطقه از دنیا زندگی میکنیم که اولین تمدن های بشری در آنجا شکل گرفته است و قوانین مدنی از آنجا به تمام دنیا منتشر شده است.
جایی که همورابی پادشاه بابل اولین قانون حقوق شهروندی را بر الواح سنگی حک کرد و به تمامی بلاد تحت امر خود ابلاغ کرد سرزمینی که اولین قانون کشتی رانی را برای حفظ حقوق تمامی تجار و دریانوردان در بندر صیاف ( بوشهر فعلی ) وضع نمود . اولین امپراتوری بزرگ دنیارا به همت سرداران رشید هخامنشی بر روی پهنه گیتی گسترانده است و به یک کلام تمدن امروز بشری تماما مدیون فداکاری و تلاش بی وقفه پدران و اجدامان در این قسمت از جهان است که امروز خاورمیانه نامیده میشود .
این اما هه ماجرا نیست با ظهور انقلاب صنعتی در غرب و از هم پاشی کشورهای بزرگ اسلامی بدنبال جنگ های خانمانسوز چند صد ساله اخیر بلایی بر سر مان آورد که امروز قومیت طلبی ناسیونالیستی و پلان هایی که توسط دشمنان ملل آزاد دنیا خصوصا.. تهیه و اجرا شده است ما را به ورطه سقوط از تمدن های سوق داده است که پیشینان ما آن را با هزاران خون دل ساخته و پرداخته اند .
حال برماست که با کمی تامل و نگاه به گذشته آینده ای روشن و شفاف را برای خودمان رقم بزنیم و میسر نخواهد بود مگر با الگو بردای از کارهایی که سایر کشور های همزبان خصوصا ایران در دست اجرا دارد و این بدور از هرگونه غرض و مرض قابل اجراست . امید که دولتمردان و سیاست مداران این مرز و بوم آن را سرلوحه کارشان قرار دهند . انشالله
با احترام عبدالحمید مفتون _ کابل

>>>   درد آور است که سعی می کنید غرور از دست رفته ملی را در این نوشته ها بازیابید . پیروزی نزدیک است نزدیک
رییس جمهور

>>>   بـــه محترم رهــــــــا . تيـنـآ . كـــا مــــران !
من در شروع سطر به نو انديشان گفتم نظرات مثبت و معتدل همه را تائيد ميكنم به استثناي اينكه (ما ملت برتريم ) اين نظر خود ماست اما جهانيان ميگويند اين مردم قبيله ئي و هفتصد سال از جهان عقب مانده تر اند اين ها به دموكراسي همزيستي جهاني تا حال آماده نيستند مثلا شوهري زنش را به قتل ميرساند كه چرا دختر تولد كرده!
اينكه ما چگونه مردم استيم از زندگي و حالت امروزي ما معلوم است اگر خكومت نقص دارد در راس حكومت افغاني است.
اگر مديريت سياسي ضعيف است مدير آن افغاني است اگر قوم پرست يا سمت پرست هست كه است خود ما هستيم همه عيب هارا ميدانيد وبعد لاف هم ميزنيد
وقتي عيب هاي خود را رفع ساخته ميتوانيم كه به آن معترف باشيم و در صدد رفع آن باشيم نه اينكه به تركستان روان باشيم و بگوئيم به كعبه ميرويم از لاف ردن دروغ و پوچ چيزي حاصل نميشود .
اگر از گذشته نگوئيم از امروز بگوئيم ايران در صدد اتمي شدن است اما كانديد رياست جمهوري افغانستان ميگويد ( من با نصب پكه هاي بادي از كوتل سالنگ تا كوتل خيرخانه پنجاه هزار ميگاوات برق توليد ميكنم !!) تفاوت از كجا تا بكجاست !
ايراني ها با استفاده از تكنالوژي طياره بي پيلوت امريكا را بدون صدمه به زمين مي نشاند. توسط وسايل ساخت خودش از كشتي هاي امريكا در خليج فارس عكسبرداري ميكند طياره و تانك توليد ميكند يك تبعه ايراني بنام مهـــدي ( )به كرسي انشتاين مي نشيند و تدريس ميكند .
كاش افغانستان صد برابر ايران پيشرفته تر ميبود تا حال با افتخار از ان ياد ميكردم ملا.. ايران هم حجت الاسلام است هم فزيك رياضي و كمپيوتر ميداند ..ايران هم آيت الله است هم متــــــتتا فزيك را ميداند ملاي ما صرف چهار يا پنج جلد كتاب كه با كاغذهاي بدل و زرد رنگ در بازار قصه خواني پشاور زير نظر سازمان هاي استخباراتي چاپ شده خوانده است و خود را علما خطاب ميكنند كه گويا انشتاين اديسن كانت كوپرنيك همين ها اند. به خود مغرور بودن و لاف زدن هيچ چيز بدست ما نميدهد بهتر اينست كه خورا طوريكه هستيم بشناسيم و بعد نواقص را اصلاح كنيم
اوغانستان وايران يعني نيـــپـــال و هـــندوستان اگر ادامه بدهيد بحث را من خوش ميشوم
از حوصله مطالعه شما سپاس

>>>   دلایل برتری مابر ایرانی ها:
1-مردم باهوش ما 95 فیصد باسواد استند ولی ایرانی های کم هوش 20 فیصد هم باسواد نیستند !!!
2-به گفته سازمان ملل رتبه علمی ما در جهان به رتبه 4 میرسد ولی ایرانیها... هیهات !!!
3-ما سالی 60 هزار عنوان کتاب در میلیونها جلد نشر می کنیم ولی ایرانیها 1000 جلد هم نشر نمی کنند چون مثل ما باهوش نیستند !
4-هرچه غربیها می سازند ماهم میسازیم از تیغ جراحی تا زیردریایی وتوپ و تانک و طیاره جنگی و موشک و ماهواره . اما ایرانی های کم هوش چپلک هم نمیسازند!
5-مهمتر از همه این که ما مثل شیر جلوی امریکا ایستاد شدیم ولی ایرانیها چون کم هوشند و "قدرت تحلیل" ندارند ..
سرچپه !!!

>>>   ایرانیان مردم زحمتکش افغانستان را از صممیم قلب دوست دارند.افغانان نباید تحت تاثیر تبلیغات بیگانگان قرار گیرند چون مردم ایران در شرایط جنگ و تحریم وعدم اشتغال برای ایرانیان باز با دیده محبت به افغانان نگاه می کنند و آنها را پذیرا هستند.
احمد از تهران

>>>   مه با نظری کسی که جواب نواندیشان را داد موافقم. مشکل ما هم همین هست. که فقط ادعا می کنیم و با این حرف ها سر خود را گرم می کنیم. ما باید ببینیم الان چی هستیم و درست مطالب را بیان کنیم که عیب های ما پوشیده نشود و عیب ها را بتانیم ببینیم.

>>>   سلام.
من فکر می کنم شما دچار بدبینی حاد هستید. درست است که هر روز در افغانستان انتحاری و عملیات های هراس افکنانه و غیره انجام می شود و خیلی چیزهای دیگر، اما شما هم خود بهتر می دانید که همه این مشکلات و عقب ماندگی ها بخاطر دخالت ها و دست درازی های کشورهای منطقه است.
اگر افغانستان را به حال خود بزارند پیشرفت می کند. چرا نکند؟
وقتی پاکستان طالب روان می کند، وقتی انتحار کننده قرقیز و قزاق در مناطق شمالی دستگیر می شود. وقتی برخی کشورهای هر کدام به هر حزب جدا پول و سلاح می دهد. چه توقعی از پیشرفت داری؟ شما در نظر اول تان به تمدن و پیشینه پر افتخار افغانستان خرده گرفتی نه پیشرفت و روند سازندگی الان کشور.
از طرفی اصلا درست نیست که کشوری مثل افغانستان را با کشور ایران مقایسه کرد. چون در یک سطح و در یک شرایط نیستند.
شما از کجا خبر دارید که در ایران تعصبات قومی نیست؟
زنان و دختران زیادی بخاطر تعصبات قومی و قبیله ای کشته و یا از منزل فرار می کنند. اما از آنجایی که کشور ایران درگیر مشکلات داخلی به آن صورت نیست این موضوع را مدیریت و از پیامدها و ایجاد اینگونه مسایل با فرهنگ سازی و آموزش جلوگیری کرده اند.
تینا

>>>   با تینا موافقم در مورد عیوب خود بحث کردن و و آنها را تحلیل کردن کاری بجاست اما مقایسه در شرایطی یکسان و درک از موقعیتها باید صورت گیرد.

>>>   به عقیده من شما علاوه بر نداشتن عرق ملی از کمبود اعتماد به نفس هم رنج می برید
برادر عزیزم چطورمیتوانی منکر قدمت فرهنگی هزارران ساله کشورت شوی؟ جطور میتوانی وجود ادبا و مشاهیر کشورمان را نادیده بگیری؟ وجود هزاران نخبه در کشور که متاسفانه به هزاران دلیل ناشناخته مانده اند؟مولانا جلالدین محمد بلخی از کجاست؟ ابو علی سینا ی بلخی ؟رابعه بلخی؟و صدها تن دیگر این فقط مربوط به یک شهر کشورم عزیزم است از هرات از غزنی از .... دیگر بماند...
افغانستان قلب آسیا است اما قلبی مجروح این سرزمین از لحاظ قدمت تاریخی، یکی از کهن‌ترین سرزمین‌های جهان به‌شمار می‌رود.مردم افغانستان جایگاه عمده‌ای در معرفی و گسترش ادیان جهانی و نقش مهمی در بازرگانی و داد و ستد داشته و گهکاه کانون مسلط سیاسی و فرهنگی در آسیا بوده‌اند اما به دلیل موقعیت جغرافیای در طول تاریخ گلوگاه یورش مهاجمان و جهان‌گشایان بوده که ردپای آن‌ها هنوز در گوشه و کنار این سرزمین دیده می‌شود....نظرت شما قلب مرا و غرور مرا جریحه دار می کند.هرگز نمی توانی ایران را با افغانستان مقایسه کنی چرا که شرایط یکسان نیست و این مقایسه اشتباه محض است.یکی از دلایل ضعفهای ما همین خود کم بینی ها هاست.افغانستان مورد ظلم واقع شده لطفا است از این منظر بنگرید...
رها

>>>   با رها جان و تینا موافقم
اینگونه عیوب را برشمردن یعنی در سر خود کوفتن جانم و این نه تنها مشکلی از مشکلات ما حل نخواهد کرد بلکه چه بسا بر مشکلات ما هم می افزاید و باعث تضعیف روحیه ملی می شود. شما به حل مشکلات علاقه دارید و این حسن شما است..می دانید ایران در جهان چهارمین کشور آرام شناخته شد...آن وقت بسیار نا عادلانه این کشور را با افغانستان همیشه نا آرام و غرغه به خون مقایسه می کنید؟
برادرم کی به این کشور غریب و مظلوم مجال پیشرفت داده شده است؟با خواندن نظرتان بسیار متاسف شدم کشورم حتی بین مردمش هم غریب است.
هموطن

>>>   به گفته رسول گرامی برتری انسانها در ایمان انها است نه در رنگ نه در نژاد و نه قومیت و ملت و....امید است بفهمی سرچپه.

>>>   بـــة مـحترم تينا رهـــــــــــا هموطن و ساير خوانندگان محترم !‌ طوريكه ديده ميشود متوجه انتقاد من نشديد من وقتي بحث را شروع كردم كه نوانديشان صالح انديش ما نوشته بوند:( ما نسبت به ايران ملت برتريم !) و من هم همين نظر را دارم كه مقايسه افغانستان با ايران مانند مقايسه نيپال با هند است
ما نبايد ادعاي بيجا كنيم اگر پاكستان به كمر افغاني بم مي بندد و كليد بهشت ساخت آي اس آي را به او ميدهد و همان افغاني... آنرا مي پذيرد و مي آيد هم حيات خود و هم حيات هموطنش را تباه ميكند آيا كسي ميتواند چنين فريبي يك ايراني يا يك تركي را بدهد؟‌ از ماست كه بر ماست ! اگر خارجي ها ميتوانند در بين ما تفرقه بياندازند چرا نميتوانند در بين ايراني ها تفرقه بياندازند ؟ چون ايراني ها دانش دارند راه صواب و ناصواب را ميدانند كس نميتواند آنان را بر ضد خاك شان استعمال كند مائيم كه آله دست اين و آنيم و تيشه بر ريشه خود ميزنيم باز هم خود را از همه جهان برتر ميدانيم!
يك افغاني را پنج هزار دالر ميدهند مي آيد بالاي بند برق در حال ساختمان سلما در هرات با راكت انداخت ميكند آيا ميتواني با پول كدام ايراني تركي يا حتي يك تاجكستاني را با دادن پول راضي سازي كه برود و بالاي بند برق وطن خودش راكت بزند؟‌
اگر بنويسم مثنوي هفتاد من كاغذ شود
اينكه ريشه درخت پسته را به پاكستان ميبرد افغاني بود يا پاكستاني ؟ اينكه استخوان هاي قبرستان پدركلان هاي خودرا براي بدست آوردن مقدار كلدار حرام پبه پاكستان ميبرد ايراني است يا افغاني ؟‌
دوست عزيز ما نوانديشان كه ميگويد (ما ملت برتريم ) اين ها برتري است؟‌
با يك نام گرفتن مولانا وابن سينا ما از همه جهان برتر نميشويم
در زمان دور اول كرزي يك چند هنر مند ايراني به كابل آمده بودند ودر ستديوم ورزشي محل كنسرت آنها بود نا گاه انانسر به حاضرين گفت : شما كه ميگوئيد مولوي ازماست آيا يكي از حاضرين ميتواند يك شعراز مولوي بخواند ؟ سكوت محفل را فرا گرفت يكي نتوانست چيزي بگويد ! خوب از افغاني بودن مولانا درينصورت چه حاصل؟‌ در صورتيكه از جمله پنجصد هموطن حاضرش در محفل يكي هم يك شعرش را بياد ندارد
همان منولانا را هم جهان بنام ايراني ها ميشناسند بد بختانه
اگر چند هم كيش مولانا را از ايران نام ببريم عطار نيشاپوري كه مولانا در باره اش گفت هفت شهر عشق را عطار گشت ما هنوز اندخم يك كوچه ايم امام محمدغزالي ابوالسعيد ابوالخير شيخ اشراق سهروردي خيام نيشاپوري حافظ شيراز شيخ العارفين عطار وده هاي ديگر
براي اينكه خواندن به شما خسته كن نشود همينجابس !
حالا ما نسبت به ايراني ها ملت برتريم ؟‌
ميان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمين تا آسمان است
به اين بهانه نميتوانيم كه مسئوليت را از خود دور كنيم كه خارجي ها فلان كردند فلان كردند آنها ضامن منافع ملي خود اند اما ما كه ما نيستيم گناه وتقصير از خود ماست نه بايد از خود راضي باشيم ودر حاليكه هيچ چيزي نيستيم خود را از همه برتر بدانيم پاي خود را به اندازه گليم خود
دوصد سال گفتيم ما افغان هستيم ما غيرت داريم چه شد؟‌
چه بدست آورديم ؟ پهلوان زنده خوش است
هر روزي كه توانستيم بدون كلاشينكوف وراكت وبم باهم صحبت كنيم آنروز مرتبه نزديكي به لياقت مردم تاجكستان را بدست آورده ايم چون آنها هم مدتي جنگ داخلي داشتند اما منطق داشتند سلاح را يك طرف گذاشتند ومصروف زندگي خود شدند وامروز به ما برق مي فروشند !

>>>   فکر کنم که ... کسانیکه نظر داده یک مقدار زوق زده شده اند و تحت تاثیر فرهنگ ایرانی قرار گرفته ... یک مقدار اعتماد به نفس داشته باشید, زیاد وابسته نباشید حتی به امریکا و اروپا

>>>   بــه ادامه قبل :
به رهــــــــآ . تيـــنـا . هموطن . كامـــران !
هــــمـوطن : چرا خارجي ها ميتوانند به ما فرصت پيشرفت ندهند ؟ جواب من : نقص در خود ماست
در بالا كسي گفته بود ما شوروي را شكست داديم من بتو صرف يك مشورم ميدهم لطفا يكبار كتاب ( تلك خرس )‌ را از انترنت دانلود كن وبخوان تا بدانب شوروي را كه شكست داده امريكائي ها ميگويند هدف از ما خون از افغانها مقصد شان از همان سالهاي جنگ با شوروي است
رهـــــــا : همين مولوي رااضافه از صدبار بيوگرافي اش را عاشقانه خواندم وشنيدم اگر ميخواهي بيوگرافي مولوي خودرا بخوبي ودرست بداني آنرا از سايت ايراني كه كتاب هاي صوتي است دانلود كن وبه آواز ايراني بشنو كه چه تفسير شيرين و دلنشين است يا از سايت راديو مولوي تفسير مثنوي را دانلودكن وبشنو
در تمام سايت هاي افغاني جز دشنام دادن كمونست گفتن طالب گفتن پشتون تاجك وهزاره را دشنام دادن چيزي ديگري نمي يابي اما برو در سايت ايراني واشعار شاعر عارف هموطن خود را دانلودكن! چون در وطن خودش كسي به قصه اش نيست صرف همينقدر ميداند كه بگويد مولوي ازبلخ است!!
كفتي غزني وهرات حالا برو ومناجات نامه خواجه عبدالله انصار را از سايت ايراني دانلود كن وببين با چه صحافتي وچه خطي زيبا !
در سايت هاي افغاني يافت نميشود چون افغان ها از همه جهان برتر اند وفرشته هاي روي زمين اند هيچ عيب وكمبودي ندارند !!
بــــه تـيـنـا :
اگر خودت را كسي برضد فاميلت تحريك ميكند وميگويد اين بم را بگير وزير چپركت فلان عضو فاميلت بگدار اگر قبول ميكني گناه از خودت است افغانستان بدست خود افغان ويران شده چرا ديگران ميتوانند مارا بجان هم بياندازند؟‌ آيا ما ميتوانيم مردمان يك كشور ديگر را بجان هم بياندازيم آيا به نظر تو ما هيچ عيب وكمي در خود نداريم ؟‌ اتتقاد من هم همين بود كه نبايد خود را با ايران مقايسه كنيم وبگوئيم ما نسبت به ايران ملت برتريم !
من از اقوام ايران ومشكلات شان خبر دارم حتي كردها خود مختاري مي خواهند مشكل شيعه وسني اما به نسبت دانش كه دارند همه چيز را به طرز منطقي حل ميكنند نه اينكه پل وپايه برق رامنهدم كنند
پيشينه تاريخي كه ميگوئيد تاريخ افغانستان پيش از سال 1747
يعني پيش از احمد شاه بابا را چند بار مطالعه كرده ئي ؟‌ بزرگتزين صفت كه به آن افتخار ميكنند جنگ بوده كه تا امروز ادامه دارد با همه اين اين سرزمين زير سم اسپان يوناني ها چنگيزي ها ازبك ها ي شيباني تيمورلنگ تازي ها ترك ها ساساني ها هخامنشي ها هندي ها مجار ها به رهبري آتيلا انگليس ها بارها بارها پايمال شده است
اما با اين هم خوبي هاي دارد مثلا در زمان يورش تازي ها بر افغانستان زمان كابل شاهان دز سرزمين ما وساساني ها در سرزمين پارس آنروز وايران امروز لشكريان ايران در مقابل آنها كمتر مقاومت كردند وتازي ها توانستند بزودي وارد ايران شوند اما به آن زودي نتوانستند داخل خاك ما شوند بار ها آمدند وشكست خوردند وبرگشتند تا زمانيكه يعقوب ليث صفاري هموطن خود ما بميدان آمد وكار مقاومت كابل شاهان را يك طرفه كرد وهمه خاك را به روي اعراب بازگذاشت اما به آن هم تا زمانيكه اعراب برايران وسرزمين ما خواست شانرا تطبيق كردند 250 سال را در برگرفت
خلاصه نظر شخصي خودم بايد خارجي ها به هيچ طريقي نتوانند در بين ما تفرقه بياندازند ما آرام ننشينيم ونگوئيم هيچ عيب ومشكلي نداريم خوبي ها وبدي ها ي خود را را جدا جدا بايد درك كنيم وببينيم كدام زيادتر است وبدي هارا اصلاح كنيم
به چيزي كه افتخار ميكنيم آيا واقعا جاي افتخاررا دارد؟‌ اگر بدي است آيا گناه از ماست يا واقعا ازخارجي ها ضرب المثل مردمي كه ميگويند يك انگشت بطرف ديگران چهار انگشت بطرف خودت ميشود

>>>   با سلام.
حرف حساب شما اصلا مشخص نیست در جایی تاریخ افغانستان خرده می گیرید و در جایی عصر حاضر را، در نوشته های شما بوی تنفر از ملیت خود می آید. به افغانستانی بودن خود باید افتخار کنید حال افغانستان هرچه که هست.
شما می گویید که از ماست که بر ماست بله درست است ولی تا کی؟ یعنی خود ما از این همه جنگ و ناامنی خسته نمی شویم؟ما صلح می خواهیم. پیشرفت می خواهیم اما تا زمانی که ناامنی افغانستان به سود و منافع کشورهای همسایه باشد افغانستان به همین منوال است.
در جایی می گویید که ایرانی ها دانش دارند و راه درست را از نادرست تشخیص می دهند. با این سخن تان به شعور تمامی انسان ها توهین کرده اید. وقتی کودکان افغانستان با جنگ و روحیه فرد ستیزی بزرگ می شوند وقتی از کودکی تلقین می شود که هم دشمن هستند وقتی کودکان 2 و 3 ساله ا زروستاهای دور افتاده کشور ربوده شده و سپس در پاکستان و جاهای دیگر آموزش هراس افکنی می بینند و با روحیه وهابیت گرایی بزرگ می شوند چه توقعی را از این کودکان که بعدا مردان افغانستان می شوند دارید؟
علاوه بر آن مردم ایران در ناز و نعمت و آرامش و امنیت از کودکی با این ادیبان خو گرفته و بزرگ می شوند.
اما کودکان افغانستان حال کمتر و در دوره جنگ های داخلیکه دست ها یخارجی در آن دخیل بوده است بیشتر یاد می گیرند که کتاب ها تنها برای این است که آتش شب های زمستان خود را روشن کنند.
دوره ای که حتی پیسه هم ارزش نداشت و تنها برای روشن کردن آتش مردم نادار استفاده می شد.همان کودکانی که الان مردان این کشور هستند. با چنین شرایطی دانش داکترا از این مردم دارید؟
بهتر نیست به این مردم فرصت دهید؟این نسل، نسل به جا مانده از جنگ و خونریزی و آوارگی است.
تینا

>>>   هنوز نمیفهممت جناب!میخواهی عیوب کشورت را به بحث بنشینی؟چرا اینگونه ناعادلانه؟ چنان لاف و پتاق زده ای که بعید می دانم افغانستانی باشی؟ من منکر نقصها و عیوب کشورم نیستم و اداعای برتری نیز ندارم نه برای مردم افغانستان و نه برای مردم هر کشور دیگری بلکه این تنها خدای من است که می داند چه کسی بر چه کسی ارجحتر و والاتر است... اما مشکل من با تو احساس تنفر و نفرتی است که در مورد وطن ات و هموطنانت داری در حالیکه می دانی آنها چه شرایطهای نهایت دشواری را پشت سرگذارده اند و چه شرایطی را پیش رو دارند...
می گویی از ماست که بر ماست بله درست پس از خودت شروع کن با این احساسات ضد میهنی و ملی چه طور می توانی به کشورت خدمت کنی...تاسف می خورم به قشر مثلا تحصیل کرده کشورم که به عوض آنکه از دانش و سواد خود در رفع مشکلات بهره گیرندخود را درگیر مقایسه های کودکانه کرده اند...چه حاصل برادرم؟
چشمهایت را باز کن و کمی منصفانه ببین و بیاندیش...
در دوران تحصیلم بهترین دانش آموزان جز هموطنانم بودند...خودم در زمانی که یازده ساله بودم برای یادگیری راحت تر کسر راه حلی را کشف کردم که دبیرم انرا در دفتراش یادداشت کرد تا آن را در روش تدریس اش به کارگیرد...
به علت کمبود وقت نمی توانم ادامه دهم فقط می گویم به افغانستان نتازید بلکه آن را درک کنید و بفهمید...روحیه ملی و میهنی خود را تقویت کنید تا بتوانید از عیوبی که خود انرا مطرح کردید بکاهید....امید است متوجه منظور من شده باشید. وسلام
کامران کابل

>>>   با سلام به تمام دوستان عزیز و روشنفکر افغانستانی وایرانی
اگر در ایران ترک و فارس و کرد و لر و بلوچ وعرب و عجم زندگی میکنند
انها هوشیار بوده اند و خود را ایرانی دانسته اند و با وحدت به پیشرفت
رسیده اند اما در افغانستان
دشمن هوشیار بوده و با اختلاف اندازی افغان طالب ازبک تاجیک
ومتاسفانه در بین بعضی از شیعیان مظلوم هم سید و هزاره راه انداخته
واز این غفلت ملت رنج کشیده نهایت استفاده را برده و دولتمردان ما هم
بجای وحدت و پیشرفت و ابادانی یا بر همان تعصبات قبلی باقی می مانند
یا به فکر منافع خود هستند و در راه رضای خدا عمل نمیکنند
انشالله آقا وصاحبمان بیاد و همه چیز درست شود
اللهم عجل لولیک الفرج
شهاب-سولج-یکاولنگ-بامیان

>>>   با سلام به مردم خوب افغانستان. ضمن تشکر از حسن ظن شما نسبت به مردم ایران برای شما آرزوی موفقیت و پیروزی دارم. خوشبختی مردم افغانستان خوشبختی ما مردم ایران است.
مطلب طاعت و پیمان و صلاح از من مست
که به پیمانه کشی شهره شدم روز الست
من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق
چارتکبیر زدم یک سره بر هر چه که هست
می بده تا دهمت آگهی از سر قضا
که به روی که شدم عاشق و از بوی که مست
کمر کوه کم است از کمر مور این جا
ناامید از در رحمت مشو ای باده پرست
بجز آن نرگس مستانه که چشمش مرساد
زیر این طارم فیروزه کسی خوش ننشست
جان فدای دهنش باد که در باغ نظر
چمن آرای جهان خوشتر از این غنچه نبست
حافظ از دولت عشق تو سلیمانی شد
یعنی از وصل تواش نیست بجز باد به دست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است