هزاره ها سوء استفاده سیاسی کردند!
در بین هزار نفر تنها 12 نفر ناکام وجود دارد و 7 نفر این افراد هزاره هستند. برخی افراد از ما خواسته هایی مبنی بر ساخت قسمت های مربوط به فقه جعفری در دانشگاه داشتند که چنین مساله ای امکان ندارد 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۲۵    ۱۳۹۲/۳/۷ کد خبر: 52407 منبع: پرینت

بیش از هشتاد دانشجوی معترض دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه کابل، پس از هشت روز، به اعتصاب غذایی خود پایان دادند. این دانشجویان به سبب تبعیض و مشکلات اخلاقی رییس دانشکده علوم اجتماعی و یکی از استادان این دانشکده در نزدیک پارلمان اعتصاب غذا کردند. دانشجویان معترض خواستار برکناری غلام فاروق عبدالله رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه کابل و فیصل امین از استادان این دانشکده شدند. در بامیان نیز حدود هفتاد دانشجو اعتصاب غذا و بیش از 300 محصل دیگر تحصن کرده بودند.
در نهایت فرمان برکناری غلام فاروق عبدالله رییس دانشکده علوم اجتماعی و امین فیصل استاد این دانشکده به دانشجویان ابلاغ شد.

آقای غلام فاروق عبدالله رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه کابل در مورد اعتراضات و استدلال های دانشجویان گفت: ذهنیت ها متفاوت است. اتهامی مبنی بر لت و کوب یک دختر در دانشگاه بر ما وارد شد که با توجه به تحقیقات صورت گرفته مشخص شد این مساله ساختگی بوده است و شش ماه حبس برای وی در نظر گرفته شد در نهایت محکمه خواستار بخشش این فرد شد و به جریمه نقدی وی اکتفا نمود. درمورد آقای عظیم بشرمل باید یادآوری کنم که ایشان از دانشگاه فارغ التحصیل شده است و برای تحریک محصلین در این اعتصاب شرکت کرده است. درمورد موضوع لیلیه نیز ایشان به عنوان یکی از محرکین شناخته شدند. بنده در این مورد مکتوبی در اختیار دارم که امضای وزیر تحصیلات عالی، معاونین، روسا، مشاورین و سایر افراد در آن مشاهده می شود. ما 1300 نفر دانشجو داریم و در این بین از 900 نفر که بصورت روزانه مشغول به تحصیل هستند 12 نفر ناکام می شوند. از این 12 نفر 7 نفر از ملیت هزاره هستند. در تلویزیون ملی اعلام شد که 128 نفر دراپ شده اند. بررسی ها در این زمینه صورت گرفت و مشخص شد که این خبر درست نبوده است.

وی درمورد اعمال تبعیض توسط ایشان بیان داشت، بنده به این آیه شریفه اعتقاد دارم که، ان اکرمکم عندالله اتقیکم، بهترین شما نزد خداوند با تقواترین شما است. برخی وکلای ما جهت جذب در دانشگاه به ما مراجعه کرده اند. در میان این افراد آقایان جعفر مهدوی، احمدی و اخلاقی وجود دارند. در آن زمان ما امکان پاسخ به درخواست ایشان را نداشتیم. این افراد محصلین ما را تحریک کردند و چنین فضایی را ایجاد نمودند.

آقای فاروق عبدالله در ادامه بیان داشت: من 40 سال سابقه کار در مکاتب و دانشگاه ها دارم و 5 سال است رییس دانشگاه هستم. در مورد آماری که ارایه می شود من اسناد لازم را برای دفاع از خود در اختیار دارم. مثلا در رشته فلسفه در دو صنف ناکامی وجود دارد. در بین هزار نفر تنها 12 نفر ناکام وجود دارد و 7 نفر این افراد هزاره هستند. برخی افراد از ما خواسته هایی مبنی بر ساخت قسمت های مربوط به فقه جعفری در دانشگاه داشتند که چنین مساله ای امکان ندارد. در صورتی که چنین قسمتی ایجاد شود ناچار باید سایر فقه ها را نیز ایجاد کنیم. شورای علمی دانشگاه در این زمینه مخالف است زیرا معتقد است در صورت ایجاد چنین بخش هایی تفرقه در بین مسلمانان ایجاد خواهد شد.

وی افزود: یک اعتراض دانشجویان این است که مساله دراپ از دانشگاه حذف شود که این مساله نیز امکان ندارد زیرا بدون وجود مساله دراپ برگزاری امتحان مفهومی ندارد. اگر دانشجویان معترض ریاست دانشگاه را قبول ندارند مشکلی در این زمینه وجود ندارد و شخص دیگری می تواند به عنوان ریاست دانشگاه مشغول به کار شود. بنده از روز اول موافقت خود را جهت کناره گیری از سمت خود اعلام کردم اما کسی این حرف مرا قبول نکرد. استاد فیصل امین مظهر شرافت، اخلاق و انسانیت است. پدرش از کنر و مادرش از پنجشیر است و ذره ای تبعیض قایل نمی شود. وقتی درمورد کنکور از چند ولایت نام برد به خاطر مسایل قومی نبود بلکه از سیستم کنکور انتقاد داشت. این حرف های ایشان سبب شد که به عنوان یک استاد متعصب شناخته شود.

رییس دانشکده علوم اجتماعی کابل در پاسخ به این که آیا واقعا مشکل قومی در دانشگاه وجود دارد؟ گفت: هزاره ها در دانشگاه نمرات متفاوتی را کسب می کنند. برای تحریک دانشجویان از سوی عوامل خارجی یک سری دسیسه ها صورت گرفت و باعث ایجاد چنین مسایلی شد.

وی در خاتمه بیان داشت: درمورد وجود فساد در دانشگاه ما هرکس سندی دارد ارایه کند تا به دادستانی ارجاع دهیم. لغو مساله دراپ مغایر با قانون اساسی تشخیص داده شده است. اگر به دانشگاه علوم اجتماعی مراجعه کنید اسناد و مدارک لازم برای اثبات ادعاهای من وجود دارد و بنده کاملا موافقم که بررسی های لازم درمورد اتهامات وارده صورت گیرد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ماکه پیروان حضرت موسی علیه السلام هستیم چه؟
یعنی مذهب ما درپوهنتون های افغانستان جای نخواهد داشت؟
ماراهم نباید نادیده گرفت .
درغیرآنصورت به جاده ها خواهیم ریخت و حق خود را خواهیم گرفت.
موسی موسایی

>>>   اگر زمانی در دانشگاههای افغانستان تبعیض نژادی و زبانی نباشد بسیار جای شک میشود . زیرا استادان بی سوادی که با قدرت نژادی و زبانی در راس امور قرار گرفته اند و علم و دانش اینی که خوب و بد را از هم تشخیص بدهند را ندارند امروز ما شاهد همچین مشکلاتی هستیم که جامعه فقط و فقط غرور جنگ و بد دهانی به یکدیگر را الگو قرار داده اند و به جای مشکلات با همسایه های برون مرزی امروز مردمانمان به جان یکدیگر افتاده اند. حکایت حکایت نمک گندیده است. افسوس و صد افسوس بر این جامعه که استادانش همه در فقر علم و دانش به سر میبرند.

>>>   سلام....چراجواب وسحنان عظیم بشرمل دانشجوی معترض راهم نمیگذاریدکه مردم هردوی شان را خوانده قضاوت کند....

>>>   غلام فاروق عبدالله رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه کابل سفسطه میگوید. هیچکس نمی گوید دوغم ترش است. اگر اعتراضات و شکایات دانشجویان معترض و آنهمه برخورد زشت و ناپسند و تعصب آمیز غلام فاروق و فیصل امین حقیقت و واقعیت نمیداشت وزارت تحصیلات عالی و رهبری دولت در قسمت سبکدوشی و برطرفی غلام فاروق و فیصل امین تصمیم نمی گرفت.
محمد جمیل

>>>   هزاره ها همیشه بامظلوم نمایی کذب امتیازگیری می نمایند
غلامعباس باقرزاده ازجماران

>>>   بااین سخن هایی ایشان به زبان آورده است.
بنده اینطور برداشت میکنم که ایشان هم نژاد پرستی به وجود آورده هم بی لیاقتی خود را نشان داده است. در دانشکده که چندین سال ایشان به عنوان ریس آنجا بوده هیچ کاری انجام نداده . در دانشکده که استادهایی سطح پاین است چه توقه از دانشجو میشه داشت. باید برای پیشرفت افغانستان به تغیرات احترام بکزاریم تا کشور پیشرفت کند.
شما که چهل سال سابقه دارید حتا یک تحقیق کوچک شما در کارنامه دانشکده خود ندارید.از چوکی ریاست دل بکن به خاطرخدا بکذار یک شخصی که لیاقت اینکار را دارد بیاید.
(اجمل کابل)

>>>   خطاب به مشتریکین شبکه اطلاع رسانی افغان پیپر باید عرض شود که این بهار دانشجوی بود و الحمدلله دانش آموزان و روشنفکران و آینده سازان کشور عزیز ما اولین قدم مثبت در راه آزادی استبداد و قیام علیه تبعیض و قوم گرایی را برداشتند و حالا شاهد از ادامه این بهار دانشجوی در تخار نیز می‌باشیم. این کار نیک‌ آغاز یک افغانستان مرفه و آزاد به دور از تعصب و قوم گرایی می‌باشد که خود بیانگر یک آینده روشن برای کشور ستمدیده و زخمیمان می‌باشد. من از طرف خود و قشر روشن فکر این جامعه به تمام ملت افغانستان تبریک میگویم.
هارون. کابل

>>>   بنی آدم اعضای یکدیگرند
که درآفرینش زیک گوهرند
چو عضوی بدرد آورد روزگار
دیگر عضوهارا نماند قرار
سعدی
تن آدمی شریف است، به جان آدمیت
نه همین لباس زیباست، نشان آدمیت
اگر آدمی به چشم است و دهان و گوش و بینی
چه فرق میان نقش دیوار و میان آدمیت؟
خور و خواب و خشم و شهوت، شغب است و جهل و ظلمت
حیوان خبر ندارد ز جهان آدمیت
به حقیقت آدمی باش، وگرنه مرغ باشد
که همی سخن بگوید، به زبان آدمیت
مگر آدمی نبودی که اسیر دیو ماندی؟
که فرشته ره ندارد، به مقام آدمیت
اگر این درنده‌خویی ز طبیعتت بمیرد
همه عمر زنده باشی، به روان آدمیت
رسد آدمی به جایی، که بجز خدا نبیند
بنگر که تا چه حد است، مکان آدمیت
طیَران مرغ دیدی؟ تو ز پای‌بند شهوت
به در آی تا ببینی، َطیَران آدمیت
نه بیان فضل کردم که نصیحت تو گفتم
هم از آدمی شنیدیم، بیان آدمیت
سعدی
از قدیم گفته اند که: مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید، جناب رئیس مظلوم نما، بوی که از شما منتشر میشود بوی... تبعیض، توهین و تحقیر ملیت خاص است، جناب رئیس محترم شما نه به خدا معتقدید و نه به آیه شریفه هیچ اهمیتی میدهید، از سخنان شما کاملا معلوم است که انگشت اتهام را به طرف دانشجویان هزاره نشانه رفته اید و این حرکت کاملا منطقی و بر حق آنان را طوطئه دیگران و آنان را ابزار انها قلمداد نموده اید، شما چه مدرکی دارید، آیا اینکه چند نفر به شما جهت تدریس مراجعه کرده و شما این فرصت را به آنها نداده اید دلیل میشود که آنها محرک این حرکت مدنی ممتاز بوده؟ این اولین حرکت مدنی در افغانستان است که پیروز شد و باید به همه ملت افغانستان تبریک گفت و به آینده امیدوار شد. در افغانستان هیچ کس منکر تبعیض و فساد نیست و این مثل روز روشن است، در همه ادارات افغانستان رشوه خواری و تبعیض وجود دارد، فساد اخلاقی هست، فساد در دانشگاه ها که اظهرمن الشمس است. سیستیم دانشگاهی افغانستان کاملا ناکار آمد و قدیمی است اما متولیان دانشگاها به دلیل اینکه به موقعیتشان لطمه وارد نشود از هر گونه نو آوری امتناع میورزند، شما را همه میشناسد و استاد محترم تان جزو... ترین آدم هاست، شما چنان خود را به موش مردگی زدید و چنان خود را حق به جانب گرفته اید، گویی که در دنیا فقط دو نفر آدم شریف و معصوم وجود دارد که آن شما دو نفر هستید، اگر افغانستان یک سیتیم دادگاهی عادلانه داشت باید شما دو تا را به خاطر رفتارهای غیر انسانی تان به حبس ابد محکوم میکرد... دین مبین اسلام هزاران سال قبل تبعیض را ممنوع و آنرا جزو شرم آور ترین اعمال شمرد، سالها قبل در غرب حرکت های موثری برای رفع تبعیض بر داشته شد که امروزه به نتیجه رسیده و تبعیض به عنوان جرم محسوب میشود که به حد اقل رسیده، اما ما مسلمانان که از آموزه های دینی برضد تبعیض برخورداریم مثل کنه به آن چسپیده ایم طوریکه تبعیض ما را رها کرده ولی ما آنرا رها نمیکنیم، قومیت و ملیت را مایه مباهات و فخر خود درست کردیم تا جاییکه از هرنوع ظلم و اعمال ناروا بر همنوعان خود هیچ ابایی نداریم و با وجود آن سنگ مسلمانی بر سینه خود میکوبیم و فریاد آن اکرمکم عندالله اتقیکم سر میدهیم.
آزرم باد بر شما که نام خود مسلمان و انسان گذاشته اید ولی از همسایگی مسلمان و انسان گذر نکرده اید.
من به عنوان یک افغان از این حرکت مدنی ضد نژاد پرستی حمایت میکنم و آنرا نقطه ی عطفی در تاریخ افغانستان تلقی میکنم و امیدوارم که سر آغاز حرکتهای باشکوه تر و پرشورتر بر ضد فساد، تبعیض و... باشد و این دانشجویان را قهرمانان هم پای مسعود، مزاری، ربانی و... میدانم.
یوسف گم گشته

>>>   دوستان هزاره گی! من نمیدانم که شمادوستان ویا اقایان چه نوش جان کرده اید که اینقدر مست٬ مغرور٬ هوشیار٬ نابغه و چشم سفید شده اید...در تعصب٬ کینه و بدبینی دیگران قهرمان هستید٬ ولی در عین زمان مظلوم و بیچاره نمایی میکنید. یک کمی از عقلی سلیم٬ وجدان و ضمیرتان هم کار بگیرید٬ نکند که باز خوراک اژدها و یا بلا نشوید٬ خداوند(ج) خیریتان را پیش کند.
اکه سخی از سرپل

>>>   حال دیگر کاسه همه لبریز شده و حقایق پت نه می ماند ریس فاکولته مجبور شد تمامی حقایق را مانند وزیر مالیه افشا کند تا کاسه همه مخفی کاری های وکیلان افشا شود قدری شرم است به وکلای ایکه در عقب همچو دسایس دست دارند.

>>>   ... بر آدم دروغ گووووو که تو باشی.

>>>   آقای عبدالله حالا اگه ای گپا ره نگویی چی بگویی ؟؟؟!!!!!!!!! معلوم است که زیر بار مسولیت کاری که کردی نمروی. او امضاها و شاهدا هم دروغ است .معلوم دار است که کارمندای دانشگاه به نفع تو شهادت میدهند...تو رییس دانشکده بودی.البته در افغانستان نژادپرستی بخی ریشه دوانیده و قد خون شما مردم گد شده. بعید نسته که شما به راحتی بیگناه اعلام شوید...!!!! آیه قرآن میخوانی نه به او اعتقاد داری و نه عمل میکنی!!!...

>>>   اگر به هفت نفر نمره نداد ه ای چرا هفتاد نفر تحصن میکنند دروغگویی دیگر بس است تا کی فریب؟

>>>   به نظر من مسایل دانشگاه ها نباید سیاسی شود. فکر میکنم آقای فاروق عبدالله حقیقت میگوید. افغانستان برای یک استادی که 45 سال درین راه تجربه دارد نیازمند است، نباید آقای خلیلی معاون رئیس جمهور در ین مورد جدی میشد و یک استاد سابقه دار را برطرف میکردند. اگر فردا تعدادی از شاگردان پشتون دست به اعتصاب بزند و خواهان برطرفی یکتن از استادان لایق هزاره شود آیا این به مفهوم تباهی در بخش تحصیلات عالی نخواهد بود.
در بن اول بزرگترین جفائی که غربی ها به افغانستان نمودند موضوع مطرح شدن اقوام بود؛ به این مفهوم که رئیس جمهور پشتون، معاون اول تاجک و معاون دوم هزاره باشد و این سنگ جفا گذاشته شد. چرا اگر یک ازبک یا پشه ئی یا نورستانی یا قزلباش لیاقت داشته باشد رئیس جمهور یا معاون نشود. در کشوری که مردم آن ادهای 100% مسلمان بودن را مینمایند معیار باید براساس تقوی باشد نه قومیت. تشویش دارم که بزودی حالت عراق بالای ما نیاید و روزانه ده ها نفر بنام تا چک و پشتون و هزاره و شیعه و سنی کشته نشود. همه اقوام افغانستان باید تعصبات قومی را کنار بگذارند که نشود خدای نخواسته خداوند باز سپاه جهل را حاکم بر سرنوشت ما بسازد زیرا کسانیکه به نعمت خداوندی شکران نکند به بلا و مصیبت مبتلا میشود. آیا شما برادران از هر قومی که هستید 12 سال قبل را از یاد برده اید که طالبان چه گونه حکومت میکردند؟ آیا رهبران همین تاجکها و هزاره ها و ازبکها مانند موشها در سوراخهای کوه ها پناه نبرده بودند؟ آیا رهبران همین پشتونها و افغان ملتی ها مانند افسار گریخته ها در کاباره های غرب شب و روز نمیگذشت اندند؟ آیا همین وزیران محترمیکه امروز به نام تکنوکرات در کابینه شامل هستند به تکسی چلانی در امریکا و اروپا راضی نبودند و آنرا بهترین وظیفه نمیدانستند. آی افغانهای ناشکر و نا سپاس! شکر خدا را بجا آورید، از تفرقه بپرهیزید تا در قدم اول از فساد حکومت فعلی رهائی یابید و در قدم ثانی از شر و فساد طالبان و طالب نماها.
تمنا از کابل

>>>   جناب فاروق عبدالله شخص تحصل کرده و زحمتکش است نباید برکنارش میکرد...به این هزاره ها که این چننین ادمهای روشنفکر و با سابقه خوب بدنام میکند شاید مخالفت استاد به فقه جعفری بود که هزاره ها شروع به اعتصاب کرد
حمید سلیمانخیل

>>>   كسي را كه حساب پاك است
از محاسبه چه باك است

>>>   خواننده های محترم!
لطفا از مسائل اختلافی که سبب تخریش ذهنیت ها میشود اگر واقعا احساس وطن دوستی واسلامی داری بروید و به مسائل حاد کشور که ضرورت بحث دارد بپردازید تبعیض در اسلام جای ندارد پیامبر بزرگوار اسلام میفرمایند- کسیکه به تعصب دعوت کرد از ما نیست این پیام دین است نباید فریب حرفهای استخبارات منطقه را خورد. حضرت بیدل میفرماید
عرض ما و من چه دارد جز بروی هم زدن
موج این دریا شکست شیشه یکدیگر است.
زمانیکه موضوع دین مطرح باشد تعصب جای ندارد.

>>>   خداوند دروغ گو را به سزای شان برساند و کسانکه ناحق تهمت میزند را به جهنم وارد کند ولو که استاد باشد یا دانشجو. مگر یک چیز که من را متعجب می سازد این است که چرا یک انسان انقدر تحقیر شود که چاره نداشته باشد و خود را به سوی مرگ راهنمای کند و اعتصاب غذا نماید که یا بمیرم یا تحقیر نشوم؟؟؟؟

>>>   هزاره همیشه میلیت پرست هستند ایشان در خارج خود را از افغانستان نمیگوییند اینقدر میلیت پرست هستند که اگر یک هزاره پاکستانی کشته شود آنها در تمام افغانستان تظاهرات میکنند و حال دسیسه علیه استادان جور میکنند
حسین زاده از هرات

>>>   تمام کسانی که در دانشگاه ها درس خواندن از فساد اخلاقی بیشتر استادان خبر دارند، به ندرت استادی پیدا میشد که تا حدودی صفات یک استاد دانشگاه را داشته باشد، تمام چپترهای که استادان برای ما تهیه میکردند از اینترنت کاپی و پیست شده بودند سطح علمی بسیاری از شاگردان از خود استاد بالاتر بود و در وقت نمره دهی باز تبعیضات واضح و آشکار میشد( پولدار، افراد دارای نفوذ، مقبول).
کسی هم که اعتراض میکرد یا به همو وقت نمره ناکامی را از آن خود میکرد یا در سمستر بعدی. من مطمئن هستم تمام محصلان کم از کم در طی چهار سال تحصیل خود حتما با یکی از این موضوعات برخورد کرده است پس حقیقت را انکار نکنید.
طرفدار حقیقت

>>>   بنام پروردگار جهانیان اگر هزاره تاجیک اوزبک غیرتی بودند با امریکاه دوستی نمیکردند و سرزمین خود را با بهای اندکی نمی فروختند اگر هزاره تاجیک اوزبک افغانی بودند در کنار قوم پشتون ایستادگی میکردند و تا اخرین قطره خون کنار برادران خود می جنگیدند و امریکای خونخوار را از سرزمین مادری افغان بیرون می کردند ای اقوام تاجیک هزاره اوزبک حلان که قدرت دست شما است پس چیکار کردید برای افغانستان در طی این 12 سال جز برادر کشتین و خون خوردید شما اقوام ها اگر با پشتون هم اتحاد بودید هیچ وقت ما افغانها اواره نبودیم در اصل قدرت افغانستان باید در دست قوم پشتون باشد نه شما دیدی که امریکاه را هم در وطن اوردید پس چرا ما طالبان را نابود نکردید شما غیرت این کار را ندارید که ما طالبان را نابود سازید زمانی که امریکاه از افغانستان خارج شود وطن فروشها به جزای عمال خویش خواهد رسید وسلا علیکم
حبیب الله یوسفزی

>>>   جناب اقای فاروق عبدالله بنده با شناخت نسبی که از شما دارم و مدتی شاگرد جنابعالی بوده ام میخواهم یادی بکنم از گذشته ای نه چندان دور که با جنجالها میان شما و نیکبین یک تعداد از شاگردان حقشان تلف و از ادامه تحصیل باز مانده اند. شما همیشه باعث فتنه انگیزی و تفرقه بین محصلین بودید و خواهید بود. امثال شما نباید لقب استاد که لقبی بس گران است را بر خود بنهید. در مورد جناب امین که شما ایشان را مظهر شرافت، اخلاق و انسانیت عنوان نمودید جنابشان چهره واقعی و اخلاق و انسانیت خویش را در تلویزیون ژوندن به نمایش گذاشته اند و همگان پی به ذات ایشان بردند پس لزومی به دفاع جناب عالی ندارد. امثال شما و جناب امین صاحب هرگز چشم دیدن کسانی را که از شما باسوادتر و فهمیده تر می باشند را ندارید و بهمین خاطر این مسایل را به کشورهای همسایه نسبت میدهید و هزاره ها را جاسوس دیگران خطاب میکنید در حالی که خود سردمدار وطن فروشان و جواسیس اجانب هستید.
ج.ا از کابل

>>>   من می شناسم جناب غلام فاروق عبدالله را که مظهر شرافت است، شرایط قسمی است که امروز در افغاستان اگر آدم خوب بودید تو باید مورد تهمت قرار بگیرید، از خوبی های تو سوء استفاده می کنند.
بشار درخشان

>>>   سلام دوستان :
بیاید یک دست باشیم که وطن ما جور آبادشود از این دسیسه سازیها یکی بالای دیگر بس است تا چی وقت شرم است جهان در کجا رسید ما انوز هم بین خود جنگ میکنم .
مردم هزاره ها... خوب گوش کند اگر این نمی بوه امروز هزاره ها به معاونیت ریاست جمهوری نمی رسیدن بس همکی فهمیدن که تمامی شاگردان هزاره ها بودن بخاطری ناکامی خود اعتصاب کرد بودن
سعید علی شاه هزاره البته که من نی هزاره ایرانی هستم نه اسرایلی تنها یک هزاره که افغان هستم

>>>   هزاره ها همیشه قومی حرکت کرده اند.

>>>   آقای عبدالله باید بدلیل دامن زدن نفاق ملی به محکمه کشانیده شود.
احمد

>>>   سردمدارانیکه سالها از میله تفنگ نان خورده گروپ بیسوادان... در اریکه قدرت تکیه زدند تا اینکه از بی دانشی خود 49 کشور را شریک رهبری ساخته خود مزدور و کاسه لیس چپاول خود را هنوز بیشتر از گذشته ادامه میدهد. این وطنفروشان کرسی دولتی را میراث بیسوادان میداند. جهان آگاه است که کنکور آنقدر تقلب داشت که حتی اکثریت اول نمره ها ناکام ماندند. همانطوری که به نقل تا فاکولته رسیدند حالا میخواهند فاکولته هم دراپ نداشته آنجا هم نان مفت بخورند شاگردی که از امتحان بترسد نه به درد خود و نه به درد جامعه میخورد. تشکر از ریس صاحب فاکولته اگر از موجودیت دراپ در فاکولته دفاع کرده باشند. من خبر دارم که فاکولته حقوق ولایت قندوز محصلین تنبل و مفتخور نقال را دراپ کرد با وحودیکه از جمله اقارب من هم در حمع آنها بودند از قانونیت رهبری فاکولته سپاسگذارم. اجداد همین... است که سالها به اینطرف از سربراهی و فسادکاری نان حرام میخورد. رهبری و اداره تاعلوم تخصصی عرق ریزی میخواهد. امیدوارم سایر فاکولته ها هم اگر وجدان و انصاف دارند حتی به فرزند خود نمره مفت ندهند. چون نمره مفت نه تنها حیات شاگرد نالایق را بر باد میکند بلکه حیات جامعه را نیز به باری میگیرد.
بااحترام فاریابی

>>>   در اينكه در سطوح مختلف اجتماعي و از آن جمله در وزارت تحصيلات عاليه رسوبات تبعيض هاي ن‍ژادي و قومي وجود دارد، كسي نمي تواند ترديد كند.
اصولا بايد پرسيد: تبعيض را بايد با كدامين معيار سنجيد؟ اگر معيار قوانيني باشند كه خود آقايان تصويب كرده اند نمي توان براساس اين قوانين مدرك براي تبعيض پيدا كرد. چون قوانين را به گونه ي مي توان نوشت كه تمامي تبعيض ها را توجيه كند. اگر معيار سنجش تبعيض نگاه قرآني به مسأله باشد، مسأله فرق مي كند. تازه اين هم خيلي مهم است كه چه كسي قرآن را تفسير كند. اگر آيت مورد استناد آقاي غلام فاروق عبد الله «إنّ اكرمكم عند الله اتقاكم» را دست يك وهابي و سلفي بدهي كه اصلا هزاره مسلمان نمي داند چه رسد به متقي و پرهيزگار. تازه ما حق نداريم جاي خدا بنشينيم و بگوييم كه هر كسي كه متقي تر است نزد من هم گرامي تر است. من به عنوان كسي كه مسئوليت اجرايي مربوط به تمامي آحاد ملت را دارم، نمي توانم با ديدگاه خودم به آدم متقي بيشتر از ديگران امتياز بدهم. تقوا مسأله ي بين انسان و خداست نه بين انسان و انسان ديگر. لذا علي عليه السلام به مالك اشتر نخعي فرمان داد و در فرمانش نوشت: «وَ لَا تَكُونَنَّ عَلَيْهِمْ سَبُعاً ضَارِياً تَغْتَنِمُ أَكْلَهُمْ فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ إِمَّا أَخٌ لَكَ فِي الدِّينِ وَ إِمَّا نَظِيرٌ لَكَ فِي الْخَلْق‏» يعني: مالكا! مبادا نسبت به رعايا همانند درنده ي باشي كه خوردن شان را غنيمت بشماري؛ زيرا آنان يا برادران ديني تو اند و يا همانند تو آفريده ي خداوندند. اين سخن حضرت علي (ع) دقيقا تفسير آيت شريفه است. زيرا در آيت شريفه نيز مي گويد من شما را شعبه شعبه و قبيله قبيله آفريدم تا همديگر را بهتر بشناسيد (نه اينكه همديگر را بهتر بخوريد) اما بدانيد كه اگر با من مواجه شديد گرامي ترين شما با تقوا ترين شماست. ما انسان ها در قبال همديگر يك وظيفه داريم و خداوند در معامله (ثواب و جزا و نه مسائل مالي و مادي و حقوق اجتماعي) با ما ميزان ديگري دارد. بلي اگر كسي با عبور از مرز تقوا حريم ديگري را شكست و موجب ضرر و زيان فرد ديگر شد بايد مجازات شود.
وظيفه و وجيبه ي يك مسئول اداري اين است كه به تمامي كساني كه به او مراجعه مي كنند به نحو يكسان برخورد داشته باشد و امتيازات را بايد بين همه تقسيم نمايد. در كشوري مثل افغانستان خدا به داد كساني برسد كه اعتصاب غذا كردند. چون كسي كه بعدا رياست دانشكده علوم اجتماعي را به دست مي گيرد از دوستان آقاي عبدالله است و ... تاكي اين وضعيت در افغانستان آن هم در قطب و قلب فرهنگ وجود دارد! فقط خدا مي داند. معلوم نيست چن وقت آقايان از حصار تنگ قومي بيرون مي آيند خدا ميداند. هرچند من نمي گويم قوميت را بايد از بين برد! بلكه مي گويم مبناي تعامل ملي ما نبايد قوميت قرار بگيرد.
از رييس محترم سابق دانشكده علوم اجتماعي تقاضا مندم به مسائل زير توجه كند:
1- من بعد اگر به آيات قرآن استناد مي نمايد به تمامي جوانب آن نظر كند و سپس اظهار فضل نمايند.
2- كاستي ها مديريتي خود را به گردن ديگران و نام بردن از افراد ديگر ننمايند.
3- اگر امكان پاسخگويي نيست بايد براي همه باشد نه تنها براي جعفري اخلاقي و احمدي.
4- چه اشكال دارد فقه مذاهب ديگر غير حنفي در دانشكده تدريس و وجود داشته باشد. مگر ما نمي خواهيم ميزان تحمل مان را نسبت به همديگر افزايش دهيم؟ اگر چنين است چرا زمينه شناخت از همديگر و نظرات همديگر را فراهم نمي كنيم؟ مگر در حوزه رياست شما دستآورد هاي علوم اجتماعي غربي در كنار برخي علوم اسلام تدريس نمي شود؟ اين چه مذهبي است كه با علوم اجتماعي غربي سازگار است ولي با مذهب هاي ديگر اسلامي سازگار نيست؟ نكند شما هم معتقد هستيد سلفي ها حق مي گويند. براي تنوير فكر تان نسبت به اين موضع نگاهي بياندازيد به كتاب «امام صادق (عليه السلام) مغز متفكر جهان شيعه. اطمينان دارم كه اين كتاب در افغانستان در دسترس هست.
رضايي

>>>   براستي كه كار خوب نكردند ماجراجوئي .مظلوم نمائي وبراي حكومت درد سر ساختن غوغا بپاكردن آْله دست وكلاي شراب پيشه شدن و خود را جدا از ديگران پنداشتن به ضرر همه است اصلا درس دل شان نميشود هر روز بنامي درسخانه را ترك ميكنند و در زير يك سايه مي خوابند يا در سرك ها راه بندان ميسازند و شار گشتك ميكنند

>>>   بررسی عادلانه صورت گیرد
استاد حق ندارد از محصل به ازای نمره تقاضای نامشروع نماید
استاد محترم خودتان هم میدانید که از حد گذشتید فریب دیگران فایده ندارد
میرویس

>>>   بنده بحیث یکی از شهروندان افغانستان فقط و فقط یک چیز را برای شما اطهار مینمایم، بیایید کمی حقیقت گرا باشیم این بدین معنی که ما و شما مسلمانان اعتقاد داریم که تنها و تنها خداوند متعال از هر چیز کامل میباشد، و بندۀ خدا همیشه کمی و کاستی ها دارد و زمانیکه شما کمی ها را در وجود خود می بینید قبول کنید. چرا همیشه میگویید که از طرف من هیچ مشکل وجود ندارد و من بیگناه استم و تمام مشکل از طرف مقابل من است. شما اگر کشور های دیگر را ببنید حتی یک ریس جمهور بخاطر کمی ها و ضعف های خود از سمتش استعفا میدهد. و اما در افغانستان یک کارمند مرکز تعلیمی میگوید که من مطلقا کامل هستم و هیچ ضعفی در بدنم وجود ندارد. پس اگر همه ما وشما کامل هستیم این صدها میلارد دالر در افغانستان سرازیر شد چرا یک تغیر کوچک در افغانستان پدیدار نگردید.
تشکر متین از کابل

>>>   رییس دانشکده علوم اجتماعی کابل در پاسخ به این که آیا واقعا مشکل قومی در دانشگاه وجود دارد؟ گفت: هزاره ها در دانشگاه نمرات متفاوتی را کسب می کنند.
از جناب فاروق صاحب می پرسم که آیا هزاره ها نمره بد می گیرند؟ چطور است که در مکاتب که در مناطق هزاره نشین وجود دارد یک شاگرد با معدل 20 ممتاز شناخته می شود؛ ولی در مناطق مثل وردک، قندهار و ... با معدل بالای 16 ممتاز به حساب می آید؟

>>>   باید که متعصبیتن که بالای استاد شان نا حق تهمت بسته اند همه شان به دادګاه معرفی
ګردند در صورت درست نبودن اتهامات علیه استاد باید همه شان مجازات شوند.زیرا استادمانند پدر و مادر بالای شاګردان شان زحمت میکشند.و حق بسزای را در قبال شاګردان دارند بدون شک که این ها بیحیثیت اند که در مقابل استاد شان بی احترامی کرده اند.شاید با پدر مادر شان چنین باشند.من از پرلمان و دولت میخواهم که در زمینه پیګرد قانونی صورت ګیرد. نشود که به ضمیر پاک این استادان که زعامت تقدیم نمودن فرزندان صدیق را در یک جامعه دارا میباشند لطمه وارد ګردد.و هر هرزه هر چه دلش خواست و هر کسی که دیکته اش کرد ابلحان عمل ناشایست را انجام دهد شاګردیکه به صفت یک انسان به شخصیت و حرمت استادیکه یک کلمه را هم برایش یاد داده باشد احترام داشته باشد و بداند آنچه را که دارد از برکت سعی و تلاش استاداش بوده است. واقعا که شما هزاره ها خیلی هم بد بوده اید. و مردم ناسپاس هستید برای تان شرم است.و من هم برایتان متاسفم....که در بین دوازده نفر از تمام مردم افغانستان هفت نفر هزاره ناکام مانده است.از این معلوم میشود که شما از روی تعصب و بی کفایتی خود تان دست به خود کشی زده اید...

>>>   اینتکه از 12 نفر7 نفر ناکام هزاره باشد. خود نشان می دهد که تبعیض وجود دارد. چرا که در غیر از این پوهنتون، هزاره ها بهترین نمرات را دارند. باز هم تمام افغانستان را فساد و تبعیض و بیعدالتی گرفته و هر کسی به فکر جیب خود است، چطور می توان ادعا کرد دانشگاه کابل استثنا است.

>>>   از حقوق خویش دفاع کردند و مثل سابق چپ نه نشستند وخوب کردند...
غم خورک کابلی

>>>   این متعصب دروغگو کاملا دروغ می گوید می گوید من که در همین جهل خانه «دانشگاه!!! مرکزی» و در همین رشته علوم اجتماعی قبول شده بودم بخاطر توهین و تحقیر و برخوردهای دور از انسانیت همین آدم و امثال این ابوجهل های زمان مجبور شدم این فضای خفقان و عصبیت را ترک و در یک موسسه خصوصی با پول زیاد که به سختی توانایی پرداخت آن را دارم ادامه تحصیل بدهم.

>>>   اصلا هزاره ها که از دایکندی و سایر جاها آمده اند لیاقت ندارند و به نقل کامیاب شده اند یک چیزی واضح است که باید ناکام شوند.دیګر اینکه هزاره ها... میخواهد پوهنتون کابل را در سلطه خود داشته باشد و نشانه خوب آن فاجعه ده محرم بارسال بود.
نجرابی

>>>   متاسفانه با توجه به گفته های ایشان معلوم می شود که ان چنان استاد نیست و برای قضایا به دنبال ملیتی می گردد که انان را محکوم کند مگر در دانشگاه شما از 25 درصد هزاره بیشتر است پس چرا باید تنها انها متهم شوند شما با انکه خود را استاد می دانید نمی فهمید که در صورتی که انگشت اتهام تنها به سوی یک ملیت از کشوری برود ان کشور امکان درست شدن ندارد و راه تقوا و اتهام بی شک جداست اگر شما استاد باشید و بخواهید این کشور بهتر شود که نمی خواهید و سنگ جلوی ان می انازید با همین گونه سخنانی که تعصب شما را به یک قومیت نشان می دهد بی شک این احساس را به دانشجویانتان نیز القا می کنید حال گیریم که سخنان شما درست باشد و 50درصد از دانشجویان مردود هزاره اند ولی این تنها در دانشگاه شما و چند دانشگاه دیگر است بگویید که در دانشگا هی که50 درصد مردود شدگان ااز برادران پشتون یا تاجیک و...است شما جرئت می کنید بگویید انها اتش شعله ی اعتصاب دانشگاه هرات را بر می انگیزند؟ از سخنان ناپسند معذوری وگرنه نثارتان می کردم
احمد ابدالی

>>>   افای حبیب اله یوسفزی!شما نه یباید به نام یک قوم حرف های ....بزنید.وحالا که شماادعا نمودید در جواب تان بگویم که اگر تاریخ را مطالعه نموده باشید در طول همین سیصدسال حکومت بشتون هاکشور ما جفرافیای خود را از دست داده 6 معاهده وطن فروشی شاهان بشتون با انگلیس ها ثبت تاریخ است. همین حالا تو فکر میکنی که طالبان به خاطر وطن میجنگند؟ ! نه بشتون ها به خاطر رسیدن به چوکی قدرت و سر کوب نمودن سایر اقوام حاضر است با هر دشمن این وطن معامله نماید .از مذاکرات طالبان با امریکا بی خبر نیستی . تاریخ گواه است .چند وقت بعد باز معلوم میشود که این بار چه معامله وطنفروشی را انجام داده اند.
احمد فرشاد ا. کابل

>>>   حق این است در دانشگاه برای فقه جعفری زمینه فعالیت وجود داشته باشد زیرا مذهب جعفری در قانون اساسی رسمی است
سبحانی

>>>   سلام واحترام به استادان بزرگوار :محصلین عزیز وتمام دست اندرکاران محیط اکادمیک.
بنده بامحترم غلام فاروق(عبدالله)ریس فاکولته ومحترم فیصل امین شناخت ندارم .ولی ازقراین چنین معلوم میشودکه تانباشد چیزکی مردم نگوید چیز ها و بگونه دیگر مثل مشهور اگر کسی را نمی شناسی از روی رفقایش او را بشناس...!در تلویزون مشاهده کردم در تظاهرات استادن و محصلین که به طرفداری از جناب شما سازماندهی گردیده بود . یکی هم محترم استاد ضیا نیکبین بود که بلند گو در دست مرده باد و زنده باد میکرد درست مثل سالهای حکومت ببرک کارمل او یکی ازفاسدین ماجراجو و در انوقت هم کارهای منافقت می کرد و خودش را پرچم دار پر شور و انقلابی میدانست. او با رفیق همسنگرش چون استاد فرید که یک موتر فولکس بقه یی سیاه داشت .دختران با عفت را در امتحان اخر سمستر نمره نا کامی میداد تا در چانس دوم او را به بهانه نمره کامیابی...!!او فکر میکند که همه جنایت هایشان ازیاد مردم میرود.. این ادم ها که از شما دفاع میکند حتمآ در کفش شما هم ریگ است...و معلوم میشود شما هم مثل انها...راستی در پوهنتون هنوز هم کمونستهای خلقی و پرچمی حرف اول را میزنند.؟ ایولای تان!!....باز هم شما..چه وقت های بود. رفیق عمر خطاب امیرمحمد.و سایرین. که اسمشان لازم نیست چه کارهای که نکردین .و چه کارهای که نمیکنید.!.!.!افرین و صد...افرین..مردم مبخشد..هر عملی که انجام میدهید پروا ندارد مردم د غم جان خود است.
آشنا از (جمال مینه )

>>>   خوب چرا نشستید بلند شید خود جانورا همدیگر تیکه تیکه کنید دیگه@
این جور که من شماها رو میبینم افغانستان تا هزار سال دیگم جور نمی شود* ماهم خوشهالیم که کشور داریم/ ای کاش که ما کافر بودیم
لااقل در دنیا این قدر عقب افتاده نبودیم و دیگر حرفی از هزاره و تاجیک نبود و لااقل اتحاد بین ما بود کشور مو پیشرفته بود پاکستان هروقت دلش می خواست به کشورمان حمله نمیکرد.

>>>   هچ لازم نیست که دردانشگاه فقه جعفری فعال شود دردانشگاه مذهب باید ازبین برده بود تا همدلی بوجود بیایند

>>>   نه هزاره نه پشتون نه تاجیک هر که صلاحیت دارد باشد این برادر که صلاحیتش را نداشت خوب شد برکنار شد

>>>   دانش تفنگ و تیر را از کار انداخت
بسیار تنها زیستی در خانه خالق!
دیگر تو تنها نیستی در خانه خالق!

خون تو دانشگاه را بیدار کرده
تبعیض و استبداد را بر دار کرده

خالق شده این خلق, یک دار است و سرها
یک دار بین این همه سر, مانده تنها

آگاهی از دانشکده بیرون دویده
تا کوچه ها و «خانه مردم» رسیده

آگاهی از دیوار مردم رفته بالا
مثل سپیده, نام شب را کرده رسوا

توفان شده آگاهی مغرور دریا
دیگر تو تنها نیستی ای کوه بابا!

دانش برای کودکت بال پرستو است
این جنبش پیروز دانشجویی تو است!


دانش دگر درخانه راه جنگ را بست
در پنجره راه نزاع رنگ را بست

دانش تفنگ و تیر را از کار انداخت
یک ساختار نو برای کشورم ساخت

ای خاک! رستاخیز نوروزی مبارک!
ای کشور من! صبح پیروزی مبارک!

از بامیان تا بلخ تا شهر هریوا
در کوچه کوچه, جشن پیروزی است برپا

دیگر بهار کشور من کاغذی نیست
این جا, دگر نور و پرنده می توان زیست
***
امروز خالق در خیابان راه می رفت
کاتب کنارش سمت دانشگاه می رفت

سید جمال آمد ز دانشگاه کابل
بخشید کاتب را هزاران شاخه گل

کاتب نخستین بار بود لبخند می زند
بال و پر از دریاچه هلمند می زد
«محمود طرزی» با سراج آمد به سویش
طرزی ندید این بار بغضی در گلویش

آنسو ترک «فرهنگ» بود آهنگ بر لب
آهنگ از استاد سر آهنگ بر لب

یک سو «خلیل الله» دیوانی بدستش
هر چند دانشگاهیان از شعر مستش

امشب پر از جام خرابات است کابل
سرمست یک جام از مساوات است کابل
قنبرعلی تابش
6/3/1392

>>>   ببخشید جناب حبیب الله یوسفزی، این پشتونها بودند که پای آمریکائیها و پاکستانیها و عربها و.. را به افغانستان باز کردند، الان هم پشتونها است که برای نوکری آمریکا و پاکستان و عرب سر میشکند نه تاجیک و هزاره و ازبک، شما که خودتان یک طالب هستید بهتر میدانید که خود طالبان که همه پشتون نژادپرست هستید عامل و ابزار پاکستان و آمریکا می باشید.
خموشک حق گوی.

>>>   از حق اگر نگذریم کار این دانشجویان شاهکار بود، آفرین.
برای من بسیار جالب بود که در افغانستان چنین حرکت های صورت میگیرد به ویژه وقتی دولت افغانستان به خواسته های آنان احترام گذاشت و خواسته هایشان را بر آورده کرد.
شاهرخ از قم

>>>   بنام پروردگار منان هو بچیم کابلی تو از کجاه میدونی که طالبان با امریکاه مزاکره میکنند این دورغ است و گپ های بدون سند است یکی از بزرگان چنین فرمودند اگر اب یک جاه ایستادگی کند گنده میگیرد جناب کابلی
حبیب الله یوسفزی

>>>   او بیادر ده مکتب سید جمالدین افغانی واقع در کارته4 یک بابه گگ بنام خوجه صاحب داشتم که میگفت مه 45سال میشه همینجا هستم در همین وقتها گم است هتما وزیر تحصیلا عالی اونمو بچاره را در کدام جای بحیث ریس دانشگاه مقرر کرده خوب شد گفتی همین حرامی نباشه نام خوده تغییر داده باش که مه بیبینم ای حرامی خودت هستی بیابرو سرکارت که بچه ها زدند میز وچوکی هارا شکستاندند واگرنه باز که یک چشمت که قیج است دیگشه هم قیج میکنم که نامت بانه قیج وپیج

>>>   سلام برهمه !
من مطمین هستم که همه خواست های دذانشجویان عزیز شاید برحق نباشد اما در عین حال میخواهم تذکر بدهم که در بعضی حالات میشود خواست های برحق را هم داشت ! ر دانشگاه کابل تبعیض

>>>   ایا میدانید که تیتر این مقاله یک نمونه کامل نژاد پرستی هست؟ و نویسنده و ناشر ان در بسیاری از ممالک دنیا حداقل دو سال زندانی میشود؟
شهاب از تورنتو

>>>   توهین به ازبک قهرمان وتاجیک غیور وهزاره های شریف نکن شما پشتون ها باعث تمام بدبختی افغانستان شدید طالب شماشدید کمونیست شماشدید امریکای هارا شما باعث شدید پایش به افغانستان کشیده شود

>>>   باسلام خدمت همه هم وطنان اعم ازاساتید محصلین ومردم هم وطن همانطور که گپ های استاد دانشگای علوم اجتماعی را خواندید دفاعیات ایشان نشاندهده قوم گرای بود که چنین تفکری درمراکز علمی قابل قبول نیست مردم افغانستان برای افغانستان آرام و باثبات چشم به مراکز علمی وآموزشی دارند وقتی باچنین برخوردی استاتید مواجه میشوند بس جای تاسف است قوم گرایی خلاف دین ودیانت و قانون اساسی کشور است محکمه باید بادقت بررسی کند
میدان وال کابل

>>>   به توجه آقای حبیب الله یوسفزی! شما هم دهن و زبان ملت پشتون نیستید. همین اکنون افرادی از ملت پشتون در بین دولت امریکایی کرزی بر سر کرسی سر کپانی دارد. افرادی از سایر ملتها هم دربین همین دولت دستنشانده کاسه لیسی دارد. در قریه ایکه من زندگی میکنم برادران پشتون ما دشمن اوزبیک نیست و ما هم آنان را برادر دینی خود میدانیم. تازه میخوانم که شما ملت پشتون را طالب و سایر ملتها را وطنفروش میدانید. اگر به راستی هم طالب دشمن سایر ملتها باشد اشغال امریکا بهتر از طالب است چون طالب دشمن جان این ملت و امریکا سارق معدن و خاک این ملتهاست. میبینم که یک وطنفروش در کرسی خیرات امریکا نشسته تابع امر امریکا است نه مصروف قتل بشریت بنام اوزبیک یا تاجیک پس اگر کسی بنام ملت پشتون بجای امریکا برسایر ملل ظلم روادارد پس تفاوت این جانثاری در راه آزادی چه مفهومی دارد که باز هم اسیر پشتون شویم. خدای تعالی شاهد که 12 سال است در راه استقلال قلم میزنم ولی با خواندن دیدگاه خصومت ملی جناب شما مایوس شدم کاش توضیح فرمایند که به نظر شان ملت وطنفروش است یا افراد ملت؟
فاریابی

>>>   دوست من خموشک در دین اسلام امده است که اقوام پرستی و وطن پرستی گناه کبیری است پس دوست عزیز یکم رفتار خویش را درست کنید با سپاس حبیب الله یوسفزی

>>>   بعضی از دوستان از بنده سوال نمودند که وطن فروشی کار شما است پس تهمت های بیجاه نزنید بنده از امارت اسلامی هستم و کار به تاریخ ندارم شما دوستان عزیز باید صحبت های بکنید که به ما ربط داشته باشد نه اینکه سوال های بی معنی بپرسیند
حبیب الله یوسفزی

>>>   بلاخره به این نتیجه رسیدم که سیاست های حکومات سابق افغانستان در مورد هزاره های درست و به جا بوده است. بیبنید که با کمی مدارا گپ را به کجاها می کشانند. همه به صورت دسته جمعی افکار جدایی طلبانه دارند حتی نام کشورشان را نیز انتخاب نموده اند (هزارستان ). این قوم باید در حاشیه بمانند. حال به این نتیجه رسیده ام.

>>>   نه هزاره نه پشتون نه تاجیک هر که صلاحیت دارد باشد این برادر که صلاحیتش را نداشت خوب شد برکنار شد
حسین کابل

>>>   هزاره ها در طول تاريخ هميش با متجاوزين خارجي همكار بودند.
قوم هزاره ... در حال حاضر از حمايت كشورهاي چون انگليس و... برخوردار است.
خارجي ها هميش از طريق قوم هزاره مداخلات مي نمود.
داود نورزايي - مسكو

>>>   اين هزاره ها دستوراتشان را از... مى گيرد، از اين ها هيچ وقت خيرى به افغانستان نمى رسد.
آصف هرات

>>>   ازلحن فاروق عبدالله كاملا هويدا است كه يك نژاد پرست كاملا حرفه اي است ، او ميگويد كه از دوازده نفر 7 نفر هزاره بوده ، خود قضاوت كنيد بتناسب جمعيت دانشجو در اين دانشگاه نبايد 7 نفر تنها از هزاره ناكام مانده باشد يعني قوم تاجك ، پشتون وازبك كوشا تر از قوم هزاره درفراگيري علم و انديشه است در حالي واقعيت چيزي ديگر است.

>>>   مستر طالب یوسفزی ! یک اصطلاح عامیانه است که میگویند(همراه
کالایت به چشمم داخل میشی.) و یا هم اصلا ازاوضاع بیخبر هستی.
حامیان طالبان باکستان و دولت سعودی است. دشمنی باکستان با افغانستان اشکار است. ضمنا دولت سعودی دست نامرهی امریکا و انگلیس در کشور های اسلامی است. همین القاعده ساخته خود
سازمان سیا است که شما تحت سایه شان حرکت میکنید.
سعودی امکانات مالی و باکستان زمینه تدارکات را برای گروه های به اصطلاح امریکایها افراطی بنام القایده . طالب و تروریست مهیا میسازد و انهارا در کشور های اسلامی بخاطر اغتشاش بنام مذهب.دین و لسان..... میفرستت و بعدا خودشان به خاطر مبارزه
با تروریزم وارد منطقه میشوند. مگر حضور امریکا در کشور به خاطر مبارزه به تروریزم نیست. بس خودت زمینه حضور امریکا را در کشور مهیا نساخته ای؟
در ضمن انتقال به اطلاح طالبان در شمال کشور توسط هلیکوبترهای انگلیسی که همه رسانه ها خبر دارند و مردم منطقه دیده اند دروغ است ؟ وجدان محکمه است که محتاج به قاضی نیست. از بول و سلاحهای که انگلیس ها در هلمند بشما کمک میکردند منکر هستی. در بدل این کمک ها یورانیم را به تاراج بردند. از این وافعیت ها بسیار زیاد است. اما اینکه خودت سند میخواهی مثل 6 معاهده قبلی این سند ها هم بیدا میشود.

>>>   هزاره ها... تا که به حرف شان گوش بدهی تقاضاهای شان بیشتر میشود. قسمیکه در گذشته میگوفتند.
کنری

>>>   موسى شما از حق گپ مى زنيد ، حق ٢١ميليون حنيفى مذهب پايمال مى شود،شما ها بيش از حق خود حق داريد.
شما با جمعيت ٢٪از كل افغانستان معاون ريس جمهور داريد و ٨ وزارت در دست تان است، بيشتر از اين چه مى خواهيد!!!!!!
رامين هرات

>>>   من آقای فیصل امین استاد دانشکده علوم اجتماعی را یک انسان ملی فکرمیکردم ولی ایشان بااین مصاحبه که باتلویزیون زوندون که یک از شبکه های قومی وقبیله گرا است انجام دادند خیلی به شخصیت شان صدمه بزرگی وارد شد
بزرگمهر از هرات باستان

>>>   من قبول دارم که طالب از پاکستان اب میخورد اما کسی هست که ماهده بن را که در بدل پرداخت 250 ملیون دالر به فهیم، قانونی و عبدالله به امضا رسید چون اینها چانه میزدند اخر امریکا برایش بوجی دالر پیش کرد اینهار با کون و کاسه شان خریداری نمود حالی هرچی که به سر مردم افغان میایند از نتیجه این سه وطن فروش خاین است که سرمایه های شان تا اروپا دوبی رسیده کسی است جواب بگوید فهیم از سر کوه امد اینقدر دارایی را از کجا کرد؟

>>>   باسلام خدمت هم وطنان گرامي
خدمت آن عزيزانيكه آگاهي ندارند و يا خود را به خواب
خرگوشي زده اند! و مردم صلح دوست و عدالت خواه
هزاره را به قوم گراي و مظلوم نماي متهم ميكنند!
عرض كنم كه ، كشتار ٦٢ درصدي عبدالرحمن
خوناشام.،وضع ماليات كمر شكن بر اين قوم ! ومعاف
كردن قوم ديگري وهمينطور خدمت عسكري و در دوران
إمارات طالبان اگر از منظر يك انسان عاقل و بدور از
تعصب نگاه كنيد بر همگان هويداست.
و...!.
ل محسني ملبورن

>>>   خوب شد حداقل یک بار هم که شده در تاریخ به حرف این ملیت مظلوم گوش داده شد
رها از هرات

>>>   خداوند شما همه هم وطنان عزیز را به راه راست هدایت کند
حبیب الله یوسفزی

>>>   تبعیض دردانشگاه کابل بود ، هست وخواهد بود ۰ دردانشکدهٔ ساینس کسی که پشتون نباشد اکثراً به کادر علمی پذیرفته نمیشود ، اکثراً افراد نالایق پشتون که معیار کادر علمی را تکمیل نکرده اند به کادر علمی جذب میگردند مثال هائی از افراد فاقد شرایط کادر علمی:
۱ـ نسیم گل طوطا خیل
۲ـ محمد عارف شهید
۳ـ عبدالوحید صمدزی
۴ـ خان پاچا شینواری
۵ـ عبدالمحمد عزیزتنیوال
وغیره۰
غیور فارغ سال ۱۳۷۵ دانشکدهٔ ساینس دانشگاه کابل

>>>   اگر سياسي بود يا مدني بود. هر چي بود حكومت... بشتونها را مجبور كرديم كه سر تعظيم در برابر قوم شريف هزاره فرود آورد.اينهايكه دراينجا... ميكند اهمييتي هم ندارد.زيراكساني نيست كه درچارچوب انسان باشدويايك شخصي مهمي باشداينها... همان افراطييون بيسواد دوران عبدالرامان بيش نيست وبس.زنده باد هزااااااره هاي متمدن و دري زبانان.
قادررضاي ولايت غزني ولسوالي ناهور.قريه جسكه شيبار.

>>>   دوستان براداران عزیزبیایید همه به فگرصلح ودوستی باشیم دیگر ازین همه جنگ و فتنه ونفاق خسته نشده اید تاکی تا چی زمانی، بیش ازسی سال است به بر سر و روی هم دیگر میزنیم به کجا رسدیم؟این همه مهاجر این همه معلول این همه آواره ودربدر، دوازده سال سرمایه ملی کشور ما غارت میشه هیچ کسی نیست که کوچکترین عکس العمل ازخود نشان دهد

>>>   بنده هم هزاره ام هم تاجیکم هم پشتون و هم ازبک
اگر به دنبال ابادی وطن هستید نگویید شما هزاره ها شما پشتون ها بگویید ما مردم افغانستان
استادی که تبعیض را به شاگردانی که می خواهند وطن را بسازند یاد می دهد کمترین جزایش برکناری است
تو را خدا بنگرید سر چنین مسئله ای چقدر جملات نفاق گرایانه ارسال کرده اید شما قشر روشن فکر این سرزمین هستید که با رسانه ها در ارتباط هستید وای به حال بیسودان این جامعه
حمید تقدیمی از مشهد

>>>   یک برادر ما دربالا طور نظر داده اندکه : سیاست های حکومات سابق درمورد هزاره ها درست بوده .چون آنهابا کمی مدارا گپ را به کجا میبرند . متوجه باشید اینها خواهان حق خودبصورت مسالمت آمیز وبشیوه انسانی شده اند . من ازاین آقای مجهول الحویه که اسمش را فراموش کرده سوال دارم که اگر کدام فرد از ملیت هزاره خودرا دربین مسجد , مکتب ویا دربین مردم بی دفاع انتهار میکرد , شاید درآنصورت اصلا کلمه ی به گفتن برای شما وجود نمیداشت که به هزاره هااطلاق میکردید.بلکه آنها رااز افغانستان چه ,که از کره زمین حکم محو شدن شانرا میدادید.
پس ازشما وامثال تان آرزودارم که هیچ وقت قضاوت ضد انسانی واخلاقی نکنید تا اقلادرمقابل وجدانت آرام باشید .

>>>   برادر یوسفزی! بیاید مثل برادر با هم زندگی نمایم به ملت خود فکر نمایم نه به ملیت خود . خاین خاین است ولو به هر ملیت که وابسته باشد . اما نباید خیانت یک شخص را به نام یک ملیت ختم نمایم.
این را متوجه باش که هیچ ملیتی از این سرزمین حذف شدنی نیست. در بشتو یک ضرب المثل معروف است که میگوید ( که ما ویل چه زه یم او تا ویل چه نه زیم نه به ته او نه به زه او یا که ته ویل چه ته وزه به وایم چه ته هی هم به ته یی هم به زه.) خداوند همه ما وشما را هدایت نیک نماید با احترام
احمد فرشاد از کابل

>>>   سلام دوستان من نه فاروق عبدالله را و نه فیصل امین را میشناسم. وقتیکه سخنان دانشمند گرامی استاد محترم فیصل امین را از تلویزیون شنیدم و دیدم مطمین شدم که دانشجو ها بر حق بودند. دوستان عزیز آیا یک استاد دانشگاه در یک رسانه همین طور صحبت کند. از طرز صحبت کردن از حرکات آن استاد گرامی چنین هویدا بود که در جمع قمار بازها نشسته و گپ میزنه.
امان از کابل

>>>   تمام گفته های عبدالله کذب محض است ای بیچاره زورت را بر سر چند دانشجوی هزارگی خرج میکنی ای......
خالد از هرات

>>>   برادران هزاره ها هیچ کاری غیرقانونی نکرده خواست خود را از طریق مسالمت امیزبدست اورده نه کسی را کشته نه انتحار انجام داده نه زور گفته شاید این اولین بار در تاریخ افغانستان است که یک قوم حق خود را از راه مسالمت امیز میخواهد که تمام دونیا این کار را دوست دارند مردم هزاره مردم بافرهنگ هست اگر بیفهمند که از راه مسالمت امیز میتواند حق خود را بیکیرند هیچ گاه دست به حشونت نمیزنند متاسفانه حشونت در افغانستان یک افتخارحساب میشود اکثرمردم ار حرکات مدی بدشان می اید ان را مظلوم نمایی می پیندارند بعضی اشخاص انقدر... انند که میگویند هزاره ها دروغ میگویند چرا با ما تبعیض نمیشود فکر میکند وقتکه با او تبعیض نشده پس بادیگران هم نمیشود . توچه دانی از ان خارکه درپای من است .. یاازان درد که در جان تو نیست ...وقتکه یک خار در پای من میخلد دردش را هم من میکشم تو از ان بی خبری مرا رشخندمیکنی چون دردش را من میکشم نه تو. حالاهم مردم هزاره تحقیرشده وتبعیض هم علیه انهاصورت گرفته نه علیه تو .باید از دل انهاباخبرشوی اگرواقعا ضره از انسانیت در وجودت است.
محمد از سویدن

>>>   سلام در مورد اعتراض دانش جویان عرض شود که اولا باید تحقیق شود بعد از بررسی و روشن شدن ماجرا تصمیم گیری شود تا حقی به ناحق ضایع نشود. اما در مورد اساتید پو هنتون ها وحتی مدارس ابتدایی و متوسطه نکته ای قابل توجه این است که متاسفانه کیفیت متون درسی و دروس اسا تید در حدی پایین است که به عنوان مثال یک محصل دیپلم افغانی با یک محصل کلاس 9 کشورهای همسایه از لحاظ معلومات درسی قابل مقا یسه نیست ویک محصل پوهنتون در حد یک دیپلم کشور های همسایه ما نسبت به دروسی که خوانده معلومات ندارد این یک واقعیت است که بارها این آزمایش شده وقابل انکار نیست چرا محصلین ما باداشتن استعداد های بی نظیر عمرش توسط اساتید بی سواد یا کم سواد این چنین ضایع شود وآیا معلمی که حرف ازدیانت وصداقت در این شغل مقدس که شغل تمام انبیای اللهی بوده می زند چه جوابی برای این سوال دارد ؟ ومسولیت تضییع عمر این محصلین به عهده چه کسانی می باشد ودرمحکمه عدل خدا روز قیامت چه می گویند؟برباد دادن عمر یک محصل چه برسد به هزاران محصل چه جرم وجنا یتی غیر قابل بخشش است. اگر اساتید مدارس یک ذره غیرت دینی وملی داشتند وقتی محصلین شان در برابر محصلین کشورهای همسایه درسطح درسی که مشغول هستند چیزی بلد نیست گناه بی سوادی این ها به گردن چه کسانی می باشد وجه کسانی جواب گوی تضییع عمر این بچه مسلمان ها می باشد.بیا ییم به جای این همه خودسری ها با تمام وجود اگر لیاقت مقام بزرگ معلمی را داریم از تمام توانایی های خود ومحصلین برای اعتلا وپیشرفت کشور درآیینده نزدیک استفاده کنیم باشد تا خداوند متعال فردای قیامت داور کارهای ما باشد.
حسنی.

>>>   آفرین بر تابش عزیز شاعر بلتد آوازه و شهیر کشورما! به وجودت افتخار می کنیم. زیبا سرودی باز هم بگو و بسرا و این زبان و بیان گرمت حرارتی در مردم وجوانان غیرتمند افغانستان ایجاد می کند. بکوری چشم متعصبان و تاریک اندیشان فریاد کن که فریاد انسانیت و شرافت و عدالت است و فریاد علیه تاریکی و عصبیت، تبعیض و نابرابری و جهالت است. نوری به سمت تاریکی ها بیفگن و نادانی را نشانه بگیر ، تو امروز خالق هستی که قلب استبداد را نشانه میروی اما از جنس دیگر، دست مریزاد. عزت زیاد توفیق رفیق.
مسافر از ایران

>>>   برای اقای محسنی باید گفت هر عمل عکسالعمل دارد از رقص مرده تا پیشاب نوشاندن ودیگر اعمال بی شرمانه مگر فراموش مردم شده نخیر بانهم به شما نصیحت میگردد که افغانستان را خانه خود بشمارید شعیه افغان وهزاره افغان باشید در غیر ان تمام راهای تان بالا همین کسان است که شماانهارا توهین میکنید چطور به خود حق میدهید که یک هزار نفراستاددان نهاد تحصیلی کشور را بی سواد یا نیم سواد خطاب شود ایا همین استادان پوهنتون نیست که به هزاران دانشمنادان افتخار شاگردی شانرا دارند لطفا به خود ایید گفهای کلان ملی را به فرمایش چند تا شرافگن که حال همه رسوا وبدنام شده تحقی نکنید تحصیل تان را ادامه دهید به کارهای مافیا و استخبارات کار نداشته باشید.
قوموی شما

>>>   زنده باد افغانستان من فکر می کنم دوران شکوفایی .افغانستان شروع شده در تمام دنیا قومیت هست ولی باهم متحدن وکشورشان راباهم می سازند

>>>   مشکلاتی که فقط دریک دانشکده پیش می آید نبایداین قدردامن زده شود ولی متاسفانه بعضی دوستان انراشدیدا دامن می زنند. بخصوص تعدادی از دوستان که با الفاظ چوپانی این مسئله را دنبال می کنند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است