مالاریا و لیشمانیا در کمین شهروندان
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۶    ۱۳۹۲/۲/۱۱ کد خبر: 51194 منبع: پرینت

نزدیک به 22 میلیون شهروند افغانستان مورد تهدید بیماری مالاریا و لیشمانیا، سالک قرار دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper.com)، معاون مالی و اداری وزارت صحت عامه می گوید: برای رفع این تهدیدها 4 میلیون پشه خانه در سراسر کشور توزیع می شود. در حالی که وزارت صحت در روز جهانی مبارزه با مالاریا از کاهش این مرض در سطح کشور خبر می دهد اما مسوولان در ریاست طب وقایعی از بلند بودن میزان وقایع لیشمانیا در شهر کابل سخن می زنند.

به گفته مسوولان طب وقایعی روزانه بیش از 50 مریض تازه مبتلا به بیماری لیشمانیا مراجعه می کنند. شماری از باشندگان کابل علت مبتلا شدن به این بیماری را انبار شدن زباله ها و آب های ایستاده در کنار منزل های شان می دانند.

روز جهانی مبارزه علیه مالاریا با شعار مبارزه علیه مالاریا سرمایه گذاری برای آینده روز سه شنبه در کابل آغاز شد. بر اساس آمار ارایه شده سازمان جهانی صحت در حال حاضر نزدیک به 40 درصد نفوس مردم جهان با تهدید مالاریا روبرو هستند. بر اساس این آمار کشورهایی که از لحاظ اقتصادی در سطح پایینی هستند شکار این بیماری هستند.

مقام ها در وزارت صحت عامه به سازمان صحی جهان می گویند: در سال 2012 میلادی بیشتر از 300 هزار واقع مالاریا در تمام کشور گزارش شده است. مقام ها از کاهش 19 درصدی واقع های مالاریا نسبت به سال 2012 سخن می زنند و می گویند: این وقابع نسبت به سال 2002، 38 درصد کاهش یافته است.

همچنین مسوولان این مرکز در حالی که از ثبت وقایع نوع خطرناک لیشمانیا در ولایت های قندهار، بامیان و دایکندی خبر می دهند از کاهش کمک های سازمان صحی جهان نیز ابراز نگرانی می کنند.

لیشمانیا و مالاریا بیماری هایی هستند که از گزیدن پشه های خاکی که در آب های ایستاده زندگی می کنند به انسان ها سرایت می کند.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است