اخراج مهاجران افغانستانی از ایران با چه انگیزه ای؟
سیاست مهاجر پذیری ایران از اول بر این مبنا شکل گرفته که در هیچ مقطع زمانی هیچ فرد مهاجری در ایران احساس امنیت روحی و عاطفی نکند و همیشه در حالت استرس روانی و ترس از اخراج و طرد مرز ، قرار داشته باشد 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۳۵    ۱۳۹۲/۳/۱۹ کد خبر: 52919 منبع: پرینت

ایران بتازگی 45 مهاجر افغانستانی را در قالب 12 خانواده از این کشور اخراج کرده است.

این افراد که همگی آنها ادعای داشتن اسناد قانونی یا کارت مهاجرت در ایران را داشتند پنجشنبه هفته گذشته از مرز دوغارون- اسلام قلعه به هرات آمدند و در کمپ انصار در هرات مستقر شدند.

همچنین افراد طرد مرز شده از ایران ادعا دارند که مورد بی احترامی قرار گرفته و حتی برخی از رد مرز شده ها از سوی پولیس ایران لت و کوب شده اند. برخی از آنان اضافه کرده اند دستگیر کنندگان شان علاوه بر بی حرمتی به آنان می گفتند که بخاطر توهین به پرچم و رهبران ایران در کابل، شما را از ایران اخراج می کنیم!
این خبر را رییس عودت مهاجرین هرات طی گفتگویی با رسانه ها تایید می کند.

در همین حال خبرنگار افتخاری ما از شهر قم ایران اعلام داشت که شهر قم یک شهر مذهبی بوده و با شئونات غیر اسلامی بشدت برخورد می شود، ولی مهاجرین هموطن گاهی این موضوع را درک نکرده دست به اعمالی می زنند که باعث اذیت دیگران می شود.
تعدادی از هموطنان ما در قم با برپایی محفلی به رقص و پایکوبی در قالب یک مجلس عروسی پرداخته بودند که با تذکر همسایه ها روبرو شده اما بدان توجهی نکردند. گفته می شود که با شکایت همسایه ها پولیس ساعت 4 صبح تعدادی از این خانواده ها را بازداشت کرده و به اردوگاه مهاجرین در سفید سنگ مشهد منتقل می کند و از آنجاهم طرد مرز کرده است.

رد مرز شده ها 45 تن در قالب 12 خانواده که در میان شان 11 زن و 7 مرد و بقیه اعضای کوچکتر این فامیل ها هستند. گفته می شود که در میان این طرد مرز شده ها یک زن تنها نیز وجود دارد که می گوید سه فرزند و شوهرش در شهر قم ایران باقی مانده اند و پولیس ایران وی را به تنهایی رد مرز کرده است.

طی چند سال اخیر ، این اولین موردی است که تعدادی با وجود داشتن کارت مهاجرت، بصورت دسته جمعی از ایران اخراج می شوند که در میان شان زنان و کودکان نیز وجود دارد.

یکی از خبرنگاران افتخاری ما در هرات ، طی تمامس تلیفونی با سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران، جویای واقعه شده و حسین میرسکندری مسوول مطبوعاتی کنسولگری ایران در هرات گفت : برای هیچ کدام از این ادعاها تا به حال هیچ سندی و اعتراضی از سوی مقامات افغانستان به ما اعلام نگردیده است. افراد مقیم ایران دارای کارت مخصوص هستند هیچکدام از این افراد تا به حال شماره کارت اقامت خود را اعلام نکرده و فقط ادعا نموده اند.

تصامیم نامعقول و گاها حرکات دور از منطقی که از ماموران اجرایی وزارت داخله ایران سر می زند ، برخی را متعجب کرده و با وجود تحمل بیش از سه میلیون مهاجر افغانستانی در خاک ایران ، تمامی خدمات به مهاجرین را زیر سوال می برد!
برخی بر این عقیده اند که شاید ایران نمی خواهد همسایه خوبی برای افغانستان باشد، زیرا با تمامی مخارج و تلاش های مثبتی که برای افغانستان انجام می دهد، گاهی دست به اقداماتی می زند که عمدا می خواهد تعدادی علیه ایران تحریک شده حتی دست به اقدامات عملی بزنند!
یاشاید هم همانگونه که دیگر کشور ها بسیاری از موارد را با احساسات و سیاسیت های اجتماعی مردم ما می سنجند ، ایران نیز به همان سیاست اقتدا کرده از آنان در این زمینه پیروی می کند.

علاوه بر اینها سیاست مهاجر پذیری ایران از اول بر این مبنا شکل گرفته که در هیچ مقطع زمانی هیچ فرد مهاجری در ایران احساس امنیت روحی و عاطفی نکند و همیشه در حالت استرس روانی و ترس از اخراج و طرد مرز ، قرار داشته باشد. در حالیکه طبق قانون مدنی ایران قانونگذار اجازه داده است که فرد تولد شده در ایران به تابعیت این کشور درآید.
در ماده 976 قانون مدنی ایران در بند های 4 و 5 آمده است:
بند 4: کسانی که در ایران از پدر و مادری خارجی که یکی از آنها در ایران متولد شده بوجود آمده اند تبعه ایران محسوب می شوند.
بند 5: کسانی که در ایران از پدری که تبعه خارجه است بوجود آمده و بلافاصله پس از رسیدن به سن 18 سال تمام ، یکسال دیگر در ایران اقامت کرده باشند تبعه ایران محسوب می شوند.
قانون جهانی مهاجرت نیز حکم می کند که پس از 5 سال اقامت یک مهاجر در کشوری ، می تواند تابعیت آن کشور را داشته باشد ، اما این قانون در برخی کشورها مانند ایران از هیچ جایگاه قانونی کشوری و اجرایی برخوردار نیست.
بگذریم!

همه مهاجران هموطن در ایران اذعان دارند که در چند سال اخیر ، رفتار با مهاجران افغانستانی در ایران روبه بهبودی نهاده و تعداد کثیری از هموطنان ما را برای باقیماندن در ایران و حتی مهاجرت مجدد به ایران، امیدوار کرده است، تا جایی که تعدادی از هموطنان در ایران خانه و باغ و... خریده و همه را بنام ایرانی ها ثبت کرده اند، اما اینگونه رفتارهای موردی نشاندهنده این روایت است که یادتان نرود اینجا کشور شما نیست و تعدادی از شما بصورت موقت و قانونی در این کشور زندگی می کنید که با کوچکترین خطا مدارک شناسایی شما باطل و از ایران اخراج می شوید.

در هر حال این رفتار تحقیر آمیز که (مشکل شرعی نیز دارد) بازهم تکرار خواهد شد و بازهم باید هموطنان ما احساس کنند که این کشور شما نیست و روزی باید به موطن خود باز گردید.

در این میان، ایجاد عقده های فراوان و نقش بستن یک خاطره تلخ در اذهان عامه که حتی به از دست دادن اعضای فامیل می انجامد، برای هر دو کشور ایران و افغانستان در آینده خطرناک بوده و کشورهای مستبد و استثمارگر بیشترین استفاده را خواهند برد. تورم این عقده ها تا آنجا پیش رفته است که تعدادی حاضر شده اند اسلحه گرفته و علیه ایران مبارزه کنند. اکثر اینها همان کسانی هستند که هرکدام به بهانه ای با بی حرمتی تمام طرد مرز شده و بدون درنظرداشت موقعیت زمانی و مکانی از ایران اخراج گردیده اند.
حالا ایران بکس بکس دالر به رییس دفتر رییس جمهور اهدا کند، هیچ فایده ای نخواهد داشت. در حالیکه هرکدام از این مهاجران می توانستند یک سفیر و پیام آور انقلاب ایران در افغانستان باشند!

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سلام راستش از ایران خسته شدم می خام بر گردم به وطنم سرمایه ندارم ولی کار بلدم لطفا منو راهنمایی کنید

>>>   چه انتظاراتی دارید؟
شما که نمی تونید برای ایران تعیین تکلیف کنید
بابا ایران نمی خواد افغانها تو خاکش باشند . شما ول نمی کنید

>>>   سلام . فکر نمی کنید زمان بازگشت همه اتباع افغانستان از ایران به افغانستان رسیده باشد .به هر حال مهمانی دیگر تمام شده

>>>   پس راه حل چیست ؟
باید در داخل فرهنگ سازی شود برای عدم تمایل مردم برای مهاجرت
در حال حاضر زندگی کردن حتی برای خود میزبان ما مشکل شده است در ایران چی بسا برای مهاجرین محدود ما
البته این را هم فراموش نکنیم ایران با این نوع بر خورد مهاجرین را عمدان یک ابزار دوروست کرده که هر وقت بیخواهد برای اهداف سیاسی شان از ان استفاده میکند وخواهد کرد ومتاسفانه برای ما هم ورود خروج در ایران بصورت یک عادت در امده است
حال مردم واقعن خیلی شرایط زندگی در ایران سخت شده است چرا راهی کشورای دیگر را در پیش میگیرد؟ که همین امروز تعداد از همو طنای ما در در یا ی کریسمس عرق شده
من خودم در ایران زندگی میکنم 22 سالی است اما میدونم واقعن برخورد دولت ایران حتی مردم شان انچه باید وشاید شایسته باشه نیبست
اما چاره چی ؟
بیایید همه وهمه یک انقلاب گسترده ای را بر ای مهار کردن مهاجرت های هوسی انجام دهیم
تا باشد این پدیده ای به عادت در امده کم کم رخت بر چیند
وزمینه را برای اشتغال وکار کاسبی در داخل استارت بیزنیم
ویک زندگی سعادت مندانه را تجربه کنیم

>>>   شما به جای اینکه مسولان افغانی را تحت سوال بگذارید که چرا برای بازگشت مهاجرین کاری نمی کند انتظار دارید ایران به سه میلیون افغانی شناسنامه ایرانی دهد . پس مسولان افغانی چه کاره اند

>>>   خسته نباشید بنده می پرسم اگر ایران این همه بد است پس چرا هیچ مهاجری از ایران نمی رود و اخراج هم می شود ناراحت است .

>>>   شما که ما را تهدید می کنید مردم ایران هم ذهنیت خوبی از افغانیها ندارند . افغانستان گویا نمی خواهد همسایه خوبی برای ایران باشد . البته تا حالا هم نبوده . مواد مخدر افغانستان جوانها ی ایران بدبخت کرده اما شما طلبکارید جالبه

>>>   عادت کرده اید به کشورهای دیگر بچسبید
عیب از ما بود که از اول راهتان دادیم
خود کرده را تدبیر نیست
همه دنیا چرا بدکار شماست . افغانستان چه نفعی برای همسایگان داشته . فقط مهاجر فقیر به سرتاسر دنیا می فرستد و به زور اقامت می گیرند . در ترکیه و یونان و استرالیا پراکنده اید . دنیا را به ستوه آورده اید . سر جای خود در کشور خود بنشینید .

>>>   هیچ مهاجر غیر قانونی افغانی در ایران حق گلایه و شکایت را ندارد این را یک ایرانی نه بلکه من افغانی می گویم. خوب برادر من ملت نمی خواهد شما در کشورش زندگی کنی می فهمی یا نه؟
چرا بر نمی گردی کشور خودت؟ حالا که بر نمی گردی همانجا بشین و منت بکش.
من تعدادی فامیل در ایران دارم که از همه شان متنفرم چون غیر قانونی در ایران زندگی می کنند بس است تا کی می خواهید بار دوش ملت های دیگر باشید.
همان کارهای سخت و طافت فرسا را که در ایران انجام می دهید بیایید در افغانستان انجام دهید دو برابر پول گیرتان می آید
اگر راست می گویید و افغانستان امنیت ندارد و بهانه های واهی دیگر خوب کشور شماست شما بییایید امنیتش را بسازید در ایران غیر قانونی می گذرانید و الا هر چه منت بر سرتان می گذارند گوارای وجودتان باد

>>>   بتهر است برای مهار مهاجرت افغانها به سایر کشورها چاره ای اندیشیده شود

>>>   باید به قانون احترام می گذاشتند . قانون همه کشورها محترم است

>>>   دولت با ایجاد شرایطی زمینه بازگشت مهاجران را فراهم کند . الان مردم ایران هم در شرایط سخت اقتصادی به سر می برند

>>>   سلام . باید دید ماجرا دقیقا چه بوده . این افراد شاید غیر قانونی بودند

>>>   رفتار های غیر انسانی ایرانی ها برای مهاجرین بسیار رنج آور است. در همه ی کشور ها جرم یک عمل شخص است ولی در ایران وقتی یک افغانستانی جرمی را مرتکب شود " خبرگزاری ها و رسانه ها آنرا بزرگ می کنند و چهره ی همه ی افغانستانی ها را مجرم نشان می دهند . به همین دلیل نسبت به افغانستانی ها بدبینی وجود دارد. به خدا مهاجرین خواسته های زیادی ندارند. آنها فقط انسانیت و رفتار انسانی می خواهند
محمد رضا ناصری

>>>   چاره این نیست که به ایران و پاکستان و ...گیر دهیم .
موضوع این است که بیشنر مردم افغانستان علاقه به رفتن از افغانستان را دارند و این بسیار بد است . از زمان تشکیل دولت در افغانستان هم تکلیف این همه آواره مشخص نشده . با دادن زمین در افغانستان و یک سری حمایتها می شد برای آمدن عزت مندانه به افغانستان گام برداشت

>>>   {{ این اخراج شدگان، اگر راست میگویند چرا مدرک اقامتی خود را نشان نمیدهند؟؟}}
در ایران سه میلیون و نیم تبعه افغانستان زندگی میکند که دو میلیون و هفتصدهزار انها غیر مجاز هستند . چرا مامورین دولت از بین 2700000 نفر ، فقط این 45 نفر را اخراج کرده؟؟
تظاهرات ضد ایرانی در افغانستان در رسانه های ایران منعکس نمیشود انوقت چگونه ماموران دولت به این بهانه 45 نفر را اخراج کرده اند؟؟
به نظر من این عده خود ریگی به کفش داشته اند هرگاه کسی از ایران رد مرز میشود ابتدا با مظلوم نمایی از لد و کوب لب مرز سخن میگوید بعد ادعا میکند اقامت قانونی داشته !!!!!
مثل همان چند تعداد چوچه قاچاقبر که در ایران اعدام شدند و فامیلی انها ادعا کرد که انها کارگر بوده اند!!!
اگر ایران کارگران افغان را میخواست اعدام کند میباید همه 2 میلیون افغان را اعدام میکرد.
رسانه های افغانستان ، اگر همانگونه که خودتان ادعا دارید باید بین دو کشور صلح باشد؛ نباید اظهارات چنین ادمانی که خود در مظان اتهامند را بعنوان خبر نشر دهید . این از اصول اماتوری اطلاع رسانی هم به دور است.
ضمنا شما میگویید که در قانون ایران امده که به هر طفل متولد در ایران باید تابعه ایران داد.
انوقت در متن قانون اساسی که اوردید نوشته: بشرطی تابعه داده میشه که یکی از والدین تبعه ایران باشد.
حتی گپ خودتان هم نقض گپ خودتان است و انوقت از دیگری با این غلط اندیشی توقع بیجا دارین.
پس سهم کرزی و باداران ناراضی اش و امریکا و عمالش که اردوشان افغانستان را قورق کرده اند بالای مهاجر افغان چیست؟؟؟

>>>   بنده مقیم شر قم هستم و این داستان را شنیدم خیلی متاسف شدم و ابتدا سر همشهری های خودم ناراحت شدم ولی بعد از جستجو متوجه شدم که عروسی یک جشن معمولی بوده و در جشن عروسی سرور و شادی کم و بیش لازم است اما متاسفانه برخی از ایرانیها چنان تعصب دارند که اگر یک مهاجر لباس نو بپوشد بر نمی تابد و حد اقل کاری که میکند توهین و تحقیر است، من خودم در چهار راه شهدای قم در یک روز جمعه شاهد بودم که یک پسر جوان در حدود 18 ساله یک دوچرخه ی نو سوار بود، تعدادی زیادی پلیس و افسر درجه دار در محل به خاطر نماز جمعه حضور داشتند، چند تا از پلیس ها جلو این جوان مهاجر را گرفتند و هرکدام برای خود مسخره اش میکرد، یکی مویش میکشید دیگری میگفت افغان برای چی دوچرخه سوار میشی، خلاصه در حضور مردم نماز گزار و تعداد افسرهای مقام بالا بسیار راحت اذیتش میکردند، من معمم بودم و رفتم اعتراض کردم گفتند ربطی به شما ندارد و از لباست سوء استفاده نکن برو راهت بگیر وگرنه لباس هم خیلی بهت کمک نمیکند.
البته کسی که در این عروسی شرکت داشت میگفت داماد هم جزو رد مرز شده هاست.

>>>   به عنوان یک ایرانی متاسف شدم
ولی شما دوستان خوب افغانی من
به من بگویید چاره چیست ؟
سیل روزانه مهاجران افغان به ایران تمامی ندارد . اگر فقط یک تعداد افغانی ساکن ایران بودند و مدام هر روز مهاجرتهای دیگر نبود این بندگان خدا بهتر در ایران زندگی می کردند
خدایا ملت عزیز افغانستان را عزت ده و کمکشان کن
من ایرانی دوست شما هستم
شما هم زبانان من هستید
شما عزیزان دل من هستید
دوستان افغانی من لعنت بر کسانی که افغانستان را ویران کردند
خدااااااااااافغانستان عزیز را دریاب

>>>   این رفتار را به چای همه ایرانی ها ننویسید . بسیاری از ایرانی ها از جمله من عاشق ملت شریف افغانستان هستیم.
مریم از تهران

>>>   این قضیه در خیابان اتفاق افتاد وقتی کاروان عروس قصد داشتند شهر گشتی کنند، عده ای از ارازل و اوباش ایرانی در حدود 12 نفر که روی 6 دستگاه موتور سیکلت سوار بودند، آمدند و تعمدا با هانت و توهین قصد ایجاد درگیری داشتند و سر انجام موفق شدند زمینه درگیری را ایجاد کنند و تعداد زایدی از عابران و غیره وارد قضیه شدند که پلیس آمد و بدون هیچ پرس و جو تعداد از مهاجرین را اعم از زن و مرد دستگیر کردند و بعد شنیدیم که همه را رد مرز کردن و فردا و پس فردای آن روز در تمام قم هر افغانی را میدیدند دستگیر میکردند و میبردند اردوگاه و از اردوگاه اگر کسی مدرک قم را داشت آزاد میکردند.

>>>   قضاوت شما منصفانه نیست و همه چیز رو فقط از نگاه خودتون می‌بینید. افغانستان چه جور همسایه ای برای ایران بوده؟ با تولید 80% مواد مخدر جهان؟!

>>>   این برادر ایرانی که نوشته شما انگار از همه دنیا طلب کارید باید بگویم اولا شما ایرانیها که کشورتان آباد است هم در تمام دنیا پخشید که طبق آمار دقیق تنها در آمریکا بالای 4 ملیون ایرانی هست، در اروپا و کشور های دیگر نیز تعداد کثیر ایرانیها با آرامی و خوشی زندگی میکنند، ثانیا ما باید از تمام دنیا طلبکار باشیم چون همه دنیا در خرابی کشور ما سهم دارند و باید مهاجرین را بپذیرند و در ابادی کشورم سهیم شوند.

>>>   سلام دوستان خسته نباشید
من یک ایرانی هستم اما از برخورد غیر قانونی مسولان کشورم با مهاجرین افغانی پوزش می خواهم.
من خودم به کشورهای دیگر زیاد مسافرت کردم الان تابعیت کشور سوید را دارم. میدونم وضعیت کشورهای جهان سوم و مردمشون با هم نوعانشان خیلی غیرمنطقی و بدور از اخلاق انسانی هستش.
ایرانیهای که نظر میدهند از قبیل اینکه برگردین به کشورتان مهمان داری بس است به نظرم انان همان آدمای هستند که یک روز از ایران خارج نشده اند و تمام جهان بینی انان همان شهر قم و شیراز هتسش پس از حرفهای این جاهلان ناراحت نباشید. ما ایرانی ها هم مهاجر زیاد داریم تنها در پاکستان ۵۰۰هزار شهروند ما زندگی میکنند نزدیک به ۲ میلیون تنها در امریکا و ... دنیا را همین مهاجرت ساخته است.
بازهم از حرفهای ادمای جاهل کشور ما شما ناراحت نشوید
علی صادقی

>>>   ايراني ها هم تقصير ندارند مهمان يكسال دوسال سه سال ده سال بيست سال سي سال تا چه وقت ؟ در كابل بيرق آنهارا ميسوزانند تصاوير رهبران آنهارا آتش ميزنند وبعد بايد منتظر چه باشند ؟ بايد براي شان جايزه داده شود؟
اگر افغانها فكر ميكنند ايران بد است پس ترك كنند آنجارا وبيايند به كشور خود. اگر همين تعداد ايراني ها درين مدت قريب چهل سال در افغانستان ميبودند و دزدي قتل قاچاق ميكردند ما با آنها چه ميكرديم ؟ در موتر هاي شهري مزاحم در دروازه دكان نانوائي مزاحم در بازار كاريابي مزاحم تا چند سال ديگر ؟
چه وقت كشور آنهارا ترك ميكنيم ؟
درد سر براي ديگران باردوش ديگران وهميشه براي ديگران ضرر رساندن وقتي يك ايراني رابدون اسناد ببينند از طريق راديو وتلويزيون اعلان ميكنند كه يك تبعه ايراني را دستگير نموده اند كه اسناد نداشت ! آفرين بر اين حوصله ايراني ها كه چهل سال را تحمل كرده اند

>>>   حتی اگر رقص و پای کوبی نکرده باشد، جرم شان به این پیمانه سنگین نیست که این گونه مجازات شود. ولی چنان نویسنده محترم اشاره کرده این هم بخش از سیاست غلط شان است. ایران جدید عصبی عمل می کند، نشان می دهد که با مشکلات عدیده ای رو برو است. مهاجر که درایران زنده گی می کند، طبق قوانین بین الملل حق و حقوق دارد. ضرور نیست هر لحظه که شما اراده کردید، برود و بعد بیاید. مسولین وقت ایران در اول به خاطر دخالت در دولت وقت ما مردم را تشویق به ورود به ایران کردند و حالا این گونه رفتار می کند. مگر نه می شنوی چند پیش ... با برادر ان طالب افغانی خویش دیدار داشت. خوب افغانستان هم از دست شما ارامی ندارد، مردم مجبور به ترک کاشانه خود می شوند، یاهم حاضر نیست به افغانستان بر گردند.

>>>   من11 سال درایران زندگی مکنم البته مردمان بومی ایران خوب است آنهای بامهاجرین بدی میکند آنها دراصل خودشان هم مهاجربوده ولی 60سال پیش به اینجا آمده آنها شناسنامه ایرانی گرفته وادعای ایرانی داردالبته ما افغانستانیها هم کارخوب نمیکنم ازجمله عروسی من چند تا عروسی هم وطن رادیدم هم غیری اسلامی بوده و هم باعث آذارازیت دیگران شده باید فرهنگ سازی بشود

>>>   تعداد مهاجران ایران در کشورهای خارجه از جمله آمریکا چند برابر مهاجران افغانستان و کشورهای دیگر است.
در همان ترکیه، یونان و استرالیا که می گویید.
نردم افغانستان به دلیل عدم داشتن امنیت جانی، مالی، روحی و اعتقادی مهاجرت می کنند مردم ایران برای چه از کشورشان فرار می کنند؟

>>>   ما در ایران چند برابر یک شهروند ایرانی مالیات و عوارض شهرداری می دهیم اما از حق قانونی خود هم برخوردار نیستیم. یک شهروند ایرانی تا مجبور نشود مالیات به هیچ عنوان نمی دهد.

>>>   چه شد فتوای امام خمینی که میگفت اسلام مرز ندارد. حا لا چه شد که اسلام مرز پیدا کرد.
مهاجربی وطن

>>>   هر انسان منطقی این مطلب را قبول میکند که عبور از مرز یک کشور و زندگی در ان باید به صورت قانونی صورت گیرد حال اگر طی چند سال اینده 3 میلیون از مردم باکستان به کشور شما مهاجرت کنند ایا انها را اخراج نمیکنید؟ اگر فردی از دیوار خانه شما وارد شود چه عکس العملی نشان میدهید؟ ایران برای ما خیلی عزیز است

>>>   دوستان و برادران و خواهران عزیر مها جر میهمان یک روز دو روز یک سا ل چندین سال . تا کی تحقیر بی حرمتی و غیره مسایل را تحمل میکنید . بیایید به کشور تان . در این جا تحصیل رایگان هست و کسی هم به شما مزاحمتی نه به خاطر مذهب و یا عروسی و یا هر نوع مراسم دیگر نمیکند . حتی اگر خواستید به بهشت هم بروید کلید و جلیقه انفجاری به خا طر ورود به آن مفت و رایگان تو ضیع می شود و جها د هم در افغانستا ن و فقط در افغانستان تا به قیامت ادامه دارد . قر صت را ازدست ندهید .

>>>   من یک مهاجر هستم و قبول دارم که به جز مشهد البته مشهد هم کم و بیش، در شهرهای دیگر از جمله تهران، اصفهان، شیراز و قم مردم بسیار نژادپرست هستند. در تهران به وضوح وقتی یک افغانی لباس نو مثلا برای عید بپوشد با تحقیر می گویند: افغانی کثافت واسه ما آدم شده.
در اصفهان افغانی ها حق استفاده و حضور در پارک ها برای تفریح را ندارند.
در جهرم اداره اتباع، افغانی های مقیم آنجا را بدون دلیل دستگیر کرده، آنهایی که مدارک همراهشان نباشد بدون فرصتی از کشور اخراج کرده و کسانی که مدارک همراه شان باشد را به اجبار یک شبانه روز نگه داشته و کار اجباری از آنها می کشد(شست و شوی لباس زندانیان، شست وشوی دست شویی ها و تمام ساختمان).
این حقوق افغانی های مهاجر 30 ساله افغانستان در ایران است.
از طرفی ایران در قبال حضور این مهاجرین میلیاردها دالر از جامعه جهانی به جیب زده است دریغ از یک بیمه درمانی، دریغ از امکان ادامه تحصیل بدون شهریه .بقیه امکانات که بماند.
همه کودکانی که در ایران بزرگ شده اند از آنجایی که همیشه با تحقیر و توهین همراه بوده اند از لحاظ اعتماد به نفس بودن در سطح بسیار پایینی هستند.چون همیشه تو سری خوردند.

>>>   80 درصد تولید مواد مخدر در افغانستان است چون از ایران و کشورهای همسایه درخواست و تقاضا بسیار بالا است.
کشوری که همه دنیا در آن خود را سهیم می دانند و حتی ایران نیز با مذاکره با طالبان از این آب گل الود ماهی می گیرد قطعا جای خوبی برای کشت و تولید مواد مخدر است.
این همه ایرانی که چندین برابر افغانی هاست در کشورهای اروپایی در زندگی مهاجرت در آرامش و با تمام امکانات رفاهی و تحصیلی زندگی می کنند و کسی نمی تواند بگوید بالای چشم تو ابرویی است، جالب است که تنها مشکل مهاجرت در ایران حاد و تنش زا است.

>>>   متاسف شدم. ما را ببین که چه تجلیل هایی نمیکنیم و آنها را ببین!
عزیزی

>>>   با عرض سلام من نظرات همه را بدون کم و کاستی خواندم وبه این نتیجه رسیدم که غرب کم کم داره به اهدافش میرسه دو کشور مسلمان که میتواند با هم رابطه یی خیلی خیلی خوب داشته باشد هالا به جان هم افتادند خدا به خیر بگذراند...

>>>   در یک روز بارانی دو افسر بلند پایه ایران در میدان مطری کنار حرم فاطمه معصومه(ع) دو نوجوان مهاجر افغانی را مورد توهین و تحقیر قرار می دادند و دستمال گلدوزی که رسم اکثر افغان ها است که در جیب دارند این دو افسر دستمال آنان را از جیب این دو نوجوان درآورده بود و در داخل آب گل آلود با چکمه شان می مالیدند و بعد از آن از آن دو نوجوان با زور می خواست که آن دستمال ها را با آب و گل شان در جیب خودشان بگذارند و عده ای زیادی از مردم هم دورشان جمع شده بودند تماشا کرده و می خندیدند. بعد از اینکه آن دو نو جوان دستور افسران را نپذیرفتند آن دو افسر با کمال بی رحمی دو نو جوان را کتک کاری مفصل کرد که چشم یکی از آن دو هم آسیب دیده بود و از دهان هردو خون جاری شده بود.

>>>   ولا من در زملن حکومت طالبا ن حدود شش سال در ایران زندگی کردم . وتا روز برگشت حتی یک روز هم بر خورد نادرست از هیچ شهروند ایرانی ندیدم . و حتی از بولیس شان نیز کدام برخورد ندیدم در زمان سکونت در ایران باور کنیدهیچ وقت به لهجه ایرانی هم صحبت نکرد ه ام با یک دوست ایرانیم کار میکردم که خیلی به من اعتماد داشت و روزیکه به وطنم برگشت مینمودم دوستم از شدت ناراحتی همان روز مغازه اش را بسته بود . یادش بخیر
منطورم اینست که من خودم را مطابق به قانون و عرف و عادات ان محیط عیار نموده بودم با اینکه سنی مذهب هستم ولی به اعتقادات مذهبی شان احترام داشتم
بنا در هر محیطی که زندگی میکنیم تمام جوانب را در نطر داشته باشیم.
با احترام فرهاد فهیمی

>>>   البته مردم ایران مردم بسیار شریف هستند و با افغانستانی های مقیم ایران تعامل دوستانه دارند و حتی روابط فامیلی بین شان ایجاد شده اما دولت ایران در طول این سه دهه زندگی را بر مهاجرین افغانستان کاملا تلخ و تنگ نگه داشته و هر ظلم و تعدی که می شود از طرف دولتیان است. ما که در همین سه دهه در ایران هستیم شاهد حوادث بسیار دردناکی از طرف دولتیان بر مهاجرین بوده ایم. حتی تهمت های ناروای دزدی، فحشاء ابتذال و عامل انتقال مرض ایدز و امثال اینها بارها و بارها به مهجرین نسبت داده شده است.

>>>   مهاجر درایران بنام مهاجر است : صرف واژه مهاجر را بگروگرفته است واقعا مهاجر برای چه درزمان اشغال افغانستان بدست روسها قابل توجیه بود فعلا نه
ما شخصا برای شماخواننده گرامی نمونه را عرض میکنم مشت نمونه خروار کسی بنام عباس بود 3دختر و1پسر داشت 2 دخترش درلیسه سیالشهدا دشت برچی معلم بود بافشار پسر بی عرضه اشدختران راازوظیفه بی وظیفه ساختدوباره به ایران برگشت فعلا دختران تحصیل کرده خشت مالی میکند آیا این مهاجراست یاوطن گریز؟10ها مورددیگر آخر وطنداران عزیز سرعقل بیایید 25ملیون انسان درافغانستان زندگی میکند برای شان نان است که برای یکعده بیعرضه که اززنان وفرزندان خود میترسندوگوش بفرمان زن وبچه ایشان است نان نیست واعجبا!!!!(یگبار مهاجر)

>>>   سلام من عبدالحسین هستم مقیم شهرقم من به این چند نضری که گفته بودند که مواد مخدرافغانستان جوان های ایرانی رابدبخد کرده است ما تولید کننده هستیم ولی شمامی توانید مصرف نکنید واینکه گفته بوند به ترکیه وکشورهای دیگر پراکنده شده اید باعث این پراکنده گی کی است ؟باعث این همه بد بختی کی است افغان ها ؟

>>>   اداره اتباع مشهد، به تمام بیمارستانها بخش نامه داده است که برای افغانیها گواهی ولادت المثنی صادر نشود. واز آن طرف خودشان می گویند بروید از بیمارستان گواهی ولادت بیاورید. یکی از دوستان رفته بود بیمارستان و بعد از کلی جنجال، وقتی مسئول آنجا می بیند که این بنده خدا مقصر نیست. بخش نامه اتباع را نشان می دهد و می گوید به ما گفته اند گواهی المثنی صادر نکنید. در حالیکه خود اتباع گفته بود برو از بیمارستان گواهی ولادت بیاور و تا گواهی نباشد کارت انجام نمی شود. به نظر شما این کار چه معنی می دهد؟

>>>   ما ادعا مي كنيم كه ملتي ديندار هستيم و شرط دينداري هم قضاوت عجولانه نمي باشد . انصاف بدهيد اگر ما با ايران جابجا بوديم مي پذيرفتيم كه نزديك به چهل سال بيش از سي ميليون در حال رفت و شد بوده و سه مليون هم ساكن دائمي باشند . بنظر مي رسد كه گزارش فوق بيشتر از سوي عوامل وابسته به پاكستان تنظيم و نشر شده تا عوامل بي طرف و وطنخواه . اخراج چهل نفر در ميان سه مليون مهاجر آنهم در گرماي داغ انتخابات ايران جاي تامل بيشتري دارد. چيزي نگوييم كه بعد پشيمان گرديم .
عبدالحي از تهران

>>>   با سلام خدمت تمامی خانندگان
من از قم هستم قضیه را تاحدودی اطلاع دارم که در یک مجلسی در نوبهار یکی از محله های قم عروسی برپا بوده و در این عروسی البته نزاکت اسلامی و انسانی از سوی تعدادی از جوانان حاضر در این محفل رعایت نشده است و یک دعوا و نزاعی هم بین همین جوانها صورت گرفته است که در نهایت تعدادی زخمی و مجروح به بیماریستان منتقل می شود و اما در ارتباط با موضوع پلیس قم تمامی افراد حاضر در این جمع را به اردواه قم منتقل سپس به اردوگاه سفید سنگ و نهایتا رد مرز کرده است.
قابل ذکر است که پلیس هرچه آدم بوده در اردوگاه برده است و افراد طرف درگیری را دست گیر و بعدا خانواده های شان را شبانه از خانه های شان بیرون کشیده و به همراهی این افراد باهم رد مرز کرده است. و برخی افراد را هم آزاد کرده است.

>>>   دوستان متوجه باشند كه دليل مهاجر شدن افغانها به ايران چيست ؟
جز اينكه سپر جان ايراني ها شدن و مقابل شوروي ايستادن تا ايران را تحت تصرف خود نياورد و به منابع نفتي ايران دسترسي داشته باشد كه ما خود را سپر كرديم خانه خود را برباد داديم و ملك خود را ويران كرديم و كشته هاي مليوني داديم تا ايران را شوروي تسخير نكند و حالا هم كه امريكا به خاطر ايران به افغانستان امده و همه روزه بخاطر اينكه مردم ما ساكت باشند خانه هيشان بمبار ميشود و ماين هاي كنار جاديي قرباني ميگرد .
مردم ايران بايد سپاس گذار افغان ها باشند كه به خاطر ايراني ها ملك خود را ويران كردند و خانه بدوش شدند تا ايران اشغال نشود و اين كه مردم ما با كمترين حقوق انساني و با كار هاي شاقه كه ايراني ها به سر شان تحميل ميكنند باز هم بايد تحقير و توهين شوند يا اينكه به خاطر اباد كردن ايران انها را ستايش كرد و دست زحمت كشيده و پينه بسته اينها را بوسيد و اگر افغانها را اخراج ميكند همه را اخراج كند تا مردم ما سر نوشت خود را بفهمند كه مصداق هما متل مشهور افغاني خودمان مرگ يك بار شيون يك بار نه اينكه هر روز يك موضوع را بر سر شان تحميل كرد و به بهانه هاي مختلف ازارشان دهند و بخاطر حربه سياسي از انها استفاده كند و در گرما و سرما اين مردم رنجديده را رنجاند
و هر رو ز به بهانه ها ي مختلف از درامدي ناچيزي كه با ريختاندن خون و عرق خويش بدست مياورند به زور از انها ماليات هزينه زندگي مصارف اب و هوا و غير.. را ميگيريد و همان زندگي ابتدايي كه در انجا دارند را به جهنم براي شان تبديل كرده ايد و اين را بدانيد كه چوب خدا صدا ندارد و ملت ها متكبر و مغرور هميشه از بين رفتني هستند بدانيد روزي كه به سر شما مصيبت رسيد جز همين مردم كسي ديگري به داد شما نميرسد چون از هر راهي كه رفتيد پل ها ي پشت سرتان را خراب كرديد و ديگر جايي نداريد و در خاتمه ا ز خداو ند و خشم خداوند بترسيد و مردم بيچاره ما را ازاروتوهين نكنيد
تشكر به اميد اينكه از طرف شبكه به نشر برسد
درويش

>>>   حقیقت این است که برخی از ما مهاجرین در ایران پا از گلیم خود دراز تر می کنیم
من خودم در قم زندگی می کنم وماجرا را به خوبی میدانم که در هفته ی قبل عده ای از افغانیها در یک مجلس عروسی شراب خورده ومست می شوند وسپس به خیابانها ریخته وبه لد وکوب مردم می پردازند که در این بین یکی از سربازان انتظامی ایران نیز کشته می شود وهیم مسئله باعث برانگیخته شدن احساسات نیروی انتظامی شده و تمام افراد مست وجانی را جمع کرده وبا خانواده های شان رد مرز می کنند
این مسئله را نباید تقصیر ایران دانست زیرا خود ما با عث این ماجرا شده ایم
از قدیم گفته اند که نانی ته بخور وپردیته کن
چر اما که در ایران خودمان به عنوان مهاجر زندگی می کنیم دست به جنایت بزنیم؟
مسئله دیگری که وجود دارد ناسپاسی مامهاجرین از دولت ایران است ،همینک 11%مردم ایران بیکارند درحالی که ما افغانی ها سه ملیون فرصت شغلی را درایران اشغال کرده ایم،اگر برادر وبستگان حضرت عالی بیکار باشند آیا حاضری که فرد غریبه ای را باخود به سر کار ببری؟ اگر جوابت مثبت باشد قطعا دروغ گفته ای.
این همه خدمات که دولت ایران در زمینه های فرهنگی ،اعتقادی، وعلمی به ما مهاجرین انجام داده است را به راحتی نادیده می گیریم که در نوع خود واقعا بی انصافی است.
هیچ کجای دنیا به اندازه ی ایران مهاجر افغانی ندارد با این حال شما ببیند که بر سر مهاجرین افغانی دریونان،سوئد،ترکیه،پاکستان ودیگر کشورهای اروپایی وآسیایی چه می آید وچه روزی بدی دارند ولی در ایران به راحتی زندگی می کنند

>>>   درزندگی عروس خوب خاطره ماند که به هیچ وجه
فراموش نمی شود .توسط چند دف زدند ازکشور خارج شوی عجب است

>>>   هــــــــر كــــــس از ايــــــــرا ن شـكايت دارد باز گردد به وطن خود !

>>>   مهاجر بی وطن!
فتوای امام خمینی مبنی بر مرز نداشتن در دنیای اسلام به قوت خود باقیست.
اما....
ایا این جمله مجوزی برای ارتکاب جرایم غیر قانونی است؟؟؟

>>>   همه ایرانیهای مهاجر را باید کشورهای اروپایی و امریکای شمالی اخراج کنند!!!
شهاب

>>>   من تعدادی این افراد را می شناسم به خدا قسم که حتی لحظه هم در عروسی نبودند.

>>>   یک سوال؟ افغانی اگر از ایران برود این لات سرکوچه میاد چاه بکنه میاد سرفلکه وایسه میاد تو باغ کار کنه میاد وهزاران میاد دیگه.....

>>>   واقعا افغان ها استاد داستان پردازی و شایعه سازی هستند تعدادی شایعه ای می سازند و دیگران بهتر از واقعیت برای دیگران تعریف می کنند بهتر هست اول کمی تحقیق و فکر کنید و بعد اظهار نظر این داستان از اساس دروغ هست

>>>   1تعداد ایرانیان خارج از کشور طبق جدید ترین امار 1560000 نفره که حدودا یک هفتم افغانستانه 2 پولی که از افغان های مقیم ایران گرفته میشه بسیار ناچیز تر از هزینه های که به دوش دولت ایران افتاده3 اون حرف امام خمینی مال 33 سال پیش بود نه الان هر کشوری مرز مشخص داره.
سعید .تهران

>>>   سلام این همه دارید میگید افغانی باید بره بره بره ؟؟به اینجاهاشم فکر کردید که اگه افغانی از ایران بره خرج یارانه هاتون رو از کجا میارید؟ادامه مونوریل قم رو از کجا بدست میارید پولشو که ریل بندی کنید؟؟؟ساخت فرودگاه قم چی میشه؟؟؟ساخت پل هایی که در حال ساخت چی میشه؟؟؟؟(پل جمهوری)؟؟؟؟ وهزاران کار در حال احداث ؟؟بگذریم همه ی اینها خرجش از کجا میشه به نظر خودتون ؟؟ همه اش از جیب ما افغانیهاست که به سختی روزهای طاقت فرسای تابستان و زمستان را پشت سر گذاشتیم برای نان حلال.این درامد ما خرج چه چیزهایی میشود؟خرج شهریه مدارس که هر سال نرخ جدیدی ارایه میشود؟ازهمه مهمتر پول کارتهایمان ؟؟؟>؟/؟؟ که هر شش ماه یکبار باید پرداخت شود اونهم باهزینه ی گزاف غیر قابل تحمل قیمت های باور نکردنی ؟؟از اجاره خانه ها چه بگوییم که برای اتباع افغانی قیمت جداگانه ای دارید؟؟؟و از این همه مشکلات باید بگوییم ما مردم افغانی برای نفس کشیدنمون هم پول میدیم در ایران.و حال بیایید مقایسه کنید اوضاع یک مهاجر افغانی درایران ویک مهاجر در کشورهای اروپایی؟
خانم حسینی از قم

>>>   برادران عزیز داستان غم انگیز قم را من شنیدم جمع از ارازل واوباش ایرانی وافغانی باعث ماجرا شده اند داستانش مفصل است من از اینکه اوباش افغانی را ادب کرده اند بسیار خوش حال هستم چون دوست ندارم این اوباش ها که تعدادش کم نیست معرف شخصیت مردم خوب مهاجر شوند همین طور چند تا اوباش درکابی هم جنایت کرده اند این امر به پای مردم افغانستان ختم نشود مردم ایران وافغانستان کاملا باهم همربان هستند وبسیار مشترکات دارند وخیلی ازایرانی های محترم را می شناسم که شرایط خاص مملکت خودرا تحمل نموده با افغانها برخور انسانی دارند وباید به ان عدخ احترام گزاریم اما هستند کسانیکه زانش نیش دارند واین قشر درهر جا هستند دوسان زیاد ناراحت نباشند دعا کنید که وضعیت ایران وافغانستان سامان پیدا نمایند تا هردو ملت احساس راحتی نمایند البته دراین ماجرا شنیدم که دادستان کلا جناب اقای کنجی پیگر ماجرا بوده است اکر راست باشد ایشان فوق العاده انسان شریف است ونسبت به ارازل چه ایرانر وچه افغانی کتا نمی اید و هرگیز تعصب ضد افغانی وایرانی ندارد ولی دوست دارد ریشه ای اوباش قطع شود پس بهتر است ماجرا دقیق برسی شود چون چنین امر تا حال درقم سابقه ندارد

>>>   قانون هاوکنوانسینهای بین الملی 1987و1967باید رعایت شود .ماازاسلامی آن هم بگذریم .وهیچ کس حق ندارد درباره حقوق مدنی مسلم افغانها حتی دولت افغانستان باایران یاکمیساریایاشهوندان دیگردوکشور اظهارنظر غیرقانونی ومعامله گری کند. تشکل های حمایتی افغانهاباید اجازه تشکیل یابد افغان هراسب ومغالطه هایی مانندمهمان وصاحب خانه وو...باید اتمام یابد چراکه مهمان باید خوراک واجاره مسکن نداشته باشد نه ماندهوتلداری .محل کسب درامدباشد .نهاد نواندیشان بلخ

>>>   سلام حقیقت این است که افغانی کالای خوبی برای تجارت است ما مجبوریم که برای کار به ایران بیاییم و از ورود ما برای بلوچ ها و پلیس های مرزی تا سرمایه داران تهرانی کالای با درآمد بالای هستیم از سفر با مجوز پاسپورت تا کارت مهاجرت از سفارت تا اداره امور اتباع خارجی همه از کار که ما می کنیم اشتغال برای خود می افریند که یک زمان ما در آمد یک کافی نت در جلو اردگای عسکر آباد را حساب کردیم در یک ماه 25 ملیون تومان فقط از کپی مدارک گرفته بود. این درآمد در سه مال کار این کافی نت می شود ضرب درسه.
اگر امروز نیاز به شما داشت نوکر شما است و اگر نیاز نداشت ارزش یک سگ را هم نداری؟
مگر مجلس ایران نبود که بیان می کرد همه افغانی ها را طرد نمایید و بعدا از افغانستان کار گر وارد نمایید.
یک چیزی بگم که نه شنیده باشید:
در سفری رفتم سفارت ایران ویزا بگرم به یک خانم هموطن توهین کرد و بعد هم به من گفت سفارت خاک من است چرا امدی داخل سفارت گفتم درست خاک توست ولی شما صدایم کردید طبق در خواست که داشتم گفتیم فرم پر نمایید گفت دیگر فرم پر نکید و از سفارت با پلیس که انجا بود مرا انداخت بیرون و چنان توهین به من و آن خانم و این پلیس کرد که گفتم اگر بیرون دیوار سفارت گیرت بیارم من میدانم و تو کسی که این کار را کرد معاون سفیر ایران بود نه کسی دیگر.
راه حل این است که قومیت را کنار بگذاریم و بعنوان یک هموطن از ذخایر کشور مان استفاده نماییم.
فولادی قم

>>>   تعدادي كثيري از مردم ايران به شدت نژاد پرست هستند و در اين شكي نيست آنها احساس ميكنند كه خداي بشر هستند ولي واقعيتش اينه كه اگر يك ايراني به خارج از كشورش سفر كنه بعدأ متوجه خواهد شد كه ما در مقايسه با مردم دنيا خيلي ضعيف هستيم هم از نظر فرهنگي، عاطفي و حس انسان دوستي ولي ايراني هاي كه در طول زندگي شان طولاني ترين تجربه مسافرتش از تهران تا مشهد بوده نميتواند انسانيت را درك كند ! خوب سوال اينجاست منشه تمام بدبختي و به چالش كشيده شدن ثبات سياسي و امنيتي در افغانستان كه بوده ؟ ايراني ها ظاهرا حق دارن به افغان هاي مقيم ايران كه هيچ گونه ابزار دفاعي طبق قانون دولت ايران ندارند هميشه مورد تحقير، توهين و لد كوب قرار گيرند، ولي فرامو ش نشود قبوله كه حال جبر زمان باعث سردرگمي و آوارگي ملت افغانستان شده اما عقل انسان حكم ميكند كه زمين سفره خداوند هست و هر كسي با احترام گذاشتن به قوانين انساني در آنسوي مرزها نيز زندگي كند چون زمين متعلق خالق يكتا هست و به بشر خداوند اين اجازه را داده تا روي زمين نفس بكشد

>>>   به نظربنده باید ازکشورهای غربی ومهاجرپذیر ایران ووحاشیه خلیج باید خواست چهارمیلیون ایرانی بالای هجده سال طبق آمارایران رااخراج نمایند.ایرانیانی که حتی زبان خودرافراموش کرده اندوازفرهنگ ایرانی قورمه سبزی رافقط می فهمند.
حسبنی شوا

>>>   فرزندنظردهنده دومی
شمابه قانون وضع شده خودتان هم عمل نمی کنید ..

>>>   مجید؛شما فقط از همین مورد خبردارشدید،در یک عروسی در منطقه دماوند یکماه پیش هم بیش از صد نفر را رد مرز شدند،و 90موتور سیکلت هم توقیف شد.من به چشم خودم شاهد بودم داماد و پدر داماد را پیش چشم همه تا میتوانستند زدند،به این جرم که چرا قبل از عروسی با کلانتری هماهنگ(رشوه)ندادند.بعد از ان ایرانی ها میگفتند که در عروسی مشروب خورده بودند و شیشه و تریاک میکشیدند.در حالی که ما که انجا حاضر بودیم هیچ خلافی نشده بود،خود من هم با داشتن کارت و مدارک یک شب و یک روز بازداشت بودم.من از همینجا به دولت ایران و ایرانیها میگم نه این روز مهاجری ده ما ماندگار است و نه ای اقایی ده شما.خدا جای حق نشسته،در همین دنیا هم حق کسی رو ده گردن کس دیگه نمیگذارد .و این شیوه مسلمانی نیست

>>>   بسیار عالی الحمد لله که از هر دو طرف نظرات برادرانه و انصاف گرایانه هم بود .
خلاصه از مردم ایران راضی هستیم خداوند سرفرازشان کند اما از مسئولان گله مندیم
حمید تقدیمی

>>>   خب ادم ... !
تو بیا درخاک خودت .
تو که این قدرغصه ایران را میخوری که ساخت فرودگاه قم چی میشه نمی دانم فلان احداث چه می شه ؟ درتوچی ؟
درتوچی غرض؟
تو اگراین قدرغصه ایران را میخوری یک خط فقط یک خط درملک خودت غصه خورده بودی که این طور بدبخت نبودی
من خودم ایران امده ام زیاااد.
مردم بسیارباایمان باادب ومحترم دارند.هربارهم با قاچاق امده ام وکارکرده ام.ولی خانه زن زندگی ام همه افغانستان هست.درجنگ ما بودیم دروجود طالب ما بودیم .شما کجا بودید؟
خب خدازده بیابرگرد افغانستان.اگرما ازگشنگی مردیم شماهم کنارما می مرید
چه قدرگردن کج می کنید خوب مملکتشان است خاک شان است خودشان این روزها نان ندارند بخورند غصه شما را هم بخورند.
هم کاظم کاظمی مظفری که شعربالای مردم می سرایند خودشان چرا درمملکت برنمی گردند چرا ان جا را دو دسته چسبیدند برگردید برگردیدبه ملک خود برگردید
شهرزاد

>>>   خانوم حسینی از قم!
خوار می ! اگر با این قسم داستان پردازیها ، ملک بیگانه چنین است چرا عزلت نشین ان شده اید؟
وطنداران ، شما وطن ندارید؟؟
واقعیت این است که ما افغانها به تیارخوری عادت داریم و حالا این قسم واویلا کردنها برای ان است تا مبادا باشندگان داخلی از شما مهاجیرین گلایه کنند که چرا در سختی وطن خود را رها کردید.
تیار خوری و مظلوم نمایی دو صفت ما افغانهای مهاجر شده و هرگز روی پیشرفت د ملک خود نمیبینیم.
حتی اگر دعای پیشک کوره داشته باشیم.

>>>   سبحان الله. ابتداازايرانيهاي كه به نوعي بااين نوع فاجعه هاباماهمدردي ميكند نهايت سباس راداريم. ولي اين دردي راكه به ناسورتبديل شده است هيچ مرحمي نيست برادران خواهران. شهرقم كه يك شهركاملامذهبي وداراي حوزه هاي علميه داراي مراجع تقليد.وادعاي مركزييت جهان اسلام رادارد. متاسفانه بدترين برخوردهاشديدترين اهانت ها.وفاجعه بارترين اتفاقهادراين شهرمذهبي رخ ميدهد.كه هيچگاه تمامي ندارد ونخواهدداشت.
ازكجابگويم؟ازكدام درد بگويم؟ازكي بگويم؟وازكدام اردوگاه دهشت بارسخن بگويم؟
اي مسئول افغان بيبراگردرددلم رامنتشرنكني بخدامديون من هستي. از دهشتگاه ورامين بگويم؟ از دهشتگاهيكه بجاي صداي اذان صداي بارس كردن سگهاراميشنوي. بجاي غذاسيلي ميخوري حتي بدون كوچكترين گناه فقط وفقط به جرم اففاني بودن. اردوگاهيكه زبان آدمي كه خداوندآنرابراي تكلم بابشربه ماداده است. هيچ كاربردي ندارد. وبجايش خشم وچوب وچماغ چكمه هاي سربازان باتوتكلم ميكندوبدن ضعيف ونهيفت رانوازش. دهشتگاهيكه به دورازچشم جهانيان وسازمانهاي ديده بان حقوق بشرو خبرنگاران وزورناليستهاازابتدابابرنامه ريزي هاي قبلي تاسيس شد. آنجائيكه صداي نعره هاوعربده هاي سربازان خشن صدمات جبران نابذيري به سيستم اعصاب وروان آدمي واردميكند. وبه مراتب بالاتروبدترازصداي توب وتانگ وتفنگ ميتواندصدماتي غيرقابل درماني رابه توهديه كند. دهشتگاهيكه ازآن سخن ميگويم همان اردوگاه ورامين است يابه تعبيرصحيح همان اردوگاه اسلامي درخاك اسلام وبراي اسلام بنانهاده شده است. همانجائيكه اگرافغاني راباكتاب وكيف دستي دستگيركندمسئولان بالادست بابرخاشگري و بابي ادبي تمام به اوتوهين ميكند. مگرميشودافغاني هم باسوادباشد! به چه جراتي دركشورمابااين تيب وكفش وكتاب راه ميروي؟ آنروزراتازنده ام دروجودم واگربميرم دراستخوانم به يادم ميماندكه وقتي تقديرمارابه اين دهشتگاه كشاند. بيره زني ناتواني راديدم كه عصاي هم دردست داردوبراي ديداربافرزنددربندش تقلاواسراروبافشاري دارد. اماسربازيكه دم درب باباتوم ايستاده به شدت ممانعت ميكند. امابيره زن دست ازاسراروالتماس وزاري برنميداردسربازبامقاومت بيره زن مواجه شدچوبش رافروكردبرشكم اين مادرافغاني ام. بيره زن باوجودعساتعادلش راازدست دادو نقش برزمين شد. درجه داري امد از جمعييتي كه براي ملاقات باعزيزانشان آمده بودن سئوال كردهمراه اين زن كيست. صداي نشنيد. دوبارتكراركرد. ولي جواب نگرفت. ازسرباز ضارب برسيدببين آيازنده است؟! بخداقسم درآن لحظه ازانسانييتم شرمنده وبيذارشدم. تاآنجائيكه باخود عهد بستم كه ديگرصداي اذان رانشنوم. مراببخشيدكه اگرگوشه اي ازمصيبت مانراباشمادرميان ميگذاريم وگهگاهي هم تلخ وتكان دهنده.
اينجاهمان مكانيستكه اگرفردي بابول آزادشود هيچ تعهدوضمانتي نيست كه دوباره برنگردد. اينجاهمان مكانيستكه راننده گان تاكسي ازطريق ايراني بودنشان ازنفوضي خوبي برخوردارند. و براي آزادي هموطنان مان درازايش به زنان و دختران جوان افغاني بي حرمتي ميكند.
ورامين همانجايستكه اگرلب به سخن بگشاي سيلي بيابي لبانت رانوازش ميكند. وخون گرمت راروي سنگ فرشهاي كثيف وعريان وسردش جاري ميكند. مكانيكه با يك فاجعه اي انساني روبروست وهرروزدرآن يك فاجعه رقم ميخوردويادرشرف وقوع است. وهيچكس هم صدايش درنميآيد. حتي ...!
كشوريكه اگريك افغاني درآن مرتكب كوچكترين اشتباهي بشود. سيلي ازتبليغات دررسانه هايش به راه ميفتدوتمام افغانيهارادرانظارجهانيان آدمي بست دزد شرورمعرفي ميكند. بخداقسم همين چندروزبيش بودكه براي اداي نمازوزيارت وارديك امامزاده اي شدم. و وقتي خواستم به داخل امامزاده بروم چندنفري درحياطش نشسته بود. كه دونفرازآنان روبروي هم نشسته بودومن به ناخودآگاه از وسط اين دونفر ردشدم آدماي ميانسالي بود. بله اي اول راردكردم همينكه بايم رادربله دوم گذاشتم صداي اومدگفت. او وبرگشتم گفتم چيه؟! باحالتي جنون آميز ازجاش بلندشدآمدبه سمتم گفت چيه! گفتم چيشده. سيلي اول را زدبه صورتم گفت وقتي ازبين دونفرردميشي سرت رابائين بگير. سيلي دوم را خواست بزنه مچش راگرفتم گفتم اولي رابه خاطرموي سفيدت بخشيدم.كه چندنفر در اطراف كاسب بود صداي ماروشنيدآمدونگذاشت ادامه بدهد. به يكي ازينهاگفتم ميبيني تغصبات حتي دراماكن زيارتي هم كشيده شده. اون كه آدمي بامتانتي بود از من عذرخواهي كرد ديگرهم نمازم قضا شدوهم نتوانست زيارتم رابكنم. وووووهزاران هزاران جنايت وبي حرمتي كه اگر موقعش بشود همه رابيان ميكنم.
به اميدروزيكه افغاني در ايران نباشد. البته يك عده ازماهاهم آدمهاي بست وخودفروخته اي هستند. كه طوري در خيابنهاراه ميرودكه گويا از آسمان افتاده. هستند عده ايكه اصالت و فرهنگشانرا فراموش كردن وخودشانراحتي افغاني نميدانند.
من متآسفم براي اينها. ومتاسفم براي آن عده ازدخترانيكه طرزبوشيدن لباسرا از ايرانيها ميآموزند. فقط متاسفم همين.
وسلام عليكم جميعآورحمته لله.
قادررضاي.ولايت غزني.ولسوال ناهور.قريه جسكه شيبار

>>>   خانم حسيني به نظر شما بهتر نيست افغانها اين پولها را ببرند خرج ساخت كشور خودشان بكنند و به ايران باج ندهند ؟؟

>>>   سلام . از دوستان میخواهم برن رجوع کنن به گذشته در ابتدای دولت کرزی مهاجرین بسرعت در حال بازگشت بودن همین مساله باعث مشکلاتی در کشاورزی دامپروری ساختمان شد تاجای که کار به پاسخگوی مسولان این بخشها به مجلس شد در نهایت وزیر خارجه درمجلس متذکر شد که ما در حال دادن روزانه ۵۰۰۰ویزا برای بازگشت هستیم .که همگی یادتان مانده براحتی میرفتی و میامدی .باز در ابتدای مسکن مهر همین فیلم بود مسکن مهر پاکدشت باهمون بی کارت ا ساخته شد قبل از تکمیل شدن کی به کی بود اما بعد از تکمیل شدن بگیر بگیر بود که میدیدی *اصل قضیه مهمان کیلو چنده ایران کارگر بی حقوق (حتی انسانی) میخواد این کار ها هم فیلمه تا حقوق انسانی و اسلامی مارو زیر پا بگذارن { حق تحصیل ، بهداشت و درمان ، بیمه،امنیت،.....}این دولت مردا به مردم خودشان هم رحم ندارن اگر مهاجر سودی نداشت تاحالا هفت بار بیرون کرده بودن .ایران اقتصاد بزرگی داره وبه نیروی کار ارزان مخصوصا در کشاورزی ودامپروری و ساختمان نیاز داره اما در باب مهاجرت ،مهاجرت برای دین و رزق وروزی و امنیت در ملک خدا اجر نهاده شده وتوصیه شده حال مگر ایران ملک خدا نباشه .
حسینی از ورامین

>>>   یعنی ایران با این همه ثروت و صادرات غیر نفتی 70 میلیارد دلاری در سال میاد پول پروزه هاشو از افغانی های ایران میگیره این پول ناچیزی که در سال از افغان های مقیم ایران گرفته میشه بسیار کمتر از هزینه های که به گردن ملت ایران هست بخاطر حضور افغان ها در ایران

>>>   ایرانی
نمی دونم وضعیت امروز دنیای اسلام ، یا وضعیت هم زبان هایمان توی افغانستان تقصیر کیه؛ شاید گذشتگانمون کوتاهی کردن اما من به عنوان یک جوان مسلمان ایرانی از همه می خوام به جای دامن زدن به کارهای سلیقگی که گاهی پیش میاد اونارو مثل استخوان توی گلو تحمل کنند_ بیاید مثل گذشتگانمون نباشیم و تلاش کنیم سرزمین خدا پرستان رو آباد کنیم،مرزهای جغرافیایی بین خودمونو برداریم و دیگه به شیاطین اجازه چپ نگاه کردن به سرزمین های اسلامی رو ندیم.....
به امید اون ر..و..ز

>>>   آقای سعید از تهران
پول هایی که افغانستانی ها یمقیم ایران می دهند علاوه بر مخارجی که بر دوش دولت می گذارد پول عیدی کارمندان اتباع هم جواب می دهد.
عزیزم این پول جدای پول هایی است که از جامعه جهانی می گیرد.
جامعه جهانی مرض

>>>   براتویی که مهاجر ایران هستی فرقی ندارد چه یک روز چه 30 سال دراین کشور باشی هنوز هم من حیث یک شهروند که نه من حیث یک انسان هم ارزشی نداری و هر لحظه باید منتظرباشی تا با کوچکترین بهانه ای از کشوری که در آن متولد شدی اخراج شوی
شکوه

>>>   با سلام.
آقای سعید از تهران، مالیاتی که از مهاجران گرفته می شود قطعا جوابگوی مخارج مهاجران افغانستانی مقیم ایران است.
این پول جدای از پولی است که دولت ایران از جامعه جهانی می گیرد. چرا وضعیت مهاجرین افغانستانی برای جامعه جهانی مهم است؟ چون بخاطرش به ایران هزینه پرداخت می کند.
ما مالیات را هر 6 ماه پرداخت می کنیم اما جواز کار ما بسیار بسیار محدود است. امکانات تحصیلی صفر، در دبستان ها زنگ ورزش برای کلاس شنا که اجباری است، کودکان افغانی حق حضور را ندارند. بیمه که مهاجرین اصلا نمی دانند چی هست. گواهینامه و حق مالکیت اموال خودشان را ندارند، کلا در یک کلام به عنوان یک شهروند که نه حت یبه عنوان یک انسان حق زندگی ندارند.
و مثل اینکه خبر نداری تعداد ایرانیان تنها مقیم آمریکا بیش از 2 میلیون نفر طبق آمار چند سال پیش بوده است.حتی یکی از شهرهای بزرگ آمریکا شهردارش ایرانی هست. مهاجرت در هیچ کشوری اینقدر جنجالی نیست.
nasim

>>>   زیر نامش بنویسید که او تنها بود
از بد حادثه، از جور زمان اینجا بود
بنویسید که قربانی هجرت شده بود
او که ناخواسته سربار برادرها بود
از کنار همه زخم زبانها رد شد
گوئی قلب او به اندازه یک دریا بود
رنج یک ملت محروم به دوشش جاری
اشک یک قوم به چشمان ترش پیدا بود
غم طولانی هجران وطن در چشمش
او به امید شکوفا شدن فردا بود

>>>   سلام به همه عرض كنم كه ما افغانها ادماي بي خاصيت و بدتر از كفر داريم كه كارايي انجام ميدن خودشون كه هيجي باعث ميشه تمام ملت افغانستان بي آبرو بشن ،اصلأ خود ما يكي بياد تو افغانستان هزارتا كار ناشايست انجام بده رفتارمان با اون فرد جه خواهد بود? من 19ساله ايران هستم هموطناي بشتو زبان يه دختر مريض كه بهزستي براي هوا خوري برده بود بيرون اونو دزديدن بردن تو كوه اين كار اينا باعث شد تمام افغانيا ازون شهر اخراج بشه

>>>   در شهر مذهبی قم که از نظ ایرانیان شهر امام زمان(عج) و اهل بیت است برای مرده های افغانی مالیات وضع کرده اند یعنی هر افغانی که می میرد باید یک ملیون و پانصد هزار تومان به دولت ایران بپردازد و این مبلغ غیر از هزینه قبر و امبولانس و غسال خانه و امثال اینهاست!!!

>>>   سلام به همه ی کسانی که این مطلب را می خوانند. من یک افغانی دراصفهان زندگی می کنم چهار سال هست که بخاطر شرط معدل نتوانستم به دانشگاه بروم

>>>   پدیده مهاجرت ازپیکرۀ جامعه بشری نقطۀ پایانی ندارد بالاخره هرکشوری دست خوش حوادث می شود وعدۀ زیادی آواره وطن ودیار خود می گردد، برخورد ایرانیها بامهاجرین افغانی مانند قیچی دولبه است گاهی اندکی مهربان وانسانی است گاهی چنان غیر انسانی وغیر اسلامی است که کفر همه را در می آورد. اگر این قضیه عروسی به کجای انقلاب و حیثیت ایرنیها بر می خورد می شد باتذکر و تنبیه افراد خاطی صورت مسأله خاتمه داد. بگذریم مهاجرین افغانی از این گونه نامهربانیها ازبرادران دینی خود بسیار دیده است.

>>>   خانم حسینی از قم!خرج یارانه مارو شما میدید!!؟شما که اینقدر پول دارید خرج یارانه هشتاد ملیون ایرانی رو میدیدچرا کشور خودتونو اباد نمی کنید!؟طوری حرف میزنید انگار مردم ایران نشستند پایشان روی پایشان است و شما حمالی انها رو میکنید!هر کس کار میکنه برای زندگی خودش.من ایرانی هم که مهندسی گرفتم خرج زندگیم رو با کارگری میگذرونم.ماایرانیها اونقدر کاری هستیم که احتیاجی به شما نداشته باشیم اگه شما برید یه اتفاق میافته و اون هم اینه که ما مجبور نیستیم برای کار دنبال اون بگردیم!!

>>>   سلام-من یک ایرانی هستم تو ایران طرح با سواد کردن زنان بیسواد افغان گذاشتن توی محله ما توی مرکز فنی حرفه ای کلاس مخصوص خیاطی و کار هنر گذاشتند برای شما افغان ها (البته افغان های قانونی) اونوقت همان دختران افغان توی مرکز بدجور نگاه میکنند به ما و مسخره میکنند و میخندند دسته جمعی البته رو در رو نه پشت سر مسخره میکنند بعد میان میگن ما اینقده بچه میاریم ایران را بگیریم یا اگه اخراج بشیم بازم برمیگردیم میریم نان بخریم یک ساعت تو صف میاستیم نزدیک نوبت ما میشه نان نیست چون عزیزان افغان که جلو تر بودند هرکدام بیست تا سی تا نان برداشتند میگیم یکم کمتر بردارید تا به ما هم برسه میگن نمیخواییم تو شهر ما تجاوز کردن دسته جمعی به دختر ایران گوش یک پسر بچه ایران را بریده اند و بعد فرار به سوی افغانستان شما جای من بودید چه حسی بهتان دست میداد خوبی میکنیم ولی باز طلبکارید - اگر مسلمان بودند آن عده که پرچم را آتش میزدند و توهین های دیگر که شرم دارم به حرمت کلمه(( الله )) هیچ وقت این کار را نمیکردم بازم میگم خودم چند تا دوست خوب افغان دارم بهشان هم افتخار میکنم ولی دیگر افغان ها با کاراشون اونها را هم خراب میکنند- منظور من با کل ملت افغان نبود و با بعضی از آنها بود که وجدان و تفکر عمیق ندارند بود

>>>   با سلام،ما افغانهای زحمتکش از سالها پیش ایران را ساختیم و در آن زندگی میکنیم،چطور زمان جنگ مرزها باز بود؟قبلها ک ب ما احتیاج داشتید حرفی نبود حالا ک نیاز ندارید هرطوریکه دوس داشتید رفتار میکنید؟کشور اسلامی باید اینطور باشد؟حضرت محمد‏(ص‏)با فقیران بر سر یک سفره می نشست،مگر ن این است ک باید الگوی مسلمانان باشد؟

>>>   دعوت نامه نفرستادند که به ایران بیایید موندم ایران اینقده بد هست هر روز سرازیر میشید به سوی ایران خوب برید آمریکا پیش برادر دلسوزتان

>>>   خوبه اینقده ناراضی دارن در ایران زندگی میکنند و عذاب میکشند پس چرا مونئن و بد میگن شما برید ما یک فکری برای ساخت و ساز پل و قطار اینا میکنیم

>>>   برادران مهاجر در ایران!
وقتی این قدر ذلت را میبیند چی چیزی را در ایران گم کرده اید که هنوز هم
در انجا زندگی دارید . ایا ما که در افغانستان زندگی میکنیم قدر زندگی را نمیدانیم ؟ من هم سالهای زیاد ی را در ایران در شهر مشهد و تهران زندگی نموده ام. مشقت های زیادی را متحمل شده ام . خوب مهاجرت و اوارگی این مشکلات را دارد وقتی ادم بخواهد کار نماید بلاخره کار بیدا میشود عاید کم و زیادش انقدر مهم نیست .البته در مقابل اینکه ادم تحقیر شود به کم خود بسازد بهتر است.
وقتی تهدید مرگ از سرم دور شد به وطن بر گشت نمودم .وفعلا مشغول کار هستم .شاید عایدم کمتر باشد ولی در عوض ابرومندانه زندگی میکنم که برایم بسیار باارزش است .
من در طول اقامتم در ایران واقعا از مردم ا یران تشکر میکنم من هیچوقت برخورد زشت حتی از نیروی انتطامی شان هم ندیدام
هیچ وقت به لهجه ایرانی هم صحبت نکردم . در محل کار و محل سکونت ام بنام فامیلی و یک افغانی برایم احترام میگذاشتند
میدانید چرا ؟ چون قانون ومقررات دولتی و عرف وعنعنات و خصلت مردم ایران وخصوصا محل کارو محل زندگی خود راشناخته بودم وکاری نمیکردم که احساسات شان برانگیخته شود. به خاطری که من را دعوت نکرده بودند .خودم از روی مجبوریت رفته بودم بنا باید مطابق قانون و خواست انها باید عمل میکردیم.
اما اینکه بعضی وقت ساست دولت ایران در مقابل مهاجرین تغیر میکند حرف جدا است.ملت شریف ایران واقعا در مقابل مهاجرین بیسار برده بار بوده اند. بعضی از مهاجرین اعمالی را انجام داده اند ویا هم انجام میدهند که اگر خوما به جای انها باشیم هر گز تحمل نخواهیم کرد .
من در سطر های بالا نوشته بودم که من سنی مذهب هستم و تمام دوستان ایرانی من که شیعه مذهب بودند میدانستند. ولی هیچوقت در مقابلم احساساتم را جریحه دار نساختند و در مقابل من هم بسیار زیاد به اعتقادات شان احترام داشتم و در مراسم مذهبی شان منحیث یک سنی مذهب اشتراک میکردم.
بهر صورت منطورم این است بهتر یابه وطن برگردید یا خود رامطابق قانون شان عیار نماید
با احترام فرشاد فهیمی

>>>   این دوستمان که گلایه ازگرانی ها دارد باید بفهمدکه خدماتی که ایران به مهاجرین می دهد چندبرابر این پولهای است که ازمادریافت می کند
روزانه حداقل 10مهاجر تصادفی درایران رایگان معالجه می گردد،برای هرکدام یک ملیون تومان درنظر بگیرید درسال چه قدر می شود؟
هزینه تحصیل سالانه یک بچه مدرسه ای درایران چهارصد هزارتومان است درحالیکه دولت ایران فقط نیمی این مبلغ را از مهاجرین دریافت می کند.
درایران اگردقیق حساب کنیم 800 مدرسه و12 دانشگاه در اختیار دانشجویان ودانش آموزان افغانی است که ساخت این مدارس وهزینه استادان دانشگاه واستادان دیگر مدارس وهزینه نگهداری این مدارس در سال چقدر می شود مطمئنا پولهای که از مهاجرین می گیرد یک صدم این مبالغ هم نمی شود.
کمکهای که درزمینه بهداشت به افغانی ها می شود ودر مراکز بهداشت افغانی ها در کنار ایرانی ها رایگان معالجه و واکسین می شوند را چطور نادیده می گیرید.
درهر شهر ایران یگ اردوگاه وحد اقل 10مرکز کفالت وجود دارد که اگر شمارکنیم درشهرستان قل 200 نفر درگیر کارهای مهاجرین هستند ومتوسط مزد این افراد را ماه یکملیون تومان بگیرید ببینید درسال چه مقدرا ایران برای این ها هزینه می کنند که به خاطر رفع کارهای ما مهاجرین است.
این ها بخشی کوچکی ازخدمات دولت ایران درباره ما است
دوستمان دربالا عرض کردند که هزینه های رهن واجاره بالا رفته است، ازافغانیها کرایه بیشتر می گیرند واین مطلب را من که 10سال است در ایران زندگی می کنم کذب محض می دانم ودراین مورد بین ایرانی ها وافغانی ها هیچ تفاوتی وجود ندارد.
در مورد پروزه های تمام ناشده صحبت کردند،مگر شما در افغانستان به به عنوان یک کار گر روزی چقدر مزد می گیرید؟ درحالی که یک گار گر افغانی درایران روزانه روی هم رفته 1هزارافغانی پول می گیرند که این مبلغ را اگر به افغانستان برگردی به خواب هم نمی توانی ببینی،اگردروغ می گویم پس به ایران کجا می میاید؟؟؟

>>>   من یه سوال دارم 35سال پیش قبل از اینکه افغان ها به ایران بیان کی کارهای ساختمانی و کارگری رو در ایران انجام میداد؟
ایرانی ها هزاران سال خودشون ساختند و به کسی نیاز ندارند

>>>   افغان هایی که امار مربوط به مهاجرین ایرانی را در کشور های دنیا می نویسند ،معلوم نیست که ان را با استناد به چه منبعی ذکر می کنند.این ارقام یا باید از طرف دولت ایران اعلام شود یا سازمان ملل متحد و یا هر کشور ان را جداگانه اعلام کند. انچه که ما به عنوان ایرانی بر اساس رقم منتشر شده از سازمان ملل می دانیم کل مهاجرین ایران در دنیا حدود 4 میلیون نفراست
کشور ایران خودش به طور رسمی رقمی تا به حال اعلام نکرده وبعید به نظر می رسد خوانندگانی که عددی برای مهاجرین ایرانی می نویسند امار ان ها را از هر کشور ،جداگانه به دست اورده باشند.علاوه براین،صرف نظر از در صد کمی از مهاجرین ایرانی که به طور غیر قانونی به کشور های دیگر می روند ،بیشتر
ان ها به صورت قانونی وبا طی مراحل قانونی مهاجرت هر کشور مهاجر می شوند.متاسفانه افغان ها با تمام هشدار هایی که دولت ایران می دهد هر روز به صورت غیر قانونی وارد ایران می شوند. ایا اگر کشور افغانستان با چنین مشکلی روبرو بود سکوت می کرد؟ خانمی هم که نوشته اند افغان ها بروند یارانه از کجا می اورید 70 میلیون ایرانی ماهانه 45 هزار تومان یارانه می گیرند چنین رقم کلانی را مهاجرین افغان تامین می کنند؟ اگر چنین باشدپس افغان ها یک قدرت عظیم اقتصادی هستند.بنابراین با کمک به دولت خود می توانند در اقتصاد افغانستان تحول عظیمی ایجاد کنند. افغان های مقیم ایران همیشه شکایت دارندکه در امدشان کم است و در فقر هستند ،انوقت یارانه جمغیت یک کشور بزرگ را سه سال است تامین می کنند؟ویک سوال:ایا در استان هایی مانند اذربایجان شرقی و غربی ،خوزستان، همدان ،زنجان،کردستان... که مهاجرین افغانی وجود ندارد کارها روی زمین مانده است؟ عجیب است که افغان ها با این همه شکایت ایران را ترک نمی کنند.
از تهران

>>>   ﻧﻆﺮ ﻣﻦ اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ 50000 ﻛﺎﺭﮔﺮ ﺧﺎﺭﺟﻲ ﺩﺭ ﻛﻤﭗ ﺧﺎﺭﺟﻲ ﻫﺎ اﻓﻐﺎﻧﻬﺎ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﻓﺮاﺭ اﺯ ﻛﺸﻮﺭ ﺩﺭ ﻛﺸﻮﺭ ﺧﻮﺩ ﺑﺎﺷﺪ ﻫﺮ ﺧﺎﺭﺟﻲ ﺩﺭ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ اﺿﺎﻓﻪ اﺯ 20000 ﺩاﻟﺮ ﻣﻌﺎﺵ ﺩاﺭﺩ اﮔﺮ ﻫﺮ اﻓﻐﺎﻥ ﺭا 500 ﺩاﻟﺮ ﻣﻌﺎﺵ ﺑﺪﻫﺪ ﻫﻴﭻ اﻓﻐﺎﻥ اﺯ ﻛﺸﻮﺭ ﻓﺮاﺭ ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﻛﺮﺩ

>>>   در پاسخ به خانم حسینی و اقای درویش:
خانم حسینی نوشته اید افغان ها یارانه ایرانی ها را تامین می کنند. چطور چنین چیزی امکان دارد؟در حال حاضر حدود دو میلیون
افغان ساکن ایران هستند که در صدی از انان هم خانم های خانه دار و کودکان خرد سال هستند اگر فرض کنیم که از این تعداد
مثلا 500 تا 600 هزار نفر زن و کودک غیر شاغل باشند انوقت در حدود یک میلیون و چهار صد هزار نفر افغان می توانند یارانه 70
میلیون ایرانی را بدهند؟ایران 75 میلیون جمعیت دارد که هفتاد میلیون نفر از ان ها یارانه می گیرند.یارانه برای هر نفر در ماه 45
هزار و پانصدتومان است اگر این رقم را در 70 میلیون ضرب کنید می شود3185 میلیارد{بیلیون}تومان فقط در یک ماه.ایا منطقی
به نظر می زسد که جمعیتی در حدود یک میلیون و چهارصد هزار نفر که اغلب هم کارگر هستد چنین مبلغی رافراهم کنند؟
و اما اقای درویش که نوشته اند افغانستان خود را سپر بلای ایران در مقابل شوروی نمود.این که داوود خان در افغانستان کودتا کرد
و بعدجریاناتی پیش امد که حزب خلق و پرچم ان شرایط را بوجود اورد ند که نتیجه اش حمله به افغانستان بود چه ربطی به ایران
دارد،مگردر صورتی که شوروی چشم طمع به ایران داشت ایران قادر به دفاع از خودش نبود؟چرا هر مشکلی در افغانستان را ،به
هرصورت که باشد به ایران ربط می دهید؟
پروین

>>>   سلام من یک افغانم
باتوجه به مطالب گفته شده عرض میکنم که مشکلات ما افغانها همه از نبود اتحاد و برادری بین ماست
اگر بعد ازانکه شوروی را له کردیم دست از حبل الله نمیکشیدیم و بخاطر مسایل قومی و برتری جویی های نژادی وحدت خودرا فدا نمیکردیم
امروز خودمان و فرزندانمان این وضعیت را نداشتیم که در هر گو شه دنیا طفیلانه زندگی میکردیم
بنده خود دوستان ایرانی زیادی دارم که واقعا انسانهای خوب و بزرگی هستن
به هموطنان مهاجر خود توصیه میکنم حرمت صاحبخانه را نگه دارند
یک لحظه خودتان را به جای آنها تصور کنید مشکل حل میشود
محدثه حسینی
مشهدمقدس

>>>   ... کند دولت مردان مارا بخصوص اون پیتزا فروش که امروز آمده رییس جمهور در افغانستان شده است خدا یک است پیغمبر یک است دولت هم باید یکی باشد .خود اون ... میرود دفتر وهابیون پاکستان وکشور های مفت خوری عربی را بادست خود درقطر باز گشایی می کند وقت یک افغانی ما این طوری مارا بادست خودش خفه کنه ما چه انتظاری از دیگران داشته باشیم؟ فقط دعا کنیم که خدا یک بلای نازل کنه که این فرعونهای زمان را از روی زمین بردارد دیگر راهی باقی نمانده حکومت های امروزی آبروی اسلام را برده باز ادعای اسلام ودم از قرآن و ....می زند ...
مهاجر رنجبر از ایران

>>>   به این نظر احمقانه وبچه گانه توجه کنید:
«در شهر مذهبی قم که از نظ ایرانیان شهر امام زمان(عج) و اهل بیت است برای مرده های افغانی مالیات وضع کرده اند یعنی هر افغانی که می میرد باید یک ملیون و پانصد هزار تومان به دولت ایران بپردازد و این مبلغ غیر از هزینه قبر و امبولانس و غسال خانه و امثال اینهاست!!!
»
این آدم به قدری بی اطلاع است که نمیداند اگر یک ایرانی هم دریک شهرستان غیر شهرستان محل ولادت خود دفن شود؛باید همان یک ملیون وپنجصد هزار تومان را بپردازد چه برسد به افغانهای مهاجر.

>>>   بسیارمستدل ازقوانین خودایرانیان گفته اید که دولت فعلی به ان عمل نمی کنند
اکثرایرانیان افرادانساندوست هستندامازمینه برای دخالت یک عده قلیل به امور وحقوق انسانی افغانهابوجودامده که حتی اختیارخانم خودراندارندامادرباره افغانهانظرمی دهندکه برندونیاندو...
حسینی شیواعضونهاد نواندیشان بلخ

>>>   سلام و خسته نباشید به همه بینندگان سایت وزین افغان پیپر و کامندان محترم آن.
من یک افغانیم اما در ایران به دنیا اومدم ازدواج کردم و یک فرزند دارم همسرم هم متولد ایرانه. پسرم نسل دومیه که در اینجابه دنیا اومده من چیزی در مورد کشورم نمی دونم نتونستم علارغم استعداد و علایقم به خاطر محدویتها و وضع اقتصادی که همه مهاجرین متاسفانه در اینجا درگیر ان هستند به تحصیلم ادامه بدم گناه من چیه؟ گناه پسر کوچیکم ؟ چرا ما باید از خیلی چیزها محروم باشیم چرا ایرانی های عزیز کمی انسانی فکر نمکنید به خدا من دوستای ایرانی زیادی دارم که همشون و دوست دارم و بیشتر از هموطنان خودم با هشون احساس نزدیکی می کنم می ترسم، برای پسرم، برای اینده اش، نمی خوام مثل آینده من و پدرش پر از نا کامی باشه خیلی درد آور که تو زادگاه خودت غریب باشی به چشم یک خارجی بهت نگاه بشه توهین و تحقیر بشی و حتی از امتیازای اولیه یک شهروند عادی محروم باشی دولت به کنار عزیزان تو رو خدا شما مردم دیگه نمک به زخمهای عمیق ما نپاشید خواهش می کنم ما رو درک کنید. میدونم اگر برگردم به کشورم اول به لهجه ایرانیم می خندند و هرگز من و با این فرهنگ و آدابی که باهش در اینجا رشد کرد و آمیخته شدم نخواهند پذیرفت و من هم متقابلا همین احساس رو به اونها دارم...تکلیف ما چیست عزیزان؟ عادلانه فکر کنید و پاسخ بدین..ممنونم موفق باشید...
آشنای غریب

>>>   بابا جان ای ایرانی ها ... دیروز رفتم پاساژ پاسارگاد در غرب تهران که خرید کنم ولی با برخورد ... معمورین داخیل پاساژ مواجه شدم آن ها به محض اینکه فهمیدند من افغانی هستم از من پول خواستند ولی من در برابر آنها مقاومت کردم اما تسلیم شدم چون آنها با شوک برقی مرا از پا در آوردند موقیعکه به خودم آمدم دیدم دارند مرا از پاساژ بیرون میندازند در عین حال آنها هرچه پول داشتم را نیز به زور از من گرفتند در آن صحنه هیچ کس از من دفاع نکرد چون من ایرانی نبودم واقعا دلم گرفته میخواهم برگردم افغانستان واقعا این جاه برای افغان هاجای برای زندگی کردند نیست

>>>   سلام اون آقایی که گفته 35 سال پیش که شما نبودین کی ایران را می ساخته؟ آقای عزیز مگه 35 سال پیش ایران آباد بود؟

>>>   از همه افراد خبره و دانشمند افغانستانی و حتی رهبران جهادی و صاحب نظران تقاضا مندیم فکری برای مشکل مهاجران ایران ارائه دهند و همه باهم یک صدا تصمیم بگیریم که این مشکل حل شود. مهاجران افغانستانی علارغم مسلمان بودنشان هیچ امیدی به جمهوری اسلامی ندارند و روز به روز مایوستر می شوند.

>>>   دولت ایران آمده ثواب کند کباب شده.40 سال است که میلیونها افغانی به ایران رفته اند و صرف تامین امنیت آنها کار بسیار مهمی است.اما حالا افغانها طلبکار استند و دولت بی تدبیر ایران بدهکار.جلوی ضرر را از هرجا بگیری منفعته.بهترین کار این است که امریکا و انگلیس و عربستان و ترکیه 3 میلیون افغانی مهاجر در ایران را به کشورهای خود ببرند و دولت ایران هم اگر کارگر لازم دارد از کشورهای دیگر بیاورد مثلا از دهها کشور افریقایی.به این ترتیب هم دشمنی افغانها و ایرانی ها تمام میشود هم معلوم میشود که یارانه ایرانی ها از جیب و کیسه افغانها در می آمده !!!!!! و افغانها ایران را آباد کردند !!!!! یا نه. همینطوری پیش برویم باید شاهد ادعای ساخت اهرام مصر و برج ایفل بدست افغانها باشیم !!!

>>>   دیروز یکی از هزاران دانشجوی ایرانی را که در پلی تخنیک کابل درس میخوانند دیدم!! از مه پرسان کرد اگر افغانها ایران را آباد کرده اند پس افغانستان باید خیلی آبادتر از ایران باشد.کجاست کارخانه ها و جاده ها و سدهای شما؟ گفتم ما در افغانستان هزاران فابریکه و بندبرقی و نیروگاه اتمی و سرک داریم ولی همه فابریکه های ما زیرزمینیه!! و کسی نمیتونه اونهارو ببینه.
حیران شد و پرسان کرد چرا؟ گفتم برای ای که از چشم بد شما ایرانیهای حسود که به پیشرفت افغانستان حسادت میکنید دور باشه !! گفت کی ایران مثل افغانستان پیشرفته میشه؟ گفتم شاید تا 2100 طول بکشه ولی تا 100 سال دیگه هم ایران مثل افغانستان آباد و پیشرفته نمیشه ها !! گفت یه راهی نشان بده.گفتم برای ای که ایران مثل افغانستان پیشرفته بشه باید چند کار بکنید:
1- ناموس کشورتان یعنی استقلالتان را به امریکا و انگلیس بفروشین!!
2-برای یک مشت دالر هر کاری بکنین از وطن فروشی گرفته تا رشوت خوری .
3- مدرک تحصیلی وکیل های مجلس ایران را از ماستری به صنف 4 تقلیل بدین !!
4-تا میتونین کتابهای تاریخی جعلی نشر کنید.
گفتم با این کارا تا 2030 مثل ما میشین و تا 2100 طول نمیکشه !!
هیچ ستان_کابل_گپ مفتزن !!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است